Fridrih Šeling


Fridrih Vilhelm Jozef Šeling rođen je 27. januara 1775. u
Leonbergu, blizu Štutgarta. S šesnaest godina, završivši klasičnu
gimnaziju, gde je pored grčkog i latinskog izučio hebrejski i
arapski jezik, upisuje se na Teološki fakultet u Tibingenu (1790);
tu se upoznao sa Helderlinom i Hegelom na koga je, iako pet go-
dina mlađi, znatno uticao u početku njihovog višegodišnjeg
druženja. Nakon završetka teologije (1795) neko vreme radi kao
učitelj i u to vreme objavljuje spise O mogućoj formi filozofije

(1794), Ja kao princip filozofije (1795), Pisma o dogmatizmu i
kriticizmu (1795) Opšti pogled na noviju filozofsku literaturu
(1796), Ideje o filozofiji prirode (1797), O svetskoj duši (1798), Prvi
nacrt filozofije prirode (1799); istovremeno, od 1796. do 1798. uči
matematiku i prirodne nauke u Lajpcigu i Drezdenu, a već s
dvadeset godina počinje da sarađuje s Fihteom da bi ga 1799.
zamenio na mestu profesora u Jeni. "Jedna zvezda je na zalasku a
druga na izlasku", rekao je tim povodom Gete. Već 1800. izašla je
iz štampe knjiga Sistem transcendentalnog idealizma koja mu je
donela veliku slavu (to je vreme njegovog druženja s jenskim
romantičarima, posebno sa Fridrihom Šlegelom kome je preuzeo
ženu Karolinu, i njom se oženio). Početkom XIX stoleća intenzivno
se bavio prirodnim naukama i medicinom pa je na Univerzitetu u
Landsguteu dobio i zvanje doktora medicine. Zahvaljujući Šelingu
1800. se u Jeni pojavio novi profesor - Hegel; oni intenzivno
sarađuju, pokreću časopis Kritičko-filozofski žurnal; početkom
1803. Šeling odlazi u Vircburg gde je profesor filozofije do 1806.
kada je izabran za člana Bavarske akademije nauka; od 1808. do
1823 bio je generalni sekretar Bavarske akademije umetnosti, a
već 1809. izašao je iz štampe prvi tom njegovih sabranih dela gde
je objavljen i spis Filozofska istraživanja o suštini čovekove
slobode; nakon sedam godina u Švajcarskoj nastavlja objavljivanje
sabranih dela i objavljuje spise Filozofija mitologije (1821) i
Istorija novije filozofije (1822); pokrovitelji su mu najviše ličnosti
bavarskog kraljevstva; od 1827. predsednik je Bavarske akademije
nauka i tada nastavlja rad na Filozofiji otkrovenja. Od 1841. do
1845. profesor je filozofije na Univerzitetu u Berlinu i predaje o
filozofiji mitologije i filozofiji otkrovenja. Poslednjih desetak godina
radi na sređivanju svojih rukopisa; umro je, potpuno zaboravljen
20. avgusta 1954. u Švajcarskoj (Ragac). U Šelingovom
stvaralaštvu može se razlikovati šest perioda: (a) fihteovski period
(1795-1796), (b) filozofija prirode (1797-1799), (c) transcendentalni
idealizam (1800), (d) filozofija identiteta (1801-1804), (e) teozofija i
filozofija slobode (1804-1811) i (f) pozitivna filozofija i filozofija
religije (od 1815).
    Svoja filozofska istraživanja Šeling počinje s Kantovom "stvari
po sebi" i problem rešava u Fihteovom duhu ističući kako je istina
Kantove filozofije u fihteanstvu; to što se ranije tražilo u
spoljašnjem svetu, u svetu objekta, treba tražiti u sferi subjekta.
Šeling čisto Ja shvata kao Apsolut čije se jedinstvo izražava u
sveopštem Jednom; svest, mišljenje, ličnost – sve se to izvodi iz Ja.
Poseban značaj pridaje "intelektualnoj intuiciji" i slobodi. U isto
vreme ističe problematičnost čitave Fihteove filozofske pozicije i
smatra je jednako jednostranom kao i Spinozinu (u kojoj je bio
apsolutizovan objekt); Priroda kod Fihtea, po mišljenju Šelinga,
svođenjem na čisto ne-Ja, gubi svaku specifičnost i time se
(utvrđivanjem krize učenja o nauci) otvara nova perspektiva
razvoju idealizma.
    Ako priroda nije čisto ne-Ja, šta bi ona mogla biti? Problem se
može rešiti samo dopuštanjem jedinstva duha i prirode, idealnog i
realnog: sistem prirode je i sistem našeg duha. Model
pojašnjavanja duhovnog života primenjiv je na prirodu. Razum
unosi u prirodu "čistu aktivnost" koju je Fihte video kao "suštinu"
Ja; Šeling dodaje da je priroda proizvod "nesvesnog uma" koji
deluje iznutra, postepeno se razvijajući i sebe strukturno otkriva
kao svrhu. Ako je priroda vidljiv duh a duh nevidljiva priroda, to
znači da postoji apsolutno jedinstvo duha u nama i prirode van
nas; priroda van nas nije ništa drugo do "skamenjen um u biću",
"utuljena osećanja u nebiću".
    Moglo bi se reći kako u prirodi postoji opšta organizacija, ali
takva koja je nezamisliva bez produktivne moći; takva moć
zahteva organizaciono načelo koje ne može biti slepo već svrhovito.
Reč je o duhovnom načelu koje je iznad našeg duha. Kako ne može
biti nekog tvorenja van Ja, duh koji deluje u prirodi mora biti
nesvesni duh. Tu se vidi podudarnost s Fihteom, ali istovremeno i
razlika spram njega: Fihte prirodu izvodi iz produktivne uobrazilje
Ja, iz moći koja deluje na nerefleksivan način i koja je lišena
svesti. Šeling zadržava to nesvesno delovanje ali je prenosi u
objektivnu realnost pa počelo više nije Ja, već je ono iznad njega.
Počelo je realno no ono je spoljašnje u odnosu na svest. Filozofija
prirode je kod Šelinga krajnje realistična iako se tu radi o
idealnom, o idealnom počelu. Kako se tu realno nalazi zajedno s
idealnim, reč je o "realnom idealizmu" po kome duh i priroda
proističu iz jednog te istog principa. Svoje stavove Šeling razvija
polazeći od stanja u prirodnim naukama njegovog vremena, po-
sebno polazeći od istraživanja u oblasti magnetizma, elektriciteta,
hemije.
    Na tragu Lajbnica i Kanta, i još doslednije od njih, Šeling
prirodu vidi kao oduhovljenu svrhovitost; priroda je posledica
progresivnog razvoja samoidentičnih moći nesvesnog uma, a ono
što se pokazuje kao neživo u prirodi zapravo je živo, mada drema,
jer tzv. mrtva priroda je nezreo razum; tek u čoveku se javlja um i
svest i tako se u njemu budi priroda; život je disanje univerzuma.
Svoje najviše svrhe priroda dostiže kad postaje predmet samoj
sebi; ona je identična s inteligibilnim počelom, sa svešću; zato je
čovek poslednji cilj prirode jer se u njemu budi duh koji je spavao
na prethodnim stepenima svog razvoja.
U medicini je Šeling video najviši domet prirodne nauke i nije
nimalo slučajno što je pod njegovim uticajem bio veći broj
prirodnjaka i lekara; ali kada su se u prvom planu našli problemi
kmetstva, ujedinjenja Nemačke, Napoleonova osvajanja,
prirodnonaučna filozofija dospeva u drugi plan i sve veći značaj
imaju umetnička intuicija, mitologija, vera, otkrovenje, religija.
    Najznačajnije delo ranog Šelinga je Sistem transcendentalnog
idealizma (1800), delo napisano kao odgovor na vladajuću filozofiju
oličenu u delima Kanta i Fihtea, a s namerom da na sistematski i
celovit način osmisli ljudsko znanje. Filozofija je za Šelinga istorija
samosvesti i od posebne važnosti je paralelizam koji postoji između
prirode i racionalnosti a to vodi spajanju filozofije prirode i
transcendentalne filozofije, te nije stoga neophodno da filozofija za-
počne sa Ja (kako je tvrdio Fihte) i od manjeg je značaja da li
prvenstvo ima subjekt ili objekt.
    Polazište transcendentalnog idealizma je identitet subjektivnog
i objektivnog; priroda je ukupnost sveg objektivnog u našem
znanju; ukupnost sveg subjektivnog je Ja, ili intelekt. Odatle vode
dva puta; prvi put je put objektivnosti (objektivnosti u znanju) i to
je put prirodne nauke koja poseduje tendenciju prelaska od prirode
ka intelektu, put od objektivnog ka subjektivnom; drugi put je put
od subjektivnog ka objektivnom i on se ostvaruje u
transcendentalnoj filozofiji koja objašnjava kako je moguće znanje
uopšte i pri tom polazi od subjektivnog momenta kao počela.
    Identitet suprotnosti (subjekta i objekta) polazište je
Šelingovog učenja. On pri tom polazi od principa razvoja koji je
našao kod Fihtea u analizama subjekta i njegove aktivnosti kao i
prirode; Kritikujući Fihtea kod koga se priroda razmatra samo kao
goli materijal za subjekt, Šeling, u prvom periodu svog stvaralaš-
tva, naglasak stavlja na sam pojam prirode; zadatak filozofije
prirode bio bi da istumači razvoj prirode od nižih ka njenim višim
razvijenijim oblicima. Priroda se tumači kao pojava nesvesnog
života uma koji prelazi čitav niz stepena od neorganske prirode do
viših oblika i završava se pojavom svesti. Problem odnosa
nesvesnih i svesnih formi koji nalazimo već kod Fihtea, kod
Šelinga dobija najviši značaj budući da on nastoji da objasni
paralelizam koji postoji između različitih nivoa razvoja prirode
(mehanički, hemijski, biološki zakoni) i različitih nivoa ljudske
svesti.
    Prenoseći na prirodu one zakone razvoja koje je Fihte otkrio pri
istraživanju subjekta, Šeling gradi dijalektičku sliku razvoja
prirodnih oblika; prirodno telo razume se kao razultat uzajamnog
delovanja različito usmerenih sila – pozitivnog i negativnog
napona elektriciteta, pozitivnog i negativnog pola magneta itd.
Osnovu za takvo shvatanje Šeling je našao već u teoriji Kanta i
Laplasa kojom se pokušao načiniti model sunčanog sistema
delovanjem centrifugalnih i centripetalnih sila. Neposredni
podstrek Šelingu bila su nova otkrića u fizici, hemiji i biologiji, a
pre svega teorija elektriciteta koja se ubrzano razvijala sredinom
XVIII stoleća; zahvaljujući otkrićima Galvanija tada je postalo
moguće da se objasni veza neorganske i organske prirode.
    Imajući sve to u vidu Šeling je započeo kritiku mehanicizma u
prirodnim naukama nastojeći da pokaže kako se sva priroda može
objasniti pomoću principa svrhovitosti koji se nalazi u osnovi
života. Sama priroda je život i svi neorganski procesi samo su
pretpostavka razvoja organizma. U Šelingovoj filozofiji prirode
nalazi se neoplatonistička ideja o svetskoj duši koja prožima sve
kosmičke elemente i obezbeđuje jedinstvo i celovitost bića prirode,
opštu povezanost prirodnih pojava. Samo, za razliku od
neoplatonizma, Šeling razvija dinamički pogled na prirodu.
Suština prirode posmatra se kao borba suprotstavljenih sila čiji je
model magnet; u svakoj prirodnoj pojavi Šeling je video borbu jed-
nakopravnih sila i ta borba je struktura sveg živog.
    Polazeći od kantovsko-fihteovske podele filozofije na praktičnu
i teorijsku, Šeling zaključuje da je nemoguća sinteza ova dva puta;
ostaje nemoguće objasniti sintezu toga kako je moguće da se
predstave podudaraju s predmetima i da se predmeti podudaraju s
predstavama. Izlaz je u tome da se pretpostavi postojanje
predestinirane harmonije između realnog i idealnog sveta, između
delatnosti nakon nastanka sveta i delatnosti koja je određena
slobodnim nagonom.
    Idealizam se može utemeljiti u prirodnoj filozofiji stoga što
prirodna filozofija dolazi do jedinstva s transcendentalnom
filozofijom zahvaljujući tome što idealizuje, oduhotvoruje prirodu;
identitet subjekta i objekta manifestuje se u estetičkoj delatnosti,
u umetnosti; tako se kao organon filozofije pokazuje filozofija
umetnosti. Završetak filozofije nije ni naučno saznanje, razum ili
um s njihovim kategorijama već estetička kontemplacija koja
osvetljava probleme saznanja i prirode, Ja ili intelekta. Tako se
Fihteov apsolutni subjekt koji kod njega nikad ne gubi vezu s
individualnom svešću, kod Šelinga pretvara u božansko načelo
sveta i približava Spinozinoj supstanciji, pa je glavni zadatak Še-
lingove filozofije identiteta u tome da se objasni kako iz prvobitnog
počela koje nije ni subjekt ni objekt nastaje mnoštvenost
univerzuma.
    Nakon objavljivanja spisa Sistem transcendentalnog idealizma
Šeling je došao do uvida da bi trebalo promisliti osnove i strukturu
filozofije. Tako on stvara novu filozofiju, filozofiju apsoluta i
istraživači se do danas spore da li do obrta dolazi u spisu Nacrt
mog sistema filozofije (1801), predavanjima iz letnjeg semestra
1801, ili u dijalogu Bruno (1802). Jedno je izvesno: metafizika se
pokazuje kao fundamentalna filozofska disciplina. Šeling smatra
da apsolut kao apsolutni identitet objedinjuje biće i saznanje i da
time ima najviši metafizički rang; polazi se od toga da postoji
jedna apsolutna, iskonska istina, jedan predmet i samo jedna
filozofija; poreklo ovom shvatanju treba tražiti kod Spinoze, ali i
kod Heraklita, Platona kao i Đordana Bruna. Nastanak mnoštva
iz jednog, što je tema već antičke filozofije, nalazi svoje mesto i kod
Šelinga ali s tom razlikom što on, kao i kasnije Hegel, inspiraciju
ne traži samo kod antičkih autora već i kod Nikole Kuzanskog i
Bruna; zato će mu panteizam Bruna biti bliži no etički idealizam
Kanta i Fihtea.
    Princip podudaranja suprotnosti koji je formulisao Kuzanski
postaće temelj Šelingovog dijalektičkog metoda kao i kasnije kod
Hegela; treba imati u vidu da će Hegel insistirati na tome kako
njegova dijalektika ima koren kod Platona i Aristotela, ali
isključujući Aristotelov princip protivrečnosti kao temelja logike,
Hegel sledi Kuzanskog čija mu dela možda i nisu bila poznata, ali
same su ideje Kuzanskog bile su u to vreme veoma uticajne. Ostaje
činjenica da su Šeling i Hegel na različite načine došli do rešenja
problema o nastanku mnoštva iz prvobitnog jedinstva, do pitanja
identiteta subjektivnog i objektivnog. Šeling je posmatrao
nastajanje kao "tvorački akt" koji se, nesaznatljiv umom, može do-
segnuti iracionalnim putem, intelektualnom intuicijom koja je
jedinstvo svesne i nesvesne delatnosti. Kako intuiciju poseduje
mali broj jedinki, filozofija kao i umetnost jeste delo genijâ
sposobnih da proniknu tamo gde ne mogu obični smrtnici. Zato je
umetnost a ne nauka organon filozofije; tu se Šeling nalazi na po-
ziciji nemačkih romantičara koji su često identifikovali filozofsko i
umetničko stvaralaštvo.
    Iako polazi od toga da je filozofija jedna i da služi razvoju jedne
jedine istine – apsoluta, Šeling smatra da je moguća tipologija
filozofskih sistema i razlikuje: spekulativni materijalizam (jonski
filozofi prirode), intelektualizam (Platon, Lajbnic), realizam (kao
viši stepen spekulativnog materijalizma (Spinoza)) i idealizam
(Fihte). To su pristupi koji osvetljavaju različite strane jednog te
istog apsoluta.
    U svojoj poznoj filozofiji Šeling ostaje veran ideji apsoluta,
apsolutnog identiteta, dajući sve više i odlučnije tom apsolutu
religiozno značenje, uz konstataciju o postojanju rascepa između
apsoluta i realnosti. To "otpadanje" od apsoluta karakteristično je
za svu raniju filozofiju, činila to ona svesno ili ne, pa se može
konstatovati kako je vekovima vladala negativna filozofija i da se
tek sada, sa Šelingom, javlja potreba za izgradnjom jedne
pozitivne filozofije koja se ne okreće apstraktnim suštinama već
postojećem, realnim stvarima, događajima. Zasluga Hegela,
smatra Šeling, jeste u tome što je osmislio logičku prirodu svog
filozofskog sistema, ali je pri tom Hegelovo skretanje u oblast
čistog mišljenja imalo za posledicu proglašavanje pojma za sve, a
da van njega ničeg nema, te hegelovstvo ne može biti ni negativna
ali ni pozitivna filozofija. Na svojim predavanjima o pozitivnoj
filozofiji (1832/33) Šeling ističe da bi ta nova filozofija trebalo da
ima tri dela: uvod (u kojem se izlaže sama ideja pozitivne filozofije
i njena specifičnost u odnosu na druge sisteme), filozofiju
mitologije i filozofiju otkrovenja.
    Filozofija mitologije ima za svoj predmet osmišljavanje mitologije;
mit nije nešto što samo pripada prošlosti; sadašnjost i budućnost će,
piše Šeling, shvatiti trajni značaj mita za ljudski život. On nastoji da
objasni poetska i religiozna tumačenja mita. Mitologija je istorijski
nužan momenat u razvoju svesti. U religiji joj odgovara panteizam.
Iskonski, ljudskoj prirodi odgovara monoteizam (no da bi se do toga
dospelo, mora se proći kroz njegovu negaciju – politeizam (mitologi-
ja). Pozitivna filozofija u celini posvećena je utemeljenju i tumačenju
monoteizma.
     Ako se ima u vidu da je Šeling pretrpeo znatan uticaj Franca
fon Badera34 (1765-1841), jasniji će nam biti uticaj misticizma na
Šelinga i njegov stav (Filozofska istraživanja o suštini čovekove
slobode, 1809) da sloboda može biti objašnjena sukobom dobra i
zla, kao težak put od grešnosti ka bogu, od tamnog "prirodnog
nagona" ka svetlosti istorije usmerene na božanstvo i veru u njega.
Ovde je na delu polemika Šelinga protiv Hegelovog panlogizma i
panracionalizma koja će biti još izrazitija u njegovim kasnijim
spisima.
     U Berlinu, koji je ranije bio bastion hegelijanizma, Šeling je
1841-1842 čitao niz predavanja pod nazivom Filozofija otkrovenja;
među slušaocima bili su političari, činovnici, oficiri, profesori, a
među omladinom bili su: Kjerkegor, Trendelenburg, Bakunjin,
Engels, Savinji. Publika je očekivala senzaciju: predavanja su i
bila senzacija ali senzacija, koja nije dugo delovala; pozna filozofija
Šelinga naišla je na teškoće u interpretaciji. Dugo je bila u senci
ranije filozofije, pre svega zbog velikog otpora koji su joj pružali
hegelovci, a posebno mladohegelovci, kao i predstavnici drugih
filozofskih shvatanja. Dugo su predavanja o filozofiji otkrovenja
bila u zabeleškama jer je sam Šeling za štampu priredio samo prvo
predavanje. Ostala predavanja su objavljena 1843. ali tek u naše
vreme počinju da izazivaju interes kod istraživača.
     Šeling je na svojim predavanjima govorio da filozofija
otkrovenja kao kruna nauke treba da uspostavi odnos spram
najviših predmeta stvarnosti, i pominjanje reči stvarnost bilo je
inspirativno za mnoge slušaoce poput Kjerkegora koji su od ovih
predavanja očekivali izbavljenje filozofije od okova apstraktnih ra-
cionalističkih sistema. Ali i ovo je predavanje, poput onog
Platonovog, bilo propraćeno nesporazumom: Šelingovo predavanje
je, poput i ranih, bilo vođeno idejom da se razjasni odnos mišljenja
i bića; njegov cilj je konstituisanje "čiste nauke o umu" i tu je, kao i
u ranim predavanjima, ključna tačka analiza prirode kao
"sveopšteg pojma". Razlika je u tome što je prethodna nauka bila
negativna, kritička i nije negirala svoje poreklo u Kantovoj
filozofiji. Šeling sve više usmerava filozofiju na teologiju jer ona
mora početi od boga a ovo je shvatanje bilo veoma popularno u
ruskoj filozofiji XIX i XX stoleća u kojoj su mnogi filozofi bili
nezadovoljni Kantovom "religijom u granicama uma" i
pretvaranjem boga u granični pojam čistog uma i samo u postupat
praktičnog uma. Zato su neki od slušalaca Šelingovu koncepciju
označavali kao neosholastičku.
    Ovo nije slučajno. Činjenica je da poznu Šelingovu filozofiju
prožimaju protivrečnosti: ona je trebalo da bude "čista nauka o
umu", a završila se kao filozofija koja je u svoje središte stavlja
pojam boga, volje i hrišćanskog otkrovenja. Svoju "pozitivnu
filozofiju" Šeling suprotstavlja "negativnoj", apstraktnoj filozofiji
nemačkog klasičnog idealizma i smatra je bliskom apriorizmu, ali,
s druge strane, on odbacuje kategoričko negiranje empirizma
(kakvo nalazimo u svim sistemima nemačkog klasičnog idealizma).
Filozofija otkrovenja sadrži filozofiju mitologije, mistike i religije, i
Šelingova filozofija tog poznog perioda bi se mogla odrediti kao
filozofska hristologija. Otkrovenje je zapravo hrišćanstvo.
    Šelingov temeljni stav po kojem je intelektualna intuicija
najviša forma filozofskog poimanja doveo je u pitanje Hegel
tvrdnjom da nastanak mnoštva iz jednog može biti predmet
racionalnog saznanja čiji je instrument logičko mišljenje. Istina, to
racionalno saznanja je specifično: u njegovoj osnovi je dijalektička
a ne formalna logika i njegova pokretačka snaga je protivrečnost.
Hegel je svesno i nedvosmisleno učinio ono što nije pre njega Fihte:
odbacio je aristotelovski princip neprotivrečnosti. Ovo je za
posledicu imalo ponovno promišljanje prirode pojma kojem se
dotad pripisivala subjektivna priroda, dok je u stvarnosti
"apsolutni pojam" shvatan kao identitet subjekta i objekta.
    Drugim rečima: Hegel je identifikovao čisti pojam sa samom
suštinom stvari i odvojio ga od subjektivnih datosti pojma koji se
nalaze u čovekovoj svesti. Pošto se od samog početka pojam
pokazuje kao identitet suprotnosti, njegov samorazvoj potčinjen je
zakonima dijalektike. Tako se kod Hegela logika poklapa s
dijalektikom a dijalektika se tumači kao teorija razvoja u čijoj os-
novi je borba suprotnosti. Dijalektika razvoja "opšteg pojma" čini
opšti zakon razvoja kako prirode tako i ljudskog mišljenja. Za
razliku od Kanta koji je oštro razgraničio oblast prirode i oblast
slobode, Hegel ove dve sfere posmatra kao različite stadijume
razvoja jednog istog načela: supstancije-subjekta.

Comments

Popular Posts