Filozofija prava

Pretenzije crkve na nasleđe svetske rimske imperije
manifestovale su se u njenoj težnji da i na društvenom planu bude
politička sila koja će se boriti protiv narastajućeg individualizma i
sve veće samosvesti ljudi, protiv ojačalih nacionalnih država i sve
izrazitije borbe za nacionalno jedinstvo; najvažniju ulogu u to
vreme počeće da igra nova filozofija prava boreći se protiv crkve a
za pravo države. Ta borba će svoj najveći zamah dobiti u Italiji, u
Firenci, politički najnemirnijem gradu druge polovine XV stoleća, a
njen najveći teoretičar Nikolo Makijaveli (1469-1527) na najviše
mesto uzdignuće ideju nacionalne države.

    Ideal Makijavelijev bio je političko jačanje i nacionalno
jedinstvo Italije. Predmet Makijavelijevih posmatranja bila je
Firenca u kojoj je on (1498-1512) vršio dužnost sekretara Saveta
desetorice; tu stečena iskustva dopunjavao je velikom lektirom,
čitanjem istorije Rima. Uvidevši besplodnost političkih borbi malih
nezavisnih italijanskih gradova, dolazi do saznanja da ti sitni
razdori vođeni devizom divide et impera čine tajnu politiku papske
države. Makijaveli nastoji da otkrije mehanizme nastajanja i pada
države, uspešne i štetne politike, osvajanja i gubitka vlasti. On
nije bio istoričar kojeg bi interesovalo registrovanje događaja, nego
je daleko više bio političar koji je tok događaja želeo da shvati kako
bi otuda mogao dobiti korisno znanje o aktuelnom delovanju. Tako
je spis Vladalac rezultat razmišljanja o zbivanjima u tekućoj
politici, dok je svoja razmatranja o prošlosti izneo u svom velikom
radu o rimskom istoričaru Liviju i njegovoj istoriji Rima.
    Poznavanje ljudske prirode bilo je za Makijavelija jedan od
glavnih osnova uspešne politike; dok je ceo srednji vek tretirao
čoveka u kategorijama dužnosti, Makijaveli je nastojao da pokaže
ljude onakvima kakvi oni jesu, a ne onakvima kakvi bi trebalo da
budu. Lomeći srednjovekovne otpore i zabrane Leonardo je težio
da upozna strukturu i mehanizam delovanja čovekovog tela;
lomeći moralizatorsku tradiciju Makijaveli je želeo da upozna
osnove i mehanizam društvenog delovanja ljudi.
    Čitav sistem političkog poretka u srednjem veku zasnovan je
na potčinjavanju države crkvi; to potčinjavanje treba da bude
prekinuto ako država hoće da bude ono što je bila u stara vremena.
Koliko god je antička država Makijavelijev ideal, toliko on ne
napušta misao o nacionalnoj državi koja je samoj sebi dovoljna ako
svoj temelj ima u naciji.
    Odbacujući u teoriji države i prava pojam večitog prava i prava
prirode, Makijaveli je u teoriji morala odbacio tezu o metafizičkom
poreklu morala, kao i tezu o njegovom urođenom karakteru. Moral
je, po mišljenju Makijavelija, postao rezultat odluka koje su ljudi
preduzeli radi uzajamnog garantovanja mira i blagostanja,
rezultat zakona i vlasti koji tim zakonima obezbeđuju poslušnost.
    Tako je iz metafizičkih i religijskih perspektiva čovek prebačen
u društvene perspektive; Makijaveli je cenio uspeh, pobedu.
"Pravi" čovek je za njega onaj koji raspolaže razumskom
energijom, onaj koji ume da vodi pobedničku borbu, da dobije u
borbi sa zlim, ali slabim ljudima. Sudbina okreće glavu od slabih i
nerazumnih, od onih koji neće da deluju na svoju korist ili se
uporno drže iste taktike i onda kad su se prilike izmenile.
    Takva slika "pravog čoveka" suprotstavlja se tradiciji koja je
crpla svoje sokove iz hrišćanskih predstava. Nije zato nikakvo
čudo što je Makijaveli napao neposredno hrišćanstvo baš zbog toga
što ono u hijerarhiji ljudskih vrednosti stavlja na najviše mesto
pokornost i kontemplaciju. To upravo vaspitava slabe ljude. Zbog
toga, smatra Makijaveli, svet biva zanemaren, predat na milost i
nemilost slabih ljudi. Ovaj akcenat kritike hrišćanstva zbog
privilegovanja slabih ljudi (akcenat koji je tako izrazito nagovestio
Ničea) ne služi Makijaveliju za odbranu ideala jakih egoista. On je
pre smatrao (kako je to jasno rekao u svojoj napomeni o vladavini
Cezara Bordžije) da jaki ljudi daju garanciju za sređivanje
društvenog života ljudi radi opšteg dobra.
    Možemo reći da je Makijaveli prvi koji je razvio teoriju i
program političkog realizma; u njegovom delu može se naći ključ
za celokupni pogled na svet manirističkog perioda koji se tako
očajnički bori s tom idejom. Ali, Makijaveli nije izmislio
"makijavelizam", tj. odvajanje političke prakse od hrišćanskih
ideala - svaki sitni renesansni vladar bio je već izgrađen
makijavelista.
    Makijaveli je samo prvi formulisao doktrinu političkog
racionalizma, a istovremeno je bio i prvi trezveni zastupnik
primene svesnog, sistematskog realizma na praktične uslove.
Makijaveli je samo bio predstavnik i zastupnik svoga doba. Da je
njegovo učenje bilo samo izraz neke osobenjačke ćudi i da su po
sredi bili samo politički metodi sitnih italijanskih tirana,
Makijaveli ne bi uzbudio savest svake moralne osobe kao što se u
stvari dogodilo, niti bi njegovi spisi delovali strašnije od priča koje
su se širile o ponašanju pojedinih tirana.
    U međuvremenu istorija je pokazale ubedljivije primere
realizma (od vođe bande i trovača koga Makijaveli navodi kao
prototip). Šta je drugo bio Karlo V, pokrovitelj katoličke crkve, koji
je ugrozio život svetoga oca i naredio da se razori Rim, prestonica
hrišćanstva, ako ne bezobzirni realist? A Luter, osnivač moderne
narodne religije, koji je narod izdao velikašima, a od religije unut-
rašnjih osećanja načinio veru najpraktičnijeg društvenog sloja,
sloja koji je najpotpunije bio obuzet svetovnim interesima? A
Ignacije Lojola, koji je bio spreman da po drugi put raspne Hrista
ako bi njegovo učenje ugrozilo položaj crkve? Zar nije celokupna
kapitalistička privreda samo ilustracija Makijavelijevih teorija?
    Celo stoleće je bilo uplašeno, zastrašeno i duboko uznemireno
svojim susretom sa prvim majstorom razotkrivanja, pretečom
Marksa, Ničea i Frojda. Treba li se setiti engleske drame
elizabetinskog i jakobinskog perioda, u kojoj je Makijaveli postao
šablonska dramska figura, srž sve prevare i licemerja, i u kojoj se
lična imenica Makijaveli počela pretvarati u zajedničku imenicu
"makijaveli", pa da se shvati do koje je mere on obuzeo ljudsku
maštu.
    Od kako postoje oni koji vladaju i oni kojima se vlada, postojale
su i dve vrste morala, jedna za moćne a druga za one bez moći.
Makijaveli je bio prvi koji je ljude učinio svesnim tog moralnog
dualizma i prvi koji je pokušao da opravda prihvatanje različitih
normi ponašanja (u državnim poslovima i u poslovima privatnog
života), te da hrišćanska moralna načela vernosti i istinoljubivosti
nisu bezuslovno obavezni za državu i vladara.
    Makijavelizam je svojim učenjem o "dvojnom moralu" u istoriji
zapadnog čoveka imao samo jednu analogiju, a to je bilo učenje o
"dvojnoj istini" koje je srednjovekovnu kulturu pocepalo nadvoje i
otvorilo vrata veku nominalizma i naturalizma. U moralnom svetu
sad se pojavio rascep sličan onom u intelektualnom. Za
upoznavanje Makijavelijevih ideja nije bilo neophodno izučavanje
njegovih spisa (koje je malo ljudi čitalo); do njegovih ideja moglo se
doći sasvim zaobilaznim putevima, te je Makijaveli našao
sledbenike u svim društvenim slojevima. Tridentski sabor postaće
vrhunska škola političkog realizma. On s trezvenom poslovnošću
usvaja mere koje su izgledale najprikladnije za prilagođavanje crk-
venih institucija i verskih načela uslovima i zahtevima modernog
života.
    Traktat o vladaocu Nikola Makijavelija napisan je na prelomu
1513-14. (u rukopisu sve do 1532) a Utopija Tomasa Mora (1478-
1535) 1515 (štampana 1516). Oba dela oslanjaju se na istu
pretpostavku: polazna tačka u društvenim razmišljanjima mora
biti analiza društvene stvarnosti, a ne analiza dela velikih fi-
lozofskih autoriteta. Oba autora htela su da daju komentar
stvarnosti a ne komentar uz Aristotela, obojica odbacuju autoritete
sholastičke filozofije politike i društva, ali i autoritete antičke
filozofije (posebno Aristotela). Obojica nastoje da društveni život
shvate nezavisno od svih metafizičkih pretpostavki.
    Pomenuto delo Tomasa Mora, nastalo pod uticajem Platonove
Države, još jednom potvrđuje vezu renesanse i antičke literature;
Mor polazi od toga da je osnovni izvor bede i nemaštine
nejednakost u bogatstvu i obrazovanju te bi idealno društvo moglo
biti ono u kojem postoji pravedna raspodela. Utopija je opis neke
idealne države na ostrvu Utopija. To delo je kritika tadašnjih
društvenih i ekonomskih uslova života spojena sa idealizacijom
jednostavnog moralnog života koji je nespojiv s koristoljubivim
duhom njegovog vremena. Mor kritikuje uništavanje starog
zemljoradničkog sistema i pohlepu za novcem koju prati
centralizacija bogatstva u rukama malog broja ljudi.
    Kao ideal Mor ističe zemljoradničko društvo u kome je porodica
osnovna zajednica; privatna svojina je ukinuta, a novac se više ne
koristi kao sredstvo za razmenu; sredstva za život su obezbeđena
za sve, radno vreme je svedeno na šest časova dnevno da bi
građani imali slobodnog vremena za svoje kulturne potrebe. Da bi
to ipak bilo moguće, Mor zadržava postojanje klase robova koju sa-
činjavaju delom osuđenici a delom ratni zarobljenici. Dok se
Makijaveli svojom vizijom čoveka oslanjao na perspektive
političkog uspeha, Mor je video pre svega društveni položaj ljudi.
Niko tako oštro kao on nije sagledao i kritikovao društvene
nepravde (koje su se zaklanjale iza svih mogućih autoriteta, tradi-
cija, hijerarhija, opštih dobara, itd).
    Država nastaje na tlu zemnih interesa i ne zavisi ni od kakvih
crkvenih vlasti; svakom građaninu ostavlja se sloboda verskih
ubeđenja i dopušta uvođenje Najvišeg bića (što će kasnije razvijati
engleski deizam). Mor od države zahteva da bude verski i
religiozno neutralna, a pravni položaj građana je nezavisan od
njihovih verskih ubeđenja. Nije stoga nimalo slučajno što je ovaj
Morov spis podsticao versku tolerantnost.
    Mor je, uvidom u društvene prilike svoga vremena, došao do
saznanja da čovek nije prestupnik, nego da to postaje u određenim
prisilnim okolnostima. To znači da čovek u svojoj pravoj suštini
nije onakav kakav je stvarno u životu; stvarni društveni čovek u
uslovima koji postoje nije pravi čovek; pravi čovek i društveni
čovek mogu postati jedno isto samo u uređenju kakvo vlada na
ostrvu Utopija.
    Empirijsko ispitivanje čoveka vodilo je zaključku (i to prihvata
Makijaveli) da je čovek društveno biće. Mor usvaja ovaj zaključak
samo u ograničenom shvatanju. Čoveka formira društvena
situacija, ali to, po mišljenju Mora, ne znači da bi postojeće životne
uslove trebalo usvajati kao pravedne i neprikosnovene. Ako su
društveni uslovi koji stvaraju ljude neljudski, onda ne samo da ih
treba kritikovati, nego ih moramo i menjati. Tu se Mor poziva na
Hristovu nauku. Dok je Makijavelijeva filozofija dopuštala da bude
interpretirana konjukturno i oportunistički i dok je mogla da služi
kao osnov politike koja bi silom podržala postojeće uređenje,
Morova filozofija je pre podsticala na dramatičnu interpretaciju,
koja revolucioniše. Ali, dok bi Mor bio spreman da u sukobu s pos-
tojećim društveno-političkim odnosima pre prihvati smrt nego da
promeni stav, Makijaveli bi možda na to gledao kao na primer
neispravne upornosti razumnih ljudi i možda je mislio o takvim
ljudima baš kao što je i Mor, pišući da "i kad bi promenio prirodu
prema vremenu i prilikama, ne bi promenio sudbinu" (Vladalac).
    Neke od pomenutih ideja razviće u Francuskoj Žan Boden
(1530-1597) koji u spisu Šest knjiga o republici (1575) odbacuje
zasnivanje prava na crkveno-dogmatskim temeljima i zalaže se za
religioznu neutralnost političke vlasti. On polazi od empirijskih
znanja i filozofskih stavova, protivnik je svake utopije i smatra da
se pravna nauka mora zasnivati na istoriji i etnografiji.

Comments

Popular Posts