Kada se govori o novovekovnoj filozofiji uvek se postavlja
pitanje novine kojom se odlikuje
novovekovlje; mnogi su skloni da
simptome novog vide na samom početku XIV
stoleća, kada se
javlja nova umetnost i nova muzika; ne manji
broj smatra da novo
doba počinje već sa pojavom religiozne
reformacije i njenim
zahtevom za oslobođenjem i obnovom duhovnog
života; bilo bi
stoga krajnje pogrešno suprotstavljati
religiozni duh reformacije
duhu renesanse jer ako se kao najpreči zadatak
javlja razvijanje
naukâ i saznanjâ, tada filozofija mora ići
samo putem koji je
trasirala upravo reformacija svojim zahtevom
za vraćanje
hrišćanstva izvorima. Nimalo slučajno, pitanje
o izvorima i
temeljima saznanja i celokupnog mišljenja
jedno je od
dominantnih pitanja čitave novovekovne
filozofije, i ne treba da
čudi što se nova filozofija rađa upravo s
pitanjem o uslovima i
izvorima čovekovog razuma, sa pitanjem o
prirodi i granicama čo-
vekovih saznajnih moći, a to se zbiva u prvoj
trećini XVII stoleća.
Sasvim je razumljivo što će se filozofija u
naredna dva stoleća
intenzivno razvijati upravo u zemljama koje je
najviše potresla
reformacija; u Francuskoj, Nizozemskoj, Engleskoj
i u zemljama
nemačkog govornog područja.
Nova
filozofija nastojala je da stvari razume oslanjajući se na
čovekove saznajne moći, a usled neograničenog
ubeđenja da je tako
nešto i moguće, ta filozofija ima karakter dogmatizma.
Pretpostavljajući da je saznanje moguće i da
je njen predmet
priroda stvari, nezavisna od uslova saznanja,
nova filozofija je sve
pojave, kako prirodne tako i duhovne,
objašnjavala polazeći od
prirode pa je stoga imala karakter naturalizma. Međutim, kako
saznajna sposobnost mora biti jedna a čovek
poseduje dve
sposobnosti - čulnost i razum, moć opažanja i
moć mišljenja -
odmah je nastao spor između dva moguća izvora
saznanja: jedni su
smatrali da se stvari mogu saznati oslanjanjem
na čula, a drugi na
razum; jedni su insistirali na iskustvu
(empeiria), drugi na
razumu (ratio) kao jedinom filozofskom
sredstvu tako smo dobili
dva smera istraživanja: empirizam i racionalizam. Empiristička
filozofija je počela sa Frensisom Bekonom i
formirana je za kratko
vreme (1605-1623) da bi se potom nastavila sa
Tomasom Hobsom i
osnivačem senzualizma Džonom Lokom (1690),
dobivši svoj
konačni oblik u englesko-francuskom
prosvetiteljstvu (1710-1740),
pre svega sa Volterom. Racionalistička filozofija
počinje sa
Dekartom, nastavlja se sa Spinozom i dovršava
u delu Lajbnica
(1637-1714), Volfa i nemačkom
prosvetiteljstvu.
Nakon dva stoleća došlo se do uvida da činjenica saznanja ne
može biti dogmatski objašnjena ni sa
empirističkih ni sa
racionalističkih pozicija te su obe te
orijentacije završile u
skepticizmu Dejvida Hjuma; tako se filozofija
našla u situaciji ne
da pretpostavlja već da istražuje mogućnosti
saznanja; pokazalo se
da je priroda stvari uslovljena njihovom
saznatljivošću i da je
problem saznanja najpreči zadatak svake
filozofije; sa Kantom,
započela je kritička epoha i u znaku
kriticizma razvijalase sva
filozofija XIX stoleća da bi potom nastupilo
vreme velike filozofije
čija je kruna Hegel i u čijoj se senci ali i u
sporu sa njim nalazi sva
potonja filozofija. Druga polovina XIX i
čitavo XX stoleće ispunjeni
su filozofskim sporovima, sukobima različitih
filozofskih
orijentacija koje su nicale kao pečurke posle
prve jesenje kiše.
Filozofi su se sporili, često zaboravljajući i
predmet samoga spora;
ne mali broj njih govorio je da je vreme
filozofije nepovratno
prošlo, da ona mora biti prevladana, da se iz
nje mora izaći... kuda,
malo je ko znao da kaže. U poslednje vreme niz
postmodernih
filozofa, na transparentno lepršav način,
izokrećući temeljne
filozofske stavove jednostavnim menjanjem
predznaka, smatra
kako se sve dovelo u pitanje, kako je sve
relativizovano i
sahranjeno u grobnici ne-supstancijalnosti.
Godine, ipak, prolaze, napisano je napisano, prašina se sleže, i
premda još uvek u nemogućnosti da se makar
približimo Proklu,
ne zaboravljajući njegovu životnu devizu,
iznova se vraćamo
Platonu: "Onaj čovek, naime, koji sa
Muzama druguje na uman
način, neće smatrati da harmonija, koja u sebi
sadrži pokrete
srodne kružnim kretanjima naše duše, treba da
služi samo
nerazložnoj nasladi, kao što je to u naše
vreme slučaj, nego će ona
za njega biti dar Muza, pomoćnik koji kružno
kretanje duše,
postalo u nama kao neusaglašeno, dovodi u
stanje uređenosti i
saglasnosti sa samim sobom. A i ritam su nam
iste te Muze dale sa
istom namerom: da nas, naime, čuva od
nedostataka mere i
oskudice u ljupkosti, svojstvenih većini
ljudi" (Tim., 47ce).
Uobičajeno je da izlaganje o nastanku moderne filozofije,
započne tvrdnjom kako ona nastaje sa Rene
Dekartom (1596-1650)
i Frensisom Bekonom (1561-1626), da se sa ovim
filozofima zbiva
radikalan prelom u istoriji filozofije i da ne
postoji kontinuitet
između srednjovekovne i novovekovne misli. Ovo
je shvatanje
posledica dugo prisutnog verovanja da u
srednjem veku nije bilo
nikakve filozofije i da grčka filozofija ima
svoj nastavak tek u XVII
stoleću. Tako nešto tvrditi pogrešno je, iz
najmanje dva razloga: (a)
pažljivijim proučavanjem srednjovekovne filozofije
lako će se uočiti
kako ona sve više stiče priznanje kao posebna
oblast istraživanja i
da diskontinuitet i nije tako veliki, posebno
kad se zna da već u
srednjem veku postoje naglašeni zahtevi za
empirijskim
istraživanjima, da srednjovekovni nominalizam
u velikoj meri
anticipira kasniji empirizam, da Nikola
Kuzanski negoveštava
neke Lajbnicove teze, a da su Dekart i Lok pod
većim uticajem
sholastičke filozofije no što se to ranije
uočavalo; konačno (b)
potpuno se zapostavlja neprekinut razvoj
filozofije u Vizantiji sve
do Grigorija Palame (XIV stoleće), pa ako je o
nekom diskontinui-
tetu reč, onda se prekid dogodio na teritoriji
današnje zapadne
Evrope i to već u VI stoleću.
S
druge strane, negiranje svakog kontinuiteta znak je
nekritičkog naglašavanja "novine"
koja se sreće kod filozofa XVII
stoleća, a koji su daleko više dužnici
prošlosti no što to oni
priznaju; srednjovekovno mišljenje je
pripremilo put onom što će
potom doći i uticaji sholastike na Dekarta
(pored sve novine koju
sadrži njegova filozofija) više su no
očigledni.
Ipak, i razlike su više no očite: (a) ako se u srednjem veku
pisalo na latinskom jeziku, s nastankom
moderne filozofije počinje
se pisati na meternjim jezicima: francuskom
(Dekart, Volter,
Ruso), nemačkom (Lajbnic), engleskom (Lok,
Hjum)), iako na
latinskom (kao i na maternjem jeziku) pišu i
Dekart, Bekon, Hobs
i Lajbnic, a Spinoza samo na latinskom; (b)
dok su se u srednjem
veku pisali komentari standardnih dela,
moderni filozofi (bez
obzira na kom su jeziku pisali) stvaraju
originalne rasprave čija
forma više nije forma komentara; (c)
srednjovekovni filozofi su u
većini slučajeva bili univerzitetski profesori
i komentare svima
poznatih tekstova pisali su jezikom učenog
sveta; moderni filozofi
prekantovskog perioda u većini slučajeva nisu
se bavili
akademskim pozivom: Dekart nikad nije uspeo da
postane
profesor univerziteta kao ni Spinoza (koji je
u jednom trenutku
dobio poziv iz Hajdelberga da tamo bude
profesor), Lajbnic je bio
više diplomata i svetski čovek, nesklon
obavezama koje podrazu-
meva profesorski poziv, Lok je zauzimao mesta
u državnoj službi,
Berkli je bio biskup, a isto važi i za sve
francuske mislioce XVIII
stoleća.13 To znači da je originalna
i kreativna filozofija XVII i
XVIII stoleća nastajala van univerziteta, da
su je stvarali sveži i
originalni umovi a ne tradicionalisti, i to je
razlog što su ta nova
dela poprimila formu rasprava a ne komentara.
Pogrešno bi bilo misliti kako je u srednjem veku sva filozofija
bila u službi teologije a da je moderna
filozofija bila oslobođena
teoloških dogmi; već se Toma Akvinski zalagao
za nezavisnost
filozofije kao posebne oblasti istraživanja a
tokom XIV stoleća niz
mislilaca ističe zahtev za odvajanjem filozofije
od teologije (što je
prirodna posledica nominalističke kritike
tradicionalne metafizi-
ke); s druge strane, ne treba gubiti iz vida
da je Rene Dekart
pokušavao da uskladi svoje filozofske ideje sa
zahtevima katoličke
dogme, da je Berklijev cilj bio da ljude vodi
ka spasonosnim
idejama evanđelja. Nesporna je progresivna
emancipacija filozofije
od teologije, ali jasna je i razlika između
Tome i Dekarta: Toma je
pre svega bio teolog, a Dekart filozof; u
srednjem veku teologija je
bila najviša nauka a bilo je i teologa koji su
se bavili i filozofijom; u
novo doba imamo filozofe koji su i iskreni
hrišćani, no ovo drugo ne
utiče odlučujuće i na njihovu filozofiju.
Ovde
treba istaći naučni pokret renesanse i novo shvatanje
nauke; činjenica je da za razliku od Bruna,
koji je ipak
spekulativni filozof prirode, Galilej to više
nije (Kepler je negde
između njih, posebno kad nastoji da objasni
muziku sfera);
renesansna nauka je podsticala stvaranje
mehanicističke slike
sveta koja će uskoro postati vladajuća i doprineti
da se sva
istraživanja skoncentrišu na proučavanje
prirode; za ove nove
mislioce (koji nisu ateisti) bog je tvorac
sveta, ali svet se nakon
svog nastanka dalje razvija po mehaničkim
zakonima i priroda se
shvata kao dinamičan sistem tela u kretanju
čija se inteligibilna
struktura može matematički izraziti; prirodu
je moguće istraživati
bez obraćanja bogu i posve je razumljivo što
deizam postaje
vladajuća doktrina tog vremena.
Deisti ne dovode u pitanje božiju egzistenciju već poriču
njegovo uplitanje u zbivanja u svetu nakon
njegovog nastanka;
svet se istražuje kao i ranije, ali, dok je za
Bonaventuru svet bio
samo senka, udaljena objava božanskog porekla
boga, sada se
naglasak stavlja na istraživanje kvantitativno
odredljive imanen-
tne strukture sveta i na njegov dinamički
proces. Teološki
orijentisani metafizičar ističe finalnu
uzročnost, a naučnik delatnu
uzročnost koju otkriva u matematički
odredljivom kretanju.
Ova
promena interesovanja posledica je razvoja fizike kao i želje
da se filozofija koristi za otkrivanje nove
istine o svetu; Frensis
Bekon naglašava značaj empirijskog i
induktivnog izučavanja
prirode kako bi se povećale čovekove moći nad
materijalnom
sredinom; insistira se na izučavanju koje
treba sprovesti bez obzira
na autoritete i ističu praktične posledice
novih otkrića koja menjaju
svet; jedna od glavnih Dekartovih primedbi
upućenih sholastici nije
u tome da je ova pogrešna (jer sistematiše
poznate istine), već u
tome što je nemoćna da otkrije nove istine. Ni
Bekon, ni Dekart,
koliko god bili svesni činjenice da stoje na
pragu nove epohe, nisu
bili svesni toga u kojoj su meri bili
zarobljenici ranijih shvatanja.
Zato, još jednom treba ukazati na mit o bezpretpostavnosti
nauke XVII stoleća; mora se znati da Galilej
samo objašnjava i
dokazuje ono što je od ranije bilo poznato;
već je Leonardo znao i
za kretanje po inerciji i za zakon promene
rastojanja pri
slobodnom padu. Ako je reč o nekom radikalnom
prekidu sa tradi-
cijom onda taj prelom treba tražiti u XIII
stoleću kada zapravo i
nastaje nova nauka kao posledica promišljanja
alternativnih
rešenja učenjima koja su bila zabranjena po
nalogu pariskog
episkopa Etjena Tampea14 1270. i 1277. godine. U to vreme, dotad
deduktivni stavovi počinju da se tumače kao
hipotetički (secun-
dum imaginationem) a kosmološke teorije
postaju tek moguća
objašnjenja, čime i sam pojam teorije dobija današnje značenje.
Upravo u XIII stoleću počinju da se osporavaju
filozofske
pretenzije razuma na apsolutnu istinu i čovek
počinje da se okreće
onom što ga okružuje, onom stvorenom; upravo
tada se javlja
ekspetriment kao nova metoda.
Razvoj renesansne nauke uticao je na filozofiju i time što nije
postojala jasna razlika između fizike i
filozofije: fizika je važila za
eksperimentalnu filozofiju; astronomija,
fizika i hemija i dalje
behu delovi filozofije i njihov uspešan razvoj
podstakao je kod
filozofa ideju o potrebi izgradnje nove nauke
o čoveku. Psihološka
istraživanja dugujemo filozofima: Dekart je
pisao o strastima duše
i izložio teoriju kojom objašnjava interakciju
duha i tela; Spinoza
je pisao o ljudskom saznanju, o strastima i o
usklađivanju
očigledne svesti o slobodi s determinizmom
koji je zahtevao njegov
sistem; svi vodeći engleski empiristi bave se
problemom saznanja i
nastoje da odgovore na pitanje: kako nastaju naše ideje? Lajbnic
piše o nesvesnom dva stoleća pre Frojda; njemu
dugujemo i ideju o
pragu svesti. Hjum govori o potrebi razvoja
nauke o čoveku na
empirijskoj osnovi i govori kako je prirodna
filozofija ustanovljena
na eksperimentalnom ili empirijskom temelju.
Baveći se kretanjem tela Galilej je svoja istraživanja ograničio
na probleme fizike i astronomije i nije
slučajno što je mehanicizam
bio najrasprostranjenije shvatanje sveta da bi
svoj najviši izraz
našao u vulgarnom materijalizmu francuskih
prosvetitelja XVIII
stoleća, koji će poput Lametrija nastojati da
do kraja izvedu
konsekvence Dekartovog učenja u kome su videli
svog
neposrednog preteču; ali dok je Dekart u
određenom trenutku
napustio mehanicističko shvatanje sveta,
Lametri ga je nastavio
pokušavajući da pokaže kako čovekovi psihički
procesi nisu ništa
manje no fizički, i da mogu da se objasne na
osnovu me-
hanicističke i materijalističke hipoteze.
Za
modernu filozofiju prirode je karakteristično da se zakoni
prirode ne tumače kao posledica večnog
božanskog zakona, kako je
to slučaj kod Tome Akvinskog; na mesto
teologije sad stupaju
prirodne nauke; poverenje u njih podstaknuto
je uspešnim
razvojem fizike koja se u tom času još nije
toliko osamostalila da bi
mogla istisnuti filozofiju i pretvoriti je u
svoju pomoćnicu.
Uobičajena je podela prekantovske moderne filozofije na dve
glavne struje od kojih jedna obuhvata
racionalističke sisteme na
kontinentu (od Dekarta preko Spinoze do
Lajbnica i njegovog
učenika Volfa), a druga britanski empirizam
zaključno sa
Hjumom.
Racionalizam je pravac u teoriji saznanja koji smatra da je
objektivnu stvarnost moguće spoznati samo
mišljenjem, tj. da je
spoznaja data samo u našem umu, razumu,
intelektu. Filozof
racionalista je, dakle, onaj koji se oslanja
na upotrebu vlastitog
uma i koji ne pribegava mističkim
konstrukcijama i intuicijama.
Racionalisti prihvataju ideju o urođenim,
apriornim istinama:
smatraju da su izvesne istine virtuelno
urođene u tom smisle da
iskustvo samo pruža priliku u kojoj duh
vlastitom svetlošću opaža
njihovu istinitost. Drugim rečima: postoje
istine koje su nezavisne
od čulnog opažanja i iskustva i koje ne potiču
iz iskustva, tj. ne
predstavljaju induktivna uopštavanja iz
iskustva pa im ne treba
empirijski dokaz jer su proizvod "čistog
mišljenja"; te istine su
spoznaje a priori, urođeni oblici uma. Prema
Lajbnicu, mada takve
istine nisu eksplicitno poznate od prvog
trenutka svesti, one su u
nekakvom neodređenom smislu prethodno
formirane u strukturi
duha, a to znači da su virtuelno a ne aktuelno
uređene.
To
još uvek nije razlog da se čulno iskustvo odbacuje kao jedan
od mogućih izvora saznanja; Dekart određuje
pojam iskustva, bavi
se eksperimentom, i često se poziva na
iskustvo; Lajbnic se isto
tako bavi prirodno-naučnim istraživanjem i
tako se nalazi i na
poziciji empirizma; sve to pokazuje kako se
empirizam i
racionalizam ne mogu apsolutno odvojiti i
jedan drugom
suprotstaviti pošto su međusobno uslovljeni;
stavljanjem
racionalnog momenta u prvi plan ističe se
logička, spoznajna
primarnost i vrednost našeg uma u spoznajnom
aktu. Svojim
stavom o podudarnosti stvari i intelekta
racionalistička pozicija
implicitno nosi u sebi pretpostavku o
zakonitoj konstituiranosti
stvarnosti, kao i pretpostavku o mogućnosti
njene spoznaje, a što
će za posledicu imati shvatanje da je
sveukupna stvarnost
racionalna i umna.
Verovanje u samoočevidna načela nije novina XVII i XVIII
stoleća; srednjovekovni metafizičari su takođe
govorili o
samoočevidnim načelima ali Toma nije video
razlog da ih smatra
urođenim; ono što je zajedničko Dekartu,
Spinozi i Lajbnicu jeste
uverenje da se iz takvih načela može
dedukovati sistem istina koji
sadrži punu informaciju o svetu; njihov ideal
je deduktivni sistem
istinâ analogan matematičkom sistemu, no takav
sistem koji je
sposoban da uveća naše informacije o
stvarnosti. Spinoza u svojoj
Etici nastoji da izloži istinu o stvarnosti i čoveku na jedan
kvazimatematički način polazeći od aksioma i
definicija, i
sistematskim dokazivanjem dolazi do skupa
zaključaka čija je
istinitost apsolutno izvesna. Lajbnic je
zamislio ideju jednog
univerzalnog simboličkog jezika i univerzalne
logičke metode,
računa pomoću kojeg bismo mogli ne samo da
sistematizujemo
celokupno postojeće znanje već i da dedukujemo
još nepoznate
istine.
Ako
je za fundamentalna načela rečeno da su virtuelno
urođena, celokupni sistem deduktibilnih istina
može se smatrati
samoodvijanjem uma. Na racionalističke
filozofe je delovao
matematički način mišljenja i matematika je za
njih bila model
jasnoće, izvesnosti i dedukcije po utvrđenom
redu. Subjektivni,
lični činioci su eliminisani. Galilej je pisao
da je "bog napisao
filozofiju u knjizi kosmosa, koju mi ne možemo
da čitamo sve dok
ne shvatimo njen jezik, a to je jezik
matematike". To znači da je
struktura prirode matematičkog karaktera i da
postoji
podudarnost između prirode i matematike; zato
su filozofi smatrali
da se matematička metoda može primeniti na
prirodu.
Danas
se racionalističkim filozofima XVII stoleća zamera da
nisu razumeli razliku između matematičkih
iskaza i iskaza o
egzistenciji, a što nije tačno: Dekart je hteo
da svoj sistem zasnuje
na iskazima o postojanju a ne na
tautologijama; filozofi tog doba
nisu težili asimilovanju filozofije u
matematiku; okretanje ka
matematici kao modelu umovanja u velikoj meri
je posledica
oživljavanja skepticizma kao jednog od smerova
pozne renesansne
misli. Tu se pre svega misli na Mišela
Montenja (1533-1592) koji je
obnovio antičke argumente u prilog
skepticizmu: relativnost i
nepouzdanost čulnog iskustva, zavisnost duha
od čulnog iskustva,
njegova nesposobnost za postizanje apsolutne
istine, nesposobnost
da se reše zadaci koji proističu iz konflikta
zahteva čula i uma.
Čoveku nedostaje moć da konstruiše izvestan
metafizički sistem i
nesuglasice metafizičara svedoče o tome. Zato
je apsurdno, po
mišljenju skeptičara, naglašavanje moći
ljudskoga duha, kao što
su to hteli humanisti; mi treba da priznamo
naše neznanje i
slabost naših duhovnih sposobnosti, tvrdio je
Montenj. Obnova
skepticizma kakav nalazimo kod njega kao i fideizma koji srećemo
kod Pjera Šarona (1541-1603), uticala je na
Dekarta da postavi
filozofiju na novu osnovu; u nastojanju da
odgovori na izazov
skepticizma, on se okrenuo matematici kao
modelu izvesnog i
jasnog umovanja, a sa željom da metafizici,
pre svih drugim oblas-
ti filozofije, obezbedi sličnu jasnost i
izvesnost.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment