Apologeti


Hrišćansko učenje počinje da se učvršćuje s radovima
apostolskih otaca; ovaj naziv počeo se koristiti u XVII stoleću i
obično se odnosi na pet autora iz prve polovine II stoleća: na
Varnavu, Klimenta Rimskog, Ignjatija Antiohijskog, Polikarpa iz
Smirne i Herma.
Apostolski oci su ili smatrani učenicima apostola
ili učenicima njihovih učenika i po svom duhu oni se još uvek
nalaze u granicama apostolskog učenja. Iako u njihovim delima
hrišćansku doktrinu nalazimo u njenom evanđeoskom obliku, tu
su formirane osnovne teme hrišćanske filozofije: (a) bog i njegovo
bivstvo, (b) Hrist kao Logos i posrednik između boga i sveta, (c)
čovek i njegov odnos prema bogu, (d) svet i njegova struktura, (e)
istorija i njen cilj. Apostolski oci čine vezu između epohe
otkrovenja i epohe tradicije i oni kao svoj zadatak vide kulturno
samoodređenje hrišćanstva.
     Treba imati u vidu da u II stoleću hrišćani, još uvek
malobrojni, žive u društvu čija se kultura i tradicija bitno
razlikuju od njihovog pogleda na svet. Pagani vide u hrišćanstvu
neprijatelja i ono je tada bilo prinuđeno da se počne braniti od
kritika pagana; tako je apologetika postala poseban teorijski žanr.
Apologetima su nazivani mnogi veliki učitelji crkve sve do IV
stoleća; među prvima bili su grčki apologeti Kodrat, Aristid,
Justin, Tatijan, Atenagora, Teofil, Meliton, a među latinskima
prvi je bio Minucije Feliks; u apologete s obzirom na mnoge
odnose, ubrajaju se i Irinej Lionski, njegov učenik Ipolit Rimski,
čak i Tertulijan. Ali, dok su apostolski oci bili vezani za ideje i
predstave Novog zaveta i dok im dela ne izgledaju dovoljno
teorijska, kod apologeta se doktrinarni, opštefilozofski momenat
javlja svesno i razgovetno.
     Dela apologeta se po prvi put obraćaju nehrišćanskom
auditorijumu; njihov zadatak je da pokažu kako (a) paganska
verovanja nemaju prednost u odnosu na hrišćansku veru, (b) kako
se helenska filozofija uplela u protivrečja i da je nesposobna da dâ
jednu, za sve važeću istinu, (c) da su najbolji helenski umovi bliski
hrišćanstvu i da je (d) samo hrušćanstvo jedinstva, istinita i svima
prihvatljiva filozofija. 
Najznačajniji apologeti behu kod Grka Justin i Atenagora, a
kod Rimljana Minucije Feliks a potom Laktancije. Justin je rođen
u Siriji, u paganskoj porodici i primio hrišćanstvo 132. godije;
svoju prvu Apologiju uputio je Hadrijanu a drugu Marku Aureliju;
njegov pogled na svet je eklektičan i pod velikim uticajem stoika i
Filona. Za razliku od kinika i stoika, čiji je poziv na filozofiranje
podrazumevao individualni napor, za Justina kao Hrišćanskog
mislioca, budući da je poslednja reč sadržana u Pismu nije
najvažnije traženje istine, već njeno tumačenje, proširivanje i
zaštita (apologija), a ovo poslednje njemu se činilo najvažnijim.
Justin paganskoj filozofiji ne odriče pravo da se naziva mudrošću,
ali je smatra mudrošću nižeg reda u odnosu na onu hrišćansku.
Zato on smatra da paganska filozofija nije univerzalna (kao
hrišćanska) već je svojina malobrojne elite; nadalje, o istini i
smislu života paganska filozofija govori u teško dostupnoj formi
dok o tome hrišćanska mudrost govori jednostavnim, svima ra-
zumljivim jezikom; paganska filozofija je podeljena na škole koje o
mnogim stvarima govore različito, a istina je jedna pa se stoga
prava mudrost mora oslanjati na jedan izvor istine - Sveto pismo;
naspram paganske mudrosti koja je ljudska tvorevina, hrišćanska
mudrost je božanska tvorevina pa je zato hrišćanska mudrost
starija od paganske a jevrejski proroci svoje učenje izložili su mno-
go pre pojave grčke filozofije. U ovim Justinovim stavovima
nalazimo sve osnovne elemente argumentacije koje ćemo sretati
kod kasnijim apologeta, a to su argumenti univerzalnosti,
jednostavnosti, jedinstva, autoritativnosti i starosti. Sve ideje
grčkih filozofa, koje su se slagale s hrišćanskim idejama, Justin je
pripisivao hrišćanskim misliocima, pa je govorio da "sve što je bilo
ko rekao dobro, pripada nama, hrišćanima". Tako se već kod
Justina hrišćanstvo smešta u centar svetske istorije sve što se
ranije dogodilo samo je "priprema" za potonju pojavu hrišćanstva,
te su Mojsije i Platon samo oruđa proviđenja. Premda se Justin ne
poziva na Jovanovo evanđelje (koje još ne poznaje), prvi počinje da
poistovećuje logos sa Hristom, pa "svi oni koji su živeli saglasno sa
logosom, jesu hrišćani, makar ih smatrali i bezbožnicima, kao
Sokrata ili Heraklita". Logos je, kao i kod Filona, posrednik između
čoveka i boga. Budući savršeno transcendentan bog svoju vezu sa
svetom ostvaruje pomoću logosa koji jeste i njegov sin. Večno
postojeći u bogu, kao njegova unutrašnja reč, tj. kao aktuelna
misao, logos dobija samostalno postojanje kad se ta reč izgovori.
Rađajuči reč-logos, bog ništa ne gubi od svoje biti, jer reč se ne
umanjuje kad je izgovaramo, pa je rađanje logosa od strane boga
slično predavanju svetlosti od jedne buktinje drugoj.
    Za povezivanje hrišćanstva i helenske filozofije bila je potrebna
ideja koja bi ih ujedinila i ova je nađena u ideji Logosa koja je
mnogo govorila obrazovanom paganinu; kada su apologeti odlučili
da Logos poistovete sa Hristom, oni su zapravo načinili odlučan
korak ka spajanju grčke filozofije i apologetskog nasleđa i ovom
poslednjem približili umne Grke. Tako sa Justinom počinje asimi-
lacija paganske filozofske kulture od strane hrišćanskih mislilaca.
Ali, dok Justin smatra da se grčka filozofija nalazi u harmoničnom
skladu s hrišćanskim učenjem, već njegov učenik Tatijan,
poreklom iz Mesopotamije, rođen oko 120. godine n. e, ponavljajući
u većini slučajeva stavove svog učitelja, napada helensku filozofiju
kao nemoralnu i suprotstavlja joj "mudrost varvara" koja je viša od
helenske s obzirom na jedinstvo, jednostavnost i univerzalnost
koje poseduje; istovremeno, on nije mogao odbaciti i samu reč
filozofija već je upotrebljava kao oznaku istinskog hrišćanskog
učenja, te od njegovog vremena reč filozofija kao i helenska
pozajmica teologija čine nezaobilazne pojmove kojima se izlaže
Hristova mudrost, uz dodatno razlikovanje "naše", "hrišćanske",
"istinite", "najviše", "božanske", "nebeske", "duhovne", i
"unutrašnje" filozofije od helenske "spoljašnje" i "svetovne"
mudrosti (Žunjić, 1995, 20)
    Deceniju nakon mučeničke smrti Justina (165) Atenagora je,
nastojeći da izloži novo hrišćansko učenje i da hrišćane obrani od
optužbi za ateizam i ignorisanje državne religije kao i za kovanje
zavera, u spisu Legatio pro christianis (Zauzimanje za hrišćane)
upućenom Marku Aureliju, nastojao da opovrgne napade za
tobožnji ateizam hrišćana i isticao monoteističke elemente u grškoj
filozofiji (pozivajući se na Platona, Aristotela, Sofokla, Euripida i
stoike). Podudarnost učenja grčkih filozofa i hrišćanskih mislilaca
Atenagora ne "dokazuje" tvrdnjama o pozajmicama od strane
Grka, već polazi od "prirodnog" saznanja boga, od toga da
postojanje jednog boga može biti dokazano na osnovu posmatranja
samoga sveta koji svojom svrhovitošću i lepotom ukazuje na
umetnika koji ga je stvorio (Leg., 16. 22). Oslanjajući se na stoike
Atenagora ističe topološki dokaz o jednom bogu: bog je po samom
svom pojmu bezgranično i sveobuhvatno biće, i prema tome mora
biti jedan; bog obuhvata sve prostranstvo i drugi bogovi nemaju
gde da budu. Atenagora je među prvima koji nastoje da veru
dopune razumom pa ga neki smatraju i rodonačelnikom
spekulativne hrišćanske teologije.
    Pokušaj sjedinjavanja filozofije i hrišćanstva počinje sa
Klimentom Aleksandrijskim (150-216) i Origenom (185-254) i oni
su zaslužni za formiranje religiozne samosvesti hrišćanske crkve.
Činjenica je da aleksandrinci nisu najpravilnije shvatali bit grčke
filozofije i isto tako, činjenica je da su pri tumačenju porekla
filozofije uzimali samo ono što im je išlo u prilog, te se taj
hrišćanski pragmatizam već od samog početka koristio
činjenicama u zavisnosti od toga kako je to odgovaralo prvim
hrišćanskim teoretičarima; to je razlog što su se za svoje ciljeve
naizmenično služili čas apologetskim čas gnostičkim stavovima.
Tako je, po rečima Klimenta, filozofija bila poklon od boga i služila
je Grcima da bi se vaspitali i pripremili za hrišćanstvo, kao što je
to kod Jevreja bio njihov verski zakon. Kliment je pisao da su grčki
filozofi svoje misli krali iz jevrejskih religioznih knjiga, ali su to
prikrivali i sebe prikazivali originalnima.
    Tit Flavije Kliment (kasnije poznat kao Kliment
Aleksandrijski) rodio se u paganskoj porodici (možda u Atini) i
dobio izuzetno dobro obrazovanje; hrišćanin je postao u zrelo doba;
posle dugih putovanja u potrazi za istinom po Italiji, Siriji i
Palestini, Kliment je došao u Aleksandriju oko 200. godine i postao
prvi čovek Aleksandrijske bogoslovske škole; o njegovom
prethodniku, Pantenu, koji nije za sobom ostavio spisa, ne zna se
mnogo. Nekoliko godina nakon progona od strane Septimija
Severa Kliment se preselio u Kapadokiju gde je proživeo i
poslednje godine života.
    Kliment je u istoriju patristike ušao i kao tvorac prvog
univerzalnog sistema hrišćanske pedagogije koja je istovremno
bila i njegov teorijski sistem; on je možda prvi univerzalno
obrazovani hrišćanski mislilac, znalac filozofije, mitologije i
literature (razume se, i hrišćanske) i geografije. Klimentov cilj je
bio da hrišćansko učenje pretvori u uređen sistem znanja; osnovna
Klimentova dela čine trilogiju: prvi deo je Protreptik (Nagovor
Helena) i on se izučava na pripremnom nivou; zadatak mu je da
ljude odvrati od sujeverja i približi veri; drugi deo Pedagog služi
lečenju strasti i vaspitanju duše. Treći, najvažniji deo Klimentovog
učenja je Stromate i tu se izlaže summa hrišćanske mudrosti,
istinsko znanje (gnósis).
    Razvijajući poziciju apologeta Kliment dolazi do zaključka o
harmoniji vere i razuma; istovremeno, vera je pripremni stepen na
putu usavršavanju i vodi ka gnosisu; u tom smislu je znanje
nemoguće bez vere. Pomoću alegorijskog metoda razum dozvoljava
da se otkrije i razjasni sadržaj vere; filozofija je neophodna za
prelaz od vere ka istinskom znanju. Ostale nauke služe filozofiji
kao što filozofija služi teologiji. Gnosis podrazumeva saznanje boga
(teologiju) i najviše moralno savršenstvo. Saznanje boga je
nemoguće i može se znati samo ono što bog nije. Ovde apofatička
teologija dobija svoj klasičan oblik. Bog je iznad sveg postojećeg,
iznad jedinstva; beskonačan je, nevidljiv i nema imena. On je u
Sinu-Logosu, koji je Moć i Mudrost Oca, postoji oduvek, nestvoren.
Logos – energija oca – posrednik je između njega i sveta, zakon je i
razum sveg što postoji. Logos je posle Oca, a Sveti duh je na
trećem mestu u božanskoj trijadi.
    Najviši stepen saznanja boga treba da bude praćen moralnim
savršenstvom; gnosis je intelektualno-moralno stanje u kome se
znanje o bogu spaja s asketskom besprekornošću i hermeneutičkim
umećem. Na najvišem stepenu gnostika platonistički ideal
kontemplacije sliva se sa hrišćanskim idealom ljubavi prema bogu
i bližnjem. Etički pogledi Klimenta odaju uticaj stoičkog ideala
bestrašća, pošto je bog, kao najviše moralno savršenstvo,
oslobođen strasti.
    Nakon Klimenta na čelo Aleksandrijske škole došao je Origen,
jedna od najneobičnijih, ekstravagantnih figura patristike, kako u
ljudskom tako i u intelektualnom smislu. Origen se rodio u
hrišćanskoj porodici i od detinstva je pohađao časove u
Aleksandrijskoj bogoslovskoj školi gde je slušao Pantena i Klimen-
ta; godine 203. izabran je za Klimentovog naslednika; vodio je
asketski način života; sa 25 godina verovatno je slušao Amonija
Sakasa kod koga je nekoliko godina kasnije učio i Plotin; tako se u
Origeni spajaju dve kulturne tradicije: helenska i hrišćanska; on je
bio jedan od najtalentovanijih tumača jevrejske i grčke Biblije,
veoma popularan propovednik. borac protiv pagana, ali u velikoj
meri zavisan od stoičkog platonizma. Godine 232/233. prešao je u
Palestinu, gde je osnovao sopstvenu školu i tu, u vreme progona
hrišćana, poginuo. Pisao je više no svi njegovi prethodnici i s njim
je moguće porediti samo Avgustina; to je posledica i načina rada:
Origen je diktirao mnogobrojnim stenografima a zatim je sve to
umnožavano od strane kaligrafa; kada je reč o širini interesa Ori-
gen ne zaostaje za Klimentom, a sam prevazilazi većinu otaca
crkve. Svojim komentarima Svetog pisma prevazilazi sve do tada
napisane spise o tome.
    Dok je kod Klimenta vidna zavisnost od Filona i premda je
njegova filozofija neoriginalna, njegova je zasluga, a potom
posebno i Origena što je platonizam prožet njihovim eklektičkim
duhom definitivno ušao u hrišćansku dogmatiku. Origen je
vladajući sistematski um ne samo rane već i celokupne patristike i
stvorio je prvi sistem filozofske teologije zasnovane na najvišim
dostignućima grčke filozofije, a posebno neoplatonizma. Mnogo je
toga u njegovoj teoriji izazivalo sumnje već u III i IV stoleću a na
Petom Vaseljenskom saboru u Konstantinopolju (553) njegovo je
učenje proglašeno nekanonskim, bez obzira na njegovu mučeničku
smrt. Zato Origena ne smatraju pravim ocem crkve, a većina
njegovih spisa je izgubljena.
    U hrišćanstvu Origen je video vrhunac grčke filozofije i njegov
uzor (kao i svoj patristici) bio je Platon; tu treba tražiti objašnjenje
za izraziti Origenov interes za metode dokazivanja u matematici,
logici i simbolici brojeva; alegorijski metod je za njega glavno
sredstvo egzegeze. Svoje osnovne stavove izložio je u spisu O
počelima (spis je došao do nas samo u latinskom prevodu); u prvom
delu govori se o bogu kao večnom izvoru svega postojećeg, u
drugom, o svetu i njegovom stvaranju, u trećoj, o čoveku i
njegovom određenju, a u četvrtoj o otkrovenju i načinima kako do
njega dospeti. Tako izložena "počela" postaju obrazac za sva
potonja izlaganja hrišćanskog učenja i time se otvara epoha uni-
verzalnih dogmatskih sistema.
    U prvom delu pomenutog spisa Origen ističe kako se verske
istine dele na one suštinske (u koje spadaju najvažnije dogme,
svedočanstva o simbolima vere) i one manje suštinske (o kojima u
svetim spisima ne piše mnogo ili ne piše ništa); u prvom slučaju
nedopustiva je sloboda, dok se, kad je reč o pojedinačnim pitanjima
koja se, pre svega tiču tvarnoga sveta, teolog može pozivati na
sopstveni razum (ali da ostane u saglasju sa svetim spisima). Na
taj način Origen je formulisao i metod spekulativne teologije kojeg
se uvek ni on sam ne pridržava. Sama metoda je trostepena i
moguće je razlikovati tri stepena smisla: bukvalni, duševni (etički)
i duhovni (apstraktno-teološki).
    Nastojeći da veru (pístis) prevede u znanje (gnósis) Origen je
hteo da postavi temelje hrišćanske teologije kao naučnog sistema;
pojavu hriščanstva je tumačio kao završetak filozofije koja je u
nekim svojim delovima prihvatljiva i za hrišćane. Kruna
Origenovog učenja jeste u tumačenju pojma boga kao čistoga duha
u njegovoj nepromenljivosti i jedinstvu, a koji se izdiže nad svim
stvorenim kao večni tvorac svih stvari i koji, u svoj svojoj
potpunosti ne može biti saznat ni od čega tvarnog. Origenov Bog je
nadbivstvena, nesaznatljiva "monada" koja prevazilazi sve što se o
njoj može reći; bitno svojstva boga jeste apsolutna uzročnost
njegove volje: on večno stvara i njegova tvoračka delatnost je večna
kao i on sam te se on može spoznati samo na osnovu njegovih
tvorevina. Posledica njegove sopstvene nepromenljivosti je da se
njegovo stvaralaštvo ne može prostirati neposredno na promenljive
pojedine stvari, već samo na večno otkrovenje njegovog sopstvenog
bića na njegov lik, logos. Taj logos je kao lice, samostalna
hipostaza; ako je i niži od Boga-Oca, on je ipak nekakav bog (téos),
neki drugi bog (deúteros téos) i Sveti duh se odnosi prema njemu
kao i on prema Ocu. S obzirom na odnos prema svetu logos je ideja
ideje, pralik (saglasno s kojim božanska volja sve stvara); "ideja
ideja" i sve stvari su odraz Logosa no ne i Boga-Oca. Na taj način
Logos je posrednik između Boga i sveta, i u njemu se prvobitna
monada razvija u mnoštvenost. Prva hiopstaza postoji sups-
tancijalno a druge dve akcidentalno; to ima za posledicu da se Sin i
Duh ne rađaju iz bivstva Oca. Delovanje Oca prostire se na sve
postojeće, Sina na sve umno, Svetoga Duha na sve sveto. Tako kod
Origena nailazimo na poricanje jednosuštastvenosti tri hipostaze i
problem triniteta Origen rešava u duhu nekanonskog
subordinacionalizma.
    Kao što se u neoplatonskom sistemu Um večno rađa iz Jednog,
tako se kod Origena druga hipostaza rađa iz prve; akt stvaranja
sveta on takođe misli van vremena (premda je nemoguće zamisliti
Boga tako da nije svemogući i da nije tvorac). Bez obzira na to što
je građenje večno i što je sastavljeno iz duhova predodređenih da
učestvuju u božanskom blaženstvu kako bi na kraju postali bo-
žanska bića, Origen ističe kako tvarni svet postoji u vremenu i nije
jedino mogući; svetovi se naizmenično smenjuju; tako se Origen
vraća staroj koncepciji o beskonačno mnogo svetova; ali, u tom
slučaju duše mogu da pređu iz jednog sveta u drugi i Origen
obnavlja pitagorejsko-platonističko učenje o seobi duše. Duša čini
sredinu između tvari i duha; ona ima mogućnost da se približi
bogu i tada postaje um, čisti duh, ali može se naći i van svake
materije i biti čisto nebiće. Na taj način duhovi imaju slobodu
izbora koja je data i svim umnim bićima, a ta sloboda je i jedini
uzrok zla u svetu. Zlo je otpadanje od punoće bivstvovanja u
nebivstvovanje i stoga svaki duh, budući da poseduje slobodu, više
ili manje otpada od božanske suštine i za njegovo očišćenje bog
stvara materiju pa se tako duhovi materijalizuju i postoje silazni
stepeni: anđeli, nebeska svetla, ljudi, mračni demoni.
    Spajanje s materijom je kazna za dušu (time Origen anticipira
jedan od osnovnih stavova neoplatoničara), ali pošto su dobro i zlo
prisutni u tvari samo akcidentalno, i u čulnom svetu ne može biti
supstancijalnog dobra i zla, nijedno razumno biće (ukljućujući i
đavola) nije osuđeno na zlo i u principu može se uzdići do dobra.
Umna/razumna bića, kao što smo rekli, obrazuju svetsku hijerar-
hiju i mesto svakog bića u njoj zavisi od njegovog moralnog
savršenstva. Tako Origen u čisto platonskom duhu etici daje
ontološki temelj.
    Ono, što se javlja kod Origena, tipično hrišćansko a strano
helenističkom intelektualizmu jeste isticanje u prvi plan volje s
njenim metafizičkim značenjem; volja boga pokazuje se kao večna
manifestacija njegove suštine, dok volja duhova jeste slobodna ali
ima vremenski karakter; jedna spram druge nalaze se kao ousía i
génesis kod Platona, kao bivstvo i bivanje; naspram nepromenljive
božanske volje sloboda volje pojedinih duhova sadrži u sebi pojam
razlikovanja, promenljivosti, pojedinačnog postojanja i kao takva
sadrži sebi osnovu greha i materijalnosti. Na taj način Origen ima
mogućnost da apsolutnu uzročnost boga (koji pored sebe ne podnosi
nikakvu nezavisnu materiju) poveže s činjenicom zla, čulnosti i
nesavršenstva i da izmiri etičku transcendenciju s fizičkom
imanencijom, tj. da shvati boga kao tvorca, ali ne i kao vinovnika
zla. Tako su vera u božansku svemoć i svest o sopstvenoj grešnosti
dva protivrečna elementa hrišćanske metafizike i Origen ih nastoji
izmiriti pomoću pojma slobode.
    Večno stvaranje podrazumeva i sukcesivno nastajanje
beskonačnog broja eona, sistema sveta u kojima se pad i
iskupljenje ponavljaju u liku novih duhova; ovaj stav Origen dalje
ne razvija i usredsređuje se na sada postojeći svet duhova. Duhovi
koji su pali iz materije, a u koju su prognani radi očišćenja, streme
obratno, k božanskom načelu; mada bi to trebalo da dosegnu i
svojom slobodom, zahvaljujući božanstvenosti koja je prisutna u
njima i koja se ne gubi ni pri najdubljem padu, ipak ne uspevaju u
tome bez pomoći milosti (koja već vekovima dejstvuje - time se, na
tragu apologeta, priznaje propodeutička vrednost paganske
filozofije, tj. platonske i aristotelovske etike) koja se u potpunosti
nalazi tek u Hristu. Svojom bezgrešnom dušom predvečni logos
sjedinjuje se u bogočovečno jedinstvo: svojim stradanjem on je za
svet verujućih iskupljenje koje se konkretizuje u vremenu, a
izabranima svojom suštinom daje istinsko prosvetlenje. S
njegovom pomoći konačni duh dostiže različite stepene iskupljenja:
veru, religiozno razumevanje čulnog sveta, shvatanje logosa i na
kraju, blaženstvo poniranja u božansko. Posredstvom sveopšteg
delovanja slobode i milosti svi duhovi treba da budu oslobođeni,
telesnost odbačena i sve stvari treba da se vrate bogu
(apokatástasis). Iz ovih osnovnih hrišćanskih teza koje nalazimo
kod Origena vidno je kako je hrišćanstvo ovladalo idejama antičke
filozofije i pomoću religioznih principa preradilo ih u jednu novu
celinu; promene do kojih tu dolazi manifestuju se u sferi
eshatologije i hristologije; u ovoj poslednjoj Origen više pažnje
posvećuje kosmologiji no onom spasiteljskom momentu logosa,
mada ih pri tom nije uspeo u potpunosti saglasiti. Sporovi koji će
se voditi na tlu njegovog učenja tokom III i IV stoleća imaju čisto
teološke motive i ne menjaju njegove temeljne pretpostavke.
    Zahvaljujuči visokom filozofskom nivou, dubini i originalnosti,
Origenovo učenje je višestruko odredilo razvoj patristike; pre
svega ovde se misli na niz njegovih učenika kao i na veliko
uvažavanje koje je Origen imao kod crkvenih otaca iz Kapadokije
koji su načinili i antologiju najvažnijih njegovih tekstova. To
nikako ne znači da je postojala opšta saglasnost s Origenovim
stavovima; naprotiv, protiv Origena pisao je učenik Pavla
Samosatskog Lukijan (umro 312.), koji je osnovao Antiohijsku
teološku školu i bio učitelj Arijana, osuđenog na Prvom
vaseljenskom saboru u Nikeji (325).
    Treba imati u vidu da su već pomenuti kritičari hrišćanskog
učenja (Cels, Porfirije) nastojali da dokažu kako tu nije reč o
nekim novim učenjima već o stavovima preuzetim od raznih
ranijih autora; tako Cels ističe kako je u učenju o bogu pogrešno
shvaćen Platon, učenje o 7 neba preuzeto je od Persijanaca, ve-
rovanje o duši koja se uzdiže preuzeto je iz kulta Mitre; učenje o
stvaranju sveta preuzeto je od Jevreja i puno je protivrečnosti,
učenje o uskrsnuću počiva na nerazumevanju učenja o seljenju
duša, a mišljenje o praštanju drugima je nespretna imitacija
Platonovog Kritona.
    Prvi teoretski predstavnici hrišćanske crkve morali su na to da
reaguju: smatrali su da je filozofija izvor svih zabluda i da je treba
odbaciti; jednom hrišćaninu bilo je važnije verovanje nego
razmišljanje koje ga može odvesti s pravog puta vere.
Najznačajnija karakteristika Tertulijanovog pogleda na svet je da
tu imamo antifilozofsko i antilogičko stanovište, otvorenost za
protivrečja, paradoksalnost (koja ima za zadatak da otkrije dubine
vere). Ako je za Klimenta Aleksandrijskog ceo svet bio Atina,
Tertulijan pita imaju li išta zajedničko Jerusalim i Atina;
paganska filozofija je majka jeresi, ona se ne može usaglasiti sa
hrišćanstvom, filozofi su patrijarsi jeretika, a boga može spoznati
samo duša koja je po prirodi hrišćanska; bog je iznad svih zakona
koje bi hteo da mu nametne filozofski um. 
Tako je spokojnu promišljenost Minucija Feliksa (oko 200) u
oceni antičke kulture smenio beskompromisni kriticizam pomešan
s emocionalnim odbijanjem izražen u negativnom stavu kakav
nalazimo kod Tertulijana; dok je Minucije Feliks (200) u dijalogu
Oktavije (po formi bliskom Ciceronovim dijalozima) izlagao
hrišćanstvo u duhu etičkog racionalizma, braneći čistotu i duhov-
nost hrišćanskog morala, on je isticao političku lojalnost hrišćana,
njihovu spremnost na mučeništvo u ime vere; branio je
ranohrišćanski ideal siromaštva i žestoko napadao amoralizam
paganskog sveta, a u odbranu hrišćanske dogme o vaskrsenju,
ističući kako je daleko teže nešto iz ničeg stvoriti, no vaskrsnuti
ono što je već bilo, i tu se Minucije poziva na ponovljivost i
cikličnost prirodnih pojava.
    Među latinskim autorima tog perioda bio je Kartaginjanin
Kvint Septimije Florent Tertulijan (oko 160-posle 220) i on ima
za latinsku patristiku isti značaj koji i Origen za grčku. Zapad je u
Tertulijanu dobio sveg teoretičara pre no Istok (u Origenu).
Tertulijan je dobio dobro obrazovanje, verovatno i pravničko; po
nekim svedočanstvima bio je sveštenik, ali se potom pridružio
sekti religioznih fanatika - montanista. Naspram aleksandrinaca
Tertulijan je predstavnik radikalnog antignostičkog smera unutar
patristike, posebno time što akcenat stavlja na čisto religiozni
momenat. Tertulijana možemo smatrati tvorcem latinske teološke
leksike. Činjenica je da svoje učenje ne izlaže kao koherentan sis-
tem; kod njega se međaju teologija, kosmologija, psihologija i etika
a sve to praćeno je velikim uticajem stoičkog učenja.
    Tertulijan je, kao niko pre njega, pronikao u samu bit
religioznosti i dospeo do poslednjih temelja lične vere; pod
njegovim uticajem naći će se kako Avgustin, tako i potonji mislioci:
Paskal, Kjerkegor, Lev Šestov i u tom smislu je Tertulijanov uticaj
dublji no Origenov; ovo je pre svega bilo moguće i time što je Ter-
tulijan paradoksalnost razvio kao posebno metodsko stanovište; da
bi se istinski javio, Bog to može učiniti samo na nerazuman i
paradoksalan način: "Sin božji je raspet; mi se ne stidimo iako je to
stidno. I umro je sin božji; to je potpuno pouzdano, mada je
besmisleno. I posle sahrane je vaskrsnuo; to je nesumnjivo, jer je
nemoguće (De car., 5). Teolozi koji su istupali u odbranu vere u
srednjem veku, a protiv intelektualnih pretenzija tzv. racionalne
teologije, pripisali su Tertulijanu maksimu Credo quia absurdum
est (verujem jer je apsurdno); taj credo veoma dobro izražava
njegovo mišljenje i mišljenje onih koji su bili razočarani antičkim
intelektualizmom. U vreme kad se razum, koji su grčki filozofi i
rimski retoričari podigli do neba, a koji je stvorio veličanstveni
svet antičke kulture, pokazao nesposobnim da izađe na kraj i sa
jednim od realnih socijalnih problema, i kad je intelektualizam sve
više vodio u skepticizam i pesimizam, u apstraktno umovanje i
misticizam - pojavila se vera. Verovanje je apsurd za razum, i baš
je taj apsurd rezultat koji proizlazi iz sadržaja verovanja. Za
vernika to nije dokaz neodrživosti njegovih uverenja, nego,
naprotiv, potvrda da je to viša istina koju razum ne može shvatiti.
To je bio pokušaj da se vera prikaže kao prava istina, da se
pomoću nje može dobiti ono što razumom ostaje nedokučivo te je
posve prirodno da filozofija ne može biti iznad teologije. Nesreća
pagana bila je u tome što su oni uvek tražili a nisu nikad nalazili,
što su samo kucali na vrata istine, ali ih nisu otvorili; traženje je
ili odsustvo vere ili njen gubitak; onaj koji je već našao ono u šta
veruje nema potrebe za daljim istraživanjem. Tertulijan stoga
kaže: "Mi nemamo potrebe za radoznalošću posle Hrista, nemamo
potrebe za istraživanjem posle Evanđelja (...) U pogledu pravila
vere ne znati ništa znači - znati sve". Ako se mudrost ovog sveta
pokazala kao bezumlje, prirodno je bilo očekivati da se bezumlje
proglasi za mudrost i to je razlog što, po Tertulijanu, treba
verovati upravo u ono što je sa stanovišta antičke mudrosti
protivrazumno, i možda samo tome i treba verovati (credo quia
ineptum).
     Treba imati u vidu da se Tertulijan odriče antičkog razuma, tj.
elitarnog intelektualizma a ne razuma uopšte, jer on zdrav razum
i dalje visoko ceni; istina se sačuvala samo u duši neangažovanog
prostog sveta, a kultura je bolest; oslobađajući se od nje
čovečanstvo se vraća u svoje normalno, prirodno stanje - stanje
zdravih nagona i trezvene razumnosti. Isto tako, Tertulijanova
kritika filozofije nije usmerena toliko protiv antičke filozofije po
sebi koliko protiv njene upotrebe od strane gnostika koji su sa
stanovišta antičke filozofije kritikovali hrišćansko učenje; on se
manje pita o istinitosti antičkih mislilaca a mnogo više o njihovoj
istorijskoj ulozi koja je izrazito negativna jer su filozofi postali "pa-
trijarsi jeretika" (De an., 3). Ako o Aristotelovoj filozofiji govori da
je previše razvučena i dosadna, glavna zamerka Stagiraninovoj
filozofiji bila bi u tome što je ona naoružala jeretike dijalektičkom
veštinom koja pretenduje na sve, ali realno ne rešava ništa.
Krajnji cilj svoje kritike antičkih filozofskih učenja Tertulijan nije
video u njihovom opovrgavanju, već u ograđivanju od njih. Među-
tim, to ograđivanje je podrazumevalo i razjašnjenje sopstvenih
stavova pa je apologet bio prinuđen da ih izloži i to, opet,
sredstvima same filozofije koju je odbacivao. Razvijajući
koncepciju čiste vere Tertulijan je tvrdio da filozofija ne može
intervenisati u sferi religije, premda se ne isključuju filozofska
sredstva za opravdanje vere; to znači da filozofija treba da se
odrekne istraživačke i zadrži samo objašnjavalačku funkciju.
Međutim, on odbacuje i alegorijska tumačenja i zadržava samo
ona bukvalna, jer prva mogu odvesti u jeres. Izlazeći, kao i
Minucije, iz latinske retorske škole, Tertulijan, za razliku od svog
prethodnika, nije prihvatao ni ciceronovski odnos prema filozofiji,
ni njegovu visoku ocenu prosvećenog razuma; ali dobro usvojivši
retorsku i literarnu tehniku, zauzima negativan stav spram
antičke filozofije (premda su mu najbliži kinici i stoici, čak i
Seneku zove "naš Seneka"), i taj stav daleko je dublji no kod njego-
vih prethodnika (Tatije, Teofil). Tertulijan ne samo da osuđuje
grčke filozofske škole i helenske moralne vrednosti, već ustaje
protiv savremene kulture koja je iskvarila i izopačila čoveka i
prigušila njegove prirodne pozitivne sklonosti, nadgradivši nad
njima čitav svet neistinitih, veštačkih vrednosti. Izlaz Tertulijan
vidi u kiničkom pojednostavljivanju i povratku na prirodno stanje
a to je moguće samo pomoću hrišćanske vere i asketizma
    Tako Tertulijan, spaja fantastični materijalizam i senzualizam
sa strogim, nemilosrdnim hrišćanstvom i s njegovom antinomno
postavljenom čulnošću i moralnošću; protivrečja što ih imamo kod
Tertulijana nalazimo i stotinak godina kasnije kod afričkog retora
Arnobija (260-327) (Adversus gentes, 300 god.), mada ne s tako
izrazitom tertulijanovskom paradoksalnošću. Kao glavnu zabludu
antičkog sveta Arnobije ističe optimistički racionalizam -
neosnovanu veru u neograničene mogućnosti ljudskoga razuma;
kako se taj racionalizam najreljefnije nalazi kod Platona i
platoničara, protiv njih je i usmerena Arnobijeva kritika i on njima
suprotstavlja senzualizam i empirizam (koji ga još uvek vezuju za
kiničare i stoike).
    Ali ako je Arnobije bio među poslednjim apologetima
progonjenog hrišćanstva krajem trećeg i početkom IV stoleća,
afrički retor i pisac, učitelj retorike u Nikomediji gde je Dioklecijan
preneo prestonicu carstva, Laktancije, jedan od najvećih ideologa
Konstantinovog carstva, prvi je latinski pisac "trijumfalnog
hrišćanstva" i u svom delu De divinis institutionibis (O božanskom
uređenju) u sedam knjiga (posvećenom Konstantinu Velikom)
sistematski izlaže hrišćansko učenje o moralu čiji se pojedini
momenti nalaze već kod grčkih filozofa; no da bi se svi mogli
sabrati i razumeti, za to je, po mišljenju ovog retora, bilo
neophodno božansko proviđenje.
    Laktancije je kao svoj osnovni zadatak postavio opravdanje
hrišćanstva u očima rimske inteligencije još uvek vezane za
antičke vrednosti; zbog svoje strasti prema retorici i bogatstva
jezika kasnije je dobio nadimak hrišćanskog Cicerona. Laktancije
je odista cenio Cicerona i smatrao ga ne samo savršenim retorom
već i savršenim filozofom. Kako su Laktancijevi autoriteti Minu-
cije, Tertulijan, Kiprijan, čisto je latinski apologet; po njegovom
mišljenju nikom od apologeta pre njega nije uspelo kao njemu da
hrišćanskom učenju da dražest i jasnoću, pa je tek on hrišćansku
religiju sjedinio sa antičkom obrazovanošću dokazujući kako se
"nikakva religija ne može podražavati bez mudrosti i nikakva
mudrost ne može da se postigne bez religije" (De div., I 1-2). Dok je
antička filozofija tražila mudrost van religije, a paganska religija
(lišena filozofskih elemenata) bila samo mnoštvo predrasuda i
sujeverja, filozofija je uvek ostajala težnja ka mudrosti, ali ne i
mudrost koja je znanje krajnje istine o božanskim i ljudskim
stvarima. Stoga, po mišljenju Laktancija, čvrst osnov može da bu-
de samo otkrovenje, tj. istina koju je čoveku otkrio sam bog. U
skladu s tim, vera u otkrovenje daje znanje istine koja je sadržana
u njemu, i zato je ono samo mudrost. Prema tome, zaključuje
Laktancije, u mudrosti je sadržana vera, a u veri - mudrost" (De
div., IV 3). Tako se Laktancijev krajnji zaključak poklapa sa Ter-
tulijanovom koncepcijom "čiste vere": filozofija mora da ustupi
mesto religiji, iako je Laktancije bio jedini među latinskim
apologetima koji je gajio simpatije za gnostičko i hermetičko
učenje.

Comments

Popular Posts