Fridrih Niče


Niče je rođen 15. oktobra 1844. u mestu Reken; klasičnu
filologiju je studirao u Bonu i Lajpcigu (1864-1869); nakon
završetka univerziteta dobio je mesto profesora na Univerzitetu u
Bazelu gde radi do 1879. kada zbog bolesti napušta mesto
profesora i živi u Švajcarskoj, Severnoj Italiji ili na Francuskoj ri-
vijeri, da bi poslednjih dvanaest godina proveo kao duševni

bolesnik; umro je u Vajmaru 25. avgusta1900. U ranoj mladosti
pročitao je Šopenhauerov spis Svet kao volja i predstava; to delo je
na odlučujući način odredilo svu njegovu filozofiju; u Lajpcigu, u
kući orijentaliste T. Brokhausa upoznao se s Rihardom Vagnerom
kome je posvetio spis Rođenje tragedije; u narednih petnaest
godina publikuje niz knjiga koje mu donose veliku popularnost;
među njima se ističu: Nesavremena razmatranja (1873-6), Ljudski,
odviše ljudski (1878-80), Vesela nauka (1882), Tako je govorio
Zaratustra (1882-5), S one strane dobra i zla (1886), Genealogija
morala (1887) Sumrak idola, Antihrist, Slučaj Vagner, Niče contra
Vagner, Ecce homo (1888); njegovo poslednje delo Volja za moć, os-
talo je nedovršeno.
    Već u naslovima Ničeovih spisa naznačene su njegove osnovne
teze: Antihrist, S one strane dobra i zla, Sumrak idola, Volja za
moć, a zatim tu su i teze: večno vraćanje jednakog, prevrednovanje
svih vrednosti, natčovek, nihilizam...
    Nesporazumima koji su pratili Ničeova dela možda je i on sam
najviše doprineo, pre svega time što je već svoj rani spis Rođenje
tragedije najavio kao estetički, psihološki i filološki, a on je ovo
poslednje bio ponajmanje, premda je Niče po svom osnovnom
obrazovanju, bio klasični filolog; osporavanje koje je došlo iz pera
njegovog kolege (istina iz suprotnog "filološkog tabora") Vilamovic-
Melendorfa da delo vrvi od "uobražene genijalnosti i bezobrazluka,
neznanja i nedostatka ljubavi za istinu", imalo je ispravne motive
ali nije pogađalo Ničea (koji je delom i sam isprovocirao takvu
reakciju) jer, Ničeov rad nije za svoju osnovnu temu imao problem
koji bi bio estetički, psihološki ili filološki već pre svega i iznad
svega - metafizički: tim spisom on je hteo da izrazi svoju filozofsku
koncepciju sveta, ali tako što će filozofirati pod plaštom jedne na-
vodne teorije umetnosti.
    Niče se rodio u vreme koje je obeleženo sukobima oko
Hegelovog filozofskog nasleđa i borbom protiv pokušaja da se
filozofija i dalje izlaže kao sistem, kao celina znanja; moglo bi se
čak reći da je to vreme destrukcije sistemskog načina mišljenja;
time se približavaju i nalaze u istoj ravni i mislioci koji međusobno
teško da bi na prvi pogled imali mnogo zajedničkog (Kjerkegor,
Marks, mladohegelovci); svi oni smatraju da je vreme velikih
sistema prošlo, da treba vršiti kritiku, destrukciju sistema.
Premda će kroz nekoliko decenija u arhitekturi doći do stvaranja
monumentalnih, monolitnih skeleta, do gradnje najsloženijih
sistema, filozofima nakon Hegela se učinilo da je izlaganje
filozofije izvođenjem iz jednog pojma postalo prošlost, i da, ako prvi
takav pokušaj imamo tek kod Spinoze, Hegelov sistem ostaje
istovremeno i poslednji monumentalni izraz takvog načina
mišljenja.
    Sasvim je razumljivo, čak je i u duhu vremena, to što će Niče
istupiti kao rušitelj i što će rušiteljstvo izdići na nivo principa. Ne
čudi ni povećani interes za dela starih Grka i presokratovaca, a što
je došlo do izražaja u njegovim ranim spisima koji su na prvi
pogled više pesnički no filozofski, s više zanosa no argumentacije, s
više ubeđenja no utemeljenja; ali sve to samo na prvi pogled; iako
on u početku estetiku vidi kao horizont u okviru kojeg će
tematizovati svoju osnovnu misao, estetika neće biti i njegova
poslednja reč; analizirajući tragediju - najviše antičko umetničko
delo, posegnuće za antičkim viđenjem sveta i filozofirajući
pojmovima teorije umetnosti nastojaće da dospe do jednog posve
novog uvida u bivstvovanje.
    U prvo vreme većina je u Ničeu videla književnika, tek mali
broj će kasnije u njegovim delima tražiti filozofiju; pa i tada, biće
to zbir različitih misli iza kojih bi trebalo da se nalazi jedno
koherentno stanovište; u nizu proročki i pesnički iznetih stavova, a
u doba kad se počela gubiti strogost u razumevanju filozofije i
njenog zadatka, neki su počeli da nalaze duboke misli i sudove o
vremenu i ljudskom usudu, o moći čoveka i svemoći umetnika.
    Ničeu su se obratili nesporno veliki mislioci XX stoleća: M.
Hajdeger, K. Jaspers i E. Fink; ali sva trojica su ga u daleko većoj
meri koristili, no interpretirali ili ocenjivali: svoj trojici Ničeovo
delo je poslužilo kao povod ili kao tlo za razvijanje sopstvenih
misli. Pišući o Ničeu, Hajdeger je razvijao svoju tezu o evropskom
nihilizmu, a Fink je, pozivajući se na neke Ničeove stavove, nasto-
jao da što literarnije još jednom potkrepi svoju tezu o biti sveta kao
igri i tako pokaže kako je moguće mišljenje s one strane
metafizike.
    Što se filozofije tiče, Niče je, nalazeći se već od svojih početaka
u dilemi da li će biti filolog ili filozof, jednako dobro poznavao i
klasičnu filologiju kao i grčku filozofiju, budući da je njegov prvi
rad posvećen izvorima koje je koristio Diogen iz Laerta za pisanje
svog spisa o antičkim filozofima, a među njima posebnu je pažnju
posvetio presokratovcima i upravo njemu pripada trajna i ne mala
zasluga za jednu novu recepciju ranih grčkih mislilaca a time i
jedno novo shvatanje čitave filozofije – kako njenog pojma, tako
isto i njene celokupne tradicije. Što se ovog poslednjeg tiče, mislim
na istoriju filozofije, njoj se Niče obratio isto tako na jedan
specifičan način, zahvatajući iz nje samo ono što je video od
odlučnog značaja za rešavanje osnovnog problama koji je sebi pos-
tavio, a i to u svetlu Šopenhauerove filozofije koja je presudno
uticala na čitavo njegovo stvaralaštvo. Šopenhaurova ontologija
kao i njegovo tumačenje muzike od presudnog je značaja za
formiranje Ničeovih pogleda.
    Hegelovoj koncepciji panlogizma Niče je, pod dubokim uticajem
Šopenhauerovog voluntarizma, suprotstavio tezu o alogičnoj i
antiracionalnoj biti sveta, te je za njega jedino svojstvo i stanje
sveta zapravo haos. Time se on suprotstavio Lajbnicovom učenju o
prestabiliranoj harmoniji; naspram harmonije i reda, temelj sveta
u večnoj njegovoj méni viđen je kao haos i to je značajan motiv u
delu ovog filozofa kome će se kasnije filozofi često vraćati.
    Polazište Ničeove filozofije je Šopenhauerovo shvatanje volje
kao temelja sveta s tom razlikom što volju povezuje s fenomenom
života; sam pojam života kod njega nije jasno određen budući da
ima metaforički karakter i da se ispoljava kroz odnos prema volji,
prema volji za moć. Na tragu darvinističkog shvatanja prirode
Niče nastoji da filozofski osmisli "borbu za opstanak" čiji je si-
nonim zapravo "volja za moć". Sam svet je jedinstven ali ne
stabilan, već u večnom nastajanju, kretanju, vraćanju samome
sebi. Posledica toga je Ničeovo tumačenje saznanja, istine i nauke.
    Istina je oruđe za život i ona se dokazuje korisnošću,
zadovoljavanjem potreba, vlašću nad prirodom i drugim ljudima;
to znači da treba odbaciti vladajući kult nauke i naučne istine.
Nema nijednog filozofa kod koga filozofija ne bi postala apologija
saznanja, pisao je Niče; sve njih je tiranisala logika a logika je po
svojoj prirodi izraz optimizma. S naučnim progresom svet nije
postao bolji, već je stvoreno mnoštvo predrasuda i zabluda koji
nataloženi vremenom sad se pokazuju kao nasleđe prošlosti.
Razlika između realnog sveta života i ljudskog sveta jeste
posledica tiranije od strane saznanja i nauke. Svet se shvata kao
nešto što je potčinjeno zakonima brojeva i ne shvata da je te
zakone on sam stvorio i da oni imaju vrednost samo za njegovo
praktično delovanje. Sebe čovek tumači potčinjavajući se zakonima
logike i time opet greši jer se ljudska priroda ne potčinjava
zakonima logike.
    Niče istupa kao radikalni nihilista i traži da se prevrednuju
vrednosti kulture, civilizacije, filozofije; kod njega nalazimo ideju o
"evropskom nihilizmu": ništa više nije istinito, bog je mrtav, nema
morala, sve je dozvoljeno. To ne znači da Niče odbacuje svaki
moral i svaku vrednost, on nije moralista i apologet postojećeg; on
govori o budućem koje mora nastupiti i zalaže se za "prevrednova-
nje svih vrednosti". Smatra da je nihilizam realnost za sledeća dva
stoleća, da evropska kultura raste u napetosti koja čovečanstvo
vodi u katastrofu. Označavajući sebe "prvim nihilistom u Evropi" i
"filozofom nihilizma" Niče nastoji da oslika nihilizam kao
neminovnost i razlikuje "nihilizam slabih" koji je simptom sum-
raka volje usmerene ka biću i "nihilizam jakih" koji je simptom oz-
dravljenja, buđenje volje ka biću. Nihilizam je nužna posledica
delovanja hrišćanstva, vladajućeg morala i filozofskog pojma
istine. Kada se razobliče istine ostaje praznina, ponor nebića.
Nihilizam je posledica razočaranja potragom za smislom života i
potpunim sistemom, razočaranja gubitkom svih vrednosti, straha
pred stvarnošću. Ne postoje ni apsolutne vrednosti ni racionalna,
univerzalna struktura sveta koja bi uslovljavala naše
razumevanje.
    Svetom oduvek vlada volja koja nastoji da se vrati sebi i da
sebe ponovi. Tu ideju Niče nalazi u ranogrčkoj i istočnoj tradiciji i
njom se suprotstavlja linearnom modelu razvoja hrišćanstva i
hegelovskoj shemi progresa i ističe ideju kružnog toka: "sve stvari
se vraćaju i mi sa njima, ponovili smo se beskrajno mnogo puta
kao i sve s nama". Sve se iznova vraća: svaka misao, svaki bol i
svaki uzdah, tračak mesečevog zraka, nit paučine, trenutak u
kojem se nalazimo. Svet ponavlja sebe samog; u nedostatku
ontološkog temelja pokazuje se kako je bit sveta volja; ta volja je
bit čoveka koji se sjedinjuje sa svetom i ide putem kojim drugi
samo slepo tumaraju.

Comments

Popular Posts