je spis Vladalac rezultat razmišljanja o
zbivanjima u tekućoj
politici, dok je svoja razmatranja o prošlosti
izneo u svom velikom
radu o rimskom istoričaru Liviju i njegovoj
istoriji Rima.
Poznavanje ljudske prirode bilo je za Makijavelija jedan od
glavnih osnova uspešne politike; dok je ceo
srednji vek tretirao
čoveka u kategorijama dužnosti, Makijaveli je
nastojao da pokaže
ljude onakvima kakvi oni jesu, a ne onakvima
kakvi bi trebalo da
budu. Lomeći srednjovekovne otpore i zabrane
Leonardo je težio
da upozna strukturu i mehanizam delovanja
čovekovog tela;
lomeći moralizatorsku tradiciju Makijaveli je
želeo da upozna
osnove i mehanizam društvenog delovanja ljudi.
Čitav sistem političkog poretka u srednjem veku zasnovan je
na potčinjavanju države crkvi; to
potčinjavanje treba da bude
prekinuto ako država hoće da bude ono što je
bila u stara vremena.
Koliko god je antička država Makijavelijev
ideal, toliko on ne
napušta misao o nacionalnoj državi koja je
samoj sebi dovoljna ako
svoj temelj ima u naciji.
Odbacujući u teoriji države i prava pojam večitog prava i prava
prirode, Makijaveli je u teoriji morala
odbacio tezu o metafizičkom
poreklu morala, kao i tezu o njegovom urođenom
karakteru. Moral
je, po mišljenju Makijavelija, postao rezultat
odluka koje su ljudi
preduzeli radi uzajamnog garantovanja mira i
blagostanja,
rezultat zakona i vlasti koji tim zakonima
obezbeđuju poslušnost.
Tako
je iz metafizičkih i religijskih perspektiva čovek prebačen
u društvene perspektive; Makijaveli je cenio
uspeh, pobedu.
"Pravi" čovek je za njega onaj koji
raspolaže razumskom
energijom, onaj koji ume da vodi pobedničku
borbu, da dobije u
borbi sa zlim, ali slabim ljudima. Sudbina
okreće glavu od slabih i
nerazumnih, od onih koji neće da deluju na
svoju korist ili se
uporno drže iste taktike i onda kad su se prilike
izmenile.
Takva slika "pravog čoveka" suprotstavlja se tradiciji koja
je
crpla svoje sokove iz hrišćanskih predstava.
Nije zato nikakvo
čudo što je Makijaveli napao neposredno
hrišćanstvo baš zbog toga
što ono u hijerarhiji ljudskih vrednosti stavlja
na najviše mesto
pokornost i kontemplaciju. To upravo vaspitava
slabe ljude. Zbog
toga, smatra Makijaveli, svet biva zanemaren,
predat na milost i
nemilost slabih ljudi. Ovaj akcenat kritike
hrišćanstva zbog
privilegovanja slabih ljudi (akcenat koji je
tako izrazito nagovestio
Ničea) ne služi Makijaveliju za odbranu ideala
jakih egoista. On je
pre smatrao (kako je to jasno rekao u svojoj
napomeni o vladavini
Cezara Bordžije) da jaki ljudi daju garanciju
za sređivanje
društvenog života ljudi radi opšteg dobra.
Možemo reći da je Makijaveli prvi koji je razvio teoriju i
program političkog realizma; u njegovom delu
može se naći ključ
za celokupni pogled na svet manirističkog
perioda koji se tako
očajnički bori s tom idejom. Ali, Makijaveli
nije izmislio
"makijavelizam", tj. odvajanje
političke prakse od hrišćanskih
ideala - svaki sitni renesansni vladar bio je
već izgrađen
makijavelista.
Makijaveli je samo prvi formulisao doktrinu političkog
racionalizma, a istovremeno je bio i prvi
trezveni zastupnik
primene svesnog, sistematskog realizma na
praktične uslove.
Makijaveli je samo bio predstavnik i zastupnik
svoga doba. Da je
njegovo učenje bilo samo izraz neke
osobenjačke ćudi i da su po
sredi bili samo politički metodi sitnih
italijanskih tirana,
Makijaveli ne bi uzbudio savest svake moralne
osobe kao što se u
stvari dogodilo, niti bi njegovi spisi
delovali strašnije od priča koje
su se širile o ponašanju pojedinih tirana.
U
međuvremenu istorija je pokazale ubedljivije primere
realizma (od vođe bande i trovača koga
Makijaveli navodi kao
prototip). Šta je drugo bio Karlo V,
pokrovitelj katoličke crkve, koji
je ugrozio život svetoga oca i naredio da se
razori Rim, prestonica
hrišćanstva, ako ne bezobzirni realist? A
Luter, osnivač moderne
narodne religije, koji je narod izdao
velikašima, a od religije unut-
rašnjih osećanja načinio veru najpraktičnijeg
društvenog sloja,
sloja koji je najpotpunije bio obuzet
svetovnim interesima? A
Ignacije Lojola, koji je bio spreman da po
drugi put raspne Hrista
ako bi njegovo učenje ugrozilo položaj crkve?
Zar nije celokupna
kapitalistička privreda samo ilustracija
Makijavelijevih teorija?
Celo
stoleće je bilo uplašeno, zastrašeno i duboko uznemireno
svojim susretom sa prvim majstorom
razotkrivanja, pretečom
Marksa, Ničea i Frojda. Treba li se setiti
engleske drame
elizabetinskog i jakobinskog perioda, u kojoj
je Makijaveli postao
šablonska dramska figura, srž sve prevare i
licemerja, i u kojoj se
lična imenica Makijaveli počela pretvarati u
zajedničku imenicu
"makijaveli", pa da se shvati do
koje je mere on obuzeo ljudsku
maštu.
Od
kako postoje oni koji vladaju i oni kojima se vlada, postojale
su i dve vrste morala, jedna za moćne a druga
za one bez moći.
Makijaveli je bio prvi koji je ljude učinio
svesnim tog moralnog
dualizma i prvi koji je pokušao da opravda
prihvatanje različitih
normi ponašanja (u državnim poslovima i u
poslovima privatnog
života), te da hrišćanska moralna načela
vernosti i istinoljubivosti
nisu bezuslovno obavezni za državu i vladara.
Makijavelizam je svojim učenjem o "dvojnom moralu" u
istoriji
zapadnog čoveka imao samo jednu analogiju, a
to je bilo učenje o
"dvojnoj istini" koje je
srednjovekovnu kulturu pocepalo nadvoje i
otvorilo vrata veku nominalizma i naturalizma.
U moralnom svetu
sad se pojavio rascep sličan onom u
intelektualnom. Za
upoznavanje Makijavelijevih ideja nije bilo
neophodno izučavanje
njegovih spisa (koje je malo ljudi čitalo); do
njegovih ideja moglo se
doći sasvim zaobilaznim putevima, te je
Makijaveli našao
sledbenike u svim društvenim slojevima.
Tridentski sabor postaće
vrhunska škola političkog realizma. On s
trezvenom poslovnošću
usvaja mere koje su izgledale najprikladnije
za prilagođavanje crk-
venih institucija i verskih načela uslovima i
zahtevima modernog
života.
Traktat o vladaocu Nikola Makijavelija napisan je na prelomu
1513-14. (u rukopisu sve do 1532) a Utopija Tomasa Mora (1478-
1535) 1515 (štampana 1516). Oba dela oslanjaju
se na istu
pretpostavku: polazna tačka u društvenim
razmišljanjima mora
biti analiza društvene stvarnosti, a ne
analiza dela velikih fi-
lozofskih autoriteta. Oba autora htela su da
daju komentar
stvarnosti a ne komentar uz Aristotela,
obojica odbacuju autoritete
sholastičke filozofije politike i društva, ali
i autoritete antičke
filozofije (posebno Aristotela). Obojica
nastoje da društveni život
shvate nezavisno od svih metafizičkih
pretpostavki.
Pomenuto delo Tomasa Mora, nastalo pod uticajem Platonove
Države, još jednom potvrđuje vezu renesanse i antičke
literature;
Mor polazi od toga da je osnovni izvor bede i
nemaštine
nejednakost u bogatstvu i obrazovanju te bi
idealno društvo moglo
biti ono u kojem postoji pravedna raspodela. Utopija je opis neke
idealne države na ostrvu Utopija. To delo je
kritika tadašnjih
društvenih i ekonomskih uslova života spojena
sa idealizacijom
jednostavnog moralnog života koji je nespojiv
s koristoljubivim
duhom njegovog vremena. Mor kritikuje
uništavanje starog
zemljoradničkog sistema i pohlepu za novcem
koju prati
centralizacija bogatstva u rukama malog broja
ljudi.
Kao
ideal Mor ističe zemljoradničko društvo u kome je porodica
osnovna zajednica; privatna svojina je
ukinuta, a novac se više ne
koristi kao sredstvo za razmenu; sredstva za
život su obezbeđena
za sve, radno vreme je svedeno na šest časova
dnevno da bi
građani imali slobodnog vremena za svoje
kulturne potrebe. Da bi
to ipak bilo moguće, Mor zadržava postojanje
klase robova koju sa-
činjavaju delom osuđenici a delom ratni
zarobljenici. Dok se
Makijaveli svojom vizijom čoveka oslanjao na
perspektive
političkog uspeha, Mor je video pre svega
društveni položaj ljudi.
Niko tako oštro kao on nije sagledao i
kritikovao društvene
nepravde (koje su se zaklanjale iza svih
mogućih autoriteta, tradi-
cija, hijerarhija, opštih dobara, itd).
Država nastaje na tlu zemnih interesa i ne zavisi ni od kakvih
crkvenih vlasti; svakom građaninu ostavlja se
sloboda verskih
ubeđenja i dopušta uvođenje Najvišeg bića (što
će kasnije razvijati
engleski deizam). Mor od države zahteva da
bude verski i
religiozno neutralna, a pravni položaj građana
je nezavisan od
njihovih verskih ubeđenja. Nije stoga nimalo
slučajno što je ovaj
Morov spis podsticao versku tolerantnost.
Mor
je, uvidom u društvene prilike svoga vremena, došao do
saznanja da čovek nije prestupnik, nego da to
postaje u određenim
prisilnim okolnostima. To znači da čovek u
svojoj pravoj suštini
nije onakav kakav je stvarno u životu; stvarni
društveni čovek u
uslovima koji postoje nije pravi čovek; pravi
čovek i društveni
čovek mogu postati jedno isto samo u uređenju
kakvo vlada na
ostrvu Utopija.
Empirijsko ispitivanje čoveka vodilo je zaključku (i to prihvata
Makijaveli) da je čovek društveno biće. Mor
usvaja ovaj zaključak
samo u ograničenom shvatanju. Čoveka formira
društvena
situacija, ali to, po mišljenju Mora, ne znači
da bi postojeće životne
uslove trebalo usvajati kao pravedne i
neprikosnovene. Ako su
društveni uslovi koji stvaraju ljude
neljudski, onda ne samo da ih
treba kritikovati, nego ih moramo i menjati.
Tu se Mor poziva na
Hristovu nauku. Dok je Makijavelijeva
filozofija dopuštala da bude
interpretirana konjukturno i oportunistički i
dok je mogla da služi
kao osnov politike koja bi silom podržala
postojeće uređenje,
Morova filozofija je pre podsticala na
dramatičnu interpretaciju,
koja revolucioniše. Ali, dok bi Mor bio
spreman da u sukobu s pos-
tojećim društveno-političkim odnosima pre
prihvati smrt nego da
promeni stav, Makijaveli bi možda na to gledao
kao na primer
neispravne upornosti razumnih ljudi i možda je
mislio o takvim
ljudima baš kao što je i Mor, pišući da
"i kad bi promenio prirodu
prema vremenu i prilikama, ne bi promenio
sudbinu" (Vladalac).
Neke
od pomenutih ideja razviće u Francuskoj Žan Boden
(1530-1597) koji u spisu Šest knjiga o republici (1575) odbacuje
zasnivanje prava na crkveno-dogmatskim
temeljima i zalaže se za
religioznu neutralnost političke vlasti. On
polazi od empirijskih
znanja i filozofskih stavova, protivnik je
svake utopije i smatra da
se pravna nauka mora zasnivati na istoriji i
etnografiji.
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment