Postmodernizam

Savremena epoha poslednjih decenija određuje se kao
postmoderna; reč je o nastojanju da se osmisli stanje svojstveno
kako savremenoj kulturi tako i subkulturi; ono određuje
tehnologiju, politiku, nauku, filozofiju, arhitekturu, sve oblike
umetnosti, svakodnevicu, stil mišljenja, komunikativne strategije.
Reč je ne samo o preosmišljavanju ili prostom preokretanju
(menjanjem predznaka), već i o napuštanju temeljnih vrednosti na
kojima je ponikla zapadna civilizacija i kultura; pre svega misli se
na odustajanje od ideje svrhovitosti, struktuiranosti, har-
moničnosti, nekoordiniranosti. Centralni pojam nije ni struktura

već haos, pa se jedini smisao svesti vidi u osmišljavanju haosa;
svet se sastoji iz fragmenata koji stalno menjaju smisao i ne mogu
se uklopiti u neku smislenu strukturu. Ističu se razvaline (Borhes,
Derida), ireverzibilni pluralizam (Velš), nesupstancijalnost,
antimetafizičnost, nestabilnost, raspadanje stvari,
dezorganizovanost, apokaliptičnost; govori se o kraju ideologija,
utopija, istorije, blagostanja, demokratije i svakog oslonca (Delez,
Gatari); ne može se reći više ništa što već neko od
"postmodernista" nije rekao, a svaki pokušaj kritike ili
osporavanja postmodernizma i sam pripada postmodernizmu. Za
razliku od klasičnih tumačenja, svet smisla u postmodernizmu
dobija "problematičan status" usled semantičkog haosa koji
potvrđuje "besmisao bivstvovanja" (Kristeva). Smisao se smanjuje
s umnožavanjem informacija što dovodi do "katastrofe (implozije)
smisla" (Bodrijar). Kategorijalni aparat postmodernizma ne teži
unifikaciji već se neprestano menja budući da je u "stalnoj
evoluciji".
    Sam izraz postmodernizam označava kulturu i stil današnjeg
filozofiranja (koje nastoji da se sadržajno-aksiološki distancira ne
samo od klasične već i od neklasične tradicije i koje sebe vidi kao
post-savremeno) i njega neki teoretičari zamenjuju izrazom
postneklasična filozofija i u predstavnike te vrste mišljenja
ubrajaju R. Barta, Ž. Bataja, M. Blanšoa, Ž. Bodrijara, Ž. Deleza,
Ž. Deridu, Ž.F. Liotara, M. Fukoa. Pojam postmoderno nastao je
početkom XX stoleća kao oznaka za neke avangardne tendencije
koje su se radikalno suprotstavljale literarnoj tradiciji; tim
izrazom Tojnbi je označao savremenu epohu nakon I svetskog rata
koja se radikalno razlikovala od njoj prethodne moderne epohe;
krajem sedamdesetih godina XX stoleća taj pojam se počeo
primenjivati kao oznaka nekih novih tendencija u arhitekturi i
umetnosti, da bi nakon Liotarovog spisa Postmoderno stanje (1979)
dobio široku popularnost i proširio se na sve oblasti kulture, od
umetnosti do filozofije i od politike do ekonomije. Tim izrazom se u
to vreme označuje stanje savremene epohe da bi i sam ubrzo
postao predmet postmodernističke filozofske refleksije. Uprkos
svom ograđivanju i distanciranju kako od klasične tako i
neklasične filozofije, postmodernizam u velikoj meri zavisi od
neklasične filozofske tradicije (Niče), kao i strukturalizma,
neomarksizma, fenomenologije, psihoanalize i Hajdegerove
filozofije; budući da nisu zanemarljivi ni uticaji semiotike,
strukturalne lingvistike filozofije dijaloga, teorije igara
Vitgenštajna, može se reći da su u pravu oni koji postmodernizam
vide kao konglomerat svih ideja na kraju XX stoleća. Iako se post-
modernizmom obično označava vreme nakon 1950. godine, ima
onih koji tu početnu granicu pomeraju u prošlost i govore kako se
simptomi postmodernizma mogu konstatovati već tridesetih
godina XX stoleća (K. Batler, I. Hasan), kao i u Kantovom
tumačenju apriorizma (V. Moran), ali ima i onih koji vreme post-
modernizma protežu unazad čak do Homera (U. Eko) mada u tom
slučaju više nije jasno šta je uopšte postmodernizam i ima li ičeg
što ne bi bilo postmoderno. U savremenoj filozofskoj literaturi
česte su diskusije o filozofskim, socijalnim, kulturološkim,
literarnim, umetničkim aspektima postmodernizma; razlike među
postmodernistima su tolike da se mnogi odriču tog naziva ili ističu
da im je nejasno njegovo značenje (Derida); ipak, već je uobičajeno
da se govori o postmodernističkoj lingvistici, postmodernističkoj
naratološki, genealoški, simulacionistički, komunikativni;
postmodernizam ni ne nastoji na tome da se konstituiše kao
jedinstvena filozofska strategija, unificirana po svojim metodama i
ciljevima, sa pretenzijom na originalnost. Semantičko i
kategorijalno šarenilo postmodernističke filozofije uveliko je
uslovljena ne samo odbijanjem postmodernizma od same pomisli
na to da se konstituiše u oblasti konceptualno-metodološke
matrice savremenog filozofiranja koje bi pretendovalo na paradig-
matičan status. Postmodernizam je aktuelni fenomen koji još uvek
ne pripada filozofskoj tradiciji budući da se njegov sadržaj, kao i
terminološki instrumentarijum, još uvek nalaze u fazi nastajanja i
ne mogu biti unificirani. To je još jedan od razloga zašto
postmodernizam ne može da bude jednoznačno definisan, pa pri-
likom refleksivnog određenja postmodernizma obično se polazi od
njegovih pojedinačnih karakteristika - "nepoverenje u
metanaraciju" (Liotar), "orijentisanost na parodiju" (F. Džejmson)
– ali se ne propušta da se napomene kako postmodernizam nastaje
kao posledica specifične situacije u razvoju filozofskog mišljenja. U
paradigmalnoj evoluciji postmodernizma izdvajaju se dve etape:
prva etapa, koja se označava kao postmodernistička klasika
dekonstruktivizma (Bart, Bataj, Bodrijar, Delez, Derida, Gatari,
Kristeva, Liotar, Fuko), karakteriše se krajnjim radikalizmom
distanciranja od presumpcija kako klasične tako i neklasične
filozofije, dok druga etapa postmodernizma, koja se razvija danas,
podrazumeva povratak početnim pretpostavkama i njihovo novo
promišljanje; tu se najviše radi o strategijama vezanim za
komunikativni obrt u razvijanju filozofske problematike i ta etapa
se ponekad označava i kao post-postmodernizam, odnosno posle-
postmodernizam (After-postmodernism) koji karakteriše vaskrsa-
vanje subjekta i problematike Drugog.
    Nastupajući kao savremena verzija postmodernističke filozofije
After-postmodernism, za razliku od postmodernističke klasike
dekonstruktivizma, među svoje osnovne motive ističe "krizu
identifikacije" i sadržajno se razvija kao generiranje programa
prevladavanja istog kroz "vaskrsavanje subjekta"; u tom smislu
mogu se razlikovati dva smera: (a) programski neoklasicizam, tj.
"kulturni klasicizam u postmodernističkom prostoru" (M.
Gotdinger), koji pretpostavlja ublaženu kritiku referencijalne
koncepcije znaka i odustajanje od eliminacije fenomena označenog
kao determinišućeg semantičkog svojstva; ovo vodi "reanimaciji
značenja" (D. Vard) ili "povratku izgubljenih značenja" kako u de-
notativnom tako i u aksiološkom smislu te reči (Gotdinger), a to
dovodi do stvaranja odgovarajućih problemskih polja u okviru
postmodernističkog tipa filozofiranja (problemi denotacije i
referenci, problemi vezani za uslove mogućnosti stabilne jezičke
semantike, problemi razumevanja kao rekonstrukcije izvornog ob-
lika teksta i dr.) (b) komunikativni smer pomera naglasak sa teks-
tološke na komunikativnu realnost i problem Drugog. Savremena
kultura se označava kao kultura "ekstaze komunikacije" (Bodrijar)
i to je znak pomeranja ka aksiološkoj problematici tradicionalne
filozofije, a što se pokazuje i kao pomeranje akcenta s Bivstovanja i
vremena (Hajdeger) na Bivstvovanje i Drugi (Levinas). Ako se u
klasičnom postmodernizmu Drugi interpretira kao spoljašnji (so-
cijalno-kulturni) sadržaj strukture nesvesnog (što je bilo pod
uticajem lakanovske psihoanalize gde se nesvesno tumačilo kao
"glas Drugog"), s pojavom after-postmodernism koncept "Drugug"
dobija novu komunikacionu interpretaciju tako što realnost jezika
prestaje da bude dominantna za postmodernizam. Kao linija raz-
graničenja klasičnog i savremenog postmodernizma može poslužiti
koncepcija K.O. Apela, njegovo shvatanje jezika i jezičkih igara.
Apel ne posmatra jezik u kontekstu subjekt-objekt procedura
prakseološkog ili kognitivnog poretka komunikacije već u
kontekstu subjekt-subjektne komunikacije koja je u principu nes-
vodiva na predaju saopštenja. U tom kontekstu jezik nije meha-
nizam objektivacije informacije ili eksoresivno sredstvo (što bi po-
drazumevalo objektivističku ili subjektivističku njegovu
obojenost), već je medijator razumevanja u kontekstu jezičkih
igara. Ako je pozni Vitgenštajn pretpostavljao potrebu oslanjanja
na međudelovanje subjekta i teksta, na odnos "Ja" i realnosti kao
dva igrača u igri (Hintika) sa naglaskom na istinitosti kazivanja,
Apel jezičku igru tumači kao subjekt-objekt odnos čiji su učesnici
jedan drugome tekst (verbalni kao i neverbalni) a to ima za
posledicu da se razumevanje razume kao samorazumevanje.
Apelova verzija postmodernističke paradigme ublažava prvenstvo
"sudbonosnog označavaoca" nad označenim, rehabilituje
razumevanje kao rekonstrukciju imanentnog smisla teksta (što je
bilo svojstveno klasičnoj filozofskoj hermeneutici), dozvoljava
pluralizam čitanja mada pretpostavlja, u svesti Drugog,
autentičnost translacije semantike govornog ponašanja subjekta;
van te rekonstrukcije smisla Drugi se ne može konstituisati kao
komunikativni partner i zato ulog u igri nije istina objektnog već
autentičnost subjektnog.
     Postmodernisti polaze od toga da je u vreme kad se formira
novi stil mišljenja i nova kultura, kad se stvara jedno nelinearno
tumačenje sveta, nemoguće govoriti na jeziku hiljadama godina
stare dijalektike; novo iskustvo zahteva novi jezik i novu
terminologiju i nije slučajno što je postmodernizam uveo niz novih
ili preformulisanih starih pojmova: dekonstrukcija, prazan znak,
smrt autora, trag, razlika, nomadologija, rizom, haosmos, eon,
površina, simulacija, simulakrum, logocentrizam, diskurs, telo,
telesnost, jezičke igre, metafizika odsutnosti, After-postmorernism,
narativnost, transgresija, naracija, sumrak metanaracije, hibris,
vlast... Kao što je ranija filozofija bila određena terminologijom pri-
sutnom u naukama tog vremena, tako i savremena filozofija u
vreme kad se govori o nelinearnim ireverzibilnim procesima u
disipativnim (slabo labilnim) strukturama zahteva novu
terminologiju koja ima u vidu idealne objekte opisane
singularnošću, ili rizomorfnošću sredine. Možda postmodernistički
koncepti pisma ili teksta u postmodernističkoj verziji izgledaju
najtransparentniji jer za sobom imaju terminološki tezaurus post-
sosirovske lingvistike. Jedna od posebnih oblasti istraživanja
postmodernista je novo čitanje tekstova klasične tradicije. Tako
kroz postmodernizam klasika ponovo postaje deo savremene fi-
lozofije pa se počinje govoriti o "novom klasicizmu" u umetnosti i
arhitekturi, ali i u filozofiji; pored pomenutog odnosa klasika –
postmoderna, aktuelan je i odnos moderna – postmoderna i tu
postoje krajnje različita tumačenja – od onih koja postmodernizam
vide kao momenat moderne (Habermas) do onih koji postmoder-
nizam vide kao nešto bitno različito od moderne (Liotar). Tako je
postmodernizam "reinterpretacija modernizma" (A.B. Zeligman)
ali i "tendencija suprotna modernizmu" (A. Hornung, G. Hofman),
ili "radikalna smena kulturnih paradigmi" (Eko), etapa u evoluciji
kulture, pa to znači da "svaka epoha ima svoj postmodernizam"
(Eko). Kao posebno svojstvo postmodernističkih tekstova ističe se
njihov meta-karakter: isti autori (Velš, Delez, Bodrijar, Gatari,
Liotar, Fuko) istupaju istovremeno i kao klasici i kao teoretičari
postmodernizma. Iako se postmodernizam danas nalazi u središtu
filozofskog interesa, o čemu svedoči mnoštvo radova koji i danas
nastaju, ne treba gubiti iz vida da ta orijentacija ima i svoju
opoziciju (Habermas, A. Kalinikos), da uprkos značajnim rezul-
tatima u oblasti književne kritike i analize teksta (Bart, Derida), i
uprkos spremnosti da pišu o svim fenomenima savremene kulture
i politike, njihov razbarušeni, lepršavi stil, kao i često ne do kraja
promišljena metodologija, vodi opravdanju i onog što se ne može
opravdati. Neprihvatanjem odgovornosti i zastupanjem teze da sve
može proći, zalaganjem za pluralizam po svaku cenu, post-
modernizam sve relativizuje a onda i sve opravdava; na taj način
on postaje jedna neobavezna, pomodna stvar, prijatna zabava
ponekad i učenih a dokonih ljudi koji svaki prigovor odbacuju
proglašavajući neozbiljnost za premudri diskurs. Doprinos
postmoderne je nesporan kad je reč o teoriji književnosti (Derida),
ali teorija književnosti nije i filozofija. Među postmodernistima
koji su na početku svoje karijere imali i filozofske ambicije ističe se
Žan-Fransoa Liotar (1924). Njegovo stvaralaštvo je pod velikim
uticajem neokantovstva, egzistencijalizma, fenomenologije,
filozofije života, analitičke filozofije i filozofije vlasti (Fuko); autor
je niza spisa: Fenomenologija (1954), Libidinozna ekonomija
(1974), Postmoderno stanje (1979), Raskol (1983) i dr. Već u svom
ranom spisu o fenomenologiji Liotar konstatuje pomeranje težišta
interesa sa matematike na nauku o čoveku, od polemika protiv
istoricizma ka pokušajima kompromisa sa marksizmom. Ističući
kako je huserlovska deskripcija borba jezika protiv njega samog
radi dostizanja prvobitnog, u toj borbi dolazi do poraza filozofa,
logosa, budući da prvobitno nakon što je opisano više nije
prvobitno. Liotar smatra da je klasični zahtev fenomenologa
postaviti "Ja opažam" za temelj "Ja mislim", bio usmeren na
utemeljenje predikativne delatnosti onog "do-predikativnog"; ali
kako je realni kriterijum date procedure bila deskripcija u okviru
diskursa koji prethodi diskursu, "do-predikativno" nije moglo biti
konstituisano onakvim kakvo je bilo pre no što beše eksplicirano.
Odnos "Ja opažam" prema svetu, jeste suština onog što Huserl
određuje kao "svet života", a to znači da svet života koji je u
početku do-predikativni, kao i svaki diskurs, sebe podrazumeva ali
je sebi nedovoljan budući da o sebi ne može ništa reći. Ne postoje,
po mišljenju Liotara, "večite, apsolutne istine"; one su moguće
samo u trenutku konstituisanja, kao korekcija i prevladavanje
sebe i to je dijalektički proces koji se uvek odvija u okrilju onog
"živo nastajućeg" itd. Liotar nije pošao putem fenomenologije53,
odlučio je da se pozabavi problemom Aušvica, totalitarizma u
Evropi i vezom totalitarizma s evropskim mišljenjem. Poreklo tota-
litarizma Liotar je video kao posledicu potrage za
bezalternativnom istinom i to ga je vodilo problemu prirode
metanaracije itd. U spisu Postmoderno stanje Liotar tendenciju
formalizovanja znanja određuje kao dominantu evropske kulture.
U isto vreme se zainteresovao i za jezičke igre (jednu od omiljenih
tema analitičke filozofije koja je sledila poznog Vitgenštajna), pa je
pokušao da sastavi spisak monstruma XX stoleća: radnik-
stahanovac, rukovodilac proleterskog preduzeća, crveni maršal,
atomska bomba levih (ne ona američka, humana, u Hirošimi i
Nagasakiju), policajac-član sindikata, komunistički radni logor, so-
cijalistički realizam54. Politička orijentacija postmodernizma je
pevajuće jasna, ali dobijen novac se mora opravdati, moraju se i
nove narudžbine odraditi. Liotar se osamdesetih godina upušta u
novi projekt: istražuje terminologiju jezika vlasti. Savremenu
situaciju Liotar interpretira kao ontološku ekstrapolaciju "jezičkih
igara" koje dovode do dominacije ekonomskog diskursa.
Određujući samo jedan diskurs kao vladajući, Liotar napušta ideju
pluralističkog modela i produžava liniju tradicionalne metafizike.
Sve ovo možda izgleda jadno, ali nije tako. U postmodernoj ima
mnogo reči, mnogo izuzetno nerazumljivih izraza, mnogo obrta,
mnogo toga što pleni na prvi pogled svojom "originalnošću", ali kad
sve se svede i dođe vreme da se položi račun, dešava se isto što i sa
tzv. "postmodernističkom" prozom: vidi se lepa lepršava prozračna
čipka što lebdi u praznom prostoru i ne služi ničem.

Comments

Popular Posts