Merab Mamardašvili (1930-1990) jedan je od najznačajnih
ruskih filozofa druge polovine XX stoleća; oko
njegovog dela će se
tek razgoreti dijalog u budućnosti. Nakon
završene srednje škole u
Tbilisiju, filozofiju je studirao u Moskvi i
diplomirao 1954. godine;
nakon završenih postdiplomskih studija (1957)
Mamardašvili
počinje da radi u redakciji časopisa Вопросы философии gde
1961. objavljuje i svoj prvi rad Procesi analize i sinteze; iste godine
odlazi u Prag i tamo boravi narednih pet
godina kao urednik
časopisa Problemi sveta i socijalizma, da bi narednih godina radio
u raznim naučnim institutima u Moskvi i držao
predavanja na
psihološkom fakultetu MGU, u Insitutu filma, u
Institutu za opštu
i pedagošku psihologiju APN, kao i u raznim
gradovima tadašnjeg
Sovjetskog Saveza (Riga, Vilnus,
Rostov-na-Donu); ta predavanja
čine osnovu njegovog filozofskog nasleđa;
godine 1970. doktorirao
je u Tbilisiju gde je od 1980. naučni saradnik
Instituta za filozofiju
Akademije nauka Gruzije (Tbilisi). Za života
Mamardašvili je
objavio samo tri knjige: Forme i sadržaj mišljenja (1968), Klasični
i neklasični ideal racionalnosti (1984) i Kako ja razumem filozo-
fiju. Predavanja o Dekartu, Kantu, Prustu, kao i o istoriji antičke i
savremene filozofije, objavljena su tek nakon
njegove smrti i sva
na osnovu magnetofonskih zapisa; izuzetak je Traktat o
razvijajućem znanju (objavljen pod naslovom Strela vremena) koji
je pisan u okviru projekta Insituta istorije prirodnih
nauka i
tehnike sredinom sedamdesetih godina. Među
spisima
Mamardašvilija treba izdvojiti: Kako ja shvatam filozofiju (1992),
Kartezijanske meditacije (1993), Predavanja o Prustu (1995),
Sopstvena neophodnost. Uvod u filozofiju (1996), Psihološka
tipologija puta (1997), Simbol i svest. Metafizička
razmišljanja o
svesti, simbolici i jeziku (zajedno s A.M.
Pjatigorskim) (²1997),
Kantovske varijacije (1997), Predavanja iz antičke filozofije (1997),
Moje iskustvo nije tipično (2000), Estetika mišljenja (2000).
Osnovna tema u filozofiji Mamardašvilija je
fenomen svesti i
njen značaj za nastanak čoveka, kulture i
saznanja. Svest on
tumači kao kosmološku pojavu vezanu za same
temelje
bivstvovanja, a ontologiju svesti smatra
bitnim momentom
strukture savremene racionalnosti; ontologiju
tumači
konstruktivno kao graničnu formu misli i
prakse. Njegovi počeci u
filozofiji vezani su za istraživanje mišljenja
kao samorazvijajuće
organske celine čiji metod istraživanja treba
da bude sadržajno-
genetička logika. U početku je ta
"logika" tražena eksplikacijom
metoda izgradnje Marksovog Kapitala i stoga Mamardašvili
posebno istražuje procese analize i sinteze
"dijalektičkog
totaliteta" (sistema), uzajamnu vezu forme
i sadržajnog mišljenja,
odnos logičkog i istorijskog u istraživanju
sistema i dr. Rezultati
tog istraživanja izloženi su u njegovom spisu Forme i sadržaji
mišljenja (1968) gde se na tekstovima nemačke
transcendentalno-
kritičke filozofije nastoji izgraditi
sadržajno-genetička logika kako
bi se mogao demonstrirati sopstveni pristup
savremenim
problemima. Polazeći od čisto logičkih
problema Mamardašvili
ubrzo prelazi na probleme ontologije
mišljenja, tj. na probleme
izbora graničnih kategorija objašnjenja
vezanim za fenomene miš-
ljenja. On zauzima kartezijansku poziciju,
tumačeći mišljenje kao
stanje svesti. Ta pozicija je bitno opredelila
stil i smer njegovih
potonjih istraživanja pa je kategorija svesti
postala centralna u
njegovom daljem istraživanju. Smatrajući
nemogućom pozitivnu
teoriju svesti, pošto svest u svojoj
intencionalnosti ne može biti
shvaćena pomoću kategorija
"predmeta" ili "stvari", Mamardašvili
je rešenje video u razradi metateorije
usmerene na jezičke i
simboličke forme pomoću kojih se mogu
zahvatiti određene
strukture svesti. To je on odredio kao
istorijsko-filozofsku
metadeskripciju svesti, odnosno kao
eksplikaciju i izdvajanje fun-
damentalnih filozofskih pretpostavki strukture
svesti; tako
istorijsko-filozofski pristup biva drugi mogući
pristup eksplikaciji
problema svesti. Filozofiju on razume kao
otvorenu kulturnu
formu u kojoj se odvija eksperiment s
graničnim formama i
uslovima mišljenja. Rezultat tog eksperimenta,
koji se vrši s nepo-
srednim jezikom i materijalom mišljenja, jeste
stvaranje formi koje
otkrivaju nove forme mišljenja, čovekove
samorealizacije i kulture.
Realno polje filozofije jeste kontinuum
filozofskih akata koji
obrazuju određenu misaonu nužnost. Različiti
filozofski sistemi
nastaju kao posledica razvoja jezčke
eksplikacije tih akata i
njihove interpretacije. Tako Mamardašvili
razlikuje "realnu filozo-
fiju" i "filozofiju učenja i
sistema" čiji predmet je "realna filozofija".
Osnovna karakteristika realne filozofije kao
njena ontološka crta
jeste granična personalnost, egzemplifikacija
i individualnost.
Mamardašvili je pretpostavljao da samo u
momentima
individuacije i egzemplifikacije akata svesti
kao realnih filozofskih
akata zbiva se ontološko "predodređenje sveta".
Razvijajući metod
istorije filozofije kao metateoriju svesti
Mamardašvili polazi od
kritike Hegelove teorija saznanja i Hegelovog
tumačenja istorije
filozofije; pri tom kantovske apriorne forme i
hegelovske sadržajne
forme ne razmatra kao metodske strukture
mišljenja pomoću kojih
bi se mogli rešiti gnoseološki problemi koje
je postavila klasična
filozofija. Ovo rano delo Mamardašvilija važno
je za razumevanje
njegovih kasnijih spisa jer se tu tematizuje
pojam forme koji
zauzima jedno od centralnih mesta. U potonjim
spisima on je pod
pojmom forme mislio generativnu strukturu,
"organ" misli,
saznanja i kulture. Forma uvek kod njega
pretpostavlja i neku
neodređenost koja se može prevazići samo u
egzemplificiranim
aktima svesti. Sadržaji formi koji su neodređeni
u aktima svesti
uvek su istorični i u tom smislu slučajni,
mada sama forma nije
svodljiva na te sadržaje zato što u odnosu na
te sadržaje ima
tvoračku funkciju. Forma je tvoračka
konstrukcija misli, smislova,
doživljaja, ljudskih stanja. To je "dodatak"
čovekovim spo-
sobnostima, ono što stvara njegova granična
stanja. Šezdesetih
godina XX stoleća Mamardašvili se bavi
analizom svesti u
Marksovim delima i pokazuje da Marksova
teorija implicitno
sadrži u sebi neklasičnu koncepciju svesti, da
se uvođenjem
pojmova prakse, ideologije, nadgradnje kod
Marksa odvija suštin-
sko transformisanje polja klasične ontologije
i epistemologije; on
pri tom pokazuje kako uz pomoć tih kategorija
Marks zalazi van
okvira refleksivne konstrukcije samosvesti
koju su postavili
Dekart i nemačka klasična filozofija. Poseban
značaj dobija
izokrenuta forma; tom kategorijom Mamardašvili ukazuje na svoj-
stva i strukture svesti, koje je nemoguće
dokučiti na nivou akata
refleksije. Svojstvo izokrenute forme je u
izokretanju sadržaja pri
čemu ovaj biva direktno nesaznatljiv. U
predavanjima o antičkoj
filozofiji, o Dekartu (Kartezijanske meditacije), o Kantu (Kantovske
varijacije), Mamardašvili analizira aparaturu filozofske
misli kao
jezik "realne filozofije" iza kojeg
stoje određeni fenomeni svesti i
struktere mišljenja. S jedne strane, to su
uvek egzemplificirani
akti svesti ovih ili onih mislilaca i
filozofa, a s druge, to su akti u
kojima se kristališu izvorne strukture
evropskog mišljenja.
Platonova teorija sećanja kao i teorija ideja,
Dekartov princip
cogitoa i teorija neprekidnog stvaranja,
Kantove apriorne forme i
princip inteligibilnosti, Marksova koncepcija
preokrenutih formi
svesti i pojam prakse – to su filozofske
paradigme koja određuju
tumačenje fenomena svesti i u znatnoj meri
konstituišu ontološko
polje filozofije i evropske racionalnosti.
Razlika klasičnog i
neklasičnog tipa racionalnosti jedna je od
specijalnih tema
istraživanja Mamardašvilija čiji se interesi
nisu ograničavali samo
problemima istorije filozofije; zahvaljujući
izuzetno širokom i
temeljnom obrazovanju on je dao izuzetan
doprinos u oblasti
gnoseologije, socijalne filozofije,
metodologije psihologije,
psihoanalize, teorije literature kao i teorije
umetnosti. U preda-
vanjima o Prustu Mamardašvili analizira roman U potrazi za
izgubljenim vremenom kao delo u procesu proizvođenja, delo koje
proizvodi samo sebe, u kojem smisao nije
unapred zadat od strane
autora već se uspostavlja tokom stvaranja
samog dela. Sama
forma romana ovde se javlja kao organon svesti
koji čitaocu
omogućuje da sam sebi položi račun o
sopstvenim doživljajima i da
ih dovede do svesti. Izvornu, bivstvenu
strukturu svesti
Mamardašvili je smatrao simboličnom. Simbol,
za razliku od
znaka, ne pretpostavlja neposredno referenta,
već ukazuje na
bivstvenu strukturu a ne na predmetne sadržaje
svesti. Simboli su
oruđa svesti, strukture koje menjaju načine
svesnog života, ono
pomoću čega se formiraju granični pojmovi kao,
simbol smrti. Na
drugi način, oni se mogu organizovati
hijerarhijski ili
polistrukturno. Svest nije homogena, nju je
nemoguće redukovati
na neko određenu strukturu. Različite
strukture svesti slažu se
jedna na drugu, samooblikuju se u semiotičkim
procesima, ali i
projektuju sebe na druge strukture kao na
ekran. Svojstvo
"ekranizovanja" stvara iluziju
refleksivne objektivacije svesti, što
podrazumeva svođenje složene strukture svesti
na predmetne
sadržaje. Sekundarne strukture svesti, koje
nose u sebi iskonske
strukture u izokrenutom obliku, mogu se
proizvoditi,
omasovljavati, umnožavati, reprodukovati. Kad
proizvođenje
svesti postane masovno, ono stvara opasnost
fragmentarizovanja,
odvajanja od genetskih struktura. Odgovornost
intelektualca i
filozofa danas se sastoji u "obaveznosti
forme", u naporu da se ost-
vare svrhoviti akti autora koji u sebi čuvaju
inteligibilnu formu
mišljenja koju potom mogu da očuvaju i
reprodukuju u oblasti
kulture. Druga opasnost koju je razmatrao
Mamardašvili
sadržana je u antropološkoj katastrofi do koje
dolazi uništavanjem
inteligibilnih formi civilizacije, kulture,
jezika, ontološke strukture
svesti. Mamardašvili je čoveka tumačio kao
mogućnost, kao poten-
cijalnost samoostvarenja. Nastajanje i
samoostvarenje čoveka
nemoguće je izvan inteligibilnog prostora koji
omogućuje
samorealizaciju, kao i bez napora samog čoveka
da dospe do
pouzdanih temelja svesti. Situaciju
antropološke katastrofe Ma-
mardašvili opisuje uz pomoć tri K (Kartezijus,
Kant, Kafka); reč je
o uspostavljanju principa izvesnosti čoveka u
svetu u aktu "Ja
jesam", zatim o postavljanju ontološke
osnove racionalnosti i o
situaciji apsurda kad se ne ispunjava ono što
je dato s prva dva
principa (evidentnost, formalna
inteligibilnost). U ovom trećem
slučaju, koji reprezentuje Kafka, javlja se
"zombi-situacija", simu-
liranje onog što je odavno mrtvo; proizvod
toga je stranac,
neopisivo biće. Problem čovekove biti sastaju
se u tome što ona nije
nikad unapred zadata budući da proizvođenje
svake situacije
podrazumeva iskonske čovekove napore.
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment