| 
   
samo uslovno, budući da je svaki od ovih
  filozofa krajnje originalan 
i teško ih je podvesti pod jedan zajednički
  imenitelj; ako im je 
nešto ipak zajedničko, onda je to nastojanje
  da se u filozofiji u prvi 
plan stavi pojam i princip života, da se
  ospori vladajući 
scijentizam, ali ne da bi se došlo na neko
  antinaučno stanovište, 
već da bi se osporio vladajući mehanicizam.
  Nije stoga nimalo 
slučajno da su upravo Ajnštajnova teorija
  relativnosti kao i pojava 
genetike odlučno uticali na Bergsona čija je Stvaralačka evolucija 
(1907) od samog početka tumačena kao način
  "neklasičnog" načina 
filozofiranja. 
 
  
    Sve
  to utiče da u centru interesovanja filozofije života nisu 
prirodne nauke već humanističke discipline:
  istorija duha, nauka o 
jeziku, kulturi, a što za posledicu ima
  izgradnju univerzalne nauke 
o duhu; tako je u zapadnu filozofiju prodro
  istoricizam, nastojanje 
da se istorija (kao proces i kao nauka)
  podvrgne produbljenom 
istraživanju. 
   
  Istovremeno, filozofija života je dala i nove impulse 
istraživanju problema svesnog i nesvesnog, kao
  i problema 
intuicije, sećanja, vremena (kao strukturâ
  svesti). Istražujući sve 
manifestacije duhovnog i psihičkog,
  predstavnici filozofije života 
su oštro kritikovali i tradicionalni
  racionalizam zbog 
preuveličavanja svesno-racionalnih elemenata
  ljudskog duha. Uz 
očuvanje interesa za apstraktno saznanje i
  intelekt zahteva se i 
njihovo kritičko preispitivanje kako bi se
  utvrdile jake i slabe 
strane uma i intelekta. Usmerenost na nesvesno
  i vanracionalno 
učinila je ovu filozofiju blisku frojdizmu.
  Iako je uobičajeno da se 
izlaganje o filozofiji života započinje s
  Ničeom, tematizovanje 
pojma života zajedničko je većini filozofskih
  orijentacija kraja XIX 
stoleća, a jedno sistematski izloženo
  stanovište nalazimo tek kod 
Bergsona. 
    Anri Bergson rođen je u Parizu 18. oktobra 1859. godine; 
studirao je filozofiju i 1889. odbranio na
  Sorboni dve disertacije: 
Ogled o neposrednim datostima svesti i Ideja mesta kod Aristotela. 
Ubrzo nakon toga objavio je spise Materija i memorija (1896) i O 
smehu (1900); vrhunac njegovog stvaralaštva čine dela Uvod u 
metafiziku (1903) i Stvaralačka evolucija (1907). Bio je profesor na 
Kolež de Frans, član Francuske akademije i
  dobitnik Nobelove 
nagrade za književnost (1928). Poslednju
  knjigu Dva izvora 
 
  | 
   
morala i religije objavio je 1932. godine. Iako mu je katolička
  crkva 
neke od knjiga stavila na spisak zabranjenih knjiga,
  pred kraj 
života smatrao je da se s katoličanstvom
  završava judaizam. 
Čekajući satima u nemačkoj komandanturi da se
  registruje kao 
Jevrejin, prehladio se, razboleo od pneumonije
  i umro 4. januara 
1941. godine u okupiranom Parizu. 
    Mada
  za sobom nije ostavio školu, mnogi su značajni filozofi, 
psiholozi, prirodnjaci, književnici i umetnici
  prve polovine XX veka 
bili pod snažnim Bergsonovim uticajem (T. de
  Šarden, V. Džems, 
M. Prust, Dž. Džojs). Njegova predavanja imala
  su neverovatan 
uspeh i behu do te mere popularna da su
  pariske dame slale 
poslugu da im satima ranije zauzme mesta u
  auditorijumu; kao 
predavač bio je sušta suprotnost Hegelu:
  govorio je smireno, 
ritmično, uvereno, s muzičkom intonacijom i
  krajnje precizno. 
    U
  mladosti Bergson je bio pod velikim uticajem Spenserove 
evolucionističke teorije i namera mu je bila
  da usavrši njene 
početne principe, mada je već tumačeći vreme
  video i njene 
slabosti; mehaničko vreme, ono koje se meri
  satom, to je prostorno 
vreme; svaki njegov momenat je spoljašnji i
  svi njegovi momenti 
su jednaki; prostornost je karakteristika
  stvari. Kvantitativno 
razlikovanje vremenskih momenata strano je
  našoj svesti za koju 
jedan trenutak može da traje večno i njoj je
  svojstveno trajanje: 
samo svest može da zahvati nezavršeni tok
  vremena; van svesti 
prošlosti nema a budućnost ne može da bude.
  Svest povezuje 
prošlost i budućnost uz pomoć sadašnjosti.
  Mehaničko vreme je re- 
verzibilno, ali u životu danas nije ono što je
  bilo juče i uzaludne su 
potrage za izgubljenim vremenom. Konkretno
  vreme je tok života s 
elementima novine u svakom trenutku, ono je
  kao klupče koje 
uvećavajući se ne gubi ono što je ranije već
  sakupilo. Kvantitativni 
model vremena je koristan u nauci i za
  stvaranje efikasnih 
instrumenata kontrole neke situacije, ali taj
  model je neefikasan 
za istraživanje svesti i njenih manifestacija.
  Časovnik ne meri 
vreme nego jednovremenost; samo u svesti može
  se zahvatiti tok 
vremena. Na taj način radikalno se razlikuju
  svet stvari i svet 
svesti. 
    Već
  u svojim prvim radovima Bergson se skeptički odnosi 
 | 
  
 
 
spram oduševljenja s kojim
fiziolozi i psiholozi nastoje da 
 
  | 
   
univerzalizuju kvantitativnu metodu i ističe
  kako duboka stanja 
svesti nemaju ničeg zajedničkog sa kvantitetom
  i da su ona 
kvalitativna; ta stanja se do te mere slivaju
  jedno u drugo da je ne- 
moguće govoriti o njima posebno; tako se već u
  njegovim ranim 
radovima javlja ideja neprekinutosti svesti,
  odnosno trajanja, a to 
će direktno uticati na njegovo shvatanje
  slobode. Naspram 
asocijativnog psihološkog determinizma Bergson
  ističe spontanost 
i unutrašnji dinamizam koji omogućuju slobodu
  naše svesti i našeg 
delovanja; slobodni smo kada je naše delovanje
  posledica naše 
celokupne ličnosti. Postuliranje slobode približava
  Bergsona 
Kantu, no za njega je karakteristično da
  filozofske temelje slobode 
ne traži u učenju o umu, naučnom saznanju ili
  u moralnoj 
filozofiji, već u iskustvu (gde se dotad video
  najstroži determi- 
nizam); tako se on obraća istraživanju
  materije i s njom povezanim 
formama duha. 
    Dok
  idealizam materiju svodi na predstavu a materijalizam 
materiju svodi na stvar, Bergson polazi od
  realnosti duha i 
realnosti materije i vezu među njima nastoji
  da uspostavi u 
memoriji, tj. pamćenju. U težnji da objedini
  materiju i duh on 
njihovu dodirnu tačku određuje kroz kritiku
  naturalističkih 
shvatanja po kojima se duh (svest i psiha)
  svodi na materijalne, 
cerebralne procese. Kritika fizioloških
  (psihičkih) procesa vrši se 
analizom opažanja kao jednog od elementarnih
  akata saznanja. Po 
Bergsonu opažanje nije samo momenat saznanja
  već je u 
zavisnosti od celokupnog čovekovog delovanja.
  Ono određuje spo- 
sobnost čovekovog bića za delovanje; svojom
  pripremljenošću za 
delovanje čovekovo telo se utiskuje u svet
  prirode; aktuelnost 
našeg opažanja sadržana je u našoj aktivnosti,
  u pokretima koji 
traju a ne u njihovom intenzitetu; opažanje
  nema spekulativan 
smisao i nije usmereno na neko bezinteresno
  saznanje, već je neo- 
deljivo od delovanja. 
   
  Bergson insistira na neraskidivosti delovanja i svesti pri čemu 
opažanje nije povezano samo sa sećanjima već
  sa čitavom paletom 
osećaja; svesno opažati – to znači birati;
  ističući sintetičko 
jedinstvo svesti Bergson hoće da diferencira
  pamćenje od opažaja 
jer je upravo pamćenje a ne opažanje model po
  kome se mogu 
istraživati duhovni procesi. Pamćenje Bergson
  deli na mehaničko i 
 
  | 
   
nezavisno sećanje, ali ističe kako su oba vida
  pamćenja i uzajamno 
povezana: da bi se sećanje javilo u svesti
  neophodno je da se ono 
spusti s visina čistog pamćenja tamo gde se
  odvija delatnost. 
   
  Pokušaj prevazilaženja jaza između duhovnog i materijalnog, 
između materije i svesti nalazimo u
  tematizovanju pojma života, 
što je i centralna tema Bergsonove najpoznatije
  knjige Stvaralačka 
evolucija; život je tok, on je neprekidan, celovit,
  otelotvorenje 
razvoja, staralaštva, beskonačnog nastajanja,
  oblast ne- 
predvidljivog i neponovljivog. Svojstvo života
  je individualnost koja 
poseduje beskrajno mnogo nivoa; njega ne može
  dokučiti ni 
biologija ni bilo koja od prirodnih nauka;
  biologija pokušava da 
formuliše opšte zakone, a život se ne može
  staviti u okvire opštih 
zakonitosti; najviše što se moće učiniti jeste
  da se dokuči smer 
kojim se različiti oblici živog sveta
  razvijaju i to je razlog što Berg- 
son razrađuje koncepciju stvaralačke evolucije
  budući da su svaki 
momenat života i svaki njegov stepen
  stvaralački. Živi sistemi su 
neponovljivi i nepovratni i zato saznanje koje
  hoće da "razloži" 
život po principima mrtvih tela iskrivljuje
  samu bit života. Životu i 
stvaralačkoj evoluciji se može približiti samo
  uz pomoć pojmova 
trajanje (durée) i životni nagon (élan
  vital). Pojmom trajanje Ber- 
gson nastoji da se približi samoj suštini
  života i njegovom 
neprekidnom toku (život traje zato što se
  prošlo neraskidivo uliva 
u sadašnje i buduće), ali i da se suprotstavi
  tradicionalnim 
koncepcijama vremena po kojima je budućnost u
  prirodi objektivna 
i predskaziva. Život se ne može razumeti bez
  uračunavanja i vre- 
menskih koordinata, ali reč je o jednom
  specifičnom pristupu 
pojmu vremena: vasiona postoji u vremenu i što
  se više 
udubljujemo u prirodu vremena tim više
  shvatamo da vreme 
podrazumeva stvaranje, stvaranje formi,
  neprekidno stvaranje 
apsolutno novog. Pomoću pojma trajanja Bergson nastoji da bliže 
odredi našu svest, naše ja, i njemu svojstveno shvatanje vremena. 
O trajanju života mi saznajemo uz pomoć
  intuicije koja je 
usmerena na tok naše svesti, na njeno
  trajanje. Naše Ja je 
realnost koju mi dokučujemo iznutra, pomoću intuicije,
  a ne 
nekom analizom. Trajanje pretpostavlja svest i
  stoga što stvarima 
pripisujemo vreme koje traje mi u njih unosimo
  i određenu dozu 
svesti. 
 
  | 
   
Za razliku od tradicionalne filozofije koja je
  još od vremena 
Aristotela, uvek intelekt videla kao višu
  formu saznanja u odnosu 
na instinkt, Bergson ističe da instinkt i
  intelekt idu uvek zajedno i 
da jedno drugo dopunjuju; to su dva momenta
  kojima se rešava 
jedan te isti problem. Tako su intuicija i instinkt
  potisnuli razum i 
intelekt i Bergson je to smatrao opravdanim;
  kritikujući tradicio- 
nalno shvatanje po kome se funkcija intelekta
  svodi na saznanje, 
on ističe kako rad intelekta nije beskoristan
  već je usmeren na 
rešavanje praktičnih zadataka u životu, na
  zadovoljavanje 
mnoštva različitih čovekovih interesa. Um
  objašnjava ponašanje, 
priprema nas da delujemo na stvari, a s druge
  strane, naša svest 
ima unutrašnju slobodu, ali da bi mogla
  delovati na materiju, 
mora da žrtvuje i deo svoje slobode; posledica
  toga je intelekt; um 
čoveku daje "logiku tvrdih tela" i
  to omogućuje pobede u geometriji 
gde se vidi blizina logičke misli i nežive
  materije. Um razbija 
realnost na deliće; povezuje jednake uzroke s
  jednakim posledi- 
cama. Carstvo intelekta su stvari na koje su
  primenjivi zakoni 
mehanike, geometrije, logike. Taj svet je
  isprekidan i nalik je nizu 
filmskih kadrova; zahvaljujući intelektu čovek
  može da stvara 
veštačka oruđa i da proizvodeći ih beskrajno
  varira samo 
proizvođenje. Intelekt je znanje formi, saznanje
  odnosa; to formal- 
no znanje intelekta ima beskonačnu prednost
  nad materijalnim 
saznanjem instinkta. Forma, budući prazna,
  može biti popunjena 
bezbrojnim stvarima, često beskorisnim.
  Formalno znanje se ne 
ograničava korisnim mada ono postoji zbog praktične
  koristi; 
carstvu intelekta pripadaju i pojmovi koji
  tvore inteligibilni svet 
paralelan svetu čvrstih tela; razlika je samo
  u tome što je lakše 
operisati pojmovima no likovima stvari;
  pojmovi nisu posledica 
neposrednog opažaja stvari, nisu likovi već
  simboli i logika je skup 
pravila kojih se pridržavamo pri opštenju s
  tim simbolima. 
Intelekt ne može da dokuči život i tumači ga
  mehanički, kaže 
Bergson; životu se može približiti instinkt:
  on je vanracionalna, 
neintelektualna sposobnost duha koja je najbliža
  od svega samom 
životu; naše misli, u čisto logičkom obliku,
  ne mogu predstaviti 
život, tj. duboki smisao evolucionog toka, jer
  misao je samo 
manifestacija, jedan od oblika života.  
 
  | 
   
Postoji još mnoštvo razlika između instinkta i
  intelekta: 
instinkt deluje pomoću prirodnih organa,
  intelekt stvara veštačke 
instrumente; instinkt je nasledan, a razum
  nije; instinkt je 
konkretan u ophođenju sa stvarima, razum se
  interesuje za 
odnose; instinkt ponavlja a intelekt stvara,
  instinkt je navika, on 
predlaže adekvatno rešenje, a intelekt ne
  poznaje stvari već 
odnose među njima i zato vlada pojmovima i
  formama. Intelekt 
apstrahuje, analizira i klasifikuje, mrvi
  realnost i odvajajući se od 
nje može predviđati budućnost. 
   
  Intuicija je viđenje duha iz ugla samog duha; ona je neposredna 
kao instinkt i svesna kao um. Realnost
  intuicije dokazuje se u 
estetičkoj intuiciji u kojoj se sjedinjuju
  stvari lišene veze sa 
svakodnevnim i neophodnim. Samo intuicija može
  da konstatuje 
trajanje svesti i realno vreme omogućujući nam
  tako da sebe 
razumemo kao slobodna bića. Razum obleće
  objekte i kida vreme 
kao tok; ali, kad se tok iskida na komade,
  tada više nema samog 
kretanja. U tome je po Bergsonu bit Zenonovih
  aporija: intelekt je 
prinuđen da opovrgava kretanje. Tek intuicija
  omogućuje da 
prodremo u bit života koji se pokazuje kao
  ogromni talas koji ruši 
sve na svom putu. 
   
  Premda je čitava koncepcija stvaralačke evolucije oblikovana 
po uzoru na jedinstveni, neponovljivi proces
  umetničkog 
stvaralaštva, činjenica je da kod Bergsona
  nalazimo samo jedan 
tekst posvećen umetnosti kao neposrednoj
  kontemplaciji prirode; 
reč je o veoma uticajnom kratkom spisu O smehu koji je ostavio 
traga i na Frojdove analize. 
    Među
  filozofe koji su život videli kao centralnu kategoriju 
ubraja se i Vilhelm Diltaj (1833-1911)
  čija je stvaralačka 
biografija započela ranije no Bergsonova; iako
  su njegova dela bila 
zamišljena i delimično publikovana još u XIX
  stoleću, širokoj 
publici postala su poznata tek u narednom
  stoleću i to je osnovni 
razlog što se učenje Diltaja u većini pregleda
  filozofije izlaže nakon 
Bergsona koji je po godinama od njega bio
  mlađi. 
   
  Diltaj je nakon završene srednje škole 1852. započeo studije 
teologije u Hajdelbergu da bi potom prešao u
  Berlin i posvetio se 
studijama istorije i filozofije; istovremeno,
  uči grčki jezik, čita 
Platona, Aristotela, Avgustina i Šopenhauera,
  ide na časove 
 
  | 
   
kompozicije, bavi se žurnalistikom. U Bazelu
  predaje u isto vreme 
kada i Niče. Od 1868. profesor je u Kilu i
  jedan od saradnika 
arhiva Šlajermahera za koji piše biografiju
  Šlajermahera po kojoj 
će i postati poznat; nakon tri godine prelazi
  u Breslau gde se 
upoznaje s grofom Paulom Jorkom fon Vartenburgom
  ( -1897), 
zemljovlasnikom i aristokratom, znalcem
  filozofije; njihova 
prepiska koju su godinama vodili objavljena je
  1923. i znatno je 
uticala na filozofe tog vremena pa se na grofa
  Jorka poziva i 
Martin Hajdeger u svom spisu Sein und Zeit. 
 
    Godine 1882. Diltaj se vratio u Berlin da bi preuzeo na 
tamnošnjem univerzitetu katedru za filozofiju
  koja je nekad 
pripadala Hegelu; naredne godine je objavio
  svoj drugi spis Uvod u 
nauku o duhu; publikovanje se na tome i zaustavilo budući da
  su 
materijali za druge tomove publikovani tek
  1914. i 1924. a sabrani 
spisi, na osnovu kojih tek može da se sudi o
  sistematskom karak- 
teru čitavog njegovog dela, tek 1881. 
    Iako
  je nakon izlaska Huserlovih Logičkih istraživanja bio 
među prvima iz starije generacije filozofa
  koji je odao priznanje 
Huserlu, sa njegovim delom sve se zbivalo s
  velikim zakašnjenjem; 
to se posebno odnosi na njegovu knjigu Doživljaj i pesništvo (1905), 
koja je svojim studijama o pesništvu Lesinga,
  Getea, Novalisa i 
Helderlina, iako napisana tridesetak godina
  ranije, bitno uticala 
na filozofe druge decenije XX stoleća. 
    Ime
  Diltaja obično se veže za pojam nauke o duhu39; naspram 
vladajućeg shvatanja da humanističke nauke
  treba utemeljiti 
"naučno", uz pomoć metoda prirodnih
  nauka, Diltaj istupa sa 
stavom da humanističke, duhovne nauke imaju
  svoj sebi svojstven 
karakter naučnosti. Svoje poreklo to ima u
  teorijsko-saznajnoj 
sferi. Ono što je Kant učinio za prirodne
  nauke sada je trebalo 
učiniti i u drugim oblastima znanja pa Diltaj
  smatra kako je 
osnovni problem filozofije za sva vremena
  postavio Kant i da je 
zadatak potonjih filozofa samo da nastave
  transcendentalnu 
filozofiju.  
 
  | 
   
Diltaj je ubrzo došao do zaključka da se taj
  problem ne može 
rešiti na Kantov način te da je neophodno
  usmeriti se na temelj 
filozofije: razmotriti čoveka i ljudski svet u
  celini. Tako se menja 
perspektiva: na mesto čoveka kao saznajnog
  subjekta i na mesto 
uma, stupa čovek u svom totalitetu, totalitetu
  ljudske prirode, 
punoći života. Saznajnim odnosima prethode
  odnosi u životu, pa 
akcenat nije više na Ja koje misli, već na samom životu subjekta. 
Tako na mesto čisto saznajnog subjekta stupa
  život sa svim 
njegovim stvaralačkim mogućnostima. Zato se
  Diltajeva filozofija i 
naziva filozofija života. 
   
  Pod filozofijom života Diltaj misli određene prelazne stepene 
između filozofije i religioznosti, literature
  i poezije, slobodnije 
forme filozofije koje su bliže svakodnevnom
  životu i čovekovim 
životnim potrebama. U mislioce koji poseduju
  takav stav spram 
filozofije i života Diltaj ubraja Marka
  Aurelija, Montenja, Ničea i 
Tolstoja. On smatra da filozofiranje treba da
  sledi iz života i kao 
glavni zadatak filozofije ističe da se život
  mora razumeti iz njega 
samog. Treba odbaciti sve transcendentne
  stavove i obratiti se 
onom što je dato samim životom. 
   
  Usmerenost na razumevanje života razlikuje Diltaja od svih 
drugih filozofa koji nastoje da na poetski
  način predstave svoju 
"životnu filozofiju", kao i od
  iracionalističkih tokova filozofije 
života u kojima se prvenstvo davalo intuiciji,
  instinktu. 
    Reč
  je o istorijski orijentisanoj filozofiji života; šta je čovek, na 
to pitanje može odgovoriti samo njegova
  istorija; Diltaj često 
pojmove život i istorijska realnost koristi kao sinonime, budući da 
je istorijska realnost ona realnost koja je
  ispunjena životom. Na 
isti način, kao sinonime, Diltaj koristi
  pojmove kategorije
  života i 
kategorije istorije. 
   
  Pitanje: kako razumeti
  život, imalo je za posledicu da se 
postavi i pitanje: kako je moguće naučno
  saznanje pojedinih 
ličnosti i kakvim se sredstvima to može
  postići. Ključno u 
razumevanju problema naučnog saznanja
  duhovno-istorijskog 
sveta jeste samo razumevanje razumevanja koje može imati 
različite stepene, zavisno od interesa s kojim
  čovek pristupa 
razmatranju određenog predmeta. Na višim
  nivoima razumevanje 
postaje blisko umeću koje Diltaj naziva
  tumačenje, ili 
 
  | 
   
interpretacija. Istorija nastanka posebne
  discipline koja bi bila u 
vezi sa tumačenjem tekstova ili dokumanata
  ljudskoga duha ima 
svoj početak u prvim pokušajima tumačenja Svetih spisa. 
Sredinom XIX stoleća nauka o tumačenju, ili hermeneutika, dobila 
je zaslugom Šlajermahera svoj definitivni
  oblik. Jedan od njenih 
najvećih problema jeste tzv. hermeneutički krug: s jedne strane 
smisao dela kao celine može se razumeti samo
  iz pojedinih 
njegovih delova (reči, rečenica), a s druge,
  razumevanje nekog dela 
već pretpostavlja opšte razumevanje celine,
  bez čega otrgnuti delo 
iz konteksta čini se besmislenim. 
   
  Tradicionalna hermeneutika interesuje Diltaja kao 
interpretacija ostataka čovekovog života koji
  su se sačuvali u 
tekstu, ali razumevanje života nije analogno
  razumevanju bilo koje 
druge oblasti, jer čovekov život nije ni
  "predmet" ni "tekst". Zato u 
odnosu na život istraživač ne može zauzeti
  neku poziciju "sa stra- 
ne" i polazeći od toga da se ta pozicija
  već poseduje. Kako se radi o 
životu u celini, uporišna tačka ne može biti
  ni neki pojedinačni 
život. Život se može razviti samo iz njega
  samog i to na račun 
novostečenog iskustva. Pošto je metodu
  razumevanja formulisanu 
u raznim humanističkim naukama Diltaj nastojao
  da pokaže na 
planu ljudskog života u celini, njegovo su
  stanovište mnogi odredili 
kao filozofsku hermeneutiku. Treba imati u vidu da pojam 
hermeutika sam Diltaj u svojim radovima nije koristio.
  Prvi je to 
učinio Hajdeger u svojim predavanjima
  (1919-1925), a njega je 
kasnije sledio H.G. Gadamer u svom slavnom
  spisu Istina i metoda 
kojim je dao snažan impuls daljim
  istraživanjima. Sâm Diltaj je 
smatrao kako je temelj naukâ o duhu
  psihologija a ne 
hermeneutika. 
    Za
  razliku od filološke hermeneutike koja se permanentno 
može vraćati tekstu, filozofska hermenutika
  nema tu mogućnost 
budući da se njen predmet, sam život,
  neprestano menja; život je 
nemoguće zahvatiti u svakom konkretnom
  trenutku a svako 
osmišljavanje života ili odnosa u životu bitno
  menja predmet 
istraživanja i deformiše ga u skladu s
  očekivanjima istraživača. 
Zato put razumevanja mora da se odvija kroz
  tzv. "objektivisanje 
 
  | 
   
života"40; reč je o formama koje
  je sam život proizveo i u kojima on 
sam sebe saznaje. Metod filozofije života
  podrazumeva kod Diltaja 
doživljavanje, izražavanje i razumevanje. 
   
  Slava Diltaja u najvećoj meri je posmrtna a i to zahvaljujući 
njegovim učenicima; prva generacija njegovih
  učenika (Herman 
Nol, Eduard Špranger, Teodor Lit) razvila je i
  primenila Diltajevu 
teoriju u oblasti pedagogije; to je razumljivo
  budući da je izvorno 
Diltajeva filozofija bila usmerena na život i
  njegovo 
preobrazovanje, pa je po njegovim rečima
  najviši cilj svake istinske 
filozofije pedagogija u najširem smislu, nauka
  o vaspitanju čoveka; 
zato svaka filozofska spekulacija ima svoj
  smisao samo radi 
delovanja. Zahvaljujući Diltaju pedagogija je
  postala 
univerzitetska disciplina. 
   
  Neposredno nakon prvog svetskog rata recepcija Diltajeve 
filozofije dobija nove impulse i to
  zahvaljujući fenomenologiji i 
filozofiji života; na raskršću ta dva pravca
  1927. sa publikovanjem 
Sein und Zeit Hajdeger je zašao van granica Diltajeve
  filozofije. Na 
to je reagovao Diltajev zet Georg Miš knjigom Filozofija života i 
fenomenologija (1930). 
   
  Radikalizacija diltajevske filozofije života naći će se potom u 
delu Karla Jaspersa, dok će filozofsku
  hermeneutiku na tragu 
Diltaja razviti H.G. Gadamer suprotstavljajući
  se metodologiji 
nauka i kritičkoj teoriji kao i kasnijim
  istraživanjima teorije 
razumevanja (K-O. Apel). 
   
  Posebno uticajan predstavnik filozofije života bio je Georg 
Zimel (1858-1918). Istoriju, ekonomiju, psihologiju, filozofiju i 
istoriju umetnosti Zimel je studirao u Berlinu
  gde je od 1901. bio 
vanredni profesor, da bi od 1914. bio profesor
  filozofije u 
Strasburgu; prvenstveno se bavio socijalnom
  filozofijom i jedan je 
od najznačajnijih sociologa prvih decenija XX
  stoleća. Napisao je 
niz radova iz oblasti istorije, istorije
  filozofije i teorije kulture. U 
njegove sociološke spise spadaju radovi: O socijalnoj diferencijaciji 
(1890), Filozofija novca (1900), Sociologija (1908), Osnovna pitanja 
sociologije (1917); u filozofska dela spadaju: Uvod u nauku o 
 | 
  
 
 
moralu I-II (1892-1893), Kant (1904), Problemi filozofije
istorije 
 
  | 
   
(1895), Kant i Gete (1906),
  Religija (1906), Šopenhauer i Niče 
(1907), Glavni problemi filozofije (1910), Filozofska
  kultura (1922), 
Konflikt savremene kulture (1918). Posle smrti objavljeni su 
njegovi spisi iz oblasti filozofije umetnosti,
  filozofije istorije, 
religije i socijalne filozofije. 
   
  Zimel se ubraja u predstavnike filozofije života prvenstveno 
stoga što kao i Bergson u središte svojih
  istraživanja stavlja pojam 
života, ali za razliku od Bergsona naglasak ne
  stavlja na život u 
prirodi već na život čoveka u društvu. U
  početku su na Zimela 
uticali naturalistički, pragmatistički i
  evolucionistički pristupi 
tumačenju duha, saznanja, mišljenja i istine.
  Pretpostavljao je da 
se može utemeljiti problem istine na
  kategoriji korisnosti. Kantova 
filozofija mu je pomogla u prevladavanju
  uticaja naturalizma i 
utilitarizma. Nakon toga kritikovao je
  ograničenosti Kantovog 
učenja koje su se manifestovale u intelektualističkoj
  orijentaciji 
kantovstva. Kanta je Zimel nastojao da
  "koriguje" uz pomoć Getea 
kod koga je našao da se saznanje objedinjuje s
  delatnošću "svih ži- 
votnih elemenata". Zadatak nove
  filozofije kao filozofije života 
Zimel je video u detaljnom tumačenju od kakvih
  to "životnih 
elemenata" – prirodnih, praktičnih,
  socijalnih, religioznih – zavisi 
saznanje uopšte, kao i saznanje istine
  posebno. 
   
  Zimel se intenzivno bavio filozofijom Bergsona i o njoj držao 
predavanja; podržavao je neke njegove ideje,
  pre svega povratak 
pojmu života, ali ubrzo je utvrdio da je pojam
  života neophodno 
kritički revidirati. Život može da dospe van
  svojih granica 
(transcendencija života), van granica
  aktuelnih formi a to znači da 
može stvoriti još više života. Suština života
  je u tom 
transcendiranju njegovih granica; u tom
  neposrednom 
"prekoračivanju" granica Zimel je
  video bitno svojstvo duhovnog. 
On je nastojao da izgradi most između
  tradicionalne filozofije koja 
je izučavala objektivne forme duha i svesti i
  filozofije života koja se 
bila skoncentrisala na "procesnu"
  stranu stvari. Pred kraj života 
kod njega su klasični momenti prevagnuli u
  odnosu na uticaj 
filozofije života. 
   
  Zimel polazi od toga da je život proces koji se odvija po 
određenim zakonima, ali to nije dovoljno da bi
  se izveo i opšti 
zakon života koji bi omogućio svođenje
  najraznovrsnijih životnih 
 
  | 
   
procesa na neku jednosmernu životnu silu.
  Život je rezultat 
iskonskih procesa i samo su oni potčinjeni
  zakonima prirode. Ako 
za njih ima uslova, onda život nastaje sam po
  sebi. 
   
  Formulišući određene zakone u prirodnim naukama kao 
"zakone prirode", kako je to slučaj
  s Njutnovim zakonom 
gravitacije, ljudi neprekidno uprošćuju i
  pojednostavljuju sliku 
života. Ne može svako uopštavanje biti
  proglašeno prirodnim 
zakonom. Njutnov zakon se proglašava za zakon
  prirode jer 
"prikriva stvarne zakonitosti i prve
  uzroke", a Keplerov zakon nije 
osnovni zakon prirode već samo ocrtava
  određene istorijske 
činjenice koje se odnose na planete". Sve
  je to još složenije kad je 
reč o istoriji. Istorijske pojave su posledica
  mnoštva različitih 
momenata i ne mogu biti podvedene pod nekakav
  zakon kao što su 
to prirodni zakoni. Svaka pojava u životu
  čoveka i čovečanstva je 
jedinstvena, neponovljiva istorijska
  činjenica, rezultat susreta 
mnoštva različitih situacija i slučajnosti.
  Zato je pretenzija nekih 
filozofa da formulišu zakone u kojima bi se
  ogledao tok istorije 
nemoguća. I pri izučavanju istorije ne može se
  ostati na činje- 
nicama, već se moraju sagledati i uzroci koji
  su doveli do 
određenih istorijskih događaja ne
  zaboravljajući pri tom da nema 
nikakvih nužnih uzročno-posledičnih zakona u
  istoriji. 
   
  Kauzalne zakone je moguće fiksirati ali se ne mogu 
proglašavati za prirodne zakone jer mnogo toga
  zavisi od slučajnih 
momenata u životu i ljudskom saznanju; isto
  tako, treba imati u 
vidu da je ljudska istorija principijelno
  nedovršena i da nije 
moguće da se neki kauzalni odnosi iz prošlosti
  projektuju u buduć- 
nost. 
    U
  oblasti etike Zimel je poznat po svojoj kritici Kantovog 
kategoričkog imperativa koji je po njegovom
  mišljenju trebalo 
zameniti individualnim zakonom, dok u oblasti
  sociologije kao 
centralni pojam ističe povratno uzajamno
  delovanje 
(Wechselwirkung) budući da život kao mnogostrani
  proces ne sme 
se objašnjavati stavljanjem naglaska na jednu
  ili drugu grupu 
uzroka. U spisu Filozofija novca (1900) Zimel analizira uticaj 
novca, finansijsko-novčanih odnosa na
  ponašanje i svest ljudi, na 
potiskivanje osećanja i ljudskih želja, na deformaciju
  razuma i 
racionalnosti. Međusobno otuđenje ljudi,
  postvarivanje međuljud- 
 
  | 
   
skih odnosa kao i obezvređivanje kulture
  posledica su vlasti novca. 
Ljudi se sve više koriste stvarima kao
  sredstvima i instrumentima, 
a ne razumeju smisao njihovog delovanja. 
    Iako
  ima ogroman opus, Zimel nije pisao sistematska dela, već 
je kao i većina mislilaca ove orijentacija
  pisao dela više esejskog 
karaktera što nije umanjilo njegov uticaj već
  naprotiv, dovelo da 
velike njegove popularnosti svrstavajući ga u
  red najvećih 
sociologa XX stoleća, pored Dirkema, Pareta i
  Maksa Vebera. 
   
  Odnos prirode i istorije Osvald Špengler (1880-1936)
  je 
podigao na metafizički nivo; krah Nemačke u
  Prvom svetskom 
ratu povezao je s propašću zapadne
  civilizacije; u prirodi dominira 
mehanička nužnost dok je istorija carstvo
  organske nužnosti. Zato 
se istorija može razumeti uz pomoć kategorije
  doživljaja, 
intuitivnim pronicanjem u forme istorijskog
  razvoja. 
   
  Špengler smatra da čovečanstvo nema nikakav cilj, nikakvu 
ideju, nikakav plan kao što svrhu nemaju
  leptiri ili orhideje. 
Čovečanstvo je zoološki pojam lišen bilo
  kakvog smisla. U to doba 
vladajućoj slici istorijskog napretka i
  razvoja Špengler je 
suprotstavio koncepciju o smeni različitih
  civilizacija koje se mogu 
razumeti kao organizmi koji se rađaju,
  razvijaju i propadaju. U 
zatvorenom civilizacijskom prostoru filozofija
  i moral imaju 
apsolutni smisao ali izvan njenih granica, u
  drugoj civilizaciji, oni 
nemaju nikakav smisao. Koliko ima
  civilizacija, toliko ima i 
moralnih sistema. Svaka civilizacija stvara
  sopstvene vrednosti, 
različite od onih koje imaju druge
  civilizacije. Kao i organizmi, 
civilizacije su osuđene na propast. 
   
  Treba imati u vidu da je svojim spisima protiv demokratije, 
liberalizma, parlamentarizma i kapitalizma
  Špengler pred kraj 
života doprineo učvršćivanju nacizma u
  Nemačkoj, ali se isto tako 
ne sme zaboraviti da je u svom delu Propast zapada I-II (1918- 
1922), posebno kad je reč o smeni
  civilizacijskih ciklusa, preuzeo 
niz ideja u to vreme na zapadu nepoznatog
  ruskog mislioca - Niko- 
laja Danilevskog (1822-1885). 
    Po
  svom osnovnom obrazovanju Nikolaj Danilevski je bio 
biolog, botaničar. Bavio se raznim poslovima,
  rukovodio borbom 
protiv filoksere na Krimu, izradio osnovni
  zakon o ribolovu u 
Rusiji XIX veka, bavio se selekcijom, bio
  direktor botaničke bašte 
 
  | 
   
na Krimu. Mnogi ga znaju kao jednog od
  predstavnika sla- 
vjanofilstva, manji broj ljudi zna da su ga
  posećivali Dostojevski i 
Tolstoj. A treba znati da je autor dvotomnog
  dela Darvinizam 
(1885; 1889), kao i mnoštva publicističkih
  spisa. Svoju sociološku 
teoriju Danilevski gradi po uzoru na tada
  vladajući organicizam u 
nauci. Njegova teorija "kulturno-istorijskih
  tipova" (koja je ubrzo 
postala osnova slavjanofilstva u vreme
  njegovog prelaska u pan- 
slavizam) bitno je uticala na Špenglera kome
  je bilo poznato delo 
Danilevskog Rusija i Evropa (1871)
  u kome se autor oslanja na 
rezultate bioloških nauka i po analogiji tome
  da ne postoji opšti 
biološki zakon zaključuje kako ne postoji ni
  opšti i jedinstveni plan 
po kome se razvijaju istorija i društvo pa
  stoga ne može postojati 
ni opšta istorija kao nauka. 
    Ovo
  poslednje on dokazuje pozivanjem na činjenice koje uzima 
iz istorije: podela istorije na staru, srednju
  i novu ne može se 
održati zato što su se u svakom od tih perioda
  razni narodi nalaze 
na različitom stepenu razvoja. Tako, pogrešno
  bi bilo tvrditi da se 
pad Rimske Imperije poklapa s početkom
  srednjeg veka jer u to 
vreme u Indiji i Kini nema nikakvih promena i
  te zemlje ostaju na 
ranijem nivou razvoja. Širenje hrišćanstva,
  kod raznih naroda 
zbiva se u različito vreme, pa i to jasno
  pokazuje da je nemoguća 
izgradnja jedne jedinstvene istorije. Granicu
  između srednjeg i 
novog veka vremenski je nemoguće odrediti ne
  samo u raznim 
delovima sveta, no čak ni u okvirima pojedinih
  društava na istom 
kontinentu. 
    Ali,
  ako se narodi razvijaju neravnomerno, što znači da ne 
postoji realno čovečanstvo u celini, to ne
  znači da ne postoje 
kulturno-istorijski tipovi kao izdvojene forme
  postojanja 
čovečanstva koje i jedine mogu biti predmet
  izučavanja istorije i 
sociologije. Ideja o cikličnom shvatanju
  vremena u istoriji, to je ono 
što će takođe Špengler preuzeti od Danilevskog
  kome duguje za 
deo svoje slave. 
   
  Međutim, kad je reč o orijentaciji u filozofiji koju uobičajeno 
nazivamo danas filozofija života ne sme se zaobići originalna 
varijanta filozofije života kakvu nalazimo kod
  slavnog ruskog 
filozofa Semjona Franka (1877-1950)
  koji naspram čulne i 
intelektualne dimenzije našeg opstanka posebno
  tematizuje du- 
 
  | 
   
hovnu dimenziju koja je slivena s našim životom i za to uvodi
  nov 
pojam - živo znanje. Frank
  je započeo studije prava na 
Moskovskom univerzitetu, a koje je morao
  prekinuti zbog učešća u 
studentskom pokretu a pod uticajem tada
  naprednih 
marksističkih ideja. Godine 1899. prelazi u
  Berlin a naredne 
godine objavljuje u Moskvi spis Marksova teorija vrednosti i njen 
značaj; nekoliko godina ranije objavio je u zborniku Protiv 
idealizma spis o etici ljubavi kod F. Ničea. U to vreme
  raste u 
Rusiji interes za Ničea i Frank je zajedno s
  F. Zelinskim, G. 
Račinskim i J. Bermanom jedan od glavnih
  urednika sabranih 
dela Ničea koja su počela da izlaze 1909. ali
  je projekat ostao 
nedovršen. Nakon završenih studija Frank radi
  kao slobodni pisac, 
prevodi i piše recenzije u domaćim i stranim
  časopisima. Od 1907. 
urednik je časopisa Русская мысль i u njemu objavljuje svoje 
radove sabrane kasnije u knjigama Filozofija i život (1910) i Živo 
znanje (1923). Već iz naslova ovih dela vidna je misao-vodilja 
Franka: stvoriti novu "filozofiju
  života" skoncentrisanu na život 
znanja. Od 1913. Frank je docent Petrogradskog
  univerziteta a 
1913. odlazi u Nemačku na specijalizaciju i
  rezultat tog boravka je 
disertacija Predmet znanja. O osnovana i granicama apstraktnog 
znanja odbranjena 1916. Naredne godine objavljuje knjigu Ljud- 
ska duša. Uvod u metafiziku duševnog
  života koju je zamislio kao 
drugi deo filozofske trilogije, a čiji je
  treći deo (Duhovne osnove 
društva) objevljen tek 1930 u Parizu. U leto 1917.
  postavljen je za 
dekana Istorijsko-filozofskog fakulteta u
  Saratovu. Nakon četiri 
godine prelazi u Moskvu i učestvuje u
  osnivanju Filozofskog 
instituta i Akademije duhovne kulture. Nakon
  kratkog vremena 
brodom sa drugim filozofima odlazi iz Rusije i
  nastavlja svoju 
filozofsku delatnost u Berlinu gde je jedan od
  osnivača Ruskog 
naučnog instituta i drži predavanja na
  Religiozno-filozofskoj 
akademiji koju je osnovao Berdjajev. U
  emigraciji je objavio niz 
knjiga: Pad idola (1924), Smisao života (1926), Duhovne osnovne 
društva (1930), Svetlo u tami (1949)
  i dr. Nakon dolaska nacista 
na vlast u Nemačkoj emigrirao je 1937. u
  Francusku a 1945. u 
Englesku gde je napisao poslednje svoje delo
  objavljeno 
posthumno, Metafizika ljudskog opstanka. 
   
  Filozofija Franka je
  krajnje originalna; na tragu ideja Platona, 
Dekarta, Kanta i Hegela, kao i njegovih
  savremenika, Bergsona, 
 
  | 
   
Koena, Natorpa, Rikerta, Vindelbanda,
  Kasirera, Huserla, Šelera, 
Djuija, Rasela, Diltaja, Zimela. Frank
  promišlja niz tema 
savremene filozofije kao što su: problem
  sveta, čoveka, društva, 
saznanja, kulture. Glavna ličnost u istoriji
  filozofije za Franka je 
bio Nikola Kuzanski, posebno njegovo učenje o
  apsolutu sa 
stanovišta "učenog neznanja" kao i
  ideja o coincidentia 
oppositorum. 
   
  Centralna ideja Frankove
  filozofije jeste ideja bivstvovanja kao 
nadracionalnog jedinstva i ona Franka vodi osnovnom
  pitanju 
celokupne istorije filozofije: problemu
  bivstvovanja sadržanom u 
pitanju "šta u osnovi svega jeste";
  on dolazi do zaključka da je 
empirijski svet širi od onog što se o njemu
  obično misli i da se em- 
pirijski svet ne može svesti na materijalni
  svet; pravo bivstvovanje 
nije identično materijalnom bivstvovanju.
  Pojave duševnog života 
takođe pripadaju realnosti i pri tom nisu
  manje objektivne od 
materijalnih predmeta i događaja. 
   
  Realnost je satkana od materijalnih kao i od psihičkih pojava. Ali 
svakoj realnosti koju uvodimo u svet mi smo
  prinuđeni da 
suprotstavimo još širi pojam realnosti u koji
  osim realnosti ulazi i 
nešto nadvremeno – idealno bivstvovanje.Tako,
  po Franku, istinski 
totalitet je zbir realnosti i idealnog
  bivstvovanja. Uvodeći pojam 
"idealnog bivstvovanja" Frank se
  poziva na Platona i platoničare kao 
i na Kanta. Idealno bivstvujuće bivstvuje kao
  nadprostorno i 
nadvremeno jedinstvo. 
   
  Poput drugih filozofa i Frank nastoji da izgradi filozofiju života; 
originalnost njegove pozicije je u tome što
  filozofiju života Frank 
gradi uz pomoć pojma živo znanje; smisao ovog stanovišta je u 
tome da ono što saznajemo ne dolazi nam spolja
  kao nešto različito 
od nas samih, već kao nešto što je sliveno s
  našim životom. Naša 
misao nastaje i razvija se iz dubina
  samootkrivajuće i samo- 
razvijajuće realnosti; to što mi osećamo kao
  naš život otkriva nam 
se kao ono što je nedeljivo i prisutno u našem
  životu. To znanje 
nastaje u dubini našeg životnog iskustva iz
  kojeg kao iz osnove 
izrasta misao kao "predmetno
  znanje". 
   
  Pojam predmetnog znanja je centralna tema Frankovih 
gnoseoloških istraživanja izloženih u
  istoimenom delu Predmet 
znanja; ovo delo sabira sva dostignuća u evropskoj
  filozofskoj 
 
  | 
   
literaturi iz oblasti gnoseologije i ono se
  može odrediti kao 
ontološka gnoseologija. Frank opovrgava subjektivističke i trans- 
cendentalističke koncepcije koje saznanje čine
  najvišim pojmom i 
osnovom teorije saznanja i pri tom analizira
  gonseološka učenja od 
Dekarta do Kanta, kao i učenja neokantovaca,
  Huserla i Bergsona; 
smatra da se smisao svakog znanja sastoji u
  odnosu predmeta i 
njegovog sadržaja i pri tom se poziva na
  Huserlovu kritiku 
prihologizma izloženu u Logičkim istraživanjima i ističe kako se 
mora odbaciti rasprostranjeno shvatanje
  pozitivista o tome kako se 
iskustveno rasuđivanje svodi samo na analizu
  (ili sintezu) opažaja. 
Kritikujući senzualizam Frank sledi radove
  Kanta, Huserla i 
Štumpfa, kao i ruskih filozofa V. Solovjova i
  L.M. Lopatina i 
zaključuje da nikakav sadržaj znanja nije dat
  neposredno u sa- 
mom materijalu znanja a da je samo znanje
  usmereno na 
nepoznat, izvan granica imanentnog,
  transcendentni objekt. U tom 
slučaju javlja se pitanje: kako predmeti koji
  su van granica 
predmetno datog mogu biti predmet našeg
  saznanja? Kako se 
može dokučiti sam predmet koji zalazi izvan
  granica samog sebe i 
kako mi to uopšte možemo znati. Frank
  kritikuje rešenja koja su 
dali predstavnici naivnog realizma, ali i ona
  koja se nalaze kod 
Berklija i Kanta (mada Kanta tumači u duhu
  neokantovaca). Kada 
Kant tvrdi kako svest sama stvara svoj predmet
  tada dolazi 
zapravo do "uništavanja" stvari same
  po sebe odnosno, trans- 
cendentnog predmeta. Svest je, ističe Frank,
  izvor misli o 
predmetu i ono što nazivamo predmetom jeste
  samo posebna 
forma svesti – korelat jedinstva apercepcije.
  To se dogodilo stoga 
što je Kant toliko raširio prostor svesti da
  je ona obuhvatila i 
oblast samog predmeta. Dosledno razvijanje
  ideje transcendental- 
nog idealizma dovelo je do njegovog
  samouništenja. Posledica toga 
je pozicija koju Frank određuje kao imanentni objektivizam i mada 
ona u odnosu na neokantovske škole kao i u
  odnosu na Huserlovo 
učenje o intencionalnosti ima određene
  prednosti, ta pozicija je i 
sama suštinski neodrživa. 
    Frank kritikuje transcendentalizam kakav
  nalazi kod Huserla 
i po kome je čista svest poslednji osnov
  teorije saznanja i svoju 
poziciju određuje kao apsolutni realizam čime se zapravo 
suprotstavlja svim oblicima subjektivizma i
  transcendentalizma. 
 
  | 
   
Frank smatra da je Dekart s učenjem o cogitu
  bio na dobrom putu 
da dospe do samog bivstvovanja, ali da u
  svojim namerama nije 
uspeo jer je ostao sputan zabludama
  transcendentalizma. Dekart 
u svojoj čuvenoj formuli nije uspeo da vidi da
  iz nje izranja 
bivstvovanje samo koje se ne dobija uz pomoć
  svesti već 
neposredno, budući da smo mi sami
  bivstvovanje. Apsolutni rea- 
lizam ne polazi od svesti već od bivstvovanja
  koje je polazna tačka 
svih teorija. Shvatanje Franka da je polazište
  apsolutnog
  realizma 
samo bivstvovanje približava se poznom
  Hajdegeru i nije slučajna 
izjava Franka pred kraj života da mu je
  Hajdegerova pozicija iz 
Holzwege veoma bliska i da nemački filozof na najbolji
  način u tom 
delu izražava Frankovu intuiciju koja ga je
  pratila sav život. 
    U
  drugom delu svog spisa Predmet znanja, gradeći filozofsku 
psihologiju, Frank ukazuje na to da je
  isključivanje pojma duše iz 
psihologije i filozofije negativno uticalo na
  razvoj tih disciplina jer 
učenje o duši i čovekovom životu nije umeće
  ili vera već znanje, i 
da je učenje o duši moguće i neophodno i to u
  obliku egzaktnog 
naučnog znanja. Frank stoga nastoji da
  rasvetli višeslojni ljudski 
duševni život; pod dušom Frank razume neposrednu celovitost du- 
ševnog života, odnosno naše sopstveno biće
  koje mi svakog časa 
neposredno doživljavamo. Da bi se dospelo do
  biti psiholoških 
pojava Frank svakom psihologu i filozofu
  preporučuje da napusti 
prirodni stav i izvrši svojevrsnu redukciju.
  Dok je čovek u 
svakodnevnom životu okupiran predmetnom
  stranom sveta i na- 
šeg duha, zadatak filozofa koji ispituje dušu
  i duševni život jeste u 
tome da istraži duševni život kao takav tako
  što će neposredno zaći 
u njega. Duševni život obuhvata sve oblike
  svesti i u kontekstu 
filozofske psihologije kakvu razvija Frank
  deli se na tri oblasti: 
svest kao neposredno doživljavanje, predmetnu
  svest i samosvest. 
    Iako
  je svest neodeljiva od duševnog života, sa svešću se ne 
iscrpljuje sfera duševnog života; suštinskije,
  dublje i daleko 
neposrednije svojstvo duševnog života u
  njegovoj sveukupnosti 
jeste momenat neposrednog bivstvovanja i to u
  istoj meri u kojoj je 
život iskonskiji od svesti a delovanje
  iskonskije od mišljenja; 
duševni život je prvo realna moć a tek potom
  nosilac svesti. Sa 
stanovišta života i bivstvovanja duševni život
  je utemeljujuća 
realnost, dok je svest samo mogućnost
  (potentia), sirovi materijal 
 
  | 
   
za realnost. Duševni život nije identičan sa
  svešću, a svest nije 
njegovo odlučujuće i presudno svojstvo. 
   
  Osobine duševnog života su besformnost, kontinuiranost i 
neograničenost; prvi koji se približio novom
  shvatanju duševnog 
života bio je Lajbnic s učenjem o monadi čiji
  unutrašnji svet 
obuhvata svu vasionu pa čak i boga, ali on tu
  beskonačnost 
predstavlja mutno time što je kao svojstvo
  duševnog života istakao 
potencijalnu beskonačnost. Besformnost
  duševnog života izražava 
se kao njegova ne-vremenost a tek sa znanjem
  mi se uzdižemo nad 
vreme i živimo u večnosti. Zahvaljujući pamćenju
  mi u sadašnjosti 
možemo obuhvatiti prošlo. Zato, za razliku od
  saznanja duševni 
život se nalazi negde na
  "periferiji", ali on je sav "potopljen" u 
sadašnjosti koja nije neki matematički
  trenutak nego "bezoblično 
trajanje". Saglasno s Bergsonom Frank uz
  pomoć pojma trajanja 
ističe dinamizam duševnog života, ali ističe
  da dinamizam 
duševnog života nije identičan s tokom
  vremena. Pojam 
promenljivosti treba na duševni život
  pažljivije primenjivati. Bolje 
je duševni život porediti s talasima okeana no
  s bespovratnim 
tokom reke. 
   
  Polazeći od tradicionalnog shvatanja duše Frank razlikuje 
njene intelektualne, emotivne i voljne
  manifestacije; polazeći od 
duševnog života kao stihije, potencije,
  haotičnog materijala, Frank 
prelazi na istraživanje "konkretnog duševnog
  života" i moći koje je 
oblikuju. Duša nije subjekt svesti već subjekt
  duševnog života; tu 
nije reč o idealnom nosiocu svesti već o
  prisutnosti realnog centra 
delatnih sila duševnog života i sve to vodi
  zaključku o nužnosti eg- 
zistencije ne pojedinačnih duša ili svesti već
  o intersubjektivnoj, 
opšteljudskoj, kosmičkoj duši. Zato za Franka
  pojmovi kao što su 
"duša naroda" ili "ljudski
  genije" nisu prazne apstrakcije već 
originalna, živa, konkretna bića koja se
  manifestuju na svakom 
koraku i njegov filozofski sistem kao svoj
  treći deo ima socijalno- 
filozofski deo izložen u spisu Duhovne osnove društva. Nalazeći se 
u dubokom saglasju i intenzivnom unutrašnjem
  dijalogu s 
filozofijom njegovog vremena, filozofija
  Semjona Franka još uvek 
čeka svoje prave tumače i nastavljače; možda i
  zato što njegovom 
filozofskom koncepcijom, skoncentrisanom na
  razjašnjenje 
pojmova bivstvovanja, čoveka i njegove
  egzistencije, ali i pitanja o 
 
  | 
   
bogu, bogočoveku i saznanju boga, dominiraju
  filozofske a ne 
teološke ideje, pa se celokupno delo Franka
  nalazi u senci 
drugorazrednih ruskih religioznih mislilaca
  koji su odavno moda 
 | 
  
 
 
ali ne i predmet istinskog
razumevanja. 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
 
Comments
Post a Comment