škola (D. Laert., I, 13). Neopitagorejci i neo-platoničari
su Pitagori
pripisivali najviše ideje grčke filozofije i tako
ga načinili krajnje ta-
janstvenom ličnošću. Smatrali su ga čudotvorcem,
Apolonom
Hiperborejskim, sposobnim da čuje glasove s drugog
sveta kao i
harmoniju nebeskih sfera. Heraklit je kritikovao
njegovo
mnogoznalaštvo dok je Empedokle veličao njegovo
znanje i mud-
rost; već Platon i Aristotel, živeći dva stoleća
kasnije, nisu znali
mnogo o samom Pitagori i nisu mogli jasno da razlikuje
misli
Pitagore od misli njegovih učenika pa je Aristotel
bio prinuđen da
govori o "takozvanim pitagorejcima".
Čini se nemogućim odrediti
sadržaj Pitagorine filozofije; neki mu ne pripisuju
ni učenje o
brojevima i veliko je pitanje da li mu pripada
otkriće čiste i
teorijske geometrije kako je to tvrdio Proklo.
Najverovatnije on
nije ništa ni napisao i ima osnova tvrdnja kako
prvi spisi potiču od
Filolaja (savremenika Anaksagore, Sokrata i Demokrita).
Sâm
Pitagora, po svemu sudeći, bio je tvorac nekog
religiozno-
filozofskog učenja i biće da je zauzimao visoko
političko i moralno
mesto u naučnom životu Grčke njegovog vremena,
pri čemu ovde
nauku treba razumeti u njenom posebnom značenju.
O njegovom
životu poznato nam je veoma malo; bio je iz
tirensko-fliuntskog roda koji se s njegovim dedom
preselio na
ostrvo Samos gde se Pitagora rodio oko 584. godine
(neki navode
čak 580-570) kao sin bogatog trgovca Mnesarha.
Verovatno
neslaganje s tiraninom Polikratom ili mržnja aristokrata
prema
tiraninu bila je uzrok tome da on ode sa Samosa;
istovremeno,
duže putovanje na koje je pošao imalo je i obrazovni
cilj:
upoznavanje sa svetinjama i kultovima Grčke: tada
je sreo i
Ferekida da bi potom put produžio i iza granica
grčkoga sveta, u
Egipat, gde se upoznao sa tajnim učenjima egipatskih
sveštenika;
nakon toga, bio je kod Haldejaca a potom osnivao
tajne sekte, kako
među Grcima tako i među varvarima. Sa četrdesetak
godina
odselio se u Kroton, grad u Južnoj Italiji, koja
je, i njegovom
zaslugom, došla na dobar glas pa je nazvana Velika
Grčka, a u
vreme kad se Velika Jonija uveliko borila s Persijancima
za svoj
opstanak; sakupivši veliki broj pristalica, Pitagora
je osnovao
školu.
Nakon dvadeset godina provedenih u Krotonu preselio
se
Pitagora u Metapont gde je i preminuo; tu su mu
se toliko divili da
su od njegove kuće napravili hram. Ne znamo sadržaj
Pitagorinog
učenja jer je on ovo izlagao u tajnosti u zatvorenom
krugu učenika
i prijatelja, ali, možemo reći da je ono bilo veoma
uticajno jer su
neke od njegovih ideja (ili ideja pitagorejaca)
delovale sve do no-
voga doba. U svakom slučaju, zna se za njegovo
kazivanje da je
duša besmrtna i da prelazi u druge oblike živih
bića, u određenim,
pravilnim vremenskim razmacima (Diels, A 8a). Kazivali
su da je
Pitagora metempsihoze koje su mu se izvršile prolazio
u
razmacima od 216 godina, da je jednom živeo kao
Etalid, Her-
mesov sin, da mu je Hermes dozvolio da izabere
sve osim
besmrtnosti i da je on poželeo da za života i za
smrti zadrži u
sećanju sve što mu se zbiva. U životu se, kazuje
legenda, mogao
svega prisećati a kad je umro zadržao je isto sećanje:
Etalid se
rodio potom kao Euforb, Hermotim, Pir (delski ribar
koji se svega
ranijeg sećao) a potom kao Pitagora (Diels, A 8)2.
Premda
je nesporno da je reč o jednoj od najvećih ličnosti ne
samo antičkog sveta, već i čitave zapadne kulture,
krajnje je teško
reći u isto vreme o Pitagori i nešto apsolutno
verodostojno; zato je
široko prihvaćeno da se istovremeno govori o Pitagori
i
pitagorejstvu.
Filozofiju
Pitagora i njegovi sledbenici grade po ljudskom
uzoru; svođenje sveta na red, meru i njegovo srodstvo
s umom
sadržano je u njihovom čuvenom stavu Broj, to su sva nebesa
(Met., 986a). Možda se do toga došlo polazeći od
uverenja da
matematika može da izrazi prirodu nebeskih pojava.
Pitagorejci su
smatrali da su iz brojeva sastavljene čulno opažljive
stvari, da je
čitavo nebo obrazovano iz brojeva koji sami imaju
veličinu (Met.,
1080b). Treba istaći da brojevi imaju ne samo gnoseološki
već i
|
ontološki karakter: ako je bivstvovanje
celina svega što jeste,
određena kao ápeiron, kao nešto neograničeno, onda
je granica,
oblik (eîdos), ono što sprečava da se fenomeni
rasplinu u neograni-
čenom. Ako bi sve bilo neodređeno, bez granica,
tada, saglasno
Filolaju, ne bismo mogli imati ni predmet saznanja.
Granica je
princip raščlanjivanja, oblikovanja pa upravo zato
određeno i
neodređeno (ograničeno i bezgraničeno) sazdaju
broj i sve što se
uopšte može saznati ima broj (odnosno meru, razmer).
Bezgranično
ima osobinu da se produžava, prostire u
beskonačnost; granica zaustavlja to prostiranje,
omeđuje ga,
ocrtava određene obrise; samo bezgranično se ne
može spoznati jer
svako saznanje treba da razluči predmet koji se
saznaje od svega
drugog te da ga tako ograniči, omeđi. Upravo to
- sinteza bezgra-
ničnog i granice - što razgraničava predmete i
čini ih razdvojenim,
jeste broj (Losev, 1963, 269). To je i razlog što
su pitagorejci, kako
primećuje Losev, mislili brojeve strukturno, figurativno
budući da
su do njih dospeli ocrtavanjem stvari, misaonim
kretanjem po
granicama stvari pa se u brojevima nalazi i nešto
geometrijsko,
premda su oni razlikovali geometrijske brojeve
od geometrijskih fi-
gura. Brojevi su geometrijski, ali geometrijski
u ne-prostornom
smislu; oni su bit i umni oblik stvari.
Ako je
broj činilac koji postavlja granice, onda je on izraz
opštevažećeg ontološkog poretka. Pomoću broja koji
određuje
merljivi oblik i sklop kosmos se tumači kao uređeni
sklop stvari; u
broju koji unosi red u tok fenomena leži spas od
haosa. Broj je ono
što omogućuje da se jedna stvar razlikuje od druge
a harmonija je
sama struktura stvari, ono zahvaljujući čemu dolazi
do identiteta
bezgraničnog i granice, pa je upravo zahvaljujući
harmoniji
moguća spoznaja i mišljenje stvari.
Ako bi
se jednom rečju htelo izreći šta je to zapravo
pitagorejstvo, tada bi se sve učenje zapravo moglo
svesti na učenje
o broju i pritom razlikovalo: učenje (a) o samim
brojevima, tj, o
bogovima kao brojevima, (b) o kosmosu kao broju,
(c) o stvarima
kao brojevima, (d) o dušama kao brojevima i (e)
o umetnosti kao
broju. Pitagora i njegovi učenici išli su u svom
tumačenju brojeva
tako daleko da su i vrline svodili na brojeve ističući
kako je
"smisao stvari u brojevima kao počelu koje
je materija postojećeg,
izraz njihovog svojstva i njihovog stanja; elementima
broja
smatrali su parno i neparno; od toga pak da je
prvo neograničeno,
a drugo ograničeno, a broj jedan da je paran i
neparan); broj proi-
zlazi iz jedinice, a nebo, to su brojevi"
(Met., 986a).
Nama
ovo može izgledati čudno, ali moramo imati u vidu da su
pitagorejci brojeve videli kao stvari, potom kao
suštine, principe i
uzroke stvari, a nakon toga kao strukture koje
u sebi sadrže ideju
poretka, pa su brojeve delili na linearne, kvadratne,
pravougle,
trodimenzionalne (kubne). To nam kazuje da su oni
imali
skulptoralne predstave o brojevima, pa je vajar
Poliklet svoje skul-
pture objašnjavao brojevima a pitagorejac Filolaj
je govorio kako
su zvukovi trodimenzionalna tela ((44 A 26). Kasnije
su brojevi
shvatani kao platonovske ideje i božanska bića.
Iako
je svim pitagorejcima zajedničko da su sve što postoji
izvodili iz brojeva pa je Aristotel s razlogom
u njihovim brojevima
video svojevrsnu materiju (58 B 5), ne treba gubiti
iz vida da su
pitagorejci u početku bili bliski staroj filozofiji
prirode: za
pitagorejca Hipona (kao i za Talesa) počelo je
voda, a za pita-
gorejca Hipasa (kao i za Heraklita) počelo je vatra;
sve to vodilo je
shvatanju da je i samo nebo broj.
Činjenica
je da pitagorejsko učenje dolazi do nas kroz prizmu
Platonove Akademije, kroz učenje Platonovih učenika
Speusipa i
Ksenokrata. Sam Platon je pod uticajem Pitagore
ritam nazivao
poretkom kretanja (Zakoni, 665a), videći broj kao
izraz
usklađujuće moći praiskonskog, moći koja dovodi
u red tonove
(muzika), proporcije (vajarstvo) i ljudske pokrete
(ples) pa tako
umećima daje dostojanstvo i visoko poštovanje.
Brojevi nisu
predmeti za gledanje, neka neobavezna "lepa
umetnost, nego tela,
boje, tonovi, pokreti uređeni po broju i meri,
prikazi onoga što za
čoveka ima večitu važnost". Saglasno brojevima
i rečima svi delovi
kosmosa se sjedinjuju i na taj način postaju lepi,
pa je zato, po miš-
ljenju Pitagore, mudrost znanje lepog, prvobitnog,
božanskog, onog
uvek u sebi identičnog koje deluje tako da sve
što na ma koji način
dospe s njim u odnos postaje lepo, te filozofija
i nije ništa drugo do
saznanje toga i briga o vaspitanju koje ima za
cilj popravljanje
ljudi (Jamblih, XII/58).
Ako
je, kako jedan Pitagorin učenik kaže, sve slično broju, broj
je, kao znak koji uspostavlja red, upućen na ono
što ostaje jednako,
što se smatra stvarnim, iskonskim, opštevažećim.
Aristotel ističe
da su pitagorejci brojeve povezivali sa suštinom
stvari, jer su u
telima nalazili brojne odnose; istovremeno, brojevi
su po njihovom
shvatanju bili ne samo formalni, nego i materijalni
uzroci stvari
(Met. 987a 15), a ove su, ništa više do mimeza
brojeva (Met. 985b
23); to znači da je predmet učenja o brojevima
zapravo sam sklop
stvarnosti, pri čemu je odnos prema vidljivom svetu
izvor
sakralnog i ontološkog učenja o srazmerama i simetrijama.
Videći
broj kao dijalektičku sintezu neodređenog i određenog
Pitagora i
njegovi učenici su matematičke elemente smatrali
elementima
svega postojećeg i sve stvari određivali polazeći
od brojeva, pa su
ove smatrali u daleko većoj meri elementima no
što to behu voda,
vatra ili zemlja; zato, iz brojeva ne nastaje samo
muzička simetrija
već su oni vladajuća, iz sebe same rađajuća povezanost stvari u
svetu.
Imamo li u vidu da učenje
o brojevima ima istoriju jednako
dugu koliko i filozofija, jasno je da se ono menjalo
tokom vremena i
ako su u početku brojevi identifikovani sa stvarima
a potom sa
principima stvari i načinom njihovog kretanja,
kasnije su oni
tumačeni kao strukture, kao spoj ograničenog i
neograničenog
(Filolaj). Upravo zato su pitagorejci sintezu ograničenog
i
neograničenog videli u harmoniji, pa muzika nije
izraz samo nekog
nastajanja (u smislu kretanja svega) već brojčano
nastajanje, i
njena suština nije ni u čem drugom do u numeričkom
nastajanju
oblikovanog predmeta, pre svega kosmosa u celini,
a potom i svih
stvari u njemu (Losev, 1960, 31).
To objašnjava
zašto kod pitagorejaca matematika nije nauka s
praktično-tehničkom i estetskom namenom, ili sredstvo
kojim se
ovladava prirodnim pojavama (Galilej), niti je
pomoćno sredstvo za
uobličavanje estetski lepog (kao kod renesansnog
umetnika). Iako
se ne pominju likovne umetnosti, u jednom od kasnijih
izvora
(Sekst Empirik) saznajemo o zakonu simetrije: nikakve
umetnosti
nema bez analogije, a analogija se zasniva na broju.
Svaka
umetnost, prema tome, postoji kroz brojeve. Pitagorejci
su isticali
simetriju i bili neskloni svemu što se brojevima
ne da sameriti.
Platon kaže da je nauka o brojevima i merenju neraskidivo
povezana sa svim umetnostima, jer bez nje one bi
bile samo neke
bezvredne veštine (Hipija). Aristotel za oktavu
kaže da je lepa jer
se njeni odnosi mogu izraziti celim brojevima.
U vreme procvata
pitagorejske filozofije lepim se označavalo sve
što je bilo
jednostavno i uređeno; ako je nešto savršeno ono
je moralo biti i
lepo; merilo savršenosti, a prema tome i lepote,
bila je pravilnost,
često i odnos prema središnjoj tački, pa jednoobraznost
različitih
aspekata postiže svoj vrhunac u krugu i lopti.
Shvatanje
da je broj supstrat stvarnosti nalazilo je najbolju
potvrdu u muzici i zato su ispitivani priroda i
međusobni odnosi
muzičkih zvukova koji se izražavaju brojčanim proporcijama;
to
istraživanje je išlo u dva smera: jednom u pravcu
akustike muzike
(Arhita je smatrao da se ton sastoji od delova
koji se moraju
izraziti u brojčanoj proporciji) a drugi put izučavanja
su dobijala
istovremeno i kosmički i moralni smisao i to je
razlog tome da su
pitagorejci sve što se događalo na nebu tražili
i na zemlji, pa su
načelo koje vlada svemirom nalazili i u ljudskoj
prirodi. Zato su u
zanatskim veštinama videli otelovljenje broja,
odnosa i proporcije,
a ritam svog života podešavali su sa skladom koji
su nalazili u
kretanju zvezda i nebeskih tela. Učenje o harmonskoj
proporciji
pripada Arhiti; on je prvi uočio kako visina tona
zavisi od dužine
strune i kako su dužina strune i visina tona obrnuto
proporcionalni, premda mehaničko deljenje dužine
strune ne daje
neposrednu predstavu o visini tona. Arhita je tako
došao i do tri
tipa proporcija i razlikovao aritmetičku, geometrijsku
i harmonsku
proporciju; na taj način pitagorejci su postavili
empirijske osnove
muzičke akustike i prvi formulisali neke od pojmova
i principa
muzičke teorije; razume se, ako je rani pitagoreizam
izražavao veći
interes za praksu i eksperiment ("pitagorejci
su valjani ljudi koji
daju posla žicama i ispituju ih" (Država,
531a)), to je samo znak
toga da su stariji pitagorejci muzičkim fenomenima
pristupali em-
pirijski a što će se kasnije izgubiti u neopitagoreizmu
i kod Platona
koji muziku misli apriorno matematički: "Svakako
misliš" - piše
Platon u Državi - "da čovek koji diže
glavu i posmatra slike na
tavanici i nešto zna, posmatra duhom a ne očima.
Možda je to tvoje
mišljenje i tačno, a ovo moje naivno. Ali ja ipak
ne mogu verovati
kako neka druga nauka uzdiže pogled duše, a ne
ona o biću i ne-
vidljivom; može neko stalno da blene u stvari koje
su gore, ili da,
ne obazirući se na stvari koje su dole, pokušava
da sazna nešto što
se ne može saznati, pa da ipak, po mome mišljenju,
nikad ništa ne
sazna, jer saznanje nema nikakve veze sa svim tim
(...). Ove divne
nebeske slike, zato što su naslikane kao vidljive,
treba smatrati za
najlepše i najsavršenije od svih takvih stvari,
a ipak treba znati da
su one daleko iza onih istinskih slika čija se
istinska brzina i
istinska sporost, a sa njima i sve ono što je u
njihovom krugu,
upravljaju i pokreću po istinitom brojnom odnosu
u istinitim
položajima kao i da se one mogu shvatiti samo razumom
i
razmišljanjem a nikako očima. (...) Da bismo se
poučili i u onim
drugim stvarima, moramo kao primer uzeti nebeske
slike kao da
smo u njima našli uzore koje je Dedal, ili koji
drugi umetnik ili
crtač, lepo nacrtao ili izradio. A kad bi njih
video neki čovek vešt
geometriji, mislio bi kako su veoma lepo izrađene,
ali i da je
smešno baviti se njima ozbiljno i sa namerom da
se na njima shva-
ti istina o jednakom i dvostrukom, ili o nekom
drugom odnosu. (...)
Mi ćemo postavljajući sebi probleme, proučavati
astronomiju kao i
geometriju; ali ćemo ostaviti ono što se zbiva
na nebu, ako zaista
želimo da učinimo korisnim onaj deo duše koji je
po prirodi
razborit, a koji je ranije bio nekoristan"
(Država, 529b-530b).
U spisu
o životu Pitagore, neoplatoničar iz IV stoleća naše ere,
Porfirijev učenik Jamblih iz Halkide, ističe da
je Pitagora, polazeći
od toga da ljudi svoje predstave dobijaju čulnim
putem i to kada
posmatraju lepe oblike i likove ili slušaju lepe
pesme i ritmove,
smatrao kako muzičko vaspitanje treba smatrati
glavnim te je
pribegavao određenim melodijama i ritmovima pomoću
kojih je le-
čio loše ljudske navike i strasti uspostavljajući
iskonsku ravnotežu
duševnih sila (XV/64). Ovaj antički pisac u prvi
plan ističe
Pitagorino učenje o muzičkom katarzisu, o moralnom
i praktično-
medicinskom značenju muzike. Često se prepuštajući
mitovima i
legendama, Jamblih navodi kako je Pitagora prvi
vaspitavao
pomoću muzike i počeo da leči strasti i ispravlja
ljudsku narav
tako što je uspostavljao harmoniju ljudske duše.
Pitagora je
smatrao da muzika može da održava zdravlje ako
se njom pravilno
služimo. Jamblih pominje melodije koje su smirivale
strasti, gnev,
potištenost i unutrašnju mučninu. On priča anegdotu
o Pitagori
koji je jednog razjarenog mladića smirio prevođenjem
frigijske u
dorsku melodiju.
Tako je ideja muzičke katarze postala ideal svih
antičkih
autora. Treba imati u vidu da je tu pojam katarze
još
neizdiferenciran i da ima drugačije značenje no
kasnije kad se tim
pojmom ukazuje na moralno očišćenje. Kod pitagorejaca
je muzika
bila u istom redu s medicinom pa je očišćenje imalo
fiziološki, me-
dicinski, praktični karakter, a ne strogo etički
ili estetički, budući
da muzički katarsis kod pitagorejaca nije estetski,
odnosno,
nezainteresovan, pošto se postiže i muzikom, i
medicinom i
mantikom. S druge strane, katarsis kod pitagorejaca
zahvata celog
čoveka (a ne samo njegovu moralnu stranu), pa je
tu reč o "očišće-
nju" ne u smislu nekog moralnog napora, već
u smislu prosvećenja
instikata života pri čemu je nemoguće odvojiti
dušu od tela, moral
od instinkta i lepotu od zdravlja (Losev, 1963,
19); tako katarsis
kod pitagorejaca ima prirodni, fiziološki karakter,
čiji je koren u
ovozemaljskom a ne u spiritualnom (kao što je to
slučaj potom u
hrišćanstvu).
Harmonija
nastaje iz suprotnosti a muzika je harmonično
spajanje suprotnosti, dovođenje mnoštva do jedinstva
i - saglasnost
raznoglasja. Broj je duša harmonije, mada se može
reći da je i duša
harmonija budući da ona kao i sve stvari poseduje
kvantitativno-
harmoničnu strukturu. Kod poznijih pitagorejaca
koji su veći
značaj pridavali metafizičkoj i etičkoj dimenziji
njihovih ideja raz-
vila se teorija muzike koja je sadržavala pojam
"muzike sfera".
Prema ovom učenju (koje traje tokom starog i srednjeg
veka, kroz
renesansu sve do novog doba (Kepler) i koje je
koliko
najpopularniji toliko i najtamniji momenat pitagorejskog
učenja)
ljudska muzika (koja pruža samo uživanje) u suštini
je podraža-
vanje. Uzor ljudskoj muzici je harmonija koja postoji
među
nebeskim telima. Visina tona određena je njihovim
brzinama, a
ove rastojanjima među tim telima koja su u istom
odnosu kao
sazvučni intervali oktave. Pri tom, ne proizvodi
muziku kretanje
nebeskih tela, već je samo kretanje muzika.
Taj pitagorejski
svemir liči na božansku muzičku kutiju: zvezde
se kreću na određenim rastojanjima a etar, uznemiren
njihovim
kretanjem, proizvodi najmoćniju od svih melodija.
Za ljudsko uho
ta melodija je samo tišina. O tome nalazimo svedočenje
kod
Aristotela (de caelo, 290b): "Nekima se naime
čini da je nužno da
pri kretanju tako velikih tela nastaje zvuk, jer
i (pri kretanju) ovih
tela kod nas (nastaje zvuk) iako nemaju jednaku
težinu i ne kreću
se tolikom brzinom: nije naime moguće da ne nastaje
neki zvuk
neizmerne veličine od kretanja Sunca i Meseca i
još k tome tolikih
mnogih velikih zvezda koje se kreću tolikom brzinom.
A postavivši
to sebi kao temelj, i da brzine prema razmacima
imaju razmere
muzičkih akorda, kazuju da je zvuk zvezda koje
se kreću u krugu
harmoničan. A budući da se činjenica da mi ne čujemo
taj zvuk
činila bezrazložnom, kazuju da je razlog tome to
što smo odmah
već od rođenja okruženi tim zvukom tako da (nam)
ne može biti
posve jasan naspram protivne tišine: razabiru se
naime zvuk i
tišina naizmenično jedno naspram drugoga: stoga
kao što se
kovačima zbog naviknutosti čini da nema nikakve
razlike, događa
se isto i ljudima." (Diels, 58, A 35). Na
taj način biva jasnije učenje
o harmoniji duše, učenje o njenoj usaglašenosti
zasnovanoj na
brojčanoj proporciji; zahvaljujući tome moguće
je razumeti naše
uživanje u muzici: prema načelu da "slično
saznaje slično" naša se
duša radosno odaziva na skladna treptanja koja
utiču na srodne
elemente što postoje među kružećim svetovima pokrećući
ih. Usa-
glašenost duše može se uporediti sa saglasjem žica
na liri. Kao što
se lira raštimuje kad je dotakne nevešta ruka,
tako je i skladni
sastav duše osetljiv na nevešto rukovanje.
Duša
se može poboljšati ako se njom vešto rukuje. Muzika, koja
je i sama podražavanje i prenošenje božanske melodije,
može
usaglasiti dušu sa onom večnom harmonijom koju
muzičar treba
(po svom zadatku) da spusti sa neba na zemlju.
Tu se vidi
paralelnost neba i duše. Ako je muzika podražavanje
pojedinačne
a ne nebeske duše, jasno je zašto imamo različite
melodije (budući
da ove odgovaraju različitim etičkim sastavima
i
temperamentima).
Tako
su razlikovana dva tipa muzike: (1) oštra i okrepljujuća
muzika koja izražava muževno i ratničko raspoloženje
i (2) muzika
nežnih tonova, karakteristična za blagu narav.
Kako te melodije
mogu u drugima da menjaju raspoloženje, njima se
na druge može
uticati pa je muzika istovremeno i terapeutsko
sredstvo kojim se
može menjati ljudska narav. Zato su pitagorejci,
kako ističe Aris-
|
toksen, za očišćenje tela koristili
medicinu, a za očišćenje duše
muziku i ovu će misao kasnije razviti Platon za
koga je muzika
čista i uzvišena ljubav ka lepom, nežna i beskorisna,
lišena
grubosti i niskih strasti - gimnastika duše.
Šta bi
se moglo zaključiti iz svega ovog? Jasno je da Pitagora i
njegovi učenici nastoje da obnove i očiste religiozne
predstave
svoga doba; bore se protiv verovanja koja se sreću
kod pesnika, jer
u tim verovanjima nema moralne strogosti, premda
su ona u to
vreme znatnim delom već napuštena; istovremeno,
pitagirejci
oštro kritikuju moralnu raspuštenost svoga doba
i to je izraz aris-
tokratske reakcije protiv demokratskih tendencija
u tadašnjem
društvu; Pitagora i njegova škola oličavaju konzervativni
duh
dorskih plemena i time se ova škola suprotstavlja
jonskim
filozofima prirode u Miletu i Efesu. U prvo vreme
pitagorejsko
učenje se širilo usmeno, čemu je doprinelo i uništavanje
pitagorejskog saveza na prelazu iz VI u V stoleće
pre n.e;
najverovatnije, prvo izlaganje pitagorejskog učenja
u pisanom vidu
nalazimo kod Filolaja, a to je druga polovina V
stoleća pre n.e.
Nakon toga dolazi do zbližavanja pitagorejstva
i sokratsko-pla-
tonovskih krugova te se o definitivno oformljenom
pitagorejstvu
može govoriti tek u vreme poznog Platona i stare
Akademije
(Speusip), a nakon Arhite iz Tarenta (prva polovina
IV stoleća pre
n.e.) pitagorejstvo zamire za najmanje 300 godina.
Dok su
Pitagora i pitagorejci razvijali filozofiju brojeva, prvi
grčki mislioci na istočnoj obali Egejskog mora,
na zapadu Male
Azije, u tada bogatim gradovima kao što behu Milet
i Efes,
nastojali su da sve bivstvujuće svedu na materijalne
elemente
ističući njegovu čulnu raznovrsnost (voda, vatra,
zemlja, vazduh).
Tu je već vidna razlika koja nastaje između pitagorejaca
i prvih
jonskih mislilaca (o kojima će sad biti reči):
dok su pitagorejci
naglasak stavljali na to kako elementi nastaju,
kakva je njihova
aritmetičko-geometrijska struktura koju su oni
sjedinjavali s
astronomijom i muzikom, potčinjavajući ovoj poslednjoj
čak i
gramatiku, Jonjani su svoja istraživanja usmeravali
na same
elemente.
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment