Boetije i kraj Antike


U vreme poslednjeg sholarha u Akademiji, Damaskina
Diadoha, u Rimu se na simboličan način, sa smrću Anicija Manlija
Severina Boetija (480-524/6) završava antička filozofija; Boetije je

učio filozofiju u Rimu, možda i u Atini i Aleksandriji, ali to nije
sigurno; zatim je zauzimao najviše položaje na dvoru ostgotskog
kralja Teodorika; neko vreme bio je konzul i magister sacri palatii,
neka vrsta upravnika dvora i prvog ministra. Pod optužbom za
izdaju bačen je u tamnicu i tamo je pred smrt napisao svoje
poznato delo Uteha filozofije (De Consolatione Philosophie)
osećajući da živi u vreme koje za filozofiju više nema razumevanja;
za istoriju filozofije Boetije je daleko značajniji po tome što je u
srednji vek preneo znanja iz Aristotelove logike i što je svojim
prevodima bitno uticao na formiranje latinske filozofske
terminologije, no sopstvenim filozofskim spisima.
    Boetijeva primena filozofskih kategorija na teologiju pomogla je
razvitku teološke nauke, dok njegovo definisanje i upotreba
filozofskih termina behu korisni i za teologiju i za filozofiju. Iako
nije bio posebno originalan i nezavisan mislilac, Boetije je posebno
značajan time što je pokušao da hrišćansko učenje izrazi ne samo
jezikom novoplatonske filozofije već i Aristotelove filozofije; nje-
gova primena filozofskih kategorija na teologiju pomogla je razvoju
teološke nauke, dok je njegovo definisanje i upotreba filozofskih
termina bilo korisno i za filozofiju i za teologiju; konačno, Boetije je
veliki uticaj izvršio i pisanjem komentara što će u srednjem veku
biti jedna od veoma popularnih literarnih formi. U njegovim
spisima, nalazimo napomene i o drugim Stagiraninovim spisima ali
je neizvesno da li je Boetije preveo i neka druga Aristotelova dela
na latinski jezik. Rani sholastički mislioci su se uglavnom bavili
problemom univerzalija i za svoje ishodište uzimali Porfirijeve i
Boetijeve tekstove, ali su se malo obazirali na Aristotelovo
metafizičko učenje koje su mogli da nađu u Boetijevim spisima.
    U svojim radovima on se nije oslanjao samo na Aristotela nego
i na Porfirija i druge neoplatonske autore, kao i na Cicerona;
podelu filozofije na fiziku, matematiku i teologiju najverovatnije je
preuzeo od Porfirija (koji je i sam bio pod uticajem Aristotela); ovaj
aristotelovski uticaj kod Boetija je značajan jer u prethodnom
periodu preovlađuje neoplatonska filozofija koja će, preko spisa
Pseudo-Dionizija preći u srednji vek.
    Flavije Magnus Aurelije Kasiodor (477-565/70) bio je Boetijev
učenik i prijatelj; neko vreme proveo je u službi kod ostgotskog
kralja Teodorika i njegovih naslednika; imao je više životne sreće
od Boetija jer se 540. povukao i osnovao manastir Vivarijum u
Kalabriji gde je proveo drugi deo svog života; tu je rukovodio
prepisivanjem velikog broja antičkih spisa i napisao enciklopedij-
sko delo De artibus ac disciplinis litterarum liberalium, u kome,
pozivajući se na antičke izvore, posebno piše o retorici, geometriji,
aritmetici i muzici. Kasiodor je napisao Istoriju Gota, za cara
Teodorika, a pod uticajem Avgustinovog učenja o besmrtnosti duše
napisao je i spis O duši.
    Kasiodor nije težio za tim da bude originalan nego da dâ
pregled znanja koja je prikupio kod drugih pisaca, pa i nije čudno
što kod njega ponovo srećemo poznatu nam podelu sedam
slobodnih veština u dve grupe scietiae sermocinales (gramatika,
dijalektika i retorika) i scientiae reales (aritmetika, geometrija as-
tronomija i muzika), a što se moglo naći još ranije kod Marciana
Kapele. Njegove knjige su se u ranom srednjem veku koristile kao
udžbenici. Iako se tokom čitavog srednjeg veka Boetije smatrao
najvišim autoritetom za većinu teoretičara muzike, vidimo da su
uporedo s njegovom postojale i druge podele muzike, nastale isto
tako pod grčkim uticajem.
    Kasiodor, kao i Boetije, čini vezu antičke i srednjovekovne
kulture, ali kod njega je u većoj meri no kod njegovog učitelja
prisutan hrišćanski uticaj; on izlaže antičke stavove o etičkom
delovanju muzike ali ih potkrepljuje biblijskim legendama i
pozivanjem na autoritet Tvorca. Kod njega nalazimo jasno izražen
neopitagorejski uticaj, sklonost mistici brojeva kao i uticaj
savremene liturgijske prakse. Muzika je za Kasiodora nauka što se
izražava brojevima koji se nalaze u zvicima, i deli se na
harmoniku, ritmiku i metriku. Harmonika je učenje o odnosu
tonova, tj. nauka koja u zvuku razlikuje visine, ritmika je učenje o
vezi muzike i poetskog teksta i njen je cilj razlikovanje dobrih od
loših sazvučja u tekstu a metrika je nauka o poetskim metrima (De
art., I 15-16). Približavajući klasičnu kulturu srednjovekovnoj
školi razumevanja svetih spisa Kasiodor je, zastupajući tezu o
neophodnosti konsenzusa između vere i razuma, pripremao put za
asimilovanje antičke tradicije od strane crkve.
    U VII stoleću javlja se i počinje da širi svoj uticaj islam; godine
635. Arapi osvajaju Siriju, oblast bogatu grčkom kulturom gde se
još uvek poznavalo delo Aristotela. Sedam godina kasnije osvojen
je Egipat, a nekoliko godina kasnije i Tripoli; Italija se u VII
stoleću nalazila pod vlašću Langobarda, a Španija pod vlašću
Vestgota. Na kratko papska vlast stiže do Britanije gde papa
Grigorije šalje monaha Avgustina, ubrzo biskupa Kenterberijskog.
Tada se u Engleskoj i Škotskoj osnivaju manastiri kao centri
kulture. Nova kultura se koncentriše oko benediktinskih opatija
koje u svemu zavise od Rima. Kasnije se u Jorku osniva i
katedralna škola gde će učiti a potom predavati Alkuin.
    U Španiji je u VII stoleću najznačajniji Isidor (560/70-636),
rođen u Kartagini odakle 600. prelazi u Španiju i postaje
namesnik u Sevilji zauzimajući pri tom visoke crkvene dužnosti
pa, iako rođen u Africi, ostaje poznat kao Isidor iz Sevilje; kao i
Kasiodor, Isidor pokazuje veliki interes za antičku kulturu i u
svom enciklopedijskom delu Originum sive Etymologiarum libri
XX, koje beše veoma popularno u srednjem veku pa se nalazilo u
svakoj manastirskoj biblioteci, izlaže etimološko značenje i poreklo
osnovnih naučnih pojmova; u prve tri knjige piše o sedam
slobodnih veština, a ostalih 17 knjiga posvećene su medicini,
istoriji, teologiji, mehanici, geografiji, vojnom umeću i dr.
    Ne mnogo originalan, sabirajući i ponavljajući ranija znanja on,
recimo, u prvoj knjizi već pomenutih Etimologija piše: “Slobodne
veštine obuhvataju sedam disciplina: prva je gramatika, tj. vičnost
jeziku; druga je retorika, koja se zbog blistavog efekta i obilja reči,
smatra neophodnom u politici. Treća je dijalektika, nazvana i
logika, koja veoma suptilnim raspravljanjima razlučuje istinu od
laži. Četvrta, aritmetika, obuhvata odnose među brojevima i
njihove podele. Peta, muzika, sastoji se u pesmama i pevanju.
Šesta, geometrija, obuhvata mere i dimenzije. Sedma, astronomija,
sadrži zakone zvezda” (Etym., I,II). Pored podele muzike kakvu
preuzima od Kasiodora on klasifikuje muziku prema načinu stva-
ranja pa razlikuje harmoničku muziku (nastalu iz zvučanja glasa),
organičku muziku (proizvedenu duvačkim instrumentima) i
ritmičku muziku (stvorenu udaračkim ili žičanim instrumentima)
/Etymologiae, III 19/.
    Isidor iz Sevilje poseban položaj obezbeđuje muzičkom umeću;
smatra da nijedna nauka ne može bez muzike biti savršena i da
bez nje ništa ne može postojati; sav svet temelji se na nekoj
harmoniji zvukova i dovodi osećanja u različita stanja, a i samo
nebo okreće se po treptajima harmonije. U borbi zvuk treba da
podstiče borce i što je jači zvuk to je žar za borbom veći; pesma
može da bodri i veslače i muzika uopšte pomaže da duša lakše
preživi teškoće, da se smanji umor posle rada. Muzika može da
smiri uzbuđenost (Isidor se poziva na biblijsku priču o Davidu koji
Saula spasava muzikom od zlog duha, kao i na kazivanja o
pozitivnom uticaju muzike na divlje zveri). Muzika se nalazi i u
našem telu: kad govorimo i kad nam u venama bije krv, u oba
slučaja se u muzičkim ritmovima manifestuju zakoni harmonije.
    Isidor iz Sevilje je smatrao da se pomoću etimologije može doći
do prvobitnog smisla stvari; kao rezultat pojavilo se neizmerno
mnoštvo ideja, izvučenih iz zaborava i tako je klasični svet kroz
Isidorovo delo dospeo u srednjevekovni; ova ocena ostaje čak i kad
se prihvati činjenica da su Maksim Ispovednik, Boetije i Kasiodor
posedovali daleko dublja znanja od Isidora.
    Za savladavanje kvadrivijuma postojali su u ranom periodu
srednjeg veka kompendijumi Kasiodora, Isidora Seviljskog i
Marsilija Kapele, a od originalnih dela antičke filozofije u to doba
beše poznat samo Platonov Timaj i to u prevodima Cicerona i
Halkidija (sa njegovim komentarima). Kako je Halkidije, živeći u
IV stoleću, svoje komentare napisao na osnovu komentara peripa-
tetičara Adrasta, platoničara Albina i posebno stoika Posejdonija,
od koga je preuzeo mnoštvo podataka i beležaka o istoriji filozofije,
ovaj Halkidijev komentar je u to vreme bio značajan i po tome što
je spajao stavove različitih antičkih škola. Međutim, kako su u
početku ovog novog perioda preovlađivala logička istraživanja
sasvim je razumljivo što je prvobitni metod srednjovekovnog
mišljenja bila dijalektika.
    To je osnovni razlog što su se na početku srednjeg veka ljudi
usmerili na izučavanje i vežbanje formalno-logičkih shematizama;
tek kasnije se postavlja pitanje značenja logičkih odnosa, pitanje o
odnosu pojma i reči i o odnosu pojma i stvari; nije nimalo slučajno
što je pitanje o metafizičkom smislu rodnih pojmova u narednim
stolećima dobilo centralno mesto i podelilo mislioce oko različitih
rešenja nastalih u sporu o univerzalijama. Sva ta sholastička
logika svodi se u to prvo vreme na silogizam i na deduktivnu
metodu a zapostavljaju se indukcija i posmatranje.
    Početkom srednjeg veka misticizam (inspirisan Pseudo-
Dionizijem) i dijalektika (nastala pod uticajem Boetijevog
aristotelizma) razvijaju se nezavisno jedno od drugog, da bi se
kasnije, na vrhuncu sholastike, čineći njenu dušu, dijalektika i
misticizam sjedinili u nastojanju da iznađu međusobnu ravnotežu;
tek kad sholastika počne da jenjava, oni se iznova razjedinjuju:
lišena mističkog elementa dijalektika će se gubiti u jezičkim
nijansama (kao u naše doba analitička filozofija, lišena svog
filozofskog temelja), a misticizam, udaljujući se od umnog
rasuđivanja, izgubiće smisao za stvarnost, rasplinuvši se u
ekstatičnoj bogobojažljivosti.

Comments

Popular Posts