Dejvid Hjum


Dejvid Hjum je rođen 1711. u Edinburgu, u Škotskoj;
savetovali su mu da studira pravo ali se on opredelio za filozofiju;
u vreme dok je u Bristolu pokušavao da postane trgovac (1734-7)
napisao je i svoje glavno delo (Rasprava o ljudskoj prirodi) koje je
objavio nakon povratka u London. Posle neuspeha kojim je
propraćeno ovo delo, pisao je manje spise moralnog, političkog i po-
litičko-ekonomskog sadržaja; iako slabija, ta dela su bila bolje
primljena. Nakon nove prerade svog glavnog dela (1748-51) nije
uspeo da postane profesor u Glazgovu, već je izabran za

bibliotekara advokatske komore u Edinburgu 1752. Tada je počeo
da piše Istoriju Engleske (1754-63) kao i Prirodnu istoriju religije
(1757); od 1763. do 1766. radi kao sekretar u engleskoj ambasadi u
Parizu i to je početak njegove popularnosti. U Parizu se upoznaje s
Dalamberom, Helvecijem, Didroom i drugim filozofima
Prosvećenosti; vraćajući se u domovinu poziva i Rusoa u Englesku,
nudeći mu pokroviteljstvo, a Ž. Ž. Ruso, u to vreme teško bolestan,
optužuje ga za učešće u navodnoj zaveri kako bi ga ubio; od 1767.
Hjum je pomoćnik državnog sekretara, a nakon penzionisanja
1769. vraća se u Edinburg gde je i umro 1776.
    Činjenica da je Hjum svoje glavno delo prerađivao u više
navrata i menjao mu naziv (Traktat o ljudskoj prirodi (1739),
Ogled o ljudskom razumu (1748) i Istraživanja o ljudskom razumu
(1751)), više no jasno govori o značaju koji je pridavao ovom spisu i
shvatanjima izrečenim u njemu. Hjum smatra da je nauka o
ljudskoj prirodi daleko važnija no fizika i ostale nauke, jer sve
druge nauke zavise od ljudske prirode; stoga istraživanje ljudske
prirode vidi kao svoj primarni zadatak. Hjum polazi od toga da
ljudski razum sadrži samo opažaje (percepcije) koje on deli na
utiske (impresije) i ideje a razlika među njima jeste u intenzitetu
kao i u redu i vremenskom sledu po kom se javljaju u našem ra-
zumu. Utisci su oseti, afekti i emocije koji nastaju u našoj duši a
ideje su njihovi odrazi u mišljenju i suđenju i one su uvek
individualne ili pojedinačne. Posledica toga je smanjivanje razlike
između osećanja i mišljenja i ta razlika svodi se na stepen
intenziteta: osećati, znači imati jače doživljaje (osećaje), a misliti
znači imati slabije doživljaje (ideje); stoga svaki doživljaj ima
dvostruki karakter: oseća se kao utisak i misli kao ideja.
    Hjum postavlja pitanje: zavise li ideje od utisaka ili obratno, i
odgovara: primaran je utisak a ideja zavisi od njega; jednostavni
utisci prethode njima odgovarajućim idejama i to znači da sve
jednostavne ideje posredno ili neposredno slede iz njima
odgovarajućih utisaka. Tako se odbacuje racionalističko shvatanje
o urođenim idejama budući da ideje mogu nastati tek nakon što su
se pojavili utisci.
    Sve naše ideje, smatra Hjum, izvedene su iz utisaka -
elementarnih iskustvenih podataka. Da bismo utvrdili da li se
neka složena ideja odnosi na nešto objektivno, treba da pitamo iz
kakvih je impresija izvedena. Međutim, ne postoji impresija o
duhovnoj supstanciji. Ako pogledam u sebe, ja opažam samo jedno
mnoštvo psihičkih događaja kao što su želje, osećaji, misli; ne
opažam iza toga neku trajnu supstanciju ili dušu. Ako imamo
neku ideju o duhovnoj supstanciji, to se može objasniti duhovnim
asocijacijama; ali mi nemamo nikakvu osnovu za tvrdnju da takva
supstancija postoji.
    Analiza ideje o duhovnoj supstanciji ne zauzima tako značajno
mesto u Hjumovoj filozofiji kao što je to slučaj sa njegovom
analizom uzročnih odnosa. On pita iz koje je impresije, ili kojih
impresijâ, izvedena naša ideja o uzročnosti i odgovara da jedino što
opažamo jeste stalna povezanost. Ideja o nužnoj povezanosti
takođe pripada našoj ideji o uzročnosti, ali mi ne možemo da
ukažemo ni na jednu impresiju iz koje je ta ideja izvedena. Ona
može da se objasni preko načela asocijacije: ispitivanjem
objektivnih odnosa između uzroka i posledice, mi ne nalazimo
ništa drugo do neprestanu povezanost. To znači da načelo uzroč-
nosti ne možemo koristiti kako bismo proširili naše znanje. Hjum
tako dolazi do uvida da ne možemo da tvrdimo da su uzroci
fenomena supstancije, koje ne samo da nisu nikada opažene već su
u principu neopažljive; ne možemo tvrditi ni da bog postoji, u
slučaju postojanja boga možemo imati hipotezu, ali nikakav
uzročni dokaz nam ne može pružiti izvesno znanje, pošto bog tran-
scendira naše iskustvo.
    S Hjumom otpada Lokova i Berklijeva metafizika, pa se i
duhovi i tela analiziraju u fenomenalističkom smislu; mi možemo
biti sigurni u sasvim malo stvari i može se činiti da iz toga sledi
skepticizam. Ali, po mišljenju Hjuma mi ne možemo živeti u
skladu s čistim skepticizmom; Praktičan život počiva na ve-
rovanjima, kao što je verovanje u uniformnost prirode, za kakvo ne
može da se dâ nikakvo racionalno opravdanje. To nije razlog za
opovrgavanje tih verovanja; čovek može biti skeptik u istraživanju,
ali kad se okrene od akademskih istraživanja on mora da deluje na
osnovu fundamentalnih verovanja u skladu s kojima svi ljudi
deluju bez obzira kakva su njihova filozofska shvatanja.
    Dovodeći u pitanje ontološki značaj principa uzročnosti Hjum
dovodi u pitanje čitavu tradicionalnu metafiziku; skeptičkom
razumu suprotstavlja instinkt i elemenat alogičnosti povezan sa
strastima i osećanjima; naspram Loka koji je tvrdio kako razum
treba da bude poslednji sudija i kriterijum u prosuđivanju svih
stvari, Hjum ističe da razum treba da bude rob afekata i ne može
pretendovati ni na šta drugo do da im služi. Tako je Hjuma
skepticizam doveo do iracionalizma. U isto vreme, kod njega
nalazimo sve ono što se potom naziva logičkim empirizmom, čime
je njegova filozofija izvršila snažan uticaj na anglosaksonsku
savremenu filozofiju.

Comments

Popular Posts