Aleksandar iz Halea

Ako je autoritet Tome Akvinskog bio toliko veliki da nakon
njega iz reda dominikanaca više nema velikih mislilaca,
franjevački red će dominirati u narednim stolećima; pre svega, ima
se u vidu Bonaventura, savremenik Tome ali isto tako i nekoliko
najznačajnijih mislilaca XIV stoleća koji su pripadali ovom redu
(Rodžer Bekon, Duns Skot, Vilim Okamski) čija dela čine
najpregnantniji izraz pozne sholastike. 

Sa Aleksandrom iz Halea (Alexander de Hales, ili, Halensis,
1170/80-1245) franjevci su dobili prvu katedru na Pariskom
univerzitetu; on je za Bonaventuru ono što je Albert bio za Tomu;
u njegovom delu Summa theologica nalazimo sintezu
Avgustinovog i Aristotelovog učenja a što se posebno vidi u nas-
tojanju da se prihvati Aristotelova definicija duše kao forme tela,
ali i da se pomenuta definicija istovremeno i koriguje, jer ako bi se
ona strogo uzela, u tom slučaju duša bi bila previše zavisna od
tela. Aleksandar ističe da naša duša ne može biti i forma
corporeitatis već sam princip života ali celog života, jer je jedna
ista duša princip i vegetativnog i senzualnog i intelektualnog
života; duša je jedna u svakom čoveku ali svaki čovek ima svoju
sopstvenu, vlastitu dušu; ona je jednostavna, ali sastavljena od
materije i forme, jer je u akcidentalnom smislu promenljiva a
princip promenljivosti je materija. Ovde se reč materia koristi u
jednom posebnom smislu, budući da je duša stvorena i besmrtna;
zbog nje je bog stvorio sav vidljivi svet, dok je dušu stvorio radi
samog sebe, pa je za nju najznačajnije to što je slična bogu.
    Glavno delo Aleksandra iz Halea ostalo je nedovršeno te su ga
mnogi kasniji teolozi dovršavali pa mi danas više i ne znamo šta je
tu odista njegovo a šta naknadno dopisano; reč je o sistemu
teologije koji obiljem misli, bogatstvom problema koje razmatra,
kao i sistematikom koju sprovodi, nadmašuje sve dotadašnje
summe te su se na ovo delo s pravom kasnije pozivali i Albert i
Toma i Bonaventura sa kojim počinje franjevačka filozofija i
teologija. Aleksandar posebno ceni ontološki argument Anselma i
u njegovim radovima se nalazi niz pozivanja na Avgustina Huga i
Ričarda od Sen-Viktora; njegov programski stav bio je Plus
credendum est Augustino quam philosopho (Više treba verovati
Avgustinu no Filozofu /tj. Aristotelu/). To je bitno uticalo na
franjevce i na njihovu duhovnu orijentaciju, posebno na
Bonaventuru.

Comments

Popular Posts