Merab Mamardašvili (1930-1990) jedan je od najznačajnih 
ruskih filozofa druge polovine XX stoleća; oko
  njegovog dela će se 
tek razgoreti dijalog u budućnosti. Nakon
  završene srednje škole u 
Tbilisiju, filozofiju je studirao u Moskvi i
  diplomirao 1954. godine; 
nakon završenih postdiplomskih studija (1957)
  Mamardašvili 
počinje da radi u redakciji časopisa Вопросы философии gde 
1961. objavljuje i svoj prvi rad Procesi analize i sinteze; iste godine 
odlazi u Prag i tamo boravi narednih pet
  godina kao urednik 
časopisa Problemi sveta i socijalizma, da bi narednih godina radio 
u raznim naučnim institutima u Moskvi i držao
  predavanja na 
psihološkom fakultetu MGU, u Insitutu filma, u
  Institutu za opštu 
 
i pedagošku psihologiju APN, kao i u raznim
  gradovima tadašnjeg 
Sovjetskog Saveza (Riga, Vilnus,
  Rostov-na-Donu); ta predavanja 
čine osnovu njegovog filozofskog nasleđa;
  godine 1970. doktorirao 
je u Tbilisiju gde je od 1980. naučni saradnik
  Instituta za filozofiju 
Akademije nauka Gruzije (Tbilisi). Za života
  Mamardašvili je 
objavio samo tri knjige: Forme i sadržaj mišljenja (1968), Klasični 
i neklasični ideal racionalnosti (1984) i Kako ja razumem filozo- 
fiju. Predavanja o Dekartu, Kantu, Prustu, kao i o istoriji antičke i 
savremene filozofije, objavljena su tek nakon
  njegove smrti i sva 
na osnovu magnetofonskih zapisa; izuzetak je Traktat o 
razvijajućem znanju (objavljen pod naslovom Strela vremena) koji 
je pisan u okviru projekta Insituta istorije prirodnih
  nauka i 
tehnike sredinom sedamdesetih godina. Među
  spisima 
Mamardašvilija treba izdvojiti: Kako ja shvatam filozofiju (1992), 
Kartezijanske meditacije (1993), Predavanja o Prustu (1995), 
Sopstvena neophodnost. Uvod u filozofiju (1996), Psihološka 
tipologija puta (1997), Simbol i svest. Metafizička
  razmišljanja o 
svesti, simbolici i jeziku (zajedno s A.M.
  Pjatigorskim) (²1997), 
Kantovske varijacije (1997), Predavanja iz antičke filozofije (1997), 
Moje iskustvo nije tipično (2000), Estetika mišljenja (2000). 
 
  
Osnovna tema u filozofiji Mamardašvilija je
  fenomen svesti i 
njen značaj za nastanak čoveka, kulture i
  saznanja. Svest on 
tumači kao kosmološku pojavu vezanu za same
  temelje 
bivstvovanja, a ontologiju svesti smatra
  bitnim momentom 
strukture savremene racionalnosti; ontologiju
  tumači 
konstruktivno kao graničnu formu misli i
  prakse. Njegovi počeci u 
filozofiji vezani su za istraživanje mišljenja
  kao samorazvijajuće 
organske celine čiji metod istraživanja treba
  da bude sadržajno- 
genetička logika. U početku je ta
  "logika" tražena eksplikacijom 
metoda izgradnje Marksovog Kapitala i stoga Mamardašvili 
posebno istražuje procese analize i sinteze
  "dijalektičkog 
totaliteta" (sistema), uzajamnu vezu forme
  i sadržajnog mišljenja, 
odnos logičkog i istorijskog u istraživanju
  sistema i dr. Rezultati 
tog istraživanja izloženi su u njegovom spisu Forme i sadržaji 
mišljenja (1968) gde se na tekstovima nemačke
  transcendentalno- 
kritičke filozofije nastoji izgraditi
  sadržajno-genetička logika kako 
bi se mogao demonstrirati sopstveni pristup
  savremenim 
problemima. Polazeći od čisto logičkih
  problema Mamardašvili 
ubrzo prelazi na probleme ontologije
  mišljenja, tj. na probleme 
izbora graničnih kategorija objašnjenja
  vezanim za fenomene miš- 
ljenja. On zauzima kartezijansku poziciju,
  tumačeći mišljenje kao 
stanje svesti. Ta pozicija je bitno opredelila
  stil i smer njegovih 
potonjih istraživanja pa je kategorija svesti
  postala centralna u 
njegovom daljem istraživanju. Smatrajući
  nemogućom pozitivnu 
teoriju svesti, pošto svest u svojoj
  intencionalnosti ne može biti 
shvaćena pomoću kategorija
  "predmeta" ili "stvari", Mamardašvili 
je rešenje video u razradi metateorije
  usmerene na jezičke i 
simboličke forme pomoću kojih se mogu
  zahvatiti određene 
strukture svesti. To je on odredio kao
  istorijsko-filozofsku 
metadeskripciju svesti, odnosno kao
  eksplikaciju i izdvajanje fun- 
damentalnih filozofskih pretpostavki strukture
  svesti; tako 
istorijsko-filozofski pristup biva drugi mogući
  pristup eksplikaciji 
problema svesti. Filozofiju on razume kao
  otvorenu kulturnu 
formu u kojoj se odvija eksperiment s
  graničnim formama i 
uslovima mišljenja. Rezultat tog eksperimenta,
  koji se vrši s nepo- 
srednim jezikom i materijalom mišljenja, jeste
  stvaranje formi koje 
otkrivaju nove forme mišljenja, čovekove
  samorealizacije i kulture. 
 
  
Realno polje filozofije jeste kontinuum
  filozofskih akata koji 
obrazuju određenu misaonu nužnost. Različiti
  filozofski sistemi 
nastaju kao posledica razvoja jezčke
  eksplikacije tih akata i 
njihove interpretacije. Tako Mamardašvili
  razlikuje "realnu filozo- 
fiju" i "filozofiju učenja i
  sistema" čiji predmet je "realna filozofija". 
Osnovna karakteristika realne filozofije kao
  njena ontološka crta 
jeste granična personalnost, egzemplifikacija
  i individualnost. 
Mamardašvili je pretpostavljao da samo u
  momentima 
individuacije i egzemplifikacije akata svesti
  kao realnih filozofskih 
akata zbiva se ontološko "predodređenje sveta".
  Razvijajući metod 
istorije filozofije kao metateoriju svesti
  Mamardašvili polazi od 
kritike Hegelove teorija saznanja i Hegelovog
  tumačenja istorije 
filozofije; pri tom kantovske apriorne forme i
  hegelovske sadržajne 
forme ne razmatra kao metodske strukture
  mišljenja pomoću kojih 
bi se mogli rešiti gnoseološki problemi koje
  je postavila klasična 
filozofija. Ovo rano delo Mamardašvilija važno
  je za razumevanje 
njegovih kasnijih spisa jer se tu tematizuje
  pojam forme koji 
zauzima jedno od centralnih mesta. U potonjim
  spisima on je pod 
pojmom forme mislio generativnu strukturu,
  "organ" misli, 
saznanja i kulture. Forma uvek kod njega
  pretpostavlja i neku 
neodređenost koja se može prevazići samo u
  egzemplificiranim 
aktima svesti. Sadržaji formi koji su neodređeni
  u aktima svesti 
uvek su istorični i u tom smislu slučajni,
  mada sama forma nije 
svodljiva na te sadržaje zato što u odnosu na
  te sadržaje ima 
tvoračku funkciju. Forma je tvoračka
  konstrukcija misli, smislova, 
doživljaja, ljudskih stanja. To je "dodatak"
  čovekovim spo- 
sobnostima, ono što stvara njegova granična
  stanja. Šezdesetih 
godina XX stoleća Mamardašvili se bavi
  analizom svesti u 
Marksovim delima i pokazuje da Marksova
  teorija implicitno 
sadrži u sebi neklasičnu koncepciju svesti, da
  se uvođenjem 
pojmova prakse, ideologije, nadgradnje kod
  Marksa odvija suštin- 
sko transformisanje polja klasične ontologije
  i epistemologije; on 
pri tom pokazuje kako uz pomoć tih kategorija
  Marks zalazi van 
okvira refleksivne konstrukcije samosvesti
  koju su postavili 
Dekart i nemačka klasična filozofija. Poseban
  značaj dobija 
izokrenuta forma; tom kategorijom Mamardašvili ukazuje na svoj- 
stva i strukture svesti, koje je nemoguće
  dokučiti na nivou akata 
 
  
refleksije. Svojstvo izokrenute forme je u
  izokretanju sadržaja pri 
čemu ovaj biva direktno nesaznatljiv. U
  predavanjima o antičkoj 
filozofiji, o Dekartu (Kartezijanske meditacije), o Kantu (Kantovske 
varijacije), Mamardašvili analizira aparaturu filozofske
  misli kao 
jezik "realne filozofije" iza kojeg
  stoje određeni fenomeni svesti i 
struktere mišljenja. S jedne strane, to su
  uvek egzemplificirani 
akti svesti ovih ili onih mislilaca i
  filozofa, a s druge, to su akti u 
kojima se kristališu izvorne strukture
  evropskog mišljenja. 
Platonova teorija sećanja kao i teorija ideja,
  Dekartov princip 
cogitoa i teorija neprekidnog stvaranja,
  Kantove apriorne forme i 
princip inteligibilnosti, Marksova koncepcija
  preokrenutih formi 
svesti i pojam prakse – to su filozofske
  paradigme koja određuju 
tumačenje fenomena svesti i u znatnoj meri
  konstituišu ontološko 
polje filozofije i evropske racionalnosti.
  Razlika klasičnog i 
neklasičnog tipa racionalnosti jedna je od
  specijalnih tema 
istraživanja Mamardašvilija čiji se interesi
  nisu ograničavali samo 
problemima istorije filozofije; zahvaljujući
  izuzetno širokom i 
temeljnom obrazovanju on je dao izuzetan
  doprinos u oblasti 
gnoseologije, socijalne filozofije,
  metodologije psihologije, 
psihoanalize, teorije literature kao i teorije
  umetnosti. U preda- 
vanjima o Prustu Mamardašvili analizira roman U potrazi za 
izgubljenim vremenom kao delo u procesu proizvođenja, delo koje 
proizvodi samo sebe, u kojem smisao nije
  unapred zadat od strane 
autora već se uspostavlja tokom stvaranja
  samog dela. Sama 
forma romana ovde se javlja kao organon svesti
  koji čitaocu 
omogućuje da sam sebi položi račun o
  sopstvenim doživljajima i da 
ih dovede do svesti. Izvornu, bivstvenu
  strukturu svesti 
Mamardašvili je smatrao simboličnom. Simbol,
  za razliku od 
znaka, ne pretpostavlja neposredno referenta,
  već ukazuje na 
bivstvenu strukturu a ne na predmetne sadržaje
  svesti. Simboli su 
oruđa svesti, strukture koje menjaju načine
  svesnog života, ono 
pomoću čega se formiraju granični pojmovi kao,
  simbol smrti. Na 
drugi način, oni se mogu organizovati
  hijerarhijski ili 
polistrukturno. Svest nije homogena, nju je
  nemoguće redukovati 
na neko određenu strukturu. Različite
  strukture svesti slažu se 
jedna na drugu, samooblikuju se u semiotičkim
  procesima, ali i 
projektuju sebe na druge strukture kao na
  ekran. Svojstvo 
 
  
"ekranizovanja" stvara iluziju
  refleksivne objektivacije svesti, što 
podrazumeva svođenje složene strukture svesti
  na predmetne 
sadržaje. Sekundarne strukture svesti, koje
  nose u sebi iskonske 
strukture u izokrenutom obliku, mogu se
  proizvoditi, 
omasovljavati, umnožavati, reprodukovati. Kad
  proizvođenje 
svesti postane masovno, ono stvara opasnost
  fragmentarizovanja, 
odvajanja od genetskih struktura. Odgovornost
  intelektualca i 
filozofa danas se sastoji u "obaveznosti
  forme", u naporu da se ost- 
vare svrhoviti akti autora koji u sebi čuvaju
  inteligibilnu formu 
mišljenja koju potom mogu da očuvaju i
  reprodukuju u oblasti 
kulture. Druga opasnost koju je razmatrao
  Mamardašvili 
sadržana je u antropološkoj katastrofi do koje
  dolazi uništavanjem 
inteligibilnih formi civilizacije, kulture,
  jezika, ontološke strukture 
svesti. Mamardašvili je čoveka tumačio kao
  mogućnost, kao poten- 
cijalnost samoostvarenja. Nastajanje i
  samoostvarenje čoveka 
nemoguće je izvan inteligibilnog prostora koji
  omogućuje 
samorealizaciju, kao i bez napora samog čoveka
  da dospe do 
pouzdanih temelja svesti. Situaciju
  antropološke katastrofe Ma- 
mardašvili opisuje uz pomoć tri K (Kartezijus,
  Kant, Kafka); reč je 
o uspostavljanju principa izvesnosti čoveka u
  svetu u aktu "Ja 
jesam", zatim o postavljanju ontološke
  osnove racionalnosti i o 
situaciji apsurda kad se ne ispunjava ono što
  je dato s prva dva 
principa (evidentnost, formalna
  inteligibilnost). U ovom trećem 
slučaju, koji reprezentuje Kafka, javlja se
  "zombi-situacija", simu- 
liranje onog što je odavno mrtvo; proizvod
  toga je stranac, 
neopisivo biće. Problem čovekove biti sastaju
  se u tome što ona nije 
nikad unapred zadata budući da proizvođenje
  svake situacije 
podrazumeva iskonske čovekove napore. 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
 
Comments
Post a Comment