Tomas Mor-O verama u utopiji
Postoje razne veroispovesti ne samo po pojedinim krajevima ostrva već i u svakom gradu. Jedni obožavaju Sunce, drugi Mesec, neki ovu, a neki onu planetu. Ima ih opet koji obožavaju po nekog čoveka koji se nekad istakao svojim životom ili proslavio svojim junaštvom, i to ne samo kao Boga već i kao vrhovno božanstvo. Ali kudikamo najveći deo pametnog sveta odbacuje sva ova verovanja i priznaje samo jedno, nedokučivo, neobjašnjivo, večno i beskrajno božanstvo, koje na jedan čoveku neshvatljiv način ispunjava ceo ovaj svet, i to ne svojom veličinom već svojom svemoći. Ovo božanstvo nazivaju ocem. Njemu jedinom pripisuju postanak, rast, razvitak, promene i kraj svih stvari i samo njemu odaju božanske počasti. Čak i oni ostali koji veruju u razne bogove sa ovima se slažu u tome jer i oni veruju da postoji jedan vrhovni Bog, koji je tvorac i upravljač sveta. Ovo božanstvo Utopljani zajednički na svom jeziku zovu Mitrom60, ali se međusobno ne slažu u tome što je Mitra za jedne ovo, a za druge ono. Međutim, ma koliko pojedinci različito shvatali ovo božanstvo, ipak su svi saglasni u tome da ono ima onu istu prirodu čijoj volji i veličanstvu i svi ostali narodi saglasno pripisuju vrhovnu vlast nad svim što postoji.
Utopljani, međutim, malo-pomalo napuštaju ovu raznovrsnost verovanja i sve više se približavaju onoj jedinstvenoj veri koja sve ostale, kako izgleda, natkriljuje svojom razumnošću. I nema sumnje da bi sva ostala verovanja već davno iščezla da nepredviđeni slučajevi nisu usporavali njihovo nestajanje. Kad se, naime, neki pojedinac sprema da napusti svoju veru, pa mu se u međuvremenu dogodi kakva nesreća, onda on to u svom sujevernom strahu ne tumači kao slučajan događaj, već kao srdžbu onog božanstva koje mu se sveti za njegovu bezbožnu nameru. Ali čim su od nas saznali za Hristovo ime, njegovu nauku, život i čuda, kao i zadivljujuću postojanost tolikih mučenika čija je dobrovoljno prolivena krv privukla hrišćanskoj veri toliko naroda iz najudaljenijih krajeva, ne možeš zamisliti kako su i oni spremno prihvatili ovo učenje, bilo tajnom božjom milošću bilo što im se Hristovo učenje učinilo veoma blisko onoj jeresi koja je kod njih bila najraširenija. Ja, opet, mislim da je od velikog uticaja bilo i to što su oni čuli da je Hristos voleo zajednički život, sličan onome koji vlada kod njih, i da se takav život još uvek vodi u najčistijim hrišćanskim zajednicama.61 Ali bez obzira šta je najviše doprinelo, mnogi od njih pristupiše našoj veri i primiše sveto krštenje. Ali od nas četvorice što ostadosmo u životu posle smrti dvojice drugova nijedan, nažalost, nije bio sveštenik, pa stoga Utopljanima, iako su primili neke svete tajne, ipak još uvek nedostaju one koje kod nas podeljuju samo sveštenici. Pa ipak, oni ove tajne sasvim razumeju i prosto izgaraju od želje da ih prime. Štaviše, oni u svom krugu živo raspravljaju da li bi sami mogli izabrati jednog između sebe koji će vršiti obrede sveštenika, ne čekajući da im ga pošalje poglavar hrišćanske crkve. Stvarno je izgledalo da će takvom izboru i pristupiti, ali za moga boravka tamo još nisu bili nikoga izabrali.
U Utopiji čak ni oni koji sami odbacuju hrišćansko učenje ipak nikoga ne odvraćaju od ove vere niti proganjaju one koji su se pokrstili. Jedini takav slučaj desio se baš u mome prisustvu kada je zatvoren jedan iz naše sredine. Nedavno pokršten, taj čovek stao je da javno propoveda Hristovu veru sa više žara no mudrosti, iako smo mu mi savetovali baš obratno. On se toliko zagrejao da je počeo ne samo našu veru da uznosi iznad ostalih, već sve druge i da osuđuje, nazivajući ih poganskim, a njihove pristalice nečastivim bezbožnicima koje treba kazniti večnim ognjem. Pošto je tako dugo propovedao, bi lišen slobode, sudski optužen i osuđen na progonstvo, ne što je vređao veru, već što je u narodu stvarao nered. Jedan od najstarijih njihovih zakona propisuje da niko ne srne biti uznemiren zbog svog verskog ubeđenja. Utop je, naime, dobro znao da su se stanovnici pre njegovog dolaska stalno međusobno gložili zbog verskih razmirica i uvideo je da je baš to što su pojedine sekte bile nesložne u pogledu zajedničkog interesa i što se stoga svaka pojedinačno borila za zemlju, njemu i pružilo mogućnost da ih pokori sve. Stoga je on, neposredno posle pobede i još pri samom osnivanju svoje države, doneo zakon da svako može ispovedati veru koju hoće, da može i druge u svoju veru prevoditi, ali se pri tome mora truditi da svoju veru propoveda blago i umereno i da razlozima ubeđuje, a ne da tuđe vere oštrim pogrdama unizuje. Šireći svoju veru niko ne srne da drugoga od njegove odvraća, da tuđe versko ubeđenje vređa, niti da se služi ikakvom primenom sile. Ko pokaže netrpeljivost u verskim raspravama, kažnjava se progonstvom ili ropstvom.
Utop je ovim merama težio da održi mir, jer je iz iskustva znao kako ga stalne verske borbe i verska netrpeljivost potpuno onemogućuju. Ali ne samo to. On je takođe smatrao da njegova zakonska odredba ide u korist ljudskog verovanja uopšte pa stoga, čini se, nije smeo da olako zauzme ikakav određen stav, jer je bio nesiguran da li možda sam Bog ne zahteva raznovrsnost ljudskog obožavanja i zato nadahnjuje jednoga ovim, drugoga onim verskim ubeđenjem. U svakom slučaju, Utop je smatrao besmislenom drskošću upotrebljavati nasilje i pretnju u cilju da i druge prisiliš da prihvate kao istinu ono isto što ti držiš da je istina. A ako, opet, postoji samo jedna istinska i prava vera, a sve ostale su lažne, onda je opet Utop dobro uradio, jer ako između pojedinih vera postoji razuman i umeren odnos, onda će prava vera jednog dana potisnuti sve ostale i izdići se iznad njih, jer će ih nadvladati snagom svoje istine. Ako se, naprotiv, vere međusobno bore oružjem i ako između njih vlada stalan nemir, onda će u toj borbi pobediti najžilaviji, a to su istovremeno i najgori ljudi, i oni će najbolju i najsvetiju veru zagušiti svojim besmislenim sujeverjem kao što trnje i korov ugušuju useve. Iz svih ovih razloga Utop je celo pitanje vere ostavio otvoreno i dao je slobodu da svako veruje u šta hoće. Jedino je zabranio učenje da duša propada zajedno sa telom i da svetom upravlja slučaj, a ne božansko proviđenje. To je učinio zbog toga da bi osujetio da ijedan čovek do te mere upropasti svoje ljudsko dostojanstvo. To je razlog što Utopljani veruju da posle ovozemaljskog života postoje muke kao kazne za zla, a uživanje kao nagrada za dobra dela u ovom životu. Onaj ko ovo ne veruje, kod njih se uopšte ne ubraja među ljude, jer takav čovek uzvišenu prirodu svoje duše srozava na prezrenja dostojni stepen životinjskog tela. Takvog čoveka oni izbacuju i iz reda svojih građana pošto smatraju da bi on, samo kad bi smeo, potpuno nipodaštavao njihov poredak i moral. Jer kako se uopšte može i sumnjati da takav čovek ne bi ili podmuklom veštinom izigrao ili silom porušio sve zakone svoje zemlje samo da bi svoje lične strasti zadovoljio, zato što je strah od zakona jedini koji on oseća i zato što se on posle ovozemaljskog života nikakvom dobru više ne nada? Čoveku ovakvih shvatanja ne odaju nikakve znake uvažavanja, ne poveravaju nikakvo počasno zvanje niti mu uopšte dozvoljavaju ikakvu javnu službu. Prosto-naprosto smatraju ga nekorisnim i nedostojnim bićem. Pa ipak, prema ovakvom čoveku ne primenjuju nikakve kazne, jer su potpuno načisto s tim da nijedan čovek nije isključivi gospodar svojih osećanja i misli. Oni ga čak ni pretnjama ne prisiljavaju da sakrije svoje ubeđenje niti uopšte dopuštaju pretvaranje i laž, koje neverovatno mrze kao nešto što je veoma blisko prevari. Jedino mu zabranjuju da svoja shvatanja dalje širi, i to samo na javnim mestima. Inače, dozvoljeno mu je, čak mu se i preporučuje, da raspravlja u četiri oka sa sveštenicima kao i ozbiljnim ljudima, jer se gaji nada da će on na taj način svoju zabludu napustiti i poći putem razuma.
Ima još jedna, i to prilično brojna, sekta ljudi kojoj se uopšte ne zabranjuje učenje, budući da se smatra da njene pristalice nisu sasvim izgubili pamet i da sami po sebi nisu rđavi ljudi. Ovi ljudi, otišavši u sasvim suprotnu krajnost, veruju da i životinje imaju besmrtnu dušu, koja se, istina, ne može uporediti sa čovečjom niti je stvorena za isto blaženstvo. Jer bezmalo svi Utopljani tako čvrsto i nepokolebljivo veruju u buduće beskrajno blaženstvo da plaču samo nad bolesnicima, a nikada za umrlima sem ako vide da se neko rastavlja od života sa strahom i protiv svoje volje. Takav slučaj smatraju najgorim znamenjem, jer pretpostavljaju da se ona duša očajno plaši smrti koja zbog svoje nečiste savesti potajno sluti skoru kaznu. Sem toga, oni misle da Bog nerado prima one koji se na njegov poziv ne odazivaju veselo, nego se vuku preko volje i na silu. Oni, dakle, koji vide ovakvo umiranje užasavaju se i zato iznose mrtvaca u najvećoj tišini i bolu i, pomolivši se skrušeno Bogu da mu milostivo oprosti njegovu slabost, sahranjuju telo u zemlju. Naprotiv, onoga ko umre veselo i pun nade niko ne oplakuje, već ga ispraćaju sa pesmom i, toplo preporučujući njegovu dušu Bogu, najzad mu telo spaljuju, izražavajući pri tome više poštovanja no bola. Na mestu spaljivanja podižu stub na kojem su urezanim slovima ispisane zasluge umrlog. Kad se vrate kući, razgovaraju o njegovom životu i delima, a od svega najviše i najradije se spominje njegova spokojna smrt.
Ovakav način odavanja počasti uspomeni nekog valjanog čoveka predstavlja, po njihovom mišljenju, živima najbolji podstrek da žive kako valja, a mrtvima najdraži način odavanja pošte, jer i mrtvi, po mišljenju Utopljana, prisustvuju razgovorima koji se o njima vode, iako ih kratkovide naše oči ne vide. Jer ne bi ni priličilo sreći pravednika kad oni ne bi mogli da se slobodno kreću kud im je volja, a sem toga bio bi znak nezahvalnosti s njihove strane kad bi odbacili svaku želju da posete svoje prijatelje sa kojima su bili, dok življahu na ovom svetu, povezani najprisnijim vezama uzajamne ljubavi. Pravednici, u stvari, prema zaključivanju Utopljana, sva ova plemenita osećanja poseduju na onom svetu još u većoj meri isto onako kao što su im ostale radosti povećane, a ne umanjene. Veruju, dakle, da se mrtvi kreću medu živima kao posmatrači njihovih reči i dela. I stoga Utopljani, uzdajući se u pomoć ovakvih svojih zaštitnika, smelije pristupaju ostvarenju svojih zadataka, dok ih, s druge strane, verovanje u prisustvo mrtvih predaka odvraća da potajno vrše nečasna dela.
Utopljani sasvim preziru i ismejavaju vračanje po letu ptica kao i ostala na sujeverju zasnovana gatanja, koja se inače u velikoj meri primenjuju kod drugih naroda. Ali čudesa koja se dešavaju bez ikakvog učešća prirode, poštuju kao delo i svedočanstvo prisutnog božanstva. Tvrde da se ona često dešavaju i u njihovoj zemlji. Ponekad, u trenucima velike i teške opasnosti, zajedničkim molitvama i tvrdom verom oni ih izmole i dožive.
Posmatranje i divljenje prirodi smatraju Bogu prijatnim načinom obožavanja. Pa ipak, ima ih i kod njih, i to u velikom broju, koji, poneti verom, zanemaruju nauku, ne trude se da steknu ma kakvo znanje niti se ikad predaju ugodnom odmaranju, jer veruju da će jedino napornim životom i dobrim delima prema svojim bližnjima postići zagrobnu sreću. Stoga se neki od njih posvećuju negovanju bolesnika, drugi opet opravljaju puteve, čiste kanale, popravljaju mostove, kopaju zemlju, pesak ili vade kamen, rade na seči šume i izradi drvene građe, prevoze kolima u gradove drvo, žetvu i ostale stvari. Rade ne samo za javne potrebe, već i za pojedince, kojima služe pre kao robovi nego kao sluge. Jer gde god se pojavi kakav gadan, težak i prljav posao koji većina ljudi nerado vrši, oni ga od sveg srca primaju i veselo završavaju. Drugima pružaju priliku za dokolicu, a sami neprekidno rade na najtežim poslovima; pa ipak oni o tome ne vode računa niti ikada drugima prigovaraju zbog njihovog načina života niti opet svoj izdižu. Ovakvi ljudi, ukoliko se više spuste na položaj roba, utoliko veće poštovanje uživaju u celom narodu. Ova vrsta ljudi deli se, ipak, u dva reda. Jedni su neženje, koji ne samo da se uzdržavaju od svakog polnog odnosa celog svog veka, već ne jedu ni meso, a neki čak ništa što potiče od životinja. Oni se odriču svih ovozemaljskih uživanja, jer ih smatraju opasnim za buduće blaženstvo, koje željno iščekuju provodeći život u bdenju i napornom radu. Nada da će uskoro uspeti čini ih veselim i žilavim. Drugi provode život u isto tako predanom radu, ali stupaju u brak jer ne preziru zadovoljstva koja se u njemu nalaze i jer smatraju da treba živeti po zakonima prirode i da svojoj domovini duguju decu.
Nijedno zadovoljstvo, koje ne ide na štetu rada, oni ne odbacuju. Biraju prvenstveno meso od četvoronožnih životinja, jer misle da će ih takva hrana učiniti snažnijim i otpornijim za svaki posao. Ovaj red Utopljani smatraju mudrijim ljudima, a onaj prvi pobožnijim. Jer Utopljani bi se smejali onim prvim kad bi oni razumom pravdali svoje odricanje od braka kao i svoje pretpostavljanje napornog života ugodnom. Ali kako oni ispovedaju da ih jedino vera rukovodi, u Utopiji se poštuju i cene tim pre što se Utopljani neobično mnogo čuvaju da se olako ne izjašnjavaju ni o jednoj veri. Tako, dakle, žive oni koji se na njihovom jeziku nazivaju "butreski"62, što bi na našem odgovaralo "monasi".
Utopljanski sveštenici odlikuju se izvanrednom pobožnošću i stoga ih je vrlo malo. U svakom gradu ima ih trinaest prema istom tolikom broju hramova. U vreme rata sedmorica njih odlaze sa vojskom, a na njihova mesta postavljaju se drugi. Ali svaki od onih koji su otišli po povratku ponovo dobija svoje mesto. Prekobrojni po starešinstvu nasleđuju one koji umiru. U međuvremenu služe kao pratioci prvosveštenika, koji je starešina nad svima. Sveštenike, kao i ostale magistrate, bira narod tajnim glasanjem da bi se izbegla pristrasnost. Izabrane rukopolaže kolegijum sveštenika. Sveštenici činodejstvuju, neguju veru i vrše ulogu nadzornika nad javnim moralom. Velika je sramota biti od njih pozvan ili ukoren zbog svog nevaljalog života. Ali, iako im pripada pravo da savetuju i ukore, jedino vladar i drugi magistrati imaju pravo da zatvaraju i krivično gone. Sveštenici, opet, imaju pravo da zabrane pristup svetoj službi svima onima koje smatraju da su ogrezli u zlu. A ovo je kazna od koje se ljudi gotovo najviše plaše, jer ona za isključenog predstavlja ogromnu sramotu i grize ga potajno verskim strahom. Štaviše, ako isključeni ubrzo ne izjavi pred sveštenicima svoje kajanje, onda mu i sloboda dolazi u pitanje, jer ga senat zatvara i osuđuje zbog nečasnog života.
Sveštenici vaspitavaju decu i omladinu i više se brinu da kod njih razviju moral i dobre navike no znanje. Naročito se staraju da dečacima još izmalena, dok su im duše još nežne i povodljive, usade zdrave i po održanje njihovog društva korisne misli. I kad ovakve zdrave misli upiju još kao deca, onda ih one prate i kao odrasle ljude kroz ceo život. To veoma mnogo doprinosi održanju i jačanju društvenog poretka pošto se ovaj, inače, raspada jedino pod uticajem ljudskih poroka, a ti se rađaju iz izopačenog načina mišljenja.
Sveštenici uzimaju sebi za žene najodabranije devojke među stanovništvom. Inače, ni žene nisu isključene iz svešteničkog poziva, ali one se ređe biraju, i to samo starije udovice. Sveštenički poziv među Utopljanima poštuje se više od svih ostalih, tako da sveštenik, ako je počinio kakvo nečasno delo, ne podleže nikakvom javnom sudu. Takav se prepušta Bogu i svojoj savesti. Oni smatraju da je greh dići ruku na sveštenika, bez obzira kakvo je nedelo počinio, pošto je on na poseban način posvećen Bogu kao neka obećana žrtva. Ovaj običaj oni utoliko lakše održavaju što je kod njih sveštenika veoma malo i što se oni sa najvećom pažnjom biraju. Jer ne dešava se tako lako da padne u porok čovek koji je kao najbolji među dobrima i jedino zbog svoje lične vrednosti uzdignut do tako visokog dostojanstva. A ako se takav slučaj zbog nestalnosti ljudske prirode i desi, ne treba se ipak bojati da bi to moglo imati posledica opasnih po društvo prosto iz razloga što su sveštenici zastupljeni u malom broju i što oni, sem poštovanja, u rukama ne drže nikakvu vlast. Upravo zbog toga oni i imaju tako mali broj sveštenika, i to samo na potrebnim mestima, da se dostojanstvo svešteničkog reda, koji je danas okružen tolikim poštovanjem, ne bi umanjilo ako bi se taj poziv proširio na mnoge ljude. Tim pre što bi, po njihovom mišljenju, bilo veoma teško naći veći broj ljudi dostojnih da vrše sveštenički poziv, koji izuskuje moralnu vrednost iznad prosečne. Utopljanski sveštenici poštuju se i kod ostalih naroda jednako kao i na samom ostrvu. Da je tako, lako se razabire iz ovoga što sledi, a otuda je, mislim, i poteklo. Za vreme odlučne bitke među vojskama njihovi sveštenici nalaze se postrance, nedaleko od svoje vojske i u svečanim odeždama; klečeći na zemlji i ispruživši ruke prema nebu oni mole najpre za mir među svima, pa tek onda za pobedu svoje zemlje, i to pobedu koja ne bi bila krvava ni za jednu stranu; kad stanu njihovi da pobeđuju, oni trče na bojište i sprečavaju da se vrši pokolj nad pobeđenim. Čim je neki neprijateljski vojnik samo ugledao sveštenika i neposredno ga pozvao u pomoć, njegov je život već spašen; onaj, opet, koji dodirne sveštenikovu široku odeždu taj je zaštitio i svoju imovinu od svake ratne nedaće. Time su oni kod svih okolnih naroda stekli toliko poštovanje i toliki ugled da su često svoje građane isto tako uspešno odbranili od neprijatelja, kao i neprijatelje od svojih građana. Ponekad se dešavalo da utopljanska vojska popusti i, pošto zapadne u beznadežan položaj, otpočne da beži, a neprijatelj da nasrće u pokolj i pljačku. Istupanjem sveštenika pokolj bi bio sprečen, vojske razdvojene i mir zaključen pod pravičnim uslovima. I nikada se nije desilo da je neki narod bio toliko divlji, surov i varvarski da ličnost utopljanskog sveštenika nije smatrao neprikosnovenom i nepovredivom.63
Kao praznike slave prvi i poslednji dan svakog meseca, a isto tako i svake godine. Godinu dele na mesece, koji se završavaju menama nebeskog Meseca, dok godinu računaju prema završenoj putanji Sunca. Svi prvi dani na njihovom jeziku zovu se kinemerni, a poslednji trapemerni64, što bi se moglo prevesti sa "prvi praznici" i "završni praznici".
Njihovi hramovi zadivljuju. Ne samo da su građeni s velikom veštinom već su i jako prostrani, što je i potrebno s obzirom na njihov mali broj. U svima vlada polumrak. To nije posledica nesposobnosti neimara, već odgovara posebnim željama sveštenika, koji smatraju da suvišna svetlost rastrojava pažnju, dok sumrak pomaže pribiranju i verskom razmišljanju. Iako svi ne pripadaju istoj veri, ipak svi njihovi verski obredi u celokupnoj svojoj mnogostranoj raznolikosti teže raznim putevima istom cilju — obožavanju božanske prirode. Zato se u ovim hramovima ne može ni čuti ni videti ništa što nije zajedničko svim verama. Ako neka verska sekta ima neke svoje posebne obrede, onda svaki njen pristalica vrši ove obrede kod svoje kuće. Javno bogosluženje vrši se na način koji ne vređa versko shvatanje nijedne sekte. Stoga se u hramovima ne postavljaju ikone bogova, da bi tako svako bio slobodan da zamišlja Boga onako kako odgovara njegovom verskom shvatanju. Boga prizivaju jedino zajedničkim imenom Mitra. Pod tim imenom podrazumevaju, svi bez razlike, jedino suštinu božanskog veličanstva, pa ma kakva ona po sebi bila. Sve su molitve tako sastavljene da ih svako može izgovarati bez ikakve povrede svog verskog ubeđenja.
U dane kad se slavi Završni praznik skupljaju se uveče pre večere u hram da bi se zahvalili Bogu što su godina ili mesec, čiji kraj slave, srećno protekli. Idućeg jutra, na dan Početnog praznika, zorom se prikupljaju u hramovima da bi molili za sreću i uspeh u narednoj godini ili mesecu čiji početak obeležavaju slavljenjem. Ali na dan Završnog praznika, pre no što polaze u hram, po kućama žene padaju na kolena pred svojim muževima kao i deca pred svojim roditeljima i ispovedaju kako svoje pogreške tako i propuste, moleći pri tome za oproštaj. I tako se razbijaju oblačci moguće domaće oluje još u početku i svako odlazi na službu božju čiste i spokojne duše. Prisustvovati nemirne savesti smatra se grehom. I stoga, ko god oseća da ga je zahvatila mržnja ili gnev prema nekom, ne ide u hram pre no što se izmiri i ponovo povrati u duševni mir, jer se plaši da mu se božanstvo ubrzo teško ne osveti.
Kad ulaze u hram muškarci se odvajaju na desnu, a žene na levu stranu. Razmeštaju se tako da iz svake porodice muška čeljad sedi ispred domaćina, a ženska ispred domaćice. Na taj način se postiže da su mlađi pod stalnim nadzorom onih koje i kod kuće moraju da slušaju. Paze čak i na to da mladi stoje kraj starijih da ne bi deca, ostavljena sama sebi, provodila u detinjarijama ono vreme u kojem ona treba da stiču prema višim silama strahopoštovanje, koje predstavlja najveći i gotovo jedini podsticaj moralnosti. Pri verskim obredima ne prinose nikakvu krvnu žrtvu, niti uopšte veruju da se božanska milost raduje smrti i krvi životinja, pošto je božanstvo živa bića stvorilo jedino zato da žive. Pale tamjan, a isto tako i druge mirise, a veoma često i sveće od voska. Znaju oni vrlo dobro da sve to, kao uostalom i same ljudske molitve, na božansku prirodu uopšte ne utiče, ali im se ipak dopada ovaj bezazleni način obožavanja. Sem toga, ovi prijatni mirisi, svetlost sveća kao i ostali obredi na neki neobjašnjiv način razvijaju u ljudima osećanje veće i usrdnije odanosti prema božanstvu. U hram dolazi narod u belom odelu. Odežde sveštenika su u bojama, divno rađene i lepog oblika, ali od materijala ne baš tako skupocenog. Nisu protkane zlatom ni ukrašene dragim kamenjem, već su izrađene od raznog ptičjeg perja tako znalački i s toliko veštine i ukusa da vrednost te izrade prevazilazi i najskupocenije tkanine. Pored toga, Utopljani kažu da se u onom ptičjem perju, perima kao i u određenom njihovom rasporedu kojim se razmeštaju na svešteničkoj odeždi, krije neki tajni smisao. Tumačenje ovih simbola, koje stalno vrše sveštenici, opominje ljude na božja dobročinstva kao i na pobožnu zahvalnost koju mu duguju, a isto tako i na uzajamne obaveze koje jedan drugome duguju.
Čim se tako obučen sveštenik pojavi u svetištu odmah svi padaju na zemlju ničice u tako dubokoj tišini da sam ovaj prizor uliva neko strahopoštovanje kao da se samo božanstvo pojavilo. Ostavši nekoliko trenutaka na zemlji, vernici ustaju na znak koji im sveštenik da. Onda poju hvale Bogu uz povremenu pratnju muzičkih instrumenata, koji mahom imaju drugačije oblike no naši. Većina njihovih instrumenata prijatnošću svog tona prevazilazi one koje mi upotrebljavamo, dok, s druge strane, ima izvesnih koji se s našim uopšte ne bi mogli ni uporediti. Ali u jednoj stvari Utopljani nas svakako uveliko nadmašuju. Sva njihova muzika, kako ona koja se svira na instrumentima tako i ona koju izvode ljudski glasovi, podražava i izražava prirodna ljudska osećanja. Zvuk je potpuno usklađen sa sadržajem65, bilo da taj govori recima molitve ili radosti, utehe, mira, tuge ili gneva. Melodija tako verno izražava osećanje koje slika da duše slušalaca na čudesan način uzbuđuje, u njihova srca prodire i zapaljuje ih. Na kraju službe sveštenik i narod zajednički izgovaraju svečanu molitvu. Njeni su izrazi tako izabrani da svako može primeniti na sebe ono što se zajednički moli. U ovoj molitvi svako priznaje Boga tvorcem i upravljačem sveta i začetnikom svih dobara; zahvaljuje bogu na svim njegovim dobročinstvima, a naročito na tome što je njegovom milošću rođen u zemlji koja je najsrećnija, što je pripadnik one vere koja njemu izgleda najistinitija; ako se on u tome vara ili ako postoji neko drugo društvo bolje ili neka vera Bogu milija, onda ga svako, kako se dalje u molitvi govori, moli da mu se smiluje u svojoj božanskoj dobroti i da mu to otkrije; svako izražava spremnost da pođe za Bogom kuda god ga bude vodio; a ako je njegova zemlja najbolje uređena i njegova vera najispravnija, onda se svako moli da Bog podeli njemu istrajnost, a sve ostale narode da navede na isti način života i privede u istu veru, sem ako nije njegova nedokučiva volja da i dalje ostane raznovrsnost vera; najzad, svako se moli da lako umre i da bude od Boga primljen; ne usuđuje se da traži da umre ranije ili docnije, ali svako priznaje, moleći pri tome Boga da se u svom veličanstvu ne vreda, da mu je milije Bogu poći, makar i kroz tešku smrt, nego bez njega dugo ostati, pa makar provodio ovozemaljski život u najvećem blagostanju.
Izgovorivši ovu molitvu, ponovo padaju ničice na zemlju i, ostavši tako nekoliko trenutaka, dižu se i odlaze na večeru. Ostatak dana provedu u igrama i viteškim vežbama.
Opisao sam vam što sam mogao vernije oblik one države koju ja stvarno smatram ne samo najboljom već i jedinom koja se s pravom može nazvati istinskom državnom zajednicom. Svuda se, inače, govori o opštem dobru, a u stvari svako misli samo na svoju privatnu korist. U ovoj zemlji, gde nema nikakvog privatnog vlasništva, ljudi se sasvim ozbiljno staraju o interesima zajednice. I jedni i drugi imaju razloga što tako rade. U drugim zemljama svaki pojedinac zna dobro da će umreti od gladi ako se sam o sebi ne brine, pa ma kakvo blagostanje vladalo u njegovoj državi. Ima li igde zemlje gde nije tako!? Same prilike izazivaju kod svakog pojedinca misao da prvenstveno treba da se brine o samom sebi, pa tek onda ο narodu odnosno ο svojim bližnjima. Onamo, naprotiv, gde sve pripada svima, niko se ne plaši da će mu nešto nedostajati, samo ako se stara da zajedničke žitnice budu pune. Tamo ne postoji nepravedna podela dobara niti uopšte ima sirotinje i prosjaka. Svi su bogati, iako niko nema ničeg svoga. Zar ima, zbilja, većeg bogatstva od radosnog i mirnog života bez briga, kad čovek ne mora da drhti za svoj nasušni hleb, kad ne mora da se zamara stalnim zahtevanjima i žalbama svoje supruge, kad ne mora da strahuje da će sin patiti od siromaštva, a ujedno ne mora da se muči kako će ćerki miraz spremiti, već može da provodi dane slobodan, bez briga o opstanku i blagostanju kako svome lično tako i svih svojih: žene, dece, unuka, praunuka, prapraunuka i tako dugog niza svojih potomaka o kakvom samo plemići mogu da sanjaju? A šta da se kaže o tome što su onamo na isti način obezbeđeni oni koji su nekada radili a sad su nesposobni za privređivanje kao i oni koji sada privređuju? Neka se sada neko usudi da sa ovakvom pravičnošću upoređuje pravdu koja vlada kod drugih naroda! Neka me đavo nosi ako ja kod njih zapažam i najmanji trag pravde i pravičnosti! Kakva je to pravda kad neki plemić ili zlatar66 ili zelenaš ili najzad bilo koji od onih koji ili ništa ne rade ili rade nešto što nije od stvarne koristi po društvo, kad, dakle, takav čovek vodi divan i sjajan život, iako ništa ne radi ili radi suvišan posao, dok na drugoj strani nadničar, taljigaš, zanatlija živi u takvoj oskudici i vodi tako bedan život da položaj tegleće stoke izgleda kudikamo bolji, jer njen rad nije neprekidan, njena hrana nije mnogo gora, a sem toga njoj je mnogo prijatnije, i, najzad, marva ne brine o budućnosti? Ovi ljudi, međutim, rade toliko važne poslove da bez njih ne bi mogla izdržati nijedna državna zajednica ni ciglu godinu dana. Pa ipak, sadašnjica ih iscrpljuje radom koji je za njih besplodan i nekoristan, a pomisao na bednu starost moralno ih ubija, pošto im je već sama nadnica toliko bedna da od nje ne mogu podmiriti ni potrebe radnog dana. Kako je daleko od njih mogućnost da svakog dana bar nešto odvoje na stranu za svoje stare dane! Zar nije nepravedno i nezahvalno ovo društvo koje toliko rasipa na one što ih nazivaju plamenitima, na zlatare i ostale ljude iste vrste, na ljude što potpuno besposliče ili žive od ulagivanja ili izrađuju predmete za prazna uživanja, dok se, s druge strane, uopšte ne brine o zemljoradnicima, ugljarima, nadničarima, taljigašima i zanatlijama, o ljudima bez kojih nijedno društvo ne bi moglo opstati? Dok su ovi ljudi mladi, društvo njihov rad iskorišćava, a kad ostare ili obole, ostavlja ih u krajnjoj bedi i, ne sećajući se više njihovih zasluga i zaboravljajući njihove tolike usluge, kao krajnji nezahvalnik prepušta ih da umru najbednijom smrću. A šta da se kaže tek o tome što bogataši svakoga dana pomalo zakidaju nadnice siromašnih radnika, i to ne samo iz sopstvene težnje za prevarom već i na osnovu državnog zakonodavstva?67 Na taj način ono rđavo nagrađivanje za zajednicu najzaslužnijih koje je prethodno izgledalo nepravedno, sada se zakonskim putem još i pogoršava i proglašava pravednim. I zato ja, dok u mislima posmatram i razmišljam o državama koje danas u svetu postoje, svuda vidim, tako mi boga, samo neku zaveru bogatih, koji se, tobož za račun i u ime državnih interesa, bore jedino za svoje lične interese. Smišljaju i izmišljaju sva moguća sredstva kako će, najpre, bez opasnosti sačuvati sva dobra što su ih na nepošten način stekli, a zatim, kako će uz što nižu cenu unajmiti i iskoristiti rad i trud sirotinje. Čim bogataši donesu odluku da ovakve smicalice treba primeniti u interesu zajednice, pa prema tome i u ime siromaha, one odmah postaju zakoni. Pa ipak ovi nevaljalci, koji su u svojoj nezajažljivoj gramzivosti međusobno podelili sva dobra, koja bi inače bila dovoljna za potrebe sveg stanovništva, kako su oni ipak daleko od onog blagostanja koje uživaju Utopljani! Tamo je novac sasvim izbačen iz upotrebe, a time su odstranjeni i uslovi za pojavu gramzivosti za zlatom. Koliko je nevolja time osujećeno, koliko je zločina time iskorenjeno! Kome nisu poznate prevare, krađe, pljačke, svađe, pobune, meteži, obračunavanja, ubistva, izdaje, trovanja, sve zločini koji se svakodnevno raznim kaznama više osvećuju nego suzbijaju, a koji bi nestali čim bi novac bio ukinut! Pored toga, odstranjivanjem novca nestali bi istog trenutka i strahovanja, strepnje, brige, zamor i nesanica. Štaviše, kad bi se novac sasvim ukinuo, odmah bi i siromaštvo iščezlo, jer ono najviše, izgleda, dolazi od oskudice u novcu. Da bi ovo bilo razumljivije, zamisli neplodnu jalovu godinu u kojoj na hiljade ljudi umire od gladi. Ako bi se na kraju takve godine otvorile žitnice bogataša, onda bi se, ja to kao sigurno tvrdim, pronašlo toliko žita koliko bi bilo dovoljno da nijedan od onih nesrećnika koji su od iscrpenosti i gladi pomrli ne bi uopšte ni osetio nemilost neba i zemlje, samo da je to žito bilo razdeljeno među njih. Tako lako bi mogao biti zajemčen život svakome samo kad nam ne bi zatvarao put do opšteg blagostanja onaj blaženi novac, inače sjajan pronalazak, koji je trebalo da nam baš otvori vrata opšteg blagostanja. I sami bogataši, bez sumnje, znaju to dobro, jer im je poznato kako je bolje ne oskudevati u onom što je nužno nego imati u izobilju ono što je suvišno, kako je bolje biti oslobođen od mnogih nevolja nego biti okružen ogromnim bogatstvom. Već davno bi ceo svet, u to sam tvrdo ubeđen, usvojio zakone ove države, pa bilo da bi to ljudi radili iz uviđanja svoje koristi ili iz poslušnosti prema Hristu spasitelju, koji je u onolikoj svojoj mudrosti svakako znao šta je najbolje i koji je u svojoj dobroti mogao savetovati samo ono što je znao kao najbolje, samo kad se ne bi opiralo jedno čudovište, car i otac svih nevolja — nadmenost.68 Ona ne meri blagostanje po svojoj sreći, već po tuđoj nesreći. Ona ne bi htela ni boginjom postati kad ne bi više ostalo bednika koje bi mogla da tlači i da im zapoveda, da prema njihovoj bedi blešti njena sreća i da njihovu sirotinju razdražuje i raspaljuje svojim razmetanjem u bogatstvu. Ova paklena zmija puzi po grudima ljudi i kao ona neman ustuknica69 zadržava ih i sprečava da zaplove i krenu putem koji vodi u bolji život. Ona se i suviše duboko zarila u ljude da bi je oni tako lako mogli iščupati. Stoga se ja radujem što su bar Utopljani dobili takvo društveno uređenje kakvo bih ja rado poželeo i svim ostalim narodima. Uređenjem koje su uveli oni su postavili ne samo najsrećniji temelj države već i takav koji će, koliko je čoveku moguće da predviđa, trajati večno. Kako su kod njih, pored ostalih poroka, iskorenjene i sve klice častoljublja i strančarstva ne preti im nikakva opasnost od izbijanja građanskih razdora zbog kojih su propadali mnogi gradovi sa svojim divno zaštićenim bogatstvima. A kako je unutrašnja sloga čvrsta i društveni poredak zdrav, njihovu državu nisu u stanju da potresu ni pokolebaju susedni vladari, koji su to pokušali već davno i ne jedanput, ali su uvek bili suzbijeni.
Kad je sve ovo Rafael ispričao, pade mi na pamet mnogo stvari koje su mi se učinile besmislene u običajima i uređenju Utopljana, kao što su njihov način ratovanja, obredi pri bogosluženju, vera i još mnoge njihove ustanove, a naročito ona, koja predstavlja osnovu njihovog društvenog uređenja, zajednica života i dobara bez ikakve upotrebe novca. Ta jedna jedina potpuno uništava svaku otmenost, dostojanstvenost, sjaj i gospodstvenost koji, po opštem mišljenju, predstavljaju istinsku slavu i diku države. Ali ja sam znao da je Rafael već zamoren pričanjem, a sem toga nisam bio potpuno siguran da li on može podneti da mu neko protivreči, tim pre što sam se dobro sećao kako je on u sličnoj prilici nekima u brk kazao kako se oni boje da bi ispali nedovoljno pametni kad ne bi u mišljenju drugih bar nešto iščeprkali što će kritikovati. Zbog toga ja pohvalih i njihovo uređenje i njegovo pričanje i, uzevši ga za ruku, odvedoh ga na večeru, rekavši mu prethodno jedino to da ćemo imati vremena da o tom predmetu dublje razmišljamo i s njim podrobnije pretresamo drugom prilikom. Kamo sreće da i to bude! A dotle, iako ne mogu da odobrim sve što je izložio Rafael, inače čovek neosporno veoma učen, koji istovremeno raspolaže i ogromnim iskustvom, ja ipak bez ustručavanja tvrdim da u utopljanskoj državi ima vrlo mnogo stvari koje ja i našim državama više želim nego što ih očekujem.
Kraj poslepodnevne besede Rafaela Hitlodeja o zakonima i običajima ostrva Utopije, dosada veoma malom broju ljudi poznate, i zapisane od slavnog i učenog muža g. Tomasa Mora, londonskog građanina i vikonta.
Comments
Post a Comment