Gnostici


Termin gnósis bukvalno znači saznanje, no saznanje do kog se
došlo otkrovenjem dostupnim malom broju izabranih ljudi;
tehnički, taj pojam je u prvim stolećima nove ere označavao
posebnu formu mističkog saznanja koje je bilo svojstveno
religiozno-filozofskim tokovima poznog paganstva, kao i nekim

sektama inspirisanim idejama hrišćanstva. Gnostičke teorije bile
su povezane s ranim hrišćanstvom i imajući u sebi razne
helenističke i istočnjačke elemente sve vreme izazivale su
polemike i kritike crkvenih otaca. Načelno, moglo bi se reći da su
se gnostičkim označavala društva koja su delovala u Rimu i Alek-
sandriji a predmet njihovih spisa behu tumačenja o nastanku
sveta, čoveka i njegovog predodređenja u mitološkoj formi. Na
osnovu sačuvanih fragmenata može se zaključiti da su ti spisi
imali oblik otkrovenja, da su smatrani "poslanicama nebeskih
sila", Hrista (živog ili vaskrslog) ili pojedinih proroka. Iz takvih
spisa nastala su potom i razna evanđelja (poput Filipovog
evanđelja), a njihov autoritet počivao je na njihovoj anonimnosti i
starini.
    Doskora se učenja gnostika (Saturnin, Karpokrat, Vasilid,
Valentin, Bardezan) bila malo poznata; njihovi spisi bili su još u
najstarija vremena sistematski uništavani tako da se o stavovima
gnostika moglo znati samo na osnovu odlomaka iz dela njihovih
protivnika (Irinej, Ipolit, Justin, Tertulijan, Klement, Origen,
Jevsevije, Avgustin). Tek 1945. u Gornjem Egiptu je nađena
posuda s 53 gnostička rukopisa na koptskom jeziku koji su nam
bili potpuno nepoznati i isti su publikovani tek 1972-1977.
    Gnosticima je zajedničko shvatanje da je ovaj svet nesavršen i
proizvod zlog bića; njegov nastanak nije rezultat večne borbe
suprotstavljenih sila (kako je to učio Mani), već posledica pada iz
okvira prvobitno savršenog sistema. Osnovna zagonetka za
gnostike je uzrok tog "pada", a to je problem koji se javlja pred
svakim monističkim sistemom. Gnostičkim sistemima je
zajedničko insistiranje na nastajanju različitih bića i nivoa
bivstvovanja; svaka delatnost ili misao neke više sile hipostazira
se do tog stepena da i sama potom biva sposobna da stvara nova
bića. Temelj gnostičkih sistema je pitagorejska metafizika.
    Osnivač gnostičke škole (ukoliko se o "školi" tu uopšte može
govoriti) bio je Valentin; rodio se u Egiptu a obrazovao u
Aleksandriji; filozofski je bio veoma obrazovan i pisao je psalme; u
Rimu je predavao od 135-160. godine n.e, a to znači da bi mogao
biti savremenik Kalvena Taura, Albina i Numenija. Sačuvano nam
je samo šest Valentonivih fragmenata kod Klimenta
Aleksandrijskog i jedan kod Ipolita Rimskog; na osnovu njih i
prikaza njegovog učenje kod Irineja skoro je nemoguće precizno
rekonstruisati Valentinovo učenje; teško je odvojiti ono što pripada
njemu od onog što pripada njegovim mnogobrojnim učenicima.
Svaku rekonstrukciju posebno otežava i činjenica da se
Valentinovo učenje ne može svesti na sistem logičkih kategorija
kakav se nalazi u antičkom neoplatonizmu, ali se, isto tako, ne
može svesti ni samo na paganske ili hrišćanske ideje. Ako je
verovati Irineju, Valentin je zastupao monističko shvatanje sveta;
smatrao je da u početku beše neizraziva, neodređena Dvojina
(punina, pleroma), sastavljena od (a) pranačela, dubune, monade i
(b) tišine, misli, milosti. Iz monade i tišine nastaje sledeći par: (c)
jedinorodni um, otac (koji se razlikuje od pra-oca) i (d) istina. Iz
uma i istine nastaju (e) logos i (f) život a iz njih, daljim deljenjem
još 24 eona. Poslednji eon, trideseti, je mudrost (Sophia). Svi ti
eoni su prekosmički i prethode vremenu. Naspram njih je
praznina (kenoma). Moglo bi se reći da je tu reč o jednom
dualističkom sistemu koji čini osnovni par pleroma - kenoma.
Važno je imati u vidu postojanje granice koja odvaja prvi par
(dubina – tišina) od svih 28 ostalih eona ispunjenih Hristom i Sve-
tim Duhom, a koji se takođe proglašavaju eonima. Iako je
obrazovanjem ovih ukupno 30 eona u pleromi uspostavljen mir,
Mudrost, kao trideseti eon, postavlja sebi zadatak da ovlada i
prazninom (kenoma); nizom veoma složenih postupaka mudrost
stvara Demiurga koji obrazuje sedam kosmičkih sfera i sav mate-
rijalni svet i time se ispunjava kenoma uprkos njenoj 
bezformnosti. Sa Demiurgom negativni deo Mudrosti stvara
Kosmokratora, đavola, nosioca sveg zlog u svetu. Ovo je bilo
moguće budući da, po Valentinu, Mudrost ima sve ljudske ka-
rakteristike. Tako iz Mudrosti nastaje svet koji mi znamo, ali on
ne zna svoje poreklo, nema znanje o pleromi (koje ima Mudrost).
Priroda je puna tuge, no na ne zna zašto je to tako. Iz užasa
Mudrosti nastaju planine, iz njenih suza - mora, iz očajanja -
demoni. Demiurg je dobro biće, ali ni on ne zna ništa o pleromi.
Mudrost i Sveti Duh stvaraju Isusa (trećeg već po redu) koji donosi
znanje koje je posedovala mudrost. Za tim Isusom dolaze tri vrste
bića: (a) pneumatici - oni kod kojih preovladava duh (pneûma), (b)
psihičari - oni kod kojih preovlađuje duša (psychè) i (c) hiletičari –
oni kod kojih se čuje zov tvari (hýle). Ovi poslednji su osuđeni na
smrt, dok su prvi predodređeni za spasenje; ljudi koji se nalaze u
drugoj grupi mogu se spasti ukoliko slede uputstva prvih,
izabranih vladajućim gnosisom.
    Mora se reći da je sistem koji Valentin izlaže krajnje alegoričan
ali i veoma izdiferenciran i da će znatno uticati na potonju
platonističku misao; Valentin je sebe smatrao hrišćaninom,
pretendovao na mesto episkopa, ali kad u tome nije uspeo udaljio
se od crkve; činjenica je da kod njega ima mnogo hrišćanskih ele-
menata, kao što je iskustvo apsolutne ličnosti (za šta nisu znali
ljudi antike); isto tako, činjenica je da je Valentin umesto jedne
ličnosti sazdao trideset eona, koji svi zajedno teško da oslikavaju
prirodu božanstva; to više nije jedna već trideset ličnosti;
Valentinov učenik Marko govorio je da trideset eona i nisu ništa
drugo do samosvest božanstva.
    Postoji još jedna bitna razlika između Valentina i prihvaćenog
hrišćanskog učenja: dok hrišćanski bog stvara svet iz ničeg po
svom liku, čovek, kao najviši stupanj stvaranja, čist je i bezgrešan
kao i božanstvo; no kako je bivstveno drugačiji no bog, može sebe
obrazovati kako hoće i zloupotrebljavajući darovanu mu slobodu
on otpada od boga i tako dolazi do prvobitnog greha kao proklet-
stva za čitav svet. Po Valentinu stvari stoje drugačije: kod njega ne
greši čovek već samo božanstvo, i to pre stvaranja sveta;
nesavršenstvo sveta izvodi se iz samog božanstva; samo božanstvo
je gubitničko. Isto tako, dok je za spasenje hrišćanskom čoveku
neophodna božija pomoć jer spas je moguć uz Hristovu pomoć i
verom po Valentinu, spas koji čovek dobija, jeste znanje (gnosis) o
pleromi; gnostik je lišen smirenja koje dolazi sa znanjem o
nesavršenstvu, o zloj prirodi sveg sveta.
    Ako je po svojim prvobitnim intencijama dualizam koji su
zastupali gnostici i bio saglasan s etičkim pogledima hrišćana, on
je bio nespojiv s osnovnom metafizičkom idejom hrišćanstva koje
ne priznaje nijednu drugu svetsku silu osim živoga boga; vođeno
tom monističkom tendencijom hrišćanstvo je odbacivalo dualizam
koji je dolazio preko gnostika iz grčke filozofije; zato, pozivajući se
na stoike pozni gnostici su se približavali monizmu koji je vladao u
crkvenom pravoslavlju. Činjenica je da su se gnostici sve više
udaljavali od učenja koje je zastupala oficijelna crkva te će protiv
njih ustati Tatije i Tertulijan: prvi, odbacujući grčku kulturu kao
delo đavola, a drugi zastupajući tezu da je istina evanđelja
potvrđena protivrečnostima ljudskoga razuma. Isto tako, kao an-
tignostici, nastupaju Irinej i njegov učenik Ipolit koji gnostičkoj
antijevrejskoj filozofiji istorije suprotstavljaju učenje Pavla o
božjem planu vaspitanja po kome je jevrejski zakon priprema za
vaspitanje u duhu hrišćanstva. Ostaje činjenica da se oponenti
ipak i sami oslanjaju na rezultate grčke filozofije i učene gnostike:
Tertulijan na stou, Irinej i Ipolit na Filona a Tatijan na Valentina.
     Imajući u vidu da većina gnostičkih izvora insistira na
neizrazivosti prvog počela koje nije ni u kom slučaju bog, pošto na
neki nedostižan način sve prevazilazi, dolazi se do zaključka da je
prvi princip apsolutno nedokučiv i nepojmljiv i pri tom nije ni
aktivno ni tvoračko načelo. Više no izvesno je da Valentin zastupa
apofatičku (negativnu) teologiju koja nema mistifikatorsku
funkciju već pre nastoji da dâ filozofsko obrazloženje Otkrovenja.
Predstava o tome da se bog ne može dosegnuti logično za sobom
povlači tezu o potrebi da znanje (gnosis) bude otkriveno, a koje je
(saglasno Evanđelju po Jovanu) poznato samo "Sinu" Boga i onom
koji mu ga je otkrio. Ako bi bog bio dostižan, otkrovenje ne bi bilo
neophodno i dovoljna bi bila "prirodna teologija". Ova negativna
teologija biće značajan elemenat Plotinove filozofije. Jedno kao
neograničeno i neodređeno, koje ni od čeg ne zavisi i kojem ništa
nije potrebno pa ni ono samo, i koje je izvor svega postojećeg, koje
se samo ne menja i ne isijava – a o kome će govoriti kasnije Plotin
– ima poreklo u neodređenoj Dvojini Valentina.

Comments

Popular Posts