Originalnost Hegelove (Hegel) filozofije u odnosu na
prethodnu tradi-
ciju filozofskog mišljenja ogleda se jednim delom, a
koji će činiti sa-
držaj razmatranja ovog rada, u kompleksnom preplitanju
istorije, po-
litike i prava sa pojmovima i kategorijama koji svoje
poreklo vode iz
umetničkog predstavljanja sveta.1 Takav način
filozofskog razumevanja
i izlaganja bivstvovanja, suštine i osnove svega onog
što jeste, kao i čo-
vekovog mesta unutar kosmosa i nomosa (νομός), nije
bio stran vlada-
jućem duhu epohe koja se hranila postulatima i rezultatima
Kantove
(Kant) kritičke filozofije, s jedne strane, a s druge
iskustvom Francu-
ske revolucije, jakobinskog terora i pojave (Erscheinung)
jedinog mo-
dernog individualiteta koji je uspeo svojim delanjem,
nalik antičkom
„pravu heroja“ (PhR § 350),2 kako čitamo
u Hegelovoj političkoj teoriji,
da uspostavi temelje moderne države. Osećanje rađanja
novog sveta i
pokušaji njegovog pojmovnog određenja izvedeno je na
izvoru filozof-
ske misli nemačkog idealizma najpre u estetskim kategorijama.
Iako je
za Hegelovu filozofiju pojam uzvišenosti zadobio samo sporedno me-
sto u njegovim Predavanjima iz estetike, smatram
da je upravo taj po-
jam inicirao početne korake za promišljanje ideje spekulativne
filozofije
na baštini grčkog dramskog predstavljanja tragične dinamike
svojstve-
ne sukobu između dva ’prava’ koja podjednako zahtevaju
’apsolutnost’ i
|
isključivost (Ausschließung)3 svog važenja.
U prvom delu rada ću stoga naznačiti duhovne ’korake’
koji su pret-
hodili i u određenoj meri uslovili Hegelov rani filozofski
razvoj i koje
nalazimo u babičkim naporima postrevolucionarne epohe
da pronađe
odgovarajući oblik filozofskog mišljenja koji bi mogao
da odgovori na
sveprisutne izazove rađanja nove epohe ili, pak, mogućeg
nazadovanja i
duhovnog tumaranja. Analiza će se odnositi na Šilerove
(Schiller) spise
o uzvišenosti (1793–1802), Šelingova (Schelling) Pisma o dogmatizmu i
kriticizmu (1795), te na Helderlinove (Hölderlin) refleksije iz njegove još
’budne’ istorije života (1795–1803). Iako se iz uzajamne
razmene izme-
đu navedenih mislioca rađa bujica plodnih ideja, okvir
rada će obuhva-
titi samo one razvojne niti koje su uticale na Hegelovu
recepciju antičke
tragedije i njeno povezivanje sa izlaganjem toka istorije
sveta i politič-
kom teorijom Moderne. Zajedničko filozofsko stremljenje
ovih autora
možemo okarakterisati naporom da se estetski akt misli kao završni deo
filozofskog sistema.
Iako Hegelova spekulativna filozofija i dijalektička
metoda nisu primar-
no nastale iz promišljanja grčke tragedije, nego iz
kantovskih antino-
mija i Fihteovih (Fichte) mnogobrojnih uvoda u Wissenschaftslehre, u
drugom delu rada interesovaće me način na koji se Hegelov
pojam dija-
lektike i Apsolutnog duha u određenoj meri rađa i iz
pojmovne rekon-
|
strukcije dešavanja i delanja
unutar grčke tragedije. Posebnu pažnju ću
posvetiti Hegelovoj političkoj teoriji iznesenoj u osobenom
posredova-
nju kroz estetske kategorije tragedije i tragičnog u
njegovom ranom spi-
su o prirodnom pravu (1803, O vrstama naučne obrade prirodnog pra-
va…) i
u odeljku o običajnosti u Fenomenologiji
duha (1807).
|
U završnom, trećem delu rada argumentovaću da misao
i ’žrtvena tajna’
tragičnog određuje i Hegelov pozni „berlinski“ sistem
filozofije na je-
dan, za istoriju recepcije Hegelove filozofije iznenađujući
način, – a za
samog Hegela na brutalno iskreni način. Istinitost jedne
filozofske misli
će se ujedno pokazati i u tome što ona stoji upravo
nasuprot prvobitnoj
intenciji filozofa, onog koji misli. Tajnu tragičnog
pokušaću da odgo-
netnem kroz Hegelov čin ubacivanja filozofije istorije
u završne para-
grafe Filozofije prava. Sa
novo zadobijenog stanovišta istoričnosti (Ges-
chichtlichkeit), izmirenje koje mladi Hegel upisuje u klasičnu tragediju
sada zadobija novi oblik i predstavlja izmirenje objektivnog
duha sa nje-
govom konačnošću i prolaznošću. Takvo izmirenje može
prema Hegelu
samo filozofija da pruži, pri čemu se nasleđe tragedije
u njegovom pojmu
filozofije ogleda u svojevrsnoj žrtvi koju i sama filozofija
mora da ’podari’.
|
Estetski akt kao „najviši akt uma“
|
Dve hiljade godina je moralo da prođe da bi pitanja
koja pokreće grčka
tragedija, klasično iznesena u Aristotelovoj (Ἀριστοτέλης) Poetici, po-
novo zadobila filozofski dignitet. Da se u tragediji
i fenomenu tragičnog
oko 1800. godine ponovo pronalazi nešto duboko filozofsko
osvedočava
nam jedna široka zainteresovanost duha tog vremena za
grčko tragično
pesništvo. Filozofsko razmatranje tragične misli bitno
doprinosi rađa-
nju spekulativnog mišljenja koje ono tragično neposredno
povezuje sa
političkim snažno naglašavajući da je jedino estetski
akt u stanju da za-
tvori filozofski sistem.4
|
Ime Kanta i rezultati kritičke fillozofije se i ovde
pojavljuju i pokazuju
neizbežnim. Kantova ’treća’ kritika i u njoj sadržani
pojam uzvišenog
imali su za rani razvoj nemačkog spekulativnog idealizma
presudan
uticaj. Šiler je taj, koji na osnovama Kantove estetike
prvi ukazuje na
sadašnjost i duhovnu prisutnost grčke tragedije na prelazu
u XIX vek.
Pojmovi koje Šiler upotrebljava opisujući tragediju
i efekat koji tragični
sukob vrši na publiku – uzvišeno, sloboda, um, moral,
delanje – kod
njega još uvek ne dobijaju političko značenje, koje
toliko određuje Hel-
derlinovo i Hegelovo, za dalji razvoj apsolutnog idealizma
odlučujuće
razmatranje i aktuelizovanje fenomena tragičnog dešavanja.
|
Šiler već 1793. god. reaguje na Kantovo uvođenje kategorije
uzvišenog u
Kritici moći suđenja (1790) i pokušava da je dalje razvije u okviru svoje
teorije tragedije u spisima O ljupkosti i dostojanstvu (1793, Über Anmut
und Würde), O ganutosti (1793, Über das Pathetische) i
O uzvišenom
(1802, Über das Erhabene) (Schiller
1983: 363–422, 490–501). Sudbinu
tragičnog junaka on oblikuje po matrici strahotne i
nasilne prirode,
onog što po Kantu odlikuje ’prirodno uzvišeno’ (das
Naturerhabenen).
Tragični junak čulno predstavlja i stvara uzvišenost
svojim suprotsta
vljanjem nadmoćnoj sudbini i prihvatajući borbu koja
nužno traži od
njega žrtvu, uzdiže se iznad sopstvenog individualiteta
zahtevajući pra-
vo običajnosti svoje zajednice i oslobođenje od prirodne
determinisa-
nosti. Šiler želi da pokaže kako duh u tragičnom pesništvu
proširuje
i upotpunjava svoju slobodu putem uzvišenog, koje „nastaje
samo iz
uma“ (Schiller 1983: 411) i ganuća (das Pathetische). Uzvišeno se može
pripisati samo „karakteru nezavisnom od sudbine“ (ibid.:
414) i određe-
nom sopstvenom voljom i delanjem (ibid.: 490). Kada
se uzvišeno sjedi-
ni sa lepim – umetnost postaje učiteljica čovečanstva,
jer upravo trage-
dija podučava pojedinca kako da misli sopstvenu slobodu
i na toj osnovi
da dela. Na taj način tragična umetnost čulno predočava
moralnu neza-
visnost čoveka od prirodnih zakona.
|
Šilerova razmatranja o tragediji i tragičnom međutim
i dalje ostaju unu-
tar dualizma kantovske filozofije, te on u ovim spisima
počinje da ra-
zvija osnovnu tendenciju svoje celokupne estetičke teorije
usposta
vljanjem jedinstva, dualizmom uma i čulnosti rascepljenog
čoveka. Na
jednom mestu Šiler pokušava metaforom političkih formi
vladavine da
prikaže načine odnošenja uma i čulnosti ubacivanjem
jasno politički
naglašenog pojma slobode. ’Monarhija’ je vladavina uma
nad čulima; u
suprotnom je reč o ’ohlokratiji’ – „brutalnom despotizmu
najnižih kla-
sa“ (ibid.: 387). Sloboda se tu nalazi između prinude
(uma) i anarhije
(čula) i tek u liberalnoj vladavini, koja će posredstvom
lepog ujediniti
dostojanstvo uma i strast nagona, čovek može očekivati
na umu i slobo-
di utemeljenu zajednicu. Jedino je pojam lepog u stanju
da ujedini um
i čulnost. Na ovom mestu se dakle po prvi put u istoriji
filozofske misli
|
zahteva estetski akt za zaokruženje
filozofskog sistema.
„…kako je grčki um mogao podnositi protivrečnosti njihove
tragedi-
je“? (Schelling 1977: I, 336) Ovo pitanje postavlja
mladi Šeling u dese-
tom pismu svog ranog spisa Filozofska pisma o dogmatizmu i kriticizmu
(1795). Navedenu protivrečnost on nalazi u „sukobu ljudske
slobode sa
moći objektivnog sveta“ (ibid.), moći oličenoj u sudbini
koja usudom
kažnjava tragičnog aktera, čime je on „određen za zločinca“
(ibid.). To
je međutim ujedno za Šelinga (a kako ćemo kasnije videti,
i za Hegela)
„priznanje ljudske slobode, čast koja
pripada slobodi“ (ibid). Da tragič-
ni junak dragovoljno podnosi kaznu Šeling smatra „velikom
misli“ sta-
rih Grka, jer se „gubitkom same slobode dokazala upravo
ta sloboda“
(ibid.: 337). Istu misao nalazimo i u Helderlinovom
fragmentu Značenje
tragedija…: „Značenje tragedija najlakše je shvatiti pomoću paradoksa.“
(Hölderlin 1961: 274). Izvorna „slabost“ (ibid.) putem
koje se pojavljuje
suština tragedije predstavlja taj gubitak/dobitak slobode.
Ta mogućnost
data čoveku – da se bori protiv sudbine i objektivne
moći koja nad njim
vlada (u liku prirode, a kasnije države) – mora biti,
po Šelingu, „i onda
kad nestane pred svetlošću uma […] sačuvana za umetnost“
(Schelling
1977: I, 336).6
Filozofija, naime, može adekvatno
da izrazi ’ćutanje’ i ’ne-
most’ Apsoluta samo posredstvom estetskog opažaja, te
se objektivnost
Apsoluta dostiže samo putem umetničkog predstavljanja.
Ponovo se
estetski akt uspostavlja kao najviši akt uma, dok se
sažeti programski
stav tog načela – da ideja lepog sve ujedinjuje i obuhvata
sve ideje – po-
javljuje već sledeće godine u najpregnantnijem mogućem
obliku u tzv.
Najstarijem programu sistema nemačkog idealizma
(1796).
|
Ovde neću ulaziti u sadržajno bogatu problematiku tog
programa ute-
meljenja sistema filozofije nemačkog idealizma, nego
ću samo izdvojiti
u spisu tek posredno pomenuti momenat određenja istorije kao estet-
ske kategorije, a što Šeling par godina kasnije razvija
u svojim Predava-
njima o metodi akademskih studija (1802): „…identitet nužnosti i slobo-
de i njegova pojava [Erscheinung], posebno u tragediji“
(Schelling 1977:
V, 310) jeste ono što povezuje istoriju i umetnost.
To je istovremeno, na-
stavlja Šeling, „stanovište filozofije i religije same“
(ibid). A taj identitet
nužnosti i slobode je „sa stanovišta stvarnosti […]
nepojmljiv i potpu-
no objektivan“ (ibid) i kao takav oličen u pojmu sudbine.
Šta to znači
međutim, po Šelingu, da je istorija estetska kategorija
pošto prikazu-
je, ’posebno u tragediji’, identitet nužnosti i slobode
koji je ’objektivan’
i sudbinski. Naznake mogućeg odgovora možemo pronaći
u završnim
odeljcima Sistema transcendentalnog idealizma (1800). U slobodnom
delanju, „možda čak protiv volje onog koji dela nastaje
što on sam […] ni-
kada ne bi mogao ostvariti“ (Schelling 1977: III, 594).
Ovaj stav je „tran-
scendentalni izraz […] odnosa slobode prema nekoj skrivenoj
nužnosti
koja se čas naziva sudbinom, čas proviđenjem….“ (ibid.)
Takvo shvatanje
skrivene nužnosti u okviru slobodnog delanja je zasluga
tragične umet-
nosti koja pokazuje zavisnost čoveka od nužnosti koja
je iznad njega.
Sudbinu stoga Šeling pronalazi u činjenici da nešto
sasvim drugo i razli-
čito od svesne namere može nastati iz slobodnog delanja,
a što ne treba
da predstavlja izraz nekog „sistema fatalizma“ (ibid.: 601), nego „poja
vljivanje Apsolutnog koje se postepeno razotkriva“ (ibid.:
603). To Apso-
lutno, taj identitet nužnosti i slobode, rešava se u
Sistemu transcenden-
talnog idealizma estetskim opažajem, koji je jedini u stanju da predstavi
iskonsko jedinstvo onoga što se u u prvom aktu (filozofske)
svesti već ra-
stavilo. (ibid. 625). Samo umetnost može objektivno
da „dokumentuje“
(ibid. 627) ono što filozofija samo subjektivno može
prikazati. Kao ce-
lokupno delo ljudskog roda, dakle kao istorijski rezultat,
Šeling zahteva
„jednu novu mitologiju […] čije rešenje treba očekivati
samo od budućih
|
sudbina sveta i daljeg toka
istorije“.
Iako Šeling u svojim predavanjima (1798–1800) objavljenim
u Sistemu
transcendentalnog idealizma razvija postavke Najstarijeg programa si-
stema nemačkog idealizma, suštinski aspekt tog dokumenta pronalazi-
mo već u Helderlinovom fragmentu Hermokrat Kefalu (1795):
|
Ti braniš, dakle, ozbiljno ideju da bi, u nekom datom
dobu, ide-
al znanja mogao biti izložen u nekom datom sistemu?
[…] Možda!
To prvenstveno zavisi od načina kako razumemo poslednju
tačku.
(Hölderlin 1961: 213)
|
Tu ’poslednju tačku’ Helderlin izlaže iste godine u
pismu Šileru (4.9.1795):
|
…pokušavam da razvijem za moju sopstvenu svrhu ideju
beskonačnog
progresa filozofije, pokušavam da pokažem da ono što
moramo da za-
htevamo od svakog sistema, naime ujedinjenje subjekta
i objekta u ap-
solutnom Ja – ili kako se to već želi nazvati – moguće
upravo estetski, u
intelektualnom opažaju, dok teorijski samo putem beskonačnog
pribli-
žavanja […] da je besmrtnost neophodna za realizaciju
sistema mišljenja
kao i za sistem delanja. (Hölderlin 1954: 181)
|
Upravo je Helderlin u susretima i razgovorima sa Hegelom
u Frankfurtu
(Frankfurt) i Homburgu (Homburg) između 1797. i 1799.
uticao svojim fi-
lozofskim stavovima na izgradnju spekulativne dijalektike
koja je – kako
glasi teza ovog rada – jednim bitnim delom utemeljena
na ’prevladanim’
(u hegelovskom smislu ukinutosačuvanim) dekonstrukcijama
figura
grčke tragične umetnosti. Međusobni misaoni uticaj između
ovih filo-
zofa i prijatelja u okviru ovog rada se ne može ni približno
predstaviti u
glavnim crtama. Sličnosti, ne samo terminološke, već
i srodnost tumače-
nja vladajućih filozofskih pojmova epohe između Helderlinove
i Hegelo-
ve rane filozofije su ogromne i stoga ne začuđuje obimna
sekundarna bi-
bliografija posvećena njihovoj filozofskoj ’razmeni’.
Zato ću se ograničiti
na one motive koje možemo naći u Helderlinovim fragmentima
koji su,
tako se čini, uticali na oblikovanje Hegelove spekulativne
dijalektike i na
izgradnju sistema filozofije duha. Pažnju ću prevashodno
posvetiti Hel-
derlinovoj Osnovi za Empedokla i
Napomenama uz Antigonu
(1804), jer
upravo Sofoklovu tragediju Antigona Hegel analizira i koristi je za izlaga-
nje grčke običajnosti u Fenomenologiji duha istovremeno kada Helderlin
|
objavljuje svoj prevod i napomene
uz to delo.
„Izmirenje je usred spora i sve razdvojeno pronađe se
opet.“ (Hölder-
lin 1957: 160) Ovim rečima Helderlin završava svoj roman
Hiperion
ili pustinjak u Grčkoj, tvrdeći da se onaj, ko se sa svetom lako razdva-
ja (entzweit), s njim se lakše i miri (versöhnt) (ibid.:
134). Helderlin je
prvi koji pojmu izmirenja, odnosno ujedinjenja (Vereinigung), jednom
od temeljnih pojmova Hegelove filozofije duha, posvećuje
veliku pažnju
u svojim razmišljanjima o suštini tragedije i tragičnog.
Ono se za nje-
ga, kao kasnije i za Hegela, nužno ostvaruje iz rađanja
„vrhunskog ne-
prijateljstva“ (Hölderlin 1961: 153) koje u tragediji
kulminira žrtvovanim
izmirenjem. Nema izmirenja bez žrtve. Ovaj
stav koji zajednički dele
Hegel i Helderlin je već ovde doveden u vezu sa istorijom
i epohom, čiji
unutrašnji sukobi daju tragediji njen sadržaj. Samo
istorijsko doba – da
bi razrešilo, dakle izmirilo postojeće protivrečnosti
i razdvajanja – tra-
ži konačni ’individualitet’ i njegovu žrtvu putem koje
se ono Jedno, tj.
Apsolut pojavljuje u vremenu i objektivnosti sveta.
Konačnost poseb-
nosti, individuum i njegovo nestajanje „u nekom idealnom
činu“ (ibid.:
156) potrebni su duhu kako bi sebe uopšte mogao da se
manifestuje u
svetskoj istoriji. Tragični individum, međutim, nije
žrtva Apsoluta, već
svog vremena, koje se individualizuje u njemu i time
od njega stvara
„univerzalno, nepoznato“ načelo (ibid.: 159) koje tek
treba da se potpu-
no ostvari u istorijskom duhu novog doba.
Tragedija je dakle za Helderlina politička, i on sam
je politički pesnik.
„Umna forma“ koja se po njemu obrazuje u tragičnom
vremenu „…je-
ste politička, i to republikanska…“ (Hölderlin 1952:
272). Niko tada ne
može ostati neutralan, jer svako
„može biti prinuđen, nekim duhovnim
nasiljem u tom dobu, da bude patriotski prisutan u nekoj
beskonač-
noj formi, kao što su religija, politika i moral njegove
otadžbine. I ta-
kve su stvarne napomene neophodne za razumevanje grčkih
umetnič-
kih dela, kao i svih istinskih umetničkih dela.“ (ibid.:
271). Prikazivanje
onog Tragičnog koje počiva na suprotstavljenostima,
sukobima i sporo-
vima, borbi, žrtvi, te nemosti i ćutanju tragičnog aktera,
jer je njegovo
delanje (Handeln) njemu samom neprizorno nalik Hegelovim
svetsko
istorijskim individuama koje nesvesno ispunjavaju svrhe
Apsolutnog
duha – sve to je sadržano u navedenom stavu da se umna
forma obrazu-
je u tragičnom vremenu.
Helderlin nije samo pisac tragedija, već u isti mah
predstavlja svojom
istorijom života i istinski tragičan individualni lik.
Drama njegove tra-
gične borbe sa pozitivnom običajnošću poslednjih dana
Nemačkog car-
stva odvela je ovog ’modernog Grka’, posredstvom spoznaje
nasilne di-
jalektike ideala Francuske revolucije, da izmirenje
sa sudbinom potraži
izvan svetskih okolnosti, u unutrašnjosti svog rascepljenog
života. Pra-
veći cezuru i raskidajući sa prethodnim životom, potpuno
nalik sop-
stvenom tumačenju tragičnog ’transporta’ u grčkoj tragediji,
Helder-
lin žrtvuje samog sebe ostajući naredne tri decenije
’nem’ poput svakog
tragičnog lika. Njegova žrtva, međutim, pada u epohu
moderne trage-
dije koju Valter Benjamin (Walter Benjamin), pod uticajem
Hegelovog
shvatanja, sasvim odgovarajuće naziva Trauerspiel. Tragični heroj u Mo-
derni više ne poseduje, kako ću kasnije bliže razmotriti,
funkciju zasni-
vanja države (Staatsstiftendesfunktion) ili novog doba.
On je potpuno
zagledan u sopstvenu unutrašnjost i efekat koji takav
tragičan lik izazi-
va kod publike sada je samo sentimentalan. Istina i
spoznaja Apsolut-
nog duha više ne pripadaju umetničkom prikazivanju.
To je razlog zašto
’sistem filozofije’ (Hegel) više nikada neće niti iskustveno
niti pojmov-
no posetiti ’tragediju’ (Helderlin). Svetskoistorijski
događaji – „krećući
se od jedne zemlje do druge“ (Gesang des Deutschen, u Hölderlin 1951:
5), „od stvarnosti koja razorava samu sebe u jednu drugu
zemlju samo-
svesnog duha“ (Fenomenologija duha, HW
2: 323) – sadržani su tako i u
biografijama duhovnoistorijskih individua.
Nasuprot uobičajenom i u udžbenicima za filozofiju raširenom
shva-
tanju, spekulativna filozofija apsolutnog idealizma
uvažava razliku,
drugost, stranost, suprotnost i njen razvoj do protivrečnosti;
u bit-
nom poštuje i daje suštinski prostor svakom mišljenju
koje smera da se
konkretno ostvari, dalje razvijajući i uključujući u
sebe svaki vid spora i
konfrotacije – na teorijskoj, kao i istorijske oblike
borbe, krize, diskon-
tinuiteta i propasti – na praktičnoj razini. I to čini
na taj način što do-
pušta da pojmljeno iskustvo konačnosti zadobije unutar
mišljenja uop-
šte filozofski značaj za shvatanje istine. Hegel je
jedan, ako ne i najveći
kritičar apstraktnog identiteta koji isključuje iskustvenu
stranu konač-
nosti. Njegova kritika revolucionarnog pokušaja ostvarenja
’apsolutne’
slobode u još ’nedozreloj’ stvarnosti ostaje za sva
vremena primer kriti-
ke apstraktnog mišljenja i njegovih političkih posledica.
|
Upravo je pojmovno razlaganje toka i završnog akta grčke
tragedije u
dosluhu sa Helderlinom bio onaj korak koji je Hegelov
filozofski pro-
jekat utemeljenja spekulativnog jedinstva u figuri Apsoluta
i njegovog
istorijskog oblika kao ’svetskog duha’ – odnosno, modernog
oblika dija-
lektike koja suštinski uključuje unutar sebe razliku
i borbu – odveo ka
stavu da je jedinstvo protivrečnosti i njihovo izmirenje,
koje pronalazi-
mo ’plastično’ izražene u umetnosti grčke tragedije,
samo prethodni i
za Modernu nepodobni oblik matrice nastanka i razvoja
duha i istine.
|
Smatram nužnim da se u ovom momentu ogradim od onih
interpreta-
cija Hegelove filozofije koje u njoj pronalaze tragičnost
’pogleda na svet’
ili u grčkoj tragediji vide uzor prema kojem je Hegel
suštinski oblikovao
i zasnovao svoju filozofsku metodu dijalektike.7 Uopšte nije
reč o tome,
da li tragedija predstavlja za filozofiju formalnu ili
sadržajnu matricu:
tragedija je već filozofska samim tim što je u oblasti
umetnosti najade-
kvatnije uspela da predstavi istorijske manifestacije
Apsolutnog duha
i da pojam izmirenja (figuru vraćanje duha samom sebi)
po prvi put u
istoriji ljudskog duha dovede do svesnog izraza. Ako
se i može tvrdi-
ti da je teorija tragedija implicitna Hegelovom određenju
filozofije kao
nauke, onda se to može odnositi samo na Hegelovo preuzimanje
pojma
izmirenja sadržanog u grčkoj tragediji, ali ne i na
neku vrstu bellum pe-
rennis koja
opstaje u razdvajanju (Entzweiung) i čije bivstvovanje ne do-
pire do znanja samog sebe, tj. izmirenja.
|
Strukturu tragičnog, koju je dosadašnje izlaganje obelodanilo,
možemo
okvirno sažeti u sledećim ključnim tačkama:
|
– tragično se pojavljuje samo u sporu pojedinačnog i
opšteg;
|
– tragično je predstavljeno pojmovima žrtve, krivice,
sudbine i he-
|
rojskog individualiteta kao instrumenta Apsolutnog
duha
– odnosi se na pitanje konkretnog postojanja prava,
koje se
|
– istorijski ostvaruje, te je istoričnost (Geschichtlichkeit)
implicit-
na svakom tragičnom
učinu (Tat);
|
– tragično delanje (Handlung) se nalazi na drugom stupnju
u ra-
zvoju pojma,
pa izmirenje kao rezultat tragedije pripada višoj
sferi znanja/delanja,
odnosno zasnivanju nove običajnosti.
|
U ovom delu rada najpre želim da pokažem na koji način
Hegel shvata
grčku tragediju i pojam tragičnog u svojim ranim spisima,
tj. u periodu
do kasnog tzv. ’jenskog perioda’ i početka rada na Fenomenologiji duha.
Prisutnost tragedije i njeno značenje za oblikovanje
određenih pojmova
Fenomenologije duha biće predmet drugog koraka u izlaganju. Kakvu
’sudbinu’, pak, doživljava značenje tragedije i tragičnog
u Hegelovom
’berlinskom periodu’, u periodu kada on na osnovu enciklopedijskog
si-
stema filozofije iz 1817. god. konkretizuje osnovne
crte i pojmove svog
sistema filozofije – predstavljaće završni deo rada.
|
Hegelove prve refleksije o tragediji nalazimo u manuskriptu
koji je
objavljen pod naslovom Duh hrišćanstva i njegova sudbina (1798–1800).
Strukturu grčke tragedije Hegel tu prenosi na istorijski
lik Isusa i njegovu
sudbinu. Kroz svoju tragičnu sudbinu Isus postaje svetskoistorijski
in-
dividuum koji svojim činom i žrtvom zasniva novo istorijsko
doba. Hegel
će kasnije, u sklopu svojih predavanja iz svetske istorije,
potpuno razvi-
ti koncept svetskoistorijskog individualiteta, a koji
se ovde po prvi put
pojavljuje u njegovim spisima. Isus se suprotstavlja
jevrejskim zakonima
i time povređuje sam život koji, pak, nastupa nasuprot
njemu kao sudbi-
na pripremajući njegovu propast. Nisu zakoni kao takvi
suprotstavljeni
Isusu, već su predstavljeni kao moći života samog,
ali onog koji je pao u
’pozitivnost’ stvarnosti, te ne može sam od sebe da
propadne, već čeka
drugu životnu silu koja bi ga srušila (W 1: 297). U
ovom periodu svog fi-
lozofskog razvoja Hegel još uvek ne raspolaže pojmom
Apsoluta ili duha,
već su pojmovi života i ljubavi oni koji predstavljaju univerzalno nače-
lo u kojem se izmiruje sudbina (ibid.: 306, posebno
328, 344, 346). Zato
je tragedija Isusa predstavljena kao borba između dve
različite životne
moći. Isusova žrtva izmiruje život sa njim samim i tako
priprema obna
vljanje samog života, ali u novom obliku koji će revolucionisati
i pripre-
miti nastupanje nove epohe u svetskoj istoriji. Tu se
sam život izmiruje
sa samim sobom i smrt ne odnosi pobedu nad životom;
u suprotnom –
kako Hegel to kritikuje u svojoj analizi Šilerovog Valenštajna (Wallenste-
in) –
to se ne bi moglo opisati kao tragično nego kao užasno (ibid.: 620).
Nastupanje nove epohe u istoriji Hegel tri godine kasnije
opisuje kao
„izvođenje tragedije u običajnom“ (HW 1: 458) u spisu
O vrstama nauč-
ne obrade prirodnog prava, njegovom mestu u
praktičnoj filozofiji i nje-
govom odnosu prema pozitivnim pravnim naukama.
To je Hegelov prvi
pravnopolitički objavljeni rad. Mnoga svoja shvatanja
o pravu i politici,
izložena u ovom radu, Hegel će zastupati i u svojim
berlinskim preda-
vanjima iz filozofije prava, kao i u svom prvom akademskom
kursu iz fi-
lozofije prava 1817. god. na Univerzitetu u Hajdelbergu
(Heidelberg). To
međutim ne važi i za shvatanje tragedije i njenog odnosa
prema onom
političkom, koje je u ovom spisu, posvećenom problemu
prirodnog pra-
va, izneto u začuđujuće razruđenom obliku.
|
Hegelova filozofskoistorijska koncepcija ’tragedije
u običajnom’ je če-
sto navođena u različitim kontekstima i neretko u međusobno
suprot-
stavljenim interpretacijama. Potrebno je shodno tome
razjasniti šta tač-
no Hegel predstavlja i podrazumeva tim iskazom.
|
Ovo nije ništa drugo do izvođenje tragedije u običajnom,
koju Apsolut
večno igra sa samim sobom: – da sebe večno rađa u objektivnost,
time
se u tom svom obliku prepušta patnji i smrti i uzdiže
se iz svog pepela
u lepotu. Božansko u svom obliku i objektivnosti poseduje
neposredno
dvostruku prirodu i njegov život je apsolutno jednobivstvovanje
tih pri-
roda. (ibid.: 458–459)
|
Najpre treba razjasniti početak rečenice ’Ovo nije ništa
drugo do…’ koji
se odnosi na Hegelovo razmatranje uzroka propasti grčkog
polisa. Na-
ime, životna i razigrana običajnost polisa je prešla
u krutu i neživot-
nu formalnost rimskog prava u kojem načelo formalne
jednakosti ljudi
kao privatnih ličnosti zadobija apstraktno važenje.
To se dešava, prema
Hegelovom mišljenju, podelom na staleže, tj. stvaranjem
novog stale-
ža koji je suštinski određen imanjem i sposobnošću posedovanja.
Svaki
pojedinac se preko poseda „odnosi naspram svih drugih
kao ono opšte
ili kao građanin, u smislu bourgeois…“ (ibid.). To je stalež koji je određen
političkim mirom, privređivanjem, solipsizmom i pravnom
sigurnošću
„svakog uživanja i poseda i prava“ (ibid.). Već je primećeno
(Riedel 1982:
125–126) da Hegel ovim upisuje moderan lik buržuja u
okvir situacije
propasti grčkog sveta, čime je nastojao istorijski da
opiše nastajući kon-
flikt pojma ličnosti u dvostrukosti njegovog lika (citoyen
– bourgeois).
Tu još nije reč o razlici između građanskog društva
i države, koja se ka-
snije javlja kao odlučujuća za strukturu Filozofije prava. Hegelova anali-
za smera samo na ukazivanje nastanka suprotnosti podelom
na staleže
kao sudbine i nužnosti unutar ideje običajnosti. Tim davanjem prava i
priznavanjem postojanja novog staleža privatnih lica,
ideja običajnosti
žrtvuje jedan deo same sebe i kroz saznanje nužnosti tog dešavanja ona
se izmiruje sa sobom. Takvo izmirenje se međutim odigrava
samo u
okviru filozofski pojmljene
’apsolutne običajnosti’:
|
Kako se u nauci takvo učvršćivanje i izolovanje pojedinačnih
principa
[…] sprečava jedino filozofijom, pošto deo ne poznaje
sopstvenu grani-
cu, već naprotiv nužno smera da se konstituiše kao celina
i kao Apsolut,
a filozofija idejom celine stoji iznad delova […] isto
tako filozofija se […]
prikazuje kao istorija običajnog totaliteta, u kome
ona, postojana u svo-
joj ravnoteži lebdi u vremenu između suprotstavljenih
momenata, čas
opominjući državno pravo na njegovu određenost laganom
prevagom
onog građanskog, čas praveći provale i prodore prvog
u drugo […] pod-
sećajući sve njih u njihovoj razdvojenosti na njihovu
vremenitost i zavi-
snost… (HW 1: 477–478)
|
Analiza drugog dela navedenog citata nas bliže uvodi
u Hegelovu teori-
ju tragedije i njenu povezanost sa pravom, politikom
i dinamikom svet-
ske istorije, jer Hegel ovde zapravo koristi estetske
kategorije tragedije i
komedije pri prosuđivanju neke istorijske situacije
i pri iskazivanju teo-
|
rijskopolitičkih stavova.
Tragedija je za Hegela refleksiona forma epa i suštinski
predstavlja su-
kob između različitih shvatanja običajnodelatnog orijentisanja
unutar
grčkog polisa. Ukidanje običajnosti polisa je predstavljeno
kao istorijski
događaj postavljen u novi princip prava, koji zahteva
svoje ’pravo’ unu-
tar postojeće običajnosti polisa. Ono tragično se tu
nalazi u nemoguć-
nosti rešenja spora odlukom i sudom individue, čije
iskustvo patnje nije
ono tragično za Hegela, već je predstavljeno kao osobina
’pozitivne’ obi-
čajnosti političke zajednice.
|
Ali samo iz perspektive interpretatora, onog ’Wir’ iz
Fenomenologije
duha, a
ne iz perspektive delatnog aktera, jedna takva situacija se može
okarakterisati kao tragična. Time se Hegelova koncepcija
tragičnog su-
štinski razlikuje od tzv. ’metafizike tragičnog pogleda
na svet’: priroda
čoveka ili suština bivstvovanja nisu za Hegela tragični
– kao tragično
mogu se posmatrati samo sporovi i borbe unutar istorijskog
sveta.
|
Ono što Hegel u ovom spisu naziva apsolutnom običajnošću razvija se u
drugom delu navedenog citata kao objektiviranje Apsoluta. Ali na jedan
potpuno osobeni način, jer kretanje Apsoluta i njegova
manifestacija u
konačnosti ’ljudskih stvari’ (tj. u objektivnosti duha)
služi Hegelu kao
instrument istorijske i političke analize.
U svom objektiviranju Apso-
lut se prikazuje kao dvostruka priroda, dok tragično
dešavanje vodi ovo
razdvajanje nazad u jedinstvo i izmiruje ga. Uvek postoji
razlika između
apsolutne običajnosti života i pojedinačnih formi koje
taj život istorijski
preuzima. Uvek dakle postoji razlika između duha pojedinačnog
naro-
da i Apsolutnog duha koji se u njemu pojavljuje (Erscheinen).
Sudbina
Apsoluta je dakle u njegovom pojavljivanju u konačnom
da bi se pro-
našao u njemu. Stoga njegova pojava u Objektivnom duhu
uzima samo
lik tragičnog individualiteta ili duha naroda oblikovanog
u državu, koji
se, opet, pojavljuje kao individualitet svojim ulaskom
u svetsku istoriju.
Ono konačno izražava i ujedno ne izražava Apsolutno. Zato
ono umire
i nastaje. U ovom izmirenju sa svojom sudbinom duh se
istinski uzdiže
do slobode. Hegel će tek u Fenomenologiji duha ovo da izloži u logičkim
terminima: negativnost je u samom
srcu Apsoluta. U tome je takođe sa-
držana kritika Šelingove filozofije zbog razdvajanja
Apsoluta od nega-
tivnosti: „…život boga i božansko saznanje mogu se zaista
izraziti kao
neka igra ljubavi sa samom sobom; ta se ideja srozava
na osobinu okre-
pljenja duše pa čak na ogavnost ako u njoj nedostaju
ozbiljnost, bol,
strpljenje i rad onog negativnog“ (HW 2: 18).
Konačna pojava i manifestacija Apsoluta u istoriji –
u svetskoistorij-
skim likovima individua (Aleksandar Makedonski, Cezar,
Isus, Napo-
leon) ili pojedinačnih država (grčki polis, rimska republika,
moderna
država) – nužno se mora, u punoći svoje snage i uživanja
u miru proi-
zvođenja, kao poseban individualitet otvoriti negativnom
i u svoju pro-
past otići „odjednom i s lomom“ (HW 1: 484). „Filozofija
običajnosti
poučava“ (ibid.), posredstvom dijalektičke matrice,
u istoriji duha već
prisutne u tragediji, na koji način pojmiti tu nužnost
smrti i konačnosti
individualnih likova Apsolutnog duha. Filozofija uči
da postoji
|
…uvek jedno neslaganje Apsolutnog duha i njegovog lika.
Ali za taj ap-
solutni lik filozofija ne može pribeći bezobličnosti
kosmopolitizma niti
praznini prava čovečanstva i istoj praznini jedne narodne
države (Völ-
kerstaat) ili svetske republike (Weltrepublik), apstrakcijama i formal-
nostima koje sadrže suprotnost običajnoj životnosti
i po svojoj suštini
su protestantske i revolucionarne prema individualitetu,
već filozofi-
ja mora za visoku ideju apsolutne običajnosti takođe
spoznati najlepši
oblik. (ibid.)
|
Upravo taj ’najlepši oblik’ žrtvovanjem jednog dela
samog sebe – što
je predstavljeno u Hegelovoj filozofiji ili figurom
propasti običajnosti
neke političke zajednice ili smrću svetskoistorijskog
individuuma –
„prima svoj vlastiti život natrag očišćen od negativnog“
(ibid.). Dobar
građanski poredak se mora ’pročistiti’ čitamo u početnom
citatu ovog
rada. Ovim rečima Hegel završava svoj prvi pravnopolitički
spis izla-
|
žući život i kretanje Apsoluta
po matrici grčke tragedije da bi pridobio
pogodan instrument za političku analizu sopstvenog doba.
Jer, to je
postrevolucionarno vreme, sve stvari su u kretanju
i permanentnoj
promeni, „večni nemir pojma“ (ibid.: 454) žrtvuje pojavnost
života, dok
stalnost i mirnoća učvršćene i ukrućene životnosti običajnosti
unutar
moderne države još nisu na vidiku. Sa prvim izdanjem
svoje Enciklope-
dije filozofskih nauka (1817) i sa izlaganjem sopstvenog shvatanja mo-
derne države u predavanjima iz filozofije prava koje
Hegel počinje da
drži iste godine – tragedija i ono tragično gube svoje
značenje za isto-
rijskopolitičku analizu, ali Hegel i dalje nastavlja
da razmatra, prevas-
hodno u berlinskim predavanjima iz svetske istorije,
tragičnu matricu
nastanka i propasti objektivnih manifestacija Apsolutnog
duha.
Teoriju tragedije Hegel nastavlja da razmatra i u radu
kojim se završava
jedan dugi period njegovog filozofskog razvoja. U Fenomenologiji duha
(1807) se već susrećemo sa zrelim oblicima i izgrađenim
idejama Hege-
lovog rada na izgradnji sistema filozofije. Mnoge ideje
i kategorije koje
su tu sadržane kasnije će poprimiti drugačiji lik i
različito značenje, a
mnoge od njih su preuzete u skoro identičnoj formi koju
pronalazimo u
njegovim ranijim spisima. To se odnosi i na Hegelovo
shvatanje tragič-
nog nasleđa filozofije koje se ovde, s jedne strane,
neposredno nadove-
zuje na spis o prirodnom pravu uporednim razmatranjem
običajnosti i
grčke tragedije, dok s druge strane vrednovanje tragedije,
kao dramske
forme, zadobija novo značenje time što se izlaže u poglavlju
o religiji.
Iako Hegel sada uvodi i neke nove momente razmatrajući
značenje tra-
gedije i tragičnog, biće uzeti u obzir samo stavovi
u kojima se prikazuje
preplitanje i posredovanje etstetskog i političkog.
U odeljku „VI Duh. A. Pravi duh, običajnost“ možemo
videti na delu
kako Hegel izvodi dijalektiku supstancije i
samosvesti po matrici tragič-
nog spora da bi predstavio momenat kretanja
Apsolutnog duha kao obi-
čajnosti. Hegel najpre ukratko izlaže celokupno kretanje i njegov rezul-
tat. On polazi od nužnosti nastupanja nasuprot sebi
kao pojedinačnosti
koja je sadržana u supstanciji kao takvoj. Time se
supstancija razdvaja
u ’božanski’ (porodica, neposredna, ’mrtva’
običajnost) i ’ljudski’ zakon
(narod, država, ’vlada, rat, negativna sila’).
Samosvest, pripisana u ovom
kretanju Apsolutne ideje samo onom ljudskom, u
posedu je dvostrukog
znanja: (a) „neznanja o onome što čini“ i (b)
znanja o tome, o običajno-
sti svog delanja, koje je time „prevarno znanje“
(HW 2: 241). Na delu je
protivrečnost znanja o običajnosti sopstvenog delanja i nesvesnosti, tj.
neznanja o onome što je običajno posebi i zasebe.
Rezultat je isti kao i
u spisu o prirodnom pravu: jedna postojeća
običajnost je propala.
|
Ljudsko pravo ima dakle „za svoju sadržinu i moć“
(ibid.: 245) samosve-
snu običajnu supstanciju u liku naroda koji je sebi
uspeo da podari dr-
žavu i sopstveni ustav. Duh u takvoj političkoj
zajednici se pokazuje kao
„snaga celine“ i moć nad individuama. Snaga
samoodržanja je svrha tog
ljudskog zakona oličenog u državi koji se
suprotstavlja i „ima istinu i
potvrdu svoje moći“ suprotstavljanjem božanskom
zakonu, tj. pojedin-
cu i porodici:
|
Rat je duh i forma u kojoj je suštinski momenat
običajne supstancije,
apsolutna sloboda običajnog samosuštavstva od
svakog postojanja (Da-
seyn), prisutan
(vorhanden) u svojoj stvarnosti i osvedočenju. (ibid.: 259)
|
Rat je time predstavljen kao delo (That), kao učin
ili rezultat, koji reme-
ti ono što se u običajnom svetu oblikuje kao
poredak i pretvara ga u nje-
govu suprotnost. Politički poredak, zahvaljujući
ratu, stupa u negativno
kretanje kojim Hegel ujedno predstavlja i kretanje
samog Apsolutnog
duha ili njegovim rečima: „…onu večnu nužnost
strahovite sudbine koja
i božanski i ljudski zakon […] gura u ponor svoje jednostavnosti, – i za
nas prelazeći u apsolutno biće za-sebe (Fürsichseyn)
potpuno pojedi-
načne samosvesti“ (ibid.: 251).
|
Rat ili kolizija prava predstavljena u grčkoj
tragediji posmatra se kao in-
strument i motor kretanja Apsolutnog duha.
Remetilački pojam ’dela’
Hegel će kasnije preuzeti u Filozofiju prava u pojmu „poslednje“ suvere-
ne odluke (PhR § 273) – jednom „iritabilitetu“ (PhR
§ 263 Z, 271 Z) dr-
žavnog organizma – kojom država kao individualitet
i „idealitet celine“
(PhR § 320) stupa u more svetske istorije (kako to
E. Gans plastično opi-
suje u predgovoru drugom izdanju Hegelove Filozofije prava).
|
Međutim, stigli smo do dijalektičkog obrta, jer put
ka daljem razvoju
subjektivnosti i slobode (Apsolutnog duha) prestaje
unutar ’fenome-
nološke’ perspektive da se dalje pravnopolitički
odvija. Subjektivnost
počinje da traži svoje potpuno samorazvijanje
najpre u unutrašnjosti
morala, a potom u sferama Apsolutnog duha (religije
i apsolutnog zna-
nja). Sloboda dakle ne pronalazi svoje potpuno
ostvarenje u društvenim
i političkim odnosima; njen potpuni i konkretni
razvoj se mora tražiti u
unutrašnjosti Apsolutnog duha koji se vratio k sebi
samom. To je jedan
ostatak negativnosti koji nam obelodanjuje
strukturalnu nepotpunost
objektivnog sveta i nužnost njegovog prevladavanja
posredstvom filo-
zofije kao najviše forme apsolutnog znanja: znanja
koje mora sebe da
žrtvuje jer poznaje svoje granice, granice ostvarenja slobode, tog najve-
ćeg ideala Moderne. To je tragedija moderne u
njenoj dubokoj pojavi.
To je Hegelovo žrtvovanje filozofije.
|
Filozofska žrtva kao najviše izmirenje
|
Od prvog izdanja Enciklopedije filozofskih nauka Hegel dospeva do ko-
načnog određenja filozofije kao one koja
posredstvom nasleđa umetnič-
kog prikazivanja (u tragičnom opisu sukoba i
izmirenja)) i religioznog
predstavljanja (u protestantskom određenju savesti)
završava i upotpu-
njuje prikazivanje Apsoluta kao duha u njegovoj
subjektivnoj, objektiv-
noj i apsolutnoj formi. Taj preobražaj se može
naslutiti već na završnim
stranicama Fenomenologije duha kada
Hegel rekapitulira celokupno
prethodno izloženo kretanje supstancije kao
subjekta i kada o Apso-
lutnom znanju kao rezultatu istorije duha iznosi
sledeće reči: „Znanje
ne poznaje samo sebe, nego i negativnost samog sebe
ili svoje granice.
Znati svoje granice znači umeti žrtvovati se“ (HW
2: 433). Filozofski se
to prikazivanje znanja koje žrtvuje samo sebe i
koje to zna odigrava unu-
tar polja „pojmljen[e] istorij[e]“ (begriffene Geschichte).
Tim konceptom
Hegel programski najavljuje zadatak svog budućeg
istraživanja. Filozof-
sko znanje postaje za Hegela, kako to s pravom
opaža Oto Pegeler (Otto
Pöggeler), „tragično znanje“ (Pöggeler 1993: 102) koje zna da shvatanje i
opravdanost svog shvatanja istine mora na kraju
žrtvovati i, što je iden-
tično, podariti Apsolutnom
znanju i njegovom istorijskom obliku.
|
Pravo, filozofija prava, istorija, žrtva,
(pojedinačna) država (Dasein des
Staates), izmirenje, promašeno međusobno priznanje država kao indi-
vidua… Sve su to pojmovi Hegelovog filozofskog
sistema u kojima op-
staje nasleđe grčke tragedije i koji određuju i
sudbinu same Hegelove
filozofije. Zato ovaj rad završavam tvrdnjom da
Hegel žrtvuje svoju fi-
lozofiju i to zna. Prethodno je, pak, potrebno
pokazati u kom smislu
tragedija i tragično prestaju da važe kao
instrument političke analize
unutar epohe moderne države; a zatim i u kom smislu
pojam tragič-
nog, koji zahteva žrtvu i izmirenje, opstaje u
Hegelovoj zreloj filozof-
skoj misli.
|
U skoro svim svojim do sada objavljenim predavanjima
iz svetske isto-
rije Hegel ne propušta da pomene Napoleonove reči
upućene Geteu
(Goethe), da mesto sudbine, kao sveprožimajućeg
sadržaja grčke tra-
gedije, preuzima u modernom dobu politika koja svojom „nadmo-
ći“ (Übermacht) (Hegel 2005: 141) upravlja svrhama
država i njihovom
vladavinom nad pojedinačnim individuama. Takvoj
politici „kao moći“
individue se u modernom dobu „moraju žrtvovati“
(Hegel 1996: 393).
Politika preuzima mesto sudbine kao istorijske moći. Ako politika stu-
pa na mesto sudbine prikazane u grčkim tragedijama,
onda se istorijski
događaji više ne mogu opisati kao tragični, jer je
ono tragično suštinski
određeno kroz usud kojim vlada moć koju subjektivni
duh, tj. individua
ne može artikulisati i adekvatno izraziti. Svetska
istorija je od sada pre-
puštena slučaju i samovolji monarha, savremenih
oligarha i međuna-
rodnih korporacija koje zauzimaju središnje mesto
države kao sadržaja
svetske istorije.
|
Upravo Napoleon predstavlja za Hegela poslednju
tragičnu pojavu u
svetskoj istoriji. Neposredno što će napustiti
Nirnberg (Nürnberg) u
svojstvu gimnazijalskog rektora, Hegel doživljava
pad Napoleona i po-
novno uspostavljanje ravnoteže evropskog sveta
država Bečkim kon-
gresom 1815. godine. U pismu Nithameru (Niethammer)
od 13.10.1806.
Hegel opisuje Napoleona kao „svetsku dušu“
(Weltseele): „čudesno je
osećanje videti takvu individuu koja […] se širi
svetom i dominira nad
njim“ (Hegel 1969: I, 102). Napoleon, tako smatra
Hegel, nesvesno ostva-
ruje, kao instument Apsoluta, (hegelovsku)
filozofiju svetske istorije.
Zato je i pad Napoleonove vladavine za Hegela izraz
onog tragičnog na
njegovom najvišem stupnju (up. pismo Nithameru od
29.04.1814., He-
gel 1969: II, 28). Napoleon predstavlja za Hegela
utemeljivača moderne
države,8
ali i poslednju pojavu „prava
heroja“ na osnivanje država: „Apso-
lutno pravo ideje je da nastupa u zakonskim
određenjima i objektivnim
institucijama […] bilo da se oblik ovog ostvarenja
ideje pojavljuje kao bo-
žansko zakonodavstvo i dobročinstvo, bilo kao
nasilje i nepravo; – ovo
pravo jeste pravo heroja (Heroenrecht)
na osnivanje država (PhR § 350).
|
Sa nastankom moderne države svetskoistorijske
individue prestaju
da predstavljaju instrument pojave Apsolutnog duha.
Hegel reaguje u
svojoj Filozofiji prava i
razlog tome pronalazi u nastanku građanskog
društva i sveta u kojem se legalnost i pravni
odnosi proširuju na sve
sfere društvenog života. U modernoj državi koja
predstavlja „takvo dr-
žavno stanje koje se već toliko razvilo da poseduje
organizovanu ustav-
|
nost, izrađene zakone,
temeljno pravosuđe, uređenu administraciju,
ministarstva, državna nadleštva, policiju itd.“,
takvo jedno stanje Hegel
odbacuje kao tle na kojem može da se „razvije jedna
prava epska radnja“
(W 15: 340). Shodno tome „ni monarsi našeg doba
nisu više, kao heroji
mitskih vremena, neki u sebi konkretni čelnici
celine, već predstavljaju
neko više ili manje apstraktno središte u okviru
ustanova koje su se za
sebe već izgradile i na osnovu zakona i ustava
učvrstile“ (W 13: 254). In-
stitucije države su dakle same u stanju da
osiguraju slobodu i pravo po-
jedinca. Pošto pojedinac više nije u stanju da kroz
sebe izrazi svetsko
istorijsko delanje, onda ni umetnost za Hegela ne
može putem ideala
da izrazi na umu i slobodi izgrađenu državu. Zato u
svom poslednjem
predavanju iz estetike Hegel tvrdi da „granice
umetnosti ne leže u njoj
samoj, nego u nama“.9
Sa ostvarenjem konkretne slobode u modernoj državi
tragična matrica
spekulativnog jedinstva više nije dostatna da
adekvatno izloži istoriju
dolaženja duha do svesti o samom sebi, istoriju
samooslobođenja duha
(up. završne pasuse 3. izdanja Enciklopedije, 1830). Apstraktno pravo lič-
nosti zasnovano na posedu, građansko društvo i
konkretno ostvarenje
slobode unutar moderne države predstavljaju one
pojmove Hegelove fi-
lozofije koji su strukturalno onemogućili da grčka
običajnost, plastično
prikazana u tragedijama V veka p.n.e., uopšte
posluži za rekonstrukciju
moderne običajnosti koju Hegel preduzima u Filozofiji prava. Ono Tra-
gično u Moderni je, s jedne strane, prešlo u
sentimentalnost i ganutost
nad nesrećom glavnog junaka,10 a s druge
je poprimilo specifičan oblik:
rat i ratni stroj – da upotrebim poznati izraz
Deleza i Gatarija (Delle-
uze, Guattari) – oblikuju polje tragičnog. Pojam rata se time
potpuno
izmenio. U drugoj polovini XX veka rat poprima
određenje ’apsolutne’
tragedije, u smislu poništenja celokupne svetske
istorije, – dakle, u pi-
tanju nije samo promena istorijskog toka koja je
karakterisala po He-
gelu tragične događaje. No, pri tome treba biti
obazriv: da li se onda tu
uopšte i može govoriti o tragediji i tragičnom
(makar u hegelovskom
smislu)? Nikakvo izmirenje tada ne bi bilo moguće
ili bi samo ’apso-
lutno’ izmirenje adekvatno opisalo situaciju
nestanka ljudske vrste ili
onoga što Hegel u Fenomenologiji duha naziva
’ljudskim zakonom’ (das
menschliche Gesetz). Tragični fenomen se danas dakle da shvatiti samo
apstraktnim kategorijama, koje po Hegelu ne mogu da
izraze ’unutra
šnju’ istinu stvari. To je i jeste na koncu suština
Hegelovog argumenta
da je umetnost mrtva (tj. nesposobna da izrazi kretanje
i konačnost po-
jave Apsolutnog duha u Moderni). Ta ’unutrašnja’ istina
stvari se jedi-
no dijalektički, tj. filozofskoistorijski dostiže,
jer Apsolutni duh kao i
tragedija ne poznaju ’apsolutnoapstraktne’ pojmove
smaka i sveopšte
propasti; promena, kretanje, nastajanje, propast i izmirenje,
kao i borba
(rat) su određenja njihovog pojma.
|
Filozofija se rađa iz tragičnog mišljenja i nasleđe
grčke tragedije je za
Hegela konstitutivno (u smislu Aufhebunga) za filozofsku metodu
uopšte. Nastanak i potreba za filozofijom nude argument
u prilog tome.
Da bi se „uopšte filozofiralo“, smatra Hegel, najpre
je „potreban izvestan
stupanj duhovne obrazovanosti jednog naroda“ okupljenog
u određenu
formu političke zajednice (W 18: 70). Filozofija i ’država’
tvore jedinstvo
nužno za objektivnu manifestaciju Apsolutnog duha. Time
je ujedno
za mišljenje dat pojam istoričnosti (Geschichtlichkeit), kako filozofije
tako i ’države’ kao sadržaja svetske istorije. Nije
samo Apsolutni duh taj
koji žrtvuje jedan deo samog sebe svojom konačnom pojavom;
pojmom
žrtve Hegel obuhvata kako svetsku istoriju („Die Weltgeschichte
ist di-
ese göttliche Tragödie“) (Hegel 1983: § 164), tako i
zaokruženi lik sva-
ke filozofske misli koja u formi naučnog sistema obuhvata
u mišljenju
|
osnovno načelo svog doba.
Apsolutni duh svojom istoričnošću povezuje u Hegelovom
sistemu filo-
zofije pojmom žrtve tragediju, istoriju i filozofiju
samu. Sistemski deo
Hegelove filozofije koji nosi naslov ’Objektivni duh’
i njegov odnos pre-
ma Apsolutnom duhu može nam najprikladnije približiti
smisao pret-
hodne tvrdnje. U sferi Objektivnog duha filozofija „počinje
sa propa-
danjem jednog realnog sveta“ i izvršava izmirenje ne
„u stvarnosti već
izmirenje u idealnom svetu“ (W 18: 71). Ona stoji u
neposrednom odno-
su sa ustavom i oblikom vladavine u državi u kojoj nastaje,
ali ne u smi-
slu da između njih postoji neki kauzalni odnos, već
je njihov zajednički
temelj „duh vremena“ (ibid.). Filozofija se ne može
odvojiti od mnogo-
strukosti sadržaja svog vremena, jer je to i njen sopstveni
sadržaj, samo
izražen u mišljenju. Ona je istovremeno – Hegel pravi
dijalektički obrt
– „unutrašnje mesto rođenja duha“, jer sama sobom predstavlja
razliku
„između znanja i onog što jeste“ (ibid.: 72). Na taj
način ona zna da je
njeno vreme već prošlo. Time filozofija žrtvuje u njoj
ispoljenu istinu da
bi se izmirila na kraju i sa samom sobom. To je razlog
zašto Hegel in-
sistira da je istinsko izmirenje jedino filozofsko izmirenje
u mišljenju.
Kao pojavljivanje Apsoluta, s jedne strane, filozofija
je povezana sa sta-
njem obrazovanosti (Bildung) svog vremena i zato je
istovremeno i slu-
čajna (W
2: 22). Svaka filozofija je istorijski određena i svaka predstavlja
poseban individualitet sa temeljnim logičkim određenjima
vremeni-
tosti i konačnosti. Ona sebe mora aktom samožrtvovanja da uzdigne
(Aufheben) u Apsolut i da ukine svoju individualnu istorijskoprostor-
nu vezanost. Na taj način međutim ona prestaje da bude
filozofija u
strogom smislu i postaje vladajuća istina jedne sada religiozne i ne više
političke zajednice. Jer „nema više filozofije, nema
istorije“: jedna nova
religija, zasnovana na „mitologiji uma“ biće
„poslednje veliko delo čo-
večanstva“ (Jamme/Schneider 1984: 14). To bi bila onda
bila i prva i po-
slednja autentično filozofska tragična žrtva: znanje?
apsolutno? – spa-
šavaj se, ko može (up. Jaeschke 2004: 194).
|
Hegel žrtvuje svoj filozofski sistem, s druge strane,
jer nove forme poli-
tičkog života i društvenih zajednica zahtevaju i drugačije
koncipiranu
filozofiju; filozofska misao se fragmentizuje, proučavanju
se podvrgava
performativno delanje individua, teorija državnog prava
i suvereniteta
prelazi u analizu najtananijih mehanizama vlasti, metaetika
se odvaja
od svake spoljašnje kompleksnosti ljudskog čina, dok
psihologija posta-
je samostalna nauka. To su sve uslovi uvođenja naučnih
disciplina i teh-
noloških dostignuća pod nadzor najfinijih mehanizama
institucional-
nog vršenja vlasti u pojedinačnim i posebnim sferama
ljudskog društva.
Više nije politika ona koja je preuzela značenje sudbine
iz grčke trage-
dije. Posredstvom svakodnevnih ljudskih radnji: odlaskom
zubaru, pla-
ćanjem kreditnom karticom, čekiranjem voznih karata
itd., radnji koje
svojom određenošću slučajem, samovoljom i privatnim
interesom čine
sadržaj komedije, koja je po
Hegelu završni stadijum umetnosti – bio-
politika postaje sudbina savremenog doba, a tragičan heroj postaje sa-
vremeni prestupnik (Verbrecher), čije kažnjavanje i
osuda na smrt je
„žrtvena smrt u duhu jedne nadolazeće pravde kao uslova
zasnivanja
nove zajednice“ (Benjamin 1991: 292), koja se ne uzdiže
iz postojećeg
prava i njegove reforme/revolucije, već iz „oblaka krivice
u tragediji“
(Benjamin 1991a: 174). Samo onaj ko je (tragično) kriv
i ko svoju krivicu
(pod)nosi kao čast – može preuzeti na sebe teret istorijske
promene i
dati žrtvu
nadolazećoj pravdi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment