U vreme dok u Vizantiji oživljavaju i cvetaju
razna filozofska i
teološka učenja, jer je kod Vizantinaca duh
antike ostao
neprestano prisutan (kroz klasično obrazovanje
viših slojeva i kroz
živi grčki jezik nižih slojeva društva),
zapadna Rimska Imperija,
nakon pokoravanja od strane varvara, od VI do
IX stoleća
preživljava duboku duhovnu krizu; u to vreme
nastalo je u Evropi
franačko kraljevstvo čije je uzdizanje
povezano s usponom i
jačanjem karolinške dinastije čiji je kralj
Karlo Martel spasao
Evropu od Arapa (nakon što su oni već bili
osvojili Španiju)
pobedivši ih 732. kod Poatjea, da bi ih u
borbama vođenim nared-
nih nekoliko godina odbacio iza Pirineja;
najveći predstavnik te
dinastije bio je Karlo Veliki koji je i sam
učestvovao u preko
pedesetak pohoda stvorivši veliki evropsku
državu na tlu ranije
Rimske imperije. Za vreme boravka u Rimu
krajem 800. godine
krunisan je za cara kao “rimski imperator”.
Tako je nastala “Sveta
Rimska imperija” koja je formalno postojala do
1806. kada ju je
ukinuo Napoleon koji je dve godine ranije na
isti način bio
krunisan kao i Karlo Veliki od strane rimskog
pape koji je za tu
priliku bio specijalno doveden u Pariz. Sveta
Rimska imperija
Karla Velikog bila je u njegovo vreme shvaćena
kao vaskrsavanje
ranije Rimske imperije, ali njene teritorije
su bile manje i ona nije
obuhvatala sve zemlje oko Sredozemlja, već je
zauzimala teritorije
današnje Francuske (bez Bretanje), Belgije,
Holandije,
Luksemburga, Švajcarske, Austrije, Zapadne
Nemačke i Severne i
Srednje Italije. Period vladavine Karla
Velikog (do 814) nazivaju i
periodom "karolinške renesanse" u
zapadnoevropskoj kulturi. Za
svoje vreme sam Karlo bio je, kažu neki,
donekle i obrazovan: znao
je grčki i latinski jezik, iz Vizantije je
dobio na poklon nekoliko
Aristotelovih dela iz logike. Na svom dvoru
okupljao je učene ljude,
imao je i svog dvorskog istoričara koji je
podražavajući Svetonija
sastavio njegovu biografiju.
Ali,
velika država u kojoj se govorilo mnoštvo jezika zahtevala
je za upravljanje pismene ljude i Karlo je bio
prinuđen da otvara
nove škole a centri pismenosti bili su
manastiri i crkve gde su se
osim teologije ljudi upoznavali i sa sedam
slobodnih veština. Kada
je započelo obrazovanje po manastirima u
zapadnim delovima
nekadašnje Rimske Imperije, uvidelo se da za
ovladavanje dija-
lektikom i ostalim slobodnim umećima nedostaju
elementarni
spisi; početkom VIII stoleća postojala su na
latinskom jeziku samo
dva teksta iz Aristotelovog Organona: Kategorije (De categoriis) i O
timačenju (De interpretatione) kao i Uvod u kategorije /Isagoge/ od
Porfirija, sa mnoštvom neoplatonskih komentara
kao i
komentarima Boetija koji je iste i preveo sa
grčkog. Pokušaj da se
antičko obrazovanje ujedini preduzeo je već u
V stoleću Marcilijan
Kapela a što su potom usavršili Boetije i
Kasiodor; međutim, Karlo
Veliki je hteo da učini i nešto više: sem
obnove Rimske Imperije on
je hteo da obnovi i antičku filozofiju, pa je
za to odabrao
platonovsku Akademiju po uzoru na koju je pri
njegovom dvoru
formirano i nekakvo učeno društvo koje je
dobilo naziv Akademija.
Od tog vremena akademijama su se i počele
nazivati razna visoka
učena društva koja nisu imala nužno neku vezu
s Platonovom
filozofijom. Kad je reč o Karlovim
“akademicima” oni često nisu bili
ni dovoljno pismeni, ali, po njegovom
naređenju, tu su se oni
okupljali prepisivajući latinske, čak i grčke
rukopise; tako se
negovao interes za antičku literaturu, premda
je osnovni sadržaj
ove “karolinške renesanse” bio hrišćanski
pogled na svet.
Glavna ličnost Akademije Karla Velikog bio je Alkuin ili Albin
Flak (730-804), anglosaksonac koji je veći deo
života proveo u
Engleskoj gde je i stekao obrazovanje (od 766.
bio je episkop od
Jorka, a od 780 opat Ferijera i Sen Lua) da bi
na Karlov dvor
došao 782. godine. Alkuin se s Karlom Velikim
sreo ranije: jednom
na putu u Rim, po drugi put godinu dana pre
dolaska na Karlov
dvor, u Parmi. Alkuin nije po svojim
shvatanjima bio originalan,
što se može reći i za većinu srednjovekovnih
mislilaca; njegova
pedagoška dela se oslanjaju na prethodne
autore i on se u njima
poziva na Cicerona, Kasiodora, Boetija i
Isidora iz Sevilje.
Svojim pogledima približavao se Avgustinu, a kroz njega
hristianizovanom i mitologizovanom
neoplatonizmu. Alkuinova
dela su: De animae ratione, De dialectica, Dialogus de rhetorica et
virtutibus; njegova Dijalektika označava
početak sholastike u
zapadnoj Evropi. Za Alkuina dijalektika nije
više samo jedna od
slobodnih veština, logika, ili način
mišljenja, već način sistemati-
zovanja religiozne vere. Alkuin se nije kod
Karla zadržao do kraja
života već je 796. otišao u opatiju Sen-Martin
u Turu na Loari gde
je osnovao manastirsku školu i nastavio svoj
učiteljski posao;
biblioteku u Turu obogatio je prepisima
rukopisa koje je bio doneo
iz Jorka. Posebnu pažnju je posvećivao
usavršavanju metoda za
prepisivanje rukopisa.
Alkuinov naslednik bio je u Akademiji njegov učenik Fredegiz
koji se trudio da bude originalan. On je
dokazivao realnost ničega
tako što je pošao od same reči, tvrdeći da
svaka reč nešto označava
pa i reč ništa označava nešto a što znači da ništa nije ništa već
nešto realno. To je ipak bila samo sholastička igra rečima.
Daleko
je više ostao poznat Raban Maur (780-856), takođe učenik Alkui-
na, koji se proslavio sporom sa nekim
Gotšalkom (oko 805- oko
865) oko problema predodređenosti. Raban Maur
je rođen u
Majncu a umro u Vinklu na Rajni; pripadnik
benediktinskog reda,
bio je opat u Fuldi, a potom nadbiskup u
rodnom gradu (847).
Glavna dela su mu De universo, De anima, De clericorum
institutione. Gotšalkovoj tezi o apsolutnoj fatalističkoj
predodređenosti čovekove duše za spasenje u
raju ili za stradanje
u paklu, Raban Maur je suprotstavio jedno
kompromisnije
shvatanje koje je dopuštalo slobodu volje; time
je počelo
udaljavanje od Avgustina i njegovog učenja o
predodređenosti, i
stvoren je prostor za posredovanje crkve u
čovekovom spasenju.
U
XVII knjizi spisa De universo (potpuni naziv je: De rerum
naturis et verborum proprietatis et
de mystica rerum significatione)
Raban Maur ističe da "nijedna nauka ne
može da bude potpuna
bez muzike, da ništa ne postoji bez muzike.
Tvrdi se – piše Maur –
da je i sam svet sačinjen po nekoj harmoniji
zvukova i da se i samo
nebo okreće po melodiji harmonije. Muzika pokreće
osećanja,
podstiče čula u raznim pravcima, kao što u
boju zvuk trube
raspaljuje borce: i koliko je zvuk snažniji
toliko je duh hrabriji za
borbu. I veslače pesma bodri. Muzika snaži duh
da može da
podnosi sve napore i umor od bilo kog posla
blaži pesma; muzika
smiruje uzbuđene duše..."
Ni u
svom delu De rerum
naturis, a koje je enciklopedija
nastala kompilacijom dela Isodora Seviljskog,
Raban Maur ne
pokazuje veću originalnost; u velikoj meri
zavisi od ranijih pisaca
(Isidor, Avgustin) a kad je reč o egzegezi,
opredeljuje se za
mističke i alegorijske interpretacije.
U
vreme kad se završava formiranje sholastike, najveći
sholastičar bio je u IX stoleću Johan Skot Eriugena koji je na
poziv Karla Ćelavog (umro 877); unuk Karla
Velikog, kome je pri
raspadu carstva pripala Francuska, i koji je
dvor u Pariz preselio
iz Ahena) iz Irske na Palatinsku (Dvorsku)
akademiju (843) gde je
neko vreme boravio i predavao sve dok na
sinodima u Valensienu i
Langru (855) nije bio optužen za jeres te bio
prinuđen da se vrati u
Oksford (na poziv Alfreda Velikog čije je
carevanje počelo u
Engleskoj 870). Ni u Engleskoj Eriugena nije
imao sreće: i tamo je
bio podvrgnut istrazi i potom udaljen iz
Oksforda i bio opat u
Malberiju. Priča se da su ga ubili tamošnji
sveštenici oštrim
noževima za pisma.
Eriugena je bio pozvan u Pariz s posebnim razlogom: da
prevede spise Dionisija Areopagite sa grčkog
na latinski jezik koji
je, iako "mrtav" jezik postao u to
doba "međunarodni" jezik. Pored
tih spisa on je preveo i njihov komentar od
Maksima Isposnika kao
i spis Grigorija Niskog O čovekovom stvaranju. Eriugena je bio
veoma učen i za razliku od Alkuina i Rabana
Maura koji nisu znali
nijednu grčku reč, savršeno je vladao grčkim
jezikom a
najverovatnije i arapskim; on je u hrišćanstvo
uveo neoplatonizam
ali s primesama neoplatonističkog misticizma
koji je došao pod
imenom Pseudo-Dionizija. Eriugena je i sam
napisao komentare za
sve te prevode, pisao je i komentare dela
Avgustina i Boetija, koji
je, videli smo to, i sam bio prevodilac sa
grčkog jezika, pisao je i
stihove na grčkom jeziku.
Eriugena je napisao protiv Gotšalka spis De praedestinatione
(O predodređenosti) koji nije bio baš u
okvirima crkvene
ortodoksije te je bio i dva puta osuđivan 855.
i 859. godine;
sopstvene poglede je izložio u delu De divisione naturae u kome
sadržaj Sv. pisma istražuje i objašnjava u
duhu platonizma i mis-
ticizma; i ovo delo je dvaput osuđivano, ali
mnogo kasnije (1210. i
1215). Godine 1685. ova knjiga Eriugene je
svečano uneta u
papsko-katolički Spisak zabranjenih knjiga.
Eriugenin pogled na svet
je zapravo treći pokušaj (posle
Avgustina i Pseudo-Dionisija) da se iskoriste
platonizam i
neoplatonizam za stvaranje temelja hrišćanskog
religioznog
pogleda na svet; poistovećivanjem boga i
prirode, tvorca i
tvorevine, Eriugena se, ipak, mnogo udaljio od
hrišćanskog
kreacionizma i približio panteizmu.
Po
njegovom učenju, kao i Pseudo-Dionisija i neoplatoničara,
bog je biće koje se može misliti u njegovom apsolutnom jedinstvu,
nedeljivo, bez negativnih svojstava; naspram
boga svet je deljivo i
ograničeno biće; stvaranje je razvijanje i raščlanjivanje onog što u
sebi sadrži božansko jedinstvo; zato i naslov
Eriugenine knjige
glasi: O deljenju prirode. Sve što je stvorio bog i što se odvojilo od
boga vraća se njemu po nužnosti i svemu što je
iz njega proisteklo
predodređeno je da se u njega vrati.
Hrišćansko stvaranje je kod
Eriugene vanvremeni proces spuštanja od višeg
ka nižem, od
apsolutnog bića ka relativnom nebiću,
ontološko kretanje od
apstraktnog ka konkretnom, kretanje od jedinog
boga ka
prostorno-vremenskom mnoštvu kao što je
priroda. Taj proces je i
reverzibilan: sve što se, dakle, odvojilo od
boga, vraća se njemu, pa
je bog i početak i kraj.
Posledica takvog shvatanja je postojanje sveopšte
predodređenosti, tj. predodređenosti za
spasenje. Svi pali anđeli i
svi pali ljudi vratiće se bogu. Kazne u
budućem životu čisto su
duhovne i one su samo posledica naših
postupaka a utvrđene su
božanskim zakonom. Ovo su zapravo misli koje
su uz pomoć Av-
gustina i Pseudo-Dionisija uvele platonizam u
sholastičku
filozofiju. Učenjem da je bog postao čovek i
svet, da se čovek može
uzdići do boga pošto je on deo božje celine
(koja je razvojem postala
raznovrsnost i mnoštvo a na kraju će opet
postati jedinstvo), tj.
shvatanjem da je sve u bogu i da je bog sve
(panenteizam), Eriug-
ena je, pozivajući se na određena rešenja
mističkih filozofa,
postavio i problem humanizma, zagovarajući
sretan završetak
života za sve ljude, a što crkva nikad nije
prihvatila već je
početkom XIII stoleća njegov spis osudila na
spaljivanje.
Istovremeno, u okvirima teologije Eriugena je
bio vrlo smeo i origi-
nalan. Smisao njegovog filozofiranja je
misaono istraživanje dogmi
koje su date putem vere; smatrao je da pravi
autoritet nije ništa
drugo nego istina pronađena razumom; um i vera
imaju isti objekt
od kojeg polaze; dok vera ostaje u granicama
dogmatizma, um
racionalnim obrazlaganjem nastoji da dokaže
ono što vidi.
U to vreme pojavio se problem po kome su se
Platon i Aristotel
bitno razlikovali - problem ideja. Porfirije
je to, kao što smo već
napomenuli, formulisao pitanjem: da li rodovi
(ono opšte) postoje
nezavisno od stvari ili postoje samo u
predmetima; drugim rečima:
postoji li "čovečnost" (humanitas)
kao nešto samostalno, nezavisno
od pojedinih ljudi ili ona postoji samo u
pojedinim osobama i samo
ukoliko ove postoje.
Prvo
shvatanje je zastupao Platon a drugo Aristotel; sam
Porfirije nije dao svoj odgovor već se od toga
ogradio. Ovom
velikom pitanju o poreklu ideja bilo je suđeno
da bude izvor spora
u vekovima koji su sledili. U početku spor je
rešen u korist
Platona: opšti pojmovi (universalia)
odgovaraju suštinama odvoje-
nim od našeg mišljenja i od prirode i imaju
svoju realizaciju u
božanskoj suštini, tj. u božanskom mišljenju.
Istinska "čovečnost"
ne nalazi se u pojedinim ljudima već u bogu
koji tvori stvari svojim
mišljenjem; tako bog u svojoj večnosti
poseduje i sveopšte
(univerzalno) što se razvija i propada u
vremenu.
Možemo reći da je sa Eriugenom završeno formiranje
zapadnoevropske sholastike; u XI stoleću
hrišćanska Evropa polazi
u pohode za oslobađanje svete zemlje:
Palestine i groba Hristovog.
Koliko su to bili “oslobodilački” pohodi,
toliko su bili pljačkaški i
osvajački, te su u znatnoj meri tih osam
krstaških pohoda, koliko
ih je i bilo u sledeća dva stoleća, toliko
oslabili Istočno rimsko car-
stvo (Vizantiju), da su u velikoj meri
pripomogli njenom padu. Već
je tu došla do svog izraza germano-romanska
nasilnička priroda
koja je bitno svojstvo zapadne Evrope i njenih
naroda. Za vreme
prvog krstaškog pohoda oslobođena je istočna
obala Sredozemlja
(Fenikija, Sirija, Palestina) zajedno sa
Jerusalimom i bilo je
stvoreno Jerusalimsko kraljevstvo. Posledica
tih ratova beše i upo-
znavanje Evrope sa islamskom kulturom, tj. sa
muslimanskom
filozofijom a kroz nju došlo je i do
upoznavanja sa u Evropi dotad
nepoznatom filozofijom Grka i Rimljana, budući
da se arapska
filozofija oslanjala na Platona, Aristotela,
Plotina i niz drugih
antičkih filozofa i naučnika. Pomenute
teritorije nisu dugo ostale u
posedu evropskih vitezova iako su oni do
temelja razorili Bliski is-
tok, a u četvrtom krstaškom pohodu i
Vizantiju.
U XI stoleću jača papska vlast, posebno nakon
sukoba Grigorija
VII i Henrija IV koji je morao ići na
poklonjenje papi u Kanosu i
tražiti oproštaj; početkom XII stoleća nastaju
i polumonaški redovi
kao što su templari i hospitalci, a uporedo s
tim javljaju se i prvi
univerziteti u Bolonji i Oksfordu, pa zatim i
Parizu. U to vreme ne
postoje jezičke barijere; svi se u Evropi
služe latinskim jezikom i
svako ozbiljnije učenje stoga je počinjalo
učenjem latinskog jezika.
Upravo tada, kad je sama Evropa rascepkana, ali kad je u njoj
jedna crkvena vlast, dolazi do sporova između
mističara i
sholastičara a unutar sholastike između
nominalista i realista;
mističari su pokušavali da spoznaju boga kao
nešto što je
neposredno prisutno u duši svakog čoveka;
smatrali su da posred-
ništvo crkve nije neophodno; u svom radikalnom
obliku misticizam
je bio veoma opasan pa je mistika često bila
izraz pogleda na svet
opozicionih društvenih slojeva - buntovnog
seljaštva i gradskog
stanovništva pa je bila sve veća opasnost i za
sam zemljovlasnički,
feudalni sistem. Što se tiče sporova među
sholastičarima, oni su se
sukobljavali oko mnogih pitanja, najčešće oko
mnoštva pseudopro-
blema, u smislu: može li svemogući bog
stvoriti tako težak kamen
koji ne može podići (ako ne može podići kamen
koji je stvorio nije
svemoćan, a ako ne može stvoriti kamen koji ne
može podići, nije
svemoćan); međutim, bio je tu i jedan važniji
problem - pitanje
koje je formulisao još Porfirije u svom
predgovoru za Aristotelove
Kategorije a koji je, kao što je rečeno, preveo na
latinski Boetije te
je taj spis bio poznat već u ranom srednjem
veku. Porfirije je,
naime, postavio pitanje kako postoji opšte. U okvirima antičke
filozofije to pitanje možda i ne bi izazvalo
toliko pažnje i sporova,
ali u srednjem veku teološka aktuelnost tog
pitanja bila je
povezana s hrišćanskom dogmom o trojstvu po
kojoj je bog jedan i
trojak. Pitanje je sad glasilo u kakvom su odnosu tri lica, tri
hipo-
staze boga i sam bog? Odgovori na ovo pitanje vodili su u dve
jeresi: jedni su smatrali da je bog jedan, a
drugi, da je trojak;
ortodoksna pozicija bila bi ona treća: bog je
istovremeno jedan i
trojak, jedinstvo i mnoštvo. Ali, ako sad
jedinstvo boga shvatimo
kao nešto opšte a njegova tri lica kao
odvojena, pojedinačna, tada
nastaje teorijski, filozofski problem
trojstva: kako se međusobno
odnose opšte i posebno i kako postoji opšte –
da li je ono u nečem
pojedinačnom, posebnom, ili je samostalno, van
njega; konačno,
možda ono postoji samo u svesti, u pojmu, samo
u reči.
Sve
te varijante bile su razmatrane već u antičko doba; kod
Platona je opšte, kao ideja, postojalo pre
stvari, pre pojedinačnog;
kod Aristotela je opšte kao forma postojalo u
pojedinačnom, u
stvarima, a kod kiničara i kirenjana opšte je
postojalo samo u
svesti. Dakle, činjenica je da učenje o pojmu
kao pravoj stvarnosti
po prvi put nalazimo kod Platona koji je
zastupao shvatanje kako
ideja kao jedinstvo određene vrste mnoštva
postoji realno i pri tom
je uzrok same stvarnosti; to shvatanje je
kasnije preuzeo Avgustin,
ali sa sasvim drugom namerom: on oblast ideja
nije više video kao
samostalno područje, već je ideje, pod
uticajem neoplatoničara,
preneo u božiji um i tumačio ih kao misli
boga. Upravo tim putem
je nastavio srednjovekovni realizam i u onom
opštem video božju
uzročnost svega što postoji; na taj način
logički problem pojma u
realističkoj interpretaciji dobija
ontološko-teološku interpretaciju.
Očigledno je da su sholastičari XI i XII stoleća ponavljali ranije
formulisane varijante odnosa opšteg, posebnog
i pojedinačnog:
tako je, među sholastičarima bilo onih koji su
smatrali da opšte
postoji realno (universalia sunt realia)
i oni su nazvani realistima
a delili su se u dve grupe: dok su jedni
mislili da opšte postoji samo
u stvarima (in rebus), drugi su smatrali da
ono postoji pre stvari
(ante res); prvi su tako, ne znajući, sledili Aristotela
a drugi
Platona; prvi su bili umereni a drugi
ekstremni realisti.
Naspram realista behu nominalisti; oni su
smatrali da opšte
postoji posle stvari (post res), u čovekovoj
svesti; krajnji
nominalisti tvrdiše da je nosioc opšteg reč,
ime (nomen) dok su
umereni nominalisti kao nosioca opšeg videli
ne samo reč, nego i
pojam (conceptus) pa su nazvani
konceptualistima. U XI-XII sto-
leću najpoznatiji nominalisti bili su Berenger
i Roscelin dok su
realisti bili Viljem iz Šampoa i Anselm;
srednje rešenje među
njima, konceptualističko, kritikujući i jedne
i druge, zauzimao je
Pjer Abelar.
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment