Pozitivizam

Razumevanje duhovne scene sredine XIX stoleća nemoguće je
ako se nemaju u vidu i sve posledice razvoja prirodnih nauka
između 1830. i 1890. godine; rezultati su bili takvi da nisu mogli
da ne ostave posledice i na duhovnu misao tog vremena; došlo se
do novih otkrića u matematici (Dedekind, Vajerštras, Kantor),
geometriji (Riman, Lobačevski, Klajn), fizici i hemiji (Faradej,
Maksvel, Herc, Helmholc, Džul, Mendeljejev), mikrobiologiji (Koh,
Paster), eksperimentalnoj medicini i fiziologiji (Bernar), teoriji
evolucije (Darvin); to je vreme relativne društvene stabilnosti

(isključujući 1848. i 1870. godinu) i vreme kolonijalne ekspanzije u
Africi i Aziji. Nova otkrića u oblasti optike i termodinamike,
elektriciteta i magnetizma omogućila su širenje uticaja fizikalizma
i matematizma na društvene nauke, pa je ideal konkretnog znanja
koji se oslanjao na iskustvo i rezultate konkretnih istraživanja
dobijao sve više pristalica. Intenzivno se razvijaju trgovina i
industrija pa je pozitivno znanje dobijalo sve veći značaj; počeli su
se javljati mislioci koji su smatrali da se i sva znanja o društvu
mogu postaviti na naučne osnove i da je moguće da se život čoveka
i društva do kraja naučno objasni. Autoritet pozitivnih nauka sve
vreme bio je veoma visok i nije nimalo slučajno da su se u nauku
polagale velike nade; po čitavoj Evropi počela su da niču razna
naučna društva koja su pretendovala na to da daju rešenja o sve
više narastajućim problemima društva; uvećava se broj pokušaja
da se i problemi u državnoj politici rešavaju naučnim sredstvima.
    Ima više razloga zbog kojih se može o pozitivizmu govoriti kao o
misaonom pokretu; pre svega, naspram idealizma, pozitivizam je
ponovo istakao primat nauka i prvenstvo prirodno-naučnog
metoda koji treba primenjivati ne samo u prirodnim već i u
društvenim naukama. Proizvod takvog filozofskog programa jeste
sociologija definisana kao nauka o "prirodnim činjenicama". Ono
što posebno odlikuje pozitivizam jeste ubeđenje da se uz pomoć
nauke mogu rešiti svi problemi i zato je to vreme doba sveopšteg
optimizma i vere u naučni progres koji vodi u blagostanje putem
ljudske solidarnosti. Ovo poslednje je nekima poslužilo da istaknu
"romantičarski" i "mesijanski" karakter pozitivizma dok su drugi u
njemu videli odjeke prosvetiteljskih ideja (vera u naučnu racio-
nalnost). Ako je nekritička vera u razvoj nauka posledica borbe
pozitivista protiv idealističkih i spiritualističkih tumačenja
realnosti, ne sme se gubiti iz vida da pozitivisti u većini slučajeva
ostaju zarobljenici metafizičkih shema u njihovom
najdogmatskijem obliku. Pozitivistička orijentacija nastala u
filozofiji s početka XIX stoleća, ostala je uticajna tokom čitavog tog
stoleća pre svega zahvaljujući uticaju tako značajnih autora kao
što su bili Ogist Kont (1798-1857), Džon Stjuart Mil (1806-1873),
Herbert Spenser (1820-1903), Jakob Molešot (1822-1893) i Ernst
Hekel (1834-1919).
Ogist Kont rođen je 1798. u Monpeljeu, u skromnoj katoličkoj
porodici; bio je učenik i sekretar (a potom protivnik) Sen-Simona;
u vreme dok pohađa Politehničku školu oduševljava se idejama
engleskih empirista, kao i francuskih prosvetitelja (Didro,
Dalamber, Kondorse); smatraju ga rodonačelnikom pozitivizma i
sociologije kao naučne discipline. Već 1822. formulisao je projekt i
individualnoj i kolektivnoj ljudskoj evoluciji; njegovo učenje počiva
na zakonu o tri stadijuma kroz koje prolazi čovečanstvo (kao i
svaki čovek): teološki, metafizički i pozitivni. Na teološkom
stadijumu fenomeni se tumače kao proizvod natprirodnih sila, na
metafizičkom kao rezultat delovanja apstraktnih suština, dok na
pozitivnom stadijumu, postavši svestan nemogućnosti apsolutnog
znanja, čovek otkriva istinske zakone i odnose koji vladaju u
prirodi. Ne poznavajući dela Vika ili Hegela, Kont na osnovu
učenja o tri stadijuma izgrađuje filozofiju istorije kao ogledalo
istorije čovečanstva.
    Kont smatra da se čovečanstvo njegovog vremena nalazi na
trećem, pozitivnom stadijumu i da više nikog ne oduševljavaju
teološke i metafizičke ideje. Kao svoj zadatak on vidi naučno
istraživanje društva i izgradnju naučne sociologije kao
jedinstvenog fundamenta za reorganizaciju društva i
prevladavanje društvenih i političkih kriza. Cilj nauke je
istraživanje zakona, budući da samo poznavanje zakona
omogućuje predviđanje događaja i usmerava našu aktivnost u
pravom smeru. Zakoni su neophodni uslov predviđanja, dok su
prognoze neophodne radi delovanja na prirodu i Kont stoga kaže
"nauka je tamo gde je predviđanje, a ovo tamo gde je delovanje";
poput Bekona i Dekarta, Kont smatra da samo nauka daje čoveku
vlast nad prirodom; domen nauka ne ograničava samo na
rešavanje praktičnih problema i oblast naučnih znanja on ne svodi
na oblast tehničko-praktičnih znanja; osuđuje usko-specijalistička
istraživanja i smatra da u nauci treba više verovati filozofima no
naučnicima koji se prekomerno oslanjaju na račun i rezultate
statistike. Poput fizike koja utvrđuje fizičke fenomene, sociologija
je nauka o društvenim fenomenima; ovu poslednju on deli na
socijalnu statiku i socijalnu dinamiku: socijalna statika izučava
uslove zajedničke svim društvenim epohama, uslove poretka, dok
socijalna dinamika za svoj predmet ima zakone razvoja društva
(koje čine zakoni tri stadijuma i zakon progresa) i ona izučava
uslove progresa; do društvenih zakona može se doći
posmatranjem, eksperimentom i komparativnom metodom.
    Kont je smatrao da su nauke hijerarhizovane i da im u osnovi
leži matematika a da, s obzirom na složenost, za njom slede
astronomija, fizika, hemija, biologija i sociologija. Na tom spisku
ne srećemo teologiju i metafiziku (koje pripadaju pred-pozitivnom
periodu), teoriju morala (koja se utapa u sociologiju), kao ni
filozofiju koju on svodi na metodologiju nauka.
    U svojim poslednjim radovima Kont nastoji da društvo postavi
na religiozne osnove i da ljubav prema bogu zameni ljubavlju
prema čovečanstvu (koje se sastoji od svih koji su živeli, koji žive,
kao i od onih koji se još nisu rodili); po uzoru na katolički
univerzalizam Kont je religiju čovečanstva gradio kao kopiju crk-
venog sistema s tom razlikom što je dogma nove vere bila
pozitivna filozofija s njenim naučnim zakonima a njeni sveštenici
naučnici. Posle Platonove ideje (filozofski i kosmološki utemeljene)
da državom vladaju filozofi, Ogist Kont, čim je osnovao sociologiju,
smatrao je da društvom treba da upravljaju sociolozi.
    Kontovi sledbenici (iako njegov uticaj u početku nije bio veliki)
isključili su iz pozitivističkog učenja sve što se ticalo pozitivne
religije a zadržali ideju o značaju nauke za društveni progres,
ideju sociologije kao autonomne nauke, kritiku neproverenih ideja,
priznanje istorijskih činjenica, ideju jedinstva naučnog metoda i
motive pozitivnog uticaja na istoriju naučne misli.
    Iako je Kontovo učenje o tri stadijuma kroz koje prolazi ljudsko
društvo zapravo metafizika istorije koja protivreči pozitivnom
metodu, a klasifikacija nauka koja polazi od stanja složenosti
pojedine nauke, krajnje dvosmislena, ideje Konta, kao i Sen-
Simona i Bentama biće odlučujuće za formiranje filozofskih
pogleda Džona Stjuarta Mila koji je imao presudan uticaj na
formiranje feminističkog pokreta u Engleskoj u XIX stoleću i koji
je proročki rekao u svojoj autobiografiji kako će knjiga O slobodi
(koju je napisao sa svojom ženom Heriet Tejlor) nadživeti sva
njegova dela. Reč je o delu kojim su se mnogi zanosili i u ime
njegovih osnovnih ideja svašta činili.
    Ovde treba pomenuti još jednog autora, daleko više značajnog
za sociologiju druge polovine XIX stoleća no za filozofiju,
Herberta Spensera, koji svoju evolucionističku teoriju izlaže
nekoliko godina pre no što je Darvin objavio svoj čuveni spis
Poreklo vrsta (1859), premda on pojam evolucije koristi kad govori
o evoluciji vasione (1857) kao integraciji, homogenizaciji materije;
on se sa skepsom odnosi prema nauci i religiji koje jednako ne
mogu da sagledaju poslednju realnost i u tome zapravo sledi
Viljema Hamiltona (1788-1856) koji je Engleze upoznao s idejama
nemačkih romantičara. Filozofiju Spenser određuje kao nauku o
najopštijim principima u kojoj je do krajnjih granica doveden
proces unifikacije saznanja. Ali, za razliku od Konta, Spenser
smatra psihologiju autonomnom naukom i smatra da društvo
postoji radi individue (a ne obratno) te da razvoj društva zavisi od
razvoja ličnosti i da je nemoguće na veštački način ubrzav njegov
prirodni razvoj.
    Iako u velikoj meri vladajući, pozitivizam je već sredinom XIX
stoleća, izazvao reakciju i to upravo u redovima onih na koje je ta
filozofija najviše uticala; iako sam pojam ubrzo postaje veoma
širok i neodređen, pozitivizam ostaje u toj meri popularan da
dovodi do nastanka jedne tipično spiritualističke, metafizičke
orijentacije u filozofiji čiji predstavnici nastoje da izgrade opštu,
sistematsku filozofiju prirode, spajanjem prirode i duha na
osnovama prirodno-matematičkih ili metafizičkih metoda; među
najizrazitijim predstavnicima ove orijentacije jesu Aleksandar fon
Humbolt (1769-1859), Gustav Teodor Fehner (1801-1887) i Rudolf
Herman Loce (1817-1881), mislioci čiji će spisi biti veoma čitani u
drugoj polovini tog stoleća.
    Aleksandar fon Humbolt, brat Vilhelma fon Humbolta, bio je
enciklopedijski obrazovan prirodnjak, u mladosti blizak jenskim
romantičarima, posebno Šileru, Šelingu i Fihteu, zalagao se za
izgradnju jednog sveobuhvatnog pogleda na čitavu vasionu ali ne
na hegelovskim ili pozitivističkim osnovama; njegovo na više
jezika prevedeno višetomno delo Kosmos (1845-1852) bilo je veoma
uticajno u narednim decenijama.
    Gustav Teodor Fehner studirao je medicinu i fiziku u
Lajpcigu gde je potom bio i profesor (1846-1886); sa medicine i
fizike njegova su se interesovanja potom proširila na filozofiju i
psihologiju; tvorac je dveju graničnih disciplina (psihofizike i
panpsihičke filozofije prirode) koje su za svoj predmet imale istra-
živanje duhovnog u prirodi i pretendovale na to da budu
fundament drugim naučnim disciplinama. Fehner smatra da je
svet prožet duhom, da je smrt samo zatvaranje "telesnih" očiju a
otvaranje "duhovnih" kojima se raskriva nematerijalni svet; sama
besmrtnosti ne znači neuništivost individualne duhovnosti, već je
reč o besmrtnosti duha u njegovoj suštini, o besmrtnosti božanskog
duha. Što se tiče psihofizike Fehner je vatreni pobornik
eksperimentalnih metoda u izučavanju psihičkih pojava.
    Fehnera mnogi smatraju i ocem moderne naučne estetike; on
je, na principu asocijacije, načinio osnovnu razliku između forme i
sadržine umetničkog dela: prva se stvara po formalnim principima
(među neposrednim činiocima utisaka) a druga po materijalnom
principu (procesu asocijacije koji predmetima pridaje smisao i
emotivnost). Fehner se oslanjao na metod statističkog istraživanja;
taj metod dao je malo rezultata i oni su prilično proizvoljni, ali je
on načinio školu; izložio je niz različitih principa: (a) primarni
principi hedonistike, tj. principi po kojima se upravlja čulno
uživanje (granica, stepen, kontinuitet, rastenje osećanja); (b)
direktni formalni principi estetike, tj. jedinstvo mnoštva, har-
monična povezanost, jasnost; (c) indirektni principi psihološke
teorije, tj. značenje prirodnih i umetničkih predstava, asocijacija
figura i ideja...
    Uočljivo je ponovno postavljanje kantovskih problema (prijatno,
čisto lepo, inherentno lepo) prevedenih u teme fiziologije,
gnoseologije, empirijske psihologije, ali sve to ne vodi nekim novim
rešenjima. Na savremenike su posebno delovala Fehnerova
predavanja o odnosima između čulne i duhovne stvarnosti, između
fizioloških stanja i patetičnih delovanja. Među psihološkim
zakonima koje navodi Fehner, a navodi ih ukupno 13,
najneoriginalniji su oni koji se tiču estetike i iz kojih izbija stara
ontologija lepog: mensura, numerus, ordo. Među značajnijima je
onaj koji se tiče granice, ili praga svesti po kome se ugodnost ili
patnja javljaju tek od izvesnog stepena jačine nadražaja. Taj zakon
prihvatila je čitava savremena psihologija.
    Fehner je bio svestan toga da je predstavnik velike filozofske
tradicije pa je čak i svoje eksperimente podvrgao filozofskoj kritici.
On je predvideo i prokomentarisao gotovo sve prigovore protiv
eksperimentalnog metoda koji su učinjeni kasnije. Glavna tačka
napada trebalo je da bude teorija o elementu; elementarne forme,
kojima se bavi eksperimentalni metod, nikad ne nailaze kao izo-
lovane pojave. Fehner je odgovarao: iako je estetski doživljaj
kompleks elemenata, njima obično dominira jedna jedina forma,
kao što muzičkom kompozicijom dominira lajtmotiv a slikom neka
kompoziciona shema. Osim toga, umetničko delo je više no bilo koji
predmet našeg iskustva izolovana celina. Najjasniji simbol te
činjenice je okvir koji sliku odvaja od realnosti. Sa estetskog
gledišta Fehnerova teorija dovodi do neke pitagorejske mistike
zlatnog broja (koja je bila u velikoj modi krajem XIX stoleća), a sa
umetničkog gledišta, ni do čega. Fehner nije uspeo da ta različita
ispitivanja dovede do jedinstva a što je učinila psihološka struja
koja se razvila krajem XIX i početkom XX stoleća s teorijom
empatije (Einfühlunga).
    Rudolf Herman Loce učio je fiziku i psihofiziku kod Fehnera
u Lajpcigu; među njegovim najznačajnijim delima su Medicinska
psihologija (1852), Mikrokozam. Ideje o istoriji prirode i
čovečanstva I-III (1856-1864), fundamentalno istraživanje prirode i
čoveka na temeljima metafizike koja je u to vreme bila izložena
žestokim napadima pozitivista; Loceovo grandiozno delo Sistem
filozofije, zamišljeno u maniru Hegela, ostalo je nedovršeno;
napisao je Logiku i Metafiziku ali nije uspeo da dovrši i Praktičnu
filozofiju u kojoj bi bile izložene etika, estetika i filozofija religije;
nakon njegove smrti štampane su tri knjige njegovih manjih spisa
koje su sadržale delove ovog nedovršenog spisa.
    Prirodno-filozofski spiritualizam izložen u ovim delima dao je
podstrek razvoju psihologizma koji će krajem XIX stoleća postati
vladajući u logici i psihologiji, ali je istovremeno sugerisao i
nužnost vraćanja filozofiji Kanta, Fihtea i Šelinga; među onima
koji u najvećoj meri izražavaju duh tih težnji jesu sin Fihtea,
Imanuel Herman Fihte (1796-1879), profesor u Bonu i Tibingenu,
Hristijan Herman Vajze (1801-1866) i Adolf Trendelenburg
(1802-1872).
    Dok je Fihte najznačajniji po objavljivanju sabranih dela svog
slavnog oca, a Loceov učenik Vajze po tome što je nastojao da
filozofiju nemačkog klasičnog idealizma razvije u smeru
spekulativne teologije, uz prihvatanje hegelovske dijalektike ali ne
i njegovog panteizma, dajući najviši rang teologiji a ne filozofiji,
Trendelengurg je poseban akcenat stavio na Hegelovo učenje o
logici; on prihvata ciljeve koje ističe Hegel ali ne i sredstva kojima
se do njih može dospeti. Iako kritikuje hegelovsku dijalektiku,
Trendelenburg sebi za zadatak uzima osmišljavanje dijalektičko-
genetičkih procedura a što je podrazumevalo analizu pretpostavki
na kojima počiva večno dijalektičko kretanje prisutno u samim
stvarima. On smatra da je kategorija kretanja važnija od
kategorija bivstvovanja i mišljenja; shvativši da tako nešto ipak
protivreči duhu dijalektike, Trendelenburg je prešao na pozicije
dijalektičkog teleologizma zasnovanog na pojmu svrhe pri čemu je
teleologizam bio tesno povezan s teologizmom po kome je akt
božanskog stvaranja supstancija svih stvari.
    Iako po obrazovanju klasični filolog, Trendelenburg je izučavao
dela Platona i Aristotela; među njegovim radovima se ističu
Elementi Aristotelove logike (1836), Istorija teorijâ kategorija
(1846-1867) i Logička istraživanja (1840); njegovim predavanjima
prisustvovali su Fojerbah, Marks, Kjerkegor, Brentano.
    U svojim istraživanjima Trendelenburg se oslanja na rezultate
bioloških nauka, pre svega fiziologije, anatomije i embriologije.
Može se reći da rezultati u ovim disciplinama nikog nisu ostavili
ravnodušnim; među najpopularnijim naučnicima tog doba bio je
Ernst Hekel (1834-1919) čija su dela doživela više desetina izdanja
i koga u svojim spisima najčešće pominje i vršački socijalista Laza
Nančić (1854-1887). Hekel je nastojao da u okvirima jednog
jedinstvenog učenja izloži prošlost, sadašnjost i budućnost
evolucije zemlje, živu prirodu uopšte i prirodu čoveka posebno.
    Među onima koji su Hekela najžešće napadali, ističući kako se
počelo prirode mora tražiti u filozofiji a ne u prirodi, bio je Eduard
fon Hartman (1842-1906), tvorac filozofije nesvesnog. Na
Eduarda fon Hartmana najveći uticaj su imali Platon, Lajbnic,
Hegel, pozna filozofija Šelinga i Šopenhauer; od ovog poslednjeg
Hartman preuzima učenje o volji kao temelju prirode i čoveka, ali
volju tumači u kontekstu svog učenja o nesvesnom; izgrađujući
svojevrsnu "metafiziku nesvesnog" Hartman smatra da je
nesvesno prisutno u svoj prirodi a ne samo u čoveku; govori o
nesvesnom u biljnom svetu ističući sposobnost bilja za
prilagođavanje sredini i moć svrhovitog rasta; biljkama Hartman
pripisuje instinktivno kretanje i osećaj za lepo i navodi čitav niz
primera iz naučnih spisa tog vremena; slično govori i o
neorganskoj materiji a u duhu šopenhauerovskog shvatanja "volje
i predstave"; kada govori o čoveku Hartman ističe više vrsta
nesvesnog (instinkt, predosećanje). Učenje o nesvesnom Hartman
je primenjivao na etičku i socijalnu problematiku; kritikujući ideal
života koji bi se svodio na zadovoljenje potreba i težnju ka sreći,
Hartman je smatrao da sve što se dešava na našoj planeti jeste
jedan jedinstven proces razvoja.
    Sve ovo pokazuje da se sredinom XIX veka stvorila jedna
protivrečna situacija u evropskoj filozofiji; mislioci su počeli da se
dele na pristalice nemačkog idealizma i njegove protivnike, ali ta
podela pokazaće se i mnogo dubljom: ubrzo će se videti kako je tu
na delu podela za i protiv filozofije. U takvoj situaciji nastaće i
jedan od najznačajnijih pokreta XIX stoleća – neokantovstvo.

Comments

Popular Posts