Prosvetiteljstvo

Osamnaesti vek je poznat kao vek prosvetiteljstva (ili doba
uma). Teško da ovaj termin može da se definiše. Jer, iako govorimo
o filozofiji prosvetiteljstva, mi ne mislimo na neku određenu
filozofsku školu ili skup određenih filozofskih teorija. Taj termin
pre ukazuje na stav i preovlađujuću dispoziciju duha.

    Ako se izraz racionalistički ne shvati strogo kao u slučaju
racionalističke filozofije od Dekarta do Lajbnica, već mnogo šire,
tada se može govoriti kako je Prosvetiteljstvo imalo racionalistički
karakter; drugim rečima: tipični mislioci tog vremena verovali su
da je ljudski um odgovarajući i jedini instrument za rešavanje
problema čoveka i društva.
    Kao što je Njutn tumačio prirodu i utvrdio obrazac za slobodno,
racionalno i bezpredrasudno istraživanje sveta, tako čovek treba
da upotrebi svoj um za tumačenje moralnog, religioznog,
društvenog i političkog života. Ovo poslednje moglo bi važiti i za
mislioce srednjeg veka, ali mislioci prosvetiteljstva imaju u vidu
um koji nije sputan verovanjem u otkrovenje ili potčinjavanje
autoritetu, pokoravanje običajima i institucijama.
    U društvenoj i političkoj oblasti mislioci prosvetiteljstva su
nastojali da otkriju racionalni temelj političkog društva; duhu
Prosvetiteljstva pripada i Hjumova ideja da je nauka o čoveku
potrebna kao dopuna nauci o prirodi. Prosvetiteljstvo nije
humanistička reakcija protiv novog razvoja nauke ili prirodne filo-
zofije (koji je počeo naučnom fazom renesanse), već je proširivanje
naučnog shvatanja na samog čoveka i spoj humanizma
(karakterističnog za prvu fazu Renesanse) s ovim naučnim
shvatanjem.
    Sve ove mislioce povezivala je zajednička borba protiv
političkog autoritarizma, protiv mračnjaštva i tiranije; filozofiju su
videli kao instrument oslobađanja, prosvećivanja i društvenog i
političkog napretka. Oni su bili racionalisti u modernom smislu,
slobodni mislioci s dubokim poverenjem u moć uma da pospeši ono
što je najbolje za čoveka i društvo, a s verom u štetne posledice ek-
lezijastičkog i političkog apsolutizma.
    Ako su veliki sistemi XVII stoleća utrli put filozofiji
prosvećenosti, u XVIII stoleću ne nalazimo velike filozofe koji
izgrađuju originalne, uzajamno inkompatibilne metafizičke
sisteme; srećemo relativno veliki broj pisaca koji veruju u progres,
koji su ubeđeni da će "prosvetiteljsatvo" ako se zahvaljujući fi-
lozofiji proširi, obezbediti čoveku napredak njegovog moralnog,
društvenog i političkog života. Ako njihova dela nisu bila
Dekartovog ranga, zahvaljujući stilu kojim su pisana, bila su
veoma uticajna i u Francuskoj doprinela dizanju Revolucije;
filozofi Prosvećenosti izvršili su trajan uticaj na formiranje liberal-
nog duha, i na razvitak svetovnog pogleda.
U Engleskoj su Lokova dela doprinela stvaranju filozofske
orijentacije poznate kao deizam. Deisti su težili tome da
hrišćanstvo svedu na prirodnu religiju; iako su verovali u boga
nastojali su da hrišćanske dogme svedu na istine koje mogu da se
utvrde razumom, te da ospore jedinstven i natprirodan karakter
hrišćanstva i božju čudotvornu intervenciju u svetu. Kao što je
filozofija prva na mesto teološke apstrakcije postavila prirodno
pravo, a moralna filozofija na mesto božijih naredbi stavila
moralne stavove koji slede iz čovekove prirode tako je deizam
crkvenoj dogmatici suprotstavio prirodnu religiju. Poistovećivanje
prirodnog i racionalnog koje se provlači kroz sve prosvetiteljstvo u
deizmu zadobija krajnje jasnu formu. Kao što je filozofija prava na
mesto teološke apstrakcije postavila prirodno pravo, a moralna
filozofija na mesto božijih naredbi stavila moralne stavove koji
slede iz čovekove prirode tako je deizam crkvenoj dogmatici
suprotstavio prirodnu religiju. Poistovećivanje prirodnog i racio-
nalnog koje se provlači kroz sve prosvetiteljstvo u deizmu zadobija
krajnje jasnu formu. Među deistima bili su Džon Toland (1670-
1722), Metju Tindal (1656-1733) i Vikont Bolingbruk (1678-1751);
među protivnicima behu Samjuel Klark (1675-1729) i biskup
Batler (1692-1752), dok su u Francuskoj bliski deističkim idejama
bili Didro (1713-1784) i Volter (1694-1778).
    Nezakoniti sin irskog katoličkog sveštenika, Džon Toland
(1670-1722) najveći je predstavnik religiozne filozofije u vreme
prosvetitieljstva; za njega je slobodno izražavanje misli uslov
afirmacije istine; niko ne treba da bude proganjan zbog svojih
uverenja; zalažući se za religioznu toleranciju i slobodu izraža-
vanja, Toland nastavlja Lokovu tradiciju, ali time što religioznu
toleranciju proširuje i na ateiste, ide dalje od Loka. Toland traži da
se proširi ne samo područje spoljašnje već i unutrašnje slobode;
traži oslobađanje od svih autoriteta kojima ljudi sputavaju svoju
misao; ako je Lok smatrao da mogu postojati stavovi koji su iznad
razuma, Toland ide i dalje i tvrdi da religija u potpunosti mora da
počiva na razumu. U tom pogledu njegov je prethodnik otac
deizma, Herbert Čerberi (1581-1648), koji se u knjizi De veritate
(1624) zalagao za prirodnu, filozofsku religiju; smatrao je da duša
u sebi sadrži određen broj opštih istina koje su zajedničke svim
ljudima i da stoga poseduje prirodni instinkt s obzirom na
religijske probleme iz kog se može izvesti niz urođenih znanja o
prirodi božanstva koja čine sadržaje religije razuma i prirodne
religije. Time se on zapravo suprotstavlja Hobsu koji se čuvao da
religiozne predstave proglasi sujeverjem te je više bio sklon tome
da njihovo uzdizanje na stepen religije stavi u nadležnost države;
Herbert je smatrao da pravi religiozni duh treba tražiti u jed-
nostavnim i prirodnim istinama, dok je sve što se kasnije zbivalo u
istoriji video kao zablude i obmane. Ovo uzdizanje nad sve crkvene
dogme našlo je protivnike kako među filozofima tako i među
ortodoksnim teolozima pa je Herbert ubrzo (zajedno sa Hobsom i
Spinozom) uvršćen u tri velika obmanjivača.
    Iako je engleski deizam izvršio bespoštednu kritiku teorijskih
vrednosti pozitivnih dogmi, on se nikad nije pretvorio u sredstvo
revolucionarne agitacije, kao što se to desilo u Francuskoj.
Engleski mislioci su pravo na slobodu misli tražili samo za
određen društveni sloj koji je usled svog naučnog obrazovanja bio
blagonaklon i umeren u sprovođenju političkih zahteva. Tako je u
Engleskoj razlika između obrazovanih i neobrazovanih, do koje je
dovelo prosvetiteljstvo, dobila religiozno tumačenje. Za obrazovane
deizam je zahtevao neograničenu slobodu mišljenja oslobođenu
veroispovednih dogmi pa je Toland počeo da pravi razliku između
ezoteričkog i egzoteričkog učenja, između religije razuma (za
obrazovane) i pozitivne religije (za mase).
    Ubrzo je došlo do stapanja deizma i prirodno-naučnih učenja te
epohe; treba pri tom imati u vidu da tu i nije reč o istinskim
prirodnim naukama već o jednom polumističnom tumačenju
prirode spram kojeg deizam ima pomirljiv stav pa je u početku pre
reč o jednom rasplinutom panteizmu no o preciznom učenju o
božijoj ličnosti. Toland nauku još uvek shvata u duhu italijanske
filozofije prirode a ne kao egzaktno istraživanje; u pismima
pruskoj kraljici Sofiji Šarloti (1704) hvali svrhovitost, lepotu i
harmoniju prirode i ti pojmovi kod njega su identični s pojmom
boga; bez obzira na to što smatra da materija poseduje duševnu
moć i teleološku snagu, Tolandovo učenje, po uzoru na italijansku
filozofiju prirode, jeste svesno obnavljanje hilozoizma jonskih
fizičara. 
Nesumnjiv značaj Tolanda jeste u podsticanju radikalne kritike
pozitivne religije, pa tako i hrišćanstva (Entoni Kolins, Tomas
Vulston); njegovi sledbenici, proglašavajući sebe za slobodne
mislioce, kritikuju istorijska svedočanstva, na koja se dotad
oslanjalo hrišćanstvo (otkrovenje, proroštva, čuda), i priznaju samo
čisto moralno hrišćanstvo, učenje o bogu i besmrtnosti čovekove
duše – hrišćanstvo koje se u potpunosti može poistovetiti s
religijom razuma kako su ovu mislili Herbert i Šeftsberi. U tom
obliku engleska filozofija religije, kao deizam, delovala je u
Francuskoj i krajevima nemačkog govornog područja; to beše
forma religiozne svesti koja je za svoj cilj imala moralno usavrša-
vanje; to je racionalizam Metju Tindala (1656-1733) koji se
zasnivao na uverenju da su sve pozitivne religije samo deformacija
prvobitnih oblika prirodne religije zajedničke svim ljudima,
deformacije koje su posledica istorijskih događaja, ali u daleko
većoj meri izmišljotina sveštenstva, dok je hrišćanstvo samo po-
kušaj rađanja prirodne religije, istina neuspeo zbog mnogo
preostalih primesa ranijih religija. U Nemačkoj racionalizam se
razvijao u senci prirodnih nauka i mehanike; misao se u vreme
prosvećenosti usmerava na univerzalno i opada interes za
poznavanje pojedinih činjenica. Uprkos svog eklekticizma, između
Lajbnica i Kanta, Gothold Efraim Lesing (1729-1781) je najveći
stvaralački um nemačke filozofije tog vremena; on je nemačku
filozofiju uputio u smeru moralnog idealizma koji je potom bio bit
nemačke filozofije i nemačke poezije. Ako je deizam rušio
hrišćanstvo kidajući na delove Bibliju, Lesing je nastojao da
pokaže kako je hrišćanstvo starije od knjiga budući da je Biblija
samo jedna njegova faza. Nemačko prosvetiteljstvo je više od onog
koje se propovedalo u Francuskoj i koje je svojom
revolucionarnošću dovelo samo do Rusoa a praktično do raskida sa
istorijom.
    Neće se pogrešiti ako se kaže da je vreme prosvećenosti jedno
optimistično vreme i ako prosvetiteljstvo i nije bilo jedinstveni
kulturno ideološki pokret, krajem XVII i tokom XVIII stoleća
imalo je vladajući položaj; ono se formira na tlu različitih tradicija
i u svakoj zemlji ima specifičan karakter ali, svima je zajednička
vera u ljudski razum koji treba da obezbedi progres čovečanstvu;
kult razuma podrazumeva zaštitu naučnog i tehničkog saznanja
kao oruđa za preobražaj sveta; to je vreme verske tolerancije,
zaštite čovekovih prirodnih prava kao građanina, napuštanja
dogmatskih metafizičkih sistema koji se ne mogu praktično
proveriti; konačno, to je vreme kritike sujeverja prisutnog u pri-
rodnim religijama, zaštita deizma (kao i materijalizma), vreme
borbe protiv privilegija i tiranije. "Jednom će sve biti bolje – to je
naša nada", govorio je Volter.
    Ali, o kakvom je tu razumu zapravo bila reč? U to vreme više
nije cilj posedovanje istine već težnja za istinom; Enciklopedija je
nastojala da izmeni uobičajeni način mišljenja; iako su
prosvetitelji stvarali kult razuma na tragu ideja Dekarta, Spinoze
i Lajbnica, oni su se oslanjali i na Loka time što su nastojali da
analiziraju ideje i da ih svedu na iskustvo; razum se ograničava i
kontroliše iskustvom,; obrazac takvog razuma bila je fizika Njutna
koji ne pita za suštinu sile ili gravitacije već polazeći iz iskustva
neprestano traži zakone njegovog funkcionisanja i potom ih
proverava. Prosvetiteljski razum je kritičan i empirijski, pa tako
povezan sa iskustvom; svojom induktivnošću i eksperimentalnošću
racionalizam u Engleskoj i Francuskoj počinje da ruši ranije forme
saznanja - metafizičke sisteme. Prosvetiteljstvo nije originalno po
svom sadržaju; ono je originalno po dozi kritičnosti koju nosi u
sebi. Reč je o pokretu koji je zahvatio visoke slojeve društva,
intelektualce i naprednu buržoaziju; zadivljuju popularizatorske
sposobnosti prosvetitelja koji nisu stvorili velike sisteme već su
daleko veću pažnju posvetili širenju svojih ideja a daleko manju
njihovom produbljivanju; sredstvo popularisanja tih ideja bile su
akademije, masonske lože, saloni, Enciklopedija, pisma i traktati.
Dok su akademije pod uticajem prosvetitelja gubile često
preterane apstraktno-literarne forme i postajale mesto odakle su
se podsticale prirodne nauke, pre svega fizika i matematika,
masonske lože su u XVIII stoleću postalo veoma efikasno sredstvo
za širenje prosvetiteljskih ideja, masoni su bili Gete i Mocart,
Volter i Didro, Lesing i Franklin... U Engleskoj su masoni nastojali
na trpeljivosti i toleranciji dok su u romanskim zemljama bili
daleko više politički i antiklerikalno nastrojeni pa ih je i crkva
osudila već petnaest godina nakon njihovog zvaničnog
pojavljivanja (1738), no ta osuda nije imala presudan značaj pa su
masonska društva nastavila i dalje da postoje ali su ubrzo izgubila
svoj progresivni smisao i humani društveni značaj; dok su saloni
bili mesto susretanja pisaca, umetnika i naučnika, Enciklopedija
koju čine 17 tomova tekstova i 11 tomova ilustracija (1751-1772)
nosila je u sebi svu učenost toga vremena; konačno, to je vreme
koje na mesto dosadnih rasprava počinje da populariše jednu novu
formu, formu traktata, eseja, kratku, živu, oštroumnu, polemičku
formu.
    Već nakon nekoliko decenija pokazalo se da svim tim novim
mislima i idejama koje je donela epoha prosvećenosti nedostaje
organsko jedinstvo i smisao; uskoro je sav taj materijal objedinio,
izloživši ga kao jedinstvenu celinu ne propustivši nijedan njegov
deo – Imanuel Kant; živeći u epohi prosvećenosti Kant je i najveći
filozof te epohe; njegovo učenje je završetak prosvetiteljskog kre-
tanja budući da Kant završava i istovremeno prevladava
prosvetiteljstvo.
    Iako postoje različite klasifikacije filozofije, jedno je sigurno:
period od Kanta do Hegela teško da se može porediti još sa nekim
drugim periodom u istoriji filozofije sem, možda, s onih nekoliko
decenija koje vezuju Platona i Aristotela. Za samo nekoliko
decenija javili su se i jedan drugog smenjivali Kant, Fihte, Šeling,
Hegel; njihova je veličina tolika da su u zasenak bacili niz filozofa
koji bi u svakom drugom vremenu bili zvezde-vodilje. Najzaslužniji
za ovaj novi podstrek filozofiji jeste onaj koji je i na njenom
početku – Imanuel Kant. Nema sumnje da je njegova filozofija
trajno odredila svu potonju filozofiju kao što je to nekoliko stoleća
ranije učinio Dekart a u naše doba Huserl.
    Filozofija XVII i prve polovine XVIII stoleća zasnivala se na
pretpostavci o istinitosti naučnog znanja ukoliko ono otkriva
stvarnu strukturu sveta; nenaučno saznanje smatrano je
zabludom, subjektivnim momentom ljudskog saznanja a oštru
kritiku tih subjektivnih zabluda nalazimo već kod Frensisa Beko-
na; ontološki zasnovanu teoriju saznanja uzdrmao je već Dekart
uvodeći u filozofiju princip subjektivne verodostojnosti u analizu
bivstvovanja time, što je naglasak stavio na subjektivne saznajne
sposobnosti čoveka i njegove mogućnosti; ta subjektivna
verodostojnost istovremeno je i osnova ontološkog dokaza o pos-
tojanju boga; tako ontologija, kao učenje o supstancijama,
omogućuje zasnivanje i mogućnost istinskog znanja koje je u
početku podvrgnuto sumnji; naspram ontološke, gnoseološka
problematika, iako joj se pridaje značajno mesto, samo je
propedeutika, priprema temelja za izgradnju filozofije i naukâ.
    U Spinozinom učenju o supstanciji se već od samog početka vidi
kako se teorija saznanja temelji u ontologiji; shvatanje da
mišljenje nije određeno subjektivnom strukturom uma već
strukturom predmeta, tj. onim o čemu se misli, izraženo je stavom:
"istina otkriva i samu sebe i laž"; antipsihološko shvatanje je
najbolje izraženo stavom da je suština mišljenja u tome da se misli
bivstvovanje i zato, sa stanovišta Spinoze, i nije neophodno
dokazivati mogućnost istinitog saznanja, već je osnovno pitanje
posve drugačije: kako je uopšte moguća zabluda? Iz svega ovog
sledi da iako je gnoseologija tokom XVII i XVIII stoleća bila od
posebnog značaja, ontološko zasnivanje znanja zauzimalo je
najviše mesto u učenju većine filozofa, bez obzira na to što se u
naukama više insistiralo na principu konstrukcije predmeta
saznanja.

Comments

Popular Posts