Dijalogizam

Odgovor na transcendentalizam u fenomenološkoj filozofiji
došao je iz redova tzv. "dijalogista"; reč je o filozofskoj orijentaciji
čiji su predstavnici nastojali da stvore jedan novi tip refleksije na
osnovu dijaloga i to kroz analizu odnosa ka Drugom kao Ti. U
pripadnike ove orijentacije ubrajaju se Karl Rozencvajg, Eugen
Rozenštok-Hisi, Ferdinand Ebner i Mihail Bahtin. Važnu ulogu za
nastajanje dijalogizma odigrao je časopis Patmos koji je izlazio u
Berlinu neposredno nakon I svetskog rata (1919-1923). Dijalogisti
su se oštro suprotstavljali solipsističko-monološkom jeziku
klasične filozofije koja je sve vreme bila usmerena na objekt (ono)
ili na samu sebe (u teorijskom stavu). Novo mišljenje trebalo je da
se zasniva na odnošenju a ne na saznanju, trebalo je da bude de-
latno a ne da ostaje na nivou kontemplacije. Delatno Ja je rezultat
čovekove usmerenosti na nešto što je izvan njega, što je Drugo.
Dekartov poznati stav o cogito Rozencvajg je preveo u stav mislim,
dakle, govorim. Ebner je u svakom Ti (kao Drugom) video Ti koje
je odblesak Boga sa kojim čovek vodi neprestani dijalog kojim se
dolazi do istinskog mišljenja.

    Najznačajniji među dijalogistima svakako je Martin Buber
(1878-1965). Buber je rođen u Beču; mladost je proveo u Lavovu
kod babe i dede. Od 1892. živi kod oca u Lembergu i čita dela
Kanta i Ničea; filozofiju, filologiju i istoriju umetnosti studira u
Beču, Cirihu, Lajpcigu i Berlinu i sluša predavanja Diltaja i Zi-
mela; za vreme studija u Beču postaje član cionističkog udruženja i
tada je pod velikim uticajem jevrejske tradicije (hasidizam), ali
isto tako i zapadne filozofije, pre svega Paskala, Ničea i
Kjerkegora; živeći u dve kulture (jevrejskoj i nemačkoj) Buber je
osetio krizu u kojoj se našla nemačka kultura. Pored četrdese-
togodišnjeg intenzivnog bavljenja prevođenjem Biblije (u čemu mu
je do svoje smrti pomagao i Rozencvajg), Buber je napisao i niz
knjiga među kojima je najpoznatiji kratak spis Ja i Ti (1923).
Filozofiju i etiku je predavao na Univerzitetu u Frankfurtu (1923-
1933), potom emigrira u Švajcarsku a 1938. seli se u Palestinu. Od
1938. do 1951. profesor je u Jerusalimu; nakon toga drža predava-
nja po Evropi i Americi i objavljuje niz knjiga.
    U spisu Ja i Ti Buber nastoji da izgradi "treći put" koji bi se
nalazio između neostvarenog objektivizma i kartezijanskog
fetišizma individualnosti kojoj preti pad u solipsizam. Odbacujući
ontološke refleksije o "bivstvovanju kao bivstvujućem" i nesavladiv
identitet dekartovskog cogitoa, Buber polazi od situacije sa-
postojanja Ja s drugom ličnošću budući da je čovekovo postojanje
uvek sa-bivstvovanje s drugim ljudima. Razgraničavanjem sfere
"Ja – ono" i "Ja – Ti" Buber izgrađuje prostor u kojem je moguća
filozofija dijaloga. Osnovna ideja Bubera je u tome da Ja nije
supstancija već da je povezano s Ti zahvaljujući čemu je moguće
ostvarenje čovekove predodređenosti.
    Odnos Ja i Ti Buber ne razmatra kao neki subjektivni događaj,
budući da ja ne postavlja Ti već ga sreće; uvodeći pojam između
Buber podvlači distancu koja postoji između Ja i Ti i time ukazuje
na mesto gde se realizuje autentično bivstvovanje dijaloškog
čoveka i gde se otkrivaju karakteristične crte njegove ličnosti koje
se ne mogu svesti na njegova mentalna, fizička ili psihička svojst-
va. Buberov pojam između izraz je radikalne drugosti drugog
čoveka u odnosu na koje se Ja javlja kao onaj koji se obraća
(aktivna pozicija) a s druge strane, ostaje predat toj drugosti
takvoj kakva ona jeste, kao "večno Ti", kao bog (pasivna pozicija).
Istinski znak međuljudskog sa-postojanja jeste govor koji je temelj
ljudskog bivstvovanja. Obraćajući se drugom čoveku Ja zapravo
priznaje drugost Drugog zahvaljujući čemu je moguće ophođenje i
razgovor. Istinski razgovor je realizacija odnosa među ljudima u
kojem se usaglašavaju razlike.
    U osnovi ove Buberove dijaloške koncepcije, koja sa provlači
kroz sve njegove potonje radove, leži intuicija da postoji veza
između čovekovog odnosa prema bogu i njegovog odnosa prema
drugom čoveku. Nakon izlaska iz štampe pomenute Buberove
knjige (1923) njegovo ime je postalo simbol čitavog pokreta
poznatog kao filozofija dijaloga, odnosno, dijalogizam; iako ovo
delo, sastavljeno iz fragmenata, ima aforistički karakter i premda
je pisano u jednom impresionističkom stilu, protkano je dubokim
religioznim iskustvom kojim je prožeta i sva svakodnevica a što
doprinosi rušenju tradicionalne metafizičke koncepcije o jedinstvu
bivstvovanja.
    Pod dubokim Buberovim uticajem bio je i njegov prijatelj
Franc Rozencvajg (1886-1929) koji je započeo studije medicine i
istorije a potom doktorirao radom o Hegelovoj filozofiji (1912);
među njegova važnija dela ubrajaju se spisi: Hegel i država (1921),
Pisma i dnevnici 1909-1918 (štampano 1979). Za Rozencvajgovu
filozofiju je karakteristično okretanje ka metafizici Reči. U spisu
Zvezda iskupljenja (1921) on izlaže svojevrsnu gramatiku erosa,
odnosno logiku ljubavi. Gramatici erosa odgovara jedna drugačija
logika od aristotelovske čiji su problemi vezani za predmetno
mišljenje, a to je "logika Ja i Ti". Rešenje svih problema
Rozencvajg nalazi u sferi oblikovanoj dijalogom; bog, svet i čovek
jesu tri oblasti specifične ontologije kojom Rozencvajg nastoji da
prevlada prevlast nebivstvovanja i čovekovu egzistenciju ne
usmerava ka brizi o bivstvovanju već ga vodi uspostavljanju
odnosa sa drugim čovekom. Intersubjektivna komunikacija je po
Rozencvajgu prvobitna realnost koja se može postići uz pomoć
nerefleksivnog "verovanja". Na taj način Rozencvajg nastoji da ra-
zotkrije suštinu intersubjektivnosti pri čemu je subjektivnost
potpuna suprotnost "bezličnosti", spremnost da se prihvati drugi
kao subjekt.

Comments

Popular Posts