Jevrejska filozofija

Jevrejska filozofija duguje svoje početke mešanju Jevreja sa
drugim narodima i kulturama; već je Jevrejin Filon iz
Aleksandrije pokušao da pomiri jevrejsku biblijsku teologiju i
grčku filozofiju tako što je stvorio sistem u kome su bili
kombinovani elementi platonske tradicije (teorija o idejama),
stoicizma (učenje o logosu) i orijentalne misli (posredna bića). U
Filonovoj filozofiji bila je snažno naglašena transcendencija boga, i
to isticanje božanske transcendencije bilo je karakteristično i za

učenje kabale koja se razvila pod uticajem grčkih, posebno
platonističkih učenja. Kabala se sastoji iz dve knjige: Jesira (Stva-
ranje), koja je verovatno sastavljena u drugoj polovini IX stoleća
n.e. i Zohara (Sjaj), koja je nastala početkom XIII stoleća, čemu su
kasnije dodate dopune i komentari. Filozofija kabale pretrpela je
uticaj neoplatonizma u svojim učenjima o emanaciji i o posrednim
bićima između boga i sveta; neoplatonizam je uticao na
emanacionističku filozofiju Zohara preko učenja jednog španskog
Jevrejina koji se zvao Avicebron.
    Salomon Ibn Gabriol ili Avicebron, kako su ga nazvali latinski
sholastičari koji su za njega mislili da je Arapin, rođen je u Malagi
oko 1021. godine, a školovao se u Saragosi; umro je 1069/70.
Avicebron je bio pod uticajem arapske filozofije pa je njegovo
glavno delo Izvor života (Fons vitae) prvobitno bilo napisano na
arapskom jeziku da bi tek kasnije bilo prevedeno na latinski.
Arapski original nije sačuvan, ali mi taj tekst, kao i većinu starih
tekstova, imamo u prevodu; spis Izvor života prevela su na latinski
dva Španca i on je znatno uticao na sholastičku filozofiju (uticaj je
bio čak toliki kao da je ovaj spis napisao hrišćanski autor).
    Neoplatonistički uticaj nalazimo u emanacionističkoj osnovi
Avicebronove filozofije. Vrhunac hijerarhije bića i izvor svih
konačnih bića je bog koji je jedan i nesaznatljiv diskurzivnim
razumom a shvatljiv jedino neposrednim sagledanjem koje se
postiže ekstazom. Tome Avicebron dodaje učenje o božanskoj volji
kojom se stvaraju ili iz koje emaniraju sva živa bića. Božanska
volja, poput samog boga, transcendira slaganje materije i forme i
može se dosegnuti jedino u mističkom iskustvu, ali tačan odnos
božanske volje i samog boga nije lako odrediti. Razlika povučena
između božije volje i božije esencije čini božiju volju jednom
posebnom hipostazom, iako je božija volja opisana kao sam bog,
kao bog u pojavi. Iz boga, preko božanske volje, proizlazi Kosmički
duh ili Duša sveta, koja je niža od boga i sastavljena od materije i
forme. Iz Duše sveta proizlaze jedno za drugim čisti duhovi i
telesne stvari.
    Avicebron je na hrišćansku sholastičku filozofiju uticao i
učenjem o univerzalnom hilomorfičkom sastavu svih bića nižih od
boga, a koje potiče, posredno, od Plotina. Kao što iz Duše sveta
proizlaze pojedinačne forme, tako iz nje proizlazi i duhovna
materija koja je prisutna u Umu i racionalnoj duši kao i u telesnoj
materiji. Materija koja ne uključuje po sebi telesnost, jeste načelo
ograničenja i konačnosti u svim stvorenim stvarima; hilomorfički
sastav je ono čime se sva stvorenja razdvajaju od boga, jer u bogu
nema nikakve složenosti. Ovo učenje o hilomorfičkom sastavu svih
nižih bića kasnije će zastupati savremenik Tome Akvinskog,
Bonaventura.
    Od svih jevrejskih filozofa najzanimljiviji je Mojsije
Majmonid (1135-1204) koji je rođen u Kordobi; bio je prinuđen da
prvo beži u Maroko, potom u Palestinu da bi ostatak života proveo
u Kairu gde se bavio trgovinom dragim kamenjem; tek tu stekao je
slavu filozofa, teologa i lekara te je postao i dvorski lekar sultana
Saladina. U svom delu Vođa lutajućih nastojao je da pokaže kako
teologija ima racionalnu osnovu u filozofiji i da samo kad se
površno posmatraju razum i vera izgledaju kao da se uzajamno
isključuju; moguće je potpuno racionalno dokazati postojanje boga,
jedinstvo njegovog bića i njegovu bestelesnost; sve ostalo,
unutarsvetsko, nema u sebi temelj svog bića, pa njega zapravo i
nema. Majmonid ne podržava Avicenin stav o večnosti sveta
smatrajući da po tom pitanju Aristotelova pozicija nije
jednoznačna. U kontekstu koncepcije o stvaranju u svetu ima
nečeg višeg i većeg, no što je nužno biće; u protivnom negirala bi se
sloboda boga. Stvarni i finalni uzrok univerzuma je bog. Delujući,
ljudi se približavaju najvišem razumu; besmrtnost nije usud
pojedinačne individue, ali smrću razlike među ljudima nestaju a
ostaje samo čisti intelekt. Čovek je besmrtan ali ne po sebi, već kao
deo aktivnog intelekta. Pod filozofijom Majmonid je imao u vidu
filozofiju Aristotela, koga je zajedno s prorocima smatrao najvećim
predstavnikom ljudske duhovne moći. Ljudi se moraju čvrsto
držati onog što je dato čulnim opažanjem i onog što se može
dokazati razumom, pa ako u Starom zavetu ima činjenica koje
protivreče zdravom razumu, njih treba tumačiti alegorijski.
Majmonida su optuživali za jeres i izdaju Svetih spisa, ali, on je
samo tvrdio da osim teologije postoje i drugi izvori za pouzdanu
istinu. Time je povlastio filozofiju i podstakao Jevreje u Španiji da
se više bave filozofijom, bez obzira što je njegov glavni uticaj bio u
oblasti teologije. Majmonid je insistirao na izmirenju grčke filozofije
i jevrejske pravovernosti i uticaj Aristotelove filozofije je veći u
njegovom delu nego kod Avicebrona.Njegovi stavovi često su se
javljali u sholastičkim traktatima, posebno kad je određivanje
granice izmeću teologije i filozofije vodilo njihovom apsolutnom po-
dudaranju. 

Comments

Popular Posts