Egzistencijalizam; Berđajev; Sartr

Egzistencijalizam, odnosno filozofija egzistencije, jedan je od
značajnih pravaca u filozofiji XX stoleća; egzistencijalizam je
nastao pred I svetski rat u Rusiji (Šestov, Berdjajev), potom se,
između dva rata razvijao u Nemačkoj (Jaspers, Gabriel Marsel,
Buber), a nakon II svetskog rata u Francuskoj (Sartr, Merlo-Ponti,
Kami) kao i u nizu drugih zemalja. Iako svetski ratovi nisu dobri
markeri za periodizaciju zbivanja u sferi duha, posebno u oblasti
kulture, ovde se oni mogu pomenuti budući da su noseći u sebi sve
opasnosti za opstanak ljudske egzistencije u prvi plan postavili
upravo ona egzistencijalna pitanja koja su uvek postojala ali sad
su postala dominantna i središte filozofskog mišljenja.

    Egzistencijalizam je bio blizak personalizmu i nemačkoj
dijalektičkoj teologiji i nije nimalo slučajno da se mislioci kao što
su Berdjajev ili Šestov mogu jednako ubrojati i u egzistencijaliste i
u personaliste44. Egzistencijalizam je sredinom pedesetih i
šezdesetih godina XX stoleća do te mere bio popularan i raspros-
tranjen da je određivao intelektualnu i duhovnu klimu vremena,
da je izuzetno uticao na literaturu, umetnost i teoriju umetnosti.
Istovremeno, postoji malo zajedničkih mesta među
egzistencijalistima: oni se kreću od levog radikalizma i
ekstremizma do konzervativizma, zastupajući najrazličitije
stavove po nizu pitanja koja su videli kao duh vremena i idući
dotle da su odbijali i da se nazovu egzistencijalistima ili da
egzistencijalizam bude doveden u vezu sa njihovom filozofijom
(Gabrijel Marsel, Hajdeger), naročito nakon osude egzisten-
cijalizma 1950. od strane katoličke crkve. Ipak, nije retko
shvatanje da je sve egzistencijaliste moguće podeliti na religiozne
(Jaspers, Marsel, Berdjajev, Šestov, Buber) i ateističke (Sartr,
Kami, Merlo-Ponti); u svoje prethodnike onu su ubrajali Paskala,
Kjerkegora, Dostojevskog, Ničea i Unamuna. Ne treba gubiti iz
vida i druge uticaje kao u slučaju Sartra (Dekart, Kant, Hegel,
Huserl). Svim egzistencijalistima, a možda bi bilo ispravnije reći –
filozofima egzistencije – zajednički je kritički odnos prema ranijoj
racionalističkoj i refleksivnoj filozofiji. Oni osuđuju racionalističku
filozofiju zbog neuvažavanja živog, konkretnog iskustva čovekovog
postojanja u svetu i zbog skoncentrisanosti isključivo na "epis-
temološki subjekt kao objekt objektivnog saznanja" (Marsel) kao i
zbog pridavanja prednosti "čistom subjektu" (cogito). Preuzimajući
Kjerkegorov pojam egzistencije i s njim pojmove vere, nade,
straha, strepnje, brige, ljubavi, bolesti, nade... ovi mislioci
razvijaju ideju ontološke samostalnosti individuuma i pri tom je,
kao i svet u kom živi, ne ograničavaju saznajnim kategorijama.
Dajući punu prednost egzistenciji oni klasičnoj refleksivnoj analizi
suprotstavljaju realnu individualnu svest i vrše analizu
egzistencijalne strukture svakodnevnog čovekovog iskustva. U
središtu analize je pojedinac, jedinka sa svom svojom indivi-
dualnošću, u svoj svojoj konkretnosti i svoj svojoj neposrednosti.
Oslanjajući se na rezultate fenomenologije i Huserlove analize
sveta života, ovi mislioci kao svoj zadatak vide deskripciju
sadržaja, mehanizama i strukture individualne svesti neposredno
upletene u najraznovrsnije oblike čovekovog sa-postojanja u svetu;
istražuju ontološku strukturu egzistencije koja se neposredno jav-
lja u međuljudskim odnosima, doživljajima i realizacijama u
konretnom svetu. Filozofi egzistencije apstraktnom subjektu
suprotstavljaju konkretnog čoveka u njegovoj realnoj situaciji u
svetu; racionalističkoj koncepciji čiste svesti suprotstavljaju
"prvobitnu sintezu" iskustva; naglasak stavljaju na predrefleksi-
van odnos čoveka prema svetu, na njegove neposredne doživljaje,
na njegovu "bačenost" u svet, na čovkovo neposredno shvatanje
sebe i svoje situacije kao "bivstvovanja-u-svetu". Naglasak je na
nerefleksivnom iskustvu, na onom "sada i ovde". Subjekt-objekt
odnosu suprotstavlja se analiza egzistencije, odnosa čoveka i sveta
kao ontološke strukture sveta. Otkriće sveta jeste način na koji čo-
vek otkriva sebe kao "bivstvovanje-u-svetu" i samoopredeljujući se
u bivstvovanju on stvara sebe kao konkretnu individualnost, ali i
konstituiše svet u njegovoj konkretnosti. Tako se pokazuje da se u
centru egzistencijalne analize javlja ontološka struktura
egzistencije i čovek se izdvaja iz sklopa univerzuma i zahvaljujući
svojoj sposobnosti da transcendira datu situaciju, da se samo-
dređuje zahvaljujući sopstvenom projektu, preuzimajući svu
odgovornost na sebe.
    Egzistencija kao centralni pojam, shvata se kao način
čovekovog postojanja u svetu; za razliku od običnih stvari čovek
nije identičan sa samim sobom, on istovremeno postoji "sa sobom i
sa svetom"; on nije neka stabilna struktura, supstancija, već neka
stalna promena, neprestano izlaženje u svet; čovek treba da bude
to što jeste a ne jednostavno da bude. Svim egzistencijalistima je
zajedničko razlikovanje autentičnog i neutentičnog egzistiranja,
pri čemu se autentičnost dostiže u čistoj refleksiji, kad čovek
shvata bestemeljnost i neopravdanost svog izbora; zajednička im je
i kritika naučno-tehničkog progresa, vera u mogućnost
suprotstavljanja svim oblicima socijalnih manupulacija i nasilja,
prihvatanje slobode i odgovornosti (bez čega nije moguće
autentično postojanje).
    Egzistencijalizam se sredinom stoleća našao u središtu
rasprava sa marksizmom, psihoanalizom, strukturalizmom oko
mogućnosti istraživanja čoveka kao i mogućnosti filozofije;
istovremeno, nastojao je da izgradi jedan poseban tip racionalnosti
koji bi se mogao suprotstaviti scijentizmu i različitim oblicima de-
terminističkog redukcionizma i da pri tom sačuva specifični način
posmatranja ljudskog opstanka. Sa jenjavanjem uticaja
egzistencijalizma nisu nestala i njegova metodološka dostignuća,
njegove teme; pri tom, treba razlikovati egzistencijalizam kao
filozofski pravac i egzistencijalističku problematiku koja ostaje
trajno aktuelna budući da je najtešnje povezana s čovekovim nepo-
srednim opstankom u svetu i njegovom večnom potragom za
smislom.
    Francuski filozof Gabriel Marsel (1889-1973), profesor na
Sorboni, utemeljivač je katoličkog egzistencijalizma; među
njegovim važnijim spisima su: Metafizički dnevnik (1925), Biti i
imati (1935), Čovek – skitnica (1945), Ljudi protiv ljudskog (1951),
Tajna bivstvovanja I-II (1951), Esej o konkretnoj filozofiji (1967).
Sva Marselova dela sastavljena su od kratkih fragmenata, dnev-
ničkih beležaka. To nije samo stilistička osobenost njegove forme
izražavanja, već posledica fundamentalnih principa njegove
filozofije. On je pre svega pod uticajem hrišćanske forme ispovesti,
a cilj ispovesti je u tome da se mislima da intimni život, njihova
istinska egzistencija, koja je danas od one koja je bila juče ili od
one koja će biti stutra. Filozofija postojanja koja otkriva
autentičnu suštinu egzistenciju čoveka ne treba da izlaže mrtvim
jezikom apstrakcija već tako da bi zvučao usamljen glas čoveka
koji se čuje sada i ovde. Kao ubeđeni katolik Marsel je odbacivao
tomizak kao racionalističko učenje koje pokušava da izmiri veru i
pozitivnu nauku. Postojanje boga treba izvoditi iz postojanja čove-
ka, iz tajne koja se nalazi u ljudskoj svesti. Ako se istina ne slaže
sa ortodoksnom verom, utoliko gore po ortodoksiju. Marsel je
izgradio sopstveni originalni sistem filozofskih kategorija, uporedo
s filozofskim kategorijama (bivstvovanje, transcendentno,
ontološko) stavlja i hrišćanske pojmove (ljubav, otelotvorenje, ver-
nost, mučeništvo, sloboda, potčinjenost, nada, očajanje, dokaz, taj-
na, želja i dr). Iako se sve njegove kategorije obično javljaju u
parovima, već ovim nepotpunim njihovim nabrajanjima vidno je da
tu nalazimo čitav niz tipično "egzistencijalnih" pojmova. Iako u
parovima, pojmovi nisu u suprotnosti kao u Hegelovoj dijalektici,
već su izraz suprotstavljenosti dva sveta – ontološkog i transcen-
dentnog. U aktu transcendiranja, koje je suprotno ontološkom, ost-
varuje se sjedinjavanje čoveka s drugim svetom, postiže se
zavisnost čovekove duše i boga. Centralna suprotnost njegove
filozofije je suprotnost kategorija bivstvovanje – posedovanje; to su
dve kategorije koje jedna drugu isključuju; isto tako, centralna
suprotnost čovekovog života je protivrečje između biti i imati. Ja
imam, znači ja sam potpuno u ontološkom svetu, opterećen
materijom, vlasništvom, telesnim životom, i sve to meni zaklanja
autentično bivstvovanje, boga, bivstvovanje u bogu. Najistaknutiji
primer je vlasništvo. Naše vlasništvo nas guta, ono guta naše
bivstvovanje, oduzima nam slobodu, i umesto nje nudi samo privid
slobode. Čini nam se da nam to što posedujemo pripada a u stvari
mi pripadamo njemu. Donošenje odluke u svetu vlasništva još ne
znači i autentičnu slobodu. Istinska sloboda je u tome da čovek
postane svoj, da prevlada potčinjenost situacijama, a to znači da se
svojom dušom vrati bogu čije smo mi čestice u realnosti.
Suprotnost među posedovanjem i bivstvovanjem javlja se i u su-
protnosti između želje i ljubavi. Želja je nagon da se ovlada nečim
drugim (tuđim telom, tuđim stvarima, nekim tuđim svojstvima);
ljubav prevladava suprotnost sebe i drugog, prenosi nas u sferu
sopstvenog bivstvovanja. Primer težnje posedovanja jeste i žeđ za
vlašću, kao i ideologija (vlast nad idejama i mislima drugih ljudi).
Ideolog je rob tiranina, onaj koji omogućuje tiraninu da ovlada
mislima i težnjama drugih robova. Čak i težnja da ovladamo
svojim telom, sopstvenom svešću čini nas drugima a ne takvima
kakvi smo mi po sebi. Prvi objekt s kojim čovek sebe identifikuje
jeste njegovo vlastito telo, paradigma pripadajućeg. Svest o svojoj
telesnosti, tj. mistička veza duha i tela, svoje svesvodivosti na telo
i u njemu otelotvorenu svest, jeste ishodišna tačka egzistencijalne
refleksije zahvaljujući kojoj čovek dolazi do svesti o svom sopstve-
nom bivstvovanju. Egzistencijalni pogled na realnost moguć je
samo kao posedovanje svesti o sebi kao otelotvorenom. Telesnost
označava upisanost u prostor i vreme, ona pretpostavlja vremenost
čoveka, njegovo stalno približavanje smrti. Neminovnost smrti i s
njom povezane bezbrojne nesreće koje čoveka prate na tom putu
često ga dovode u očajanje. Ali, metafizički koreni pesimizma po-
dudarni su sa nesposobnošću da se prevaziđe očajanje kroz
služenje bogu. Način takvog prevladavanja jeste nada; nada se
okreće onom što ne zavisi od nas, a što je u realnosti nešto što je
sposobno da pobedi nesreću, nečem što postoji transcendentno i što
nam donosi spasenje. Nada je, po mišljenju Marsela, moguća samo
u svetu gde postoji čudo. Nada je poziv upućen savezniku koji je i
sam ljubav. Gubitak nade vodi čoveka samoubistvu. Misao o
samoubistvu je postavljena u samom središtu čovekovog života
koji, nalazeći se u posedovanju, ne nalazi sebi nikakav
smisao.Uslovi u kojima je moguća nada podudarni su sa uslovima
koji vode u očajanje. Ako u čovekovoj vlasti nije da život dovede do
kraja, on može do kraja dovesti njegov materijalni izraz na koji se
po mišljenju samoubice život svodi. Samoubistvo nije odustajanje
od posedovanja života već odustajanje od autentičnog
bivstvovanja, njegovo stvarno negiranje, izdaja boga u samom sebi.
Apsolutna suprotnost samoubistvu je mučeništvo. Ako se
samoubica stvarno odriče boga i zatvara pred njim, mučenik
potvrđuje boga i otkriva se pred njim.
    Greh, egoizam, nasilje, samoubistvo, označavaju izdaju
autentične suštine čoveka, izdaju boga u njemu. Vernost bogu
izvodi čoveka na težak put službe njemu, na put dobra. Čini se da
sama struktura sveta vodi čoveka u otpadništvo od boga. Nakon
što su rasejane iluzije XIX stoleća o jedinstvu dobra i progresa, sa-
mo stanje stvari podstiče na otpadništvo. Međutim, XX stoleće, s
religiozne tačke gledišta, je privilegovana epoha jer se u njoj
otpadništvo koje postoji u svetu otvoreno manifestuje. Totalno
nasilje rašireno po svetu stavlja čoveka u situaciju da neprestano
iskušava svoju vernost samome sebi. Iskušavanje vernosti, poslato
svakom čoveku tokom života, pretpostavlja nemogućnost racional-
nog dokaza o postojanju boga na osnovu analize čovekovih
postupaka u svetu. Bogu ne vodi dokazivanje već svedočenje i u
prirodi svakog svedočenja već je ugrađena sumnja u to da može
biti podvrgnuto sumnji. Dokazivanje egzistencije boga samo je
pokušaj da se tajna njegovog bivstvovanja prevede u racionalno
razrešiv problem. Ali, upozorava Marsel, između tajanstvenog i
problematičnog postoji ontološka razlika uslovljena tim što oni
pripadaju različitim svetovima. Epistemolozi, kao i pozitivisti,
uopšte ne primećuju tajne saznanja i pokušavaju da ih pretvore u
probleme. Problem, to je ono o šta se spotiče saznanje, ono što mu
je prepreka na putu. Tajna, s druge strane, jeste ono u šta je čovek
uvučen sam. Sfera prirodnog poklapa sa sferom problema. Progres
postoji samo u sferi problema. Stalna veza postoji između
problematičnosti i tehnike. Svako individualno biće je izraz i
simbol transcendentne tajne. Ono je potopljeno u svet koji
prevazilazi svako razumevanje. Zato naučna psihologija ne uspeva
da dospe do autentičnog čoveka kao "ja", već dolazi do njega kao
"on" kao živog objekta koji funkcioniše na određen način. Čovek je
sloboda a ne samo priroda, on je tajna a ne samo skup problema.
Tajna se uvek može logički i psihološki svesti na problem no to je
neadekvatna procedura. Subjekt naučnog saznanja je mišljenje
uopšte, svest kao takva. Tajna čoveka može biti dostignuta samo
puninom bića, koje je uvučeno u dramu koja se manifestuje kao
njegova sopstvena. Tajna bivstvovanja može se nekom biću otkriti
samo u trenutku kontemplacije. To meditativno stanje duboke
skoncentrisanosti omogućuje čoveku da oseti slobodu i svoju
povezanost sa bogom. Molitva je jedini način mišljenja o njemu.
Konkretne pristupe ontološkoj tajni ne treba tražiti u logičkom
mišljenju već u manifestacijama duhovnih datosti kao što su
vernost, nada ili ljubav. Usredsređivanje na sopstvena duhovna
svojstva omogućuju svakom da spozna samog sebe.
    Religioznom smeru u filozofiji egzistencije, ali s manje vere i
manje filozofskog dara, pripada i nemački psihijatar Karl
Jaspers (1883-1969); medicinu je doktorirao 1909, a psihologiju
1913. Profesor je psihologije od 1916. i zahvaljujući tada još uvek
vladajućem psihologizmu na nekim nemačkim univerzitetima,
profesor je filozofije u Hajdelbergu (1916-1937; 1945-1948), a
potom u Bazelu (1948-1961). Svoju karijeru Jaspers je započeo
izuzetno dobrim knjigama Opšta psihopatologija (1913) i
Psihologija pogleda na svet (1919) koje su najavljivale jednog
sjajnog psihijatra koji je nastupao s tezom da psihopatološke
pojave ne odražavaju toliko proces raspada ličnosti koliko
intenzivne čovekove pokušaje da nađe sopstvenu individualnost.
Nažalost, nakon 1915. Jaspers se udaljava od aktivnih
istraživanja u oblasti psihijatrije, sve više počinje da se bavi
patografijom, tj. psihopatološkim analizama evolucije slavnih
ličnosti (Strindberg, Van Gog, Svedenborg, Helderlin, Niče) i
nastoji da pokaže kako svaka racionalistički iskonstruisana slika
sveta nije ništa drugo do intelektualna interpretacija duševnih
stremljenja stvaralačkog individuuma. U takvim uslovima je video
bivstvovanje kao šifru koja je tražila svoje tumačenje. Tako se Jas-
pers počeo pretvarati u filozofa koji svoj zadatak vidi u tome da
otkrije kako u temelju svih saznajnih delatnosti leži skriveno
nesvesno stvaralaštvo "egzistencije" (bivstvovanja koje ne pripada
spoljašnjem svetu) dok je izvor najviše mudrosti iracionalno koje
vlada u svetu (Um i egzistencija, 1935). Jaspers je došao do
zaključka da se smisao bivstvovanja otkriva čoveku u trenucima
koji čine kardinalne promene u njegovom životu (razmišljanje o
smrti, bolest, strah), u trenucima kad se čovekov život iz temelja
potresa i koje on naziva "graničnim situacijama". Tada čovek
saznaje kolika je uloga slučaja u životu i u kojoj meri mu njegov
život ne pripada, budući da nije njegovo vlasništvo (rečeno na
način Gabriela Marsela). U tim graničnim situacijama čovek iz
sfere svog doživljaja okolnog sveta počinje da isključuje
svakodnevne brige, neke idealne visoke interese i počinje da
aktualizuje svoje intimne osnove i tako "osvetljava" svoju eg-
zistenciju dolazeći tako i do doživljaja boga (onog
transcendentnog). Čovek se ne može nikad do kraja objektivisati; u
onoj meri u kojoj se i objektiviše on i dalje nije on sam, i kao takav
može biti predmet delovanja, iskustva. Egzistencija se po Jaspersu
ne može naći u granicama predmetnog sveta budući da je ona
sloboda; čovek stoga može postojati ili kao predmet istraživanja ili
kao sloboda. Kako čovek dospeva do sebe polazeći iz slobode, on na
taj način dostiže sopstvenu transcendenciju. Jaspers smatra da
filozofija ne može biti nauka ograničena okvirima koje joj zadaju
predmet i metod; ona nam samo može potvrditi postojanje
bivstvovanja.
    Iako bez osovnog filozofskog obrazovanja, Jaspers je napisao
mnoštvo knjiga koje se dotiču i filozofskih problema. Poučna je
njegova dugogodišnja prepiska sa Hajdegerom kao i njegov predlog
da se 1945. Martin Hajdeger udalji iz nastave na univerzitetu i
penzioniše. Kao svoj zadatak video je pozvanost da komentariše i
aktuelna zbivanja, od pitanja nemačke krivice u II svetskom ratu
do opasnosti od nuklearne katastrofe (Atomska bomba i bidućnost
čovečanstva, 1958; Kuda se kreće SR Nemačka, 1967). Iako ima
mnogo sledbenika, naročito među nemačkim življem, ovi njegovi
poslednji spisi kod njih (L. Erlih, R. Viser,...) nisu još uvek dospeli
do svesti; većina "jaspersovaca" još uvek likuje nad sudbinom
Hajdegera i zanoseći se Jaspersovim površnim ocenama o velikim
misliocima, nedovoljno čita ona mesta kod Jaspersa koja bi se
mogla odnositi na neke motive prisutne u filozofiji egzistencije.
    Daleko značajniji, filozofski mnogo obrazovaniji i iskreno
religiozan predstavnik filozofije egzistencije jeste veliki ruski
filozof i kulturolog Nikolaj Berdjajev (1874-1948). Teškoća koja
se javlja u analizi filozofskog nasleđa niza ruskih mislilaca leži u
nemogućnosti njihovog svrstavanja u neki određen filozofski
pravac budući da oni kompleksnošću svog dela pripadaju
nekolicini pravaca istovremeno. S mnogo razloga bi se Berdjajev
mogao uvrstiti u personaliste kao i u egzistencijaliste. Ja sam se
odlučio da o njemu govorim na ovom mestu kako bih ga
suprotstavio pomodnim tumačenjima koja još uvek ne jenjava kad
je reč o sterilnoj i neinventivnoj Jaspersovoj filozofiji. Nema
filozofske orijentacije u filozofiji njegovog vremena koja na svoj
način nije privukla Berdjajeva, bilo da je reč o fenomenologiji
Huserla i Šelera, filozofiji Martina Hajdegera, ili ontologiji
Nikolaja Hartmana; budući religioznim filozofom, bio je prijatelj
Gabriela Marsela, Žaka Maritena, Etjena Žilsona, Emanuela
Munijea, Karla Barta.
    Berdjajev je rođen u aristokratskoj porodici u Kijevu gde je
studirao prvo na prirodnjačkom a potom na pravnom fakultetu;
ubrzo počinje da izučava filozofiju i logiku, potpada pod uticaj
marksizma, učestvuje u studentskom pokretu zbog čega je 1898.
isključen sa fakulteta. Nakon kraćeg boravka u zatvoru neko se
vreme nalazi u izgnanstvu gde se upoznaje sa A. Lunačarskim, B.
Savinkovim, A. Bogdanovim i drugim predstavnicima tadašnje
ruske opozicije. Veoma rano se oslobađa uticaja marksizma
nastojeći da nađe svoj originalni put i podršku nalazi kod
tadađnjih "legalnih marksista" S.N. Bulgakova, P.B. Struvea, S. L.
Franka. Usmerenost na religioznu hrišćansku filozofiju vidna je
već u radovima Berdjajeva objavljenim u časopisu Новый путь
(1904); naredne dve godine on sa Sergejem Bulgakovim uređuje
časopis Вопросы жизни da bi 1907-1908. boravio u Parizu; po
povratku sarađuje sa filozofima okupljenim oko časopisa Путь (E.
Trubecki, V. Ern, S. Bulgakov, P. Florenski); u isto vreme jedan je
od osnivača društva posvećenog V. Solovjevu i u toj sredini su se
formirale njegove osnovne ideje koje su svoj izraz dobile u knjizi
Filozofija slobode (1911); zimu 1913-1914. provodi u Italiji i piše
jedan od svojih najvećih spisa Smisao stvaralaštva. Ogled o
opravdanosti čoveka (1916). U ovom delu oseća se uticaj nemačke
filozofije koju je Berdjajev dobro poznavao; reč je o filozofiji Kanta i
Hegela, kao i nemačkih mističara Ekharta i Bemea; tome treba do-
dati i uticaj Fridriha Ničea. Nakon Oktobarske revolucije
Berdjajev je 1920. izabran za profesora moskovskog Istorijsko-
filološkog fakulteta da bi u leto 1922. zauvek napustio Rusiju u
društvu niza velikih ruskih mislilaca i intelektualaca. U narednom
periodu Berdjajev je objavio niz knjiga: Smisao istorije. Ogled o
filozofskoj čovekovoj sudbini (1923), Shvatanje sveta F.M. Dostojev-
skog (1923), O određenju čoveka (1931), O ropstvu i slobodi
čovekovoj. Ogled o personalističkoj filozofiji (1939), Ruska ideja
(1946), Ogled eshatološke metafizike (1947), Egzistencijalna
dijalektika božanskog i ljudskog (1952), Istina i otkrovenje (1954).
Već iz podnaslova nekih od navedenih knjiga (ogled o
opravdanosti čoveka, ogled o filozofskoj čovekovoj sudbini, ogled o
personalističkoj filozofiji) ili naslova (egzistencijalna dijalektika
božanskog i ljudskog), vidna je orijentisanost Berdjajeva na
osnovne probleme filozofije egzistencije. Kao jedini čovekov put
Berdjajev vidi put duhovnog oslobođenja od sveta, oslobađanje čo-
vekovog duha iz zarobljeništva nužnosti; čovekov život nije neko
horizontalno tamo-amo tumaranje već vertikalno kretanje,
kretanje u visinu i dubinu duha a ne sveta. Svet je prividan, njim
vlada nužnost; iz tog sveta s kojim je čovek povezan kao sa svetom
nužnosti treba se probiti u drugi svet, u drugu stvarnost, u drugu
realnost kao istinsko, autentično bivstvovanje. Čovek živi u
prividnom svetu i njegov zadatak je da pređe u autentični svet; to
je put prevladavanja zla i promene čovekovog odnosa spram sveta.
Bol, užas, patnja, kao odlike prividnog sveta, mogu biti prevladani
stvaralaštvom kao novom silom ljudskog duha. Reč je o prelasku iz
sveta iluzija u svet koji podrazumeva jedinstvo s bogom. Berdjajev
ovde govori o jednom sasvim specifičnom prelazu budući da dota-
dašnja religija, mistika i filozofija behu nečovečne stoga što su
vodile u bezbožni pozitivizam; do tog vremena mnogi su, kaže
Berdjajev, pisali teodiceje nastojeći da nađu opravdanje boga i
objasne poreklo zla u svetu a sada je vreme da se piše
antropodiceja, da se opravda čovek. Ističući kako čovek prethodi fi-
lozofiji, budući da je on pretpostavka svakog filozofskog znanja,
Berdjajev kao svoj osnovni zadatak ističe izgradnju filozofske
antropologije, odnosno, filozofije čoveka; ta filozofija mora
prethodno da prevlada bolest refleksije koja ubija svako
stvaralaštvo. U spisu Smisao stvaraštva napisanom 1914. godine
Berdjajev se, kritikujući apstraktni gnoseologizam i apstraktni
ontologizam, zalaže za personalističku filozofiju čoveka u čijem su
središtu život, smrt, ljubav. Ovaj spis, koji svojim stavovima
prethodi mnogim idejama "egzistencijalista", nije bio poznat
dovoljno zapadnim misliocima, a imao je šta da kaže i Munijeu i
Jaspersu; za ovog poslednjeg Bardjajev pokazuje donekle i
razumevanje, mada za egzistencijalističku filozofiju smatra daleko
značajnijim Kjerkegora koji među prvima ističe kako čovekova
egzistencija ne može biti svedena na objekt i koji isto tako među
prvima analizira religiozno nespokojstvo kao osnovu dubokog hriš-
ćanskog iskustva.
    Berdjajev čoveka vidi kao tačku u kojoj se presecaju dva sveta:
svet konačnosti i svet večnosti, pa nije nimalo slučajno što se
pitanjem o čoveku bave i naturalisti i pozitivisti, i supernaturalisti
i mističari; sa čovekom se dešava prelom u samom svetu i on se ne
može u njega do kraja smestiti. Već od ranije isticana dvostrukost
čovekove egzistencije kod Berdjajeva dobija originalno tumačenje
kroz kritiku naturalističkog antropocentrizma koji u čoveku vidi
funkciju materijalnog socijalnog procesa i svakog pojedinca prinosi
kao žrtvu nekom budućem vremenu a to vodi krizi humanističke
antropologije. Izlaz iz takve filozofije Berdjajev vidi u Ničeovoj
filozofiji koju on ocenjuje kao najveću pojavu u novovekovnoj
istoriji. Niče je, kaže on, žrtva kojom se iskupljuje novo doba za
svoje grehe, žrtva humanističke svesti i zato je Niče "preteča nove
religiozne antropologije" u kojoj humanizam pobeđuje zahvaljujući
ljudskim moćima, a ne zahvaljujući pomoći koja bi dolazila odozgo.
    Filozofija Berdjajeva nastala nakon odlaska iz Rusije nastavlja
se na njegova ranija dela i stoga je on u filozofiji egzistencijalizma
i mogao videti dalje razvijanje svoje egzistencijalističke i
personalističke antropologije; u poznim radovima Berdjajev
znatnu pažnju posvećuje složenoj egzistencijalnoj dijalektici
odnosa dobra i zla, smatra da filozofija, a posebno etika, nikad ne
sme da umanji veličinu i srazmere zla; zadatak etike je da ne bude
bezosećajna prema zlu u svetu, patnji i smrti, kao što je bio slučaj
sa etikom XIX i XX stoleća; etika treba da postane eshatološka, a
to znači da njena centralna tema treba da postane "apokaliptično
iskustvo", proživljavanje skorog kraja sveta, a što ne treba da vodi
u pasivizam već da podstiče stvaralaštvo i odgovornost.
    Među egzistencijalistima tzv. "ateističke" orijentacije na prvom
mestu treba pomenuti jednog od najvećih predstavnika francuske
fenomenologije i svekolike filozofije XX stoleća – Žan Pol Sartra
(1905-1980). Polazeći od ideja Dekarta, Hegela, Kjerkegora,
Huserla, Hajdegera, Frojda a kasnije i Marksa, on razvija jednu
filozofiju specifičnog, autentičnog ljudskog opstanka; njegova kon-
cepcija bivstvovanja uključuje u sebi individualnu slobodu kao svoj
konstitutivni elemenat; Sartr pri tom gradi originalna metodska
sredstva analize i opisa konstitucije individuuma u sklopu
univerzuma kao jedinstvenog akta egzistencije u istorijskom
procesu koristeći pri tom metod psihoanalize. Tridesetih godina on
se u svojim analizama oslanja na fenomenološke deskripcije
analize i strukture svesti i samosvesti čoveka tako što radikalizuje
Huserlovu fenomenološku metodu redukcije s namerom da svest
"očisti" od psihičkih naslaga; to ga vodi odustajanju od ideje
egološke strukture svesti i vodi tezi o autonomiji irefleksivne
svesti i njenog imanentnog jedinstva, kao i ontološkog prvenstva u
odnosu na refleksivni nivo njene konstitucije Ja (Transcendentalni
ego, 1934); na tom putu Sartr nastoji da opiše sferu "apsolutne
svesti" kao transcendentalnu sferu slobode i uslov egzistencije.
Polazeći od fenomenološke deskripcije suštine uobrazilje i emocija
kao intencionalno organizovanih akata svesti u svetu (Ima-
ginacija, 1936; Imaginarno, 1940), Sartr razvija ontološku analizu
tvoračkog statusa svesti u univerzumu – njegovu sposobnost da
autonomno projektuje "nepostojeće" i da u skladu sa svojim
projektom na određen način artikuliše bivstvujuće, da ga
transformiše u "svet", u "situaciju", u "konkretnu i singularnu
totalnost", u "konkretno". Glavno Sartrovo filozofsko delo, jedan od
najznačajnijih spisa XX stoleća, jeste Bivstvovanje i ništa (1943).
Ovo delo, imajući podnaslov: ogled o fenomenološkoj ontologiji, ima
zadatak da odgovori na pitanja: šta je bivstvovanje, kakvi su
fundamentalni ontički odnosi između svesti i sveta, kakve
ontološke strukture svesti (subjektivnosti) čine mogućim te odno-
se, kako je moguće fiksirati, konceptualizovati i dešifrovati
ontološku konstituciju čoveka kao konačnog, konkretnog
bivstvujućeg, tj. u njegovoj ontičkoji neredukovanosti i
samobitnosti. U potrazi za odgovorima na ova pitanja Sartr polazi
od ideje sveta kao fenomena. Svet koji neposredno okružuje čoveka
sa njegovim životnim iskustvom jeste prethodno, na
predrefleksivnom nivou, već struktuiran od strane egzistencije.
Čovekova svest se u njemu pokazuje kao "već ostvarena"; u svetu
kao fenomenu "sintetički organizovane totalnosti" i kao
konkretnom, Sartr izdvaja tri regiona: (a) bivstvovanje-po-sebi koje
čini svaka faktička datost čovekove svesti, "ono što jeste to što
jeste"; tu se misli na empirijske uslove u kojima se otkriva
individualna svest i koji čine njegovu faktičnost (epoha, geografija,
socijalna ili nacionalna pripadnost, čovekova prošlost, okruženje,
psiha, karakter, naklonosti, fiziološka konstitucija). Sledeći region
čini (b) živa svest (ili u Sartrovoj terminologiji, bivstvovanje-za
sebe); njen ontološki status je u tome da pošto je raskrivenost
datog, ono je zapravo ništa (néant), praznina, negacija, ništenje
sebe same i sveta, konstantno gubljenje, nesupstancijalni apsolut,
autonomno projektovanje sebe u svet prema svojim mogućnostima.
Termin ništenje (neantizacija) koji uvodi Sartr ne označava uniš-
tavanje (anihilacija) datog uz pomoć svesti, već neutralizovano
kretanje svesti. U aktu projektovanja sebe svest nastoji da se
oslobodi od slučajnosti svoje faktičnosti i da postoji na "sopstvenim
temeljima"; tako čovek sam stvara način svog bivstvovanja u svetu
među stvarima. Sloboda se suprotstavlja slučajnosti (odnosno,
oslobađa se sveg datog koje nema svoj temelj). Sloboda se određuje
kao autonomija, kao nastojanje čoveka da se samoodredi u onom
što mu je dato. To omogućuje Sartru da individuu tumači kao
autora svih značenja njegovog iskustva i ponašanja. Budući
samosvestan, čovek je slobodan i potpuno odgovoran za svet i sebe
u njemu. Pojavu čoveka u svetu "utemeljenja" Sartr označava kao
ontološki akt slobode, čovekov izbor; čovek projektuje sebe u znaku
samouzročnosti kao vrednosti. To što svesti nedostaje a što joj je
neophodno jeste po Sartru treći region koji je impliciran u pojmu
sveta kao fenomena – (c) bivstvovanje-u-sebi. Samoodređenje
čoveka u bivstvovanju moguće je samo stoga što se svest za-sebe
pokazuje kao prirodna, kauzalna karika u bivstvovanju. U
Bivstvovanju i ništa istražuje se situacija kao neraskidiva sinteza
svesti i datosti, slobode i faktičnosti. U perspektivi otvorenosti i
rizika bivstvovanje se u Satrovoj ontologiji tumači kao
"individualna avantura", kao artikulisanje postojećeg od onog "još
nepostojećeg". Bivstvovanje je ono na šta se čovek odvaži, čime je
"kompromitovan"; sloboda u svakom čoveku je sinonim svesti,
utemeljenje unutrašnje strukture bivstvovanja, sveta, istorije, bes-
temeljnog, otkriće osnovnih veza i odnosa u svetu. Autentičnost
čovekovog postojanja pretpostavlja razumevanje i prihvatanje
lične odgovornosti od strane čoveka, prihvatanje bezuslovne
slobode, autentičnosti. Istakavši kao univerzalnu strukturu
ličnosti njen "fundamentalni projekt" – nedostižnu težnju da se
bude bog – Sartr razvija metodu egzistencijalne psihoanalize tako
što polazi od prvobitnog čovekovog izbora koji je po njegovom
mišljenju temelj svih značenja koja konstituišu realnost.
    U ovom spisu analizira se i problem Drugog i čini razlika
između odnosa svesti i odnosa između svesti i bivstvovanja-u-sebi;
inspirišući se hegelovskom idejom Drugog kao uslovom i
posrednikom moje sopstvene individualnosti, Sartr ovde kritički
učitava analize Huserla i Hajdegera. On nastoji da razgovor pre-
vede iz ravni saznanja i apriorne ontološke deskripcije (gde Drugi,
po njegovom mišljenju, ostaje apstrakcija) u oblast deskripcije
Drugog kao realnog (konkretnog, pojedinačnog bića koje je
konkretni uslov i posrednik moje samosti). Uzimajući za svoje
polazište očevidnost, Sartr je svoj projekt morao razviti na tlu
kartezijanskog cogito; fenomenološku deskripciju Drugog on vrši
na nivou "faktičke nužnosti" njegovog prisustva u mom
neposrednom, svakodnevnom životnom iskustvu. Uočivši da
struktura veze "Ja – Drugi" podrazumeva "biti viđen od strane
Drugog", Sartr razvija fenomenologiju "gledanja" ukazujući na
napetu dinamiku objektnosti i slobodnog Ja45; ukoliko je Drugi
(kao i ja sam) sloboda, transcendiranje, oblast nepredvidljivog, Ja
u svetu nalazi se u opasnosti pošto je odnos Ja – Drugi, konflikt
dve slobode i "skandal mnoštvenosti svesti" koji se ne može
ukinuti u granicama ontologije. Dramatika i mogućnost
uzajamnog ontičkog jedinstva u odnosima između više svesti
povezani su s problemom njihovog uzajamnog priznavanja.
    Nakon II svetskog rata Sartrova interesovanja trpe
transformaciju; on se sve više socijalno i politički angažuje, postaje
blizak levim političkim pokretima i problemi sudbine individualne
slobode u spoljnom svetu koji odlikuje nasilje i eksploatacija,
dovode do Sartrovog približavanja učenju Karla Marksa; u spisu
Problemi metode (1957), koji čini prvi deo kasnije objavljenog
drugog velikog Sartrovog spisa Kritika dijalektičkog uma (1960;
1985), preispituje značaj marksizma i visoko ocenjujući socijalnu
filozofiju Marksa, kao i njegov pristup analizi konkretnih
istorijskih događaja, ističe kako marksizam ostaje filozofija našeg
vremena koja ne može biti prevladana sve dok ne budu prevladani
uslovi koji su tu filozofiju stvorili; naglašavajući kako marksizam
ostaje jedina moguća forma stvarnog konkretnog znanja, Sartr
zamera savremenim marksistima pad u apriorni shematizam,
svođenje konkretnog čovekovog života na slučajnosti,
nerazumevanje istorijske totalnosti čoveka kao i isključivanje čo-
veka iz sfere istraživanja.
    Kako su nerazdeljivi čovekovo postojanje i razumevanje čoveka,
neophodno je izgraditi egzistencijalne temelje marksizma i spojiti
ga sa egzistencijalizmom. Uvođenje egzistencije i egzistencijalnog
projekta u centar znanja Sartr vidi kao uvod u univerzalno znanje
o istoriji čovekove avanture. Uvodeći regresivno-progresivni i
analitičko-sintetički metod Sartr nastoji da istraži kako čovek sebe
projektuje ka samoobjektivizaciji, polazeći od materijalnih i
istorijskih uslova. Na taj način, dopunjen konkretnom
antropologijom, psihoanalizom i sociologijom malih grupa, postaje
strukturna i istorijska antropologija, sposobna da objasn istorijske
događaje u njihovoj konkretnoj realnosti. Krajnja namera Sartrove
transformacije filozofije znanja i hermeneutike egzistencije u an-
tropologiju prakse jeste da ukaže na specifičnost čovekove prakse,
na nemogućnost redukovanja čoveka na uzroke ili strukture. Na
taj način on ostaje dosledan tezama iz svog prethodnog dela
Bivstvovanje i ništa. Otuđeni čovek se ne pretvara u stvar, radom
on prevladava materijalne uslove, bori se sa otuđenjem, i ne
gledajući na sve drugo, osvaja svoju teritoriju.
    Nakon Sartrove smrti objavljeni su njegovi nedovršeni spisi
Sveske o moralu (1983) i Istina i egzistencija (1989) u kojima on
iznova nastoji da odredi i utemelji misao o slobodi u prostoru
savremene filozofije; sredinom XX stoleća Sartrova filozofija je
izazivala velike sporove i imala velki uticaj na filozofsku misao;
kada je on umro, 1980. godine, govorilo se kako je sa njim otišao i
deo Francuske, svakako onaj koji su vlasti još uvek poštovale
odbijajući da ga hapse; nakon nekog vremena situacija se, daljim
razvojem poststrukturalizma i posebno postmodernizma
promenila pa je interes za Sartrovu filozofiju znatno opao. Ostaje
nesumnjivo da je reč o velikom filozofu i misliocu, ali isto tako i ve-
likom proznom i dramskom piscu, autoru antologijskih drama,
dela koja spadaju u ono najbolje što je donelo prošlo stoleće:
Prljave, ruke, Iza zatvorenih vrata, Zatočenici iz Altone, Đavo i
dragi bog.
    Svaki pregled ove vrste bio bi uveliko manjkav ako ne bismo
spomenuli još dvojicu izuzetnih mislilaca, dvojicu Španaca:
Miguela de Unamuna (1864-1936) i Hoze Ortega-i-Gaseta (1883-
1955); prvi je sebe nazivao "španskim Paskalom" i "bratom
Kjerkegora", a za drugog dovoljno je reći samo da je autor čuvene
knjige Pobuna masa, dela kome je po popularnosti u XVIII stoleću
ravan Rusoov Društveni ugovor a u XIX stoleću Marksov Kapital.
    Miguel de Unamuno se rodio u Bilbau; sa dvadeset i tri
godine bio je doktor filologije, sa dvadeset i sedam profesor grčkog
jezika, a sa trideset i sedam rektor Univerziteta u Salamanki; sa
tog mesta uklonjen je 1914. a nakon kritike politike diktatora
Rivere i Alfonsa XIII (1923) uhapšen je i deportovan na Kanarska
ostrva odakle je pobegao u Francusku. Nakon pada diktatora
Rivere vratio se u Salamanku gde je umro u godini kad je počeo
građanski rat u Španiji. Autor je niza knjiga među kojima se
izdvajaju: Život don Kihota i Sanča Panse (1905) i O tragičnom
osećanju života (1913). U ovoj poslednjoj knjizi Unamuno piše da
realno ne postoji čovečanstvo već samo konkretni čovek; sve što je
živo iracionalno je, a sve racionalno je lažno; život ne podnosi
formule dok je konkretni čovek nestabilan ili apsolutno
individualan i ne može se definisati. Život i racionalna istina su
protivrečni; pojmovi su tesni da objasne smisao života; zato pravi
intelektualac ne može nikad biti zadovoljan ni sobom ni drugima;
pojam tragičnog suprotstavlja se pojmovima tačnosti i egzaktnosti.
Unamuno je skeptičan prema filozofskim sistemima; afekti i
osećanja nastaju pre refleksije; filozofske teorije koje nastoje da
objasne ponašanje i naše postupke uvek kasne a u naukama nema
ničeg pred čim bi trebalo da se pada na kolena; nauku održava
vera u razum a vera se ne dokazuje. Izvor tragičnog osećanja živo-
ta je u misli o smrti i odbijanju da joj se čovek pokori; to osećanje
nagoni čoveka da uvek iznova stvara "živoga boga". O postojanju
boga ne možemo ništa pouzdano znati i nisu, po Unamunu, u
pravu ni atetisti, ni teisti, ni agnostičari; ali, čovek hoće da zna.
Unamuno piše o bogu koji se obraća srcu, to je bog Avrama, Isaka i
Jakova a ne bog filozofa; zato mu je blizak Paskal kao i Kjerkegor.
U središtu filozofije Unamuna našlo se osećanje vremena i sila
koja ga iznutra razara; naglašavajući problem besmrtnosti i u
čoveku prisutne iracionalne tendencije Unamuno je u mnogome
doprineo da se iz zaborava vrati tradicija kojoj pripadaju Paskal,
Šlajermaher i Kjerkegor, te je zahvaljujući i njemu egzis-
tencijalizam učvrstio svoj položaj.
    Hoze Ortega-i-Gaset rodio se u Madridu gde je diplomirao
filozofiju 1904; godinu dana ranije upoznao se sa Unamunom;
nakon toga odlazi u Nemačku i sluša predavanja u Lajpcigu,
Berlinu, Marburgu (Koen, Natorp); 1907. vraća se u Madrid a od
1910. počinje da predaje metafiziku na Madridskom univerzitetu;
u znak protesta zbog hapšenja studenata od strane diktatore
Rivere napušta katedru na univerzitetu da bi potom, u izgnanstvu
napisao čitav niz knjiga među kojima se ističu: Pobuna masa
(1930), Oko Galileja (1933), Ideje i verovanja (1940), Istorija kao
sistem (1941); tome treba dodati i ranije objavljena dela:
Razmišljanja o "Don Kihotu" (1914), Španija sa slomljenom
kičmom (1922), Tema našeg vremena (1923). Alber Kami ga je
nazvao "najvećim evropskim piscem posle Ničea".
    Ortega-i-Gaset smatra da je čovek biće pozvano da nužnost
prevede u slobodu, a da se sloboda ne može realizovati u pustinji;
sudbina čoveka je delovanje koje pokreću vera i ideje koje menjaju
fizičku i društvenu realnost; čovek je istorično biće, njegova
priroda je njegova istorija i on je slobodni projekt i samo-
konstrukcija. Deluju uvek individue, ali individue su uvek deo
generacije koja je određena istim horizontom, istim prostorom,
istim vremenom i istim problemima. Postoje razna pokolenja,
socijalne promene unutar njih ne zbivaju se trenutno i prekid s
prošlim nije uvek tako realan kao što izgleda. Čovek je više no
njegovo mišljenje jer u sebi poseduje strasti, strahove brige;
delovanje je nemoguće ako u početku nije postojao projekt; ne
postoji čovek koji nema ideje za rešavanje nekog problema; ali
čovek ne raspolaže idejama, on sam je ideja koja zapravo i nije
ništa drugo do sadržaj života, sveta, čovekovog bivstvovanja.
Naučne ideje samo su rezultat ostvarenih fantazija; trougao i
Hamlet imaju isto poreklo – oni su potomci fantazije; sudbina
čoveka je da bude pripovedač; stvarajući hipoteze i teorije čovek ih
proverava, pogrešne odbacuje, ne primećujući da su upravo greške
najveća riznica; sve što se postiže, postiže se zahvaljujući
greškama; pokazuje se da svi problemi koje je čovek izmislio nisu
realnost; iskustvo s greškama smanjuje prostor iz kog se traži
izlaz; ne treba zaboraviti greške – u tome je istorija, kaže Ortega-i-
Gaset. Realnost nije nešto što je dato, ona je konstrukcija od onog
što je čovek imao pri ruci; najviša istina je evidentnost ali ona je
samo teorija, intelektualna kombinacija. Onaj koji se bavi naukom
mora stalno da sumnja u sopstvene istine; istine su vredne u onoj
meri u kojoj se suprotstavljaju sumnji; one nisu relativne i ne zavise
od subjektivnih uslova.

Comments

Popular Posts