Savremena epoha poslednjih decenija određuje
se kao
postmoderna; reč je o nastojanju da se osmisli
stanje svojstveno
kako savremenoj kulturi tako i subkulturi; ono
određuje
tehnologiju, politiku, nauku, filozofiju,
arhitekturu, sve oblike
umetnosti, svakodnevicu, stil mišljenja,
komunikativne strategije.
Reč je ne samo o preosmišljavanju ili prostom
preokretanju
(menjanjem predznaka), već i o napuštanju
temeljnih vrednosti na
kojima je ponikla zapadna civilizacija i
kultura; pre svega misli se
na odustajanje od ideje svrhovitosti,
struktuiranosti, har-
moničnosti, nekoordiniranosti. Centralni pojam
nije ni struktura
već haos, pa se jedini smisao svesti vidi u
osmišljavanju haosa;
svet se sastoji iz fragmenata koji stalno
menjaju smisao i ne mogu
se uklopiti u neku smislenu strukturu. Ističu
se razvaline (Borhes,
Derida), ireverzibilni pluralizam (Velš),
nesupstancijalnost,
antimetafizičnost, nestabilnost, raspadanje
stvari,
dezorganizovanost, apokaliptičnost; govori se
o kraju ideologija,
utopija, istorije, blagostanja, demokratije i
svakog oslonca (Delez,
Gatari); ne može se reći više ništa što već
neko od
"postmodernista" nije rekao, a svaki
pokušaj kritike ili
osporavanja postmodernizma i sam pripada
postmodernizmu. Za
razliku od klasičnih tumačenja, svet smisla u
postmodernizmu
dobija "problematičan status" usled
semantičkog haosa koji
potvrđuje "besmisao bivstvovanja"
(Kristeva). Smisao se smanjuje
s umnožavanjem informacija što dovodi do
"katastrofe (implozije)
smisla" (Bodrijar). Kategorijalni aparat
postmodernizma ne teži
unifikaciji već se neprestano menja budući da
je u "stalnoj
evoluciji".
Sam
izraz postmodernizam označava kulturu i stil današnjeg
filozofiranja (koje nastoji da se
sadržajno-aksiološki distancira ne
samo od klasične već i od neklasične tradicije
i koje sebe vidi kao
post-savremeno) i njega neki teoretičari
zamenjuju izrazom
postneklasična filozofija i u predstavnike te vrste mišljenja
ubrajaju R. Barta, Ž. Bataja, M. Blanšoa, Ž.
Bodrijara, Ž. Deleza,
Ž. Deridu, Ž.F. Liotara, M. Fukoa. Pojam postmoderno nastao je
početkom XX stoleća kao oznaka za neke
avangardne tendencije
koje su se radikalno suprotstavljale
literarnoj tradiciji; tim
izrazom Tojnbi je označao savremenu epohu
nakon I svetskog rata
koja se radikalno razlikovala od njoj
prethodne moderne epohe;
krajem sedamdesetih godina XX stoleća taj
pojam se počeo
primenjivati kao oznaka nekih novih tendencija
u arhitekturi i
umetnosti, da bi nakon Liotarovog spisa Postmoderno stanje (1979)
dobio široku popularnost i proširio se na sve
oblasti kulture, od
umetnosti do filozofije i od politike do
ekonomije. Tim izrazom se u
to vreme označuje stanje savremene epohe da bi
i sam ubrzo
postao predmet postmodernističke filozofske
refleksije. Uprkos
svom ograđivanju i distanciranju kako od
klasične tako i
neklasične filozofije, postmodernizam u velikoj
meri zavisi od
neklasične filozofske tradicije (Niče), kao i
strukturalizma,
neomarksizma, fenomenologije, psihoanalize i
Hajdegerove
filozofije; budući da nisu zanemarljivi ni
uticaji semiotike,
strukturalne lingvistike filozofije dijaloga,
teorije igara
Vitgenštajna, može se reći da su u pravu oni
koji postmodernizam
vide kao konglomerat svih ideja na kraju XX
stoleća. Iako se post-
modernizmom obično označava vreme nakon 1950.
godine, ima
onih koji tu početnu granicu pomeraju u
prošlost i govore kako se
simptomi postmodernizma mogu konstatovati već
tridesetih
godina XX stoleća (K. Batler, I. Hasan), kao i
u Kantovom
tumačenju apriorizma (V. Moran), ali ima i
onih koji vreme post-
modernizma protežu unazad čak do Homera (U.
Eko) mada u tom
slučaju više nije jasno šta je uopšte
postmodernizam i ima li ičeg
što ne bi bilo postmoderno. U savremenoj
filozofskoj literaturi
česte su diskusije o filozofskim, socijalnim,
kulturološkim,
literarnim, umetničkim aspektima
postmodernizma; razlike među
postmodernistima su tolike da se mnogi odriču
tog naziva ili ističu
da im je nejasno njegovo značenje (Derida);
ipak, već je uobičajeno
da se govori o postmodernističkoj lingvistici,
postmodernističkoj
naratološki, genealoški, simulacionistički,
komunikativni;
postmodernizam ni ne nastoji na tome da se
konstituiše kao
jedinstvena filozofska strategija, unificirana
po svojim metodama i
ciljevima, sa pretenzijom na originalnost.
Semantičko i
kategorijalno šarenilo postmodernističke
filozofije uveliko je
uslovljena ne samo odbijanjem postmodernizma
od same pomisli
na to da se konstituiše u oblasti
konceptualno-metodološke
matrice savremenog filozofiranja koje bi
pretendovalo na paradig-
matičan status. Postmodernizam je aktuelni
fenomen koji još uvek
ne pripada filozofskoj tradiciji budući da se
njegov sadržaj, kao i
terminološki instrumentarijum, još uvek nalaze
u fazi nastajanja i
ne mogu biti unificirani. To je još jedan od
razloga zašto
postmodernizam ne može da bude jednoznačno
definisan, pa pri-
likom refleksivnog određenja postmodernizma
obično se polazi od
njegovih pojedinačnih karakteristika -
"nepoverenje u
metanaraciju" (Liotar), "orijentisanost
na parodiju" (F. Džejmson)
– ali se ne propušta da se napomene kako
postmodernizam nastaje
kao posledica specifične situacije u razvoju
filozofskog mišljenja. U
paradigmalnoj evoluciji postmodernizma
izdvajaju se dve etape:
prva etapa, koja se označava kao
postmodernistička klasika
dekonstruktivizma (Bart, Bataj, Bodrijar,
Delez, Derida, Gatari,
Kristeva, Liotar, Fuko), karakteriše se
krajnjim radikalizmom
distanciranja od presumpcija kako klasične
tako i neklasične
filozofije, dok druga etapa postmodernizma,
koja se razvija danas,
podrazumeva povratak početnim pretpostavkama i
njihovo novo
promišljanje; tu se najviše radi o
strategijama vezanim za
komunikativni obrt u razvijanju filozofske
problematike i ta etapa
se ponekad označava i kao post-postmodernizam, odnosno posle-
postmodernizam (After-postmodernism) koji
karakteriše vaskrsa-
vanje subjekta i problematike Drugog.
Nastupajući kao savremena verzija postmodernističke filozofije
After-postmodernism, za razliku od postmodernističke klasike
dekonstruktivizma, među svoje osnovne motive
ističe "krizu
identifikacije" i sadržajno se razvija
kao generiranje programa
prevladavanja istog kroz "vaskrsavanje
subjekta"; u tom smislu
mogu se razlikovati dva smera: (a) programski
neoklasicizam, tj.
"kulturni klasicizam u postmodernističkom
prostoru" (M.
Gotdinger), koji pretpostavlja ublaženu
kritiku referencijalne
koncepcije znaka i odustajanje od eliminacije
fenomena označenog
kao determinišućeg semantičkog svojstva; ovo
vodi "reanimaciji
značenja" (D. Vard) ili "povratku
izgubljenih značenja" kako u de-
notativnom tako i u aksiološkom smislu te reči
(Gotdinger), a to
dovodi do stvaranja odgovarajućih problemskih
polja u okviru
postmodernističkog tipa filozofiranja
(problemi denotacije i
referenci, problemi vezani za uslove
mogućnosti stabilne jezičke
semantike, problemi razumevanja kao
rekonstrukcije izvornog ob-
lika teksta i dr.) (b) komunikativni smer
pomera naglasak sa teks-
tološke na komunikativnu realnost i problem
Drugog. Savremena
kultura se označava kao kultura "ekstaze
komunikacije" (Bodrijar)
i to je znak pomeranja ka aksiološkoj
problematici tradicionalne
filozofije, a što se pokazuje i kao pomeranje
akcenta s Bivstovanja i
vremena (Hajdeger) na Bivstvovanje i Drugi (Levinas). Ako se u
klasičnom postmodernizmu Drugi interpretira
kao spoljašnji (so-
cijalno-kulturni) sadržaj strukture nesvesnog
(što je bilo pod
uticajem lakanovske psihoanalize gde se
nesvesno tumačilo kao
"glas Drugog"), s pojavom after-postmodernism koncept "Drugug"
dobija novu komunikacionu interpretaciju tako
što realnost jezika
prestaje da bude dominantna za postmodernizam.
Kao linija raz-
graničenja klasičnog i savremenog
postmodernizma može poslužiti
koncepcija K.O. Apela, njegovo shvatanje
jezika i jezičkih igara.
Apel ne posmatra jezik u kontekstu
subjekt-objekt procedura
prakseološkog ili kognitivnog poretka
komunikacije već u
kontekstu subjekt-subjektne komunikacije koja
je u principu nes-
vodiva na predaju saopštenja. U tom kontekstu
jezik nije meha-
nizam objektivacije informacije ili
eksoresivno sredstvo (što bi po-
drazumevalo objektivističku ili
subjektivističku njegovu
obojenost), već je medijator razumevanja u
kontekstu jezičkih
igara. Ako je pozni Vitgenštajn pretpostavljao
potrebu oslanjanja
na međudelovanje subjekta i teksta, na odnos
"Ja" i realnosti kao
dva igrača u igri (Hintika) sa naglaskom na
istinitosti kazivanja,
Apel jezičku igru tumači kao subjekt-objekt
odnos čiji su učesnici
jedan drugome tekst (verbalni kao i
neverbalni) a to ima za
posledicu da se razumevanje razume kao
samorazumevanje.
Apelova verzija postmodernističke paradigme
ublažava prvenstvo
"sudbonosnog označavaoca" nad
označenim, rehabilituje
razumevanje kao rekonstrukciju imanentnog
smisla teksta (što je
bilo svojstveno klasičnoj filozofskoj
hermeneutici), dozvoljava
pluralizam čitanja mada pretpostavlja, u
svesti Drugog,
autentičnost translacije semantike govornog
ponašanja subjekta;
van te rekonstrukcije smisla Drugi se ne može
konstituisati kao
komunikativni partner i zato ulog u igri nije
istina objektnog već
autentičnost subjektnog.
Postmodernisti polaze od toga da je u vreme kad se formira
novi stil mišljenja i nova kultura, kad se
stvara jedno nelinearno
tumačenje sveta, nemoguće govoriti na jeziku
hiljadama godina
stare dijalektike; novo iskustvo zahteva novi
jezik i novu
terminologiju i nije slučajno što je
postmodernizam uveo niz novih
ili preformulisanih starih pojmova: dekonstrukcija, prazan znak,
smrt autora, trag, razlika,
nomadologija, rizom, haosmos, eon,
površina, simulacija, simulakrum,
logocentrizam, diskurs, telo,
telesnost, jezičke igre, metafizika
odsutnosti, After-postmorernism,
narativnost, transgresija, naracija,
sumrak metanaracije, hibris,
vlast... Kao što je ranija filozofija bila određena
terminologijom pri-
sutnom u naukama tog vremena, tako i savremena
filozofija u
vreme kad se govori o nelinearnim
ireverzibilnim procesima u
disipativnim (slabo labilnim) strukturama
zahteva novu
terminologiju koja ima u vidu idealne objekte
opisane
singularnošću, ili rizomorfnošću sredine.
Možda postmodernistički
koncepti pisma ili teksta u postmodernističkoj
verziji izgledaju
najtransparentniji jer za sobom imaju terminološki
tezaurus post-
sosirovske lingvistike. Jedna od posebnih
oblasti istraživanja
postmodernista je novo čitanje tekstova
klasične tradicije. Tako
kroz postmodernizam klasika ponovo postaje deo
savremene fi-
lozofije pa se počinje govoriti o "novom
klasicizmu" u umetnosti i
arhitekturi, ali i u filozofiji; pored
pomenutog odnosa klasika –
postmoderna, aktuelan je i odnos moderna – postmoderna i tu
postoje krajnje različita tumačenja – od onih
koja postmodernizam
vide kao momenat moderne (Habermas) do onih
koji postmoder-
nizam vide kao nešto bitno različito od
moderne (Liotar). Tako je
postmodernizam "reinterpretacija
modernizma" (A.B. Zeligman)
ali i "tendencija suprotna
modernizmu" (A. Hornung, G. Hofman),
ili "radikalna smena kulturnih
paradigmi" (Eko), etapa u evoluciji
kulture, pa to znači da "svaka epoha ima
svoj postmodernizam"
(Eko). Kao posebno svojstvo postmodernističkih
tekstova ističe se
njihov meta-karakter: isti autori (Velš,
Delez, Bodrijar, Gatari,
Liotar, Fuko) istupaju istovremeno i kao
klasici i kao teoretičari
postmodernizma. Iako se postmodernizam danas
nalazi u središtu
filozofskog interesa, o čemu svedoči mnoštvo
radova koji i danas
nastaju, ne treba gubiti iz vida da ta
orijentacija ima i svoju
opoziciju (Habermas, A. Kalinikos), da uprkos
značajnim rezul-
tatima u oblasti književne kritike i analize
teksta (Bart, Derida), i
uprkos spremnosti da pišu o svim fenomenima
savremene kulture
i politike, njihov razbarušeni, lepršavi stil,
kao i često ne do kraja
promišljena metodologija, vodi opravdanju i
onog što se ne može
opravdati. Neprihvatanjem odgovornosti i
zastupanjem teze da sve
može proći, zalaganjem za pluralizam po svaku
cenu, post-
modernizam sve relativizuje a onda i sve
opravdava; na taj način
on postaje jedna neobavezna, pomodna stvar,
prijatna zabava
ponekad i učenih a dokonih ljudi koji svaki
prigovor odbacuju
proglašavajući neozbiljnost za premudri
diskurs. Doprinos
postmoderne je nesporan kad je reč o teoriji
književnosti (Derida),
ali teorija književnosti nije i filozofija.
Među postmodernistima
koji su na početku svoje karijere imali i
filozofske ambicije ističe se
Žan-Fransoa Liotar (1924). Njegovo stvaralaštvo je pod velikim
uticajem neokantovstva, egzistencijalizma, fenomenologije,
filozofije života, analitičke filozofije i
filozofije vlasti (Fuko); autor
je niza spisa: Fenomenologija (1954),
Libidinozna
ekonomija
(1974), Postmoderno stanje (1979), Raskol (1983) i dr. Već u svom
ranom spisu o fenomenologiji Liotar konstatuje
pomeranje težišta
interesa sa matematike na nauku o čoveku, od
polemika protiv
istoricizma ka pokušajima kompromisa sa
marksizmom. Ističući
kako je huserlovska deskripcija borba jezika
protiv njega samog
radi dostizanja prvobitnog, u toj borbi dolazi
do poraza filozofa,
logosa, budući da prvobitno nakon što je
opisano više nije
prvobitno. Liotar smatra da je klasični zahtev
fenomenologa
postaviti "Ja opažam" za temelj
"Ja mislim", bio usmeren na
utemeljenje predikativne delatnosti onog
"do-predikativnog"; ali
kako je realni kriterijum date procedure bila
deskripcija u okviru
diskursa koji prethodi diskursu,
"do-predikativno" nije moglo biti
konstituisano onakvim kakvo je bilo pre no što
beše eksplicirano.
Odnos "Ja opažam" prema svetu, jeste
suština onog što Huserl
određuje kao "svet života", a to
znači da svet života koji je u
početku do-predikativni, kao i svaki diskurs,
sebe podrazumeva ali
je sebi nedovoljan budući da o sebi ne može
ništa reći. Ne postoje,
po mišljenju Liotara, "večite, apsolutne
istine"; one su moguće
samo u trenutku konstituisanja, kao korekcija
i prevladavanje
sebe i to je dijalektički proces koji se uvek
odvija u okrilju onog
"živo nastajućeg" itd. Liotar nije
pošao putem fenomenologije53,
odlučio je da se pozabavi problemom Aušvica,
totalitarizma u
Evropi i vezom totalitarizma s evropskim
mišljenjem. Poreklo tota-
litarizma Liotar je video kao posledicu
potrage za
bezalternativnom istinom i to ga je vodilo
problemu prirode
metanaracije itd. U spisu Postmoderno stanje Liotar tendenciju
formalizovanja znanja određuje kao dominantu
evropske kulture.
U isto vreme se zainteresovao i za jezičke
igre (jednu od omiljenih
tema analitičke filozofije koja je sledila
poznog Vitgenštajna), pa je
pokušao da sastavi spisak monstruma XX stoleća: radnik-
stahanovac, rukovodilac proleterskog
preduzeća, crveni maršal,
atomska bomba levih (ne ona američka, humana,
u Hirošimi i
Nagasakiju), policajac-član sindikata,
komunistički radni logor, so-
cijalistički realizam54. Politička orijentacija postmodernizma je
pevajuće jasna, ali dobijen novac se mora
opravdati, moraju se i
nove narudžbine odraditi. Liotar se
osamdesetih godina upušta u
novi projekt: istražuje terminologiju jezika
vlasti. Savremenu
situaciju Liotar interpretira kao ontološku
ekstrapolaciju "jezičkih
igara" koje dovode do dominacije
ekonomskog diskursa.
Određujući samo jedan diskurs kao vladajući,
Liotar napušta ideju
pluralističkog modela i produžava liniju
tradicionalne metafizike.
Sve ovo možda izgleda jadno, ali nije tako. U
postmodernoj ima
mnogo reči, mnogo izuzetno nerazumljivih
izraza, mnogo obrta,
mnogo toga što pleni na prvi pogled svojom
"originalnošću", ali kad
sve se svede i dođe vreme da se položi račun,
dešava se isto što i sa
tzv. "postmodernističkom" prozom:
vidi se lepa lepršava prozračna
|
čipka što lebdi u praznom
prostoru i ne služi ničem.
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment