Aleksandar iz Halea
Ako je autoritet Tome Akvinskog bio toliko
veliki da nakon
njega iz reda dominikanaca više nema velikih
mislilaca,
franjevački red će dominirati u narednim
stolećima; pre svega, ima
se u vidu Bonaventura, savremenik Tome ali
isto tako i nekoliko
najznačajnijih mislilaca XIV stoleća koji su
pripadali ovom redu
(Rodžer Bekon, Duns Skot, Vilim Okamski) čija
dela čine
|
Sa Aleksandrom iz Halea (Alexander de Hales, ili, Halensis,
1170/80-1245) franjevci su dobili prvu katedru
na Pariskom
univerzitetu; on je za Bonaventuru ono što je
Albert bio za Tomu;
u njegovom delu Summa theologica nalazimo sintezu
Avgustinovog i Aristotelovog učenja a što se
posebno vidi u nas-
tojanju da se prihvati Aristotelova definicija
duše kao forme tela,
ali i da se pomenuta definicija istovremeno i
koriguje, jer ako bi se
ona strogo uzela, u tom slučaju duša bi bila
previše zavisna od
tela. Aleksandar ističe da naša duša ne može
biti i forma
corporeitatis već sam princip života ali celog života, jer
je jedna
ista duša princip i vegetativnog i senzualnog
i intelektualnog
života; duša je jedna u svakom čoveku ali
svaki čovek ima svoju
sopstvenu, vlastitu dušu; ona je jednostavna,
ali sastavljena od
materije i forme, jer je u akcidentalnom
smislu promenljiva a
princip promenljivosti je materija. Ovde se
reč materia koristi u
jednom posebnom smislu, budući da je duša
stvorena i besmrtna;
zbog nje je bog stvorio sav vidljivi svet, dok
je dušu stvorio radi
samog sebe, pa je za nju najznačajnije to što
je slična bogu.
Glavno delo Aleksandra iz Halea ostalo je nedovršeno te su ga
mnogi kasniji teolozi dovršavali pa mi danas
više i ne znamo šta je
tu odista njegovo a šta naknadno dopisano; reč
je o sistemu
teologije koji obiljem misli, bogatstvom
problema koje razmatra,
kao i sistematikom koju sprovodi, nadmašuje
sve dotadašnje
summe te su se na ovo delo s pravom kasnije pozivali i Albert i
Toma i Bonaventura sa kojim počinje
franjevačka filozofija i
teologija. Aleksandar posebno ceni ontološki
argument Anselma i
u njegovim radovima se nalazi niz pozivanja na
Avgustina Huga i
Ričarda od Sen-Viktora; njegov programski stav
bio je Plus
credendum est Augustino quam
philosopho (Više treba verovati
Avgustinu no Filozofu /tj. Aristotelu/). To je
bitno uticalo na
franjevce i na njihovu duhovnu orijentaciju,
posebno na
Bonaventuru.
|
Comments
Post a Comment