Neopitagorizam


Diogen iz Laerta piše da je stara pitagorejska škola trajala oko
9 ili 10 pokolenja, oko 200 godina i da se u to prvo vreme
pitagorejsko učenje usmeno prenosilo; prvo pismeno izlaganje
pitagorejske doktrine vezuje se za Filolaja, savremenika
Demokrita i Sokrata, koji se nakon bekstva iz južne Italije nasta-
nio u Beotiji.
U to vreme dolazi do zbližavanja pitagorejstva i
sokratovsko-platonovskog učenja pa je i sam Platon bio na neki
način pitagorejac, a pitagorejsko učenje je dobilo svoj konačni oblik
u staroj Akademiji (Speusipovo učenje o dekadi kao umetničkoj
ideji za sve što se zbiva u svetu); Arhita iz Tarenta koji je živeo u
prvoj polovini IV stoleća pre n. e. bio je i poslednji veliki
predstavnik drevnog pitagorejstva koje je zamrlo u narednih 300
godina budući da o njemu u tom periodu i nema nekih posebnih
svedočenja.
    Pojava neopitagorejstva vezuje se za obnovitelja pitagorejstva
Publija Nigidija Figula koji je u Rimu na prelazu II u I vek pre n.e.
bio pretor (58. godine) a umro 45. godine pre n.e. Njegov prijatelj
Ciceron ističe da je on u sebi imao pomešane religiozne i naučne
interese, da se mnogo bavio matematikom, prirodnim naukama,
astrologijom i magijom. Sačuvani fragmenti ništa ne govore o nje-
govim filozofskim pogledima te je teško odrediti smer u kom je on
obnovio pitagorejstvo. Daleko više znamo o Apoloniju iz Tijane (I
stoleće n.e). Vrhunac njegovog stvaralaštva poklapa se s
vremenom Kaligule, Klaudija i Nerona; o njemu pišu Apulej,
Lukijan, Dion Kasije, a pominje ga i Origen; svi oni govore o njemu
kao filozofu, proroku i čudotvorcu. Apolonije je učio u Tarsu kod
Eutidema. Njegovi filozofski pogledi, po svemu sudeći, nisu bili ni
osobito originalni ni duboki. Ako se njegovo učenje oslobodi
ekscentrične i avanturističke aure, dobija se opštepitagorejska
teorija razvodnjena popularnom filozofijom njegovog vremena; od
njemu savremenih filozofskih struja bliži su mu kinici no stoici. U
pitagorejstvu akcenat ne stavlja na učenje o brojevima već na uče-
nje o seobi duše; prihvata sve postojeće religije; najviše božanstvo
za njega je sunce; čovek je božansko biće i vrlinom i mudrošću
postaje bog. Kao ideal takvog načina života Apolonije je isticao
samoga sebe.
    Život Apolonija iz Tijane kao i njegovo učenje teško je
rekonstruisati na osnovu njegove "biografije" koju je dva veka
kasnije, oko 200. godine, napisao retoričar Flavije Filostrat na
zahtev Julije Domne, druge žene imperatora Septimija Severa; taj
spis, više filozofski roman no opis stvarnog života Apolonija, do-
prineo je stvaranju kulta Apolonija. Filostrat je u pisanju ovog
dela koristio razne hrišćanske spise, evanđelja, Dela apostolska i
Žitija svetih, i to najverovatnije da bi se suprotstavio nadolazećem
hrišćanstvu njegovim jezikom i metodom; kasnije će, u doba
Dioklecijana, Hijerokle, upravitelj Donjeg Egipta pokušati da
umanji značaj Hrista pozivanjem na navodna čuda Apolonija iz
Tijane koji je bio slavljen kao "helenistički Hrist".
    O Numeniju iz Apameje (Sirija), koji deluje u drugoj polovini
II stoleća n.e. i koji je izgleda dobro bio upoznat sa
aleksandrijskom jevrejskom filozofijom, imamo veoma malo
biografskih podataka, mada je bio veoma popularan među svojim
savremenicima. Numenije je daleko više pod uticajem stoičkog pla-
tonizma no pod uticajem samog Platona.
    Mada su nam sačuvani samo naslovi nekoliko njegovih
traktata i niz manjih fragmenata, moglo bi se reći da je on, kao i
kasnije Plotin, učio o tri osnovne hipostaze bivstvovanja: prva
hipostaza je dobro (Monada, Otac), prvobitni bog, princip
bivstvenosti, um koji se razlikuje od sveg postojećeg. Druga hipo-
staza je takođe um, ali um kao delatni demiurg koji stupa u odnos
sa materijom; to je Sin, ili drugi bog, princip nastajanja. Treća
hipostaza je proizvod drugog uma - kosmos, i time se Numenije
oštro razlikuje od Plotina koji kao treću hipostazu ističe svetsku
dušu a kosmos kao proizvod sve tri hipostaze.
    Čini se da je Numenije izjednačavao Platonovu ideju Dobra sa
Aristotelovim bogom i mišljenjem mišljenja; prvi bog kao čisto
mišljenje nema nikakvog dodira sa svetom; to važi za drugog boga,
Demiurga, čija dobrota sledi iz učešća u biću prvog boga i koji kao
načelo nastajanja stvara svet. On to radi u tvari na osnovu 
arhetipskih ideja; sam svet po tom shvatanju, bio bi treći bog i ta
tri boga Numenije označava kao oca, stvoritelja i stvoreno. U
psihologiji kod Numenija preovladava dualizam; on govori o dve
duše, razumnoj i nerazumnoj, pri čemu je ulazak duše u telo nešto
loše, "pad"; čini se da je on zastupao i shvatanje o postojanju dobre
i rđave duše sveta.
    Osnovni traktat Numenija bilo je delo O dobru u šest knjiga
gde se raspravljalo o prvim počelima (o Biću ili Dobru). Iako je
njegova zavisnost od Platona očigledna, uočljiva je i njegova
zavisnost od pitagoreizma budući da druga hipostaza nastaje iz
brojeva dok se odnos uma s materijom tumači kao odnos monade i
neodređene dijade. Numenije je nastojao da zbliži platonizam s
Biblijom, egipatskim i indijskim učenjima i Platona tumači kao
"atičkog Mojsija". Može se zaključiti da Numenije nastoji da
usaglasi shvatanja ranijih mislilaca, ističući božansku
transcendenciju koja počiva na suprotnosti višeg i nižeg kako u
stvarnosti, tako i u ljudskoj prirodi.
    Blizak Numeniju biće Amonije Sakas (oko 175-242), potonji
učitelj Plotina; on se zalagao za jedinstvo Platonovog i
Aristotelovog učenja a odbacivao stoičko učenje o telesnosti duše;
njegovo neoplatoničko učenje bilo je u duhu Numenija, ali se s
ovim razilazio po pitanju mesta i uloge Aristotela. Pod uticajem
Numenija Amonije Sakas je kod svojih učenika razvijao i interes
za Istok. Imajući u vidu dogovor Plotina, Origena i Herenije da
neće razglašavati Amonijevo učenje, moglo bi se zaključiti da se tu
radi o jednom tipičnom tajnom pitagorejskom bratstvu.
    Sa neopitagoreizmom obično se povezuju Hermetički spisi
(Corpus Hermeticum) i Haldejska proroštva (Oracula chaldaica).
Hermetičke spise čini mistička literatura nastala u I stoleću n.e.
koja poreklo delom ima u ranijim egipatskim spisima, ali je i u
filozofiji Posejdonija.
    Danas znamo da je Hermes Trismegist mitska figura i da
realno nikad nije ni postojao. Ta mitska figura srodna je sa
drevnoegipatskim bogom Totom, koji se smatrao izumiteljem
slova, alfabeta i pismenosti te je bio pisar bogova a potom prorok i
prenosilac božanskih znanja i božije reči. Kada su se Grci upoznali
s ovim bogom, oni su našli da on ima mnogo zajedničkog s 
njihovim bogom Hermesom (rimski bog Merkur), glasnikom
bogova i dali su mu epitet "trismegistos" što bi značilo "tri puta
najveći". U doba pozne antike, pre svega u II i III veku n.e. neki
paganski teolozi-filozofi, u vreme kad je širenje hrišćanstva bilo na
vrhuncu, nastaje niz spisa usmerenih protiv hrišćana a pod
maskom egipatskog boga. To je jedan od poslednjih pokušaja da se
hrišćanstvu suprotstavi paganstvo a uz pomoć platonizma te epohe
(medioplatonizam).
    U mnoštvu zapisa pripisivanih Hermesu Trismegistu, veliku
grupu od 17 traktata (neki od njih su pripisivani Apuleju) čini tzv.
Corpus Hermeticum koji je u vreme pozne antike smatran
originalnim. Hrišćanski oci, koji su u njima nalazili aluzije na
biblijske događaje, behu poraženi i smatrali su da ti spisi potiču iz
vremena biblijskih patrijaraha a da su delo nekog paganskog
proroka. Tako su mislili Laktancije i sv. Avgustin. Tako je mislio i
Marsilio Fičino koji je preveo Corpus Hermeticum sa grčkog na
latinski i taj spis bio je osnovni tekst misliocima epohe humanizma
i renesanse.
    Osnovna tema tih spisa je spasenje i to spasenje kroz saznanje
boga čime se ti spisi približavaju gnostičkim. Kao što se
gnosticizam ne može razmatrati kao jedinstvena doktrina, tako ni
hermetički spisi ne čine neku jedinstvenu celinu; oni su pod
znatnim uticajem Starog zaveta ali i platonizma u duhu
Platonovog Sofista. Etički stavovi potpuno su u duhu pitagorejaca,
Numenija i stoičkog platonizma; etički ideal je apatija, potpuno
oslobođenje od svih telesnih strasti i povratak uma u njegovu
nebesku porodicu. Taj etički ideal nalazimo i u Haldejskim
proroštvima nastalim oko 200. godine n.e. koja, slično
hermetičkim, spajaju orfičko-pitagorejske, platonske i stoičke
elemente. Za razliku od Hermetičkih spisa čiji nam autor nije
poznat, delo Haldejska proroštva se pripisuju Julijanu Teurgu,
sinu Julijana Haldejca, savremeniku Marka Aurelija. Sâm Julijan
je ovaj spis pripisivao drevnim haldejskim bogovima; delo je
napisano u heksametru i došlo je do nas u mnogobrojnim
fragmentima. Kao i u prvom slučaju i ovde nalazimo smešu
filozofema (novog platonizma i neopitagoreizma) s akcentima na
shemama triadičnosti i trinitarnosti, s mitskim i fantastičnim 
predstavama nadahnutim istočnom religioznošću. Za razliku od
Corpus Hermeticum ovde, u Haldejskim proroštvima magijski
elemenat dominira nad spekulativnim. U III stoleću, te spise
pominju kako hrišćanski pisci, tako i paganski filozofi; njima u
daleko većoj meri provejava uticaj vavilonskih mudraca budući da
tu haldejsko idolopoklonstvo (s religioznim kultom sunca i vatre)
igra veliku ulogu. Julijan, koga možemo smatrati autorom ovih
spisa, prvi je koji je sebe nazvao teurgom.
    Teurgija se bitno razlikuje od teologije i teurg se razlikuje od
teologa. Dok se ovaj poslednji ograničava time da govori o bogu,
teurg priziva bogove i nastoji da deluje na njih. To znači da
teurgija podrazumeva znanje i umeće magije koja se koristi u
mistično-religiozne svrhe; ti mitsko-religiozni ciljevi jesu ono čime
se teurgija razlikuje od magije uopšte, jer dok magija koristi imena
i formule religioznog porekla za svetovne ciljeve, teurgija te iste
stvari koristi za religiozne ciljeve. Ti ciljevi se sastoje u
oslobođenju duše od tela s kojim je povezana a s namerom da se
ostvari sjedinjenje s božanskim.
    Već je ukazano na vezu ovih Proroštva i Numenija; i dalje je
nejasno koji je od dva Julijana zapravo autor ovog spisa i nisu li
možda oni samo falsifikatori. Izvesno je da se i u Proroštvima
pravi razlika između višeg i nižeg boga, od kojih su i jedan u drugi
Um, ali se viši određuje kao Otac. Otac je Prvi Um, on je, kao i kod
Numenija, Prvi Bog, potpuno transcendentan, nalazeći se van gra-
nica stvorenog. On ne dolazi u dodir ni sa višim silama i njega je
nemoguće otkriti na uobičajen način već samo meditacijom. Otac
se još određuje i kao "bezdan Oca" a to podseća na Valentina;
pominje se i neka "tišina" ali je teško odrediti do koje se mere ona
hipostazira. Što se tiče samog Demiurga, on se tumači kao Dijada:
"Pored Oca sedi Dijada; ona ima dva zadatka: umom misli umni
svet i čulni doživljaj uvodi u čulni svet" (fr. 8). To znači da
Demiurg, kao Um opaža (kontemplira) sopstveni svet koji je
sastavljen od ideja stvorenih od strane Oca i da se obraća nižem,
čulnom svetu; Demiurg je "tvorac plamenog kosmosa" i on plameni
Logos šalje u fizički svet da bi u taj svet uveo poredak. Na nižim
nivoima nalazi se materija i ona poreklo ima u Demiurgu, odnosno
Ocu a to samo potvrđuje monističko stanovište ovih spisa.
Zajedničko im je da sve nivoe postojanja izvode iz jednog, najvišeg
principa; svi prave razliku između Najvišeg principa i Demiurga i
pri tom je ovaj drugi odgovoran za stvaranje materijalnog sveta.
    Moglo bi se zaključiti da u najizrazitije crte neopitagoreizma
tog vremena spada težnja transcendentalizmu, matematizacija
stvarnosti i oslanjanje na neiskazivosti sudova o Bogu, a što ide
dotle da se poriče mogućnost da se nešto kaže o ma kom njegovom
svojstvu, pa čak i uz pomoć Uma. Iz toga se može izvesti zaključak
da Plotin veoma mnogo duguje upravo neopitagorejcima.

Comments

Popular Posts