Novovekovna filozofija

Kada se govori o novovekovnoj filozofiji uvek se postavlja
pitanje novine kojom se odlikuje novovekovlje; mnogi su skloni da
simptome novog vide na samom početku XIV stoleća, kada se
javlja nova umetnost i nova muzika; ne manji broj smatra da novo
doba počinje već sa pojavom religiozne reformacije i njenim
zahtevom za oslobođenjem i obnovom duhovnog života; bilo bi
stoga krajnje pogrešno suprotstavljati religiozni duh reformacije
duhu renesanse jer ako se kao najpreči zadatak javlja razvijanje
naukâ i saznanjâ, tada filozofija mora ići samo putem koji je
trasirala upravo reformacija svojim zahtevom za vraćanje
hrišćanstva izvorima. Nimalo slučajno, pitanje o izvorima i
temeljima saznanja i celokupnog mišljenja jedno je od
dominantnih pitanja čitave novovekovne filozofije, i ne treba da
čudi što se nova filozofija rađa upravo s pitanjem o uslovima i
izvorima čovekovog razuma, sa pitanjem o prirodi i granicama čo-
vekovih saznajnih moći, a to se zbiva u prvoj trećini XVII stoleća.
Sasvim je razumljivo što će se filozofija u naredna dva stoleća
intenzivno razvijati upravo u zemljama koje je najviše potresla
reformacija; u Francuskoj, Nizozemskoj, Engleskoj i u zemljama
nemačkog govornog područja.
    Nova filozofija nastojala je da stvari razume oslanjajući se na
čovekove saznajne moći, a usled neograničenog ubeđenja da je tako
nešto i moguće, ta filozofija ima karakter dogmatizma.
Pretpostavljajući da je saznanje moguće i da je njen predmet
priroda stvari, nezavisna od uslova saznanja, nova filozofija je sve
pojave, kako prirodne tako i duhovne, objašnjavala polazeći od
prirode pa je stoga imala karakter naturalizma. Međutim, kako
saznajna sposobnost mora biti jedna a čovek poseduje dve
sposobnosti - čulnost i razum, moć opažanja i moć mišljenja -
odmah je nastao spor između dva moguća izvora saznanja: jedni su
smatrali da se stvari mogu saznati oslanjanjem na čula, a drugi na
razum; jedni su insistirali na iskustvu (empeiria), drugi na
razumu (ratio) kao jedinom filozofskom sredstvu tako smo dobili
dva smera istraživanja: empirizam i racionalizam. Empiristička
filozofija je počela sa Frensisom Bekonom i formirana je za kratko
vreme (1605-1623) da bi se potom nastavila sa Tomasom Hobsom i
osnivačem senzualizma Džonom Lokom (1690), dobivši svoj
konačni oblik u englesko-francuskom prosvetiteljstvu (1710-1740),
pre svega sa Volterom. Racionalistička filozofija počinje sa
Dekartom, nastavlja se sa Spinozom i dovršava u delu Lajbnica
(1637-1714), Volfa i nemačkom prosvetiteljstvu.
    Nakon dva stoleća došlo se do uvida da činjenica saznanja ne
može biti dogmatski objašnjena ni sa empirističkih ni sa
racionalističkih pozicija te su obe te orijentacije završile u
skepticizmu Dejvida Hjuma; tako se filozofija našla u situaciji ne
da pretpostavlja već da istražuje mogućnosti saznanja; pokazalo se
da je priroda stvari uslovljena njihovom saznatljivošću i da je
problem saznanja najpreči zadatak svake filozofije; sa Kantom,
započela je kritička epoha i u znaku kriticizma razvijalase sva
filozofija XIX stoleća da bi potom nastupilo vreme velike filozofije
čija je kruna Hegel i u čijoj se senci ali i u sporu sa njim nalazi sva
potonja filozofija. Druga polovina XIX i čitavo XX stoleće ispunjeni
su filozofskim sporovima, sukobima različitih filozofskih
orijentacija koje su nicale kao pečurke posle prve jesenje kiše.
Filozofi su se sporili, često zaboravljajući i predmet samoga spora;
ne mali broj njih govorio je da je vreme filozofije nepovratno
prošlo, da ona mora biti prevladana, da se iz nje mora izaći... kuda,
malo je ko znao da kaže. U poslednje vreme niz postmodernih
filozofa, na transparentno lepršav način, izokrećući temeljne
filozofske stavove jednostavnim menjanjem predznaka, smatra
kako se sve dovelo u pitanje, kako je sve relativizovano i
sahranjeno u grobnici ne-supstancijalnosti.
    Godine, ipak, prolaze, napisano je napisano, prašina se sleže, i
premda još uvek u nemogućnosti da se makar približimo Proklu,
ne zaboravljajući njegovu životnu devizu, iznova se vraćamo
Platonu: "Onaj čovek, naime, koji sa Muzama druguje na uman
način, neće smatrati da harmonija, koja u sebi sadrži pokrete
srodne kružnim kretanjima naše duše, treba da služi samo
nerazložnoj nasladi, kao što je to u naše vreme slučaj, nego će ona
za njega biti dar Muza, pomoćnik koji kružno kretanje duše,
postalo u nama kao neusaglašeno, dovodi u stanje uređenosti i
saglasnosti sa samim sobom. A i ritam su nam iste te Muze dale sa
istom namerom: da nas, naime, čuva od nedostataka mere i
oskudice u ljupkosti, svojstvenih većini ljudi" (Tim., 47ce).
    Uobičajeno je da izlaganje o nastanku moderne filozofije,
započne tvrdnjom kako ona nastaje sa Rene Dekartom (1596-1650)
i Frensisom Bekonom (1561-1626), da se sa ovim filozofima zbiva
radikalan prelom u istoriji filozofije i da ne postoji kontinuitet
između srednjovekovne i novovekovne misli. Ovo je shvatanje
posledica dugo prisutnog verovanja da u srednjem veku nije bilo
nikakve filozofije i da grčka filozofija ima svoj nastavak tek u XVII
stoleću. Tako nešto tvrditi pogrešno je, iz najmanje dva razloga: (a)
pažljivijim proučavanjem srednjovekovne filozofije lako će se uočiti
kako ona sve više stiče priznanje kao posebna oblast istraživanja i
da diskontinuitet i nije tako veliki, posebno kad se zna da već u
srednjem veku postoje naglašeni zahtevi za empirijskim
istraživanjima, da srednjovekovni nominalizam u velikoj meri
anticipira kasniji empirizam, da Nikola Kuzanski negoveštava
neke Lajbnicove teze, a da su Dekart i Lok pod većim uticajem
sholastičke filozofije no što se to ranije uočavalo; konačno (b)
potpuno se zapostavlja neprekinut razvoj filozofije u Vizantiji sve
do Grigorija Palame (XIV stoleće), pa ako je o nekom diskontinui-
tetu reč, onda se prekid dogodio na teritoriji današnje zapadne
Evrope i to već u VI stoleću.
    S druge strane, negiranje svakog kontinuiteta znak je
nekritičkog naglašavanja "novine" koja se sreće kod filozofa XVII
stoleća, a koji su daleko više dužnici prošlosti no što to oni
priznaju; srednjovekovno mišljenje je pripremilo put onom što će
potom doći i uticaji sholastike na Dekarta (pored sve novine koju
sadrži njegova filozofija) više su no očigledni.
    Ipak, i razlike su više no očite: (a) ako se u srednjem veku
pisalo na latinskom jeziku, s nastankom moderne filozofije počinje
se pisati na meternjim jezicima: francuskom (Dekart, Volter,
Ruso), nemačkom (Lajbnic), engleskom (Lok, Hjum)), iako na
latinskom (kao i na maternjem jeziku) pišu i Dekart, Bekon, Hobs
i Lajbnic, a Spinoza samo na latinskom; (b) dok su se u srednjem
veku pisali komentari standardnih dela, moderni filozofi (bez
obzira na kom su jeziku pisali) stvaraju originalne rasprave čija
forma više nije forma komentara; (c) srednjovekovni filozofi su u
većini slučajeva bili univerzitetski profesori i komentare svima
poznatih tekstova pisali su jezikom učenog sveta; moderni filozofi
prekantovskog perioda u većini slučajeva nisu se bavili
akademskim pozivom: Dekart nikad nije uspeo da postane
profesor univerziteta kao ni Spinoza (koji je u jednom trenutku
dobio poziv iz Hajdelberga da tamo bude profesor), Lajbnic je bio
više diplomata i svetski čovek, nesklon obavezama koje podrazu-
meva profesorski poziv, Lok je zauzimao mesta u državnoj službi,
Berkli je bio biskup, a isto važi i za sve francuske mislioce XVIII
stoleća.13 To znači da je originalna i kreativna filozofija XVII i
XVIII stoleća nastajala van univerziteta, da su je stvarali sveži i
originalni umovi a ne tradicionalisti, i to je razlog što su ta nova
dela poprimila formu rasprava a ne komentara.
    Pogrešno bi bilo misliti kako je u srednjem veku sva filozofija
bila u službi teologije a da je moderna filozofija bila oslobođena
teoloških dogmi; već se Toma Akvinski zalagao za nezavisnost
filozofije kao posebne oblasti istraživanja a tokom XIV stoleća niz
mislilaca ističe zahtev za odvajanjem filozofije od teologije (što je
prirodna posledica nominalističke kritike tradicionalne metafizi-
ke); s druge strane, ne treba gubiti iz vida da je Rene Dekart
pokušavao da uskladi svoje filozofske ideje sa zahtevima katoličke
dogme, da je Berklijev cilj bio da ljude vodi ka spasonosnim
idejama evanđelja. Nesporna je progresivna emancipacija filozofije
od teologije, ali jasna je i razlika između Tome i Dekarta: Toma je
pre svega bio teolog, a Dekart filozof; u srednjem veku teologija je
bila najviša nauka a bilo je i teologa koji su se bavili i filozofijom; u
novo doba imamo filozofe koji su i iskreni hrišćani, no ovo drugo ne
utiče odlučujuće i na njihovu filozofiju.
Ovde treba istaći naučni pokret renesanse i novo shvatanje
nauke; činjenica je da za razliku od Bruna, koji je ipak
spekulativni filozof prirode, Galilej to više nije (Kepler je negde
između njih, posebno kad nastoji da objasni muziku sfera);
renesansna nauka je podsticala stvaranje mehanicističke slike
sveta koja će uskoro postati vladajuća i doprineti da se sva
istraživanja skoncentrišu na proučavanje prirode; za ove nove
mislioce (koji nisu ateisti) bog je tvorac sveta, ali svet se nakon
svog nastanka dalje razvija po mehaničkim zakonima i priroda se
shvata kao dinamičan sistem tela u kretanju čija se inteligibilna
struktura može matematički izraziti; prirodu je moguće istraživati
bez obraćanja bogu i posve je razumljivo što deizam postaje
vladajuća doktrina tog vremena.
    Deisti ne dovode u pitanje božiju egzistenciju već poriču
njegovo uplitanje u zbivanja u svetu nakon njegovog nastanka;
svet se istražuje kao i ranije, ali, dok je za Bonaventuru svet bio
samo senka, udaljena objava božanskog porekla boga, sada se
naglasak stavlja na istraživanje kvantitativno odredljive imanen-
tne strukture sveta i na njegov dinamički proces. Teološki
orijentisani metafizičar ističe finalnu uzročnost, a naučnik delatnu
uzročnost koju otkriva u matematički odredljivom kretanju.
    Ova promena interesovanja posledica je razvoja fizike kao i želje
da se filozofija koristi za otkrivanje nove istine o svetu; Frensis
Bekon naglašava značaj empirijskog i induktivnog izučavanja
prirode kako bi se povećale čovekove moći nad materijalnom
sredinom; insistira se na izučavanju koje treba sprovesti bez obzira
na autoritete i ističu praktične posledice novih otkrića koja menjaju
svet; jedna od glavnih Dekartovih primedbi upućenih sholastici nije
u tome da je ova pogrešna (jer sistematiše poznate istine), već u
tome što je nemoćna da otkrije nove istine. Ni Bekon, ni Dekart,
koliko god bili svesni činjenice da stoje na pragu nove epohe, nisu
bili svesni toga u kojoj su meri bili zarobljenici ranijih shvatanja.
    Zato, još jednom treba ukazati na mit o bezpretpostavnosti
nauke XVII stoleća; mora se znati da Galilej samo objašnjava i
dokazuje ono što je od ranije bilo poznato; već je Leonardo znao i
za kretanje po inerciji i za zakon promene rastojanja pri
slobodnom padu. Ako je reč o nekom radikalnom prekidu sa tradi-
cijom onda taj prelom treba tražiti u XIII stoleću kada zapravo i
nastaje nova nauka kao posledica promišljanja alternativnih
rešenja učenjima koja su bila zabranjena po nalogu pariskog
episkopa Etjena Tampea14 1270. i 1277. godine. U to vreme, dotad
deduktivni stavovi počinju da se tumače kao hipotetički (secun-
dum imaginationem) a kosmološke teorije postaju tek moguća
objašnjenja, čime i sam pojam teorije dobija današnje značenje.
Upravo u XIII stoleću počinju da se osporavaju filozofske
pretenzije razuma na apsolutnu istinu i čovek počinje da se okreće
onom što ga okružuje, onom stvorenom; upravo tada se javlja
ekspetriment kao nova metoda.
    Razvoj renesansne nauke uticao je na filozofiju i time što nije
postojala jasna razlika između fizike i filozofije: fizika je važila za
eksperimentalnu filozofiju; astronomija, fizika i hemija i dalje
behu delovi filozofije i njihov uspešan razvoj podstakao je kod
filozofa ideju o potrebi izgradnje nove nauke o čoveku. Psihološka
istraživanja dugujemo filozofima: Dekart je pisao o strastima duše
i izložio teoriju kojom objašnjava interakciju duha i tela; Spinoza
je pisao o ljudskom saznanju, o strastima i o usklađivanju
očigledne svesti o slobodi s determinizmom koji je zahtevao njegov
sistem; svi vodeći engleski empiristi bave se problemom saznanja i
nastoje da odgovore na pitanje: kako nastaju naše ideje? Lajbnic
piše o nesvesnom dva stoleća pre Frojda; njemu dugujemo i ideju o
pragu svesti. Hjum govori o potrebi razvoja nauke o čoveku na
empirijskoj osnovi i govori kako je prirodna filozofija ustanovljena
na eksperimentalnom ili empirijskom temelju.
    Baveći se kretanjem tela Galilej je svoja istraživanja ograničio
na probleme fizike i astronomije i nije slučajno što je mehanicizam
bio najrasprostranjenije shvatanje sveta da bi svoj najviši izraz
našao u vulgarnom materijalizmu francuskih prosvetitelja XVIII
stoleća, koji će poput Lametrija nastojati da do kraja izvedu
konsekvence Dekartovog učenja u kome su videli svog
neposrednog preteču; ali dok je Dekart u određenom trenutku
napustio mehanicističko shvatanje sveta, Lametri ga je nastavio
pokušavajući da pokaže kako čovekovi psihički procesi nisu ništa
manje no fizički, i da mogu da se objasne na osnovu me-
hanicističke i materijalističke hipoteze.
    Za modernu filozofiju prirode je karakteristično da se zakoni
prirode ne tumače kao posledica večnog božanskog zakona, kako je
to slučaj kod Tome Akvinskog; na mesto teologije sad stupaju
prirodne nauke; poverenje u njih podstaknuto je uspešnim
razvojem fizike koja se u tom času još nije toliko osamostalila da bi
mogla istisnuti filozofiju i pretvoriti je u svoju pomoćnicu.
    Uobičajena je podela prekantovske moderne filozofije na dve
glavne struje od kojih jedna obuhvata racionalističke sisteme na
kontinentu (od Dekarta preko Spinoze do Lajbnica i njegovog
učenika Volfa), a druga britanski empirizam zaključno sa
Hjumom.
    Racionalizam je pravac u teoriji saznanja koji smatra da je
objektivnu stvarnost moguće spoznati samo mišljenjem, tj. da je
spoznaja data samo u našem umu, razumu, intelektu. Filozof
racionalista je, dakle, onaj koji se oslanja na upotrebu vlastitog
uma i koji ne pribegava mističkim konstrukcijama i intuicijama.
Racionalisti prihvataju ideju o urođenim, apriornim istinama:
smatraju da su izvesne istine virtuelno urođene u tom smisle da
iskustvo samo pruža priliku u kojoj duh vlastitom svetlošću opaža
njihovu istinitost. Drugim rečima: postoje istine koje su nezavisne
od čulnog opažanja i iskustva i koje ne potiču iz iskustva, tj. ne
predstavljaju induktivna uopštavanja iz iskustva pa im ne treba
empirijski dokaz jer su proizvod "čistog mišljenja"; te istine su
spoznaje a priori, urođeni oblici uma. Prema Lajbnicu, mada takve
istine nisu eksplicitno poznate od prvog trenutka svesti, one su u
nekakvom neodređenom smislu prethodno formirane u strukturi
duha, a to znači da su virtuelno a ne aktuelno uređene.
    To još uvek nije razlog da se čulno iskustvo odbacuje kao jedan
od mogućih izvora saznanja; Dekart određuje pojam iskustva, bavi
se eksperimentom, i često se poziva na iskustvo; Lajbnic se isto
tako bavi prirodno-naučnim istraživanjem i tako se nalazi i na
poziciji empirizma; sve to pokazuje kako se empirizam i
racionalizam ne mogu apsolutno odvojiti i jedan drugom
suprotstaviti pošto su međusobno uslovljeni; stavljanjem
racionalnog momenta u prvi plan ističe se logička, spoznajna
primarnost i vrednost našeg uma u spoznajnom aktu. Svojim
stavom o podudarnosti stvari i intelekta racionalistička pozicija
implicitno nosi u sebi pretpostavku o zakonitoj konstituiranosti
stvarnosti, kao i pretpostavku o mogućnosti njene spoznaje, a što
će za posledicu imati shvatanje da je sveukupna stvarnost
racionalna i umna.
    Verovanje u samoočevidna načela nije novina XVII i XVIII
stoleća; srednjovekovni metafizičari su takođe govorili o
samoočevidnim načelima ali Toma nije video razlog da ih smatra
urođenim; ono što je zajedničko Dekartu, Spinozi i Lajbnicu jeste
uverenje da se iz takvih načela može dedukovati sistem istina koji
sadrži punu informaciju o svetu; njihov ideal je deduktivni sistem
istinâ analogan matematičkom sistemu, no takav sistem koji je
sposoban da uveća naše informacije o stvarnosti. Spinoza u svojoj
Etici nastoji da izloži istinu o stvarnosti i čoveku na jedan
kvazimatematički način polazeći od aksioma i definicija, i
sistematskim dokazivanjem dolazi do skupa zaključaka čija je
istinitost apsolutno izvesna. Lajbnic je zamislio ideju jednog
univerzalnog simboličkog jezika i univerzalne logičke metode,
računa pomoću kojeg bismo mogli ne samo da sistematizujemo
celokupno postojeće znanje već i da dedukujemo još nepoznate
istine.
    Ako je za fundamentalna načela rečeno da su virtuelno
urođena, celokupni sistem deduktibilnih istina može se smatrati
samoodvijanjem uma. Na racionalističke filozofe je delovao
matematički način mišljenja i matematika je za njih bila model
jasnoće, izvesnosti i dedukcije po utvrđenom redu. Subjektivni,
lični činioci su eliminisani. Galilej je pisao da je "bog napisao
filozofiju u knjizi kosmosa, koju mi ne možemo da čitamo sve dok
ne shvatimo njen jezik, a to je jezik matematike". To znači da je
struktura prirode matematičkog karaktera i da postoji
podudarnost između prirode i matematike; zato su filozofi smatrali
da se matematička metoda može primeniti na prirodu.
    Danas se racionalističkim filozofima XVII stoleća zamera da
nisu razumeli razliku između matematičkih iskaza i iskaza o
egzistenciji, a što nije tačno: Dekart je hteo da svoj sistem zasnuje
na iskazima o postojanju a ne na tautologijama; filozofi tog doba
nisu težili asimilovanju filozofije u matematiku; okretanje ka
matematici kao modelu umovanja u velikoj meri je posledica
oživljavanja skepticizma kao jednog od smerova pozne renesansne
misli. Tu se pre svega misli na Mišela Montenja (1533-1592) koji je
obnovio antičke argumente u prilog skepticizmu: relativnost i
nepouzdanost čulnog iskustva, zavisnost duha od čulnog iskustva,
njegova nesposobnost za postizanje apsolutne istine, nesposobnost
da se reše zadaci koji proističu iz konflikta zahteva čula i uma.
Čoveku nedostaje moć da konstruiše izvestan metafizički sistem i
nesuglasice metafizičara svedoče o tome. Zato je apsurdno, po
mišljenju skeptičara, naglašavanje moći ljudskoga duha, kao što
su to hteli humanisti; mi treba da priznamo naše neznanje i
slabost naših duhovnih sposobnosti, tvrdio je Montenj. Obnova
skepticizma kakav nalazimo kod njega kao i fideizma koji srećemo
kod Pjera Šarona (1541-1603), uticala je na Dekarta da postavi
filozofiju na novu osnovu; u nastojanju da odgovori na izazov
skepticizma, on se okrenuo matematici kao modelu izvesnog i
jasnog umovanja, a sa željom da metafizici, pre svih drugim oblas-
ti filozofije, obezbedi sličnu jasnost i izvesnost.

Comments

Popular Posts