njemu se stvara religiozni pogled na stvari;
tada mu biva jasno i
nesumnjivo da on ne zna ni Sunce ni zemlju, a
zna samo oko koje
vidi Sunce, ruku koja dodiruje zemlju; okolni
svet postoji samo kao
predstava, samo u odnosu na drugog koji
predstavlja i kakav je
sam čovek... Najevidentnija istina je da sve
postojeće što se
saznaje, sav svet, jeste samo objekt u odnosu
na subjekt, odraz,
predstava. Sve što postoji obeleženo je na taj
način i ono postoji sa-
mo za subjekt; svet je predstava.
Premda još od Dekarta pa do Berklija postoji ideja o tome kako
se svet javlja samo u obliku naše predstave,
Šopenhauer je prvi
koji tu tezu stavlja u središte filozofije. On
tvrdi kako teza o svetu
kao predstavi i njegovim datostima kroz moje
doživljaje, (a koja se
na veoma složen način dokazuje u evropskoj
filozofiji), u istočnoj
misli, posebno u Vedama, jeste jednostavna, početna pozicija.
Ali
dok u tumačenju sveta kao predstave sledi Kanta,
isticanjem primata volje nad razumom on se od
ovog mislioca
udaljava; razum klasične filozofije proglašava
za fikciju, a čitavu
filozofiju racionalizma označava kao
izmišljotinu profesora
filozofije; razumu Šopenhauer suprotstavlja
volju; ona je apsolutno
slobodno htenje koje nema ni uzrok ni osnovu.
Volja prožima svu
vasionu, ona je počelo i apsolut, ali i
ontološki, gnoseološki i etički
princip, pa stoga svet i može biti "volja
i predstava". Ta mitologija
volje nastaviće se potom u filozofiji Ničea.
Po
Šopenhaueru voljom je prožeta i priroda i kultura i to otvara
prostor za jednu metafiziku prirode; on kaže:
"kada vidim planinu,
i ja sâm nisam ništa drugo do ta planina, to
nebo i ti zraci: objekt
se pojavljuje u njegovom čistom obliku, u
njegovoj lepoti". Sam
život nalik je klatnu koje se kreće između
patnje i praznovanja;
život je patnja i nema racionalizma i progresa
u istoriji, o čemu je
govorio Hegel, to je izmišljotina i svaki
optimizam je neosnovan.
Istorija je sudbina, slepi slučaj, a progres
iluzija; najveći čovekov
zločin je to što se rodio.
Ali,
kad čovek shvati da je svet predstava i po svojoj prirodi
slepa nezadrživa volja koja je večno
nezadovoljna, razdirana
protivrečnim silama, on je tad spreman da se
oslobodi tog
kauzalnog lanca i za to ima samo dva izlaza:
umetnost i askezu. U
estetskom iskustvu mi se od želja oslobađamo
uz pomoć zaborava;
poniremo u predmet i zaboravljamo sebe i svoju
patnju. Umetnost
izražava objektivnu suštinu stvari i pomaže da
se oslobodimo volje.
Umetnosti se, kao i filozofija, trude da reše
problem egzistencije,
jer se u svakom duhu (kad se posveti čisto
objektivnom
posmatranju sveta) budi izvesna težnja da
shvati istinsku suštinu
stvari, života, egzistencije. Čisti subjekt
saznanja (oslobođen volje),
intelekt kao takav interesuje suština života i
egzistencija - odgovor
na pitanje: šta je život?
Na
to pitanje odgovara svako pravo, uspelo umetničko delo,
jedino, upozorava Šopenhauer, sve umetnosti
govore naivnim,
detinjim jezikom intuicije, a ne ozbiljnim i
apstraktnim jezikom
refleksije: njihov odgovor je zato prolazna
slika a ne postojano i
opšte znanje. Nije stoga nimalo slučajno da su
upravo gnoseološka
i egzistencijalna pitanja najveći izazov za
svaku umetnost, a naj-
dublje odgovore, po rečima Šopenhauera, daje
upravo muzika; ona
izražava najintimniju stranu svakog života i
egzistencije i to
jezikom koji je razumljiv svima neposredno, no
koji se ne da
prevesti na jezik uma. Sve umetnosti pružaju
onom ko pita
intuitivnu sliku i kazuju: "Gledaj ovamo,
ovo je život".
Ipak, taj odgovor je delimičan i samo privremeno zadovoljava
jer umetnosti daju primer umesto pravila - one
ne daju
sveukupnost budući da ona može biti dokučena
samo u opštosti
pojma. Zadatak je filozofije da za pojam, za
refleksiju uopšte, pruži
trajan i zauvek zadovoljavajući odgovor i u
tome se ogleda srod-
nost umetnosti i filozofije. Svako umetničko
delo teži da nam
prikaže život i stvari onakvima kakvi su oni
uistinu, ali kakve ne
mogu biti neposredno shvaćene od svakog čoveka
(kroz maglu
objektivnih i subjektivnih slučajnosti, a tu
maglu rasteruje
umetnost).
Svrha svih umetnosti, po mišljenju Šopenhauera, jedna je i ista
- prikaz ideja; bitna razlika među umetnostima
je u tome na kom
se stupnju objektivizacije volje nalazi ideja
koju treba prikazati (a
što determiniše i građu prikaza, pa se stoga i
međusobno
najudaljenije umetnosti mogu prikazivati
pomoću poređenja), a to
znači da je zajednički cilj svih umetnosti
razvijanje i razjašnjenje
ideje koja se iskazuje u objektu svake
umetnosti, tj. volje koja se
objektiviše na svim stupnjevima. Ideja, koja
se javlja kao objekt
umetnosti i čije prikazivanje (pošto je ideju
prethodno saznao)
umetnik sebi uzima za cilj, jeste, dakle,
ideja u Platonovom smislu,
i nije po mišljenju Šopenhauera, ništa drugo
(ni pojedinačna stvar,
objekt našeg svakodnevnog poimanja, a ni
pojam, objekt razumnog
mišljenja i nauke).
Ukazujući na ono što je zajedniško ideji i pojmu (to što i ideja i
pojam predstavljaju kao jedinice mnoštvo
realnih stvari),
Šopenhauer ističe i bitnu razliku: dok je pojam apstraktan,
diskurzivan, neodređen u svojoj vlastitoj
sferi, a određen samo što
se tiče granice, dostižan je i shvatljiv za
svakoga ko ima razuma,
saopštiv je rečima bez daljeg posredovanja i
svojom definicijom je
sasvim iscrpljen, dotle ideja, koja se može definisati kao
predstavnik pojma, jeste skroz naskroz
konkretna i mada
predstavlja čitavu gomilu stvari potpuno je
određena; nju ne može
spoznati individua kao individua, već onaj ko
se uzdigao iznad
svakog htenja i svake indivindualnosti do
čistog subjekta
saznanja.
Čist
pojam se može potpuno odrediti, pa je on nešto što je
iscrpljivo, nešto jasno mišljeno, i celi se
sadržaj pojma može
izraziti rečima. Izraziti pojam umetničkim
sredstvima, to je
potpuno zaobilazan put i to je potpuno
beskorisno; umetničko delo
čija je koncepcija proistekla samo iz jasnih
pojmova nije umetničko
delo; utisak nekog umetničkog dela sasvim nas
zadovoljava samo
onda kad on ostavlja za sobom nešto što mi, ma
koliko o njemu
mislili, nikad ne možemo svesti na jasnoću
jednog pojma.
Šopenhauer stoga podvlači da pojam nikad ne
sme biti izvor nekog
umetničkog dela, a saopštavanje pojma ne sme
biti cilj umetničkog
dela; u poeziji srećemo pojmove ali oni su tu
građa, ono što je
neposredno dato i pesnik stoga pojam sme
napustiti da bi evocirao
nešto sasvim drugačije, intuitivno, gde će mu
cilj biti ostvaren.
Pesnici, smatra Šopenhauer, ne mogu da spasu svet. Ljudi žive
u realnom svetu i sloboda volje o kojoj su
toliko govorili filozofi,
samo je iluzija; svetom vlada fatalistički
determinizam i čovek ne
može da se oslobodi svojih želja i nagona kao
izvora beskonačne
patnje; mogući izlaz ne mora biti samo u
umetnosti već i u askezi i
pravednom životu, obuzdavanju volje i sapatnji
s drugim ljudima.
|
|
|
Comments
Post a Comment