već indiferentno. U to vreme on se povukao u
opatiju Sen-Viktor
gde je predavao svoju novu teoriju i delom
doprineo osnivanju
mističke tradicije u opatiji.
Učenje koje je dopuštalo postojanje večno realnih rodnih
pojmova nazvano je realizam i njen predstavnik bio je Anselm
(1033-1109), rodom iz Aoste; nakon pripremnih
studija u
Burgundiji, prvo u Avranšu a potom u Beku,
Anselm stupa u
benediktinski red da bi u Beku prvo bio prior
(1063) a potom opat
(1078). Na mesto nadbiskupa Kenterberijskog
postavljen je 1093.
nakon što je žestoko napao Roscelina nastojeći
da opravdanost
dogmi izvede misaonim putem a da ipak ne bude
"jeretički
dijalektičar" kao Roscelin.
Savremenici su ga nazivali i drugim Avgustinom, ponajviše
zato što je od ovog preuzeo niz platonističkih
ideja. Anselm je bio
Italijan koji je veći deo života proveo u
Engleskoj. Tadašnji papa,
budući i sam Italijan, postavljao je Italijane
za najviše
predstavnike Rimske crkve u svim drugim
zemljama pa se tako
desilo i sa Anselmom. On je bio savremenik
pape Grigorija VII i
ovaj ga je (ili njegov naslednik) poslao u
Englesku da zaštiti
interese Crkve. Englezi su u dva maha
nastojali da ga prognaju iz
Engleske ali u tome nisu uspeli; ova zemlja će
se papske vlasti
osloboditi tek četiri stoleća kasnije, kad
Henrih VIII sebe proglasi
poglavarom reformisane anglikanske crkve što
će biti i jedan od
motiva u sukobu sa Tomasom Morom.
Po
svojim pogledima Anselm je predstavnik neoplatonovskog
avgustinizma; kao i Avgustin ističe primat
vere nad razumom;
verujem da bih razumeo, kaže on i to znači: za to da bih verovao
nije obavezno i razumevanje, ali za to da bih
razumeo, neophodno
je da verujem. Taj credo tumačen je kao teološki racionalizam;
Anselm je smatrao da vera ne protivreči razumu
te da su sve istine
otkrovenja dostupne racionalnom dokazivanju, a
pre svega teza o
postojanju boga.
Kao
i sv. Avgustin, Anselm nije sasvim razlikovao filozofiju od
teologije; smatrao je da svaki racionalni
hrišćanin treba da se
trudi da racionalno shvati i razume ono u šta
veruje; onaj ko
veruje u božije postojanje i učenje o svetom
trojstvu dužan je da
primeni moć rasuđivanja da bi razumeo te dve
istine. Ako neko,
poput kasnije tomista, razlikuje filozofiju i
dogmatsku teologiju,
razmatranje o božijem postojanju će pripasti
filozofiji, a
razmatranje o svetom trojstvu – teologiji. Jer
prva istina može da
se demonstrura ljudskim rasuđivanjem dok druga
ne može, budući
da ljudski duh nije kadar da stvara istinite
tvrdnje o ovoj tajni kad
je jednom otkrivena. Međutim, na osnovu
činjenice da se prva isti-
na može dokazati kao i želje da se razume sve
ono u šta verujemo,
Anselm je smatrao da se i istina o svetom
trojstvu može dokazati.
Svoje realističko shvatanje spora o univerzalijama Anselm
objašnjava na sledeći način: kad se svevišnji
duh rečju obraća
samom sebi, time istovremeno izriče i sve što
je stvorio; to je stoga
što sve stvari (i do svog stvaranja, i posle,
i kada propadaju ili trpe
promene) uvek prebivaju u njemu, no ne takve
kave su same po
sebi već takve kakav je on sam. Na samom delu
- stvari su priroda,
podložna promeni, priroda stvorena snagom
nepromenjivog
mišljenja; ali u bogu, one su prvobitne
suštine i istinsko počelo
bića.
Tako, po učenju Anselma, bilo koje svojstvo može pripadati
subjektu samo stoga što ono već negde postoji
samo po sebi.
Nikakvo biće ne može biti pravedno drugačije,
već samo po sebi, pa
stoga i prvo biće koje shodno tome samo po
sebi svim vlada što u
njemu jeste mora i samo biti pravednost koja
je nezavisna od sveg
drugog. Iz toga se može zaključiti da sama
suština boga sadrži i
stvara ono što druge stvari poseduju samo kao
svojstvo.
Polazeći od vidljivih predmeta i idući ka njihovim idejama i
najvišem jedinstvu, Anselm izvodi dijalektički
dokaz bića boga na
isti način kako je to mislio i Platon; osim
toga, on formuliše i način
na koji se dolazi do atributa boga a koji se
sastoji u tome da se
atributi određuju iz samog pojma boga, tako
što bi se jedan
sadržao u drugom i tako dalje - u sve višem
jedinstvu. Ovo Anselm
izlaže u delu Monolog ili primer kako razmišljati o temeljima svoje
vere (Monologium sive exemplum meditandi de ratione fidei).
Kako se u ranom srednjem veku logička rasprava prenela s
polja logičkog problema pojma na područje
ontologije, što će kod
realista voditi shvatanju da je pojam (opšte,
ideja) prava realnost,
tj. supstancijalnost, i da je kao takav uzrok
svega, nije nimalo
slučajno što se za Anselma vezuje i takozvani
dokaz o postojanju
boga zasnovan na zakonu o protivrečnosti a
poznat kao ontološki
dokaz.
Anselm je, naime,
nastojao da pokaže kako je i sama misao o
negiranju boga sama po sebi protivrečna; čak i
bezumnik mora
priznati da u njegovom umu postoji misao o
takvom biću nad kojim
se ne može zamisliti ništa više; taj predmet
nad kojim je nemoguće
ništa više zamisliti ne nalazi se samo u
jednom umu, jer, kad bi
bio samo u jednom umu onda bi on mogao biti
samo u umu (in in-
tellectu) a ne i u stvarnosti (in re). Tako se
može zaključiti da
odista postoji biće od kojeg se više ne može
zamisliti ni u mislima
ni u stvarnosti.
Ontološki dokaz o postojanju boga Anselm izvodi polazeći od
Platonovog shvatanja boga kao najvišeg
jedinstva u kome se misao
objedinjuje i u kome se ona identifikuje s
bićem, te se u najvišem
biću spajaju mogućnost i stvarnost (esse in intellectu i esse in re).
Svi se naši pojmovi završavaju pojmom najvišeg
u kome iščezavaju
sve razlike između mogućnosti i stvarnosti.
Iz
tog aspekta, bilo bi, po mišljenju Anselma, protivrečno
govoriti o najvišem pojmu koji bi izražavao
samo najvišu
mogućnost ali ne i stvarnost, jer bi se u tom
slučaju mislilo najviše
savršenstvo koje je istovremeno i nesavršeno.
Protivrečnost se
prevladava samo u pojmu stvarno postojećeg
savršenstva, posebno
ako se dopusti da je svaka stvarnost
istovremeno i progres: sve to,
zaključuje Anselm, vodi tome da ne treba stvarnost dokazivati
igrom apstraktnih misli.
Ovo
shvatanje Anselma napao je monah Gaunilo jednim malim
spisom Liber pro Insipiente (Knjiga za budale) gde kaže da pojam
koji imamo o nekoj stvari ne jamči i njeno
vanmentalno postojanje,
te da Anselm nedopustivo prelazi sa logičkog
na realni nivo; to će
reći da se misao razlikuje od bića, jer se
može zamisliti biće a da
ono pri tom i ne postoji; u protivnom, kao što
tvrdi Anselm, mogli
bismo reći da najlepša moguća ostrva moraju
postojati zato što mo-
žemo da ih zamislimo. Na ovu kritiku Anselm je
odgovorio
opovrgavanjem pomenute analogije: ako je pojam
boga pojam
najsavršenijeg bića i ako apsolutna savršenost
uključuje i
postojanje, taj pojam je pojam o postojećem i
to nužno postojećem
biću, dok pojam čak i o najlepšem ostrvu nije
pojam o nečem što
mora da postoji. Ta dva pojma nisu analogna
čak ni na logičkom
planu: ako je bog moguć, tj. ako pojam
najsavršenijeg i nužnog bića
ne sadrži nikakvu kontradikciju, bog mora da
postoji, jer bi bilo
besmisleno govoriti o samo mogućem nužnom biću (to je
kontradikcija termina) dok u pojmu samo
mogućih lepih ostrva
takve kontradikcije nema.
Ovaj
Anselmov dokaz nije pobudio neko veće interesovanje;
njime se koristio Bonaventura, naglašavajući
više psihološki nego
logički aspekt argumentacije, dok ga je Toma
odbacio. Kasnije ga
je Duns Skot koristio kao uzgredno pomoćno
sredstvo, tek u novije
vreme ovaj je dokaz, već od početka
opovrgavan, dobio istaknutu,
iako raznoliku istoriju: Dekart ga je
prihvatio i preradio, Lajbnic
ga je branio a Kant je u Anselmovom ontološkom
dokazu video
rezime celokupne ontologije ne nalazeći u
njemu neku unutrašnju
protivrečnost koja bi ukazivala na
nepostojanje boga.
Budući da je Anselmovo učenje počivalo na realnosti ideja, na
identitetu mišljenja i bića, ono se i
određivalo kao realizam; pri
tom treba imati u vidu da se tu radi o jednom
drugačijem značenju
reči realizam: po sredi je takvo učenje
koje za najvišu realnost
priznaje ideju ili misao; u kasnijim vremenima
takvo shvatanje
određivaće se kao idealizam. Aselma možemo smatrati krajnjim,
ekstremnim realistom a ta pozicija, videli
smo, organski je vezana
s njegovim ontološkim dokazom o postojanju
boga.
|
|
|
|
Comments
Post a Comment