Filozofija života; Bergson

Pod filozofijom života misli se na orijentaciju u filozofiji krajem
XIX i početkom XX stoleća koju su pod uticajem Šopenhauera i
Ničea razvili Anri Bergson, Vilhelm Diltaj, Georg Zimel, Osvald
Špengler, Ludvig Klages i drugi; ovaj naziv može se prihvatiti
samo uslovno, budući da je svaki od ovih filozofa krajnje originalan
i teško ih je podvesti pod jedan zajednički imenitelj; ako im je
nešto ipak zajedničko, onda je to nastojanje da se u filozofiji u prvi
plan stavi pojam i princip života, da se ospori vladajući
scijentizam, ali ne da bi se došlo na neko antinaučno stanovište,
već da bi se osporio vladajući mehanicizam. Nije stoga nimalo
slučajno da su upravo Ajnštajnova teorija relativnosti kao i pojava
genetike odlučno uticali na Bergsona čija je Stvaralačka evolucija
(1907) od samog početka tumačena kao način "neklasičnog" načina
filozofiranja.

    Sve to utiče da u centru interesovanja filozofije života nisu
prirodne nauke već humanističke discipline: istorija duha, nauka o
jeziku, kulturi, a što za posledicu ima izgradnju univerzalne nauke
o duhu; tako je u zapadnu filozofiju prodro istoricizam, nastojanje
da se istorija (kao proces i kao nauka) podvrgne produbljenom
istraživanju.
    Istovremeno, filozofija života je dala i nove impulse
istraživanju problema svesnog i nesvesnog, kao i problema
intuicije, sećanja, vremena (kao strukturâ svesti). Istražujući sve
manifestacije duhovnog i psihičkog, predstavnici filozofije života
su oštro kritikovali i tradicionalni racionalizam zbog
preuveličavanja svesno-racionalnih elemenata ljudskog duha. Uz
očuvanje interesa za apstraktno saznanje i intelekt zahteva se i
njihovo kritičko preispitivanje kako bi se utvrdile jake i slabe
strane uma i intelekta. Usmerenost na nesvesno i vanracionalno
učinila je ovu filozofiju blisku frojdizmu. Iako je uobičajeno da se
izlaganje o filozofiji života započinje s Ničeom, tematizovanje
pojma života zajedničko je većini filozofskih orijentacija kraja XIX
stoleća, a jedno sistematski izloženo stanovište nalazimo tek kod
Bergsona.
    Anri Bergson rođen je u Parizu 18. oktobra 1859. godine;
studirao je filozofiju i 1889. odbranio na Sorboni dve disertacije:
Ogled o neposrednim datostima svesti i Ideja mesta kod Aristotela.
Ubrzo nakon toga objavio je spise Materija i memorija (1896) i O
smehu (1900); vrhunac njegovog stvaralaštva čine dela Uvod u
metafiziku (1903) i Stvaralačka evolucija (1907). Bio je profesor na
Kolež de Frans, član Francuske akademije i dobitnik Nobelove
nagrade za književnost (1928). Poslednju knjigu Dva izvora
morala i religije objavio je 1932. godine. Iako mu je katolička crkva
neke od knjiga stavila na spisak zabranjenih knjiga, pred kraj
života smatrao je da se s katoličanstvom završava judaizam.
Čekajući satima u nemačkoj komandanturi da se registruje kao
Jevrejin, prehladio se, razboleo od pneumonije i umro 4. januara
1941. godine u okupiranom Parizu.
    Mada za sobom nije ostavio školu, mnogi su značajni filozofi,
psiholozi, prirodnjaci, književnici i umetnici prve polovine XX veka
bili pod snažnim Bergsonovim uticajem (T. de Šarden, V. Džems,
M. Prust, Dž. Džojs). Njegova predavanja imala su neverovatan
uspeh i behu do te mere popularna da su pariske dame slale
poslugu da im satima ranije zauzme mesta u auditorijumu; kao
predavač bio je sušta suprotnost Hegelu: govorio je smireno,
ritmično, uvereno, s muzičkom intonacijom i krajnje precizno.
    U mladosti Bergson je bio pod velikim uticajem Spenserove
evolucionističke teorije i namera mu je bila da usavrši njene
početne principe, mada je već tumačeći vreme video i njene
slabosti; mehaničko vreme, ono koje se meri satom, to je prostorno
vreme; svaki njegov momenat je spoljašnji i svi njegovi momenti
su jednaki; prostornost je karakteristika stvari. Kvantitativno
razlikovanje vremenskih momenata strano je našoj svesti za koju
jedan trenutak može da traje večno i njoj je svojstveno trajanje:
samo svest može da zahvati nezavršeni tok vremena; van svesti
prošlosti nema a budućnost ne može da bude. Svest povezuje
prošlost i budućnost uz pomoć sadašnjosti. Mehaničko vreme je re-
verzibilno, ali u životu danas nije ono što je bilo juče i uzaludne su
potrage za izgubljenim vremenom. Konkretno vreme je tok života s
elementima novine u svakom trenutku, ono je kao klupče koje
uvećavajući se ne gubi ono što je ranije već sakupilo. Kvantitativni
model vremena je koristan u nauci i za stvaranje efikasnih
instrumenata kontrole neke situacije, ali taj model je neefikasan
za istraživanje svesti i njenih manifestacija. Časovnik ne meri
vreme nego jednovremenost; samo u svesti može se zahvatiti tok
vremena. Na taj način radikalno se razlikuju svet stvari i svet
svesti.
    Već u svojim prvim radovima Bergson se skeptički odnosi
spram oduševljenja s kojim fiziolozi i psiholozi nastoje da
univerzalizuju kvantitativnu metodu i ističe kako duboka stanja
svesti nemaju ničeg zajedničkog sa kvantitetom i da su ona
kvalitativna; ta stanja se do te mere slivaju jedno u drugo da je ne-
moguće govoriti o njima posebno; tako se već u njegovim ranim
radovima javlja ideja neprekinutosti svesti, odnosno trajanja, a to
će direktno uticati na njegovo shvatanje slobode. Naspram
asocijativnog psihološkog determinizma Bergson ističe spontanost
i unutrašnji dinamizam koji omogućuju slobodu naše svesti i našeg
delovanja; slobodni smo kada je naše delovanje posledica naše
celokupne ličnosti. Postuliranje slobode približava Bergsona
Kantu, no za njega je karakteristično da filozofske temelje slobode
ne traži u učenju o umu, naučnom saznanju ili u moralnoj
filozofiji, već u iskustvu (gde se dotad video najstroži determi-
nizam); tako se on obraća istraživanju materije i s njom povezanim
formama duha.
    Dok idealizam materiju svodi na predstavu a materijalizam
materiju svodi na stvar, Bergson polazi od realnosti duha i
realnosti materije i vezu među njima nastoji da uspostavi u
memoriji, tj. pamćenju. U težnji da objedini materiju i duh on
njihovu dodirnu tačku određuje kroz kritiku naturalističkih
shvatanja po kojima se duh (svest i psiha) svodi na materijalne,
cerebralne procese. Kritika fizioloških (psihičkih) procesa vrši se
analizom opažanja kao jednog od elementarnih akata saznanja. Po
Bergsonu opažanje nije samo momenat saznanja već je u
zavisnosti od celokupnog čovekovog delovanja. Ono određuje spo-
sobnost čovekovog bića za delovanje; svojom pripremljenošću za
delovanje čovekovo telo se utiskuje u svet prirode; aktuelnost
našeg opažanja sadržana je u našoj aktivnosti, u pokretima koji
traju a ne u njihovom intenzitetu; opažanje nema spekulativan
smisao i nije usmereno na neko bezinteresno saznanje, već je neo-
deljivo od delovanja.
    Bergson insistira na neraskidivosti delovanja i svesti pri čemu
opažanje nije povezano samo sa sećanjima već sa čitavom paletom
osećaja; svesno opažati – to znači birati; ističući sintetičko
jedinstvo svesti Bergson hoće da diferencira pamćenje od opažaja
jer je upravo pamćenje a ne opažanje model po kome se mogu
istraživati duhovni procesi. Pamćenje Bergson deli na mehaničko i
nezavisno sećanje, ali ističe kako su oba vida pamćenja i uzajamno
povezana: da bi se sećanje javilo u svesti neophodno je da se ono
spusti s visina čistog pamćenja tamo gde se odvija delatnost.
    Pokušaj prevazilaženja jaza između duhovnog i materijalnog,
između materije i svesti nalazimo u tematizovanju pojma života,
što je i centralna tema Bergsonove najpoznatije knjige Stvaralačka
evolucija; život je tok, on je neprekidan, celovit, otelotvorenje
razvoja, staralaštva, beskonačnog nastajanja, oblast ne-
predvidljivog i neponovljivog. Svojstvo života je individualnost koja
poseduje beskrajno mnogo nivoa; njega ne može dokučiti ni
biologija ni bilo koja od prirodnih nauka; biologija pokušava da
formuliše opšte zakone, a život se ne može staviti u okvire opštih
zakonitosti; najviše što se moće učiniti jeste da se dokuči smer
kojim se različiti oblici živog sveta razvijaju i to je razlog što Berg-
son razrađuje koncepciju stvaralačke evolucije budući da su svaki
momenat života i svaki njegov stepen stvaralački. Živi sistemi su
neponovljivi i nepovratni i zato saznanje koje hoće da "razloži"
život po principima mrtvih tela iskrivljuje samu bit života. Životu i
stvaralačkoj evoluciji se može približiti samo uz pomoć pojmova
trajanje (durée) i životni nagon (élan vital). Pojmom trajanje Ber-
gson nastoji da se približi samoj suštini života i njegovom
neprekidnom toku (život traje zato što se prošlo neraskidivo uliva
u sadašnje i buduće), ali i da se suprotstavi tradicionalnim
koncepcijama vremena po kojima je budućnost u prirodi objektivna
i predskaziva. Život se ne može razumeti bez uračunavanja i vre-
menskih koordinata, ali reč je o jednom specifičnom pristupu
pojmu vremena: vasiona postoji u vremenu i što se više
udubljujemo u prirodu vremena tim više shvatamo da vreme
podrazumeva stvaranje, stvaranje formi, neprekidno stvaranje
apsolutno novog. Pomoću pojma trajanja Bergson nastoji da bliže
odredi našu svest, naše ja, i njemu svojstveno shvatanje vremena.
O trajanju života mi saznajemo uz pomoć intuicije koja je
usmerena na tok naše svesti, na njeno trajanje. Naše Ja je
realnost koju mi dokučujemo iznutra, pomoću intuicije, a ne
nekom analizom. Trajanje pretpostavlja svest i stoga što stvarima
pripisujemo vreme koje traje mi u njih unosimo i određenu dozu
svesti.
Za razliku od tradicionalne filozofije koja je još od vremena
Aristotela, uvek intelekt videla kao višu formu saznanja u odnosu
na instinkt, Bergson ističe da instinkt i intelekt idu uvek zajedno i
da jedno drugo dopunjuju; to su dva momenta kojima se rešava
jedan te isti problem. Tako su intuicija i instinkt potisnuli razum i
intelekt i Bergson je to smatrao opravdanim; kritikujući tradicio-
nalno shvatanje po kome se funkcija intelekta svodi na saznanje,
on ističe kako rad intelekta nije beskoristan već je usmeren na
rešavanje praktičnih zadataka u životu, na zadovoljavanje
mnoštva različitih čovekovih interesa. Um objašnjava ponašanje,
priprema nas da delujemo na stvari, a s druge strane, naša svest
ima unutrašnju slobodu, ali da bi mogla delovati na materiju,
mora da žrtvuje i deo svoje slobode; posledica toga je intelekt; um
čoveku daje "logiku tvrdih tela" i to omogućuje pobede u geometriji
gde se vidi blizina logičke misli i nežive materije. Um razbija
realnost na deliće; povezuje jednake uzroke s jednakim posledi-
cama. Carstvo intelekta su stvari na koje su primenjivi zakoni
mehanike, geometrije, logike. Taj svet je isprekidan i nalik je nizu
filmskih kadrova; zahvaljujući intelektu čovek može da stvara
veštačka oruđa i da proizvodeći ih beskrajno varira samo
proizvođenje. Intelekt je znanje formi, saznanje odnosa; to formal-
no znanje intelekta ima beskonačnu prednost nad materijalnim
saznanjem instinkta. Forma, budući prazna, može biti popunjena
bezbrojnim stvarima, često beskorisnim. Formalno znanje se ne
ograničava korisnim mada ono postoji zbog praktične koristi;
carstvu intelekta pripadaju i pojmovi koji tvore inteligibilni svet
paralelan svetu čvrstih tela; razlika je samo u tome što je lakše
operisati pojmovima no likovima stvari; pojmovi nisu posledica
neposrednog opažaja stvari, nisu likovi već simboli i logika je skup
pravila kojih se pridržavamo pri opštenju s tim simbolima.
Intelekt ne može da dokuči život i tumači ga mehanički, kaže
Bergson; životu se može približiti instinkt: on je vanracionalna,
neintelektualna sposobnost duha koja je najbliža od svega samom
životu; naše misli, u čisto logičkom obliku, ne mogu predstaviti
život, tj. duboki smisao evolucionog toka, jer misao je samo
manifestacija, jedan od oblika života. 
Postoji još mnoštvo razlika između instinkta i intelekta:
instinkt deluje pomoću prirodnih organa, intelekt stvara veštačke
instrumente; instinkt je nasledan, a razum nije; instinkt je
konkretan u ophođenju sa stvarima, razum se interesuje za
odnose; instinkt ponavlja a intelekt stvara, instinkt je navika, on
predlaže adekvatno rešenje, a intelekt ne poznaje stvari već
odnose među njima i zato vlada pojmovima i formama. Intelekt
apstrahuje, analizira i klasifikuje, mrvi realnost i odvajajući se od
nje može predviđati budućnost.
    Intuicija je viđenje duha iz ugla samog duha; ona je neposredna
kao instinkt i svesna kao um. Realnost intuicije dokazuje se u
estetičkoj intuiciji u kojoj se sjedinjuju stvari lišene veze sa
svakodnevnim i neophodnim. Samo intuicija može da konstatuje
trajanje svesti i realno vreme omogućujući nam tako da sebe
razumemo kao slobodna bića. Razum obleće objekte i kida vreme
kao tok; ali, kad se tok iskida na komade, tada više nema samog
kretanja. U tome je po Bergsonu bit Zenonovih aporija: intelekt je
prinuđen da opovrgava kretanje. Tek intuicija omogućuje da
prodremo u bit života koji se pokazuje kao ogromni talas koji ruši
sve na svom putu.
    Premda je čitava koncepcija stvaralačke evolucije oblikovana
po uzoru na jedinstveni, neponovljivi proces umetničkog
stvaralaštva, činjenica je da kod Bergsona nalazimo samo jedan
tekst posvećen umetnosti kao neposrednoj kontemplaciji prirode;
reč je o veoma uticajnom kratkom spisu O smehu koji je ostavio
traga i na Frojdove analize.
    Među filozofe koji su život videli kao centralnu kategoriju
ubraja se i Vilhelm Diltaj (1833-1911) čija je stvaralačka
biografija započela ranije no Bergsonova; iako su njegova dela bila
zamišljena i delimično publikovana još u XIX stoleću, širokoj
publici postala su poznata tek u narednom stoleću i to je osnovni
razlog što se učenje Diltaja u većini pregleda filozofije izlaže nakon
Bergsona koji je po godinama od njega bio mlađi.
    Diltaj je nakon završene srednje škole 1852. započeo studije
teologije u Hajdelbergu da bi potom prešao u Berlin i posvetio se
studijama istorije i filozofije; istovremeno, uči grčki jezik, čita
Platona, Aristotela, Avgustina i Šopenhauera, ide na časove
kompozicije, bavi se žurnalistikom. U Bazelu predaje u isto vreme
kada i Niče. Od 1868. profesor je u Kilu i jedan od saradnika
arhiva Šlajermahera za koji piše biografiju Šlajermahera po kojoj
će i postati poznat; nakon tri godine prelazi u Breslau gde se
upoznaje s grofom Paulom Jorkom fon Vartenburgom ( -1897),
zemljovlasnikom i aristokratom, znalcem filozofije; njihova
prepiska koju su godinama vodili objavljena je 1923. i znatno je
uticala na filozofe tog vremena pa se na grofa Jorka poziva i
Martin Hajdeger u svom spisu Sein und Zeit.
    Godine 1882. Diltaj se vratio u Berlin da bi preuzeo na
tamnošnjem univerzitetu katedru za filozofiju koja je nekad
pripadala Hegelu; naredne godine je objavio svoj drugi spis Uvod u
nauku o duhu; publikovanje se na tome i zaustavilo budući da su
materijali za druge tomove publikovani tek 1914. i 1924. a sabrani
spisi, na osnovu kojih tek može da se sudi o sistematskom karak-
teru čitavog njegovog dela, tek 1881.
    Iako je nakon izlaska Huserlovih Logičkih istraživanja bio
među prvima iz starije generacije filozofa koji je odao priznanje
Huserlu, sa njegovim delom sve se zbivalo s velikim zakašnjenjem;
to se posebno odnosi na njegovu knjigu Doživljaj i pesništvo (1905),
koja je svojim studijama o pesništvu Lesinga, Getea, Novalisa i
Helderlina, iako napisana tridesetak godina ranije, bitno uticala
na filozofe druge decenije XX stoleća.
    Ime Diltaja obično se veže za pojam nauke o duhu39; naspram
vladajućeg shvatanja da humanističke nauke treba utemeljiti
"naučno", uz pomoć metoda prirodnih nauka, Diltaj istupa sa
stavom da humanističke, duhovne nauke imaju svoj sebi svojstven
karakter naučnosti. Svoje poreklo to ima u teorijsko-saznajnoj
sferi. Ono što je Kant učinio za prirodne nauke sada je trebalo
učiniti i u drugim oblastima znanja pa Diltaj smatra kako je
osnovni problem filozofije za sva vremena postavio Kant i da je
zadatak potonjih filozofa samo da nastave transcendentalnu
filozofiju. 
Diltaj je ubrzo došao do zaključka da se taj problem ne može
rešiti na Kantov način te da je neophodno usmeriti se na temelj
filozofije: razmotriti čoveka i ljudski svet u celini. Tako se menja
perspektiva: na mesto čoveka kao saznajnog subjekta i na mesto
uma, stupa čovek u svom totalitetu, totalitetu ljudske prirode,
punoći života. Saznajnim odnosima prethode odnosi u životu, pa
akcenat nije više na Ja koje misli, već na samom životu subjekta.
Tako na mesto čisto saznajnog subjekta stupa život sa svim
njegovim stvaralačkim mogućnostima. Zato se Diltajeva filozofija i
naziva filozofija života.
    Pod filozofijom života Diltaj misli određene prelazne stepene
između filozofije i religioznosti, literature i poezije, slobodnije
forme filozofije koje su bliže svakodnevnom životu i čovekovim
životnim potrebama. U mislioce koji poseduju takav stav spram
filozofije i života Diltaj ubraja Marka Aurelija, Montenja, Ničea i
Tolstoja. On smatra da filozofiranje treba da sledi iz života i kao
glavni zadatak filozofije ističe da se život mora razumeti iz njega
samog. Treba odbaciti sve transcendentne stavove i obratiti se
onom što je dato samim životom.
    Usmerenost na razumevanje života razlikuje Diltaja od svih
drugih filozofa koji nastoje da na poetski način predstave svoju
"životnu filozofiju", kao i od iracionalističkih tokova filozofije
života u kojima se prvenstvo davalo intuiciji, instinktu.
    Reč je o istorijski orijentisanoj filozofiji života; šta je čovek, na
to pitanje može odgovoriti samo njegova istorija; Diltaj često
pojmove život i istorijska realnost koristi kao sinonime, budući da
je istorijska realnost ona realnost koja je ispunjena životom. Na
isti način, kao sinonime, Diltaj koristi pojmove kategorije života i
kategorije istorije.
    Pitanje: kako razumeti život, imalo je za posledicu da se
postavi i pitanje: kako je moguće naučno saznanje pojedinih
ličnosti i kakvim se sredstvima to može postići. Ključno u
razumevanju problema naučnog saznanja duhovno-istorijskog
sveta jeste samo razumevanje razumevanja koje može imati
različite stepene, zavisno od interesa s kojim čovek pristupa
razmatranju određenog predmeta. Na višim nivoima razumevanje
postaje blisko umeću koje Diltaj naziva tumačenje, ili
interpretacija. Istorija nastanka posebne discipline koja bi bila u
vezi sa tumačenjem tekstova ili dokumanata ljudskoga duha ima
svoj početak u prvim pokušajima tumačenja Svetih spisa.
Sredinom XIX stoleća nauka o tumačenju, ili hermeneutika, dobila
je zaslugom Šlajermahera svoj definitivni oblik. Jedan od njenih
najvećih problema jeste tzv. hermeneutički krug: s jedne strane
smisao dela kao celine može se razumeti samo iz pojedinih
njegovih delova (reči, rečenica), a s druge, razumevanje nekog dela
već pretpostavlja opšte razumevanje celine, bez čega otrgnuti delo
iz konteksta čini se besmislenim.
    Tradicionalna hermeneutika interesuje Diltaja kao
interpretacija ostataka čovekovog života koji su se sačuvali u
tekstu, ali razumevanje života nije analogno razumevanju bilo koje
druge oblasti, jer čovekov život nije ni "predmet" ni "tekst". Zato u
odnosu na život istraživač ne može zauzeti neku poziciju "sa stra-
ne" i polazeći od toga da se ta pozicija već poseduje. Kako se radi o
životu u celini, uporišna tačka ne može biti ni neki pojedinačni
život. Život se može razviti samo iz njega samog i to na račun
novostečenog iskustva. Pošto je metodu razumevanja formulisanu
u raznim humanističkim naukama Diltaj nastojao da pokaže na
planu ljudskog života u celini, njegovo su stanovište mnogi odredili
kao filozofsku hermeneutiku. Treba imati u vidu da pojam
hermeutika sam Diltaj u svojim radovima nije koristio. Prvi je to
učinio Hajdeger u svojim predavanjima (1919-1925), a njega je
kasnije sledio H.G. Gadamer u svom slavnom spisu Istina i metoda
kojim je dao snažan impuls daljim istraživanjima. Sâm Diltaj je
smatrao kako je temelj naukâ o duhu psihologija a ne
hermeneutika.
    Za razliku od filološke hermeneutike koja se permanentno
može vraćati tekstu, filozofska hermenutika nema tu mogućnost
budući da se njen predmet, sam život, neprestano menja; život je
nemoguće zahvatiti u svakom konkretnom trenutku a svako
osmišljavanje života ili odnosa u životu bitno menja predmet
istraživanja i deformiše ga u skladu s očekivanjima istraživača.
Zato put razumevanja mora da se odvija kroz tzv. "objektivisanje
života"40; reč je o formama koje je sam život proizveo i u kojima on
sam sebe saznaje. Metod filozofije života podrazumeva kod Diltaja
doživljavanje, izražavanje i razumevanje.
    Slava Diltaja u najvećoj meri je posmrtna a i to zahvaljujući
njegovim učenicima; prva generacija njegovih učenika (Herman
Nol, Eduard Špranger, Teodor Lit) razvila je i primenila Diltajevu
teoriju u oblasti pedagogije; to je razumljivo budući da je izvorno
Diltajeva filozofija bila usmerena na život i njegovo
preobrazovanje, pa je po njegovim rečima najviši cilj svake istinske
filozofije pedagogija u najširem smislu, nauka o vaspitanju čoveka;
zato svaka filozofska spekulacija ima svoj smisao samo radi
delovanja. Zahvaljujući Diltaju pedagogija je postala
univerzitetska disciplina.
    Neposredno nakon prvog svetskog rata recepcija Diltajeve
filozofije dobija nove impulse i to zahvaljujući fenomenologiji i
filozofiji života; na raskršću ta dva pravca 1927. sa publikovanjem
Sein und Zeit Hajdeger je zašao van granica Diltajeve filozofije. Na
to je reagovao Diltajev zet Georg Miš knjigom Filozofija života i
fenomenologija (1930).
    Radikalizacija diltajevske filozofije života naći će se potom u
delu Karla Jaspersa, dok će filozofsku hermeneutiku na tragu
Diltaja razviti H.G. Gadamer suprotstavljajući se metodologiji
nauka i kritičkoj teoriji kao i kasnijim istraživanjima teorije
razumevanja (K-O. Apel).
    Posebno uticajan predstavnik filozofije života bio je Georg
Zimel (1858-1918). Istoriju, ekonomiju, psihologiju, filozofiju i
istoriju umetnosti Zimel je studirao u Berlinu gde je od 1901. bio
vanredni profesor, da bi od 1914. bio profesor filozofije u
Strasburgu; prvenstveno se bavio socijalnom filozofijom i jedan je
od najznačajnijih sociologa prvih decenija XX stoleća. Napisao je
niz radova iz oblasti istorije, istorije filozofije i teorije kulture. U
njegove sociološke spise spadaju radovi: O socijalnoj diferencijaciji
(1890), Filozofija novca (1900), Sociologija (1908), Osnovna pitanja
sociologije (1917); u filozofska dela spadaju: Uvod u nauku o
moralu I-II (1892-1893), Kant (1904), Problemi filozofije istorije
(1895), Kant i Gete (1906), Religija (1906), Šopenhauer i Niče
(1907), Glavni problemi filozofije (1910), Filozofska kultura (1922),
Konflikt savremene kulture (1918). Posle smrti objavljeni su
njegovi spisi iz oblasti filozofije umetnosti, filozofije istorije,
religije i socijalne filozofije.
    Zimel se ubraja u predstavnike filozofije života prvenstveno
stoga što kao i Bergson u središte svojih istraživanja stavlja pojam
života, ali za razliku od Bergsona naglasak ne stavlja na život u
prirodi već na život čoveka u društvu. U početku su na Zimela
uticali naturalistički, pragmatistički i evolucionistički pristupi
tumačenju duha, saznanja, mišljenja i istine. Pretpostavljao je da
se može utemeljiti problem istine na kategoriji korisnosti. Kantova
filozofija mu je pomogla u prevladavanju uticaja naturalizma i
utilitarizma. Nakon toga kritikovao je ograničenosti Kantovog
učenja koje su se manifestovale u intelektualističkoj orijentaciji
kantovstva. Kanta je Zimel nastojao da "koriguje" uz pomoć Getea
kod koga je našao da se saznanje objedinjuje s delatnošću "svih ži-
votnih elemenata". Zadatak nove filozofije kao filozofije života
Zimel je video u detaljnom tumačenju od kakvih to "životnih
elemenata" – prirodnih, praktičnih, socijalnih, religioznih – zavisi
saznanje uopšte, kao i saznanje istine posebno.
    Zimel se intenzivno bavio filozofijom Bergsona i o njoj držao
predavanja; podržavao je neke njegove ideje, pre svega povratak
pojmu života, ali ubrzo je utvrdio da je pojam života neophodno
kritički revidirati. Život može da dospe van svojih granica
(transcendencija života), van granica aktuelnih formi a to znači da
može stvoriti još više života. Suština života je u tom
transcendiranju njegovih granica; u tom neposrednom
"prekoračivanju" granica Zimel je video bitno svojstvo duhovnog.
On je nastojao da izgradi most između tradicionalne filozofije koja
je izučavala objektivne forme duha i svesti i filozofije života koja se
bila skoncentrisala na "procesnu" stranu stvari. Pred kraj života
kod njega su klasični momenti prevagnuli u odnosu na uticaj
filozofije života.
    Zimel polazi od toga da je život proces koji se odvija po
određenim zakonima, ali to nije dovoljno da bi se izveo i opšti
zakon života koji bi omogućio svođenje najraznovrsnijih životnih
procesa na neku jednosmernu životnu silu. Život je rezultat
iskonskih procesa i samo su oni potčinjeni zakonima prirode. Ako
za njih ima uslova, onda život nastaje sam po sebi.
    Formulišući određene zakone u prirodnim naukama kao
"zakone prirode", kako je to slučaj s Njutnovim zakonom
gravitacije, ljudi neprekidno uprošćuju i pojednostavljuju sliku
života. Ne može svako uopštavanje biti proglašeno prirodnim
zakonom. Njutnov zakon se proglašava za zakon prirode jer
"prikriva stvarne zakonitosti i prve uzroke", a Keplerov zakon nije
osnovni zakon prirode već samo ocrtava određene istorijske
činjenice koje se odnose na planete". Sve je to još složenije kad je
reč o istoriji. Istorijske pojave su posledica mnoštva različitih
momenata i ne mogu biti podvedene pod nekakav zakon kao što su
to prirodni zakoni. Svaka pojava u životu čoveka i čovečanstva je
jedinstvena, neponovljiva istorijska činjenica, rezultat susreta
mnoštva različitih situacija i slučajnosti. Zato je pretenzija nekih
filozofa da formulišu zakone u kojima bi se ogledao tok istorije
nemoguća. I pri izučavanju istorije ne može se ostati na činje-
nicama, već se moraju sagledati i uzroci koji su doveli do
određenih istorijskih događaja ne zaboravljajući pri tom da nema
nikakvih nužnih uzročno-posledičnih zakona u istoriji.
    Kauzalne zakone je moguće fiksirati ali se ne mogu
proglašavati za prirodne zakone jer mnogo toga zavisi od slučajnih
momenata u životu i ljudskom saznanju; isto tako, treba imati u
vidu da je ljudska istorija principijelno nedovršena i da nije
moguće da se neki kauzalni odnosi iz prošlosti projektuju u buduć-
nost.
    U oblasti etike Zimel je poznat po svojoj kritici Kantovog
kategoričkog imperativa koji je po njegovom mišljenju trebalo
zameniti individualnim zakonom, dok u oblasti sociologije kao
centralni pojam ističe povratno uzajamno delovanje
(Wechselwirkung) budući da život kao mnogostrani proces ne sme
se objašnjavati stavljanjem naglaska na jednu ili drugu grupu
uzroka. U spisu Filozofija novca (1900) Zimel analizira uticaj
novca, finansijsko-novčanih odnosa na ponašanje i svest ljudi, na
potiskivanje osećanja i ljudskih želja, na deformaciju razuma i
racionalnosti. Međusobno otuđenje ljudi, postvarivanje međuljud-
skih odnosa kao i obezvređivanje kulture posledica su vlasti novca.
Ljudi se sve više koriste stvarima kao sredstvima i instrumentima,
a ne razumeju smisao njihovog delovanja.
    Iako ima ogroman opus, Zimel nije pisao sistematska dela, već
je kao i većina mislilaca ove orijentacija pisao dela više esejskog
karaktera što nije umanjilo njegov uticaj već naprotiv, dovelo da
velike njegove popularnosti svrstavajući ga u red najvećih
sociologa XX stoleća, pored Dirkema, Pareta i Maksa Vebera.
    Odnos prirode i istorije Osvald Špengler (1880-1936) je
podigao na metafizički nivo; krah Nemačke u Prvom svetskom
ratu povezao je s propašću zapadne civilizacije; u prirodi dominira
mehanička nužnost dok je istorija carstvo organske nužnosti. Zato
se istorija može razumeti uz pomoć kategorije doživljaja,
intuitivnim pronicanjem u forme istorijskog razvoja.
    Špengler smatra da čovečanstvo nema nikakav cilj, nikakvu
ideju, nikakav plan kao što svrhu nemaju leptiri ili orhideje.
Čovečanstvo je zoološki pojam lišen bilo kakvog smisla. U to doba
vladajućoj slici istorijskog napretka i razvoja Špengler je
suprotstavio koncepciju o smeni različitih civilizacija koje se mogu
razumeti kao organizmi koji se rađaju, razvijaju i propadaju. U
zatvorenom civilizacijskom prostoru filozofija i moral imaju
apsolutni smisao ali izvan njenih granica, u drugoj civilizaciji, oni
nemaju nikakav smisao. Koliko ima civilizacija, toliko ima i
moralnih sistema. Svaka civilizacija stvara sopstvene vrednosti,
različite od onih koje imaju druge civilizacije. Kao i organizmi,
civilizacije su osuđene na propast.
    Treba imati u vidu da je svojim spisima protiv demokratije,
liberalizma, parlamentarizma i kapitalizma Špengler pred kraj
života doprineo učvršćivanju nacizma u Nemačkoj, ali se isto tako
ne sme zaboraviti da je u svom delu Propast zapada I-II (1918-
1922), posebno kad je reč o smeni civilizacijskih ciklusa, preuzeo
niz ideja u to vreme na zapadu nepoznatog ruskog mislioca - Niko-
laja Danilevskog (1822-1885).
    Po svom osnovnom obrazovanju Nikolaj Danilevski je bio
biolog, botaničar. Bavio se raznim poslovima, rukovodio borbom
protiv filoksere na Krimu, izradio osnovni zakon o ribolovu u
Rusiji XIX veka, bavio se selekcijom, bio direktor botaničke bašte
na Krimu. Mnogi ga znaju kao jednog od predstavnika sla-
vjanofilstva, manji broj ljudi zna da su ga posećivali Dostojevski i
Tolstoj. A treba znati da je autor dvotomnog dela Darvinizam
(1885; 1889), kao i mnoštva publicističkih spisa. Svoju sociološku
teoriju Danilevski gradi po uzoru na tada vladajući organicizam u
nauci. Njegova teorija "kulturno-istorijskih tipova" (koja je ubrzo
postala osnova slavjanofilstva u vreme njegovog prelaska u pan-
slavizam) bitno je uticala na Špenglera kome je bilo poznato delo
Danilevskog Rusija i Evropa (1871) u kome se autor oslanja na
rezultate bioloških nauka i po analogiji tome da ne postoji opšti
biološki zakon zaključuje kako ne postoji ni opšti i jedinstveni plan
po kome se razvijaju istorija i društvo pa stoga ne može postojati
ni opšta istorija kao nauka.
    Ovo poslednje on dokazuje pozivanjem na činjenice koje uzima
iz istorije: podela istorije na staru, srednju i novu ne može se
održati zato što su se u svakom od tih perioda razni narodi nalaze
na različitom stepenu razvoja. Tako, pogrešno bi bilo tvrditi da se
pad Rimske Imperije poklapa s početkom srednjeg veka jer u to
vreme u Indiji i Kini nema nikakvih promena i te zemlje ostaju na
ranijem nivou razvoja. Širenje hrišćanstva, kod raznih naroda
zbiva se u različito vreme, pa i to jasno pokazuje da je nemoguća
izgradnja jedne jedinstvene istorije. Granicu između srednjeg i
novog veka vremenski je nemoguće odrediti ne samo u raznim
delovima sveta, no čak ni u okvirima pojedinih društava na istom
kontinentu.
    Ali, ako se narodi razvijaju neravnomerno, što znači da ne
postoji realno čovečanstvo u celini, to ne znači da ne postoje
kulturno-istorijski tipovi kao izdvojene forme postojanja
čovečanstva koje i jedine mogu biti predmet izučavanja istorije i
sociologije. Ideja o cikličnom shvatanju vremena u istoriji, to je ono
što će takođe Špengler preuzeti od Danilevskog kome duguje za
deo svoje slave.
    Međutim, kad je reč o orijentaciji u filozofiji koju uobičajeno
nazivamo danas filozofija života ne sme se zaobići originalna
varijanta filozofije života kakvu nalazimo kod slavnog ruskog
filozofa Semjona Franka (1877-1950) koji naspram čulne i
intelektualne dimenzije našeg opstanka posebno tematizuje du-
hovnu dimenziju koja je slivena s našim životom i za to uvodi nov
pojam - živo znanje. Frank je započeo studije prava na
Moskovskom univerzitetu, a koje je morao prekinuti zbog učešća u
studentskom pokretu a pod uticajem tada naprednih
marksističkih ideja. Godine 1899. prelazi u Berlin a naredne
godine objavljuje u Moskvi spis Marksova teorija vrednosti i njen
značaj; nekoliko godina ranije objavio je u zborniku Protiv
idealizma spis o etici ljubavi kod F. Ničea. U to vreme raste u
Rusiji interes za Ničea i Frank je zajedno s F. Zelinskim, G.
Račinskim i J. Bermanom jedan od glavnih urednika sabranih
dela Ničea koja su počela da izlaze 1909. ali je projekat ostao
nedovršen. Nakon završenih studija Frank radi kao slobodni pisac,
prevodi i piše recenzije u domaćim i stranim časopisima. Od 1907.
urednik je časopisa Русская мысль i u njemu objavljuje svoje
radove sabrane kasnije u knjigama Filozofija i život (1910) i Živo
znanje (1923). Već iz naslova ovih dela vidna je misao-vodilja
Franka: stvoriti novu "filozofiju života" skoncentrisanu na život
znanja. Od 1913. Frank je docent Petrogradskog univerziteta a
1913. odlazi u Nemačku na specijalizaciju i rezultat tog boravka je
disertacija Predmet znanja. O osnovana i granicama apstraktnog
znanja odbranjena 1916. Naredne godine objavljuje knjigu Ljud-
ska duša. Uvod u metafiziku duševnog života koju je zamislio kao
drugi deo filozofske trilogije, a čiji je treći deo (Duhovne osnove
društva) objevljen tek 1930 u Parizu. U leto 1917. postavljen je za
dekana Istorijsko-filozofskog fakulteta u Saratovu. Nakon četiri
godine prelazi u Moskvu i učestvuje u osnivanju Filozofskog
instituta i Akademije duhovne kulture. Nakon kratkog vremena
brodom sa drugim filozofima odlazi iz Rusije i nastavlja svoju
filozofsku delatnost u Berlinu gde je jedan od osnivača Ruskog
naučnog instituta i drži predavanja na Religiozno-filozofskoj
akademiji koju je osnovao Berdjajev. U emigraciji je objavio niz
knjiga: Pad idola (1924), Smisao života (1926), Duhovne osnovne
društva (1930), Svetlo u tami (1949) i dr. Nakon dolaska nacista
na vlast u Nemačkoj emigrirao je 1937. u Francusku a 1945. u
Englesku gde je napisao poslednje svoje delo objavljeno
posthumno, Metafizika ljudskog opstanka.
    Filozofija Franka je krajnje originalna; na tragu ideja Platona,
Dekarta, Kanta i Hegela, kao i njegovih savremenika, Bergsona,
Koena, Natorpa, Rikerta, Vindelbanda, Kasirera, Huserla, Šelera,
Djuija, Rasela, Diltaja, Zimela. Frank promišlja niz tema
savremene filozofije kao što su: problem sveta, čoveka, društva,
saznanja, kulture. Glavna ličnost u istoriji filozofije za Franka je
bio Nikola Kuzanski, posebno njegovo učenje o apsolutu sa
stanovišta "učenog neznanja" kao i ideja o coincidentia
oppositorum.
    Centralna ideja Frankove filozofije jeste ideja bivstvovanja kao
nadracionalnog jedinstva i ona Franka vodi osnovnom pitanju
celokupne istorije filozofije: problemu bivstvovanja sadržanom u
pitanju "šta u osnovi svega jeste"; on dolazi do zaključka da je
empirijski svet širi od onog što se o njemu obično misli i da se em-
pirijski svet ne može svesti na materijalni svet; pravo bivstvovanje
nije identično materijalnom bivstvovanju. Pojave duševnog života
takođe pripadaju realnosti i pri tom nisu manje objektivne od
materijalnih predmeta i događaja.
    Realnost je satkana od materijalnih kao i od psihičkih pojava. Ali
svakoj realnosti koju uvodimo u svet mi smo prinuđeni da
suprotstavimo još širi pojam realnosti u koji osim realnosti ulazi i
nešto nadvremeno – idealno bivstvovanje.Tako, po Franku, istinski
totalitet je zbir realnosti i idealnog bivstvovanja. Uvodeći pojam
"idealnog bivstvovanja" Frank se poziva na Platona i platoničare kao
i na Kanta. Idealno bivstvujuće bivstvuje kao nadprostorno i
nadvremeno jedinstvo.
    Poput drugih filozofa i Frank nastoji da izgradi filozofiju života;
originalnost njegove pozicije je u tome što filozofiju života Frank
gradi uz pomoć pojma živo znanje; smisao ovog stanovišta je u
tome da ono što saznajemo ne dolazi nam spolja kao nešto različito
od nas samih, već kao nešto što je sliveno s našim životom. Naša
misao nastaje i razvija se iz dubina samootkrivajuće i samo-
razvijajuće realnosti; to što mi osećamo kao naš život otkriva nam
se kao ono što je nedeljivo i prisutno u našem životu. To znanje
nastaje u dubini našeg životnog iskustva iz kojeg kao iz osnove
izrasta misao kao "predmetno znanje".
    Pojam predmetnog znanja je centralna tema Frankovih
gnoseoloških istraživanja izloženih u istoimenom delu Predmet
znanja; ovo delo sabira sva dostignuća u evropskoj filozofskoj
literaturi iz oblasti gnoseologije i ono se može odrediti kao
ontološka gnoseologija. Frank opovrgava subjektivističke i trans-
cendentalističke koncepcije koje saznanje čine najvišim pojmom i
osnovom teorije saznanja i pri tom analizira gonseološka učenja od
Dekarta do Kanta, kao i učenja neokantovaca, Huserla i Bergsona;
smatra da se smisao svakog znanja sastoji u odnosu predmeta i
njegovog sadržaja i pri tom se poziva na Huserlovu kritiku
prihologizma izloženu u Logičkim istraživanjima i ističe kako se
mora odbaciti rasprostranjeno shvatanje pozitivista o tome kako se
iskustveno rasuđivanje svodi samo na analizu (ili sintezu) opažaja.
Kritikujući senzualizam Frank sledi radove Kanta, Huserla i
Štumpfa, kao i ruskih filozofa V. Solovjova i L.M. Lopatina i
zaključuje da nikakav sadržaj znanja nije dat neposredno u sa-
mom materijalu znanja a da je samo znanje usmereno na
nepoznat, izvan granica imanentnog, transcendentni objekt. U tom
slučaju javlja se pitanje: kako predmeti koji su van granica
predmetno datog mogu biti predmet našeg saznanja? Kako se
može dokučiti sam predmet koji zalazi izvan granica samog sebe i
kako mi to uopšte možemo znati. Frank kritikuje rešenja koja su
dali predstavnici naivnog realizma, ali i ona koja se nalaze kod
Berklija i Kanta (mada Kanta tumači u duhu neokantovaca). Kada
Kant tvrdi kako svest sama stvara svoj predmet tada dolazi
zapravo do "uništavanja" stvari same po sebe odnosno, trans-
cendentnog predmeta. Svest je, ističe Frank, izvor misli o
predmetu i ono što nazivamo predmetom jeste samo posebna
forma svesti – korelat jedinstva apercepcije. To se dogodilo stoga
što je Kant toliko raširio prostor svesti da je ona obuhvatila i
oblast samog predmeta. Dosledno razvijanje ideje transcendental-
nog idealizma dovelo je do njegovog samouništenja. Posledica toga
je pozicija koju Frank određuje kao imanentni objektivizam i mada
ona u odnosu na neokantovske škole kao i u odnosu na Huserlovo
učenje o intencionalnosti ima određene prednosti, ta pozicija je i
sama suštinski neodrživa.
    Frank kritikuje transcendentalizam kakav nalazi kod Huserla
i po kome je čista svest poslednji osnov teorije saznanja i svoju
poziciju određuje kao apsolutni realizam čime se zapravo
suprotstavlja svim oblicima subjektivizma i transcendentalizma.
Frank smatra da je Dekart s učenjem o cogitu bio na dobrom putu
da dospe do samog bivstvovanja, ali da u svojim namerama nije
uspeo jer je ostao sputan zabludama transcendentalizma. Dekart
u svojoj čuvenoj formuli nije uspeo da vidi da iz nje izranja
bivstvovanje samo koje se ne dobija uz pomoć svesti već
neposredno, budući da smo mi sami bivstvovanje. Apsolutni rea-
lizam ne polazi od svesti već od bivstvovanja koje je polazna tačka
svih teorija. Shvatanje Franka da je polazište apsolutnog realizma
samo bivstvovanje približava se poznom Hajdegeru i nije slučajna
izjava Franka pred kraj života da mu je Hajdegerova pozicija iz
Holzwege veoma bliska i da nemački filozof na najbolji način u tom
delu izražava Frankovu intuiciju koja ga je pratila sav život.
    U drugom delu svog spisa Predmet znanja, gradeći filozofsku
psihologiju, Frank ukazuje na to da je isključivanje pojma duše iz
psihologije i filozofije negativno uticalo na razvoj tih disciplina jer
učenje o duši i čovekovom životu nije umeće ili vera već znanje, i
da je učenje o duši moguće i neophodno i to u obliku egzaktnog
naučnog znanja. Frank stoga nastoji da rasvetli višeslojni ljudski
duševni život; pod dušom Frank razume neposrednu celovitost du-
ševnog života, odnosno naše sopstveno biće koje mi svakog časa
neposredno doživljavamo. Da bi se dospelo do biti psiholoških
pojava Frank svakom psihologu i filozofu preporučuje da napusti
prirodni stav i izvrši svojevrsnu redukciju. Dok je čovek u
svakodnevnom životu okupiran predmetnom stranom sveta i na-
šeg duha, zadatak filozofa koji ispituje dušu i duševni život jeste u
tome da istraži duševni život kao takav tako što će neposredno zaći
u njega. Duševni život obuhvata sve oblike svesti i u kontekstu
filozofske psihologije kakvu razvija Frank deli se na tri oblasti:
svest kao neposredno doživljavanje, predmetnu svest i samosvest.
    Iako je svest neodeljiva od duševnog života, sa svešću se ne
iscrpljuje sfera duševnog života; suštinskije, dublje i daleko
neposrednije svojstvo duševnog života u njegovoj sveukupnosti
jeste momenat neposrednog bivstvovanja i to u istoj meri u kojoj je
život iskonskiji od svesti a delovanje iskonskije od mišljenja;
duševni život je prvo realna moć a tek potom nosilac svesti. Sa
stanovišta života i bivstvovanja duševni život je utemeljujuća
realnost, dok je svest samo mogućnost (potentia), sirovi materijal
za realnost. Duševni život nije identičan sa svešću, a svest nije
njegovo odlučujuće i presudno svojstvo.
    Osobine duševnog života su besformnost, kontinuiranost i
neograničenost; prvi koji se približio novom shvatanju duševnog
života bio je Lajbnic s učenjem o monadi čiji unutrašnji svet
obuhvata svu vasionu pa čak i boga, ali on tu beskonačnost
predstavlja mutno time što je kao svojstvo duševnog života istakao
potencijalnu beskonačnost. Besformnost duševnog života izražava
se kao njegova ne-vremenost a tek sa znanjem mi se uzdižemo nad
vreme i živimo u večnosti. Zahvaljujući pamćenju mi u sadašnjosti
možemo obuhvatiti prošlo. Zato, za razliku od saznanja duševni
život se nalazi negde na "periferiji", ali on je sav "potopljen" u
sadašnjosti koja nije neki matematički trenutak nego "bezoblično
trajanje". Saglasno s Bergsonom Frank uz pomoć pojma trajanja
ističe dinamizam duševnog života, ali ističe da dinamizam
duševnog života nije identičan s tokom vremena. Pojam
promenljivosti treba na duševni život pažljivije primenjivati. Bolje
je duševni život porediti s talasima okeana no s bespovratnim
tokom reke.
    Polazeći od tradicionalnog shvatanja duše Frank razlikuje
njene intelektualne, emotivne i voljne manifestacije; polazeći od
duševnog života kao stihije, potencije, haotičnog materijala, Frank
prelazi na istraživanje "konkretnog duševnog života" i moći koje je
oblikuju. Duša nije subjekt svesti već subjekt duševnog života; tu
nije reč o idealnom nosiocu svesti već o prisutnosti realnog centra
delatnih sila duševnog života i sve to vodi zaključku o nužnosti eg-
zistencije ne pojedinačnih duša ili svesti već o intersubjektivnoj,
opšteljudskoj, kosmičkoj duši. Zato za Franka pojmovi kao što su
"duša naroda" ili "ljudski genije" nisu prazne apstrakcije već
originalna, živa, konkretna bića koja se manifestuju na svakom
koraku i njegov filozofski sistem kao svoj treći deo ima socijalno-
filozofski deo izložen u spisu Duhovne osnove društva. Nalazeći se
u dubokom saglasju i intenzivnom unutrašnjem dijalogu s
filozofijom njegovog vremena, filozofija Semjona Franka još uvek
čeka svoje prave tumače i nastavljače; možda i zato što njegovom
filozofskom koncepcijom, skoncentrisanom na razjašnjenje
pojmova bivstvovanja, čoveka i njegove egzistencije, ali i pitanja o
bogu, bogočoveku i saznanju boga, dominiraju filozofske a ne
teološke ideje, pa se celokupno delo Franka nalazi u senci
drugorazrednih ruskih religioznih mislilaca koji su odavno moda
ali ne i predmet istinskog razumevanja.

Comments

Popular Posts