Toma Akvinski (1225-1274) rođen je u blizini Napulja u
plemićkoj porodici; sa pet godina roditelju su
ga dali u
benediktinski manastir Monte Kasino gde stiče
prva znanja i tu
provodi devet godina; nekoliko meseci boravi
kod kuće 1239. i sa
četrnaest godina odlazi na Univerzitet u
Napulj. U dominikanski
red stupa 1244, a godinu dana kasnije odlazi u
Pariz gde sluša
predavanja Alberta Velikog; nakon tri godine s
Učiteljem odlazi u
Keln gde, oduševljen erudicijom i
bespredrasudnošću svoga
učitelja, ostaje do 1252. Nakon studija u
Parizu, od 1256. do 1259.
predaje kao dominikanski profesor na teološkom
fakultetu; potom,
narednih deset godina predaje teologiju na
papskom dvoru. Godine
1268. Toma se vratio u Pariz i predavao do
1272. kada je poslat u
Napulj da osnuje studium generale gde je nastavio da predaje do
1274, kad je na poziv Grgura X pošao na koncil
u Lion i umro (u
49. godini) 7. marta 1274. između Napulja i
Rima.
Toma
Akvinski napisao je veliki broj dela i komentara; svakako
treba pomenuti njegov najveći spis Summa Theologica, zatim De
ente et essentia (O biću i suštini) Summa contra Gentiles (Suma
protiv pagana), niz komentara Aristotelovih
dela kao i Sentencija
Petra Lombarđanina.
Toma
je na tlu aristotelovskih pojmova izgradio enciklopedijski
sistem hrišćanske filozofije i teologije;
filozofija i teologija su
sistemi znanja u čijoj osnovi leže prva počela
iz kojih se
posredstvom silogističkog rasuđivanja izvode
zaključci;
istovremeno, filozofija i teologija su
samostalne nauke budući da
principi teologije i principi razuma ne zavise
jedni od drugih. Deo
istina otkrovenja ima nadrazumski karakter
(dogma o trojstvu, o
prvobitnom grehu), deo istina može se
dosegnuti razumom
(postojanje boga, besmrtnost duše). Otkriveno,
nadrazumsko
znanje i prirodno znanje ne mogu jedno drugom
protivrečiti pošto
su istinita oba oblika znanja. Zadatak
teologije je da sistematski
izlaže i tumači istine dobijene otkrovenjem;
da bi stavovi vere bili
shvatljivi i ubedljivi teologija se za pomoć
obraća filozofiji, koja je,
s obzirom na glavni cilj hrišćanske vere i
učenja (spasenje čoveka),
sluškinja teologije.
U
Tominom učenju bog se poistovećuje sa bićem, ali se ovo
poslednje sad drugačije shvata: biće je akt na
koji se ukazuje
glagolom biti. Akt bivanja, zahvaljujući
kome sve stvari dobijaju
postojanje (tj. postaju stvari o kojima se
može reći (šta one jesu),
jeste bit boga. U bogu nema nikakve suštine
koja bi bila odvojena
od akta bivanja, nikakvog šta kojem bi moglo biti pripisano posto-
janje. Njegovo sopstveno biće i jeste to što
jeste bog, a ovo ima za
posledicu da se biće ne može dosegnuti
ljudskim razumom. Mogu
se dati dokazi da bog jeste, ali, ne može se
reći šta on jeste jer u
njemu ne postoji nikakvo šta. Čovek može spoznati samo stvorene
stvari koje nisu jednostavne već složene pošto
su složene od biti i
postojanja: u njima je ono što dobija biće i
samo biće koje im daje
bog. Biće svojstveno stvarima nije samo prosto
naprosto biće, već
biće nečeg, nekakve biti. Stvar ne samo da
jeste, ona poseduje
određenja koja se izražavaju kao njena bitna
svojstva. Glagol jeste
primenjen na stvari ukazuje na nešto konačno
što je ograničeno
određenom formom bića; nasuprot stvari biće
boga je beskonačno i
kako nije ograničeno nekim određenjem, ono se
nalazi izvan
granica svakog mogućeg predstavljanja te je
zato neizrazivo.
Pošto čovek nema adekvatnu predstavu o božanskoj suštini,
nemoguć je neposredni dokaz božijeg postojanja
koji bi se oslanjao
na pojam o bogu sadržan u ljudskom umu;
međutim, moguć je
posredni dokaz koji sledi iz analize
stvaranja; Toma je formulisao
pet takvih dokaza i njihov smisao bio bi u
tome da postojanje
stvari i njihovih svojstava (kao što su
kretanje, relativno savršen-
stvo, itd) pretpostavlja da postoje uzroci
koji uslovljavaju kako
postojanje stvari, tako i njihovih svojstava.
Uzročni niz koji stvara
stvari i njihova svojstva mora biti konačan
jer u protivnom stvar
nikad ne bi bila stvorena. Iz toga sledi da
treba postojati prvi
uzrok koji je bog.
Stvorene imaterijalne (bestelesne) supstancije kao što su
anđeli, a isto tako i intelekt koji je razumni
deo čovekove duše,
jesu složene usled razlike koja postoji između
njihove suštine i
njihovog postojanja; materijalne supstancije
isto su složene i
odlikuju se dvojakom strukturom: sastavljene
su od materije i for-
me, a isto tako od suštine i postojanja. U
čoveku imaterijalna
supstancija (razumna duša) vrši funkciju forme
u odnosu na telo.
Forma (duša) daje postojanje telu, oživljuje
ga, dobivši sama
postojanje od akta bivanja. Svako biće ili
stvar ima jednu
supstancijalnu formu, koja određuje rodna
svojstva stvari i to je
njihovo štastvo (quidditas). Individualne
razlike na izgled istih
stvari uslovljene su materijom koja se tu
javlja kao princip
individuacije.
Uvođenje pojma akta bivanja različitog od forme, dozvolilo je
Tomi da izbegne dopuštanje mnoštva
supstancijalnih formi u
jednoj i istoj stvari. Njegovi prethodnici i
savremenici, kao i
Bonaventura, nisu se mogli koristiti
Aristotelovim učenjem o
postojanju jedinstvene supstancijalne forme u
svakoj stvari (iz če-
ga sledi učenje o duši kao supstancijalnoj
formi tela) jer u tom
slučaju sa smrću tela treba da nestane i duša
pošto forma ne može
postojati bez celine, čija je ona forma. Da bi
izbegli neželjenu
posledicu oni su bili prinuđeni da dopuste da
je duša supstancija
kao i telo i da i ona ima formu i svoju
(duhovnu) materiju koja
nastavlja da živi i nakon smrti tela. Ali, u
tom slučaju čovek, ili ma
koja stvar, pošto u njima sapostoje mnoge
forme, nisu jedna
supstancija već se sastoje iz više
supstancija. Dopuštanje akta
bivstvovanja kao akta, koji ne samo da stvara
predmet već i
njegovu formu, dozvoljava ovo novo, drugačije
rešavanje problema.
Posle smrti tela razumna duša ostaje
supstancija, ali ne
materijalna (sastavljena od forme i duhovne
materije) već
imaterijalna (sastavljena od suštine i
postojanja) i ne prekida svoje
postojanje. Jedinstvenost supstancijalne forme
u čoveku kao i u
svakoj drugoj supstanciji objašnjava njihovo
jedinstvo.
U
svom etičkom učenju Toma polazi od toga da sve što postoji
teži dobru: nerazumna bića teže sopstvenom
dobru, a razumna
dobru kao takvom. Dobro ne treba želeti ako
ono nije poznato
razumu, i zato je razum plemenitiji od volje.
Cilj čovekovog života
je sticanje blaženstva koje nije u aktu volje
već u aktu razuma. Cilj
intelektualne supstancije je u saznanju boga
pomoću razuma; ali,
kontemplacija sveta božanske slave moguća je u
potpunosti samo
u budućem životu, dok se u ovom životu
blaženstvu može približiti
kontemplativno samo onaj koji se odrekao
zemaljskih uživanja.
Naš razum ne može neposredno sagledati najviše
dobro jer je
ograničen time što stalno mora da bira između
pojedinih dobara i
da na svoj rizik svaki put ocenjuje da li su
ta dobra prelazni ciljevi
na putu ka najvišem dobru. U tome se sastoji
čovekova sloboda.
Praktičan um može iz svog iskustva da izvede
opšte principe
morala koji su utemeljeni u božanskom zakonu.
Mera savršenstva
čovekovog delovanja srazmerna je njegovoj
potčinjenosti umu koji
vlada principima morala. Delovanje saglasno sa
umom jeste dobro
a nesaglasno s njim – zlo.
Tomin univerzalni sistem nije mogao da zaobiđe problem lepog;
teorija lepote kakvu srećemo kod njega bliska
je onoj kakvu
nalazimo već kod Avgustina a koja leži pod
velikim uticajen
neopitagorejske tradicije i Plotina; tvrdilo
se stoga da Toma, kad je
o ovom problemu reč, duguje Avgustinu koliko i
Aristotel duguje
Platonu. Time se htelo reći da je u srednjem
veku, kao i u antici,
kasniji mislilac (Toma, odnosno Aristotel)
govorio o lepoti i dobroti
za čoveka a ne o apstraktnoj dobroti i lepoti
te da su oba kasnija
mislioca bila popustljivija prema ljudskoj
gladi za zabavom i
prema umetnosti kao hrani za tu glad no
njihovi prethodnici
(Avgustin, Platon).
Toma
je rekao da je lepota ono što nam se sviđa kad ga
gledamo /quod visum placet/; tako on sviđanje
povezuje s organom
vida putem prikladne srazmere a iz toga sledi
povezivanje lepote
sa formom, a što je bila i glavna teza
Avgustina. Lepota pruža
čulima nešto sređeno, a samo sređena čula (vid
i sluh) mogu
primiti red i meru. Lepota je za Tomu formalni
uzrok i
objašnjavajući lepotu on će staviti formu na
prvo mesto. I sam čin
saznanja olakšan je prisustvom poretka koji
izražava lepotu.
Avgustin je tvrdio da se čin stvaranja
olakšava ritmičkim
kretanjem koje karakteriše umetnika pri radu i
da se umetnici u
svom radu rukovode brojevima kao rukovodnim
načelima i to
stoga što barataju rukama i oruđima u svetlu
brojeva koje nose u
duši. Njihov unutrašnji razum vodi računa o
nebeskim brojevima, i
to je njihovo merilo i zato svi umetnici
(bavili se prostornim ili
vremenskim umetnostima) teže za dobrom formom
i u izvođenju i
u proizvodu. "Iznad umetnikovog duha
stoji broj večan u
mudrosti", isticao je Avgustin i stoga
mnoge muzičare nagon vodi
u kretanju i pevanju.
Avgustinovu tezu da je forma pravo obeležje lepote, preuzima i
Toma; blistanje lepog, po njegovom shvatanju,
jeste izraz
isijavanja forme neke stvari, umetničkog dela
ili prirode i to na
takav način da se to predstavlja duhu u svoj
punoći i bogatstvu
sveg savršenstva i reda. Reči kojima se
označava svetlost (claritas,
lux, lumen, illumino, lucidus,
illustro, splendor) u
srednjovekovnim teološkim spisima gotovo su
isto tako uobičajene
kao i reči koje označavaju formu. Lepota kao
sjaj može se
najjednostavnije protumačiti kao prijatnost
svetle boje i bleštanja.
To očigledno značenje ostaje do kraja i deo
njenog filozofskog
značenja. Pitagorejskoj definiciji lepote kao
"skladu delova" vreme-
nom se, pod uticajem neoplatoničara,
pridružila i "prijatnost boja".
Primamljive svetle boje i blesak zlata samo su
površinski simboli
puni snage i sjaja; mora se znati da su
mistici unutar i iza čulne
svetlosti videli svetlost bez materijalnog
mesta, sjajniju od sunca,
a unutar te svetlosti "samu Živu
Svetlost" pred kojom iščezavaju
tuga i bol. Zamisao o bogu kao Živoj Svetlosti
došla je do Tome od
Avgustina i Bonaventure, od Eriugene i sv.
Franje i već je bila
opterećena složenom verskom i filozofskom
istorijom. Ideju o bogu
kao svetlosti nalazimo kod Semićana, Egipćana
kao i kod
Persijanaca. Platon Sunce vidi kao najviše
dobro. Forma je tako
čista svetlost. Svetlost i forma se
poistovećuju jer je svetlost
najfinija i najviša supstancija, najizvrsniji
elemenat kao što je
forma cilj kojem teži svaka data stvar.
Tako
su za srednjovekovne mislioce, pa stoga i za Tomu, dve
glavne oznake lepote forma i svetlost koje se stapaju u ideji o
aktivno oblikujućoj formi. Hrišćanska
teologija je tako ublažila
svoju strogost prema onome što je "od
tela, kroz telo, i oko tela".
Tomin pokušaj da stvori sistem racionalne teologije, sistem u
kome bi se istina otkrovenja dokazala
filozofskim sredstvima,
izazvao je protivljenje njegovih savremenika;
mada niko od teologa
nije poricao kompetentnost uma u saznanju
sveta prirode, sporno
beše pitanje o primenjivosti filozofije u
raspravama o problemima
teologije, budući da je predmet teologije bio
smatran za nešto što
se ne može potčiniti umu. Nimalo slučajno,
oštro su kritikovana
shvatanja Sigera Brabantskog (oko 1235- oko 1282) koji je
prihvatajući aristotelovsko učenje na način
kako ga je shvatao
Averoes (pa su ga stoga zvali latinskim
Averoesom), insistirao na
slobodi filozofskog mišljenja u razmatranju
svih pitanja; premda je
priznavao i neprikosnovenost verskih dogmi
nezavisno od toga da
li su saglasne s razumom ili ne, njegovo
stanovište je vodilo
shvatanju o dve istine. Latinski averoesti su
isticali momente iz
Aristotelovog učenja koji su bili
neprihvatljivi hrišćanskim
misliocima, pa je morala slediti oštra
reakcija protiv aristotelizma
uopšte a tako i protiv tomizma.
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment