Osnivači pragmatizma su američki filozofi
Čarls Sanders Pirs
(1839-1914) I Viljem Džems (1842-1910); oni u
središte
istraživanja ne stavljaju više
naučno-teorijsko saznanje već
svakodnevnu, praktičnu ljudsku delatnost, a to
će reći: delatnost
individuâ, zasnovanost njihovih akcija,
racionalni i emocionalne
elemente delovanja i ponašanja koji se
ocenjuju u svetlu
kriterijuma korisnosti, efikasnosti,
kontrolisanosti. Najveća pažnja
se ne pridaje apstraktnim idejama, već
ubeđenjima i verovanjima,
koji se razmatraju kao pravila koja regulišu
delovanje i ponašanje.
U prvi plan dospeva problem razjašnjenja misli
i verovanja pa
predstavnike pragmatizma ne interesuje toliko
profesionalno,
specijalno filozofsko znanje već filozofija
koja se maksimalno
približava onom što je konkretno, dostupno
delovanju, činjenice.
Iako
se nekim svojim elementima pragmatizam približava
filozofiji života to je tipično američka
filozofija zasnovana na
konkretnom delovanju i efikasnosti, potrebi za
uspehom i
maksimalnim razjašnjenjem verovanja i
ubeđenja, a to je
svojstveno duhu nesklonom spekulativnom mišljenju.
Posedujući veoma dobro obrazovanje iz oblasti matematike,
hemije, geodezije i astronomije, sin poznatog
američkog
matematičara, Čarls Sanders Pirs, proslavio se radovima iz
oblasti semiotike (teorije znakova) i logike;
studirao je na
Harvardu gde je potom bio asistent
opservatorije; na osnovu
radova iz astronomije i geodezije bio je
izabran u Američku
akademiju umetnosti a potom i u Nacionalnu
akademiju nauka; od
rane mladosti interesovao se za literaturu i
filozofiju te je već
šezdesetih godina XIX stoleća počeo da
objavljuje radove iz oblasti
logike i filozofije koji u početku nisu
privukli na sebe pažnju šire
naučne publike; iako je upravo on uveo pojam
pragmatizam (od
grčke reči pragma – delo, delovanje), za
njega se ne moše reći da je
predstavnik pragmatizma u pravom značenju te
reči. Svoje prve
radove čitao je pred izabranom grupom
slušalaca koji su mahom
bili matematičari, pravnici, prirodnjaci i
teolozi; među njima bio je
fiziolog i psiholog Viljem Džems koji je
zapravo stvarni tvorac pra-
gmatizma kao filozofskog pravca.
Iako
je ostavio prilično veliko literarno nasleđe, Pirs nije
napravio univerzitetsku karijeru; njegova
predavanja nisu bila
jasna, pažnju je poklanjao samo darovitim studentima
a
univerzitete je posmatrao kao elitističke
naučne centre. Ne
mogavši da dobije čak ni stalno mesto na
univerzitetu, nakon što
je 1891. dobio manje nasledstvo, dao je
ostavku, povukao se i
poslednjih desetak godina živeo u bedi da bi
umro potpuno
zaboravljen. Sabrana dela su mu objavljena u
šest knjiga tek 1931-
1935 a 1958. dodata su još dva toma. U njegova
najpoznatija dela
ubrajaju se spisi: Kako naše misli učiniti jasnim (1878) i Logička
istraživanja (1883).
Pirs
istraživanja započinje izučavanjem dela Dekarta i Kanta i
svoje kritičke spise o Dekartu objavljuje
1868, u časopisu
posvećenom problemima spekulativne filozofije.
Glavna pitanja
kojima se bavi jesu: problem sumnje, problem
individualne svesti,
intelektualne intuicije kao i problem
neposrednog i oposredovanog
znanja. Pirs opovrgava Dekartov princip
univerzalne sumnje kao
polazište filozofiranja pošto čovek nije u
mogućnosti da se oslobodi
predrasuda koje ima.
Približavanje istini je rezultat neprestanog otklanjanja
grešaka, usavršavanja hipoteza, obnavljanja
rezultata. Evolucija
nauke je
"kumulativno-konvergirajući" proces u kojem se prvo
formira opšta struktura odnosa među izučavanim
fenomenima a
potom preciziraju značenja parametara koji
odlikuju tu strukturu.
Pirs razlikuje tri vrste suđenja: dedukciju,
indukciju i abdukciju
(sinteza dedukcije i indukcije) i saglasno
njima sve kategorije deli
na tri klase, modusa bivstvovanja ili ideje:
primarne, sekundarne i
tercijalne. Primaran je pojam bića koje je
nezavisno od svega
drugog, čisto prisustvo fenomena, slobodno od
apliciranih
konceptualnih shema. U susretu slobodno
igrajućeg duha sa
stvarnošću nastaju raznovrsna svojstva i
mogućnosti, idealni
projekti realnosti, čiste forme. Sekundarnost
je činjenica po sebi
kao datost (teško, grubo, vidljivo), ono što
je opažljivo i shvatljivo
isključivo uz pomoć "odnosa prema":
činjenica koja se ostvaruje u
realnosti u stanju neprestane borbe spram
drugog. Slobodnoj igri
duha suprotstavlja se postojanost naših
opažaja. Tercijalnost je
hipostaza realnosti, carstvo univerzalija,
zakona, suština. Ova tri
modusa bivstvovanja Pirs tumači kao
fundamentalna svojstva
objekta ("phaneron") i uvodi pojam faneroskopija koji zauzima
centralno mesto u procedurama javljanja ma
kakvog iskustva ili
izražavanja.
Kritikujući senzualiste Pirs tvrdi da oseti ne mogu dati
neposredna znanja budući da su i sami određeni
prethodnim
znanjima; likovi predmeta koje dobijamo putem
čula nisu neke
pouzdane verne kopije već složene slike koje
je konstruisao naš um
i koje nam daju tek nagoveštaje o predmetima.
Ako se ima u vidu
sam aspekt gledanja, onda nije važno to što se
oseća, materijalno
svojstvo znaka, već ono šta se pod njim
podrazumeva, šta se o
njemu misli. Sve to navodi Pirsa da ospori
mogućnost intuicije
(čulne i intelektualne) i da u središte svog
učenja postavi pojam
pragmatičke vere. Verovanja-ubeđenja suprotna
su sumnjama i
verovanje je rukovodeće načelo našeg delovanja
koje je determini-
sano našim željama.
Pirs odbacuje i tezu o neposrednom znanju
koje se često
izjednačava sa intelektualnom intuicijom i
smatra da je svako
znanje logički oposredovano prethodnim znanjem
i da mi ne
možemo misliti neposredno bez pomoći znakova.
Celokupno
ljudsko mišljenje sastoji se od znakova i sam
čovek može biti inter-
pretiran kao znak; mišljenje je, po rečima
Pirsa, nemoguće bez
znakova, zato što je ono po svojoj prirodi
jezičko a jezik je po svojoj
prirodi javan. Znaci reprezentuju objekat s
obzirom na neko
njegovo određeno svojstvo. Komunikativna
situacija se stoga može
opisati na sledeći način: znak (prva
komponenta) je funkcija nekog
objekta (druga komponenta) koji je u određenom
odnosu prema
tumaču/interpretatoru (treća komponenta).
Triadička priroda
znaka uslovila je i strukturu semiotičkih
tablica koje je Pirs
izgradio; znake je podelio na znake same po
sebi, znake koji
označavaju neko svojstvo
("qualisign"), znake koji su reprezentanti
nekog objekta ("signsign") i znake
koji su markeri time što uka-
zuju na neki zakon ili duhovnu konvenciju
("legisign"). Polazeći od
odnosa znaka i objekta koji znak reprezentuje,
Pirs je razlikovao
tri vrste znakova: ikoničke (na primer,
crtež), indeksne (signal) i
simboličke (knjiga). Pojam nastaje na osnovu
posledica njegove
upotrebe u realnom ponašanju ljudi. Mi
saznajemo neki predmet
tako što razmatramo ona njegova svojstva koja
imaju praktično
značenje. Iako naše predstave o tim svojstvima
obrazuju predstavu
datog predmeta (pragmatistička maksima), ovde
se kod Pirsa nije
radilo o redukovanju istine na korisnost.
Viljem Džems se u početku bavio slikarstvom, potom
medicinom koju je završio na Harvardu 1868;
nakon što je
preživeo nervni slom, počinje da se bavi
filozofijom; od 1873.
profesor je anatomije i fiziologije na
Harvardu, no ubrzo, preko
psihologije dospeo je do filozofije. Nakon
objavljivanja dvotomnog
dela Principi psihologije počinje da se bavi Spenserovim
tumačenjem uma i mišljenja kao čisto pasivnom
delatnosti. Ubrzo
postaje veoma popularan i drži predavanja po
Americi i Evropi.
Među njegovim delima ističu se: Pragmatizam (1907), Pluralistički
univerzum (1909), Raznovrsnost religioznog iskustva (1911).
Džems polazi od toga da svako od nas ima svoju filozofiju i ta
filozofija nije nešto specijalno, nešto što bi
bilo tehnički određeno;
ta filozofija koju svako ima je mutan osećaj
onog što je sam život u
svoj svojoj dubini i značenju. Nama ta
filozofija ne dolazi iz knjiga,
ona je rezultat sposobnosti pojedinca da oseti
damare života
vasione i zato je potrebno da se ovlada verom
u filozofiju. Džems
nema poverenja u profesionalnu filozofiju;
smatrao je da za
stvaranje filozofije nije neophodno i njeno
poznavanje.
Pozicija Viljema Džemsa često se označava i kao "radikalni
empirizam", stoga što on odbacuje
racionalistički metod, no
zadržavajući pri tom samu ideju racionalnosti
u svetu; pošto ona
postoji u toku čulnog iskustva, Džems iskustvo
proglašava za
najvišu instancu saznanja; tako tradicionalni
pojmovi empirizma
dobijaju u pragmatizmu drugačije, specifično
značenje. Iskustvo je
za Džemsa tok svesti, tok doživljaja ali
istovremeno i drugi naziv
za čovekovu praktičnu delatnost koja uvek ima
posledice i
rezultate. Iz tog toka svesti izdvajaju se,
kao osnovna, osećanja;
time se Džems približava senzualizmu, ali za
razliku od senzua-
lista on ne ispituje izvore tih osećanja već
jednostavno kaže da
osećanja dolaze "neznano od kuda".
Osećanja pri tom u psihologiji i
filozofiji zadržavaju visok rang jer se
zahvaljujući njima utvrđuju
odnosi u realnosti kao i ukupnost svih istina.
Od
osećanja do pojma neke stvari ne dolazi se uz pomoć
saznanja već volje; akti povezani s voljom
imaju prednost u odnosu
na saznajni aspekt delatnosti, pa je stvar
proizvod volje,
konstrukcija koja zavisi od ukupnog čovekovog
delovanja kao i
sredstava koje je izabrao za realizovanje
svojih aktivnosti. Iako se
proglašavanjem osećaja za osnovu iskustva
Džems približava
Berkliju i Hjumu (koje najverovatnije nije
čitao) i Mahu (za koga je
možda i čuo), on se od njih razlikuje time što
smatra da su stvari
nešto neodređeno što nam nije dato u iskustvu
koje je tok, haos
oseta iz kojeg ih subjekt izdvaja snagom svoje
volje. Što se tiče
pouzdanosti iskustvenog znanja, Džems se tu
poziva na Pirsa i is-
tiče da se do jasnosti misli o nekom predmetu
može doći samo
polazeći od toga kakve praktične posledice ima
neki predmet, od
toga kakva osećanja treba očekivati od njega i
za kakve reakcije
treba da se pripremimo.
Džems smatra da ne postoji istina koja bi bila nezavisna od
čoveka; ako se već govori o istini, onda ne
treba govoriti o istini već
o "istinama" jer one odgovaraju
svaka određenoj individui, pa
stoga on svoje stanovište i određuje kao
individualizam i
pluralizam. Stvarnosti zapravo nema, ona ništa
ne govori budući
da mi govorimo o njoj; to što o njoj govorimo
zavisi od naše volje i
izbora, od konkretnosti iskustva, od
jedinstvenih istorijskih
situacija koje formiraju iskustvo individue.
Da saznaje
i deluje može samo realna individua i to samo u
oblasti svog relativnog iskustva koje je
isprepleteno s iskustvima
drugih individua. Svet u kojem svako od nas
sebe oseća jeste svet
bića koja imaju istoriju i čija se istorija
prepliće sa našom
istorijom.
Sve
to Džems zapravo čini kako bi zasnovao religioznu veru;
polazeći od toga da je s razvojem nauke
povezano i urušavanje
religioznog pogleda na svet, i da su naučnici
skloni prihvatanju
materijalizma i ateizma, čime je ugrožena
moralnost i poražena
filozofija, Džems smatra da se na taj način
čovek odriče i svoje
neponovljive individualnosti. Bog je pojedincu
neophodan u borbi
protiv životnih nedaća i samoće, protiv zla i
haosa. Egzistentnost
boga Džems ne nastoji da dokaže ontološki već
u pragmatičnom
smislu: vera u boga je čoveku neophodna i
spasonosna. Religija je
hipoteza koja bi se mogla pokazati i kao
istina. Moguće je da dođe
do protivrečja između nauke i čovekovog
obraćanja bogu; čoveka
koji veruje, ako je i naučnik to ne treba da
buni jer on uvek ima
pravo izbora, pravo da se preda svojoj ličnoj
veri na svoj sopstveni
rizik i da pri tom izabere ma koju religioznu
hipotezu jer, vera je
spasonosna, a neverovanje destruktivno.
Među
teoretičarima pragmatizma najveću uticaj, posebno u
Americi, imao je Džon Djui (1859-1952) koji je predavao na
Mičigenskom i Čikaškom univerzitetu a od 1901.
do 1931. na
Kolumbijskom univerzitetu u Nju Jorku. Njegova
osnovna dela
posvećena su problemima pedagogije, teoriji
ljudske prirode, iskus-
tva i saznanja, kao i teoriji logike: Škola i društvo (1899),
Čovekova priroda i ponašanje (1922), Iskustvo i priroda (1925),
Istraživanja o logičkoj teoriji (1903), Kako mislimo (1910),
Ogledi o
eksperimentalnoj logici (1916), Logika: teorija istraživanja (1936).
U ovim delima Djui dalje prerađuje i razvija
glavne stavove
pragmatizma.
U
prvo vreme Djui je bio pod uticajem neohegelovskog
idealizma koji je krajem XIX stoleća dominirao
na engleskim i
američkim univerzitetima, da bi potom, baveći
se intenzivno
pedagogijom, došao na stanovište empirizma. U
spisu Demokratija
i obrazovanje (1916) Djui se založio za reformu obrazovanja
i
pedagoških disciplina; to ga je odvelo
problemima psihologije i
filozofije i tako do osnovnih stavova
pragmatizma. Na njega je
najviše uticala Džemsova knjiga Principi psihologije, posebno
pojmovi diskriminacije, koncepcije, poređenja,
razmišljanja, koji su
vodili problemu života kao delovanja. Smatrao
je da se saznanje
može objasniti polazeći od ponašanja koje je
glavni momenat ljuds-
kog saznanja i to ga inspiriše da izgradi
originalnu koncepciji
instrumentalizma.
Suština pragmatičkog instrumentalizma bila bi u tome da se
shvati kako su razumevanje, saznanje i praksa
načini da se dospe
do dobra; za tako nešto je neophodno
neprestano pojašnjavati
pojam iskustva i korigovati njegovo shvatanje
koje se nalazi kod
Džemsa koji, po mišljenju Djuia, greši kada
iskustvo tumači kao
tok svesti. Iskustvo nije saznanje već način
delovanja. Dok je
Džems pojam iskustvo primeljivao na sferu
čulnog, spiritualnog,
religioznog i moralnog, Djui taj pojam širi i
na oblast umetničkog,
socijalnog i kulturnog. Iskustvo zahvata sav
čovekov život, njegove
odnose s prirodom i samu prirodu.
Za života Djui je bio neprikosnoveni autoritet
u Americi, a van
te zemlje smatran je njenim najvećim
filozofom; to je učvršćivalo
pramatizam kao učenje ali ga nije moglo i
održati; s njegovom
smrću prestao je da postoji pragmatizam kao
pravac, ali je ostao
kao način mišljenja, kao instrumentalni metod,
kao bihej-
vioristička orijentacija u saznaju i
razumevanju čoveka.
Američki pragmatizam je pokušao da izmiri sa
neopozitivizmom Čarls Moris (1901-1979);
u početku je Moris
radio kao inženjer a potom je preko biologije
i psihologije došao do
filozofije; doktorirao je u Čikagu 1925. a
potom je predavao u
Čikagu, na Harvardu i u Teksasu. U svojoj
prvoj knjizi Šest teorija
razuma (1932) ističe različite vrste razuma: razum kao supstanciju
(Platon, Aristotel, Dekart), razum kao proces
(Hegel, Bredli,
Džentile), razum kao odnos (Hjum, Mah, Rasel),
razum kao
intencionalni akt (Brentano, Majnong, Huserl,
Vajthed), razum
kao pragmatičku funkciju (Šopenhauer, Niče,
Pirs, Džems, Djui).
Nakon toga objavio je knjigu Logički pozitivizam, pragmatizam i
naučni empirizam (1937), kao i knjigu napisanu 1938. a koja mu
je
donela svetsku slavu: Osnovi teorije znakova. Problemu znaka
posvećena je i njegova knjiga Znak, jezik i ponašanje (1946).
Uporedo s izučavanjem problema znaka Moris se
bavio i
istraživanjem vrednosti: Putevi života (1942), Otvoreno Ja (1948),
Raznovrsnost ljudskih vrednosti (1958), Označavanje i smisao.
Izučavanje odnosa znaka i vrednosti (1964).
Moris ističe da je sva ljudska civilizacija zasnovana na
sistemima znakova i ništa se ne može reći o
razumu bez pozivanja
na funkcije znakova. Znaci odlučujuće utiču na
formiranje čoveka i
stvaranje civilizacije. Zato je sasvim
razumljivo što se znacima
bave lingvisti, psiholozi, filozofi biolozi,
antropolozi, sociolozi.
Budući da je svima njima potrebna jedna
zajednička osnova, Moris
sebi stavlja u zadatak izgradnju jedne opšte
teorije znakova koju
naziva semiotika.
Semiotika je nezavisna
nauka koja daje osnove svim drugim
disciplinama koje se bave znacima a koje su
sposobne da
unificiraju znanje; taj proces Moris naziva semiozis; postoje tri
faktora: ono što funkcioniše kao znak, ono na
šta se znak odnosi i
efekat koji je proizveden na interpretatoru
zahvaljujući kojem kon-
kretna stvar postaje znak za interpretatora.
Te tri komponente
zovu se: znak-provodnik, designat i
interpretacija. Interpretator je
četvrti elemenat. U semiozisu postoji neko ko
saznaje drugog na
oposredovan način; semiozis je osvešćenje
posredstvom nečeg.
Posrednik je znakovni provodnik, osvešćenje je
interpretacija,
delujuće lice je interpretator a predmet
saznanja je designat.
S
obzirom na tri elementa koji tu postoje (provodnik, designat i
interpretator), semiotika se deli na:
sintaksu, semantiku i
pragmatiku. Sintaksa izučava međusobne odnose
znakova i ona je
najrazvijenija grana semiotike, budući da su
se njom bavili stari
Grci, Lajbnic, Frege, Pirs, Rasel, Vajthed,
Karnap. Semantika
tumači odnos znakova i designata kao objekata
koji su označeni
znakovima; kada se postavlja pitanje o istini
uvek je po sredi
odnos znaka i stvari; treba imati u vidu da je
designat znaka
predmet koji znak može označavati, tj. predmet
ili situacija koja s
obzirom na sintaksička pravila može biti
povezana s provodnikom
znaka pomoću semantičkog odnosa denotacije. Pragmatika izučava
odnos znaka i interpretatora.
Moris razlikuje i različite tipove diskursa: naučni diskurs je
usmeren na dobijanje istinite informacije,
mitski diskurs daje
ocenu određenih akcija, politički diskurs
određuje vrstu delovanja
određenom tipu društva, religiozni diskurs
određuje određen tip
ponašanja koji dominira na nivou ličnosti čime
se ocenjuje po-
našanje konkretnih ljudi. Ocene su definitivni
principi a načine
označavanja Moris određuje kao preskriptivne.
Sve
to važno je po mišljenju Morisa stoga što od rođenja pa do
smrti individua se nalazi pod stalnim
pritiskom znakova bez kojih
ljudi ne mogu postići svoje ciljeve. Svestan
odnos ka diskurzivnim
tipovima, njihovim funkcijama i njihovom
korišćenju pomaže
čoveku da izbegne manipulacije od strane
drugih i da pri tom
sačuva autonomiju svoje svesti i svog
ponašanja.
Koncepcije Džemsa i Djuija iznova će sedamdesetih godina XX
stoleća, pod uticajem neopozitivizma (Karnap,
Tarski, Rajhenbah)
pokušati da osmisli Ričard Rorti (1931) vodeći predstavnik
američkog dekonstruktivizma; neko vreme Rorti
je predavao u
Prinstonu a potom u Virdžiniji. Njegova
najpopularnija knjiga je
Filozofija u ogledalu prirode (1979); etičkoj problematici posvećena
je knjiga Kontingencija, ironija i solidarnost (1989); tome treba
dodati i knjigu Posledice pragmatizma (1982) zbog koje su i čitavo
njegovo stanovište određuje i kao neopragmatizam. Rorti je aktivni
pobornik relativističkih principa pragmatizma
usmerenih protiv
scientizma analitičke filozofije kao i protiv
metafizike. Filozofske
koncepcije izložene u pomenutoj knjizi Rorti
je dalje razvijao
tokom osamdesetih i devedesetih godina i
izložio ih potom u dvo-
tomnom delu Filozofski spisi (1991). Rorti kritikuje shvatanja po
kojima je filozofija teorijska osnova i jezgro
savremene kulture;
kritikuje shvatanje po kojem je ona
fundamentalna disciplina koja
ima privilegovan pristup stvarnosti.
Filozofija ne može
pretendovati na vodeću ulogu u kulturi budući
da njen istrumenta-
rijum (kategorijalni aparat) nije savršeniji i
adekvatniji od drugih
"žanrova" kulture, kao što su
poezija ili književna kritika. Na taj
način Rorti "detronizuje" filozofiju
i nastoji da "rehabilituje"
književnost, istoriografiju, etnografiju i
druge humanističke
discipline koje su se tradicionalno smatrale
drugorazrednim u od-
nosu na filozofiju. Na taj način, u
"postfilozofskoj" kulturi brišu se
granice između naučnih i nenaučnih diskursa,
između egzaktnih i
neegzaktnih formi saznanja. Ove ideje bile su
po prvi put izložene u
knjizi Filozofija i ogledalo prirode i zbog njih su Rortija proglašavali
revolucionarnim nihilistom i buntovnikom.
Glavni predmet njegove kritike je saznajno-teorijska
(epistemološka) tradicija, koja po mišljenju
ovog filozofa vodi od
Platona, preko Dekarta i Kanta do savremene
analitičke filozofije.
Toj tradiciji je svojstvena potraga za
temeljima znanja i nalazi se u
idejama (Platon), apriornim kategorijama
razuma (Kant), ne-
zavisnim objektima (realisti), čulnim
datostima (logički
pozitivizam), ili u svojstvima našeg jezika
(analitička filozofija).
Epistemološka tradicija dozvoljava da saznanju
uvek prethodi
samostalna, od čovekovog mišljenja nezavisna
realnost koju treba
adekvatno da opisuje filozofija; istovremeno
se pretpostavlja da
naučno znanje treba da bude storo metodsko i
neopovrgljivo.
Kao
svoj zadatak Rorti vidi dekonstrukciju i prevladavanje
takvog tradicionalnog shvatanja koje svoje
poreklo ima kod
Dekarta i Loka, kod filozofa koji su smatrali
da filozofija treba da
bude ogledalo prirode, objektivnog sveta; on
smatra da saznanje ne
odražava realnost već se samo nalazi u
komunikaciji sa njom i
utiče kao instrument na dati materijal.
Saznanje podrazumeva "iz-
vlačenje koristi" i sposobnost da se
"nosimo s događajima", da
držimo situaciju pod kontrolom. Odbacujući
korespondentnu
teoriju istine kao "realističku dogmu",
Rorti tu prevaziđenu
epistemološku doktrinu nastoji da zameni
postpozitivističkom
koncepcijom koherentnosti kao saglasja neke od
jezičkih igara sa
određenim zahtevima ili principima koji deluju
u konkretnoj
istorijskoj zajednici individua.
Kod
Rortija dolazi do izraza komunikološka tendencija
prisutna u filozofiji druge polovine XX
stoleća; on smatra da je
društvo, shvaćeno kao jezička zajednica
(naučnika, političara,
preduzetnika ili žurnalista), moguće
razmatrati kao jedinstvenu
osnovu ljudskog znanja, normi, standarda
mišljenja kao i ponaša-
nja. Taj pojam zajedništva (community), čija
je paradigma njemu
bila "naučna zajednica" Tomasa Kuna
(o kome će kasnije biti reči
kad se bude govorilo o epistemološkom smeru u
filozofiji XX
stoleća), Rorti poistovećuje sa pojmom
"postojanja" objektivnog
sveta; filozof (naučnik, pesnik) nije u
mogućnosti da se apstrahuje
od socijalne sredine u koju je zagnjuren;
idealni, vanistorijski
"ugao gledanja boga" (H. Patnam)
koji bi mogao garantovati
objektivan ugao posmatranja čoveku ostaje
nedostižan. Saznanje
je moguće samo iz aspekta angažovanog subjekta
uvučenog u
određeni društveni i kulturni kontekst; ono je
uvek konkretno-
istorijski uslovljeno i zato je
"utemeljenje" znanja uvek stvar raz-
govora, društvene prakse a ne pitanje posebnog
odnosa ideja
(pojmova) i objekata. Takav pristup on
označava kao etnocentrički i
suprotstavlja ga esencijalizmu Dekarta, Loka,
Huserla i Karnapa
koji čine realističku tradiciju u filozofiji.
Svaki kulturni fenomen Rorti vidi kao vremensku pojavu, kao
sticaj slučajnih okolnosti uslovljenih
kulturno-istorijskom
dinamikom. Oslanjajući se na shvatanja T. Kuna
i P. Fajerabenda
o nepostojanju strogih kriterijuma pri
prelasku s jedne naučne
paradigme na drugu, Rorti primenjuje to sporno
shvatanje na
celinu istorijsko-lingvističkih i kulturnih
procesa te tako istorija
postaje jedan haotičan tok što omogućuje da se
teleološka doktrina
dezavuiše kao metafizička a time i lažna.
Istorija nema nikakvu
ideju, nikakav naznačen cilj, nju stvaraju
ljudi, a ne bog ili svetski
razum. Svaka generacija postavlja svoje
ciljeve i svrhe i stvara
sopstveni jezik i zato svaki kulturni
"rečnik" neke epohe nije ništa
drugo do prevrednovanje i reinterpretacija
ili, kako Rorti kaže, re-
deskripcija prethodnih rečnika i tekstova.
Izraz redeskripcija je
centralni pojam Rortijevog
"antifundamentalističkog"
pragmatizma. Budući da je nemoguće ma koju od
verzija
tumačenja bivstvovanja u potpunosti
poistovetiti s objektivnom
realnošću te je referentnost nemoguće postići,
reč nije toliko o
deskripciji (opisu) sveta već o novom
tumačenju i novom
osmišljavanju ranijih koncepcija, reč je o
redeskripciji čije je
glavno sredstvo metaforizacija.
Sledeći Tojnbija i Špenglera, Rorti se zalaže za kulturološki
pluralizam; smatra da oblik jednoj kulturi
daje "stvaralačka
manjina" – pesnici, velike
individualnosti, tvorci originalnih
metafora i tekstova. Razvoj jezika povezan je
s demetaforizacijom,
prevođenjem prenosnog u pravi smisao, a
figurativnog jezika u
bukvalni, metafore "umiru" time što
postaju bukvalne i što se
pretvaraju u opšteupotrebne reči. S razvojem
kulture dolazi do
okoštavanja njenih savitljivih delova, do
trivijalizacije govora a to
je i razumljivo jer bi jezik sastavljen samo
od metafora bio
neupotrebljiv. Oko trivijalizovanih metafora
stvara se nova jezička
igra s njoj odgovarajućim formama
lingvističkog ponašanja i novim
društvenim praksama i institucijama koje
smenjuju stare.
Revolucionarne promene u lingvističkoj praksi
dovode do
društvenih trasformacija velikih razmera i na
taj način kultura
stvara sliku o sebi, tako se
"stvara" istorija. Neki od Rortijevih kri-
tičara (H. Patnam, Ž-K. Volf) ovu njegovu
poziciju vide kao
utopijsku, budući da insistirajući na
revolucionarnim promenama i
smenama rečnika-deskripcija ne ukazuje i na
mehanizme tih
promena pa je u tome njegova pozicija i
najpodložnija kritici.
Veći deo radova koje je Rorti objavio u knjizi iz 1991. posvećen
je problemu društva koje on poistovećuje s
komunikacijom, sa
dijalogom, pri čemu intertekstualnost tumači
kao dijalog epoha i
tradicija; međusobno "razgovarajući"
različiti žanrovi kulture
(tekstovi koji funkcionišu u njegovom
diskurzivnom prostoru)
obrazuju poprište agona, neprekidnu igru, čija
vrednost nije u
pobedi ili porazu već u hazardnosti. Rortijev
utopijski ideal je
liberalno-demokratsko društvo oslobođeno
diktata ideologije,
usmeravano samo opštim interesima učesnika u
dijalogu; cilj
filozofije (koja je "glas u razgovoru
čovečanstva") jeste
posredovanje u razgovoru koji se ne sme
prekinuti. S
prevladavanjem epistemologije filozofija se
pretvara u književnu
kritiku, hermeneutiku, a filozof dobija ulogu
kritičara-
interpretatora koji "manipuliše
metaforama i rečnicima" te je tako
sokratovski posrednik među različitim
diskursima, odnosno,
književnim tekstovima. Zadatak filozofa je
komentarisanje
tekstova i usmeravanje jednih rečnika protiv
drugih. Kada se
filozofija oslobodi epistemoloških okova,
ostaje samo hermenutika.
Relativistički Rortijevi pogledi ne nailaze na opštu podršku
među savremenim filozofima; njegova
radikalnost često izaziva
burne reakcije kod čitalačke publike ali i
veliki odjek u redovima
poststrukturalista (Liotar, Delez ili Derida).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment