Artur Šopenhauer


Šopenhauer je rođen u Dancingu 22. februara 1788. godine.
Filozofiju je studirao u Getingenu kod Šulcea gde se upoznao s
filozofijom Kanta i Platona. U Berlin je prešao 1811. da sluša
predavanja Fihtea koja su ga ubrzo razočarala; nakon dve godine
odbranio je disertaciju u Jeni O četvorostrukom stavu dovoljnog

razloga; u salonu svoje majke, u Vajmaru, upoznao je Getea i ori-
jentalistu F. Majera. Pod uticajem ovog poslednjeg zainteresovao
se za Upanišade i otud kod njega uticaj istočnjačke religije; svoj
glavni spis Svet kao volja i predstava završio je 1818. a objavio
naredne godine. Od 1820. bio je docent na Univerzitetu u Berlinu;
ubrzo je došao u sukob s Hegelom; čak je i predavanja zakazivao u
isto vreme kad i Hegel, ali mu na predavanja niko nije dolazio; na-
javljivao ih je do 1831. kada prelazi iz Berlina u Frankfurt gde živi
do kraja života kao rentijer. Pedesetih godina je počeo da stiče
popularnost; bio je čudak, pomalo ekscentričan, ekstravagantan;
umro je 21. septembra 1860. godine. Uskoro su se na njega počeli
pozivati mnogi mislioci i u njegovoj filozofiji nalaziti uporište svi
oni koji su se suprotstavljali tradicionalnoj racionalnoj filozofiji.
    Kantovu Kritiku čistog uma smatrao je najznačajnijim delom
čitave istorije filozofije, a sebe čovekom jedne ideje koju je izložio
već u naslovu svog glavnog dela: Svet kao volja i predstava; svet je
moja predstava, piše on; to je istina za svako živo biće, ali samo
čovek može da je uzdigne na nivo refleksivne svesti; i ako to čini u
njemu se stvara religiozni pogled na stvari; tada mu biva jasno i
nesumnjivo da on ne zna ni Sunce ni zemlju, a zna samo oko koje
vidi Sunce, ruku koja dodiruje zemlju; okolni svet postoji samo kao
predstava, samo u odnosu na drugog koji predstavlja i kakav je
sam čovek... Najevidentnija istina je da sve postojeće što se
saznaje, sav svet, jeste samo objekt u odnosu na subjekt, odraz,
predstava. Sve što postoji obeleženo je na taj način i ono postoji sa-
mo za subjekt; svet je predstava.
    Premda još od Dekarta pa do Berklija postoji ideja o tome kako
se svet javlja samo u obliku naše predstave, Šopenhauer je prvi
koji tu tezu stavlja u središte filozofije. On tvrdi kako teza o svetu
kao predstavi i njegovim datostima kroz moje doživljaje, (a koja se
na veoma složen način dokazuje u evropskoj filozofiji), u istočnoj
misli, posebno u Vedama, jeste jednostavna, početna pozicija.
    Ali dok u tumačenju sveta kao predstave sledi Kanta,
isticanjem primata volje nad razumom on se od ovog mislioca
udaljava; razum klasične filozofije proglašava za fikciju, a čitavu
filozofiju racionalizma označava kao izmišljotinu profesora
filozofije; razumu Šopenhauer suprotstavlja volju; ona je apsolutno
slobodno htenje koje nema ni uzrok ni osnovu. Volja prožima svu
vasionu, ona je počelo i apsolut, ali i ontološki, gnoseološki i etički
princip, pa stoga svet i može biti "volja i predstava". Ta mitologija
volje nastaviće se potom u filozofiji Ničea.
    Po Šopenhaueru voljom je prožeta i priroda i kultura i to otvara
prostor za jednu metafiziku prirode; on kaže: "kada vidim planinu,
i ja sâm nisam ništa drugo do ta planina, to nebo i ti zraci: objekt
se pojavljuje u njegovom čistom obliku, u njegovoj lepoti". Sam
život nalik je klatnu koje se kreće između patnje i praznovanja;
život je patnja i nema racionalizma i progresa u istoriji, o čemu je
govorio Hegel, to je izmišljotina i svaki optimizam je neosnovan.
Istorija je sudbina, slepi slučaj, a progres iluzija; najveći čovekov
zločin je to što se rodio.
    Ali, kad čovek shvati da je svet predstava i po svojoj prirodi
slepa nezadrživa volja koja je večno nezadovoljna, razdirana
protivrečnim silama, on je tad spreman da se oslobodi tog
kauzalnog lanca i za to ima samo dva izlaza: umetnost i askezu. U
estetskom iskustvu mi se od želja oslobađamo uz pomoć zaborava;
poniremo u predmet i zaboravljamo sebe i svoju patnju. Umetnost
izražava objektivnu suštinu stvari i pomaže da se oslobodimo volje.
Umetnosti se, kao i filozofija, trude da reše problem egzistencije,
jer se u svakom duhu (kad se posveti čisto objektivnom
posmatranju sveta) budi izvesna težnja da shvati istinsku suštinu
stvari, života, egzistencije. Čisti subjekt saznanja (oslobođen volje),
intelekt kao takav interesuje suština života i egzistencija - odgovor
na pitanje: šta je život?
    Na to pitanje odgovara svako pravo, uspelo umetničko delo,
jedino, upozorava Šopenhauer, sve umetnosti govore naivnim,
detinjim jezikom intuicije, a ne ozbiljnim i apstraktnim jezikom
refleksije: njihov odgovor je zato prolazna slika a ne postojano i
opšte znanje. Nije stoga nimalo slučajno da su upravo gnoseološka
i egzistencijalna pitanja najveći izazov za svaku umetnost, a naj-
dublje odgovore, po rečima Šopenhauera, daje upravo muzika; ona
izražava najintimniju stranu svakog života i egzistencije i to
jezikom koji je razumljiv svima neposredno, no koji se ne da
prevesti na jezik uma. Sve umetnosti pružaju onom ko pita
intuitivnu sliku i kazuju: "Gledaj ovamo, ovo je život".
    Ipak, taj odgovor je delimičan i samo privremeno zadovoljava
jer umetnosti daju primer umesto pravila - one ne daju
sveukupnost budući da ona može biti dokučena samo u opštosti
pojma. Zadatak je filozofije da za pojam, za refleksiju uopšte, pruži
trajan i zauvek zadovoljavajući odgovor i u tome se ogleda srod-
nost umetnosti i filozofije. Svako umetničko delo teži da nam
prikaže život i stvari onakvima kakvi su oni uistinu, ali kakve ne
mogu biti neposredno shvaćene od svakog čoveka (kroz maglu
objektivnih i subjektivnih slučajnosti, a tu maglu rasteruje
umetnost).
    Svrha svih umetnosti, po mišljenju Šopenhauera, jedna je i ista
- prikaz ideja; bitna razlika među umetnostima je u tome na kom
se stupnju objektivizacije volje nalazi ideja koju treba prikazati (a
što determiniše i građu prikaza, pa se stoga i međusobno
najudaljenije umetnosti mogu prikazivati pomoću poređenja), a to
znači da je zajednički cilj svih umetnosti razvijanje i razjašnjenje
ideje koja se iskazuje u objektu svake umetnosti, tj. volje koja se
objektiviše na svim stupnjevima. Ideja, koja se javlja kao objekt
umetnosti i čije prikazivanje (pošto je ideju prethodno saznao)
umetnik sebi uzima za cilj, jeste, dakle, ideja u Platonovom smislu,
i nije po mišljenju Šopenhauera, ništa drugo (ni pojedinačna stvar,
objekt našeg svakodnevnog poimanja, a ni pojam, objekt razumnog
mišljenja i nauke).
     Ukazujući na ono što je zajedniško ideji i pojmu (to što i ideja i
pojam predstavljaju kao jedinice mnoštvo realnih stvari),
Šopenhauer ističe i bitnu razliku: dok je pojam apstraktan,
diskurzivan, neodređen u svojoj vlastitoj sferi, a određen samo što
se tiče granice, dostižan je i shvatljiv za svakoga ko ima razuma,
saopštiv je rečima bez daljeg posredovanja i svojom definicijom je
sasvim iscrpljen, dotle ideja, koja se može definisati kao
predstavnik pojma, jeste skroz naskroz konkretna i mada
predstavlja čitavu gomilu stvari potpuno je određena; nju ne može
spoznati individua kao individua, već onaj ko se uzdigao iznad
svakog htenja i svake indivindualnosti do čistog subjekta
saznanja.
    Čist pojam se može potpuno odrediti, pa je on nešto što je
iscrpljivo, nešto jasno mišljeno, i celi se sadržaj pojma može
izraziti rečima. Izraziti pojam umetničkim sredstvima, to je
potpuno zaobilazan put i to je potpuno beskorisno; umetničko delo
čija je koncepcija proistekla samo iz jasnih pojmova nije umetničko
delo; utisak nekog umetničkog dela sasvim nas zadovoljava samo
onda kad on ostavlja za sobom nešto što mi, ma koliko o njemu
mislili, nikad ne možemo svesti na jasnoću jednog pojma.
Šopenhauer stoga podvlači da pojam nikad ne sme biti izvor nekog
umetničkog dela, a saopštavanje pojma ne sme biti cilj umetničkog
dela; u poeziji srećemo pojmove ali oni su tu građa, ono što je
neposredno dato i pesnik stoga pojam sme napustiti da bi evocirao
nešto sasvim drugačije, intuitivno, gde će mu cilj biti ostvaren.
    Pesnici, smatra Šopenhauer, ne mogu da spasu svet. Ljudi žive
u realnom svetu i sloboda volje o kojoj su toliko govorili filozofi,
samo je iluzija; svetom vlada fatalistički determinizam i čovek ne
može da se oslobodi svojih želja i nagona kao izvora beskonačne
patnje; mogući izlaz ne mora biti samo u umetnosti već i u askezi i
pravednom životu, obuzdavanju volje i sapatnji s drugim ljudima.
    

Comments

Popular Posts