Pragmatizam

Osnivači pragmatizma su američki filozofi Čarls Sanders Pirs
(1839-1914) I Viljem Džems (1842-1910); oni u središte
istraživanja ne stavljaju više naučno-teorijsko saznanje već
svakodnevnu, praktičnu ljudsku delatnost, a to će reći: delatnost
individuâ, zasnovanost njihovih akcija, racionalni i emocionalne
elemente delovanja i ponašanja koji se ocenjuju u svetlu
kriterijuma korisnosti, efikasnosti, kontrolisanosti. Najveća pažnja
se ne pridaje apstraktnim idejama, već ubeđenjima i verovanjima,
koji se razmatraju kao pravila koja regulišu delovanje i ponašanje.
U prvi plan dospeva problem razjašnjenja misli i verovanja pa
predstavnike pragmatizma ne interesuje toliko profesionalno,
specijalno filozofsko znanje već filozofija koja se maksimalno
približava onom što je konkretno, dostupno delovanju, činjenice.

    Iako se nekim svojim elementima pragmatizam približava
filozofiji života to je tipično američka filozofija zasnovana na
konkretnom delovanju i efikasnosti, potrebi za uspehom i
maksimalnim razjašnjenjem verovanja i ubeđenja, a to je
svojstveno duhu nesklonom spekulativnom mišljenju.
    Posedujući veoma dobro obrazovanje iz oblasti matematike,
hemije, geodezije i astronomije, sin poznatog američkog
matematičara, Čarls Sanders Pirs, proslavio se radovima iz
oblasti semiotike (teorije znakova) i logike; studirao je na
Harvardu gde je potom bio asistent opservatorije; na osnovu
radova iz astronomije i geodezije bio je izabran u Američku
akademiju umetnosti a potom i u Nacionalnu akademiju nauka; od
rane mladosti interesovao se za literaturu i filozofiju te je već
šezdesetih godina XIX stoleća počeo da objavljuje radove iz oblasti
logike i filozofije koji u početku nisu privukli na sebe pažnju šire
naučne publike; iako je upravo on uveo pojam pragmatizam (od
grčke reči pragma – delo, delovanje), za njega se ne moše reći da je
predstavnik pragmatizma u pravom značenju te reči. Svoje prve
radove čitao je pred izabranom grupom slušalaca koji su mahom
bili matematičari, pravnici, prirodnjaci i teolozi; među njima bio je
fiziolog i psiholog Viljem Džems koji je zapravo stvarni tvorac pra-
gmatizma kao filozofskog pravca.
    Iako je ostavio prilično veliko literarno nasleđe, Pirs nije
napravio univerzitetsku karijeru; njegova predavanja nisu bila
jasna, pažnju je poklanjao samo darovitim studentima a
univerzitete je posmatrao kao elitističke naučne centre. Ne
mogavši da dobije čak ni stalno mesto na univerzitetu, nakon što
je 1891. dobio manje nasledstvo, dao je ostavku, povukao se i
poslednjih desetak godina živeo u bedi da bi umro potpuno
zaboravljen. Sabrana dela su mu objavljena u šest knjiga tek 1931-
1935 a 1958. dodata su još dva toma. U njegova najpoznatija dela
ubrajaju se spisi: Kako naše misli učiniti jasnim (1878) i Logička
istraživanja (1883).
    Pirs istraživanja započinje izučavanjem dela Dekarta i Kanta i
svoje kritičke spise o Dekartu objavljuje 1868, u časopisu
posvećenom problemima spekulativne filozofije. Glavna pitanja
kojima se bavi jesu: problem sumnje, problem individualne svesti,
intelektualne intuicije kao i problem neposrednog i oposredovanog
znanja. Pirs opovrgava Dekartov princip univerzalne sumnje kao
polazište filozofiranja pošto čovek nije u mogućnosti da se oslobodi
predrasuda koje ima.
    Približavanje istini je rezultat neprestanog otklanjanja
grešaka, usavršavanja hipoteza, obnavljanja rezultata. Evolucija
nauke je "kumulativno-konvergirajući" proces u kojem se prvo
formira opšta struktura odnosa među izučavanim fenomenima a
potom preciziraju značenja parametara koji odlikuju tu strukturu.
Pirs razlikuje tri vrste suđenja: dedukciju, indukciju i abdukciju
(sinteza dedukcije i indukcije) i saglasno njima sve kategorije deli
na tri klase, modusa bivstvovanja ili ideje: primarne, sekundarne i
tercijalne. Primaran je pojam bića koje je nezavisno od svega
drugog, čisto prisustvo fenomena, slobodno od apliciranih
konceptualnih shema. U susretu slobodno igrajućeg duha sa
stvarnošću nastaju raznovrsna svojstva i mogućnosti, idealni
projekti realnosti, čiste forme. Sekundarnost je činjenica po sebi
kao datost (teško, grubo, vidljivo), ono što je opažljivo i shvatljivo
isključivo uz pomoć "odnosa prema": činjenica koja se ostvaruje u
realnosti u stanju neprestane borbe spram drugog. Slobodnoj igri
duha suprotstavlja se postojanost naših opažaja. Tercijalnost je
hipostaza realnosti, carstvo univerzalija, zakona, suština. Ova tri
modusa bivstvovanja Pirs tumači kao fundamentalna svojstva
objekta ("phaneron") i uvodi pojam faneroskopija koji zauzima
centralno mesto u procedurama javljanja ma kakvog iskustva ili
izražavanja.
    Kritikujući senzualiste Pirs tvrdi da oseti ne mogu dati
neposredna znanja budući da su i sami određeni prethodnim
znanjima; likovi predmeta koje dobijamo putem čula nisu neke
pouzdane verne kopije već složene slike koje je konstruisao naš um
i koje nam daju tek nagoveštaje o predmetima. Ako se ima u vidu
sam aspekt gledanja, onda nije važno to što se oseća, materijalno
svojstvo znaka, već ono šta se pod njim podrazumeva, šta se o
njemu misli. Sve to navodi Pirsa da ospori mogućnost intuicije
(čulne i intelektualne) i da u središte svog učenja postavi pojam
pragmatičke vere. Verovanja-ubeđenja suprotna su sumnjama i
verovanje je rukovodeće načelo našeg delovanja koje je determini-
sano našim željama.
    Pirs odbacuje i tezu o neposrednom znanju koje se često
izjednačava sa intelektualnom intuicijom i smatra da je svako
znanje logički oposredovano prethodnim znanjem i da mi ne
možemo misliti neposredno bez pomoći znakova. Celokupno
ljudsko mišljenje sastoji se od znakova i sam čovek može biti inter-
pretiran kao znak; mišljenje je, po rečima Pirsa, nemoguće bez
znakova, zato što je ono po svojoj prirodi jezičko a jezik je po svojoj
prirodi javan. Znaci reprezentuju objekat s obzirom na neko
njegovo određeno svojstvo. Komunikativna situacija se stoga može
opisati na sledeći način: znak (prva komponenta) je funkcija nekog
objekta (druga komponenta) koji je u određenom odnosu prema
tumaču/interpretatoru (treća komponenta). Triadička priroda
znaka uslovila je i strukturu semiotičkih tablica koje je Pirs
izgradio; znake je podelio na znake same po sebi, znake koji
označavaju neko svojstvo ("qualisign"), znake koji su reprezentanti
nekog objekta ("signsign") i znake koji su markeri time što uka-
zuju na neki zakon ili duhovnu konvenciju ("legisign"). Polazeći od
odnosa znaka i objekta koji znak reprezentuje, Pirs je razlikovao
tri vrste znakova: ikoničke (na primer, crtež), indeksne (signal) i
simboličke (knjiga). Pojam nastaje na osnovu posledica njegove
upotrebe u realnom ponašanju ljudi. Mi saznajemo neki predmet
tako što razmatramo ona njegova svojstva koja imaju praktično
značenje. Iako naše predstave o tim svojstvima obrazuju predstavu
datog predmeta (pragmatistička maksima), ovde se kod Pirsa nije
radilo o redukovanju istine na korisnost.
    Viljem Džems se u početku bavio slikarstvom, potom
medicinom koju je završio na Harvardu 1868; nakon što je
preživeo nervni slom, počinje da se bavi filozofijom; od 1873.
profesor je anatomije i fiziologije na Harvardu, no ubrzo, preko
psihologije dospeo je do filozofije. Nakon objavljivanja dvotomnog
dela Principi psihologije počinje da se bavi Spenserovim
tumačenjem uma i mišljenja kao čisto pasivnom delatnosti. Ubrzo
postaje veoma popularan i drži predavanja po Americi i Evropi.
Među njegovim delima ističu se: Pragmatizam (1907), Pluralistički
univerzum (1909), Raznovrsnost religioznog iskustva (1911).
    Džems polazi od toga da svako od nas ima svoju filozofiju i ta
filozofija nije nešto specijalno, nešto što bi bilo tehnički određeno;
ta filozofija koju svako ima je mutan osećaj onog što je sam život u
svoj svojoj dubini i značenju. Nama ta filozofija ne dolazi iz knjiga,
ona je rezultat sposobnosti pojedinca da oseti damare života
vasione i zato je potrebno da se ovlada verom u filozofiju. Džems
nema poverenja u profesionalnu filozofiju; smatrao je da za
stvaranje filozofije nije neophodno i njeno poznavanje.
    Pozicija Viljema Džemsa često se označava i kao "radikalni
empirizam", stoga što on odbacuje racionalistički metod, no
zadržavajući pri tom samu ideju racionalnosti u svetu; pošto ona
postoji u toku čulnog iskustva, Džems iskustvo proglašava za
najvišu instancu saznanja; tako tradicionalni pojmovi empirizma
dobijaju u pragmatizmu drugačije, specifično značenje. Iskustvo je
za Džemsa tok svesti, tok doživljaja ali istovremeno i drugi naziv
za čovekovu praktičnu delatnost koja uvek ima posledice i
rezultate. Iz tog toka svesti izdvajaju se, kao osnovna, osećanja;
time se Džems približava senzualizmu, ali za razliku od senzua-
lista on ne ispituje izvore tih osećanja već jednostavno kaže da
osećanja dolaze "neznano od kuda". Osećanja pri tom u psihologiji i
filozofiji zadržavaju visok rang jer se zahvaljujući njima utvrđuju
odnosi u realnosti kao i ukupnost svih istina.
    Od osećanja do pojma neke stvari ne dolazi se uz pomoć
saznanja već volje; akti povezani s voljom imaju prednost u odnosu
na saznajni aspekt delatnosti, pa je stvar proizvod volje,
konstrukcija koja zavisi od ukupnog čovekovog delovanja kao i
sredstava koje je izabrao za realizovanje svojih aktivnosti. Iako se
proglašavanjem osećaja za osnovu iskustva Džems približava
Berkliju i Hjumu (koje najverovatnije nije čitao) i Mahu (za koga je
možda i čuo), on se od njih razlikuje time što smatra da su stvari
nešto neodređeno što nam nije dato u iskustvu koje je tok, haos
oseta iz kojeg ih subjekt izdvaja snagom svoje volje. Što se tiče
pouzdanosti iskustvenog znanja, Džems se tu poziva na Pirsa i is-
tiče da se do jasnosti misli o nekom predmetu može doći samo
polazeći od toga kakve praktične posledice ima neki predmet, od
toga kakva osećanja treba očekivati od njega i za kakve reakcije
treba da se pripremimo.
    Džems smatra da ne postoji istina koja bi bila nezavisna od
čoveka; ako se već govori o istini, onda ne treba govoriti o istini već
o "istinama" jer one odgovaraju svaka određenoj individui, pa
stoga on svoje stanovište i određuje kao individualizam i
pluralizam. Stvarnosti zapravo nema, ona ništa ne govori budući
da mi govorimo o njoj; to što o njoj govorimo zavisi od naše volje i
izbora, od konkretnosti iskustva, od jedinstvenih istorijskih
situacija koje formiraju iskustvo individue.
    Da saznaje i deluje može samo realna individua i to samo u
oblasti svog relativnog iskustva koje je isprepleteno s iskustvima
drugih individua. Svet u kojem svako od nas sebe oseća jeste svet
bića koja imaju istoriju i čija se istorija prepliće sa našom
istorijom.
    Sve to Džems zapravo čini kako bi zasnovao religioznu veru;
polazeći od toga da je s razvojem nauke povezano i urušavanje
religioznog pogleda na svet, i da su naučnici skloni prihvatanju
materijalizma i ateizma, čime je ugrožena moralnost i poražena
filozofija, Džems smatra da se na taj način čovek odriče i svoje
neponovljive individualnosti. Bog je pojedincu neophodan u borbi
protiv životnih nedaća i samoće, protiv zla i haosa. Egzistentnost
boga Džems ne nastoji da dokaže ontološki već u pragmatičnom
smislu: vera u boga je čoveku neophodna i spasonosna. Religija je
hipoteza koja bi se mogla pokazati i kao istina. Moguće je da dođe
do protivrečja između nauke i čovekovog obraćanja bogu; čoveka
koji veruje, ako je i naučnik to ne treba da buni jer on uvek ima
pravo izbora, pravo da se preda svojoj ličnoj veri na svoj sopstveni
rizik i da pri tom izabere ma koju religioznu hipotezu jer, vera je
spasonosna, a neverovanje destruktivno.
    Među teoretičarima pragmatizma najveću uticaj, posebno u
Americi, imao je Džon Djui (1859-1952) koji je predavao na
Mičigenskom i Čikaškom univerzitetu a od 1901. do 1931. na
Kolumbijskom univerzitetu u Nju Jorku. Njegova osnovna dela
posvećena su problemima pedagogije, teoriji ljudske prirode, iskus-
tva i saznanja, kao i teoriji logike: Škola i društvo (1899),
Čovekova priroda i ponašanje (1922), Iskustvo i priroda (1925),
Istraživanja o logičkoj teoriji (1903), Kako mislimo (1910), Ogledi o
eksperimentalnoj logici (1916), Logika: teorija istraživanja (1936).
U ovim delima Djui dalje prerađuje i razvija glavne stavove
pragmatizma.
    U prvo vreme Djui je bio pod uticajem neohegelovskog
idealizma koji je krajem XIX stoleća dominirao na engleskim i
američkim univerzitetima, da bi potom, baveći se intenzivno
pedagogijom, došao na stanovište empirizma. U spisu Demokratija
i obrazovanje (1916) Djui se založio za reformu obrazovanja i
pedagoških disciplina; to ga je odvelo problemima psihologije i
filozofije i tako do osnovnih stavova pragmatizma. Na njega je
najviše uticala Džemsova knjiga Principi psihologije, posebno
pojmovi diskriminacije, koncepcije, poređenja, razmišljanja, koji su
vodili problemu života kao delovanja. Smatrao je da se saznanje
može objasniti polazeći od ponašanja koje je glavni momenat ljuds-
kog saznanja i to ga inspiriše da izgradi originalnu koncepciji
instrumentalizma.
    Suština pragmatičkog instrumentalizma bila bi u tome da se
shvati kako su razumevanje, saznanje i praksa načini da se dospe
do dobra; za tako nešto je neophodno neprestano pojašnjavati
pojam iskustva i korigovati njegovo shvatanje koje se nalazi kod
Džemsa koji, po mišljenju Djuia, greši kada iskustvo tumači kao
tok svesti. Iskustvo nije saznanje već način delovanja. Dok je
Džems pojam iskustvo primeljivao na sferu čulnog, spiritualnog,
religioznog i moralnog, Djui taj pojam širi i na oblast umetničkog,
socijalnog i kulturnog. Iskustvo zahvata sav čovekov život, njegove
odnose s prirodom i samu prirodu.
Za života Djui je bio neprikosnoveni autoritet u Americi, a van
te zemlje smatran je njenim najvećim filozofom; to je učvršćivalo
pramatizam kao učenje ali ga nije moglo i održati; s njegovom
smrću prestao je da postoji pragmatizam kao pravac, ali je ostao
kao način mišljenja, kao instrumentalni metod, kao bihej-
vioristička orijentacija u saznaju i razumevanju čoveka.
    Američki pragmatizam je pokušao da izmiri sa
neopozitivizmom Čarls Moris (1901-1979); u početku je Moris
radio kao inženjer a potom je preko biologije i psihologije došao do
filozofije; doktorirao je u Čikagu 1925. a potom je predavao u
Čikagu, na Harvardu i u Teksasu. U svojoj prvoj knjizi Šest teorija
razuma (1932) ističe različite vrste razuma: razum kao supstanciju
(Platon, Aristotel, Dekart), razum kao proces (Hegel, Bredli,
Džentile), razum kao odnos (Hjum, Mah, Rasel), razum kao
intencionalni akt (Brentano, Majnong, Huserl, Vajthed), razum
kao pragmatičku funkciju (Šopenhauer, Niče, Pirs, Džems, Djui).
Nakon toga objavio je knjigu Logički pozitivizam, pragmatizam i
naučni empirizam (1937), kao i knjigu napisanu 1938. a koja mu je
donela svetsku slavu: Osnovi teorije znakova. Problemu znaka
posvećena je i njegova knjiga Znak, jezik i ponašanje (1946).
Uporedo s izučavanjem problema znaka Moris se bavio i
istraživanjem vrednosti: Putevi života (1942), Otvoreno Ja (1948),
Raznovrsnost ljudskih vrednosti (1958), Označavanje i smisao.
Izučavanje odnosa znaka i vrednosti (1964).
    Moris ističe da je sva ljudska civilizacija zasnovana na
sistemima znakova i ništa se ne može reći o razumu bez pozivanja
na funkcije znakova. Znaci odlučujuće utiču na formiranje čoveka i
stvaranje civilizacije. Zato je sasvim razumljivo što se znacima
bave lingvisti, psiholozi, filozofi biolozi, antropolozi, sociolozi.
Budući da je svima njima potrebna jedna zajednička osnova, Moris
sebi stavlja u zadatak izgradnju jedne opšte teorije znakova koju
naziva semiotika.
    Semiotika je nezavisna nauka koja daje osnove svim drugim
disciplinama koje se bave znacima a koje su sposobne da
unificiraju znanje; taj proces Moris naziva semiozis; postoje tri
faktora: ono što funkcioniše kao znak, ono na šta se znak odnosi i
efekat koji je proizveden na interpretatoru zahvaljujući kojem kon-
kretna stvar postaje znak za interpretatora. Te tri komponente
zovu se: znak-provodnik, designat i interpretacija. Interpretator je
četvrti elemenat. U semiozisu postoji neko ko saznaje drugog na
oposredovan način; semiozis je osvešćenje posredstvom nečeg.
Posrednik je znakovni provodnik, osvešćenje je interpretacija,
delujuće lice je interpretator a predmet saznanja je designat.
    S obzirom na tri elementa koji tu postoje (provodnik, designat i
interpretator), semiotika se deli na: sintaksu, semantiku i
pragmatiku. Sintaksa izučava međusobne odnose znakova i ona je
najrazvijenija grana semiotike, budući da su se njom bavili stari
Grci, Lajbnic, Frege, Pirs, Rasel, Vajthed, Karnap. Semantika
tumači odnos znakova i designata kao objekata koji su označeni
znakovima; kada se postavlja pitanje o istini uvek je po sredi
odnos znaka i stvari; treba imati u vidu da je designat znaka
predmet koji znak može označavati, tj. predmet ili situacija koja s
obzirom na sintaksička pravila može biti povezana s provodnikom
znaka pomoću semantičkog odnosa denotacije. Pragmatika izučava
odnos znaka i interpretatora.
    Moris razlikuje i različite tipove diskursa: naučni diskurs je
usmeren na dobijanje istinite informacije, mitski diskurs daje
ocenu određenih akcija, politički diskurs određuje vrstu delovanja
određenom tipu društva, religiozni diskurs određuje određen tip
ponašanja koji dominira na nivou ličnosti čime se ocenjuje po-
našanje konkretnih ljudi. Ocene su definitivni principi a načine
označavanja Moris određuje kao preskriptivne.
    Sve to važno je po mišljenju Morisa stoga što od rođenja pa do
smrti individua se nalazi pod stalnim pritiskom znakova bez kojih
ljudi ne mogu postići svoje ciljeve. Svestan odnos ka diskurzivnim
tipovima, njihovim funkcijama i njihovom korišćenju pomaže
čoveku da izbegne manipulacije od strane drugih i da pri tom
sačuva autonomiju svoje svesti i svog ponašanja.
    Koncepcije Džemsa i Djuija iznova će sedamdesetih godina XX
stoleća, pod uticajem neopozitivizma (Karnap, Tarski, Rajhenbah)
pokušati da osmisli Ričard Rorti (1931) vodeći predstavnik
američkog dekonstruktivizma; neko vreme Rorti je predavao u
Prinstonu a potom u Virdžiniji. Njegova najpopularnija knjiga je
Filozofija u ogledalu prirode (1979); etičkoj problematici posvećena
je knjiga Kontingencija, ironija i solidarnost (1989); tome treba
dodati i knjigu Posledice pragmatizma (1982) zbog koje su i čitavo
njegovo stanovište određuje i kao neopragmatizam. Rorti je aktivni
pobornik relativističkih principa pragmatizma usmerenih protiv
scientizma analitičke filozofije kao i protiv metafizike. Filozofske
koncepcije izložene u pomenutoj knjizi Rorti je dalje razvijao
tokom osamdesetih i devedesetih godina i izložio ih potom u dvo-
tomnom delu Filozofski spisi (1991). Rorti kritikuje shvatanja po
kojima je filozofija teorijska osnova i jezgro savremene kulture;
kritikuje shvatanje po kojem je ona fundamentalna disciplina koja
ima privilegovan pristup stvarnosti. Filozofija ne može
pretendovati na vodeću ulogu u kulturi budući da njen istrumenta-
rijum (kategorijalni aparat) nije savršeniji i adekvatniji od drugih
"žanrova" kulture, kao što su poezija ili književna kritika. Na taj
način Rorti "detronizuje" filozofiju i nastoji da "rehabilituje"
književnost, istoriografiju, etnografiju i druge humanističke
discipline koje su se tradicionalno smatrale drugorazrednim u od-
nosu na filozofiju. Na taj način, u "postfilozofskoj" kulturi brišu se
granice između naučnih i nenaučnih diskursa, između egzaktnih i
neegzaktnih formi saznanja. Ove ideje bile su po prvi put izložene u
knjizi Filozofija i ogledalo prirode i zbog njih su Rortija proglašavali
revolucionarnim nihilistom i buntovnikom.
    Glavni predmet njegove kritike je saznajno-teorijska
(epistemološka) tradicija, koja po mišljenju ovog filozofa vodi od
Platona, preko Dekarta i Kanta do savremene analitičke filozofije.
Toj tradiciji je svojstvena potraga za temeljima znanja i nalazi se u
idejama (Platon), apriornim kategorijama razuma (Kant), ne-
zavisnim objektima (realisti), čulnim datostima (logički
pozitivizam), ili u svojstvima našeg jezika (analitička filozofija).
Epistemološka tradicija dozvoljava da saznanju uvek prethodi
samostalna, od čovekovog mišljenja nezavisna realnost koju treba
adekvatno da opisuje filozofija; istovremeno se pretpostavlja da
naučno znanje treba da bude storo metodsko i neopovrgljivo.
    Kao svoj zadatak Rorti vidi dekonstrukciju i prevladavanje
takvog tradicionalnog shvatanja koje svoje poreklo ima kod
Dekarta i Loka, kod filozofa koji su smatrali da filozofija treba da
bude ogledalo prirode, objektivnog sveta; on smatra da saznanje ne
odražava realnost već se samo nalazi u komunikaciji sa njom i
utiče kao instrument na dati materijal. Saznanje podrazumeva "iz-
vlačenje koristi" i sposobnost da se "nosimo s događajima", da
držimo situaciju pod kontrolom. Odbacujući korespondentnu
teoriju istine kao "realističku dogmu", Rorti tu prevaziđenu
epistemološku doktrinu nastoji da zameni postpozitivističkom
koncepcijom koherentnosti kao saglasja neke od jezičkih igara sa
određenim zahtevima ili principima koji deluju u konkretnoj
istorijskoj zajednici individua.
    Kod Rortija dolazi do izraza komunikološka tendencija
prisutna u filozofiji druge polovine XX stoleća; on smatra da je
društvo, shvaćeno kao jezička zajednica (naučnika, političara,
preduzetnika ili žurnalista), moguće razmatrati kao jedinstvenu
osnovu ljudskog znanja, normi, standarda mišljenja kao i ponaša-
nja. Taj pojam zajedništva (community), čija je paradigma njemu
bila "naučna zajednica" Tomasa Kuna (o kome će kasnije biti reči
kad se bude govorilo o epistemološkom smeru u filozofiji XX
stoleća), Rorti poistovećuje sa pojmom "postojanja" objektivnog
sveta; filozof (naučnik, pesnik) nije u mogućnosti da se apstrahuje
od socijalne sredine u koju je zagnjuren; idealni, vanistorijski
"ugao gledanja boga" (H. Patnam) koji bi mogao garantovati
objektivan ugao posmatranja čoveku ostaje nedostižan. Saznanje
je moguće samo iz aspekta angažovanog subjekta uvučenog u
određeni društveni i kulturni kontekst; ono je uvek konkretno-
istorijski uslovljeno i zato je "utemeljenje" znanja uvek stvar raz-
govora, društvene prakse a ne pitanje posebnog odnosa ideja
(pojmova) i objekata. Takav pristup on označava kao etnocentrički i
suprotstavlja ga esencijalizmu Dekarta, Loka, Huserla i Karnapa
koji čine realističku tradiciju u filozofiji.
    Svaki kulturni fenomen Rorti vidi kao vremensku pojavu, kao
sticaj slučajnih okolnosti uslovljenih kulturno-istorijskom
dinamikom. Oslanjajući se na shvatanja T. Kuna i P. Fajerabenda
o nepostojanju strogih kriterijuma pri prelasku s jedne naučne
paradigme na drugu, Rorti primenjuje to sporno shvatanje na
celinu istorijsko-lingvističkih i kulturnih procesa te tako istorija
postaje jedan haotičan tok što omogućuje da se teleološka doktrina
dezavuiše kao metafizička a time i lažna. Istorija nema nikakvu
ideju, nikakav naznačen cilj, nju stvaraju ljudi, a ne bog ili svetski
razum. Svaka generacija postavlja svoje ciljeve i svrhe i stvara
sopstveni jezik i zato svaki kulturni "rečnik" neke epohe nije ništa
drugo do prevrednovanje i reinterpretacija ili, kako Rorti kaže, re-
deskripcija prethodnih rečnika i tekstova. Izraz redeskripcija je
centralni pojam Rortijevog "antifundamentalističkog"
pragmatizma. Budući da je nemoguće ma koju od verzija
tumačenja bivstvovanja u potpunosti poistovetiti s objektivnom
realnošću te je referentnost nemoguće postići, reč nije toliko o
deskripciji (opisu) sveta već o novom tumačenju i novom
osmišljavanju ranijih koncepcija, reč je o redeskripciji čije je
glavno sredstvo metaforizacija.
     Sledeći Tojnbija i Špenglera, Rorti se zalaže za kulturološki
pluralizam; smatra da oblik jednoj kulturi daje "stvaralačka
manjina" – pesnici, velike individualnosti, tvorci originalnih
metafora i tekstova. Razvoj jezika povezan je s demetaforizacijom,
prevođenjem prenosnog u pravi smisao, a figurativnog jezika u
bukvalni, metafore "umiru" time što postaju bukvalne i što se
pretvaraju u opšteupotrebne reči. S razvojem kulture dolazi do
okoštavanja njenih savitljivih delova, do trivijalizacije govora a to
je i razumljivo jer bi jezik sastavljen samo od metafora bio
neupotrebljiv. Oko trivijalizovanih metafora stvara se nova jezička
igra s njoj odgovarajućim formama lingvističkog ponašanja i novim
društvenim praksama i institucijama koje smenjuju stare.
Revolucionarne promene u lingvističkoj praksi dovode do
društvenih trasformacija velikih razmera i na taj način kultura
stvara sliku o sebi, tako se "stvara" istorija. Neki od Rortijevih kri-
tičara (H. Patnam, Ž-K. Volf) ovu njegovu poziciju vide kao
utopijsku, budući da insistirajući na revolucionarnim promenama i
smenama rečnika-deskripcija ne ukazuje i na mehanizme tih
promena pa je u tome njegova pozicija i najpodložnija kritici.
     Veći deo radova koje je Rorti objavio u knjizi iz 1991. posvećen
je problemu društva koje on poistovećuje s komunikacijom, sa
dijalogom, pri čemu intertekstualnost tumači kao dijalog epoha i
tradicija; međusobno "razgovarajući" različiti žanrovi kulture
(tekstovi koji funkcionišu u njegovom diskurzivnom prostoru)
obrazuju poprište agona, neprekidnu igru, čija vrednost nije u
pobedi ili porazu već u hazardnosti. Rortijev utopijski ideal je
liberalno-demokratsko društvo oslobođeno diktata ideologije,
usmeravano samo opštim interesima učesnika u dijalogu; cilj
filozofije (koja je "glas u razgovoru čovečanstva") jeste
posredovanje u razgovoru koji se ne sme prekinuti. S
prevladavanjem epistemologije filozofija se pretvara u književnu
kritiku, hermeneutiku, a filozof dobija ulogu kritičara-
interpretatora koji "manipuliše metaforama i rečnicima" te je tako
sokratovski posrednik među različitim diskursima, odnosno,
književnim tekstovima. Zadatak filozofa je komentarisanje
tekstova i usmeravanje jednih rečnika protiv drugih. Kada se
filozofija oslobodi epistemoloških okova, ostaje samo hermenutika.
    Relativistički Rortijevi pogledi ne nailaze na opštu podršku
među savremenim filozofima; njegova radikalnost često izaziva
burne reakcije kod čitalačke publike ali i veliki odjek u redovima
poststrukturalista (Liotar, Delez ili Derida).

Comments

Popular Posts