Siger od Brabanta
Kako averoesti nisu bili spremni da poreknu
crkvene dogme,
bili su prinuđeni da svoja filozofska učenja
usaglase sa njima;
trebalo je formulisati neku teoriju o odnosu
razuma i vere koja bi
im omogućila da tvrde (zajedno sa Aristotelom)
da postoji samo
jedna racionalna duša u svim ljudima i da,
istovremeno, zajedno s
crkvom, zastupaju stanovište da svaki čovek
ima svoju sopstvenu
racionalnu dušu. Da bi postigli pomirenje,
averoesti su tvrdili kako
jedna te ista stvar može u filozofiji ili
prema umu da bude istinita,
a da uprkos tome, njena suprotnost, bude
istinita u teologiji,
odnosno u veri. To upravo tvrdi Siger od
Brabanta: neopovrgljivi
su izvesni stavovi Aristotela i Averoesa, iako
su suprotni stavovi
istiniti u veri. Tako je moguće racionalno
dokazati da postoji samo
jedna duša u svim ljudima, mada vera pouzdano
pokazuje kako
postoji jedna razumna duša u svakom ljudskom
telu. Sa logičkog
stanovišta, to shvatanje bi trebalo da odbaci
ili teologiju ili
filozofiju, veru ili razum; ali averoesti su
smatrali da u ovom
prirodnom poretku, sa kojim filozof ima posla,
razumna duša je
jedna u svim ljudima, ali da bog na čudesan
način umnožava tu
dušu. Teolozi nisu bili spremni da prihvate da
bog posreduje na
čudesan način ono što je racionalno nemoguće;
isto tako, oni nisu
imali mnogo razumevanja za alternativni način
samoodbrane
averoesta, naime, za tvrdnju da oni samo
prenose Aristotelovo
učenje.
Siger
od Brabanta, predavač na Fakultetu umetnosti u Parizu,
beše 1270. osuđen zbog svojih averestičkih
učenja, ali je uspeo da
se odbrani i da pri tom i izmeni svoje
stanovište. U kojoj je meri
izmenio svoje stanovište, u kojoj je meri na
njega uticao Toma, sve
to ostaje otvoreno pitanje; činjenica je da je
1277. bio pozvan da se
javi pred inkvizitorom Simonom de Valom; da li
je u to vreme bio
monopsihist ili ne, odnosno da li je zastupao
tezu o jedinstvenosti
|
Comments
Post a Comment