Negativna ontologija







Merab Mamardašvili (1930-1990) jedan je od najznačajnih
ruskih filozofa druge polovine XX stoleća; oko njegovog dela će se
tek razgoreti dijalog u budućnosti. Nakon završene srednje škole u
Tbilisiju, filozofiju je studirao u Moskvi i diplomirao 1954. godine;
nakon završenih postdiplomskih studija (1957) Mamardašvili
počinje da radi u redakciji časopisa Вопросы философии gde
1961. objavljuje i svoj prvi rad Procesi analize i sinteze; iste godine
odlazi u Prag i tamo boravi narednih pet godina kao urednik
časopisa Problemi sveta i socijalizma, da bi narednih godina radio
u raznim naučnim institutima u Moskvi i držao predavanja na
psihološkom fakultetu MGU, u Insitutu filma, u Institutu za opštu

i pedagošku psihologiju APN, kao i u raznim gradovima tadašnjeg
Sovjetskog Saveza (Riga, Vilnus, Rostov-na-Donu); ta predavanja
čine osnovu njegovog filozofskog nasleđa; godine 1970. doktorirao
je u Tbilisiju gde je od 1980. naučni saradnik Instituta za filozofiju
Akademije nauka Gruzije (Tbilisi). Za života Mamardašvili je
objavio samo tri knjige: Forme i sadržaj mišljenja (1968), Klasični
i neklasični ideal racionalnosti (1984) i Kako ja razumem filozo-
fiju. Predavanja o Dekartu, Kantu, Prustu, kao i o istoriji antičke i
savremene filozofije, objavljena su tek nakon njegove smrti i sva
na osnovu magnetofonskih zapisa; izuzetak je Traktat o
razvijajućem znanju (objavljen pod naslovom Strela vremena) koji
je pisan u okviru projekta Insituta istorije prirodnih nauka i
tehnike sredinom sedamdesetih godina. Među spisima
Mamardašvilija treba izdvojiti: Kako ja shvatam filozofiju (1992),
Kartezijanske meditacije (1993), Predavanja o Prustu (1995),
Sopstvena neophodnost. Uvod u filozofiju (1996), Psihološka
tipologija puta (1997), Simbol i svest. Metafizička razmišljanja o
svesti, simbolici i jeziku (zajedno s A.M. Pjatigorskim) (²1997),
Kantovske varijacije (1997), Predavanja iz antičke filozofije (1997),
Moje iskustvo nije tipično (2000), Estetika mišljenja (2000).
Osnovna tema u filozofiji Mamardašvilija je fenomen svesti i
njen značaj za nastanak čoveka, kulture i saznanja. Svest on
tumači kao kosmološku pojavu vezanu za same temelje
bivstvovanja, a ontologiju svesti smatra bitnim momentom
strukture savremene racionalnosti; ontologiju tumači
konstruktivno kao graničnu formu misli i prakse. Njegovi počeci u
filozofiji vezani su za istraživanje mišljenja kao samorazvijajuće
organske celine čiji metod istraživanja treba da bude sadržajno-
genetička logika. U početku je ta "logika" tražena eksplikacijom
metoda izgradnje Marksovog Kapitala i stoga Mamardašvili
posebno istražuje procese analize i sinteze "dijalektičkog
totaliteta" (sistema), uzajamnu vezu forme i sadržajnog mišljenja,
odnos logičkog i istorijskog u istraživanju sistema i dr. Rezultati
tog istraživanja izloženi su u njegovom spisu Forme i sadržaji
mišljenja (1968) gde se na tekstovima nemačke transcendentalno-
kritičke filozofije nastoji izgraditi sadržajno-genetička logika kako
bi se mogao demonstrirati sopstveni pristup savremenim
problemima. Polazeći od čisto logičkih problema Mamardašvili
ubrzo prelazi na probleme ontologije mišljenja, tj. na probleme
izbora graničnih kategorija objašnjenja vezanim za fenomene miš-
ljenja. On zauzima kartezijansku poziciju, tumačeći mišljenje kao
stanje svesti. Ta pozicija je bitno opredelila stil i smer njegovih
potonjih istraživanja pa je kategorija svesti postala centralna u
njegovom daljem istraživanju. Smatrajući nemogućom pozitivnu
teoriju svesti, pošto svest u svojoj intencionalnosti ne može biti
shvaćena pomoću kategorija "predmeta" ili "stvari", Mamardašvili
je rešenje video u razradi metateorije usmerene na jezičke i
simboličke forme pomoću kojih se mogu zahvatiti određene
strukture svesti. To je on odredio kao istorijsko-filozofsku
metadeskripciju svesti, odnosno kao eksplikaciju i izdvajanje fun-
damentalnih filozofskih pretpostavki strukture svesti; tako
istorijsko-filozofski pristup biva drugi mogući pristup eksplikaciji
problema svesti. Filozofiju on razume kao otvorenu kulturnu
formu u kojoj se odvija eksperiment s graničnim formama i
uslovima mišljenja. Rezultat tog eksperimenta, koji se vrši s nepo-
srednim jezikom i materijalom mišljenja, jeste stvaranje formi koje
otkrivaju nove forme mišljenja, čovekove samorealizacije i kulture.
Realno polje filozofije jeste kontinuum filozofskih akata koji
obrazuju određenu misaonu nužnost. Različiti filozofski sistemi
nastaju kao posledica razvoja jezčke eksplikacije tih akata i
njihove interpretacije. Tako Mamardašvili razlikuje "realnu filozo-
fiju" i "filozofiju učenja i sistema" čiji predmet je "realna filozofija".
Osnovna karakteristika realne filozofije kao njena ontološka crta
jeste granična personalnost, egzemplifikacija i individualnost.
Mamardašvili je pretpostavljao da samo u momentima
individuacije i egzemplifikacije akata svesti kao realnih filozofskih
akata zbiva se ontološko "predodređenje sveta". Razvijajući metod
istorije filozofije kao metateoriju svesti Mamardašvili polazi od
kritike Hegelove teorija saznanja i Hegelovog tumačenja istorije
filozofije; pri tom kantovske apriorne forme i hegelovske sadržajne
forme ne razmatra kao metodske strukture mišljenja pomoću kojih
bi se mogli rešiti gnoseološki problemi koje je postavila klasična
filozofija. Ovo rano delo Mamardašvilija važno je za razumevanje
njegovih kasnijih spisa jer se tu tematizuje pojam forme koji
zauzima jedno od centralnih mesta. U potonjim spisima on je pod
pojmom forme mislio generativnu strukturu, "organ" misli,
saznanja i kulture. Forma uvek kod njega pretpostavlja i neku
neodređenost koja se može prevazići samo u egzemplificiranim
aktima svesti. Sadržaji formi koji su neodređeni u aktima svesti
uvek su istorični i u tom smislu slučajni, mada sama forma nije
svodljiva na te sadržaje zato što u odnosu na te sadržaje ima
tvoračku funkciju. Forma je tvoračka konstrukcija misli, smislova,
doživljaja, ljudskih stanja. To je "dodatak" čovekovim spo-
sobnostima, ono što stvara njegova granična stanja. Šezdesetih
godina XX stoleća Mamardašvili se bavi analizom svesti u
Marksovim delima i pokazuje da Marksova teorija implicitno
sadrži u sebi neklasičnu koncepciju svesti, da se uvođenjem
pojmova prakse, ideologije, nadgradnje kod Marksa odvija suštin-
sko transformisanje polja klasične ontologije i epistemologije; on
pri tom pokazuje kako uz pomoć tih kategorija Marks zalazi van
okvira refleksivne konstrukcije samosvesti koju su postavili
Dekart i nemačka klasična filozofija. Poseban značaj dobija
izokrenuta forma; tom kategorijom Mamardašvili ukazuje na svoj-
stva i strukture svesti, koje je nemoguće dokučiti na nivou akata
refleksije. Svojstvo izokrenute forme je u izokretanju sadržaja pri
čemu ovaj biva direktno nesaznatljiv. U predavanjima o antičkoj
filozofiji, o Dekartu (Kartezijanske meditacije), o Kantu (Kantovske
varijacije), Mamardašvili analizira aparaturu filozofske misli kao
jezik "realne filozofije" iza kojeg stoje određeni fenomeni svesti i
struktere mišljenja. S jedne strane, to su uvek egzemplificirani
akti svesti ovih ili onih mislilaca i filozofa, a s druge, to su akti u
kojima se kristališu izvorne strukture evropskog mišljenja.
Platonova teorija sećanja kao i teorija ideja, Dekartov princip
cogitoa i teorija neprekidnog stvaranja, Kantove apriorne forme i
princip inteligibilnosti, Marksova koncepcija preokrenutih formi
svesti i pojam prakse – to su filozofske paradigme koja određuju
tumačenje fenomena svesti i u znatnoj meri konstituišu ontološko
polje filozofije i evropske racionalnosti. Razlika klasičnog i
neklasičnog tipa racionalnosti jedna je od specijalnih tema
istraživanja Mamardašvilija čiji se interesi nisu ograničavali samo
problemima istorije filozofije; zahvaljujući izuzetno širokom i
temeljnom obrazovanju on je dao izuzetan doprinos u oblasti
gnoseologije, socijalne filozofije, metodologije psihologije,
psihoanalize, teorije literature kao i teorije umetnosti. U preda-
vanjima o Prustu Mamardašvili analizira roman U potrazi za
izgubljenim vremenom kao delo u procesu proizvođenja, delo koje
proizvodi samo sebe, u kojem smisao nije unapred zadat od strane
autora već se uspostavlja tokom stvaranja samog dela. Sama
forma romana ovde se javlja kao organon svesti koji čitaocu
omogućuje da sam sebi položi račun o sopstvenim doživljajima i da
ih dovede do svesti. Izvornu, bivstvenu strukturu svesti
Mamardašvili je smatrao simboličnom. Simbol, za razliku od
znaka, ne pretpostavlja neposredno referenta, već ukazuje na
bivstvenu strukturu a ne na predmetne sadržaje svesti. Simboli su
oruđa svesti, strukture koje menjaju načine svesnog života, ono
pomoću čega se formiraju granični pojmovi kao, simbol smrti. Na
drugi način, oni se mogu organizovati hijerarhijski ili
polistrukturno. Svest nije homogena, nju je nemoguće redukovati
na neko određenu strukturu. Različite strukture svesti slažu se
jedna na drugu, samooblikuju se u semiotičkim procesima, ali i
projektuju sebe na druge strukture kao na ekran. Svojstvo
"ekranizovanja" stvara iluziju refleksivne objektivacije svesti, što
podrazumeva svođenje složene strukture svesti na predmetne
sadržaje. Sekundarne strukture svesti, koje nose u sebi iskonske
strukture u izokrenutom obliku, mogu se proizvoditi,
omasovljavati, umnožavati, reprodukovati. Kad proizvođenje
svesti postane masovno, ono stvara opasnost fragmentarizovanja,
odvajanja od genetskih struktura. Odgovornost intelektualca i
filozofa danas se sastoji u "obaveznosti forme", u naporu da se ost-
vare svrhoviti akti autora koji u sebi čuvaju inteligibilnu formu
mišljenja koju potom mogu da očuvaju i reprodukuju u oblasti
kulture. Druga opasnost koju je razmatrao Mamardašvili
sadržana je u antropološkoj katastrofi do koje dolazi uništavanjem
inteligibilnih formi civilizacije, kulture, jezika, ontološke strukture
svesti. Mamardašvili je čoveka tumačio kao mogućnost, kao poten-
cijalnost samoostvarenja. Nastajanje i samoostvarenje čoveka
nemoguće je izvan inteligibilnog prostora koji omogućuje
samorealizaciju, kao i bez napora samog čoveka da dospe do
pouzdanih temelja svesti. Situaciju antropološke katastrofe Ma-
mardašvili opisuje uz pomoć tri K (Kartezijus, Kant, Kafka); reč je
o uspostavljanju principa izvesnosti čoveka u svetu u aktu "Ja
jesam", zatim o postavljanju ontološke osnove racionalnosti i o
situaciji apsurda kad se ne ispunjava ono što je dato s prva dva
principa (evidentnost, formalna inteligibilnost). U ovom trećem
slučaju, koji reprezentuje Kafka, javlja se "zombi-situacija", simu-
liranje onog što je odavno mrtvo; proizvod toga je stranac,
neopisivo biće. Problem čovekove biti sastaju se u tome što ona nije
nikad unapred zadata budući da proizvođenje svake situacije
podrazumeva iskonske čovekove napore.

Comments

Popular Posts