Kontrareformacija

Našavši se pod pritiskom novih pogleda koje su izneli Luter i
njegovi sledbenici, katolička crkva nije mirovala: počela je da
razvija nove metode i nova sredstva kako bi povratila izgubljeno;
taj pokret, koji se odvijao sredinom XVI stoleća dobio je tek 1776.
naziv kontrareformacija. Ovaj naziv u prvi mah ukazuje na
konzervativnu reakciju protiv reformi koje je predlagao Luter, ali

će se ubrzo videti da su stvari u osnovi daleko složenije. Katolička
crkva je u tom trenutku tražila puteve konsolidovanja svojih
redova kroz učvršćivanje svoje ideologije a kroz intenzivnu kritiku
slabosti koje je ispoljio protestantizam. Kontrareformacija je imala
doktrinarni karakter: kritikovala je greške protestanata i nas-
tojala da formuliše pozitivno učenje katolika; svemu tome
doprinosio je i "vojnički" karakter novog reda koji je 1540. osnovao
Ignacije Lojola kao i 1542. uspostavljena rimska Inkvizicija koja se
pozabavila sveobuhvatnom zabranom nepodobnih spisa. Vezu
između "katoličke reformacije" i "kontrareformacije" čini
obnovljeno papstvo koje je i inicijator kontrareformacije i pobornik
toga da se religiozne sile počnu služiti političkim sredstvima, te su
odluke Tridentskog koncila za pape bile sredstvo koje će u rukama
jezuita postati moćan instrument za sprovođenje volje katoličke
crkve.
    Oba ranije pomenuta pojma katolička reforma i
kontrareformacija imaju svoje opravdanje jer obeležavaju dva
aspekta jedne iste pojave; oba ova događaja teku paralelno i ne
mešaju se; katolička reforma podrazumeva samorefleksiju crkve u
odnosu na ideal unutrašnje duhovne obnove, dok kontrareformaci-
ja jeste reakcija na reformaciju, nastojanje da se katolička crkva
utvrdi kroz borbu protiv protestantizma.
    Godinu dana pre smrti Lutera, 1545, otvoren je u severnoj
Italiji Tridentski koncil (sabor), koji je s prekidima (1548-1551;
1552-1561) trajao do 1563. godine (bez prisustva protestanata za
koje se verovalo da će prisustvovati ovakvom crkvenom skupu).
Sabor je dugo bio očekivan, čak je i Luter pomišljao na jedan
"hrišćanski i slobodan" sabor; papa Pavle III (1534-1549), inače
veliki mecena iz porodice Farneze, koji je poverio Mikelanđelu
radove na dovršenju kupole crkve Sv. Petra u Rimu, sazvao je još
1536. sabor crkvenih velikodostojnika, ali se u Vićenci 1539.
pojavilo svega njih pet pa je isti bio odložen i sazvan ponovo 1545.
da bi 13. decembra bio otvoren u Tridentu pod predsedništvom tri
papska legata i u prisustvu prelata i generala katoličkih redova;
predstavnici univerziteta su samo prisustvovali ali nisu mogli
učestvovati u radu.
    Tridentski sabor je radio na definisanju katoličkih dogmi i na
reformi crkve. Na četvrtom zasedanju 1546. odlučeno je da se
apostolske tradicije moraju poštovati kao i Sveto pismo čiji je kanon
tada takođe utvrđen. Glavni zadatak Sabora bio je odbrana
tradicije jer je reformacija upravo nju napala tvrdnjom da ona za
hrišćane nije obavezna nego samo Sveto pismo (priznanje samo
Svetog pisma i davanje za pravo protestantima – značilo bi
raspuštanje katoličke crkve). Sabor je, iako radeći s prekidima,
odredio jasan stav crkve spram Svetog pisma (Vulgata, latinski
prevod Biblije kanonizovana je konačno tek 1546), uloge vere i
čovekovih dela u čovekovom spasenju i sedam svetih tajni (sakra-
menata). Sabor je doneo niz važnih odluka kojima je ušvršćena
katolička crkva: reformisana je njena hijerarhija, doneta odluka da
svaka katedralna crkva mora imati svoj seminar; osnovan je niz
crkvenih redova a među njima će najznačajniji biti Jezuitski (1540)
koji će pod neposrednim nadzorom pape pored intenzivne propove-
dničke i misionarske aktivnosti početi da se bavi i obrazovnim ra-
dom stvarajući veliki broj kolegija u kojima će se obrazovati
evropska elita; radi zaštite od crkvi stranih učenja osnovan je 1542.
Sveti oficijum, a nekoliko godina kasnije (1571) Index librorum
prohibitorum, popis zabranjenih knjiga koje su vernicima katoličke
crkve zabranjene za čitanje (danas obuhvata i neku štampu,
časopise, publikacije, filmove, pozorišne predstave); zabrana je
obuhvatala nekanonizovane verzije Svetog pisma, jeretičke,
nereligiozne i antireligiozne publikacije i dela, knjige i napise
protivne dogmi, erotička a od 1949. i marksistička dela.
    Dalekosežni značaj sabora u Tridentu bio je pre svega u tome
što je on (a) zauzeo jasan doktrinarni stav naspram teza
protestanata i što je (b) obnovio konstituciju crkve dajući jasna
pravila o obrazovanju i ponašanju sveštenstva. Sa ovog crkvenog
sabora jasno su bile upućene kritike protiv nemoralnosti sveš-
tenstva s kraja srednjeg veka i u vreme renesanse i iznet stav da
crkva mora biti zaštitnik duše i najviši zakon njenog spasenja.
    U dokumentima samog sabora tomistička i sholastička
terminologija, kao i njihove koncepcije, korišćeni su umereno i
oprezno, jer je kriterijum ovog skupa bila vernost crkvi a ne
vernost sholastičkoj teologiji. Na ovom saboru data su rešenja o
opravdanju vere, o postupcima, predestinaciji, o tajnama (koje su
protestanti hteli da svedu na krštenje i pričešće), a bila je
utvrđena i doktrina o transsupstantivnosti pričešća (po kojoj se
hleb i vino pri pričešću preobražavaju u telo i krv Hristovu). Ako je
Luter govorio o konsupstancijalnosti (što je podrazumevalo
nepromenjenost hleba i vina, mada se u njima osećalo prisustvo
Hrista), a Kalvin o simboličkom smislu pričešća, ova odluka
Sabora govori o trijumfu tradicije a čitavo nastojanje Tridentskog
sabora o restauraciji katoličanstva i sholastičke misli što će svoj
najviši izraz imati u obnovi sholastike u Španiji tokom XVI
stoleća.

Comments

Popular Posts