Siger od Brabanta

Kako averoesti nisu bili spremni da poreknu crkvene dogme,
bili su prinuđeni da svoja filozofska učenja usaglase sa njima;
trebalo je formulisati neku teoriju o odnosu razuma i vere koja bi
im omogućila da tvrde (zajedno sa Aristotelom) da postoji samo
jedna racionalna duša u svim ljudima i da, istovremeno, zajedno s
crkvom, zastupaju stanovište da svaki čovek ima svoju sopstvenu
racionalnu dušu. Da bi postigli pomirenje, averoesti su tvrdili kako
jedna te ista stvar može u filozofiji ili prema umu da bude istinita,
a da uprkos tome, njena suprotnost, bude istinita u teologiji,
odnosno u veri. To upravo tvrdi Siger od Brabanta: neopovrgljivi
su izvesni stavovi Aristotela i Averoesa, iako su suprotni stavovi
istiniti u veri. Tako je moguće racionalno dokazati da postoji samo
jedna duša u svim ljudima, mada vera pouzdano pokazuje kako
postoji jedna razumna duša u svakom ljudskom telu. Sa logičkog
stanovišta, to shvatanje bi trebalo da odbaci ili teologiju ili
filozofiju, veru ili razum; ali averoesti su smatrali da u ovom
prirodnom poretku, sa kojim filozof ima posla, razumna duša je
jedna u svim ljudima, ali da bog na čudesan način umnožava tu
dušu. Teolozi nisu bili spremni da prihvate da bog posreduje na
čudesan način ono što je racionalno nemoguće; isto tako, oni nisu
imali mnogo razumevanja za alternativni način samoodbrane
averoesta, naime, za tvrdnju da oni samo prenose Aristotelovo
učenje.
    Siger od Brabanta, predavač na Fakultetu umetnosti u Parizu,
beše 1270. osuđen zbog svojih averestičkih učenja, ali je uspeo da
se odbrani i da pri tom i izmeni svoje stanovište. U kojoj je meri
izmenio svoje stanovište, u kojoj je meri na njega uticao Toma, sve
to ostaje otvoreno pitanje; činjenica je da je 1277. bio pozvan da se
javi pred inkvizitorom Simonom de Valom; da li je u to vreme bio
monopsihist ili ne, odnosno da li je zastupao tezu o jedinstvenosti
ili umnoženosti razuma, ostaje otvoreno pitanje; zna se da je od
inkvizicije pobegao u Rim, smatrajući da je nepravedno optužen za
heterodoksiju, ali nije pobegao i od ruke svog poludelog sekretara
koji ga je ubio u Orvijetu 1282.
     Siger od Brabanta nije značajan samo zbog polemike oko
Averoesa, već i zbog toga što kod njega nalazimo jedno
konzistentno stanovište (namerno ne želim da kažem sistem jer o
sistemu se može govoriti tek kod Spinoze ili Hegela, čak i kod
Tome bilo bi pogrešno govoriti o sistemu i nije slučajno što Toma
svoj “sistem” ispravno određuje terminom summa); međutim,
njegovo stanovište razlikuje se od Aristotelove filozofije, budući da
on sledi Averoesa; jer, dok Aristotel shvata boga kao prvog
pokretača u smislu krajnjeg finalnog uzroka, Siger, sledeći
Averoesa, smatra boga prvim stvaralačkim uzrokom. Međutim,
bog deluje posredno, preko intermedijalnih uzroka, koji
predstavljaju sukcesivno emanirane umove i u tom smislu Siger
sledi Avicenu a ne Averoesa, pa se njegova filozofija i ne može
nazvati radikalnim averoizmom, kao što se ne može nazvati ni
radikalnim aristotelizmom (u istorijskom smislu).

Comments

Popular Posts