Franjo Asiški

Nakon perioda kulturne izolacije u XI i XII stoleću latinsko-
jezički hrišćanski svet, zahvaljujući trgovini kao i vojnoj i političkoj
ekspanziji, dolazi u dodir s drugim filozofskim tradicijama; to se
poklapa sa vidnom dekadencijom religioznog duha koji je zahvatio
zamor; dolazi do opadanja autoriteta crkve, jača ljubav k
privilegijama a opada ona za evanđeoske istine; monasi se po ma-
nastirima bogate i zloupotrebe svake vrste postaju navika.

Reakcija se javila u zahtevu za siromaštvom i smirenošću duha, u
isticanju evanđeoskih ideala; sve to je imalo donekle i manihejsku
boju. Izraz tih novih tendencija bio je Franja Asiški koji je kao
ideal postavio život u saglasju s Evanđeljem, odbacivanje bogat-
stva, izdržavanje sopstvenim radom i smernu molitvu. Ako su
benediktinci bili regrutovani iz viših društvenih slojeva, franjevci
su mahom bili trgovačkog ili zanatlijskog porekla; kako se
buržoazija kao klasa još nije formirala, franjevci su u tom času bili
predstavnici nižih slojeva i stajali naspram feudalnog plemstva, pa
sa njima u hrišćanstvo ulazi narodni život i religiozni život postaje
slobodniji.
    Nisu nam se sačuvale propovedi sv. Franje Asiškog (1182-
1226); bio je iz imućne porodice i u mladosti beše protivnik običnih
životnih radosti; život je posvetio propovedanju i dobrim delima.
Sa grupom sledbenika, koji su se zakleli na potpuno siromaštvo,
Franja Asiški je stvorio veliki pokret koji je ubrzo podržao i
Inokentije III i priznao ga 1209/1210 za novi red. Novi papa
Grigorije IX bio je i lični prijatelj Franje Asiškog kojeg je štitio ali
je morao i da obuzdava njegovo zanesenjaštvo i anarhizam, jer
Franja je veoma strogo tumačio zavet siromaštva, zabranjujući
svojim pristalicama da grade kuće i crkve (a što su oni u njegovom
odsustvu ubrzo i učinili, te je, ironijom sudbine, nakon Franjine
smrti franjevački red postao jedan od najbogatijih redova katoličke
crkve).
   Svedočenja o njemu nalazimo na Đotovom freskama (XIII st.)
gde se Franjina ličnost prikazuje kao oličenje unutrašnje radosti i
vedrine; svedočenje o njemu nalazimo i u "slatkom" slikarstvu fra
Anđelika koji nam Franju prikazuje kao "siromaška" iz Asizija;
konačno, svedočenje o Franji nalazimo kod El Greka,
Servantesovog vršnjaka (i samog sputanog tragičnim okovima
života) koji Franju na svojim slikama pokazuje kao čoveka koji
pati, pa tu možda imamo i najdramatičniji krik izmučenog
čovečanstva upućen prestolu stvoritelja.
   Franja je više bio zaokupljen srećom drugih no sopstvenim
spasenjem; nikad nije pokazivao osećanje superiornosti; njegovo
ime pominjalo se kao simbol određenog načina života ali i kao
simbol izvesnog stava prema svetu, kao simbol koji je bio
komunikativniji od filozofskih koncepcija teoloških summa jer je
delovao življe i opštije. U delatnosti Franje Asiškog videla se
odbrana slobode ličnosti u oblasti njenih unutrašnjih
preživljavanja, veza religioznosti s kontemplacijom prirode, odnos
prema verskim obredima kao prema naređenjima ljubavi, odnos
prema bližnjem kakav je trebalo realizovati u životu koji je trebalo
da postane svojevrsno ljudsko učešće u božanskom delu stvaranja.
   Na početku, Franja je želeo da širi reč božju, autentičnu i
jednostavnu - među ljudima. To je trebalo da bude hrišćanska
misija vršena po ugledu na apostole a s namerom da bi se popravio
svet. Franja je izabrao put ličnog protesta. Živeo je u realnom
svetu, ali izvan njegovog stvarnog sistema; živeo je van crkve i
klera, van dogmi koje su ispovedale versku sadržinu, van
ceremonijala, van društvenih institucija, van vlasti i bogatstva.
   Legenda o Franji Asiškom trijumfovaće kao legenda o čoveku
koji je prvi put u srednjem veku uočio dražest i lepotu prirode,
njeno unutrašnje srodstvo sa čovekom i koji je otkrio zajednički i
osnovni zakon - ljubav. Nije nimalo slučajno što je posredna karika
između Franje Asiškog i epohe renesanse postao Dante koji je
mimo svog sholastičkog racionalizma takođe želeo da u ljubavi vidi
najviši zakon svega živog; to je i razlog što Dante u Božanskoj
komediji (Raj, XI) veliča "serafima ljubavi", Franju Asiškog. Po
mišljenju Franje ljubav je rodila saznanje, a nije bila plod
saznanja; intelektualističkim teorijama (koje su ljubav činile
zavisnom od poznavanja predmeta koji treba voleti) Franja suprot-
stavlja svoje shvatanje koje počiva na prvenstvu ljubavi: samo se
ljubavlju može upoznati, istinski i do kraja, ono što se voli.
    Saglasno s tom koncepcijom Franja nije pridavao važnost
filozofiji i teologiji, nije cenio čak ni obrazovanje. U tom
omalovažavanju učenosti može se zapaziti uticaj konzervativnih,
antiintelektualnih strujanja srednjega veka i pri tom ne treba
zaboraviti da je Franja hteo da bude propovednik običnog naroda,
da je hteo da živi hrišćanski a ne da razvija filozofiju dostupnu
samo eliti; ta njegova netrpeljivost prema obrazovanosti, protest
protiv sholastičke učenosti, pobuna protiv farisejske filozofije
(otrgnute od života), prelaz na poziciju narodne mudrosti u onom
je smislu u kom će se Leonardo ponositi kad bude govorio da je
"neuk".
    Franja Asiški je hteo pre svega da bude organizator ljudskog
života i preuzimajući taj zadatak odbacivao je metode kakve je
upotrebljavala zvanična crkva. Budući da ove poslednje nije
poznavao, Franja je pošao sopstvenim putem i trudio se da ga
odbrani kako od pritisaka duhovnih vlasti tako i od nerazume-
vanja u redovima sopstvenih pristalica. Ostajući u granicama
religioznog pogleda na svet Franjina koncepcija je pokazivala
čoveka u jedinstvu sa svetom. Ljudski život je trebalo da postane
izraz ljubavi a ne prinude, trebalo je da postane teren radosnog
hrišćanskog postojanja a ne hodočašće u drugi svet; čovek, kao delo
tvorca, postajao je izmerljiv sa svačim što postoji i nalazio je u sop-
stvenom srcu večite zakone svemira; zahvaljujući tome mogao je
da veruje svetu i sebi, nije mu bila potrebna pomoć i zaštita
zvanične crkve.

Comments

Popular Posts