Berenger iz Tura (1000-1088) francuski sholastičar, filozof i
teolog, bio je na čelu još uvek postojeće
škole u Ruru koju je dva
stoleća ranije osnovao Alkuin; u svom delu O svetoj trpezi (1049)
odbacuje realnost univerzalija i tvrdi da
akcidencije ne mogu da
egzistiraju bez supstancije koja bi ih nosila,
da su realna samo
čulna bića, čulne supstancije, tj. stvari i da
sem njih nema ničeg
realnog: “Nema ničeg realnog osim supstancije,
a supstancija je
svojstvo samo onog što je dostupno opažanju
spoljnim čulima”.
Sledbenik Berengara i takvog shvatanja koje je polazilo od toga
da samo individuum ima egzistenciju a da su
univerzalije samo
skupovi individuuma određeni imenima, bio je Roscelin iz
Kompijea (Bretanja) (1050-1110/1123) koji je
nakon studija u
Soasanu i Remsu držao predavanja u raznim
mestima: Kompijeu,
Lošu, Bezansonu i Turu a među njegovim slušaocima
bio je i Pjer
Abelar; njegovi spisi nisu sačuvani (izuzev
jednog pisma Abelaru) i
zato je neophodno oslanjanje na svedočenja
drugih autora, pre
svega Anselma, Abelara i Jovana od Solsberija;
po njima Roscelin
je bio protivnik ekstremnog realizma tvrdeći
da samo jedinke
egzistiraju, ali, njegovo pozitivno učenje
nije sasvim jasno. Na
saboru u Soasanu 1092. njegovo učenje je bilo
osuđeno; to beše pos-
ledica prisustva sve većeg broja dijalektičara
među teolozima,
protiv čega je posebno bio ustao Petar
Damijani. Naime, u to
vreme pojavio se veoma veliki broj
peripatetičkih dijalektičara,
koji su kao i Berengar imali smisla za
nepoštovanje autoriteta,
laika koji su u Francusku došli iz Italije i
putujući od grada do gra-
da držali predavanja na kojima su jevtinom
sofistikom izvrgavali
ruglu načelo kontradikcije i na taj način
bacali loše svetlo na samu
dijalektiku (kao verbalnu obmanu i sofistiku)
što je izazivalo
neprijateljstvo teologa.
Prema Anselmu od Kenterberija Roscelin je smatrao da postoje
samo pojedinačne stvari (res singularis), a da
je opšte samo pojam,
prazan zvuk (flatus vocis) i da ono ne može
predstavljati predmet,
te postoji samo pojedinačni predmet dok opšte
kao takvo ne
postoji. Stvarno postoje samo individue, dok
univerzalije realno ne
postoje. Pokušajte da zamislite humanost bez
čoveka, ili životnost
bez živih bića, i videćete da nećete uspeti,
govorio je Roscelin. Go-
voreći o čovečnosti, vi sebi ne možete
predstaviti predmet opšteg
na koji bi se odnosio vaš pojam, pa u vašem
umu nema ničeg
drugog sem znaka, reči, odnosno, imena. Dakle,
opšti pojmovi
samo su reči, glasovi, imena, prazan zvuk (nomina, flatus vocis).
To učenje, samo po sebi, ne bi ni postalo
predmet žestokih ras-
prava da nije bilo preneto na hrišćanske
dogme. U skladu sa
svojom tezom Roscelin je tvrdio da ako su tri
osobe u bogu samo
jedna stvar a ne tri samostalne stvari, kao na
primer tri duše, ali
su isti po moći i volji, tada nije samo sin
(Hrist) postao čovek, nego
i Bog i Duh Sveti. Time se on suprotstavio
dogmi da se otelotvorio
samo sin (kao logos). Ako uzmemo da božje
trojstvo nije jedna oso-
ba nego tri, tada, prema nominalizmu, budući
da ne postoji ništa
osim pojedinačnog, nije moguća ideja božanstva
kao nešto opšte, te
stoga ne postoji jedan bog nego tri boga.
Sabor u Soasanu je ovo
učenje osudio kao jeres i nominalizam je
anatemisan; realizam je
|
više odgovarao crkvi i
postao njeno zvanično učenje.
|
Comments
Post a Comment