Pitagora i pitagorejska škola














Pitagora sa Samosa, Ferekidov učenik, živeo je u VI stoleću
pre n. e; prvi je filozofiju nazvao tim imenom (Diels (58 B 15) i prvi
za sebe rekao da je filozof, onaj koji traži istinu (D. Laert., VII, 1,
8); sa njim počinje italska filozofska škola kao što u Miletu, sa
Anaksimandrom, Talesovim učenikom, počinje jonska filozofska
škola (D. Laert., I, 13). Neopitagorejci i neo-platoničari su Pitagori
pripisivali najviše ideje grčke filozofije i tako ga načinili krajnje ta-
janstvenom ličnošću. Smatrali su ga čudotvorcem, Apolonom
Hiperborejskim, sposobnim da čuje glasove s drugog sveta kao i
harmoniju nebeskih sfera. Heraklit je kritikovao njegovo
mnogoznalaštvo dok je Empedokle veličao njegovo znanje i mud-
rost; već Platon i Aristotel, živeći dva stoleća kasnije, nisu znali
mnogo o samom Pitagori i nisu mogli jasno da razlikuje misli
Pitagore od misli njegovih učenika pa je Aristotel bio prinuđen da
govori o "takozvanim pitagorejcima". Čini se nemogućim odrediti
sadržaj Pitagorine filozofije; neki mu ne pripisuju ni učenje o
brojevima i veliko je pitanje da li mu pripada otkriće čiste i
teorijske geometrije kako je to tvrdio Proklo. Najverovatnije on
nije ništa ni napisao i ima osnova tvrdnja kako prvi spisi potiču od
Filolaja (savremenika Anaksagore, Sokrata i Demokrita). Sâm
Pitagora, po svemu sudeći, bio je tvorac nekog religiozno-
filozofskog učenja i biće da je zauzimao visoko političko i moralno
mesto u naučnom životu Grčke njegovog vremena, pri čemu ovde
nauku treba razumeti u njenom posebnom značenju.
    O njegovom životu poznato nam je veoma malo; bio je iz
tirensko-fliuntskog roda koji se s njegovim dedom preselio na
ostrvo Samos gde se Pitagora rodio oko 584. godine (neki navode
čak 580-570) kao sin bogatog trgovca Mnesarha. Verovatno
neslaganje s tiraninom Polikratom ili mržnja aristokrata prema
tiraninu bila je uzrok tome da on ode sa Samosa; istovremeno,
duže putovanje na koje je pošao imalo je i obrazovni cilj:
upoznavanje sa svetinjama i kultovima Grčke: tada je sreo i
Ferekida da bi potom put produžio i iza granica grčkoga sveta, u
Egipat, gde se upoznao sa tajnim učenjima egipatskih sveštenika;
nakon toga, bio je kod Haldejaca a potom osnivao tajne sekte, kako
među Grcima tako i među varvarima. Sa četrdesetak godina
odselio se u Kroton, grad u Južnoj Italiji, koja je, i njegovom
zaslugom, došla na dobar glas pa je nazvana Velika Grčka, a u
vreme kad se Velika Jonija uveliko borila s Persijancima za svoj
opstanak; sakupivši veliki broj pristalica, Pitagora je osnovao
školu. 
Nakon dvadeset godina provedenih u Krotonu preselio se
Pitagora u Metapont gde je i preminuo; tu su mu se toliko divili da
su od njegove kuće napravili hram. Ne znamo sadržaj Pitagorinog
učenja jer je on ovo izlagao u tajnosti u zatvorenom krugu učenika
i prijatelja, ali, možemo reći da je ono bilo veoma uticajno jer su
neke od njegovih ideja (ili ideja pitagorejaca) delovale sve do no-
voga doba. U svakom slučaju, zna se za njegovo kazivanje da je
duša besmrtna i da prelazi u druge oblike živih bića, u određenim,
pravilnim vremenskim razmacima (Diels, A 8a). Kazivali su da je
Pitagora metempsihoze koje su mu se izvršile prolazio u
razmacima od 216 godina, da je jednom živeo kao Etalid, Her-
mesov sin, da mu je Hermes dozvolio da izabere sve osim
besmrtnosti i da je on poželeo da za života i za smrti zadrži u
sećanju sve što mu se zbiva. U životu se, kazuje legenda, mogao
svega prisećati a kad je umro zadržao je isto sećanje: Etalid se
rodio potom kao Euforb, Hermotim, Pir (delski ribar koji se svega
ranijeg sećao) a potom kao Pitagora (Diels, A 8)2.
    Premda je nesporno da je reč o jednoj od najvećih ličnosti ne
samo antičkog sveta, već i čitave zapadne kulture, krajnje je teško
reći u isto vreme o Pitagori i nešto apsolutno verodostojno; zato je
široko prihvaćeno da se istovremeno govori o Pitagori i
pitagorejstvu.
    Filozofiju Pitagora i njegovi sledbenici grade po ljudskom
uzoru; svođenje sveta na red, meru i njegovo srodstvo s umom
sadržano je u njihovom čuvenom stavu Broj, to su sva nebesa
(Met., 986a). Možda se do toga došlo polazeći od uverenja da
matematika može da izrazi prirodu nebeskih pojava. Pitagorejci su
smatrali da su iz brojeva sastavljene čulno opažljive stvari, da je
čitavo nebo obrazovano iz brojeva koji sami imaju veličinu (Met.,
1080b). Treba istaći da brojevi imaju ne samo gnoseološki već i
ontološki karakter: ako je bivstvovanje celina svega što jeste, 
određena kao ápeiron, kao nešto neograničeno, onda je granica,
oblik (eîdos), ono što sprečava da se fenomeni rasplinu u neograni-
čenom. Ako bi sve bilo neodređeno, bez granica, tada, saglasno
Filolaju, ne bismo mogli imati ni predmet saznanja. Granica je
princip raščlanjivanja, oblikovanja pa upravo zato određeno i
neodređeno (ograničeno i bezgraničeno) sazdaju broj i sve što se
uopšte može saznati ima broj (odnosno meru, razmer).
    Bezgranično ima osobinu da se produžava, prostire u
beskonačnost; granica zaustavlja to prostiranje, omeđuje ga,
ocrtava određene obrise; samo bezgranično se ne može spoznati jer
svako saznanje treba da razluči predmet koji se saznaje od svega
drugog te da ga tako ograniči, omeđi. Upravo to - sinteza bezgra-
ničnog i granice - što razgraničava predmete i čini ih razdvojenim,
jeste broj (Losev, 1963, 269). To je i razlog što su pitagorejci, kako
primećuje Losev, mislili brojeve strukturno, figurativno budući da
su do njih dospeli ocrtavanjem stvari, misaonim kretanjem po
granicama stvari pa se u brojevima nalazi i nešto geometrijsko,
premda su oni razlikovali geometrijske brojeve od geometrijskih fi-
gura. Brojevi su geometrijski, ali geometrijski u ne-prostornom
smislu; oni su bit i umni oblik stvari.
    Ako je broj činilac koji postavlja granice, onda je on izraz
opštevažećeg ontološkog poretka. Pomoću broja koji određuje
merljivi oblik i sklop kosmos se tumači kao uređeni sklop stvari; u
broju koji unosi red u tok fenomena leži spas od haosa. Broj je ono
što omogućuje da se jedna stvar razlikuje od druge a harmonija je
sama struktura stvari, ono zahvaljujući čemu dolazi do identiteta
bezgraničnog i granice, pa je upravo zahvaljujući harmoniji
moguća spoznaja i mišljenje stvari.
    Ako bi se jednom rečju htelo izreći šta je to zapravo
pitagorejstvo, tada bi se sve učenje zapravo moglo svesti na učenje
o broju i pritom razlikovalo: učenje (a) o samim brojevima, tj, o
bogovima kao brojevima, (b) o kosmosu kao broju, (c) o stvarima
kao brojevima, (d) o dušama kao brojevima i (e) o umetnosti kao
broju. Pitagora i njegovi učenici išli su u svom tumačenju brojeva
tako daleko da su i vrline svodili na brojeve ističući kako je
"smisao stvari u brojevima kao počelu koje je materija postojećeg,
izraz njihovog svojstva i njihovog stanja; elementima broja 
smatrali su parno i neparno; od toga pak da je prvo neograničeno,
a drugo ograničeno, a broj jedan da je paran i neparan); broj proi-
zlazi iz jedinice, a nebo, to su brojevi" (Met., 986a).
    Nama ovo može izgledati čudno, ali moramo imati u vidu da su
pitagorejci brojeve videli kao stvari, potom kao suštine, principe i
uzroke stvari, a nakon toga kao strukture koje u sebi sadrže ideju
poretka, pa su brojeve delili na linearne, kvadratne, pravougle,
trodimenzionalne (kubne). To nam kazuje da su oni imali
skulptoralne predstave o brojevima, pa je vajar Poliklet svoje skul-
pture objašnjavao brojevima a pitagorejac Filolaj je govorio kako
su zvukovi trodimenzionalna tela ((44 A 26). Kasnije su brojevi
shvatani kao platonovske ideje i božanska bića.
    Iako je svim pitagorejcima zajedničko da su sve što postoji
izvodili iz brojeva pa je Aristotel s razlogom u njihovim brojevima
video svojevrsnu materiju (58 B 5), ne treba gubiti iz vida da su
pitagorejci u početku bili bliski staroj filozofiji prirode: za
pitagorejca Hipona (kao i za Talesa) počelo je voda, a za pita-
gorejca Hipasa (kao i za Heraklita) počelo je vatra; sve to vodilo je
shvatanju da je i samo nebo broj.
    Činjenica je da pitagorejsko učenje dolazi do nas kroz prizmu
Platonove Akademije, kroz učenje Platonovih učenika Speusipa i
Ksenokrata. Sam Platon je pod uticajem Pitagore ritam nazivao
poretkom kretanja (Zakoni, 665a), videći broj kao izraz
usklađujuće moći praiskonskog, moći koja dovodi u red tonove
(muzika), proporcije (vajarstvo) i ljudske pokrete (ples) pa tako
umećima daje dostojanstvo i visoko poštovanje. Brojevi nisu
predmeti za gledanje, neka neobavezna "lepa umetnost, nego tela,
boje, tonovi, pokreti uređeni po broju i meri, prikazi onoga što za
čoveka ima večitu važnost". Saglasno brojevima i rečima svi delovi
kosmosa se sjedinjuju i na taj način postaju lepi, pa je zato, po miš-
ljenju Pitagore, mudrost znanje lepog, prvobitnog, božanskog, onog
uvek u sebi identičnog koje deluje tako da sve što na ma koji način
dospe s njim u odnos postaje lepo, te filozofija i nije ništa drugo do
saznanje toga i briga o vaspitanju koje ima za cilj popravljanje
ljudi (Jamblih, XII/58).
     Ako je, kako jedan Pitagorin učenik kaže, sve slično broju, broj
je, kao znak koji uspostavlja red, upućen na ono što ostaje jednako,
što se smatra stvarnim, iskonskim, opštevažećim. Aristotel ističe
da su pitagorejci brojeve povezivali sa suštinom stvari, jer su u
telima nalazili brojne odnose; istovremeno, brojevi su po njihovom
shvatanju bili ne samo formalni, nego i materijalni uzroci stvari
(Met. 987a 15), a ove su, ništa više do mimeza brojeva (Met. 985b
23); to znači da je predmet učenja o brojevima zapravo sam sklop
stvarnosti, pri čemu je odnos prema vidljivom svetu izvor
sakralnog i ontološkog učenja o srazmerama i simetrijama. Videći
broj kao dijalektičku sintezu neodređenog i određenog Pitagora i
njegovi učenici su matematičke elemente smatrali elementima
svega postojećeg i sve stvari određivali polazeći od brojeva, pa su
ove smatrali u daleko većoj meri elementima no što to behu voda,
vatra ili zemlja; zato, iz brojeva ne nastaje samo muzička simetrija
već su oni vladajuća, iz sebe same rađajuća povezanost stvari u
svetu.
    Imamo li u vidu da učenje o brojevima ima istoriju jednako
dugu koliko i filozofija, jasno je da se ono menjalo tokom vremena i
ako su u početku brojevi identifikovani sa stvarima a potom sa
principima stvari i načinom njihovog kretanja, kasnije su oni
tumačeni kao strukture, kao spoj ograničenog i neograničenog
(Filolaj). Upravo zato su pitagorejci sintezu ograničenog i
neograničenog videli u harmoniji, pa muzika nije izraz samo nekog
nastajanja (u smislu kretanja svega) već brojčano nastajanje, i
njena suština nije ni u čem drugom do u numeričkom nastajanju
oblikovanog predmeta, pre svega kosmosa u celini, a potom i svih
stvari u njemu (Losev, 1960, 31).
    To objašnjava zašto kod pitagorejaca matematika nije nauka s
praktično-tehničkom i estetskom namenom, ili sredstvo kojim se
ovladava prirodnim pojavama (Galilej), niti je pomoćno sredstvo za
uobličavanje estetski lepog (kao kod renesansnog umetnika). Iako
se ne pominju likovne umetnosti, u jednom od kasnijih izvora
(Sekst Empirik) saznajemo o zakonu simetrije: nikakve umetnosti
nema bez analogije, a analogija se zasniva na broju. Svaka
umetnost, prema tome, postoji kroz brojeve. Pitagorejci su isticali
simetriju i bili neskloni svemu što se brojevima ne da sameriti.
Platon kaže da je nauka o brojevima i merenju neraskidivo
povezana sa svim umetnostima, jer bez nje one bi bile samo neke
bezvredne veštine (Hipija). Aristotel za oktavu kaže da je lepa jer
se njeni odnosi mogu izraziti celim brojevima. U vreme procvata
pitagorejske filozofije lepim se označavalo sve što je bilo
jednostavno i uređeno; ako je nešto savršeno ono je moralo biti i
lepo; merilo savršenosti, a prema tome i lepote, bila je pravilnost,
često i odnos prema središnjoj tački, pa jednoobraznost različitih
aspekata postiže svoj vrhunac u krugu i lopti.
     Shvatanje da je broj supstrat stvarnosti nalazilo je najbolju
potvrdu u muzici i zato su ispitivani priroda i međusobni odnosi
muzičkih zvukova koji se izražavaju brojčanim proporcijama; to
istraživanje je išlo u dva smera: jednom u pravcu akustike muzike
(Arhita je smatrao da se ton sastoji od delova koji se moraju
izraziti u brojčanoj proporciji) a drugi put izučavanja su dobijala
istovremeno i kosmički i moralni smisao i to je razlog tome da su
pitagorejci sve što se događalo na nebu tražili i na zemlji, pa su
načelo koje vlada svemirom nalazili i u ljudskoj prirodi. Zato su u
zanatskim veštinama videli otelovljenje broja, odnosa i proporcije,
a ritam svog života podešavali su sa skladom koji su nalazili u
kretanju zvezda i nebeskih tela. Učenje o harmonskoj proporciji
pripada Arhiti; on je prvi uočio kako visina tona zavisi od dužine
strune i kako su dužina strune i visina tona obrnuto
proporcionalni, premda mehaničko deljenje dužine strune ne daje
neposrednu predstavu o visini tona. Arhita je tako došao i do tri
tipa proporcija i razlikovao aritmetičku, geometrijsku i harmonsku
proporciju; na taj način pitagorejci su postavili empirijske osnove
muzičke akustike i prvi formulisali neke od pojmova i principa
muzičke teorije; razume se, ako je rani pitagoreizam izražavao veći
interes za praksu i eksperiment ("pitagorejci su valjani ljudi koji
daju posla žicama i ispituju ih" (Država, 531a)), to je samo znak
toga da su stariji pitagorejci muzičkim fenomenima pristupali em-
pirijski a što će se kasnije izgubiti u neopitagoreizmu i kod Platona
koji muziku misli apriorno matematički: "Svakako misliš" - piše
Platon u Državi - "da čovek koji diže glavu i posmatra slike na
tavanici i nešto zna, posmatra duhom a ne očima. Možda je to tvoje
mišljenje i tačno, a ovo moje naivno. Ali ja ipak ne mogu verovati
kako neka druga nauka uzdiže pogled duše, a ne ona o biću i ne-
vidljivom; može neko stalno da blene u stvari koje su gore, ili da,
ne obazirući se na stvari koje su dole, pokušava da sazna nešto što
se ne može saznati, pa da ipak, po mome mišljenju, nikad ništa ne
sazna, jer saznanje nema nikakve veze sa svim tim (...). Ove divne
nebeske slike, zato što su naslikane kao vidljive, treba smatrati za
najlepše i najsavršenije od svih takvih stvari, a ipak treba znati da
su one daleko iza onih istinskih slika čija se istinska brzina i
istinska sporost, a sa njima i sve ono što je u njihovom krugu,
upravljaju i pokreću po istinitom brojnom odnosu u istinitim
položajima kao i da se one mogu shvatiti samo razumom i
razmišljanjem a nikako očima. (...) Da bismo se poučili i u onim
drugim stvarima, moramo kao primer uzeti nebeske slike kao da
smo u njima našli uzore koje je Dedal, ili koji drugi umetnik ili
crtač, lepo nacrtao ili izradio. A kad bi njih video neki čovek vešt
geometriji, mislio bi kako su veoma lepo izrađene, ali i da je
smešno baviti se njima ozbiljno i sa namerom da se na njima shva-
ti istina o jednakom i dvostrukom, ili o nekom drugom odnosu. (...)
Mi ćemo postavljajući sebi probleme, proučavati astronomiju kao i
geometriju; ali ćemo ostaviti ono što se zbiva na nebu, ako zaista
želimo da učinimo korisnim onaj deo duše koji je po prirodi
razborit, a koji je ranije bio nekoristan" (Država, 529b-530b).
     U spisu o životu Pitagore, neoplatoničar iz IV stoleća naše ere,
Porfirijev učenik Jamblih iz Halkide, ističe da je Pitagora, polazeći
od toga da ljudi svoje predstave dobijaju čulnim putem i to kada
posmatraju lepe oblike i likove ili slušaju lepe pesme i ritmove,
smatrao kako muzičko vaspitanje treba smatrati glavnim te je
pribegavao određenim melodijama i ritmovima pomoću kojih je le-
čio loše ljudske navike i strasti uspostavljajući iskonsku ravnotežu
duševnih sila (XV/64). Ovaj antički pisac u prvi plan ističe
Pitagorino učenje o muzičkom katarzisu, o moralnom i praktično-
medicinskom značenju muzike. Često se prepuštajući mitovima i
legendama, Jamblih navodi kako je Pitagora prvi vaspitavao
pomoću muzike i počeo da leči strasti i ispravlja ljudsku narav
tako što je uspostavljao harmoniju ljudske duše. Pitagora je
smatrao da muzika može da održava zdravlje ako se njom pravilno
služimo. Jamblih pominje melodije koje su smirivale strasti, gnev,
potištenost i unutrašnju mučninu. On priča anegdotu o Pitagori
koji je jednog razjarenog mladića smirio prevođenjem frigijske u
dorsku melodiju. 
Tako je ideja muzičke katarze postala ideal svih antičkih
autora. Treba imati u vidu da je tu pojam katarze još
neizdiferenciran i da ima drugačije značenje no kasnije kad se tim
pojmom ukazuje na moralno očišćenje. Kod pitagorejaca je muzika
bila u istom redu s medicinom pa je očišćenje imalo fiziološki, me-
dicinski, praktični karakter, a ne strogo etički ili estetički, budući
da muzički katarsis kod pitagorejaca nije estetski, odnosno,
nezainteresovan, pošto se postiže i muzikom, i medicinom i
mantikom. S druge strane, katarsis kod pitagorejaca zahvata celog
čoveka (a ne samo njegovu moralnu stranu), pa je tu reč o "očišće-
nju" ne u smislu nekog moralnog napora, već u smislu prosvećenja
instikata života pri čemu je nemoguće odvojiti dušu od tela, moral
od instinkta i lepotu od zdravlja (Losev, 1963, 19); tako katarsis
kod pitagorejaca ima prirodni, fiziološki karakter, čiji je koren u
ovozemaljskom a ne u spiritualnom (kao što je to slučaj potom u
hrišćanstvu).
    Harmonija nastaje iz suprotnosti a muzika je harmonično
spajanje suprotnosti, dovođenje mnoštva do jedinstva i - saglasnost
raznoglasja. Broj je duša harmonije, mada se može reći da je i duša
harmonija budući da ona kao i sve stvari poseduje kvantitativno-
harmoničnu strukturu. Kod poznijih pitagorejaca koji su veći
značaj pridavali metafizičkoj i etičkoj dimenziji njihovih ideja raz-
vila se teorija muzike koja je sadržavala pojam "muzike sfera".
Prema ovom učenju (koje traje tokom starog i srednjeg veka, kroz
renesansu sve do novog doba (Kepler) i koje je koliko
najpopularniji toliko i najtamniji momenat pitagorejskog učenja)
ljudska muzika (koja pruža samo uživanje) u suštini je podraža-
vanje. Uzor ljudskoj muzici je harmonija koja postoji među
nebeskim telima. Visina tona određena je njihovim brzinama, a
ove rastojanjima među tim telima koja su u istom odnosu kao
sazvučni intervali oktave. Pri tom, ne proizvodi muziku kretanje
nebeskih tela, već je samo kretanje muzika.
    Taj pitagorejski svemir liči na božansku muzičku kutiju: zvezde
se kreću na određenim rastojanjima a etar, uznemiren njihovim
kretanjem, proizvodi najmoćniju od svih melodija. Za ljudsko uho
ta melodija je samo tišina. O tome nalazimo svedočenje kod
Aristotela (de caelo, 290b): "Nekima se naime čini da je nužno da
pri kretanju tako velikih tela nastaje zvuk, jer i (pri kretanju) ovih
tela kod nas (nastaje zvuk) iako nemaju jednaku težinu i ne kreću
se tolikom brzinom: nije naime moguće da ne nastaje neki zvuk
neizmerne veličine od kretanja Sunca i Meseca i još k tome tolikih
mnogih velikih zvezda koje se kreću tolikom brzinom. A postavivši
to sebi kao temelj, i da brzine prema razmacima imaju razmere
muzičkih akorda, kazuju da je zvuk zvezda koje se kreću u krugu
harmoničan. A budući da se činjenica da mi ne čujemo taj zvuk
činila bezrazložnom, kazuju da je razlog tome to što smo odmah
već od rođenja okruženi tim zvukom tako da (nam) ne može biti
posve jasan naspram protivne tišine: razabiru se naime zvuk i
tišina naizmenično jedno naspram drugoga: stoga kao što se
kovačima zbog naviknutosti čini da nema nikakve razlike, događa
se isto i ljudima." (Diels, 58, A 35). Na taj način biva jasnije učenje
o harmoniji duše, učenje o njenoj usaglašenosti zasnovanoj na
brojčanoj proporciji; zahvaljujući tome moguće je razumeti naše
uživanje u muzici: prema načelu da "slično saznaje slično" naša se
duša radosno odaziva na skladna treptanja koja utiču na srodne
elemente što postoje među kružećim svetovima pokrećući ih. Usa-
glašenost duše može se uporediti sa saglasjem žica na liri. Kao što
se lira raštimuje kad je dotakne nevešta ruka, tako je i skladni
sastav duše osetljiv na nevešto rukovanje.
     Duša se može poboljšati ako se njom vešto rukuje. Muzika, koja
je i sama podražavanje i prenošenje božanske melodije, može
usaglasiti dušu sa onom večnom harmonijom koju muzičar treba
(po svom zadatku) da spusti sa neba na zemlju. Tu se vidi
paralelnost neba i duše. Ako je muzika podražavanje pojedinačne
a ne nebeske duše, jasno je zašto imamo različite melodije (budući
da ove odgovaraju različitim etičkim sastavima i
temperamentima).
     Tako su razlikovana dva tipa muzike: (1) oštra i okrepljujuća
muzika koja izražava muževno i ratničko raspoloženje i (2) muzika
nežnih tonova, karakteristična za blagu narav. Kako te melodije
mogu u drugima da menjaju raspoloženje, njima se na druge može
uticati pa je muzika istovremeno i terapeutsko sredstvo kojim se
može menjati ljudska narav. Zato su pitagorejci, kako ističe Aris-
toksen, za očišćenje tela koristili medicinu, a za očišćenje duše
muziku i ovu će misao kasnije razviti Platon za koga je muzika
čista i uzvišena ljubav ka lepom, nežna i beskorisna, lišena
grubosti i niskih strasti - gimnastika duše.
    Šta bi se moglo zaključiti iz svega ovog? Jasno je da Pitagora i
njegovi učenici nastoje da obnove i očiste religiozne predstave
svoga doba; bore se protiv verovanja koja se sreću kod pesnika, jer
u tim verovanjima nema moralne strogosti, premda su ona u to
vreme znatnim delom već napuštena; istovremeno, pitagirejci
oštro kritikuju moralnu raspuštenost svoga doba i to je izraz aris-
tokratske reakcije protiv demokratskih tendencija u tadašnjem
društvu; Pitagora i njegova škola oličavaju konzervativni duh
dorskih plemena i time se ova škola suprotstavlja jonskim
filozofima prirode u Miletu i Efesu. U prvo vreme pitagorejsko
učenje se širilo usmeno, čemu je doprinelo i uništavanje
pitagorejskog saveza na prelazu iz VI u V stoleće pre n.e;
najverovatnije, prvo izlaganje pitagorejskog učenja u pisanom vidu
nalazimo kod Filolaja, a to je druga polovina V stoleća pre n.e.
Nakon toga dolazi do zbližavanja pitagorejstva i sokratsko-pla-
tonovskih krugova te se o definitivno oformljenom pitagorejstvu
može govoriti tek u vreme poznog Platona i stare Akademije
(Speusip), a nakon Arhite iz Tarenta (prva polovina IV stoleća pre
n.e.) pitagorejstvo zamire za najmanje 300 godina.
    Dok su Pitagora i pitagorejci razvijali filozofiju brojeva, prvi
grčki mislioci na istočnoj obali Egejskog mora, na zapadu Male
Azije, u tada bogatim gradovima kao što behu Milet i Efes,
nastojali su da sve bivstvujuće svedu na materijalne elemente
ističući njegovu čulnu raznovrsnost (voda, vatra, zemlja, vazduh).
Tu je već vidna razlika koja nastaje između pitagorejaca i prvih
jonskih mislilaca (o kojima će sad biti reči): dok su pitagorejci
naglasak stavljali na to kako elementi nastaju, kakva je njihova
aritmetičko-geometrijska struktura koju su oni sjedinjavali s
astronomijom i muzikom, potčinjavajući ovoj poslednjoj čak i
gramatiku, Jonjani su svoja istraživanja usmeravali na same
elemente.

Comments

Popular Posts