smrti franjevački red postao jedan od
najbogatijih redova katoličke
crkve).
Svedočenja o njemu nalazimo na Đotovom freskama (XIII st.)
gde se Franjina ličnost prikazuje kao oličenje
unutrašnje radosti i
vedrine; svedočenje o njemu nalazimo i u
"slatkom" slikarstvu fra
Anđelika koji nam Franju prikazuje kao
"siromaška" iz Asizija;
konačno, svedočenje o Franji nalazimo kod El
Greka,
Servantesovog vršnjaka (i samog sputanog
tragičnim okovima
života) koji Franju na svojim slikama pokazuje
kao čoveka koji
pati, pa tu možda imamo i najdramatičniji krik
izmučenog
čovečanstva upućen prestolu stvoritelja.
Franja je više bio zaokupljen srećom drugih no sopstvenim
spasenjem; nikad nije pokazivao osećanje
superiornosti; njegovo
ime pominjalo se kao simbol određenog načina
života ali i kao
simbol izvesnog stava prema svetu, kao simbol
koji je bio
komunikativniji od filozofskih koncepcija
teoloških summa jer je
delovao življe i opštije. U delatnosti Franje
Asiškog videla se
odbrana slobode ličnosti u oblasti njenih
unutrašnjih
preživljavanja, veza religioznosti s
kontemplacijom prirode, odnos
prema verskim obredima kao prema naređenjima
ljubavi, odnos
prema bližnjem kakav je trebalo realizovati u
životu koji je trebalo
da postane svojevrsno ljudsko učešće u
božanskom delu stvaranja.
Na
početku, Franja je želeo da širi reč božju, autentičnu i
jednostavnu - među ljudima. To je trebalo da
bude hrišćanska
misija vršena po ugledu na apostole a s
namerom da bi se popravio
svet. Franja je izabrao put ličnog protesta.
Živeo je u realnom
svetu, ali izvan njegovog stvarnog sistema;
živeo je van crkve i
klera, van dogmi koje su ispovedale versku
sadržinu, van
ceremonijala, van društvenih institucija, van
vlasti i bogatstva.
Legenda o Franji Asiškom trijumfovaće kao legenda o čoveku
koji je prvi put u srednjem veku uočio dražest
i lepotu prirode,
njeno unutrašnje srodstvo sa čovekom i koji je
otkrio zajednički i
osnovni zakon - ljubav. Nije nimalo slučajno
što je posredna karika
između Franje Asiškog i epohe renesanse postao
Dante koji je
mimo svog sholastičkog racionalizma takođe
želeo da u ljubavi vidi
najviši zakon svega živog; to je i razlog što
Dante u Božanskoj
komediji (Raj, XI) veliča "serafima ljubavi",
Franju Asiškog. Po
mišljenju Franje ljubav je rodila saznanje, a
nije bila plod
saznanja; intelektualističkim teorijama (koje
su ljubav činile
zavisnom od poznavanja predmeta koji treba
voleti) Franja suprot-
stavlja svoje shvatanje koje počiva na
prvenstvu ljubavi: samo se
ljubavlju može upoznati, istinski i do kraja,
ono što se voli.
Saglasno s tom koncepcijom Franja nije pridavao važnost
filozofiji i teologiji, nije cenio čak ni
obrazovanje. U tom
omalovažavanju učenosti može se zapaziti
uticaj konzervativnih,
antiintelektualnih strujanja srednjega veka i
pri tom ne treba
zaboraviti da je Franja hteo da bude
propovednik običnog naroda,
da je hteo da živi hrišćanski a ne da razvija
filozofiju dostupnu
samo eliti; ta njegova netrpeljivost prema
obrazovanosti, protest
protiv sholastičke učenosti, pobuna protiv
farisejske filozofije
(otrgnute od života), prelaz na poziciju
narodne mudrosti u onom
je smislu u kom će se Leonardo ponositi kad
bude govorio da je
"neuk".
Franja Asiški je hteo pre svega da bude organizator ljudskog
života i preuzimajući taj zadatak odbacivao je
metode kakve je
upotrebljavala zvanična crkva. Budući da ove
poslednje nije
poznavao, Franja je pošao sopstvenim putem i
trudio se da ga
odbrani kako od pritisaka duhovnih vlasti tako
i od nerazume-
vanja u redovima sopstvenih pristalica.
Ostajući u granicama
religioznog pogleda na svet Franjina
koncepcija je pokazivala
čoveka u jedinstvu sa svetom. Ljudski život je
trebalo da postane
izraz ljubavi a ne prinude, trebalo je da
postane teren radosnog
hrišćanskog postojanja a ne hodočašće u drugi
svet; čovek, kao delo
tvorca, postajao je izmerljiv sa svačim što
postoji i nalazio je u sop-
stvenom srcu večite zakone svemira;
zahvaljujući tome mogao je
da veruje svetu i sebi, nije mu bila potrebna
pomoć i zaštita
zvanične crkve.
|
|
Comments
Post a Comment