matematike"; tokom zime 1619. zaustavlja
se na granici Bavarske
gde se u okolini Ulma predaje razmišljanju i
tu dolazi do značajnih
otkrića u nauci i filozofiji; za vreme boravka
u Ulmu Dekart se
druži sa matematičarima Peterom Rotom i
Johanom Faulhaberom
i postaje pripadnik tajne organizacije Rose-Croix (osnovane 1378).
Godine 1620. učestvovao je u bici kod Praga
(tu je sigurno raz-
gledao opservatoriju Tiha de Brahea); odatle
preko Slovačke,
Austrije, Italije i Švajcarske odlazi u
Francusku (neko vreme
boravi u Italiji i upoznaje se s Brunovom
filozofijom) da bi u Parizu
bio od 1625. do 1628. godine, proučavajući
optiku i baveći se
glačanjem sočiva. Godine 1628. napušta Pariz
odlazi u Ni-
zozemsku gde će, menjajući mesta boravka,
ostati sve do 1649.
Krajem četrdesetih godina, Dekart se još uvek
nosio mišlju da se
vrati u Francusku ili da ode u Englesku; ne
uspevši da dospe na
univerzitet, čemu se sve vreme nadao,
razočaran i ogorčen, odlučio
je da prekine sve veze sa svetom; sasvim je
razumljivo da prihvata
poziv mlade i učene švedske kraljice Kristine
da ode u Štokholm i
da joj drži časove filozofije; u Švedskoj piše
i stihove: povodom
sklapanja Vestfalskog mira (nakon
tridesetogodišnjeg rata)
napisao je tekst za balet La Naissance de la Paix koji je s uspehom
izveden pred dvorskom publikom. Nenaviknut na
zimu i rano
ustajanje (časove je držao u rano jutro), umro
je od upale pluća 11.
februara 1650; sahranivši Rene Dekarta na
groblju za strance
Švedska je ušla u istoriju filozofije i to se
i danas ističe kao njen
najveći doprinos svetskoj kulturi.
Među
Dekartovim delima najpoznatija su: Rasprava o muzici
(1618), Praktična i jasna pravila upravljanja duhom u
istraživanju istine (1628), Rasprava o metodi (1637), Meditacije o
prvoj filozofiji (1641), Principi filozofije (1644), O strastima duše
(1649). Godine 1663. Dekartova dela je
katolička crkva stavila na
spisak zabranjenih knjiga (Index librorum prohibitorum).
Predavanja kartezijanske filozofije zabranili
su Univerzitet u
Luvenu (1652), Sorbona (1675), Univerzitet u
Lajdenu (1676) a
kongregacija Oratore se javno ogradila od
Dekartove filozofije
1677; zabranu Dekartove filozofije odnovili
su: Pariski nadbiskup
1691. i 1704, Katolička crkva 1705, Jezuitski
red 1766, dok su
Meditacije posebno zabranjene u Francuskoj 1720.
Šta je to u Dekartovim delima što je toliko
ražestilo njegove
savremenike? On sam bio je veoma plašljiv,
malo je objavljivao,
stalno se povlačio i bežao od ljudi; nepriznavan
od savremenika
ipak je bio toliko slavan da mnogi i danas
smatraju kako upravo s
njim počinje jedna posve nova filozofija i da
je istorija savremene
filozofije istorija razvoja kartezijanstva –
idealističkog ili mehani-
cističkog, zavisno od toga da li se naglasak
stavlja na mišljenje ili
protežnost. Treba imati u vidu da Dekartova
filozofija nastaje u
vreme vladavine neosholastičke filozofije i to
posebno metafizike
Franciska Suaresa. Pogrešno bi bilo misliti da
se Dekart borio
protiv metafizike; njegova namera je bila da
metafiziku postavi na
nove temelje koji pretpostavljaju rezultate
nove matematike i
fizike; sa Keplerom i Galilejem on deli
uverenje (koje je takođe
metafizičko) da je svet matematički
struktuiran i da matematička
misao može prodreti u harmoniju vasione.
Dekart je dao niz
doprinosa u mnogim posebnim naukama
(matematika, optika,
astronomija) kao i u filozofiji; izlaganje o
tome podrazumeva uvid
u jedinstvo naukâ i filozofije i pretpostavka
da se sve nauke
izučavaju istovremeno. Sve nauke nalik su
drvetu čiji je koren
metafizika, stablo fizika a grane posebne
nauke (mehanika,
medicina, etika). Ako je etika kruna
sistematskog znanja, meta-
fizika je njegov fundament: ona je u stanju da
interpretira
rezultate savremenih nauka a s druge strane,
ukazuje na to kako
je i iz čega sazdan svet te stvara paradigmu,
program istraživanja,
čime utiče na dalji razvoj naukâ. Dekartova
metafizika je produkt
njegovog vremena; ona je mehanicistička jer je
u to vreme jedino
mehanika završena kao disciplina. Temelj
Dekartove metafizike
čini identitet materije i prostora i otud
sledi čitav niz posledica:
svet je prostorno beskonačan i materijalno
jednoličan, dok se
materija može deliti u beskonačnost; prazan
prostor ne sadrži
nikakvu materiju i pošto je kao takav
protivrečan on stoga i ne
postoji. Na taj način metafizika pokazuje iz
čega je sazdan svet;
nauke se bave predmetima o kojima naš duh može
da dobije
istinito i nesumnjivo znanje. Metafizika
kazuje naučniku šta treba
da istražuje, koji se problemi mogu rešavati i
do kakve vrste
zakonitosti se može doći. Za tako nešto
neophodan je metod kao
nužno sredstvo postizanja istine, te je pitanje metode postalo De-
kartov "metodski" problem.
Iako je rano došao do mnogih svojih otkrića,
Dekart je tek
krajem četrdesetih godina počeo da objavljuje
neke od svojih spisa.
Iste godine kad je bila premijera Kornejeve
tragedije Sid, 1637,
Dekart je objavio kratak spis Rasprava o metodi (Discours de la
méthode); već sama odluka da spis objavi na
francuskom jeziku a
ne na tada vladajućem latinskom, jasno govori
o tome kome je spis
bio namenjen: ne filozofima, već praktičnim
ljudima kako bi se
lakše snašli u novom svetu. U ovom kratkom
spisu Dekart izlaže
jasna i kratka pravila koja će sprečiti da
onaj koji se njima koristi
uzima lažno za istinito a istinito za lažno i
istovremeno, omogućiti
postepeno uvećavanje znanja. Dekart izdvaja
samo četiri pravila,
jer ako bi ih bilo mnogo, to ne bi bilo i
dobro, pošto je mnoštvo za-
kona često povod njihovog narušavanja i
nepoštovanja, a što manje
zakona ima jedan narod, lakše će se njim
upravljati, pod uslovom
da se zakoni strogo poštuju; na mesto mnogo
logičkih zakona
Dekart ističe četiri pravila mišljenja.
Prvo
pravilo, istovremeno i poslednje, jeste pravilo očevidnosti,
evidentnosti i ono glasi: nikad nešto ne
prihvatati ako u to nismo
očigledno uvereni; drugim rečima: isključiti
sve ono što bi moglo
dati povod bilo kakvoj sumnji. Ovo nije samo
pravilo, već
normativni princip po kome se sve mora svoditi
na ono što je jasno
i razgovetno a u čemu se i sastoji očevidnost.
Drugo pravilo kaže da svaki problem treba razložiti na onoliko
delova koliko je potrebno da bi se on mogao
rešiti. Tu je reč o
primeni analitičkog metoda koji i vodi do
očevidnosti jer,
razlaganjem složenog na jednostavno, uz pomoć
svetla uma
odstranjuje se dvosmislenost. Ako je za
definisanje potrebna oče-
vidnost, a za očevidnost intuicija, za
intuiciju je potrebna
jednostavnost koja se postiže razlaganjem nečeg
složenog na
njegove elementarne delove do krajnje mogućih
granica.
Treće pravilo kaže da misli treba izlagati redom, polazeći od
lakše saznatljivog i ići ka sve složenijem
prihvatajući postojanje
reda i u slučajevima kad stvari jedne drugoj
ne prethode. Ovo
podrazumeva sjedinjavanje elemenata koji su
delovi složene
realnosti; reč je o sintezi koja polazi od
apsolutnih elemenata i
kreće se ka elementima koji su zavisni i jedan
drugog uslovljavaju;
tako se uspostavlja poredak, lanac sudova koji
nije nezavisan od
realnosti, i ako tog poretka ne bi bilo,
trebalo bi ga prihvatiti kao
hipotezu, kao najadekvatniji način tumačenja
realnosti. Tako se
dospeva do predmeta od kog smo pošli, ali on
više nije isti;
rekonstruisan je i tako je postao prozračan
pod svetlom mišljenja.
Četvrto pravilo se odnosi na kontrolu pojedinih faza rada kako
bi se izbegle greške: sve što je dotad uređeno
treba još jednom
pregledati i pobrojati da bi postojala
uverenost kako se ništa nije
propustilo; utvrditi potpunost analize i
korektnost sinteze.
Ova
pravila su krajnje jednostavna i podrazumevaju kontrolu
svih etapa na koje se razlaže svako
istraživanje; ona su model
znanja jer jasnost i razgovetnost štite od
mogućih grešaka ili
prevremenih i neosnovanih uopštavanja. Dekart
opštost i
apstrakciju, koji su svojstveni
aristotelovsko-sholastičkoj filozofiji,
zamenjuje jednostavnošću i intuicijom;
korišćenje matematičke
metode podrazumeva zamenu složenog
jednostavnim, a saznanje
podrazumeva razlaganje na jednostavne elemente
koji postaju
predmet neposredne intuicije da bi potom
ponovo bili sjedinjeni
vezama koje se javljaju intuitivno.
Metafizička meditacija je
potčinjena matematizmu u onoj meri u kojoj je
potčinjena metodi
dekompozicije.
Nakon što su pravila utvrđena, treba videti koliko su ona
univerzalna i plodna; matematika se pridržava
tih pravila, ali, šta
nam daje za pravo da njena pravila
proglašavamo univerzalnim a
matematiku za model univerzalnog znanja?
Odgovor na to pitanje
Dekart je pokušao da dâ u spisu Meditatione de prima philosophia
(1641); ovim spisom je nameravao da ublaži
napade iz Pariza i
Luvena do kojih je došlo nakon objavljivanja Rasprave o metodi.
Iako se u tom spisu nalaze i neki
tradicionalni metafizički stavovi,
Meditacije nikog nisu oduševile - ni katoličku Sorbonu,
ni
protestantsku Holandiju - i to, već od
naslova, koji ne zvuči
sholastički, budući da tu stoji meditationes, a ne u to vreme
uobičajeno - disputationes; Dekart
je već od ranije bio optuživan za
ateizam a sada je tome dodato i da je
neprijatelj protestantske
religije i "špijun poslat iz Francuske da
radi protiv interesa
Ujedinjenih provincija"; o čemu se
zapravo radilo?
Dekart je odlučio da metodska pravila primeni na tradicionalna
znanja kako bi utvrdio da li ona poseduju
jasne i razgovetne istine
lišene svake sumnje. Da bi se to utvrdilo nije
potrebno istražiti
sumu svih znanja već samo osnov na kome ona
počivaju; ako osnov
postane sumnjiv, u tom slučaju ruši se i
čitava na njemu
podignuta zgrada. Mnogo tradicionalnog znanja
počiva na čulnom
saznanju a pokazuje se da čulno saznanje nije
uvek pouzdano te
sva znanja dobijena tim putem treba staviti u
zagrade i isključiti
ih iz razmatranja. Na isti način Dekart
isključuje sve što
posedujemo na osnovu lažljivog pamćenja, svaku
telesnost (koja
može biti obmana nekog moćnog a zlog bića). Na
taj način sve se
ruši pod naletom sumnje i može se postaviti
pitanje šta uopšte
ostaje? Ostaje sumnja kao nužni iako privremen
momenat na putu
ka istini. Dekartu nije kao skepticima stalo
do sumnje radi
sumnje; sumnji se moraju postaviti jasne
granice i ona je njemu
samo bitan momenat metode a nju je nemoguće
primeniti ako ne
postoji tračak svetla ka kome ona vodi.
Dekart je utvrdio da ako sve i podvrgne sumnji, ne može joj
podvrći i samu svoju sumnju, odnosno, svoje Ja koje sumnja. Dok
sumnja, dok misli, on postoji. To je pouzdana,
izvesna i
nesumnjiva istina koju može bez ikakve sumnje
da uzme za
osnovni princip, temelj svoje filozofije.
Čoveka nikakva sila ne
može dovesti u situaciju da ne postoji dok
sumnja; zato stav
"mislim, dakle postojim" (cogito
ergo sum) ostaje apsolutno istinit
kad god ga čovek izgovara a njegov duh
potvrđuje. Mada je ovaj
stav formulisan kao silogizam, on nije
zaključak već čista intuicija;
cogito je rezultat do kog je dovela univerzalna sumnja; on je fi-
lozofski princip, temelj filozofije. Ovo
učenje o cogito nije apsolutno
novo; sreli smo ga već kod Avgustina koji je u
polemici protiv
skeptika istakao princip: "ako grešim,
postojim" (si fallor sum).
Dekart je u tri koraka, idući jednim reduktivnim putem a uz
pomoć univerzalne sumnje isključio (a) sve što
dolazi preko čula,
(b) sve što se tiče kvantitativnog i prostornog
i (c) mogućnost
obmane od strane nekog "zlog genija"
te tako dospeo do
evidentnosti sopstvene egzistencije u aktu
mišljenja; prirodu sops-
tvenog postojanja Dekart definiše kao res cogitans (misleća stvar,
misleća realnost); tu nema pukotine između
mišljenja i postojanja:
misleća supstancija je misao u aktu, a misao u
aktu je misleća
realnost. Ta misleća realnost je čovek.
Filozofija više nije učenje o
biću (ontologija); ona je sad teorija saznanja
(gnoseologija). Na taj
način u osnovi čovekovog postojanja nije
primarno čovekova
duhovnost, njegova besmrtna duša koja stremi
bogu (što je
svojstveno srednjevekovnoj misli) već svojstva
koja su najtešnje
povezana s čovekovom aktivnošću, s njegovom
slobodom i
odgovornošću. Dekart polazi od toga da misao
mora početi od sebe
same; mišljenje proističe iz mišljenja, iz
nečeg što je samo po sebi
evidentno, a ne iz nečeg spoljašnjeg: ne iz
autoriteta, već iz slobode.
Cogito vodi aktivnom obrazovanju čovekovog Ja, tome da se
bude slobodan u mišljenju i delovanju
omogućujući slobodu i
delovanje svakog drugog bića; mišljenje
određuje suštinu čoveka i
ono omogućuje, po mišljenju Dekarta,
promišljanje principijelne
razlike između duše, duha i tela. Dekart tvrdi
postojanje dve
različite supstancije - duhovne i materijalne.
Pa ipak, on nije bio
dualista u tom smislu da je postulirao dva
krajnja, nezavisna
ontološka principa. Postoji mnoštvo konačnih
duhova i postoji
mnoštvo tela. I konačni duhovi i tela zavise
od boga kao tvorca i
održavaoca. Bog je spona između sfere konačnih
duhovnih
supstancija i telesne sfere. Ako se kaže da je
Dekart bio teista i
pluralista koji je uočio suštinsku razliku
između duhovnih i
telesnih supstancija, može se tvrditi da je on
istovremeno očuvao i
tradiciju srednjovekovne metafizike. Ne gubeći
iz vida raznolikost
inspiracija i ciljeva koji vode Dekarta,
vredno je istaći da kod njega
nalazimo znatan deo opšte sheme stvarnosti
koja je bila karakte-
ristična za srednji vek.
Za
razliku od svih drugih bića čovek u sebi ujedinjuje dve
supstancije: res cogitans i res extensa; on je mesto susreta duhovne
i telesne supstancije, mesto susreta dva sveta
– duše i tela.
Heterogenost res cogitans potvrđuje
da se duša ne može
izjednačavati sa životom; duša nije život već
misao i njeno
odvajanje od tela nije smrt koja je uslovljena
fizičkim uzrocima;
duša nije protežna; ona i telo su dve
realnosti koje nemaju ništa
zajedničko.
Ali,
naše iskustvo govori o tome kako postoji neka uzajamna
prožetost tih dveju supstancija; promene tela
i osećanja
odražavaju se u duši; to rađa problem koji bi
se modernim jezikom
mogao opisati na sledeći način: ako je duša u
telu nalik pilotu u
kabini aviona, među njima bi morala da postoji
neka čvršća veza,
jer čula govore, duša pokreće telo, a nejasno
je kako se to događa.
Ovo
pitanje Dekart nastoji da reši u dva svoja spisa, u Traktatu
o čoveku (objavljenom tek 1664) i u Strastima duše (1649); u prvom
delu on pokušava da objasni fizičke i psihičke
procese
anticipirajući neka rešenja savremene
fiziologije i rešava ih uz
pomoć pretpostavke o postojanju tačke u kojoj
se nalazi duša a
koja je u obliku šišarkaste žlezde (glandula
pinealis) smeštena u
mozgu odakle deluje duša. Ovo shvatanje
nalazimo i kod Lajbnica
mada ostaje nejasno kako su i jedan i drugi do
te pretpostavke
došli. Najteže pitanje je bilo: kako može
neprotežna duša da
pokreće protežno telo? Da bi se povezali
fizički svet i svet svesti
potreban je jedan treći svet koji bi ih
objedinjavao, ali toga kod De-
karta nema.
Takođe, ne treba gubiti iz vida da nasuprot aristotelovsko-
sholastičkom deljenju duše na vegetativnu,
čulnu i razumsku,
Dekart utvrđuje jedinstvo subjektivne svesti.
Sva svojstva i sve
moći duše smatra neodvojivim i celovitim, pa
ih uvršćuje u pojam
mišljenja u najširem smislu te reči. Njegov cogito ne predstavlja
svest kao takvu, kao prosto mišljenje, odnosno
misaoni sadržaj,
već kao refleksiju o tom mišljenju, kao znanje
da mislim, kao
spoznajnu delatnost, tj. - samosvest. Ukoliko
se svaka psihička
radnja ili kompleks sadržaja svesti naziva
uopšteno svešću ili
mišljenjem, utoliko je samosvest (kod Dekarta cogito) refleksija o
tom mišljenju. Mišljenje uopšte postaje njen
predmet u saznajnote-
orijskom aspektu, i tu se razlikuje svest od
samosvesti.
Osnovnu protivrečnost svog sistema (dualizam psihičkog i
fizičkog, mišljenja i protežnosti, kao
atributa duhovne i materijalne
supstance) Dekart je pokušao da prevlada u
svom poslednjem delu
Strasti duše (1649). Iz prirode samih supstancija proizlazi
da se one
apsolutno isključuju a što znači da se
mišljenje, svest, misao, duh,
ne može objasniti iz materije čije su jedine
osobine protežnost i me-
haničko kretanje. Takva mehanicistička
koncepcija se može
opravdati kad se proučavanje odnosi na
"mrtvu", anorgansku
materiju; međutim, postavlja se pitanje kako
da se objasni odnos
psihičkog i fizičkog - duše i tela - u samom
čoveku? Po Dekartu,
čovek se sastoji od dva međusobno apsolutno
disparatna bića koja
se uzajamno isključuju, jer telo ne može
delovati na dušu niti duša
na telo.
Dekart uzajamno delovanje duše i tela uzima kao empirijsku
činjenicu, ali mu filozofska pozicija ne
dozvoljava da to teorijski
konsekventno zaključi jer je duša po svom
određenju bestelesna
supstanca. On ne uspeva da dosegne
dijalektičko jedinstvo
različitog i suprotnog, povezanost duše i
tela, pa se stalno koleba
između jednog i drugog i to najviše dolazi do
izraza u njegovoj
fiziologiji kao i na njoj zasnovanoj
psihologiji, dakle u onim
područjima gde se psihičko i fizičko najtešnje
dodiruju - na planu
afektivnog i osećajnog, na planu emocionalnog,
tj. strasti (passion).
Treba imati u vidu da izrazom passion (koji kasnije Spinoza
prevodi sa affectus) Dekart označava svako
trpno (pasivno) stanje
čoveka uopšte, dakle, trpljenje, a što ne
odgovara najbolje našoj
reči "strast" kojom se podrazumeva
neka emocionalna obojenost
određene aktivnosti, odnosno svojevrsno
psihičko uzbuđenje (tj.
delovanje i trpljenje - zajedno). U srednjem
veku su strasti smatra-
ne kao nešto nedostojno čoveka, kao tabu, greh
i đavolska stvar
izbačena iz sveta koja se razmatra samo kao
negativnost, kao ono
što treba izbeći. Tako se strasti javljaju s određenim
moralnim
prizvukom pa ih je nemoguća proučavati a da se
moralno ne
kvalifikuju tako što im se oduzima svako
dostojanstvo.
Samo
se tako može razumeti Dekartovo razlikovanje tri vrsta
strasti: u prvu grupu spadaju čisto fiziološke
strasti, u drugu
grupu spadaju psihološke strasti i duša i telo
se zajedno realizuju
unutar same strasti, i u treću grupu spadaju
moralne strasti
povezane sa slobodom volje. Ove strasti na
sebi nose jasan otisak
duše i teško ih je objasniti samo telesnim
mehanizmom
Ukoliko
se Dekart oslobodio srednjovekovnog shvatanja o
strastima, toliko je u svoja
fiziološko-psihološka činjenična
razmatranja uvodio moralna određenja i pojmove
koji su bili etički
nezasnovani i nerazrađeni, pa su to bila samo
obična moralna
shvatanja njegovog vremena, površna, bez
dubljeg značaja. Dekart
nastoji da strastima pronađe njihovu
fiziološku osnovu; one nisu ni
dobre ni zle; u njima čak pronalazi mogućnost
korisne primene i
upotrebe; strasti podstiču životne duhove na
kretanje tela pa su
one značajne za čovekovo snalaženje i
prilagođavanje u određenim
slučajevima.
Upravo tu dolazi do uticaja delovanja duše na telo i obratno;
centar te delatnosti je u epifizi (glandula
pinealis); Dekart
razlikuje šest osnovnih strasti: čuđenje,
želja, ljubav, mržnja,
radost i žalost i svojim fiziološkim
istraživanjima postavio je
temelj za one što su dolazili; ta su
istraživanja vodila u francuski
materijalizam XVIII stoleća i završavala u
nauci o prirodi;
metafizičke impulse njegove filozofije je
razvilo tzv. ortodoksno
kartezijanstvo i okazionalizam.
Kartezijanstvo je bilo najrasprostranjenije u Holandiji gde je
Dekart dugo živeo kao i u Francuskoj, gde je
uprkos zabranama
ono bilo velika filozofska moda izazivajući
buru odobravanja ali i
protesta. Jedan od Dekartovih problema koji ne
beše rešen na
adekvatan način bilo je pitanje odnosa res coditans i res extensa,
odnosa duha i tela. Pokušaj da se to rešava
ukazivanjem na delo-
vanje "šišarkaste žlezde" (glandula pienalis) bio je
nezadovoljavajući, bekstvo u oblast neznanja
(asylum ignorantiae).
Razvijajući kartezijanske
pretpostavke neki su Dekartovi
sledbenici pomenuti jaz još više produbili
negirajući ma kakav
odnos tih dveju supstancija i pribežište
tražili u delovanju boga;
smatrali su da volja i mišljenje ne deluju na
telo već su samo
povod (occasio) da bi bog uzeo učešće u
ostvarenju određenih de-
latnosti, pa je kretanje tela slučajni uzrok
(causae occasionales)
uplitanja boga u sled stvari.
Ova
teorija dobila je naziv okazionalizam; pored niza drugih
autora15, Arnold Gelinks (1624-1669), profesor univerziteta u
Luvenu, prvi je okazionalizmu dao određenu
formu; prva istina, po
Gelinksu, jeste postojanje subjekta koji
misleći sebe saznaje. Sve
što subjekt čini, on to u potpunosti i zna a
ako neke delatnosti ne
zna, to znači da ih i ne vrši. Mi ne znamo za
delovanje na materi-
jalna tela pošto ne znamo način na koji se to
dešava a to znači da
mi u tom slučaju i ne delujemo. Mi smo
"posmatrači" a ne "autori"
svega što se paralelno zbiva s duhom i telom.
Duhovno i telesno pokazuju se kao dva
sinhronizovana satna
mehanizma, no sinhronizacija nije posledica
njihovog odnosa već
regulisanja koje čini bog; Gelinks je, kako to
ističu neki istraživači,
bio blizak stanovištu koje će razviti Lajbnic
učenjem o
"prestabiliranoj harmoniji". Kako se
on ne zadržava samo na tu-
mačenju veze odnosa duhovnog i materijalnog no
nastoji da
razjasni i sve manifestacije konačnih
supstancija, Gelinks je
prethodnik i Spinoze i njegovog učenja o tome
da bog svojim umom
proizvodi sve ideje a da smo mi samo modusi
božanskog uma, da
smo samo materijalni modusi, modusi
protežnosti. Isto tako on je
prethodnik Spinoze, na etičkom planu, svojim
stavom "tako je,
neka bude tako" (Ita est, ergo ita sit).
Okazionalizam je svoj
vrhunac imao u radovima Nikole
Malbranša (1637-1715), rođenog u Parizu koji je nakon
studija na
Sorboni (1664) postao sveštenik. Iste godine
pročitao je Dekartov
Traktat o čoveku i odlučio da narednih nekoliko godina posveti
izučavanju kartezijanstva. Objavio je nekoliko
radova: Traženje
istine (1674-5), Traktat o
prirodi vrline (1680), Traktat o moralu
(1684) i Predavanja o metafizici (1688). Ovi spisi izazvali su velike
polemike.
Treba imati u vidu da su, u vreme kad je počeo da se upoznaje s
delima Dekarta, Malbranšovi pogledi bili već
formirani: bio je pod
snažnim uticajem platonizma i Avgustina ali i
s velikim otporom
spram Aristotela i sholastike. Već kod Platona
i Avgustina
Malbranš je našao dualističko shvatanje
materije i duha;
aristotelovsko shvatanje duhovnog kao forme i
entelehije
materijalnog činilo mu se paganskim a
podržavano sholastičarima;
kartezijanski dualizam činio mu se daleko
savremenijim i
saglasnim s hrišćanskim spiritualizmom.
Ako
tela ne deluju na duhovno načelo a duhovno ne deluje na
materijalno, kako objasniti mogućnost da se
spozna istina? Svaka
duša je izolovana, kako od drugih duša, tako i
od fizičkog sveta.
Kako izaći iz te izolacije koja izgleda
apsolutna?
Malbranšovo rešenje je pod uticajem avgustinovskog
neoplatonizma: duša, odvojena od sveg ostalog,
ima direktnu,
neposrednu vezu s bogom a shodno tome sve
saznaje posredstvom
boga. Od Dekarta Malbranš je preuzeo shvatanje
da to što mi
saznajemo jeste ideja koja ima ontološku težinu
kakva nedostaje
kod Dekarta i koja je kopija
platonovsko-avgustinovske
metafizičke egzemplarnosti. Mi saznajemo samo
ideje budući da su
one dostupne našem umu same po sebi, dok su
predmeti nevidljivi
za duh jer oni ne mogu ni delovati na njega ni
biti njegov predmet.
Sve stvari koje vidimo jesu ideje i samo
ideje.
Postavlja se pitanje: kako dospevamo do ideja? Sve što znamo,
kaže Malbranš, mi nalazimo u bogu. Sve ideje
nalaze se u
njegovom umu (svet ideja) a naše duše (duhovna
materija)
povezane su s bogom kao mestom gde se nalazi
univerzalni duh. Iz
toga ne sledi da mi boga saznajemo u njegovoj
apsolutnoj suš-
tastvenosti, već samo to da sve što saznajemo
saznajemo u bogu.
To rađa novo pitanje: ako mi sve vidimo u
bogu, kako možemo
znati da postoje tela koja odgovaraju našim
idejama. Malbranšov
odgovor je: mi smo ubeđeni u postojanje tela
zahvaljujući božijem
otkrovenju. Pojam "otkrovenje" treba
pritom razumeti u smislu
okazionalističke metafizike: samo otkrovenje
može pomoći da ra-
zumemo kako je bog poželeo da stvori tela.
Malbranš odbacuje shvatanje po kojem je duša forma tela i
istovremeno produbljuje Dekartov dualizam;
između duše i tela
nema metafizičkog jedinstva kao ni uzajamnog
delovanja. Duša
misli telo i time je ona najtešnje povezana s
bogom. Svako
delovanje duše na telo ima okazionalni uzrok,
tj. ukazuje na učešće
božije volje. Isto se može reći i za delovanje
tela na dušu: svojstva
tela ne mogu, kaže Malbranš, promeniti
svojstva duha; nema
nikakve uzročne veze između tela i duha, kao
što nema ni direktne
veze između dva tela ili dve duše. Zašto bog
spaja telo i dušu, to
ostaje tajna i za filozofe i za teologe.
Tela
saznajemo posredstvom ideja koje se nlaze u bogu a duše
uz pomoć osećanja; mi bolje znamo telesni svet
no prirodu naše
duše; dok večne istine i inteligibilno
prostranstvo saznajemo u
bogu, znanja o duši ne možemo dobiti kroz
ideju duše u bogu već
samo na osnovu nekog "unutrašnjeg
osećaja"; za razliku od nas
koji u sebi nemamo arhetip duhovnog (jer bismo
u tom slučaju
mogli na apriorni način da spoznamo i
budućnost i ukupnost
psihološkog iskustva), telesno i duhovno bog
saznaje u samome
sebi; Malbranš koristi ontološki dokaz o
postojanju boga: ako se
bog može misliti, tada on postoji.
Za
razliku od Dekarta koji je naglasak stavljao na metodologiju
nauka i probleme saznanja, Malbranš gradi
teocentrični sistem
koji ima izrazit metafizički i religiozni
karakter čime u velikoj
meri anticipira neka od rešenja Spinoze ali isto
tako Lajbnica i
Hjuma. Malbranšovo stanovište moglo bi se
odrediti kao
panteizam i nije nimalo slučajno što su mu se
knjige u tri navrata
našle na indeksu zabranjenih knjiga.
Panteističko stanovište u njegovom najrazvijenijem obliku
nalazimo kod jednog drugog mislioca, to je Baruh (Benedictus)
de Spinoza (1632-1677) koji se rodio u Amsterdamu, i to
iste
godine kada u Engleskoj Džon Lok; potiče iz
stare španske
jevrejske porodice koja je, po ediktu kralja
Ferdinanda proterana
iz Španije zajedno s još oko 300.000 Jevreja i
Mavara, pa se preko
Portugalije doselila u tada liberalnu i verski
tolerantnu
Nizozemsku. U ranoj mladosti Spinoza je u
Amsterdamu izučavao
hebrejski jezik i Talmud, a potom, napustivši školu zbog
nemaštine, u krugu amsterdamskog lekara van
den Endena on uči
latinski jezik, matematiku, medicinu i
filozofiju; tada je i uzeo
latinsko ime Benedikt (što kao i Baruh, znači
blagosloven); izgleda
da je u to vreme njegova porodica prešla u
hrišćanstvo ali je u
potaji nastavila da se pridržava jevrejskih
običaja; nakon kraćeg
bojkota zbog bezbožništva i neortodoksnog
tumačenja svetih spisa,
Spinoza je izopšten iz jevrejske zajednice
1652. godine i tada na
neko vreme napušta Amsterdam. Nakon nekoliko
meseci vraća se
u rodni grad, živi kod svog pokrovitelja van
den Endena i izdržava
se brušenjem sočiva za optičke instrumente što
je tada bio unosan
posao.
Prve
radove, Kratak traktat o
bogu, čoveku i njegovoj sreći i
Traktat o poboljšanju razuma Spinoza je napisao od 1660. do 1663.
Već 1662. započinje pisanje Etike ali će je završiti tek 1675. i ovo
njegovo najznačajnije delo biće objavljeno
nakon njegove smrti
(1677). Neko vreme je bio sledbenik Dekarta i
iz tog perioda je spis
Osnovi Dekartove filozofije izloženi
na geometrijski način; to je
jedini Spinozin spis objavljen za njegova
života pod njegovim ime-
|
nom. Anonimno objavljen Teološko-politički
traktat izazvao je
velike polemike, a Politički traktat, objavljen takođe nakon
njegove smrti, ostao je nedovršen.
Spinoza je bio široko obrazovan: poznavao je poznoantičku
filozofiju, srednjovekovnu jevrejsku
sholastiku Majmonida i
Avicene, sholastiku XVI i XVII stoleća a od
savremenika dela
Dekarta i Hobsa. Njegova metafizika u velikom
je saglasju s
njegovim životom pa se o Spinozi može govoriti
kao o stoiku novog
vremena. Kao najviši cilj života isticao je
posmatranje stvari pod
uglom večnosti (sub speciae aeternitatis), oslobađanje od strasti i
življenje u miru; čak mu je na pečatu za pisma
iznad nacrtane
ruže pisalo Caute (obazrivo). Za razliku od
Dekarta Spinoza nije
vođen pitanjem kakva metodologija vodi istini i koja su njena
svojstva, već pitanjem: koja istina daje smisao čovekovom postoja-
nju i da li je ona dobro koje će
čoveku pružiti sreću? Tražena istina
nije matematička ili fizička, već istina kojom
bi se čovek mogao
koristiti i u kojoj se može uživati, istina
koja sa usavršavanjem
opstanka donosi sreću.
Spinozino remek-delo svakako je Etika napisama u stilu
Euklidovih Elemenata i izložena uz pomoć
deduktivno-
geometrijske metode kakvu je već primenjivao
Dekart i visoko
cenio Tomas Hobs; ovaj metod često prikriva
neke od vodećih
Spinozinih motiva ali on je izraz autorove
borbe protiv apstraktnih
sholastičkih metoda, protiv retoričkih pravila
vladajućih u vreme
renesanse kao i posledica mnogoslojnog
rabinskog načina
izlaganja.
Iako
je dekartovski metod i stil izlaganja najuticajniji u tom
stoleću, ne treba misliti kako je kod Spinoze
reč samo o formi koja
bi bila posledica intelektualne mode vremena;
veze koje
objašnjavaju realnost posledica su apsolutne
racionalne nužnosti
pa Spinoza s jednakom strogošću razmatra pojam
supstancije kao i
pojam trougla jer se sve pridržava svojih
pravila i ne može biti
drugačije; ako se sve, pa i egzistencija boga
može dokazati s
apsolutnom strogošću, onda se euklidovski
metod pokazuje kao
najadekvatniji. S druge strane, matematički
metod omogućuje da
se stvari tumače bez emocija, nepristrasno i
objektivno; cilj je da se
sve vidi iznad strasti, smeha i suza, u
svetlosti čistog uma. Spi-
nozin ideal je izložen stavom: Nec ridere, nec lugere, neque
detestari, sed intelligere (Ne smejati se, ne lagati, ne uzmicati,
samo razumeti).
Već
na prvoj stranici Spinoza je izložio svoju osnovnu, novu
koncepciju supstancije koja determiniše čitav
njegov sistem.
Pitanje supstancije kojim se razrešava pitanje
o bivstvovanju, jeste
temeljno pitanje metafizike i rešenjem tog
pitanja rešava se čitav
niz drugih pitanja. Videli smo da se po
Aristotelu sve što postoji,
govorimo li jezikom latinske tradicije, javlja
ili kao supstancija ili
kao akcidencija (forma, način njenog
pojavljivanja). To tvrdi i
Spinoza: "u prirodi nema ničeg osim
supstancije i njenih
manifestacija". Saglasno s antičkim
teorijama, supstancija
(bivstvujućeg) ima mnogo i one mogu biti
hijerarhizovane; Dekart
se izjasnio takođe, da je supstancija
mnogovrsna, ali s jedne
strane, insistirao je na tome da postoje dve
supstancije (res
cogitans i res extensa), mišljenje
i protežnost, tj. duhovno počelo i
materijalna tela i da su obe ravnopravne, a s
druge strane, njegova
teorija supstancije s ovim nije bila saglasna
jer u Načelima
filozofije piše da je supstancija stvar za čije
postojanje nije
potrebno ništa osim nje same. Takva
supstancija može biti samo
najviša realnost, tj. bog, a stvorene stari ne
mogu postojati ako ih
ne održava božija moć. Rešenje ove aporije
Dekart je video u
uvođenju drugačijeg pojma supstancije tako što
je tvrdio da i ono
što je stvoreno (materijalno kao i duhovno)
takođe može biti sup-
stancija ukoliko je realnost kojoj je za svoje
postojanje neophodno
samo učešće boga. Ovde postoji očigledna
protivrečnost jer se kaže
da supstanciji za njeno postojanje nije
potrebno ništa osim nje
same, ali i da su supstancije tvorevine kojima
nije potrebno za
postojanje ništa osim njih i osim pomoći boga.
Po
Spinozi postoji samo jedna supstancija i ona je bog. Ona je
praosnov (odnosno apsolut, kako bi rekli
romantičari), prvo i
najviše počelo kojem, osim njega, za
postojanje ništa nije potrebno,
te je uzrok samoga sebe (causa sui); kao takva
ona je nužno
postojeća realnost. Dekartovi res cogitans i res extensa kod
Spinoze
su samo dva od beskrajno mnogo atributa
supstancije, dok su misli
i stvari, kao i sve empirijsko, samo
manifestacije (modusi)
supstancije.
Supstancija se kod Spinoze podudara s bogom; on kaže: "pod
bogom mislim apsolutno beskonačno biće, tj.
supstanciju
sastavljenu iz bezbroj atributa od kojih svaki
izražava njenu večnu
i beskonačnu suštinu". Ova
supstancija-bog je slobodna jer deluje
po nužnosti koja je njena sopstvena priroda i
ona je večna jer je
postojanje sadržano u njenoj suštini.
Ako
je bog jedina postojeća supstancija (jer sve što postoji
postoji u bogu a bez boga nijedna stvar ne
može postojati niti biti
shvaćena) i ako sve što se dešava, dešava se
po zakonima
beskonačne božanske prirode i sledi iz njene
nužne suštine, dokazi
za postojanje boga mogu biti samo varijante
ontološkog dokaza. Ne
može se misliti o bogu (ili supstanciji) kao o
"uzroku samog sebe" a
da se on ne misli kao nužno postojeći.
Spinozin bog je biblijski bog na koji je on od mladosti usmerio
svoju pažnju, no bog koji nije ličnost s
voljom i umom već bog
zbijen u metafizičke sheme i kartezijanske
definicije. Po
Spinozinom mišljenju bog ne može biti
antropomorfan i on ne može
da stvara nešto različito od sebe;
istovremeno, on je neodeljiv od
stvari koje proističu iz njega i nije
proviđenje u tradicionalnom
smislu, već je bezlična apsolutna nužnost.
Ta
apsolutna nužnost postojanja identična je sa Spinozinim
shvatanjem slobode koje zavisi samo od sebe
same; iz boga ističe
(kao u neoplatonizmu), beskonačno u vremenu i
prostoru,
beskonačno mnogo atributa i modusa koji
obrazuju svet. Stvari
proističu iz boga kao što iz biti
geometrijskih figura proističu teo-
reme; razlika između boga i geometrijskih
figura je u tome što
geometrijske figure nisu uzrok samih sebe već
su analogija nečeg
što je po sebi daleko više i složenije.
U
nužnosti boga Spinoza je našao koren svakog određenja,
dokaz svega, izvor najvišeg spokojstva i
duhovnog mira; time se
Spinoza najviše od svih približio stoicima;
njegovo veličanje života
u saglasju s nužnošću dovršiće Niče idejom o
žudnji ka sudbini –
amor fati.
Pošto je supstancija,
manifestujući svoju suštinu u beskonačno
mnogo oblika (koje Spinoza naziva atributima)
beskonačna,
atribute, od kojih i svaki od njih sam
izražava beskonačnost
božanske supstancije, treba razumeti kao
"same po sebi",
međusobno nezavisne, ali ne kao nešto što
postoji samo po sebi,
budući da po sebi postoji samo supstancija. Iz
beskonačno mnogo
atributa ljudi, imajući ograničen razum, mogu
dokučiti samo dva:
mišljenje i protežnost. Tako se, drugim
rečima, dekartovski
dualizam supstancije prevodi u dualizam
atributa. Iako bi
mišljenje, kao sposobnost da se misli
samostalno, moralo da ima
poseban rang, Spinoza ga ne privileguje, jer
bi to izazvalo mnogo
teškoća i neophodnost izgradnje vertikalne
hijerarhije, a to u času
kad Spinoza nastoji da uspostavi horizontalni
poredak i tako očuva
ravnopravnost atributa.
Osim
supstancije i atributâ postoje i modusi i za njih Spinoza
kaže: "pod modusima shvatam stanja
supstancije, ono što je
sadržano u drugom kroz koje se i
pokazuje"; bez supstancije i
atributa ne bi bilo ni modusa niti bismo ih
mogli opažati; modusi
proističu iz atributa i oni su njihova
određenja. Između besko-
načnih atributa i konačnih modusa nalaze se
beskonačni modusi
koji posreduju između njih; beskonačni modus
beskonačnog
atributa mišljenja je "beskonačni
um" i "beskonačna volja" a
beskonačni modusi beskonačnog atributa
protežnosti su "kretanje i
stanje mirovanja". Beskonačni modus je i
svet kao celina, vasiona
koja se i menja u pojedinostima ali u celini
ostaje ista. Modus koji
odgovara prirodi beskonačnog atributa boga je
beskonačan a sve
ostalo je povezano s konačnim modifikacijama i
ima određeno
postojanje. Iz beskonačnog može nastati samo
beskonačno a iz
konačnog konačno. Tako kod Spinoze ostaje
nerazjašnjeno pitanje
kako iz beskonačnih nastaju konačni modusi; za
njega je svako
određenje negacija (omnis determinatio est
negatio) i apsolutna
supstancija, kao apsolutno pozitivno biće, ne
podleže određenju, ili,
drugačije rečeno, negiranju. To je i najveća
aporija Spinozinog
sistema i s njom su povezane mnoge druge
teškoće, no to je
potrebno imati u vidu kako bi se mogao
razumeti njegov sistem u
celini.
Pod
bogom Spinoza je mislio beskonačnu supstanciju s
beskonačno mnogo atributa, a svet se sastoji
od modusa
(beskonačnih i konačnih); jedno bez drugog
postojati ne može i
pošto je sve nužno određeno božijom prirodom,
ništa ne može
postojati slučajno, te je stoga svet nužna
"posledica" boga. Boga
Spinoza određuje kao natura naturans (priroda koja stvara) a svet
natura naturata (stvorena priroda); prvo je uzrok a drugo
posledica. Spinoza bogu ne pripisuje um, volju
i ljubav jer su to
beskonačni modusi apsolutnog mišljenja koje je
atribut
supstancije. Atributi, bili oni konačni ili
beskonačni, pripadaju
svetu. Zato se ne može reći da je bog umom
zamislio stvaranje
sveta, da je to želeo svojom svešću i da je
svet stvorio iz ljubavi, jer
je sve to apriorno bogu i da iz njega
proističe. Pripisivati ta
svojstva bogu, značilo bi brkanje stvorene
prirode i one koja
stvara.
Kada
se ističe čuveni Spinozin stav Deus sive natura (bog ili
priroda) treba imati u vidu: Deus sive natura naturans. Priroda
koja stvara nije transcendentna već je
imanentni uzrok i ako ništa
van boga ne postoji pošto se sve nalazi u
njemu, Spinozinu
koncepciju možemo odrediti kao panteističku.
Treba imati u vidu da
Spinoza pojmove misao i mišljenje koristi
u daleko širem značenju no što je to inače
uobičajeno, da se njima
ne misli samo racionalna delatnost već i
želja, ljubav, kao i
mnoštvo raznih nagona. Um je možda najvažniji
modus i njim su
uslovljeni ostali modusi mišljenja dok ideja
(mentalna aktivnost)
ima privilegovan položaj u oblasti mišljenja.
Ideja, kao temelj Spi-
nozine ontologije, nije samo prerogativ
ljudskig uma budući da
svoje počelo ima u biti boga, pa Spinoza i
kaže da je u bogu ideja o
njegovoj suštini kao i o svim stvarima koji
nužno slede iz njegove
suštine.
Antičko shvatanje idealnog sveta dobija kod Spinoze novo
značenje: ideje i njima odgovarajuće stvari
nisu povezane po
principu lik-kopija i uzrok-posledica. Bog ne
stvara stvari po uzoru
na ideje, niti uopšte stvara svet u
tradicionalnom smislu te reči,
već, svet ističe iz njega (što je
neoplatonistička ideja), a ideje koje
čovek poseduje jesu posledica delovanja tela.
Poredak ideja
paralelan je s poretkom tela: sve ideje
proističu iz boga (pošto je
bog misleća realnost) a na isti način iz boga
slede i tela (pošto je
bog protežna realnost); tako, po mišljenju
Spinoze, bog kao
mišljenje proizvodi misli a kao protežna
realnost proizvodi telesne
moduse; kad je reč o atributima boga, treba
imati u vidu da jedan
atribut boga ne deluje na drugi (Kod Lajbnica
monade neće imati
"prozore", neće moći da deluju jedna
na drugu), kao i da se svaki
atribut shvata po sebi, nezavisno od drugog i
da zato modusi u sebi
imaju pojam sopstvenog atributa ali ne i
drugih pošto je njihov
uzrok bog čiji su oni modusi. To znači da
suština stvari koje nisu
modusi mišljenja ne proističe iz božanske
prirode koja od početka
poznaje stvari. Ako mislene stvari proističu
iz atributa mišljenja i
telesne iz atributa telesnosti nije li kod
Spinoze na delu ponovo
dekartovski dualizam samo okazionalistički
produbljen? Spinoza
to rešava tako što kaže da pošto je svaki
atribut izraz božanske
suštine, niz modusa jednog atributa nužno
odgovara nizu modusa
drugog atributa jer je u oba slučaja izražena
suština boga u
njegovim različitim aspektima.
Ovde
je reč o paralelizmu koji počiva na podudarnosti budući
da je reč o jednoj te istoj realnosti
razmatranoj iz dva različita
aspekta: poredak i veza ideja isti je kao
poredak i veza stvari
(Ordo et connexio idearum idem est ac ordo et connexio rerum).
Shodno ovom paralelizmu čovek je jedinstvo
duše i tela; on nije ni
supstancija ni atribut, već se sastoji iz
određenih modifikacija
atributa boga, tj. iz modusa mišljenja, ideja
i modusa telesnosti, a
duša, ili um, jeste zapravo ideja, odnosno
saznanje tela.
Učenje o paralelizmu uklanja aporiju u koji zapada
kartezijanstvo: svaka ideja, ako postoji,
objektivna je i saglasna je
s poretkom stvari pošto je red ideja saglasan
s redom stvari. Ideje i
stvari nisu ništa drugo do dve strane jednog
te istog zbivanja.
Svaka ideja ima svoj telesni ekvivalent kao
što i svaki događaj ima
sebi odgovarajuću ideju. Zato Spinoza ne pravi
razliku između
lažnih i istinitih ideja već razlikuje manje
ili više adekvatne ideje.
Učenje o tri vrste saznanja kod njega se
pretvara u učenje o tri
nivoa saznanja: mnenje, racionalno i
intuitivno saznanje.
Mnenje je povezano s čulnim doživljajima koji su uvek smešani,
haotični i nejasni; interesantno je da ovde
Spinoza ubraja opšte
pojmove (drvo, čovek, životinja), ali i ens (bivstvujuće), res (stvar),
aliquid (nešto). Na taj način prihvata nominalističko
shvatanje o
opštim pojmovima koje svodi na bezbojne likova
ili nejasne
predstave. Ta forma saznanja je neadekvatna
ali je s obzirom na
one koje slede i neophodna; njena lažnost se
ogleda u nedostatku
jasnosti kao i beskorisnosti i ona ne daje
veze i odnose u prirodi.
Iznad mnenja je razumsko saznanje (ratio) i on je forma
naučnog saznanja koju nalazimo u matematici,
geometriji i fizici.
To je forma saznanja zasnovana na adekvatnim
idejama,
zajedničkim svim ljudima i ona ukazuje na
opšta svojstva stvari.
Razumom se dokučuju ideje koje su jasne i
razgovetne, kao što su
ideje kvantiteta, forme ili kretanja. Razum ne
shvata samo ideje
već i njihove nužne veze (ideje su jasne samo
ako se znaju veze
među njima). Racionalno saznanja uspostavlja
uzročni lanac sa
svom njegovom nužnošću. Tu je reč o adekvatnom
saznanju iako
ono nije savršeno.
Na
trećem nivou je intuitivno saznanje i ono se ogleda u
viđenju stvari koje proističu iz boga. Pošto
se biće boga saznaje
pomoću atributa koje on ima, intuitivno
saznanje se otiskuje od
adekvatnih ideja atributa boga i dolazi do ideje
suštine stvari; reč
je o viđenju (contemlatio) boga.
Na
prvom nivou saznanja, na nivou mnenja nema razlike
između istine i laži, ali, na potonjim nivoima
razlike ima i ona
postaje sve veća; stvari nisu takve kakve se
pokazuju u predstavi;
one odgovaraju tome kako ih saznajemo uz pomoć
razuma i uma.
Na tom prvom nivou ne može se dokučiti
realnost. Ali, razum već
saznaje stvari i to pod uglom večnosti; razum
stvari razmatra kao
nešto nužno a ne slučajno i on to čini u
saglasju s istinom tj. kao
da stvari postoje po sebi. U toj situaciji
nema mesta za slobodnu
volju. U duši, kaže Spinoza, ne postoji
slobodna volja; duša je
takva da može želeti nešto što je uzrok nečeg
drugog, a što je opet
uzrok nečeg drugog i tako u beskonačnost. Duša
nije slobodan
uzrok sopstvene delatnosti; volja i um jedno
su i isto. Tako se
Spinoza vraća intelektualizmu koji je od
vremena Sokrata
određivao čitavu potonju filozofiju da bi u
vreme hrišćanstva dobio
novi smer; na problemu volje zasnovana je i
sva Spinozina etika.
Prevashodni
Spinozin cilj je rešavanje egzistencijalnih
problema; Spinoza polazi od toga da je čovek
deo božanske prirode
i da deluje po volji boga; to znači da što je
čovek aktivniji to više
spoznaje boga. Najveća sreća i blaženstvo
jeste samo u saznanju
boga. Od boga ne treba očekivati nagrade već
mu treba služiti, a to
se postiže delovanjem koje je određeno
ljubavlju i milosrđem. Put
kojim se to postiže podrazumeva nepristrasno
tumačenje
čovekovih strasti, preispitivanje pojmova kao
što su savršenstvo i
nesavršenstvo, dobro i zlo; progresivan razvoj
morala, posledica je
razvoja saznanja a najviši ideal čovekov jeste
ljubav prema bogu.
Čovekove strasti i poroke Spinoza analizira
pomoću
geometrijskog metoda; čovek nije izuzet iz
prirodnog poretka već
ga potvrđuje; strasti ne treba mrzeti ili ih
tumačiti kao nešto
nerazumno nego ih treba shvatiti kao i svaku
drugu realnost u
prirodi; delovanje prirode svuda je isto i
svuda mora biti isti način
njenog izučavanja.
Spinoza smatra da strasti imaju poreklo u sklonostima
(conatus) koje se formiraju duže vreme; svaka
sklonost vođena je
određenom idejom, a to znači da u njoj
učestvuje svest. Sklonost
(conatus) u umnoj sferi naziva se volja a u
telesnoj žudnja
(appetitus). Njen pozitivan modus je
zadovoljstvo ili radost (laten-
tia); suprotno stanje je nezadovoljstvo ili žalost (tristitia). Iz te
dve
glavne strasti proističe sve ostalo. Ljubavlju
nazivamo afekt
zadovoljstva a mržnjom afekt nezadovoljstva.
Na isti način
Spinoza iz ljudske svesti izvodi sve strasti.
Strast je neadekvatna i
mutna ideja a to je posledica pasivnosti uma.
Ljudi obično dolaze
do svesti o svojim željama i postupcima ali
nesvesni su njihovih
uzroka. U prirodi nema savršenstva i
nesavršenstva, dobra i zla;
nema ni ciljeva, jer sve se dešava na osnovu
stroge nužnosti.
Savršenstvo i nesavršenstvo su modusi ljudskog
mišljenja i oni su
isto što i realnost. Zato se ne može reći da
je neka prirodna
realnost nesavršena. Ne može nešto da bude
bitno a nevredno; sve
je takvo kakvo treba da bude. Dobru i zlu ne
odgovara ništa
ontološki postojeće u stvarima po sebi; oni su
modusi mišljenja i
nastaju kada čovek poredi stvari i dovodi ih u
vezu sa sobom. Sve
što bi imalo vrednosna svojstva Spinoza
izbacuje iz ontologije.
Živeti u skladu s vrlinom moguće je pod
uslovom da se živi u
skladu s umom; na taj način, čovek koji se
ponaša u skladu s
razumom postaje blizak bogu.
Sokratov stav da je zlo neznanje a vrlina znanje, nalazi se i kod
Spinoze: suština čoveka je um, pošto on
spoznaje jasno i
razgovetno. Svako umno delovanje je saznanje.
Ni o jednoj stvari
ne može se pouzdano znati da li je dobra ili
loša, da li vodi
saznanju ili ga osujećuje – to može dokučiti
samo um. Kad ideju
formulišemo jasno i razgovetno, strast
prestaje da bude strast.
Čovek prestaje biti rob strasti kad svoje
ideje učini sebi jasnim.
Tek
kroz intelektualnu intuiciju čovek shvata da sve dolazi od
boga i ima poreklo u njemu; taj oblik znanja
donosi radost i uzdiže
čoveka; reč je o intelektualnoj ljubavi prema
bogu (amor Dei
intellectualis) kao delu beskonačne ljubavi boga prema sebi
samom. Sokratovsku misao da je istraživanje
vrlina nalazimo kod
Spinoze u stavu da je vrlina vredna sama po
sebi i da raj nastaje
već na zemlji. Njegova Etika završava se stoičkom mišlju da je
teško poremetiti mir mudraca ako je on stvarno
mudrac. Saznajući
sebe i boga, i sve stvari kao momente večne
nužnosti koja vlada u
prirodi – mudrac nikad ne prestaje biti mudrac
i uvek ostaje
spokojan. Taj put nije lak, ali je dostižan;
sve istinito retko je i ma-
lo dostupno; ako bi se spasenje moglo postići
bez velikog napora
zar bi na njega toliko malo ljudi računalo,
kaže Spinoza, jer sve što
je uzvišeno, isto je tako teško kao što je i
retko.
Kada
je reč o religiji, Spinoza je prvi koji jasno ukazuje na to da
se ona nalazi u sasvim drugoj ravni u odnosu
na filozofiju (koja
ostaje na nivou razuma i uma); religija je na
prvom nivou
saznanja, u ravni imaginacije; zato se proroci
ne hvališu umom;
njihovi tekstovi puni su fantazije i mašte.
Religija zahteva po-
kornost, filozofija traži istinu. Zato su
tiranski režimi često
koristili religiju kako bi ostvarili svoje
ciljeve. U većini slučajeva
religiozne ljude pokreće strah i sujeverje i
svoja ubeđenja oni
potvrđuju učešćem u verskim obredima; vera ne
zahteva "pravilno
učenje" već poslušnost; istinito i lažno
ne nalazi se u oblasti religije
već filozofije. Insistiranje na ortodoksiji
ima za posledicu
nastajanje raznih sekti. Spinozin ideal je
slobodan čovek u državi
koja garantuje potpunu slobodu; slobodan čovek
najmanje
razmišlja o smrti i njegova mudrost je u
razmišljanju o životu a ne
o smrti. Ovo shvatanje, potpuno suprotno onom
koje je razvijao
Platon u dijalogu Fedon, u punom je saglasju s onim koje smo
imali kod Montenja.
Gotfrid Vilhelm Lajbnic (1646-1716) rođen je u Lajpcigu;
njegov je otac bio univerzitetski profesor
moralne filozofije; još kao
dete Lajbnic je izučavao grčku i sholastičku
filozofiju; sa 13 godina
čita dela Franciska Suareza a s petnaest
godina upisuje se na
univerzitet i izučava dela Bekona, Hobsa,
Gasendija, Dekartas,
Keplera i Galileja i "kod njih nalazi
primere "bolje filozofije""; aris-
totelovsko shvatanje o supstancijalnim formama
i finalnim
uzrocima zamenjuje mehanicizmom (mada je
kasnije pokušavao
da ta dva shvatanja kombinuje); jedan je od
najvećih poznavalaca
sholastičke filozofije pod čijim je uticajem i
njegov diplomski rad o
principu individuacije (1663).
Godine 1663. Lajbnic je otišao u Jenu da studira matematiku, a
zatim prava u Altdorfu 1667. gde nakon
odbranjenog doktorata
odbija ponuđeno mesto na univerzitetu.
Postavši rozenkrojcer
stupio je (1668) uz pomoć barona Bojnberga u
službu izbornog
kneza od Majnca koji ga potom kao člana
pratnje barona Bojberga
šalje u Pariz (1672) s namerom da francuskom
kralju izloži
projekat o osvajanju Egipta i time spreči rat
Francuske i
Holandije; ova diplomatska misija (zbog smrti
Bojnberga 1672)
nije uspela, ali Lajbnic ostaje u Parizu i tu
se upoznaje s
Malbranšom i Arnoom; 1673. putovao je u
Englesku, upoznao Boj-
la i postao član engleskog Kraljevskog
društva. Potom je u Parizu
ostao do 1676. i dobro savladao francuski
jezik na kojem je potom
pisao a to je pomoglo uticaju njegovih dela,
budući da u to vreme
nemački jezik16 još nije bio jezik
filozofije (to će postati tek od
vremena Kanta pa do danas).
Po
povratku iz Pariza Lajbnic je stupio u službu hanoverskog
kneza Johana Fridriha fon Braunšvajga; dobio
je mesto
bibliotekara i zadatak da napiše istoriju
porodice Braunšvajg; iste
godine, 1676.17 ponovo putuje u London
gde se upoznao s Njutnom;
pri povratku se u Amsterdamu upoznao s
Levenhukom a u Hagu
sa Spinozom (koji mu je najverovatnije
pročitao nekoliko stranica
iz svoje Etike); između 1687. i 1690.
Lajbnic kao dvorski
istoriograf, mnogo putuje u potrazi da
dokumentima koji se tiču
genealogije kuće Braunšvajg; bio je u
Austriji, potom u Rimu,
Napulju, Veneciji, Firenci, Modeni a obišao je
i sve nemačke -
kneževine.
Osim
rada na hronici porodice Braušvajg Lajbnic se bavio i
nizom drugih stvari: 1682. osnovao je u
Lajpcigu časopis Acta
eruditorum, a 1700. postao prvi predsednik Naučnog društva
koje
je kasnije preraslo u Prusku akademiju. Bio
je, poput Kuzanskog,
zaokupljen problemom ujedinjenja hrišćanskih
veroispovesti;
tražio je zajednički osnov za sporazum
katolika i protestanata;
kasnije je tražio osnov za ujedinjenje
kalvinista i luteranaca; jedan
od njegovih planova bio je i hrišćanski savez
evropskih država,
nekakva Ujedinjena Evropa; nije uspeo da za to
zainteresuje Luja
XIV pa se obratio Petru Velikom, ali vladari,
kao i uvek tokom
istorije, imali su drugačije poglede na svet
no filozofi. Godine 1700.
Lajbnic je postao član Pariske akademije nauka
a potom je
inicijator i predsednik Berlinske akademije,
tajni savetnik pruskog
kralja Fridriha I, od 1712. bio je i tajni
savetnik Petra Velikog, a
od 1713. savetnik Bečkog dvora.
Kad
je 1714. njegov pokrovitelj, knez od Hanovera, postao kralj
Engleske (Džordž I), Lajbnica nije sa sobom
poveo u London; iako
priglup i nesposoban, knez je znao da ga u
Londonu čeka Njutn,
najpoznatiji po tome što beše tvorac engleskog
monetarnog
sistema. Ta godina je kraj Lajbnicove slave;
on pada u zaborav a
njegova smrt je ostala nezapažena čak i u
Berlinu gde je osnovao
Akademiju nauka; jedini izuzetak bila je
Francuska akademija.
Iako mu svi spisi ni do danas nisu u
potpunosti proučeni, u
njegova glavna dela ubrajaju se: Rasprava o metafizici (1686),
Novi sistem prirode i veze
supstancije (1704), Novi eseji o ljudskom
razumu (1765, taj spis Lajbnic nije hteo da objavi zbog smrti Loka,
jer tu s njim polemiše), Teodiceja (1710), Monadologija (1714),
Pri-
ncipi prirode i milosti (1714); postoji niz manjih spisa kao i preko
15.000 pisama upućenih savremenicima.
Lajbnicovu filozofiju je
kasnije sistematizovao Hristian Volf
(1675-1754) i ona je u
Nemačkoj bila vladajuća u XVIII stoleću sve do
pojave Kantovih
spisa iz kritičkog perioda. Treba pomenuti da
je pod uticajem
Lajbnicove filozofije Aleksandar Gotlib
Baumgarten (1714-1762)
napisao svoje delo Estetika (1750-1758) a da je po Baumgartenovoj
Metafizici, pisanoj u duhu Lajbnicove filozofije, svoja
predavanja
držao i Kant.
Premda živi do 1716. Lajbnic je poslednji veliki spekulativni
mislioc XVII stoleća; nakon što su Bekon i
Dekart izveli svojevrsni
"obrat" u zapadnoj filozofiji i
uputili je sasvim drugim smerom, pa
se učinilo da antička i sholastička filozofija
pripadaju nepovratnoj
prošlosti i da je filozofiranje moguće samo
primenom metoda
preuzetih iz matematike i fizike, a da su
pojam cilja (konačnog uz-
roka) i supstancije (supstancijalna forma)
nepovratno
iskompromitovani, Lajbnic je, dovodeći
Spinozinu filozofiju u
saglasje sa Dekartovom ovim pojmovima dao novi
sjaj i uveo pojam
philosophia perenis čime je isticao značaj antičke i
srednjovekovne
filozofije; jasno se distancirajući od svojih
velikih prethodnika i
ostajući veran duhu kontinentalnog
racionalizma, Lajbnic nastoji
da ostvari sintezu antičkog i novovekovnog
mišljenja; u delima
Aristotela on nalazi istine koliko i kod
Dekarta i njegov istorijski i
teorijski značaj je u prevrednovanju antičkih
i sholastičkih ideja u
duhu nove nauke. Za razliku od Galileja,
Dekarta, Gasendija ili
Hobsa, koji su bili nepomirljivi kritičari
sholastike, Lajbnicova
pozicija je daleko umerenija uprkos njegove
kritike ranijih učenja.
Nije nimalo slučajno što on nastoji da nađe
dodirnu tačku nove i
tradicionalne filozofije i logike i tako
srednjovekovno mišljenje
oslobodi od štetnih nanosa pa se pri tom i
vraća na temeljne
stavove antičke filozofije i nauke, naročito u
slučaju kada oni nisu
u direktnom sukobu sa pretpostavkama klasične
mehanike. U jed-
nom pismu ide i dalje pa ističe kako bi bilo
moguće sačuvati svih
osam knjiga Aristotelove Fizike bez štete po najnoviju filozofiju te
time opovrgava neke od savremenika koji govore
o nespojivosti
nove filozofije i Aristotela.
Uz
sve poštovanje rešenja do kojih je došla antika, Lajbnic je i
čovek novog vremena: nalazeći se pod dubokim
uticajem
matematike i prirodnih nauka, naspram čisto
mehanicističkih
rešenja koja nudi kartezijanizam, on kao
centralno postavlja
pitanje finalnog uzroka. Ostajući na tlu mehanicističke
fizike Lajb-
nic dopunjuje Dekartovu formulaciju zakona o
očuvanju količine
kretanja; on protežnost i kretanje vidi samo
kao spoljašnje
određenje realnosti; pomoću dekartovski
shvaćene protežnosti ne
mogu se objasniti sva svojstva koja ima telo;
verujući da se sve u
prirodi može odrediti samo uz pomoć dva načela
(protežnost i
kretanje), Dekart je identifikovao prirodu sa
protežnošću (sa
prostorom) i ubeđen da je prostor beskrajno
deljiv, smatrao je da u
prirodi nema ničeg nedeljivog; pojam nedeljivog,
po mišljenju
Dekarta, može imati mesto samo u duhovnom
svetu; strogo
govoreći, u tom slučaju osim boga nedeljiv
može biti samo um.
Lajbnic nije prihvatao takvo tumačenje; koristeći donekle
nejasan pojam sile on dolazi do ideje o
kinetičkoj energiji kao meri
kretanja i formuliše zakon o očuvanju energije
pri uzajamnom
delovanju sila, pa već 1686/7. koristi pojam
kinetičke sile (vis
viva). Ovo vodi zaključku da se osnov realnosti nalazi van pros-
tora, vremena i kretanja, u to vreme toliko
"omraženim"
supstancijama, koje on tumači kao geometrijske
tačke, kao aktivne
duhovne jedinice. Ta Lajbnicova nesaglasnost s
dekartovskim
shvatanjem prirode jasno je izražena u stavu:
"Neophodno je
dopustiti da je stvarima dato neko delovanje,
moć ili sila koju mi
obično nazivamo prirodom". Na taj način
dva momenta jasno
ukazuju na razliku između Lajbnica i
kartezijanstva: (a) shvatanje
da priroda u sebi ima delatnost i život i da
(b) u prirodi ne vlada
samo princip kontinuiteta (koji Lajbnic, kao i
Dekart, vezuje za
materiju) već i načelo nedeljivosti koje,
sledeći tradiciju, Lajbnic
naziva forma. Priroda se kod Dekarta i
njegovih sledbenika pre-
tvorila u mrtvi mehanizam dok je sva
delatnost, moć, data bogu
kao izvoru svakog kretanja; na taj način
priroda je lišena
samodelatnog momenta i to omogućuje Dekartu da
sve njene
zakone svede na mehaničke.
Tome
se suprotstavlja Lajbnic; on smatra da je pri stvaranju
bog prirodi dao i unutrašnju sposobnost za
razvoj, aktivnost koju
on naziva silom ili nagonom; stvari nisu aveti
božanske
supstancije (kako to sledi kod Dekarta,
Spinoze ili Malbranša), već
su centri sila i unutrašnjom silom koja
postoji u stvarima priroda
se razlikuje od mrtvog mehanizma.
Ovo
je osnovni razlog Lajbnicovog nastojanja da rehabilituje
metafiziku u oblasti saznanja prirode i da
pokaže kako kao i kod
Aristotela metafizika ostaje prva nauka ne
samo s obzirom na
duhovni već i na prirodni svet. Do temelja
prirode može se dospeti
ne uz pomoć matematike već metafizike; ako je
priroda određena
silom a ne protežnošću, onda je ključ za njeno
objašnjenje
dinamika a ne geometrija. Dinamika izučava
uzajamno delovanje
sila i pri tom se koristi matematikom pa
suštinu prirode stoga
može otkriti samo metafizika a ne matematika.
Ta prirodna sila
može biti shvaćena ali ne i predstavljena, jer
sila pripada takvom
redu stvari koji može biti spoznat samo umom a
ne opažanjem. Te-
melj prirodnih nauka leži u metafizici a ne u
geometriji kako su to
mislili Dekart i Galilej.
U
antičkoj filozofiji Lajbnic traži uporište i kad je reč o prirodi
supstancije koju on vidi kao jednostavno i
nedeljivo počelo;
nedeljivo počelo delatnosti koje leži u osnovi
prirodnih stvari
Lajbnic naziva supstancijalnom formom.
"Supstancija je biće
sposobno da deluje. Jednostavna supstancija je
takva koja nema
delova. Složena supstancija je skup
jednostavnih supstancija –
monada". U nastojanju da ispravi Dekarta,
Lajbnic se obratio
atomizmu, posebno svojom tvrdnjom da je monada
nedeljivi deo
stvari; ali, već je Aristotel pokazao da svaka
čestica nekog tela, ma
koliko mala bila, ima delove; prihvatajući, na
tragu Platona,
Aristotela i Dekarta, mogućnost beskrajnog
deljenja materije,
Lajbnic je istovremeno ustvrdio da se princip
istinskog jedinstva
ne može naći samo u materiji koja je pasivan
skup delova;
nedeljivost za Lajbnica kao i za njegove
savremenike,
podrazumeva nematerijalnost, budući da su
materijalnost i besko-
načna deljivost sinonimi; ali za razliku od
antičkih filozofa, Lajbnic
drugačije tumači pojam forme kao i supstancije
kao nedeljivog
počela, budući da je njegova filozofija
simbioza nauke novog doba s
elementima aristotelizma i platonizma; zato
njegovo učenje nosi u
sebi niz protivrečja, ali to je i jedino
učenje XVII stoleća koje je
ostalo aktuelno i u naše doba. Njemu su se
kasnije vraćali svi koji
su kritikovali mehanicističko učenje.
Celina može postati realna samo zahvaljujući aktivnim
jedinicama koje imaju drugačije poreklo i koje
su nešto sasvim
drugo; rešenje je u formalnom atomu (jer ono
što je materijalno ne
može istovremeno biti materijalno i nedeljivo,
što je uslov istinskog
jedinstva), tj. u supstancijalnim formama čiju
prirodu čini sila;
pošto je sila nešto analogno svesti i nagonu,
nju je moguće sebi
predstaviti kao dušu; no tim formama ne treba
pribegavati u
tumačenju pojedinačnih problema prirode.
Aristotel ih naziva
prvim entelehijama18 a Lajbnic uvodi naziv prvobitna sila (forces
primitives) koja u sebi sadrži akt i prvobitnu
delatnost. Za ovako
formulisanu supstanciju koja u sebi sadrži
sopstveno određenje i
suštinsko savršenstvo, tj. sopstveni
unutrašnji cilj, Lajbnic koristi
izraz monada (gr. monas, jedinica) koji ima neoplatonističko
poreklo a koji je u jednom drugačijem značenju
uveo u novo vreme
Đordano Bruno19.
Međutim, postoji jedan momenat koji razlikuje Lajbnica od
Bruna ili Kuzanskog: monade ne mogu propasti
na prirodni način
već mogu biti uništene samo božanskom voljom
koja ih je stvorila;
na taj način one su sa-večne svetu, pošto
večnost sveta, saglasno
srednjovekovnim predstavama nije aeternitas (koju ima samo bog)
već je sempiaeternitas što
znači da bezgranično traje; monade ne
nastaju niti propadaju, ali pošto su jednom
stvorene, sastavni su
elemenat sveta kao tvorevine. Tako Spinoza
rešava problem
besmrtnosti duše: besmrtna je svaka
individualna duša20 i ona
svoju individualnost i osobitost ima i posle
smrti, a što nisu mogli
prihvatiti ni Bruno, ni Spinoza.
Saglasno sa svojim prethodnicima, a posebno sa Spinozom,
Lajbnic pojam supstancije primenjuje pre svega
na boga kojeg
naziva jedinim bićem, vladarem univerzuma,
poslednjim uzrokom
svih stvari i time, nužnom supstancijom. Iz
tog bića dobija
postojanje sve što postoji i sve što je
moguće. Osim boga kao de-
latnog načela (energije) postoje i druge
energije koje Lajbnic
naziva monadama. Tako se uspostavlja
pluralizam supstancija i
time se njegovo shvatanje bitno razlikuje od
svih drugih učenja
koja govore o supstanciji kao nedeljivom
jedinstvu.
Koje
su neposredne posledice ovakvog shvatanja? Kao prvo,
prostor nije isto što i priroda tela (kako je
to kod Dekarta) niti je
organ opažanja boga (sensorium Dei), kako je
to mislio Njutn, ili
apsolutno svojstvo boga (Klark). Po Lajbnicu
prostor je fenomen,
način pojavljivanja realnosti; on nije
ontološko svojstvo stvari, već
rezultat veze među njima, ali budući da nije
samostalno realno
biće, aktivni je fenomen. Prostor nije
"idol" u bekonovskom smislu
već subjektivni način pojavljivanja stvari.
Kao drugo, isto važi i za
vreme koje Lajbnic shvata kao suštinu uma (ens
rationis); vreme
nije ontološka reka koja ima realni tok već
fenomen, fenomenalni
rezultat koji je posledica sleda stvari.
Objektivna osnova vremena
je u ranijem i budućem postojanju stvari koje
slede jedna za
drugom i otud se izvodi ideja vremena koje ne
može biti neko apso-
lutno biće. To znači da prostor i vreme nisu
realnosti koje postoje
po sebi, već fenomeni koji slede iz drugih
realnosti: prostor je
posledica rasporeda tela a vreme posledica
njihovog sleda; ako ne
bi bilo ničeg stvorenog, prostor i vreme bili
bi samo božije ideje.
Ovo je važno za razumevanje obrata koji će
potom učiniti Kant.
Kao treće, ako je svet nalik na
"ogromni mehanizam" i ako su me-
hanizmi i sva pojedina bića, mehanizam vasione
realizuje
božansku volju ispunjujući "krajnju
svrhu" koju je postavio bog
izborom "najbolje opcije"; na taj
način mehanicizam je način na
koji se ostvaruje najviši finalizam i time
dostiže krajnja svrha.
Stvarnost se sastoji od centara sila, metafizičkih i
nematerijalnih tačaka (atoma), odnosno monada
koje su
jednostavne i nedeljive, ali kao entelehije,
unutrašnje savršene.
Sve što postoji ili je jednostavna monada ili
njihova ukupnost;
monade su elementi svih stvari i ako spoznamo
prirodu monade
spoznaćemo i prirodu sveg što postoji u svetu.
Monadu treba
razumeti analogno s našom psihičkom delatnošću21; ona je
nedeljiva ali poseduje mnoštvo svojstava, kao
što je i naš razum
jedan ali poseduje mnoštvo predstava. Da
monada ne poseduje
različita svojstva bilo bi nemoguće objasniti
promene stvari.
Monade se međusobno razlikuju na osnovu
svojstava koja
poseduju. To vodi Lajbnica formulisanju
principa individuacije,
različitosti, ili diferencije; svaka se monada
mora razlikovati od
druge. U prirodi ne postoje dva bića koja bi
bila savršeno jednaka i
kod kojih ne bi postojale unutrašnje razlike22. Principu
individuacije Lajbnic ne daje samo
logičko-metafizički već
ontološki smisao: monade su idealna prapočela
bića, suštine
ugrađene u svaku prirodnu stvar. Tako on odaje
priznanje i sre-
dnjovekovnoj filozofiji pa nije slučajno da je
taj sholastički princip,
o kome je pisao još u mladosti (De Principio Individui, 1663), ostao
u temelju njegove monadologije.
Kada
je reč o uticaju srednjovekovne filozofije na Lajbnica,
treba pomenuti da njegovo učenje o pluralizmu
supstancije nastaje
pod uticajem protestantske školske filozofije
koja počinje sa
Dunsom Skotom; ima se u vidu njegov pojam haecceitas (poznat i
kao species monadica i individuum
monadicum); srednjovekovna
filozofija utiče na Lajbnica i svojom
tomističkom tradicijom budući
da stav omn individuum tota sua entitate individuatur potiče od
Tome Akvinskog, mada između Lajbnica i Tome
postoji i jasna
razlika: dok se po Tome Akvinskog
individuacija ostvaruje
zahvaljujući materiji i samo među anđelima kao
bestelesnim bi-
ćima, svaka individua jeste anima species i od svih drugih indivi-
dua razlikuje se po svome biću, Lajbnic će
korigovati taj tomistički
stav tako što će svojstvo individuacije
pripisati svakoj supstanciji.
Ovo je vodilo mnogim nesporazumima u tumačenju
pojma monade,
posebno kad je reč o odnosu fenomenalnog i
realnog, materijalnog i
nadmaterijalnog nivoa posmatranja.
Monadama je svojstvena moć opažanja (perception) koju treba
razlikovati od svesti, odnosno, apercepcije23; tu je reč o nesvesnim
opažajima koje imaju sve monade pa i monade
fizičkih tela.
Određeni stepen duhovnosti (urođene ideje) Dekart
je pripisivao
ljudskom umu a Lajbnic to proširuje i van
čoveka; te nesvesne
nagone, žudnju (appetition), on vidi u svemu
što postoji. Na taj
način Lajbnic prirodi ne pripisuje samo život
već i tvoračko načelo;
nastoji da pokaže kako svaka individua, ne
samo biljka ili
životinja, već i mineral ili metal, poseduje
život.
Ovde
se jasno može uočiti razlika između Lajbnica i Dekarta:
dok je Dekart sve živo nastojao da izvede iz
neživog, da organizam
objasni polazeći od zakona mehanike, Lajbnic,
kad je reč o njegovoj
metafizici, teži da i sve neživo objasni iz
živog a u organizmu vidi
samo spoljašnju manifestaciju života. To ne
znači da on hoće da u
mehaniku uvede pojmove cilja (entelehije),
delovanja tela na drugo
telo (conatus) ili njihovo odbijanje; oštro
kritikuje takva shvatanja
kod sholastičara ali i kod Njutna koji je
delovanje na daljinu
objašnjavao na okultni način (manje je poznato
da se Njutn čitavog
života ozbiljno bavio samo alhemijom i
izučavanjem problema
vremena u Otkrovenju Jovanovom i Knjizi proroka
Danila); u
oblasti mehanike, polazeći od pojmova
kvantiteta, forme i
kretanja, Lajbnic se ne razlikuje od Dekarta,
ali smatra da su ki-
nematički zakoni prirode nedovoljni za njeno
adekvatno
objašnjenje te da je neophodno kinematiku
dopuniti dinamikom i
to u granicama same fizike. Tumačenjem neživog
iz živog Lajbnic
se potpuno suprotstavlja dekartovskoj poziciju
koju je u njenom
ekstremnom obliku razvio Malbranš a po kojoj
nema nesvesnih
opažaja i doživljaja.
Čitav spor Lajbnica s Dekartovom filozofijom posledica je
razvoja prirodnih nauka, biologije i, posebno
embriologije, koja je
primenom mikroskopa i otkrićem ćelija i
spermatozoida
sedamdesetih godina XVII stoleća dobila nove
impulse; dok je
Dekart prethodnik smera u biologiji koji će se
kasnije nazvati epi-
geneza a po kojem je proces nastanka organizma
rezultat
delovanja spoljašnjih faktora, pri čemu se
bitni značaj ne pripisuje
naslednim predispozicijama i unutrašnjim
svojstvima organizma,
Lajbnic smatra da se već u semenu nalaze sva
svojstva budućeg
organizma i insistiranjem na značaju
unutrašnjeg (monada je
zapravo supstancija "iznutra")
ističe nesvodivost organizma na
sumu njegovih delova. Spor nije u tome da li
postoji jednostavno,
nedeljivo počelo (kartezijanci takvom smatraju
misaonu
supstanciju), već da li nedeljivo postoji i u
prirodi. Lajbnicov
odgovor na ovo ključno pitanje je pozitivan,
odgovor kartezijanaca
je negativan.
Poseban značaj za razvoj nauke imala je i teorija neprekidnosti
koju je Lajbnic primenjivao na individualni
razvoj čime je u
prirodu unosio ideju razvoja; sva priroda je
neprekidna lestvica
razvoja; ideja razvoja bila je njegovom dobu
strana; Lajbnic tu ide
ispred svog vremena i to njegovo načelo dobiće
zasluženo priznanje
tek krajem XVIII i početkom XIX veka.
Monade su nalik duši, moguće ih je u duhu Aristotela nazivati i
entelehijama pošto poseduju pokretački
princip. U svakom slučaju
monade su univerzalni temelj njegove
filozofije: one su istinski
atomi prirodnog univerzuma, supstancija čoveka
koja objašnjava
njegovo telo i dušu, izvor svesti skriven
(percepcija) ili vidan
(apercepcija), izvor kretanja i samorazvoja
imanentan svetu,
temelj svih logičkih, metafizičkih, naučnih i
etičkih tumačenja.
Svaka monada po shvatanju Lajbnica predstavlja sve druge
monade i ona je svemir u celini, živo ogledalo
boga i cele vasione;
vasiona je umnožena toliko puta koliko ima
supstancija; svaka
monada u sebi sadrži sve prošlo, sadašnje i
buduće, sve što je u
vezi s opažanjem ili beskonačnim saznanjem;
ovo Lajbnicovo
tumačenje oslanja se na antičko učenje o
"svemu u svemu" koje se
sreće kod grčkih prirodnjaka i lekara a potom
u neoplatonizmu i
filozofiji renesanse; antičko učenje o čoveku
kao mikrokosmosu
sada se proširuje na sve supstancije: svaka
supstancija je
mikrokosmos. Kako svaka monada u sebi sadrži
sve i iz svake
monade moguće je izdedukovati sve; u
potpunosti to je dostupno
samo najvišem umu a nama samo u manjoj ili
većoj meri; u
sadašnjem već je sadržana klica budućeg, a u
svakom trenutku
prisutna je celina vremena i događaja u njemu.
Bog
je prva, primarna monada; sve ostale monade su stvorene i
nastaju emanacijom iz njega; monade su
neuništive i nedeljive pa
se broj supstancija na prirodni način ne može
povećati niti
smanjiti. Monade nisu ni fizičke ni
geometrijske tačke (u prvom
slučaju bile bi deljive, u drugom prostorne),
već metafizičke.
Njihovo osnovno svojstvo je da "nemaju
prozore kroz koje bi nešto
moglo u njih ući ili iz njih izaći"; to
znači da je svaka monada u
sebi zatvoren svet na koji se spolja ne može
delovati.
Od
monade kao realno postojeće supstancije i od prostora kao
idealne stvari, Lajbnic je razlikovao materiju
koja je samo
fenomen, no fenomen koji nije iluzija budući
da nas ne obmanjuje,
a to znači da materija poseduje objektivni
karakter; za razliku od
prostora, materija je nešto aktuelno, no svu
svoju aktuelnost ona
duguje monadama. Neophodno je imati u vidu da
Lajbnic, kao i
njegovi savremenici, drugačije tumači pojam
materije no Platon i
Aristotel: materija nije samo mogućnost, kako
je to mislio
Aristotel, nije ni "senka ili
ništa", kako su to mislili platoničari; za
razliku od atomista (Hajgens, Gasendi, Bojl)
Lajbnic materiju
smatra samo fenomenom, ali ona je takav
fenomen koji je aktuelan
a ne čista potencija (kao što je to kod
Aristotela i sholastičara);
prostor je za Lajbnica apstrakcija
("idealna stvar"), nešto što je
apstrahovano od nečeg protežnog (koje nije
apstrakcija već istinski
fenomen). Od prostora materija se razlikuje
neprobojnošću i time
je Lajbnic blizak fizikalistima XVII stoleća;
ali za razliku od
atomista, on ne priznaje apsolutno tvrde
fizičke atome za posled-
nje deliće svetske građevine, već neprobojnost
smatra formom
pojavljivanja supstancija koje su same po sebi
nematerijalne.
Lajbnic u matematici ne vidi najvišu instancu u istraživanju
prirode; iznad fizike stavlja metafiziku koja
jedino i može da dâ
adekvatno saznanje o biti prirodnog kao i
duhovnog bića; prirodu
supstancije otkriva metafizika a ne fizika
koja izučava prirodu na
nižem, fenomenalnom nivou. Tu je opet vidna
razlika između
Lajbnica i Dekarta (po kome u prirodi nema
ničeg što ne izučava
mehanika). Lajbnic smatra da se prirodno biće
ne svodi na
mehanizam i mehanika ne može biti poslednja
instanca u
izučavanju prirode; materija je stoga samo
fenomen, premda "dobro
zasnovan". Ovo poslednje je posledica
Lajbnicovog pokušaja da
izmiri tendencije u matematici i nauci
njegovog vremena sa tra-
dicijom antičke filozofije i nauke kojima su
polazište pojmovi jednog
i forme.
Iz
toga sledi protivurečje pri pokušaju da se odgovori na pitanje
da li je materija (telo) realnost ili fenomen?
Kod Lajbnica se
prepliću dva tumačenja: realističko i
fenomenalističko; prvo od
njih je posledica njegovog nastojanja da
objasni probleme fizike i
biologije, a drugo, pokušaja da se objasni
problem svesti. Mnogi su
u tome videli neprevladivo protivrečje u
mišljenju Lajbnica, ali i
pokušaj sinteze ontološkog realizma
aristotelovske sholastike i
subjektivnog racionalizma kao posledice njemu
savremenog
matematičkog shvatanja prirode. Imanuel Kant
će naglasak
staviti na fenomenalistički momenat
produbljujući ideju
transcendentalizma dok će realističke motive
Lajbnicove monado-
logije redukovati na "stvari po
sebi" i pri tom predložiti jedan
posve drugačiji pristup čitavoj ovoj
problematici.
Moglo bi se zaključiti da Lajbnic nije uklonio Dekartov
dualizam, već ga je udvostručio: uvodeći
mnoštvo monada bio je
prinuđen da pokaže na koji se način one
međusobno odnose, a
određujući tela kao skupine monada kojima
upravlja duša bio je
prinuđen da odgovori na pitanje kako duša deluje
na telo. Lajbnic
je odgovor našao u postojanju
"predodređene harmonije" i ovaj
pojam postao je zaštitni znak čitavog njegovog
sistema.
Da
bi objasnio vezu dveju monada, Lajbnic je uzeo za primer
dva klatna (klatno je bilo otkriće XVII veka);
dva satna klatna
mogla bi da se kreću savršeno sinhronizovano u
tri slučaja: (a) ako
su izgrađeni tako da jedan sat deluje na
drugi, (b) ako ih časovnik
stalno podešava i (c) ako su satovi prethodno
tako savršeno
napravljeni da mogu nezavisno jedan od drugog
pokazivati tačno
vreme. Prvo rešenje bi bilo trivijalno, drugo,
koje su zastupali
okazionalisti, bilo bi neprekidno čudo i u
nesaglasnosti s
božanskom mudrošću i poretkom stvari; treba
imati u vidu da je
Njutn smatrao da bog mora stalno da
interveniše kako bi se ne-
beska tela održala na svojim putanjama a ne
sabila u bezobličnu
masu. Treća mogućnost pretpostavlja postojanje
"predodređene
harmonije" jer nema potrebe da jedna
monada deluje na drugu i da
joj prenosi ono što se u toj drugoj već
nalazi. Predodređena
harmonija garantuje idealno saglasje raznih
monada čiji svet je
objektivni svet. Budući da su "bez vrata
i prozora", monade tačno
"znaju" šta se nalazi s druge
strane. Bog ih je stvorio tako da su
potpuno usaglašene a temelj te
"saglasnosti" jeste njihova
sopstvena priroda. Vezivna nit u ovom slučaju
je bog zahvaljujući
čijem delovanju monade su međusobno saglasne a
naši opažaji
objektivni; svaka duša obrazuje ceo svet
zahvaljujući bogu koji je
samome sebi dovoljan.
Ideja o sveopštoj vezi koja postoji među objektima u kosmosu
nastala je pod uticajem neoplatonizma; suština
duše bila bi po
Lajbnicu u tome da se sve pojave i opažaji u
duši rađaju iz njene
sopstvene prirode i da sve te pojave u
potpunosti odgovaraju onom
što se zbiva u vasioni; duša samo određeno
vreme i na određen
način jeste izraz vasione; kako se sva tela u
vasioni odnose jedna
spram drugih, i naše telo dobija utiske od
njih, ali duša ne može
obratiti pažnju na svaku pojedinost pa su zato
naša mutna
saznanja rezultat beskonačnog mnoštva opažaja.
Teorija
nesvesnih opažaja i predstava o jedinstvu
makro- i mikro-kosmosa
jesu povezani: nesvesno duša zna o svemu što
se zbiva u svetu i
zato joj nisu potrebni prozori; čitav svet se
virtuelno nalazi u njoj
samoj.
Antičkom pitanju "šta je bivstvujuće kao takvo?",
modifikovanom biblijskim kreacionizmom u
pitanje "zašto nešto
postoji?", Lajbnic je dao radikalni oblik: "zašto postoji nešto a ne
ništa?". Radikalnost ovog pitanja posebno je izražena i
time što ga
on povezuje sa "stavom dovoljnog
razloga" pod kojim on ističe kako
"ništa ne nastaje bez dovoljnog
razloga", što će reći da se u besko-
načnom lancu pojava uvek nalazi razlog zašto
je nešto tako a ne
drugačije.
Razlog kojim se objašnjava postojanje ne može se nalaziti među
slučajnim stvarima jer slučajna stvar uvek ima
potvrdu sebe u
nečem drugom; ono krajnje, što sve
uspostavljava i svemu daje
razlog a samo nije uslovljeno, jeste bog. Kako
je bog savršen, način
postojanja stvari, kao posledica najboljeg
njegovog izbora, takođe
mora biti najsavršeniji i iz mnoštva svetova
koji bi mogli postojati,
ovaj naš, koji postoji, jeste najsavršeniji.
Ovo
shvatanje je izazvalo niz pitanja: da li je bog slobodan u
izboru sveta ili je on prinuđen da izabere
najbolji? Po Lajbnicu,
ovde nije reč o metafizičkoj nužnosti po kojoj
bi drugačiji izbor bio
nemoguć jer bi bio protivrečan, već je reč o
moralnoj nužnosti koja
je otelotvorenje najvišeg dobra i najvećeg
savršenstva. Drugo
pitanje bilo bi: ako je ovaj svet najbolji
otkud u njemu zlo? Lajbnic,
pod uticajem Avgustina, u spisu Teodiceja razlikuje tri tipa zla:
metafizičko, moralno i fizičko; metafizičko
zlo je u vezi s
konačnošću smrtnih bića, s njihovim
nesavršenstvom; moralno zlo
nastaje kao posledica neizvršavanja ciljeva
koji su čoveku dati;
fizičko zlo je sredstvo pomoću kojeg se
pokazuje dobro. Ovo
shvatanje biće poznato kao "lajbnicovski
optimizam" koji će podvr-
ći kritici Volter a posebno Šopenhauer.
Sav
put od Dekarta do Lajbnica bez sumnje je "kartezijanski"
put vođen matematikom kao najvišim idealom;
upravo će to biti
dovedeno u pitanje koliko insistiranjem na
iskustvu kao osnovu
saznanja, toliko i isticanjem sveta života
koji će mnogo vekova pre
Huserla tematizovati Đanbatista Viko, rođen 1668. u Napulju;
kako ga tada vladajuća filozofija nije
zadovoljavala, Viko je počeo
nasumice da bira lektiru: Platon, Aristotel,
Tacit, Avgustin, Dante,
Petrarka; tako je došao do neke mešavine metafizike
i literature,
koja čini osnovu njegove filozofije. Neko
vreme nakon 1695.
predaje u Napulju retoriku. Njegova Nova nauka (1725-30)
izazvala je više negativnih no pozitivnih
kritika, u svakom slučaju
– najviše nesporazuma. Umro je1744. godine.
Bez
obzira na uspehe koje je kartezijanstvo imalo u oblasti
prirodnih nauka, kada je reč o nauci o društvu
i moralu,
kartezijanstvo nije na nivou svog zadatka; to
je stoga, kaže Viko,
jer se pojam zdravog razuma odbacuje kao nešto
apsurdno a on je
ideal praktične mudrosti i potpuno je saglasan
s umom, katolič-
kom verom i istinama Otkrovenja. Vrednost kartezijanskog
metoda ostaje u njegovoj apstraktnosti; ova
metoda primenjiva je
u svetu kojim vladaju geometrija i matematika;
taj svet je idealan
i jednostavan ali mi ne živimo u takvom svetu.
Viko zastupa
princip heterogenosti: bog nije geometar i
svet nije matematička
struktura. Geometrija ima smisla u onoj meri u
kojoj je ljudski
proizvod. Ako se njegovo shatanje razlikuje od
vladajućeg
shvatanja vremena u kome živi, to je pre svega
zbog uticaja
gnostičko-kabalističke kosmologije i
hermetičke tradicije, kao i
zbog niza motiva iz Platonovog Timaja; materija se odlikuje time
što je bezoblična, tamna, inertna, promenljiva,
uvek drugačija;
haotična je i spremna za razaranje svake
forme. Po mišljenju
Vikoa kartezijanstvo je malo efektivno i u
filozofiji: fundamentalni
princip: cogito ergo sum nije
sposoban da obuzda skepticizam i ne
može biti temelj nauke; on ima psihološku ali
ne i naučnu
vrednost. Cogito potvrđuje postojanje
misli, ali se ne odnosi na
uzroke, pa tako nije u vezi ni sa naukom;
konstatovati prisutnost
svesti nije nauka. Boreći se protiv redukcije
filozofskog znanja na
fizičko-matematičke modele Viko ukazuje na
jedan novi put u
filozofiji: to je prvi pokušaj u istoriji,
nakon Sokrata, da se
filozofska refleksija pomeri sa kosmosa na
čoveka.
Bog
jeste tvorac svega ali čovek ne može znati sve; on može
znati samo ono što je sam stvorio, počev od
matematike i
geometrije pa do spoljašnjeg sveta; oblast u
kojoj je čovek
neprikosnoveni gospodar je oblast istorije.
Naspram Dekarta,
Spinoze i Lajbnica za koje je idealno saznanje
moguće zahvaljujući
jednostavnosti i logičkoj strogosti
matematike, Viko smatra da
kvantitativna metoda nije primenjiva tamo gde
se ocenjuje
kvalitet materijala – u istoriji. Do tog
vremena istoriju nisu
ozbiljno tumačili; u najboljem slučaju videli
su je kao školu
morala. Viko je govorio: istorija nije nauka,
ali to treba da bude.
Zadatak istorije je da izuči svet života
jednog naroda a to je
moguće samo polazeći od saveza filologije i
filozofije iz kog mora
nastati jedna celovita nauka. Istorija nije
proizvod kosmičke
nužnosti niti čiste slučajnosti; ona je
ljudska tvorevina kao što je
čovek tvorevina boga. Čovek stvara
institucije, ali i institucije
stvaraju čoveka na način kako je to hteo
najviši um koji nije nalik
na ljudski. Viko smatra da postoji idealni
projekt večne i idealne
istorije; smislenost istorije ogleda se u tome
što postoje tri epohe
kroz koje prolazi čovečanstvo: epoha bogova,
epoha heroja i epoha
ljudi. Prvu epohu određuje poetsko, drugu
metafizičko, a treću
kritičko saznanje. Sama istorija nije
jednosmerna i pravolinijska;
koliko je progresivna, toliko može biti i
regresivna. Razum može
trijumfovati ali, odrekne li se razum svojih
korena, uvek se može
pasti u novo varvarstvo; sve u istoriji nije
uvek i pozitivno; istorija
ne dokazuje, ali zato često kažnjava kad se
izgubi veza sa izvorima
fantazije, osećanja i znanja.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment