Prvu grupu, koju Trifunović razlikuje, čine
slikarski pravci na koje je presudan
uticaj imalo stvaralaštvo
Sezana. Njihova zajednička karakteristika jeste
naglašavanje strukturalnog,
konstruktivnog aspekta slike, odnosno, tendencija
postepene transformacije
formi putem geometrizacije.
Sezan nastavlja proces dekonstrukcije predmeta
koji su započeli impresionisti,
ali na drugačiji način.
On pokušava da rekonstruiše stvarnost predstavljajući je
pomoću osnovnih geometrijskih
oblika - kupe, lopte i valjka, odričući se
tradicionalne perspektive,
nastojeći da predmet istovremeno prikaže iz više različitih
uglova, čime se on deformiše,
krivi, rasteže i skuplja.
Direktno inspirisani Sezanom, kubisti nastavljaju
da se bave formom na
geometrijski način,
zanemarujući klasičnu perspektivu; geometrijska strukturacija
slike osnovna je karakteristika
njihovih dela. Pikaso (Picasso), Brak (Braque) i Gris
(Gris) sistematski i
metodično menjaju i izobličuju predmet, prikazujući ga kao skup
faseta – geometrijskih površina oštrih uglova, istovremeno iz mnoštva različitih
perspektiva. Oblici
iz stvarnost tako bivaju izlomljeni, deformisani i ponekad
transformisani do neprepoznatljivosti.
U početnoj fazi kubizma (analitički kubizam),
uloga boje je gotovo
zanemarena: kubističke slike su monohromatska geometrijska
poigravanja formama
i kompozicijom.
Kubizam dalje inspiriše razvoj apstraktnog
konstruktivizma, koji se ostvaruje u
potpunosti u delima
Mondrijana (Mondrian) i Maljeviča. Osnivač neoplasticizma,
Pit Mondrijan, preuzima
analitički metod kubista i u svojim delima se takođe bavi
dekonstrukcijom predmeta,
ali na nešto drugačiji način. On teži da simplifikuje i
“prečisti” početni motiv
iz stvarnosti, liši ga svega idiosinkratičnog, da bi izrazio
ono što je u njemu opšte
i univerzalno. U svom stvaralačkom procesu, on polazi od
motiva iz prirode, predstavljajući
ga jasno i gotovo realistično, a zatim ga u nizu
slika, postepenim redukcijama,
uprošćavanjima, transformacijama, pretvara u jakom
linijom omeđene oblike
nalik geometrijskim figurama, u kojima je forma predmeta
još uvek prepoznatljiva.
Daljom redukcijom Mondrijan dolazi do potpune
apstrakcije: uravnoteženih
kompozicija horizontalnih i vertikalnih traka, pravilnih
četvorougaonih geometrijskih
površina, kontrastnih, čistih boja (crvene, plave, žute,
bele, crne). Koristeći
najjednostavniji, geometrijski čist, “plastični” izraz, on
predstavlja ono što
je opšte i univerzalno, “nadindividualno” u prirodi.
Maljevič, osnivač suprematizma, na drugačiji
način u svom delu integriše
uticaje kubizma. Iza
njegovih bespredmetnih kompozicija, lišenih svake
referencijalne funkcije
stoji umetničko-filozofska teorija o idealnom odnosu energija
na slici, čiji su nosioci
čiste forme i čiste boje. Tendencija da se eliminiše konkretan
predmet i da se slikarski
izraz putem čistih geometrijskih formi u Maljevičevom
slikarstvu dovedena
je do vrhunca.
Van Gog - ekspresionizam - apstraktni
ekspresionizam
|
Začetnikom ekspresionističke struje u slikarstvu
smatra se Van Gog.
Korišćenje boje kao
osnovnog izražajnog sredstva i naglašavanje njene ekspresivne
funkcije, karakteristično
za njegovo stvaralaštvo, postaje uzor i inspiracija mnogim
modernim umetnicima
i osnovno obeležje čitavog ekspresionističkog pravca u
slikarstvu. Širokim
potezima, Van Gog nanosi na platno čiste boje, često direktno iz
tube; pomoću kontrasta
postavlja osnovnu kompoziciju i organizuje sliku; boja je za
njega simbol ljudske sudbine i sredstvo izražavanja najdubljih umetnikovih osećanja
i doživljavanja (Trifunović,
1989).
U nordijskom slikarstvu, preteča ekspresionizma
je Edvard Munk, u čijim
sablasno mračnim kompozicijama,
nekada pretežno tamnih tonova, a nekada jakog,
gotovo agresivnog kolorita,
boja takođe ima ekspresivnu funkciju.
Upotreba boje u Van Gogovom i Munkovom slikarstvu
ostvarila je ključan
uticaj na nemačke ekspresioniste,
koji u svojim delima žele da predstave sopstveni
doživljaj društvene
stvarnosti i sa njim povezane bunt, strah i uznemirenost. Jakim,
čistim bojama i oštrim
potezima ekspresionisti prikazuju stvarnost prenaglašeno
iskrivljenom i deformisanom,
stvarajući uznemirujuće kompozicije, želeći da ovim
surovim i sirovim izrazom razbude i uzdrmaju posmatrača (Trifunović, 1989).
Dalja evolucija ekspresionističke struje
u slikarstvu nastavlja se u delu
Kandinskog, začetnika
apstraktnog slikarstva i glavnog predstavnika apstraktnog
ekspresionizma. Kroz
potpuno apstraktne kompozicije, bez elemenata koji referiraju
na konkretne objekte
iz stvarnosti, Kandinski želi da ostvari apsolutnu umetničku
slobodu izražavanja.
Kao i kod ekspresionista-prethodnika, boja je osnovno
izražajno sredstvo,
a da bi njome u ovim bespredmetnim kompozicijama izrazio
sopstvena stanja, doživljavanja,
osećanja, Kandinski razvija složen sistem metafora:
zeleno je duhovno gašenje, belo ćutanje koje nije
mrtvo, a
crno večito ćutanje bez
mogućnosti i nade (Trifunović, 1989). Na njegovim slikama boje, dakle, nisu
spontano i proizvoljno
prolivene na platnu, već su korišćene planski, u funkciji
strukturisanja kompozicije
i postizanja idealne likovne i značenjske ravnoteže.
Jedan od pravaca koji se razvija u okviru
apstraktnog ekspresionizma u
slikarstvu je enformel,
odnosno slikarstvo akcije, čiji je predstavnik Džekson Polok
(Pollock). Za razliku
od Kandinskog i ranih ekspresionista, kod kojih je nosilac
umetnikove ekspresije
slika, odnosno, proizvod umetničkog stvaranja, u slikarstvu
akcije sam čin stvaranja
ima ekspresivnu funciju. Slikanjem se, kroz proces potpuno
spontanog, nekontrolisanog
oslobađanja bujice umetnikovih osećanja, postiže
stapanje umetnika sa
umetničkim delom. Koristeći čitavo svoje telo i druge alate,
neuobičajene za slikarstvo
(mistrije, štapove, mlazeve tečnosti), umetnik nanosi na
platno i razmazuju boje
i druge materijale (staklo, pesak). Rezultat ovakavog
procesa slikanja su
nestruktuirane, apstraktne kompozicije velikih dimenzija, kojima
dominiraju bojene mrlje,
a linija se potuno gubi.
Treća razvojna struja u slikarstvu, po Trifunoviću,
počinje od Gogena, koji ima
presudan uticaj na nastanak
i razvoj fovizma. Prema značaju koji boja, kao likovno
izražajno sredstvo ima
u njegovim delima, Gogen je srodan ekspresionistima. Za
njega je ona simbol
- beskonačnosti, harmonije, stvaranja, utehe, hrabrosti, itd.
Perspektivu, kao i postepene
prelaze između svetlog-tamnog, Gogen zanemaruje
usled tendencije da
sliku svede na dvodimenzionalne površine čiste boje, a veliki
značaj pridaje i linearnim
elementima, kojima ograničava široke bojene površine i
oblikuje figure.
Karakteristike, tipične za Gogenova dela,
kao što su upotreba čiste boje i
simboličko značenje
koje joj se pridaje, kompozicija koja se sastoji od bojenih
površina oivičenih jakom
linijom kojom se oblikuju predmeti i gotovo
dvodimenzionalni prostor
na slici, prepoznatljive su i na fovističkim slikama. Čistim
bojama, fovisti žele
da izraze na platnu vedrinu i radost življenja. Korišćenjem
neutralnih tonova (neutralnih
bojenih površina) i linearnih kolorističkih znakova, oni
stvaraju harmonične
kompozicije bojenih površina - pojačavaju i smanjuju intenzitet
boja i uravnotežavaju
njihove međusobne odnose.
Trifunovićeva razvojna klasifikacija slikarskih
pravaca u dobroj meri je
saglasna sa analizama
drugih istoričara i teoretičara umetnosti (cf. Read 1959,
Arnason, 1968). Podudarnost
tih kategorizacija počiva na činjenici da većina autora
uočava objektivne, formalne
i sadržinske, sličnosti i razlike među slikarskim delima.
Na primer, Van Gog i
ekspresionisti koriste grube poteze, nanose čiste i jarke boje, a
teme su u većini slučajeva
asocirane za tmurne emocije, dok sa druge strane, Sezan i
kubisti koriste strogo
geometrizovane forme, manje zasićene boje itd. Ovaj rad
predstavlja pokušaj
empirijske evaluacije i specifikacije zapažanja, intuicija i
hipoteza koju nudi istorija
umetnosti (npr. Trifunović). U tu svrhu ponudićemo
jednu empirijsku, subjektivnu,
tj. psihološku kategorizaciju slika koje pripadaju
različitim pravcima
XX veka. Pre nego što izložimo samo istraživanje, u narednom
delu rada prikazaćemo
neke pokušaje empirijskog (operacionalnog) definisanja
subjektivnog doživljaja
slike.
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment