Nominalizam


Berenger iz Tura (1000-1088) francuski sholastičar, filozof i
teolog, bio je na čelu još uvek postojeće škole u Ruru koju je dva
stoleća ranije osnovao Alkuin; u svom delu O svetoj trpezi (1049)
odbacuje realnost univerzalija i tvrdi da akcidencije ne mogu da
egzistiraju bez supstancije koja bi ih nosila, da su realna samo
čulna bića, čulne supstancije, tj. stvari i da sem njih nema ničeg
realnog: “Nema ničeg realnog osim supstancije, a supstancija je
svojstvo samo onog što je dostupno opažanju spoljnim čulima”.

    Sledbenik Berengara i takvog shvatanja koje je polazilo od toga
da samo individuum ima egzistenciju a da su univerzalije samo
skupovi individuuma određeni imenima, bio je Roscelin iz
Kompijea (Bretanja) (1050-1110/1123) koji je nakon studija u
Soasanu i Remsu držao predavanja u raznim mestima: Kompijeu,
Lošu, Bezansonu i Turu a među njegovim slušaocima bio je i Pjer
Abelar; njegovi spisi nisu sačuvani (izuzev jednog pisma Abelaru) i
zato je neophodno oslanjanje na svedočenja drugih autora, pre
svega Anselma, Abelara i Jovana od Solsberija; po njima Roscelin
je bio protivnik ekstremnog realizma tvrdeći da samo jedinke
egzistiraju, ali, njegovo pozitivno učenje nije sasvim jasno. Na
saboru u Soasanu 1092. njegovo učenje je bilo osuđeno; to beše pos-
ledica prisustva sve većeg broja dijalektičara među teolozima,
protiv čega je posebno bio ustao Petar Damijani. Naime, u to
vreme pojavio se veoma veliki broj peripatetičkih dijalektičara,
koji su kao i Berengar imali smisla za nepoštovanje autoriteta,
laika koji su u Francusku došli iz Italije i putujući od grada do gra-
da držali predavanja na kojima su jevtinom sofistikom izvrgavali
ruglu načelo kontradikcije i na taj način bacali loše svetlo na samu
dijalektiku (kao verbalnu obmanu i sofistiku) što je izazivalo
neprijateljstvo teologa.
    Prema Anselmu od Kenterberija Roscelin je smatrao da postoje
samo pojedinačne stvari (res singularis), a da je opšte samo pojam,
prazan zvuk (flatus vocis) i da ono ne može predstavljati predmet,
te postoji samo pojedinačni predmet dok opšte kao takvo ne
postoji. Stvarno postoje samo individue, dok univerzalije realno ne
postoje. Pokušajte da zamislite humanost bez čoveka, ili životnost
bez živih bića, i videćete da nećete uspeti, govorio je Roscelin. Go-
voreći o čovečnosti, vi sebi ne možete predstaviti predmet opšteg
na koji bi se odnosio vaš pojam, pa u vašem umu nema ničeg
drugog sem znaka, reči, odnosno, imena. Dakle, opšti pojmovi
samo su reči, glasovi, imena, prazan zvuk (nomina, flatus vocis).
To učenje, samo po sebi, ne bi ni postalo predmet žestokih ras-
prava da nije bilo preneto na hrišćanske dogme. U skladu sa
svojom tezom Roscelin je tvrdio da ako su tri osobe u bogu samo
jedna stvar a ne tri samostalne stvari, kao na primer tri duše, ali
su isti po moći i volji, tada nije samo sin (Hrist) postao čovek, nego
i Bog i Duh Sveti. Time se on suprotstavio dogmi da se otelotvorio
samo sin (kao logos). Ako uzmemo da božje trojstvo nije jedna oso-
ba nego tri, tada, prema nominalizmu, budući da ne postoji ništa
osim pojedinačnog, nije moguća ideja božanstva kao nešto opšte, te
stoga ne postoji jedan bog nego tri boga. Sabor u Soasanu je ovo
učenje osudio kao jeres i nominalizam je anatemisan; realizam je
više odgovarao crkvi i postao njeno zvanično učenje.

Comments

Popular Posts