Termin gnósis bukvalno znači saznanje,
no saznanje do kog se
došlo otkrovenjem dostupnim malom broju
izabranih ljudi;
tehnički, taj pojam je u prvim stolećima nove
ere označavao
posebnu formu mističkog saznanja koje je bilo
svojstveno
religiozno-filozofskim tokovima poznog
paganstva, kao i nekim
sektama inspirisanim idejama hrišćanstva.
Gnostičke teorije bile
su povezane s ranim hrišćanstvom i imajući u
sebi razne
helenističke i istočnjačke elemente sve vreme
izazivale su
polemike i kritike crkvenih otaca. Načelno,
moglo bi se reći da su
se gnostičkim označavala društva koja su
delovala u Rimu i Alek-
sandriji a predmet njihovih spisa behu
tumačenja o nastanku
sveta, čoveka i njegovog predodređenja u
mitološkoj formi. Na
osnovu sačuvanih fragmenata može se zaključiti
da su ti spisi
imali oblik otkrovenja, da su smatrani
"poslanicama nebeskih
sila", Hrista (živog ili vaskrslog) ili
pojedinih proroka. Iz takvih
spisa nastala su potom i razna evanđelja
(poput Filipovog
evanđelja), a njihov autoritet počivao je na
njihovoj anonimnosti i
starini.
Doskora se učenja gnostika (Saturnin, Karpokrat, Vasilid,
Valentin, Bardezan) bila malo poznata; njihovi
spisi bili su još u
najstarija vremena sistematski uništavani tako
da se o stavovima
gnostika moglo znati samo na osnovu odlomaka
iz dela njihovih
protivnika (Irinej, Ipolit, Justin,
Tertulijan, Klement, Origen,
Jevsevije, Avgustin). Tek 1945. u Gornjem
Egiptu je nađena
posuda s 53 gnostička rukopisa na koptskom
jeziku koji su nam
bili potpuno nepoznati i isti su publikovani
tek 1972-1977.
Gnosticima je zajedničko shvatanje da je
ovaj svet nesavršen i
proizvod zlog bića; njegov nastanak nije
rezultat večne borbe
suprotstavljenih sila (kako je to učio Mani),
već posledica pada iz
okvira prvobitno savršenog sistema. Osnovna
zagonetka za
gnostike je uzrok tog "pada", a to
je problem koji se javlja pred
svakim monističkim sistemom. Gnostičkim
sistemima je
zajedničko insistiranje na nastajanju
različitih bića i nivoa
bivstvovanja; svaka delatnost ili misao neke
više sile hipostazira
se do tog stepena da i sama potom biva
sposobna da stvara nova
bića. Temelj gnostičkih sistema je
pitagorejska metafizika.
Osnivač gnostičke škole (ukoliko se o "školi" tu uopšte može
govoriti) bio je Valentin; rodio se u Egiptu a obrazovao u
Aleksandriji; filozofski je bio veoma
obrazovan i pisao je psalme; u
Rimu je predavao od 135-160. godine n.e, a to
znači da bi mogao
biti savremenik Kalvena Taura, Albina i
Numenija. Sačuvano nam
je samo šest Valentonivih fragmenata kod
Klimenta
Aleksandrijskog i jedan kod Ipolita Rimskog;
na osnovu njih i
prikaza njegovog učenje kod Irineja skoro je
nemoguće precizno
rekonstruisati Valentinovo učenje; teško je
odvojiti ono što pripada
njemu od onog što pripada njegovim
mnogobrojnim učenicima.
Svaku rekonstrukciju posebno otežava i
činjenica da se
Valentinovo učenje ne može svesti na sistem
logičkih kategorija
kakav se nalazi u antičkom neoplatonizmu, ali
se, isto tako, ne
može svesti ni samo na paganske ili hrišćanske
ideje. Ako je
verovati Irineju, Valentin je zastupao
monističko shvatanje sveta;
smatrao je da u početku beše neizraziva,
neodređena Dvojina
(punina, pleroma), sastavljena od (a)
pranačela, dubune, monade i
(b) tišine, misli, milosti. Iz monade i tišine
nastaje sledeći par: (c)
jedinorodni um, otac (koji se razlikuje od
pra-oca) i (d) istina. Iz
uma i istine nastaju (e) logos i (f) život a
iz njih, daljim deljenjem
još 24 eona. Poslednji eon, trideseti, je
mudrost (Sophia). Svi ti
eoni su prekosmički i prethode vremenu.
Naspram njih je
praznina (kenoma). Moglo bi se reći da je tu
reč o jednom
dualističkom sistemu koji čini osnovni par pleroma - kenoma.
Važno je imati u vidu postojanje granice koja
odvaja prvi par
(dubina – tišina) od svih 28 ostalih eona
ispunjenih Hristom i Sve-
tim Duhom, a koji se takođe proglašavaju
eonima. Iako je
obrazovanjem ovih ukupno 30 eona u pleromi
uspostavljen mir,
Mudrost, kao trideseti eon, postavlja sebi
zadatak da ovlada i
prazninom (kenoma); nizom veoma složenih
postupaka mudrost
stvara Demiurga koji obrazuje sedam kosmičkih
sfera i sav mate-
rijalni svet i time se ispunjava kenoma uprkos
njenoj
bezformnosti. Sa Demiurgom negativni deo
Mudrosti stvara
Kosmokratora, đavola, nosioca sveg zlog u
svetu. Ovo je bilo
moguće budući da, po Valentinu, Mudrost ima
sve ljudske ka-
rakteristike. Tako iz Mudrosti nastaje svet
koji mi znamo, ali on
ne zna svoje poreklo, nema znanje o pleromi
(koje ima Mudrost).
Priroda je puna tuge, no na ne zna zašto je to
tako. Iz užasa
Mudrosti nastaju planine, iz njenih suza -
mora, iz očajanja -
demoni. Demiurg je dobro biće, ali ni on ne
zna ništa o pleromi.
Mudrost i Sveti Duh stvaraju Isusa (trećeg već
po redu) koji donosi
znanje koje je posedovala mudrost. Za tim
Isusom dolaze tri vrste
bića: (a) pneumatici - oni kod kojih
preovladava duh (pneûma), (b)
psihičari - oni kod kojih preovlađuje duša
(psychè) i (c) hiletičari –
oni kod kojih se čuje zov tvari (hýle). Ovi
poslednji su osuđeni na
smrt, dok su prvi predodređeni za spasenje;
ljudi koji se nalaze u
drugoj grupi mogu se spasti ukoliko slede
uputstva prvih,
izabranih vladajućim gnosisom.
Mora
se reći da je sistem koji Valentin izlaže krajnje alegoričan
ali i veoma izdiferenciran i da će znatno
uticati na potonju
platonističku misao; Valentin je sebe smatrao
hrišćaninom,
pretendovao na mesto episkopa, ali kad u tome
nije uspeo udaljio
se od crkve; činjenica je da kod njega ima
mnogo hrišćanskih ele-
menata, kao što je iskustvo apsolutne ličnosti
(za šta nisu znali
ljudi antike); isto tako, činjenica je da je
Valentin umesto jedne
ličnosti sazdao trideset eona, koji svi
zajedno teško da oslikavaju
prirodu božanstva; to više nije jedna već
trideset ličnosti;
Valentinov učenik Marko govorio je da trideset
eona i nisu ništa
drugo do samosvest božanstva.
Postoji još jedna bitna razlika između Valentina i prihvaćenog
hrišćanskog učenja: dok hrišćanski bog stvara
svet iz ničeg po
svom liku, čovek, kao najviši stupanj
stvaranja, čist je i bezgrešan
kao i božanstvo; no kako je bivstveno
drugačiji no bog, može sebe
obrazovati kako hoće i zloupotrebljavajući
darovanu mu slobodu
on otpada od boga i tako dolazi do prvobitnog
greha kao proklet-
stva za čitav svet. Po Valentinu stvari stoje
drugačije: kod njega ne
greši čovek već samo božanstvo, i to pre
stvaranja sveta;
nesavršenstvo sveta izvodi se iz samog
božanstva; samo božanstvo
je gubitničko. Isto tako, dok je za spasenje
hrišćanskom čoveku
neophodna božija pomoć jer spas je moguć uz
Hristovu pomoć i
verom po Valentinu, spas koji čovek dobija,
jeste znanje (gnosis) o
pleromi; gnostik je lišen smirenja koje dolazi
sa znanjem o
nesavršenstvu, o zloj prirodi sveg sveta.
Ako
je po svojim prvobitnim intencijama dualizam koji su
zastupali gnostici i bio saglasan s etičkim
pogledima hrišćana, on
je bio nespojiv s osnovnom metafizičkom idejom
hrišćanstva koje
ne priznaje nijednu drugu svetsku silu osim
živoga boga; vođeno
tom monističkom tendencijom hrišćanstvo je
odbacivalo dualizam
koji je dolazio preko gnostika iz grčke
filozofije; zato, pozivajući se
na stoike pozni gnostici su se približavali
monizmu koji je vladao u
crkvenom pravoslavlju. Činjenica je da su se
gnostici sve više
udaljavali od učenja koje je zastupala
oficijelna crkva te će protiv
njih ustati Tatije i Tertulijan: prvi,
odbacujući grčku kulturu kao
delo đavola, a drugi zastupajući tezu da je
istina evanđelja
potvrđena protivrečnostima ljudskoga razuma.
Isto tako, kao an-
tignostici, nastupaju Irinej i njegov učenik
Ipolit koji gnostičkoj
antijevrejskoj filozofiji istorije
suprotstavljaju učenje Pavla o
božjem planu vaspitanja po kome je jevrejski
zakon priprema za
vaspitanje u duhu hrišćanstva. Ostaje
činjenica da se oponenti
ipak i sami oslanjaju na rezultate grčke
filozofije i učene gnostike:
Tertulijan na stou, Irinej i Ipolit na Filona
a Tatijan na Valentina.
Imajući u vidu da većina gnostičkih izvora insistira na
neizrazivosti prvog počela koje nije ni u kom
slučaju bog, pošto na
neki nedostižan način sve prevazilazi, dolazi
se do zaključka da je
prvi princip apsolutno nedokučiv i nepojmljiv
i pri tom nije ni
aktivno ni tvoračko načelo. Više no izvesno je
da Valentin zastupa
apofatičku (negativnu) teologiju koja nema
mistifikatorsku
funkciju već pre nastoji da dâ filozofsko
obrazloženje Otkrovenja.
Predstava o tome da se bog ne može dosegnuti
logično za sobom
povlači tezu o potrebi da znanje (gnosis) bude
otkriveno, a koje je
(saglasno Evanđelju po Jovanu) poznato samo "Sinu" Boga i onom
koji mu ga je otkrio. Ako bi bog bio dostižan,
otkrovenje ne bi bilo
neophodno i dovoljna bi bila "prirodna
teologija". Ova negativna
teologija biće značajan elemenat Plotinove
filozofije. Jedno kao
neograničeno i neodređeno, koje ni od čeg ne
zavisi i kojem ništa
nije potrebno pa ni ono samo, i koje je izvor
svega postojećeg, koje
se samo ne menja i ne isijava – a o kome će
govoriti kasnije Plotin
– ima poreklo u neodređenoj Dvojini Valentina.
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment