predstavnici univerziteta su samo
prisustvovali ali nisu mogli
učestvovati u radu.
Tridentski sabor je radio na definisanju katoličkih dogmi i na
reformi crkve. Na četvrtom zasedanju 1546.
odlučeno je da se
apostolske tradicije moraju poštovati kao i Sveto pismo čiji je kanon
tada takođe utvrđen. Glavni zadatak Sabora bio
je odbrana
tradicije jer je reformacija upravo nju napala
tvrdnjom da ona za
hrišćane nije obavezna nego samo Sveto pismo (priznanje samo
Svetog pisma i davanje za pravo protestantima – značilo bi
raspuštanje katoličke crkve). Sabor je, iako
radeći s prekidima,
odredio jasan stav crkve spram Svetog pisma (Vulgata, latinski
prevod Biblije kanonizovana je konačno
tek 1546), uloge vere i
čovekovih dela u čovekovom spasenju i sedam
svetih tajni (sakra-
menata). Sabor je doneo niz važnih odluka
kojima je ušvršćena
katolička crkva: reformisana je njena
hijerarhija, doneta odluka da
svaka katedralna crkva mora imati svoj
seminar; osnovan je niz
crkvenih redova a među njima će najznačajniji
biti Jezuitski (1540)
koji će pod neposrednim nadzorom pape pored
intenzivne propove-
dničke i misionarske aktivnosti početi da se
bavi i obrazovnim ra-
dom stvarajući veliki broj kolegija u kojima
će se obrazovati
evropska elita; radi zaštite od crkvi stranih
učenja osnovan je 1542.
Sveti oficijum, a nekoliko godina kasnije (1571) Index librorum
prohibitorum, popis zabranjenih knjiga koje su vernicima
katoličke
crkve zabranjene za čitanje (danas obuhvata i
neku štampu,
časopise, publikacije, filmove, pozorišne
predstave); zabrana je
obuhvatala nekanonizovane verzije Svetog pisma, jeretičke,
nereligiozne i antireligiozne publikacije i
dela, knjige i napise
protivne dogmi, erotička a od 1949. i
marksistička dela.
Dalekosežni značaj sabora u Tridentu bio je pre svega u tome
što je on (a) zauzeo jasan doktrinarni stav
naspram teza
protestanata i što je (b) obnovio konstituciju
crkve dajući jasna
pravila o obrazovanju i ponašanju sveštenstva.
Sa ovog crkvenog
sabora jasno su bile upućene kritike protiv
nemoralnosti sveš-
tenstva s kraja srednjeg veka i u vreme
renesanse i iznet stav da
crkva mora biti zaštitnik duše i najviši zakon
njenog spasenja.
U
dokumentima samog sabora tomistička i sholastička
terminologija, kao i njihove koncepcije,
korišćeni su umereno i
oprezno, jer je kriterijum ovog skupa bila
vernost crkvi a ne
vernost sholastičkoj teologiji. Na ovom saboru
data su rešenja o
opravdanju vere, o postupcima, predestinaciji,
o tajnama (koje su
protestanti hteli da svedu na krštenje i
pričešće), a bila je
utvrđena i doktrina o transsupstantivnosti
pričešća (po kojoj se
hleb i vino pri pričešću preobražavaju u telo
i krv Hristovu). Ako je
Luter govorio o konsupstancijalnosti (što je
podrazumevalo
nepromenjenost hleba i vina, mada se u njima
osećalo prisustvo
Hrista), a Kalvin o simboličkom smislu
pričešća, ova odluka
Sabora govori o trijumfu tradicije a čitavo
nastojanje Tridentskog
sabora o restauraciji katoličanstva i
sholastičke misli što će svoj
najviši izraz imati u obnovi sholastike u
Španiji tokom XVI
stoleća.
|
|
Comments
Post a Comment