Strukturalizam

Terminom strukturalizam označava se niz humanističkih
istraživanja koja za svoj predmet imaju ukupnost invarijantnih
odnosa (strukturu) u dinamici različitih sistema. Sam pojam
struktura veoma je frekventan u nizu nauka kao što su
matematika, fizika, anatomija, i gde se govori o strukturi
atomskog jedra, o algebarskim strukturama, o strukturi tela, o
zakonima kompozicije, o topološkim strukturama; nije nimalo
slučajno da je ovaj pojam postao veoma raširen u sociološkim i
ekonomskim istraživanjima, kao i u istraživanjima u oblasti knji-
ževnosti i umetnosti. Pod strukturom se obično misli na sistem
zakona koji određuju neku predmetnu sferu i veze među

objektima, specifikujući njihovo ponašanje i zakone razvoja. Tako
se pojam strukture i određuje u naukama. Filozofsko značenje
izrazu struktura dali su Klod Levi-Stros, Luj Altise, Mišel Fuko i
Žak Lakan u nizu spisa kojima su se suprotstavljali šezdesetih
godina vladajućem egzistencijalizmu, personalizmu, istoricizmu i
idealističkom subjektivizmu; oni polaze od starih filozofskih
problema ali s tom razlikom što smatraju da u centru istraživanja
ne treba da se nalazi više subjekt (ja, svest, duh) sa njegovom
težnjom ka slobodi, samoodređenju, transcendenciji, stvaralaštvu,
već da se u središtu istraživanja moraju naći strukture koje su
duboko podsvesne ali koje određuju čitavo ljudsko ponašanje. Kada
je reč o samom smeru koji se označava terminom strukturalizam, a
koji je nastao na tlu rezultata u oblasti lingvistike, ekonomije i
psihoanalize, treba reći da ne postoji neko doktrinarno učenje koje
bi u potpunosti odgovaralo tom nazivu, već da tu pre svega imamo
pravac koji se formirao sa humanizmom, istoricizmom i
empirizmom, da je tu reč o jednom opštem protestu protiv
egzaltiranog Ja i teleološkog načina mišljenja.
     Početak formiranja strukturalističke metode vezuje se za ime
Ferdinanda de Sosira i njegov spis Kurs opšte lingvistike gde se
izlažu složeni fonološki i sintaksički mehanizmi jezika kao
strukture unutar kojih se formira mogućnost mišljenja.Tumačeći
jezik kao sistem znakova Sosir smatra da izvor sposobnosti da se
nešto označi i razume leži u međusobnoj vezi elemenata jezika i
sistemu koji čini njihove međuodnose. Ovo shvatanje je antiteza
pozitivističkom atomizmu koji je nastojao da izdvoji "konkretne
jezičke suštine", elementarne jedinice značenja iz kojih je
sastavljen jezik. U pomenutom Kursu de Sosir je osporio shvatanje
o supstanciji jezika budući da se već na nivou prostih zvukova mi
ne srećemo sa delovima "materije" jezika, već s nizovimi
elemenata koji se međusobno osporavaju, s destruktivnim
fonemama, sa čistim razlikama koje nemaju svog nosioca.
Dvadesetih godina XX stoleća ideje de Sosira bivaju široko prihva-
ćene i tada nastaje nekoliko lingvističkih centara (Pariz,
Kopenhagen, Prag). Uticaj de Sosira bio je veliki posebno na
geštalt-psihologiju i ruski formalizam; strukturalnu analizu teksta
nalazimo već 1928. u knjizi Morfologija bajke Vladimira Propa;
pedesetih godina XX stoleća strukturalizam se pokazuje kao jedna
tipično francuska tvorevina i on je, po rečima Levi-Strosa, sastoji u
prenošenju konkretnih naučnih metoda strukturalne lingvistike u
oblast kulturologije koja bi na taj način trebalo da postane stroga i
objektivna po uzoru na prirodne nauke. Svoja istraživanja Levi-
Stros je ograničio na oblast etnografije formalizujući terminima
binarnih opozicija i teorije komunikacije rituale, mitove i običaje
primitivnih naroda. Isto to započeli su u različitim oblastima
Fuko, Bart i Lakan: polazeći od dubinske konfiguracije jezika
različitih epoha, Fuko je analizirao niz pojava u oblasti nauke o
jeziku, biologije i političke ekonomije; Rolan Bart proučava
strukturno-semiotičke zakonitosti u "jezicima" različitih kulturnih
fenomena (masovne komunikacije, moda, i dr.) da bi potom prešao
na deskripciju procesa označavanja u književnim, prevashodno
modernističkim delima. Polazeći od analogije funkcionisanja
nesvesnog i jezika, Lakan nastoji da reformiše psihoanalizu i
predlaže da se naglasak stavi na analizu i korigovanje simboličkih
struktura jezika i pri tom se upliće u terapiju nesvesnih anomalija.
    Na osnovu rezultata do kojih su oni došli moglo bi se reći da
strukturalizam teži desupstancijalizaciji tradicionalne metafizike,
a što je započeo još Kant i najradikalnije nastavio Niče; ističući
kako relaciona svojstva elemenata imaju visoku gnoseološku
vrednost za istraživanja u oblasti humanističkih nauka, struk-
turalisti van sfere interesa ostavljaju kantovsku "stvar po sebi" pa
svoju poziciju određuju kao "kantovstvo bez transcendentalnog
subjekta i istorijskog apriorizma". Ničeov stav o "smrti boga" oni
prevode u stav o "kraju čoveka", o "smrti autora", o neadekvatnosti
pojmova kao što su umetničko delo ili stvaralaštvo. Strukturalisti
poseban značaj pridaju nesvesnim osnovama razuma i tako iznova
aktualizuju Frojda (psihoanaliza) i Marksa (ekonomija), i njima
zahvaljujemo za niz novih pojmova kao što su mentalna struktura
(Levi-Stros), epistema (Fuko), simbolički poredak (Lakan); oni
posebno naglašavaju značaj istraživanja prorode i funkcije
nesvesnog. Polemišući protiv romantičarskih filozofskih ideja, koje
su inspirisale introspektivne filozofske analize, strukturalizam
raznovrsne kulturne fenomene posmatra kroz prizmu jezika i
orijentiše se na semiotiku koja izučava unutrašnju strukturu
znaka i mehanizme označavanja, čime se suprotstavlja anglo-
saksonskoj semiologiji koja se prevashodno bavila problemom
referencije i klasifikacije znakova (Pirs). Tokom sedamdesetih i
osamdesetih godina jača kritika strukturalizma, ali i unutar njega
samokritika zbog ograničenosti strukturalistčkog metoda koji vodi
u aistoričnost, formalizam i scijentizam. Nestrukturiranost čitave
oblasti ljudskog opstanka postaje ishodište tzv. "filozofije tela" pa
strukturalisti težište istraživanja prenose sa "otvorenosti dela" ili
"socijalno-političkog konteksta strukture", dakle sa struktura sa
"gotovim značenjem" na proces nastajanja strukturâ što vodi do
prerastanja strukturalizma u poststrukturalizam. Teme kao što su
označavanje, smrt autora, smrt subjekta, telo, telesnost, skriptor,
sada zamenjuju teme kao što su: autor, "smrt autora", čitanje,
acentrizam, genotekst, fenotekst, Difference, logocentrizam,
metafizika odsutnosti, prazan znak, rasejanje, simulakri,
transcendentalno označeno.
    Poststrukturalizam označava skup pristupa u društvenim
naukama tokom sedamdesetih i osamdesetih godina usmerenih na
semiotičko tumačenje realnosti ("tekstualizovani svet"), a koji se
oslanjaju kao i strukturalizam na koncepciju znaka kao jedinstva
označavajućeg i označenog, no sad je reč o takvim pristupima koji
se usmeravaju na vanstrukturne parametre strukture i s njima
povezanim kognitivnim procesima. Poststrukturalizam je nastao u
Francuskoj ali se nastavio dalje razvijati u Americi; njegovi
predstavnici su: Žak Derida, Žil Delez, Žak Bodrijar, Žan-Fransoa
Liotar, Karlos Kastorijadis, kao i pozni Rolan Bart i Mišel Fuko.
    Poststrukturalizam je od strukturalizma nasledio opšte
problemsko polje a da sam nije istupio sa sopstvenim celovitim
programom; ponekad poststrukturalizam određuju kao pokušaj da
se ostvari ono što nije pošlo za rukom strukturalizmu u njegovoj
prvoj fazi, ali i kao pokušaj da se prevladaju aporije i paradoksi
koji su se u strukturalizmu pokazali kao nerešivi. Kao hronološka
granica strukturalizma i poststrukturalizma obično se uzima
1968. godina a na teorijskom planu to je vreme kad se
strukturalizam preseca sa semiotičkom teorijom,
postmodernizmom, levim radikalizmom, američkim dekonstrukti-
vizmom (za koji se dekonstrkcija svodi na analizu tekstova).
    Treba imati u vidu da i sami poststrukturalisti insistiraju na
relativnosti granica između označenog i označavajućeg, između
filozofije i litetarure, literature i kritike, a to je svojstvo i novih
aksioloških orijentacija; imajući u vidu raznovrsnost
poststrukturalističke prakse i njenu terminološku neobičnost koja
otežava interpretacije, moguće je istaći nekoliko zadataka koje je
pred sebe postavio poststrukturalizam: (a) kritika
zapadnoevropske metafizike koja počiva na logocentrizmu kao i
tematizovanje problema krize reprezentacije; (b) demistifacija raz-
ličitih strategija prinude skrivenih pod maskom nesvesnog; (c)
traženje sfera slobode, marginalnih, van granica struktura, no koje
su odlučujuće za razumevanje realnosti koja nije kontrolisana
silama vlasti (želja, istorija, "haosmos", afekti, telo). Treba imati u
vidu da van teksta za poststrukturaliste nema ničeg realnog, a da
je istinski realna samo jezička struktura (tekstualni svet).
    Analizirajući evropsku metafizičku tradiciju, poststrukturalisti
kao njeno glavno svojstvo ističu logocentrizam (Derida); pojam
istine je proizvod logocentričke svesti koja teži da svemu nađe
poredak, smisao ili njegovo počelo, ali ta svest ostaje nesposobna
da dosegne alogičku suštinu sveta. Strukturalisti sam tekst uvek
vide i kao njegov sopstveni komentar, dok je interpretacija književ-
nog teksta u istoj ravni u kojoj je njegov "objekt", odnosno
"predmet". Interpretacija je istovremeno atribut literarnog
korpusa: svaki literarni objekt na određen način distanciran je od
svog "imanentnog" značenja, ali je pri tom neophodno da sačuva
svoj zajednički interpretativni sadržatelj. Opozicija teksta kao ob-
jekta i njegovih spoljašnjih interpretacija (klasična paradigma)
zamenjuje se predstavom o kontinuumu beskonačnog literarnog
teksta koji uvek istupa i kao svoja interpretacija čime se
istovremeno i distancira od sebe.
    Posledica toga je da poststrukturalisti svaki tekst tumače kao
literarni i pri tom stavljaju u zagrade pretenziju svakog teksta na
istinitost, rekonstruišući tekstualne mehanizme koji stvaraju
"efekat istinitosti". Po mišljenju Habermasa, poststrukturalizam
se odlikuje univerzalnom estetizacijom posredstvom koje se
"istina" redukuje na jedan od stilskih efekata diskurzivnog izraza.
Zato je, po mišljenju poststrukturalista, iluzorno klasicističko
svođenje retoričkih metoda na spoljašnja sredstva izražavanja.
Unutrašnji pojmovni sadržaj nekog teksta određen je stilističkim
metodama pomoću kojih je on izgrađen i zato nulti stepen svakog
metafizičara, prirodan, običan jezik, sadrži u sebi sve zamislive in-
terpretacije svih metajezika. Prirodni jezik je sopstveni metajezik;
on je samoreferencijalan time što se konstituiše u prostoru
beskonačnog kretanja samorefleksije. Pretpostavlja se da je
objektivni svet uvek struktuiran ovim ili onim jezičkim
sredstvima; poststrukturalisti smatraju da ne može postojati čisti
jezik-objekt koji bi mogao da funkcioniše kao čisto transparentno
sredstvo za označavanje stvarnosti koja mu je unapred zadata. Svi
"objektivni stavovi" o prirodi stvari neizbežno su i
samodistancirajući budući da imanentno uključuju u sebe i dis-
tanciranje označenog od svog "sopstvenog smisla".
Poststrukturalisti potkopavaju predstave o referenciji, o
bivstvovanju kao prisutnosti. Pretenzije na reprezentaciju, na
relaciju tekstova kulture s realnošću su nerelne jer označeno ne
postoji budući da je samo iluzija. Naše vreme karakteriše brisanje
razlike između realnosti i njenih predstava i ostaju samo
"simulakrumi" (Bodrijar) koji ne poseduju nikakve referencije i
odnose se samo na sopstvenu realnost koju predstavljaju.
Označavajuće gubi neposrednu vezu sa označenim usled
pomeranja u budućnost predstava o označenoj pojavi. Zato, znak
pre svega, označava "odsutnost" predmeta, a tako i principijelnu
razliku u odnosu na samog sebe. Poststrukturalizam ističe
neophodnost sasvim drugačijeg pristupa problemu smisla pa se
ističe princip "diseminacije" (Derida), tj. rasejavanja, dispersije
svakog smisla među mnoštvom njegovih različitih diferenciranih
tonova; tako ideja "razlike" treba da ustupi mesto ideji
"razlikovanja", što označava kraj vladavine jednih smislova nad
drugima. Odsustvo preciznog značenja otkriva neograničeni
prostor za kretanje označenog, a što se fiksira pojmom "geno-tekst"
(J. Kristeva). Pogled na svet samo kroz prizmu označenog ukida
problem objektivnosti, metode, istine i obezvređuje naučno znanje.
To se dešava i stoga što je nauci "predodređeno" da bude nasilna
jer je povezana s prihvatanjem poretka koji se određuje vlastitim
odnosima (M. Serl). Poststrukturalisti nastoje da u svim kultur-
nim fenomenima razotkriju diskurs vlasti, sposobnost koja u sve
prodire i koja je sposobna da preseče, koordinira, prekida svaku
socijalnu strukturu i instituciju, i to Delezu omogućuje da vlast
poredi s drvetom. Jezik koji simbolizuje sve forme represivne
vlasti funkcioniše kao struktura nalik na drvo. Postavlja se pitanje
kako je moguće razoriti tu mašinu jezika i suprotstaviti se
represivnoj sili totalitarne binarizacije celikupne kulture. Prostor
slobode u kojem ne deluju zakoni moći i potčinjenosti jeste tekst –
poprište borbe mnoštva sila, međusobno ravnopravnih diskursa
koji su istovremeno i objekti borbe za vlast no i same moći. To je
"intertekst" koji pretpostavlja odgovarajuću "revolucionarnu" proce-
duru čitanja (F. Solers) i eliminiše tradicionalnu figuru Autora (R.
Gart, Fuko). Glavna namera teksta je – udaljavanje od vlasti.
Zahtev za "dubinskim značenjem" i "istinskim nivoom jezika"
(Derida) koji, potčinjeni opšteprihvaćenim kodovima i strukturama,
otkrivaju značaj vansistemskih, alternativnih, marginalnih, aso-
cijalnih elemenata. Možda su upravo oni ontološka osnova krajnje,
neredukovane realnosti ("nivo bivstvovanja želje"). Ocrtava se
"poleđina" strukture koja briše granice unutrašnjeg i spoljašnjeg u
iskrivljenom prostoru savremene kulture.
    Značaj poststrukturalizma je u tome što je on podstakao reviziju
mnogih klasičnih filozofskih pojmova i označio novu kartografiju
kulturnog prostora. U odnosu na postmodernizam,
poststrukturalizam je njegova teorijski najfundiranija pret-
postavka, ali se teško mogu razgraničiti poststrukturalistički ili
postmodernistički period u stvaralaštvu predstavnika ova dva toka
savremenog mišljenja.
    Rolan Bart (1915-1980), osnivač centra za istraživanje
masovnih komunikacija (1960) i profesor na Kolež d Frans (1977)
bitno je uticao na formiranje strukturalizma; među njegovim
spisima ističu se: Nulti stepen pisma (1953), Mitologike (1957), O
Rasinu (1963), Elementi semiologije (1964), Kritika i istina (1966),
Sistem mode (1967), Imperija znakova (1970), Sad, Fuko, Lajola
(1972). Bez obzira na raznolikost Bartovog interesovanja, već na
osnovu pomenutih naslova lako je uočljiva osnovna tema ne samo
njegovih interesovanja već i strukturalizma uopšte: principi i
metode zasnivanja znanja. Treba istaći da problem jezika u
tumačenjima Barta potiskuje problem svesti koja se dotad shva-
tala kao nedeljiv atom na kom se gradi svako znanje a takvo
tumačenje je bilo dominantno u ranijoj filozofskoj tradiciji. Po tim
shvatanjima jezička delatnost prethodi svim kognitivnim ili
perceptivnim aktima saznanja, fiksiranju svih subjekt-objekt
opozicija. Na taj način jezik postaje uslov saznanja fenomena,
svesti, bivstvovanja... Bart razvija fundamentalnu
strukturalističku temu zasnivanja znanja istražujući kulturno-
istorijske sadržaje (literatura, sistemi mode, ponašanja, različite
socijalne strukture) i nastoji da otkrije mehanizme nastajanja i
funkcionisanja tih sistema i to tako što bi svi ti kulturni fenomeni
bili međusobno povezani u jedinstven izvorni sistem. Uprkos
činjenici da semiotički modus neke kulturne pojave izdvojen kao
atribut otežava i često onemogućuje istraživanje drugih, ne-
znakovnih momenata tog fenomena, pristup po kom se u vezu
dovode različite kulturne pojave uz pomoć jezika dovodi do
stvaranja novih modela i novih pitanja kakvih nije bilo pre pojave
strukturalizma. Bart tako postavlja pitanje opozicije socijalne i
prirodne determinisanosti subjekta u književnom stvaralaštvu. U
radu Nulti stepen pisma on razvija pojam "pisma" koji se s jedne
strane oslanja na samoidentitet nacionalnog jezika (čime se pre-
vladava razlika između umetničkog, naučnog, religioznog "jezika")
a s druge strane na nedirenciranu oblast ličnog stila pisca, na ono
individualno kao biološku determinantu svakog subjektivnog
literarnog akta. Bart nastoji da istraži one tipove pisma koji
određuju specifičnost konkretnog umetničkog dela. Na osnovu toga
što se pismo ne pokazuje do kraja u svim svojim aspektima sledi
da su njegove pojedinačne manifestacije uslovljene raznim
kulturnim, socijalnim ili političkim momentima, a to opet znači da
je pismo način realizovanja individualnog u opštem pri čemu se
svaki stvaralački akt individue prihvata od društva kao neki
smisleni napor konkretizovan u obliku dela. Svoju teoriju pisma
Bart razvija s obzirom na različite odnose koji postoje među
znacima (sintagmatički, paradigmatički, simbolički). Iza svakog od
ta tri tipa nalaze se različiti oblici umetničke svesti i kao
realizacije, njima odgovaraju različiti oblici umetničkih dela.
Sredinom šezdesetih godina Bart napušta istraživanja načina pri-
mene semiotičke paradigme na primerima konkretnih književnih
dela, i pod uticajem Levi-Strosa okreće se socijalnoj problematici –
istraživanju masovnih komunikacija. Ubrzo dolazi do zaključka da
strukturalistički pristup može primeniti ne samo na istraživanje
primitivnih kultura već i na istraživanje savremene kulture. Kao
novi zadatak postavlja potrebu ujedinjenja dve najveće savremene
episteme (materijalističke dijalektike i frojdovske dijalektike) kako
bi se uspostavili novi odnosi. "Socio-logika" treba da pomogne u
izučavanju modela kulturnog stvaralaštva koji leže ne samo u
osnovi literature i dizajna, već bitno određuju društvene odnose
određenog sociuma, što znači da bi ti modeli bili zapravo principi
opisivanja i samoidentifikacije određene kulture, odnosno, moguć-
nosti te kulture. Interes za ne-literarne izvore analize dovodi Bar-
ta do istraživanja trukturnih osobenosti ženske odeće u modnim
časopisima i to ga dovodi do zaključka o konverziji različitih tipova
stvaralaštva (jezika fotografije, jezika religije, jezika tehnologije
proizvođenja) i tako postavlja pitanje odnosa tih različitih jezika,
pitanje mogućnosti prelaska njihovih elemenata iz jednog u drugi.
Tako Bart dolazi do tzv. "semiološkog paradoksa" koji se sastoji u
tome što društvo neprestano prevodi elemente "realnog jezika"
(koji su po svojoj prirodi "stvari") u elemente reči ili znakove
nastojeći da elementima označavanja da "racionalnu" prirodu. Na
taj način dolazi do paradoksalne situacije da se "stvari" pretvaraju
u smisao i obratno. Tako u središte Bartovih interesovanja dolazi
ne samo sistem znakova i denotativnih značenja, već i polje "kono-
tativnih" značenja koje nastaje u procesu komunikacije koja
omogućuju nekom društvu da se na kulturno-istorijskom planu
distancira od nekog drugog društva koje ima neke druge
konotativne sadržaje. "Semiološki paradoks" vodi i tome da u ma-
sovnoj svesti dolazi do fetišizacije jezika a da je sama svest mesto
različitih mitova koji počivaju na jezičkim konstrukcijama
nastalim opisivanjem stvari. S druge strane, reči i pojave počinju
da pretenduju na "racionalnost" i posedovanje smisla (robni
fetišizam).
    Mišel Fuko (1925-1984) studirao je filozofiju i psihologiju na
Sorboni u Parizu; osnivač prve katedre za psihoanalizu u
Francuskoj, član Francuske komunističke partije, profesor
psihologije na Univerzitetu u Lilu, neko vreme radi u francuskim
kulturnim centrima u Švedskoj, Poljskoj i Nemačkoj, sa Žilom De-
lezom priprema kritičko izdanje Ničeovih sabranih dela na
francuskom jeziku (1966-1967), a naredne dve godine je šef
katedre za filozofiju u Tunisu, potom šef katedre na Kolež d Frans
(1970-1984). Među glavnim spisima Fukoa ističu se: Duševna
bolest i ličnost (1954), Istorija ludila u doba klasicizma (1961), Ge-
neza i struktura Kantove "Antropologije" (1961), Rođenje klinike
(1963), Reči i stvari (1966), Arheologija znanja (1969), Šta je autor
(1969), Struktura reči (1969), Uvod u logičku gramatiku (1970),
Filozofsko pozorište (1970), Niče, genealogija, istorija (1971),
Nadziranje i kažnjavanje (1975), Igra vlasti (1976), Zapad i istina
seksa (1976), Subjektivnost i istina (1977), Mikrofizika vlasti
(1977), Istorija seksualnosti I-III (1976; 1984), Kazano i napisano
(1994) i dr. Fuko nastoji da prevlada inteligibilnu univerzalnost
hegelovstva tako što iz osnova iznova promišlja odnos "subjekt –
saznanje – svet". Polazeći od teze da filozofija subjekta ne može da
odgovori na savremena pitanja, Fuko smatra da dolazi vreme kad
se kao prvo postavlja pitanje da li je subjekt jedina moguća forma
postojanja i nije li došlo vreme da se samoidentitet subjekta i nje-
gova kontinuiranost pokažu kao njegovi atributi. Drugim rečima,
da li je moguće da subjekt izgubi ta svojstva (disocijacija subjekta).
Nije reč o tome da se odrede formalni uslovi odnosa prema objektu
niti empirijski uslov koji u nekom momentu dozvoljavaju subjektu
da spozna neki objekt koji je već dat u realnosti; osnovno pitanje
je: šta treba da bude subjekt i kakve uslove treba da ispunjava da
bi bio stvarni subjekt nekog saznanja – kakav je način njegove
subjektivacije, budući da način subjektivacije nije isti u slučaju
egzegeze nekog svetog spisa, posmatranja u prirodi, ili analize
ponašanja duševnog bolesnika. Ne postoji subjekt: postoji
subjektivnost. Pojmove kao što su jezik, tekst, diskurs Fuko koristi
kao metaforičke oznake univerzalnog tipa uz čiju pomoć se mogu
saznati kulturne tvorevine koje se tradicionalno nalaze u
različitim ravnima. Fuko nastoji da konstruktivnim
prevladavanjem fenomenološke tradicije dođe do novih saznajnih
paradigmi; dok fenomenološko istraživanje ostaje razvijanje
problema u okviru mogućeg, vezano za svakodnevno iskustvo,
Fuko nastoji da dođe do takve tačke gde će se moći postaviti
pitanje nemogućnosti, pitanje iskustva koje se ne može doživeti.
Fenomenologija nastoji da dokuči značenje svakodnevnog iskustva
onog što subjekt sam postavlja budući da je sam temelj. Fuko
smatra da se iskustvo mora ogledati u tome da subjekta istrgne iz
njega samog kako on više ne bi bio on sam, i tada se radi o desub-
jektivizaciji (čije motive on traži kod Ničea, Bataja i Blanšoa);
prevodeći Bisvangerov tekst San i postojanje (objavljeno 1954),
Fuko je došao do zaključka da se ograničenja fenomenologije i
psihoanalize ogledaju u tome što obe ispuštaju iz vida značaj
govorenja (fenomenologija naglasak stavlja na analizu smisla a
psihoanaliza na analizu snova kao govora). Za egzistencijalnu
analizu izražavanje postaje centralno i Fuko se zalaže za stvaranje
jedne netradicionalne antropologije koja ne bi bila ni filozofija ni
psihologija i čiji bi metodi bili uslovljeni odsustvom subjekta kao
što je čovek. Ta nova antropologija je antropologija "izražavanja"
koja ima za cilj određivanje odnosa smisla i simbola, lika i izraza;
time bi se prevazišla pozicija psihološkog pozitivizma koja teži
tome da iscrpi sve sadržaje čoveka redukovanog na homo natura.
Takva antropologija bi se mogla usredsrediti na ontološka
razmišljanja i u svoje središte staviti egzistenciju (Dasein). U
knjizi o Kantu Fuko piše kako bi filozofija mogla ponovo da se na-
đe u situaciji da misli u prostoru oslobođenom od čoveka a da bi se
Ničeov projekt mogao razumeti kao početak prestanka
postavljanja pitanja o čoveku. Smrt boga označava i smrt čoveka;
čovekov lik nastaje kao crteži na pesku. Istražujući nastanak
medicinskih i psihijatrijskih pojmova (kad je reč o odnosu nor-
malnog i patologije), Fuko nastoji da redefiniše pojam subjekta:
odustaje od egzistencijalističkih pristupa (bivstvovanje-u-svetu)
kao i od marksističke ontologije "otuđenja" i dolazi do paradigme
sopstvene "arheologije" koja ima za cilj objašnjenje uslova
mogućnosti nastanka i postojanja različitih fenomena ljudske
kulture. Zadatak Fuko vidi u "transgresiji" – prevladavanju
granica nastalih pod diktatom razuma, a sebe kao metateoretičara
tradicionalne (dijalektičke) filozofije; filozofija transgresije zalazi
van granica unutar kojih imaju smisao vrednosti i smisao
zapadnog kulturnog sveta; savremena kultura se može izraziti
samo jednim potpuno drugačijim jezikom (koji govori sam po sebi,
jezik bez subjekta i bez sabesednika, jezik koji prelazi svoje
granice govoreći ono što ne može biti rečeno), a to za sobom povlači
i transformaciju stila filozofiranja. Nosilac takvog jezika je Ja,
razume se, sasvim drugačije od onog Ja koje poznaje tradicionalna
filozofija; tu se radi o jeziku koji određuje prostor iskustva u kome
subjekt sam ide ka svojoj smrti. Ova tema (smrt subjekta) biće
potom jedna od omiljenih tema postmoderne filozofije.
Transgresivnost se realizuje u seksualnosti koja je granica svesti,
zakona i jezika. Kao jedan od svojih zadataka Fuko je video to da
pokaže ljudima kako većina stvari iz njihove okoline koje oni
smatraju univerzalnim jesu proizvod sasvim određenih konkretnih
istorijskih promena, a da je postojanje većine institucija krajnje
proizvoljno te da je neophodno da se istraži kojim još prostorom
slobode ljudi raspolažu i kakve se promene još mogu izvršiti. Ako
je Hajdeger nastojao da istraži u čemu prebiva istina, a
Vitgenštajn šta se kazuje kad se kaže "istina", Fuko je svoj zadatak
video u traženju odgovora na pitanje: zašto je istina tako malo
istina?

Comments

Popular Posts