| 
   
Muslimanski filozofi se dele u dve grupe,
  istočnu i zapadnu; 
istočnoj grupi pripadaju Alfarabi, Avicena i
  Algazali, dok je u 
zapadnoj grupi najznačajniji Averoes. 
   
  Alfarabi je pripadao bagdadskoj školi i umro je oko 950. godine; 
on je pomogao islamskom kulturnom svetu da se
  upozna sa 
Aristotelovom logikom ali kad je reč o
  klasifikaciji disciplina on 
filozofiju svesno odvaja od teologije; čineći
  je posebnim područjem 
Alfarabi nije imao nameru da potkopa ili
  uništi islamsku teologiju, 
već se pre čini da je shematizaciju i logičku
  formu stavio u službu 
teologije. 
   
  Premda je očigledan neoplatonski uticaj na Alfarabija, u 
dokazivanju božje egzistencije je koristio
  aristotelovske 
argumente. Pretpostavljajući da se stvari u
  prirodi pasivno kreću, 
a to je bila ideja koja se dobro uklapala u
  islamsku teologiju, on 
dokazuje da stvari moraju da dobiju svoje
  kretanje od prvog Po- 
kretača, ili boga. Stvari ovog sveta su
  kontingentne, one ne 
egzistiraju nužno, pa to znači da njihova
  esencija ne uključuje i 
njihovu egzistenciju a što se dokazuje
  ukazivanjem na to da stvari 
nastaju i propadaju. Iz toga sledi da su
  stvari egzistenciju dobile 
te, u krajnjoj liniji, mora postojati biće
  koje egzistira nužno, su- 
štinski, esencijalno, i koje je uzrok svih
  kontingentnih (slučajnih) 
bića. 
   
  Alfarabijev filozofski sistem je pod velikim uticajem 
neoplatonizma, posebno neoplatonističkog
  učenja o emanaciji na 
koje se on poziva da bi pokazao kako iz
  prvobitnog božanstva, ili 
Jednog, proizlazi Um i Duša sveta, a da iz
  njegovih misli ili 
pojmova proizlazi kosmos, počevši od viših i
  spoljašnjih prema ni- 
žim i unutrašnjim sferama. Tela su sastavljena
  od materije i 
forme. Um čoveka je iluminiran (prosvetljen)
  kosmičkim umom, 
koji je čovekov delatni razum. Iluminacija
  našeg uma objašnjava 
činjenicu da naši pojmovi "odgovaraju
  stvarima", budući da su 
Ideje u bogu u isto vreme i primeri i izvori
  pojmova u ljudskom 
duhu i formi stvari. To učenje o iluminaciji
  je povezano ne samo sa 
neoplatonizmom nego i sa orijentalnom mistikom
  budući da je i 
sam Alfarabi pripadao sufističkoj školi. 
   
  Neosporno najveći mislilac u istočnom muslimanskom svetu bio 
je Avicena, ili Ibn Sina (980-1037),
  tvorac sholastičkog sistema u 
 
  | 
   
islamskom svetu. Poreklom je bio Persijanac,
  rođen u blizini 
Buhare, stekao je obrazovanje na arapskom
  jeziku i najznačajnija 
dela napisao je na arapskom; u ranoj mladosti
  izučava Kuran, 
arapsku književnost, geometriju, pravo, logiku
  a potom sam 
studira teologiju, fiziku, matematiku i
  medicinu pa već sa 16 
godina radi kao lekar. Vodio je pustolovan
  život: bio je vezir raznih 
sultana, bavio se medicinom, ali se neprestano
  bavio filozofijom, 
neprestano pisao, bilo da se nalazio u zatvoru
  ili na konju. U 
pedeset i sedmoj godini je umro u Hamadanu;
  njegovo glavno delo 
je Aš-Šifa, u srednjem veku poznato
  kao Sufficientiae (Dovoljnost) 
i ono obuhvata logiku, fiziku (uključujući i
  prirodne nauke), 
matematiku, psihologiju i metafiziku. 
   
  Njegova podela filozofije na filozofiju u širem smislu (logika, 
filozofska propodeutika, spekulativna
  filozofija (fizika, 
matematika i teologija) i praktičnu filozofiju
  (etika, ekonomija, 
politika) nije mnogo originalna; kada je reč o
  metafizici, iako je ova 
preuzeta od Aristotela i neoplatoničara, tu se
  može govoriti o 
svojevrsnoj originalnosti i samostalnosti. 
    Kada
  su se pojedini delovi Aviceninog spisa pojavili u XII 
stoleću na zapadu, oni su izvršili znatan
  uticaj; tada se hrišćanski 
svet po prvi put suočio sa jednim strogo
  sastavljenim sistemom 
koji je na neke mislioce ostavio snažan
  utisak. Sve dok nije postala 
dostupna Aristotelova Metafizika u celini, nije se znalo koje spise 
treba pripisati Aristotelu a koje Aviceni:
  Avicena je na latinsku 
sholastiku uticao pitanjem o saznanju i
  iluminaciji, pitanjem o 
esenciji i egzistenciji i pitanjem o materiji
  kao načelu 
individuacije. 
    Algazali (1058-1111) je neko vreme predavao u Bagdadu i bio 
protivnik Alfarabija i Avicene. U svom delu Maqasid, poznatijem 
na Zapadu po svom latinskom nazivu Intentiones philosophorum 
(Namere filozofa) on prikazuje filozofiju
  svojih prethodnika i po 
tom prikazu činilo se da se on sa ovima i
  slaže; međutim, u delu 
Destruktio philosophorum on svoje prethodnike kritikuje a to je 
izazvalo kasnije kritiku Averoesa: Destructio destruktionis 
philosophorum. Algazali je bio više no kritičar svojih
  prethodnika: 
on je bio poznati sufist i mističar i nakon
  što se povukao iz 
Bagdada živeo je u Siriji asketskim životom.
  Kao svoj glavni 
 
  | 
   
zadatak video je oživljavanje vere u smislu
  misticizma. Oslanjajući 
se na prethodne islamske izvore ali i na
  neoplatonovsku tradiciju, 
pa čak i judaizam i hrišćanstvo, Algazali je
  izgradio jedan 
svojevrsan personalistički sistem. 
    
  Kulturnu pretpostavku muslimanskog filozofiranja na Zapada 
činila je islamska kultura koja se razvila u
  Španiji u X stoleću i 
koja je bila u to vreme superiorna u odnosu na
  ono što se moglo 
naći u zapadnom hrišćanstvu; najznačajniji
  mislioc bio je Averoes 
(ili Ibn Ružd, Komentator, kako su
  ga zvali latinski sholastičari), 
rođen je u Kordovi 1126, kao sin sudije.
  Studirao je prava, medici- 
nu, matematiku i filozofiju i potom je i sam
  bio sudija, prvo u 
Sevilji, a potom u Kordobi, da bi 1182. postao
  kalifov lični lekar; 
pavši u nemilost kalifa Al-Mansura biva
  proteran sa dvora i 
odlazu u Maroko gde i umire 1198. godine.
  Averoes je bio ubeđen 
da je Aristotelov genije vrhunac ljudskoga uma
  i u tome se s njim 
slažemo i Toma i ja; zato je veći deo svog
  života posvetio pisanju 
komentara Aristotela i oni se dele na (a) veće
  komentare, u kojima 
Averoes prvo navodi deo Aristotelovog teksta a
  onda i svoj vlastiti 
komentar; (b) manje, ili "srednje"
  komentare, u kojima Averoes 
iznosi Aristotelovo učenje, dodajući vlastita
  objašnjenja i izvođenja 
na takav način da nije uvek lako razlikovati
  šta je Averoesovo a 
šta je Aristotelovo, i (c) male komentare
  (parafraze ili kompendija) 
u kojima iznosi zaključke do kojih je došao
  Aristotel, izostavljajući 
dokaze i istorijska upućivanja; ovi komentari
  su bili namenjeni 
učenicima koji nisu bili kadri da dođu do
  izvora ili većih 
komentara. 
    
  Smatra se da je Averoes srednje komentare (b) sastavio pre 
velikih komentara a isto bi se moglo reći i za
  male komentare (c). 
Postoje manji komentari (b) i kompendiji (c)
  za čitav Aristotelov 
Organon, i latinski prevodi svih triju vrsta komentara
  za Drugu 
analitiku, Fiziku, O nebu, O duši i Metafiziku. Osim
  tih i drugih 
komentara u latinskom prevodu, hrišćanski
  sholastičari su imali i 
Averoesov odgovor Algazaliju (Destructio
  destructionis 
philosophorum) kao i više spisa iz oblasti
  logike, jedno pismo o 
povezanosti apstraktnog uma i čoveka, spis o blaženstvu
  duše, i 
dr.  
 
  | 
   
Averoes piše o tome kako postoji metafizički
  sled stupnjeva koji 
se proteže od čiste materije kao najniže
  granice, do čiste delatnosti 
(ili boga) kao najviše granice, a između tih
  dveju granica su 
predmeti (sastavljeni od mogućnosti i
  aktuelnosti) koji čine 
stvorenu prirodu (Natura naturata9). Prva materija, kao ekviva- 
lent bića, kao čista mogućnost i odsustvo
  svake determinacije, ne 
može biti rezultat stvaralačkog čina; ona je,
  večna, kao i bog. S 
druge strane, bog izvodi i izaziva forme
  materijalnih stvari iz 
mogućnosti čiste materije, stvara umove, deset
  na broju, spolja 
povezane sa sferama, tako da se izbegava
  Avicenina teorija o 
emanaciji i isključuje stvarni panteizam; red
  stvaranja ili 
generacija stvari jesu determinisani. 
    
  Kada je reč o odnosu filozofije i teologije, Averoes je pošao od 
stava da je Aristotel dovršitelj ljudske nauke
  i pošto je 
interpretirao Aristotela tako kao da ovaj
  zastupa jedinstvenost 
aktivnog uma i prihvata učenje o večnosti
  materije, došao je do 
zaključka da mora izmiriti filozofska
  shvatanja sa pravovernom is- 
lamskom teologijom (jer, bilo je i onih koji
  su hteli da ga optuže za 
jeres zbog njegove odanosti paganskom
  misliocu). To "pomirenje" 
Averoes je pokušao da ostvari teorijom o
  "dvostrukoj istini". Nije se 
tu radilo o tome da je nešto istina u
  filozofiji a lažno u teologiji i 
obratno, već je Averoes hteo da istakne kako
  jedna i ista istina 
saznaje jasno u filozofiji dok se alegorijski
  izražava u teologiji. 
Naučna formulacija istine se postiže jasno
  jedino u filozofiji, ali se 
ta istina izražava i u teologiji, ali na drugi
  način. Slikovito 
izlaganje u Kuranu izražava istinu na način
  koji je razumljiv 
običnom čoveku, onom neobrazovanom, dok filozof
  skida 
alegorijsku ljusku i tu istu istinu saznaje u
  njenom "sirovom" obli- 
ku, oslobođenu spoljašnjeg sjaja koji joj daje
  njena predstava. 
     To
  Averoesovo shvatanje odnosa filozofije i teologije koje nas 
podseća na ono kasnije, Hegelovo, bilo je neprihvatljivo
  za 
pravovernog islamskog teologa; ali, nije
  besmislena ideja da jedan 
stav može biti istinit u filozofiji a da je
  dijametralno suprotan stav 
istinit u teologiji. Averoes je teologiju
  podredio filozofiji i filozofiju 
postavio za sudiju teologiji pa samo filozofi
  mogu odlučivati koja 
 
  | 
   
shvatanja treba interpretirati alegorijski i
  na koji način ih treba 
tumačiti. Averoes je mrzeo tradicionaliste
  (kao što su i oni mrzeli 
njega) i njegovo stanovište o ovom pitanju
  dovelo je do zabrane 
grčke filozofije i do spaljivanja filozofskih
  dela u islamskoj Španiji. 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
 
Comments
Post a Comment