ideje su njihovi odrazi u mišljenju i suđenju
i one su uvek
individualne ili pojedinačne. Posledica toga
je smanjivanje razlike
između osećanja i mišljenja i ta razlika svodi
se na stepen
intenziteta: osećati, znači imati jače
doživljaje (osećaje), a misliti
znači imati slabije doživljaje (ideje); stoga
svaki doživljaj ima
dvostruki karakter: oseća se kao utisak i
misli kao ideja.
Hjum
postavlja pitanje: zavise li ideje od utisaka ili obratno, i
odgovara: primaran je utisak a ideja zavisi od
njega; jednostavni
utisci prethode njima odgovarajućim idejama i
to znači da sve
jednostavne ideje posredno ili neposredno
slede iz njima
odgovarajućih utisaka. Tako se odbacuje
racionalističko shvatanje
o urođenim idejama budući da ideje mogu
nastati tek nakon što su
se pojavili utisci.
Sve
naše ideje, smatra Hjum, izvedene su iz utisaka -
elementarnih iskustvenih podataka. Da bismo
utvrdili da li se
neka složena ideja odnosi na nešto objektivno,
treba da pitamo iz
kakvih je impresija izvedena. Međutim, ne
postoji impresija o
duhovnoj supstanciji. Ako pogledam u sebe, ja
opažam samo jedno
mnoštvo psihičkih događaja kao što su želje,
osećaji, misli; ne
opažam iza toga neku trajnu supstanciju ili
dušu. Ako imamo
neku ideju o duhovnoj supstanciji, to se može
objasniti duhovnim
asocijacijama; ali mi nemamo nikakvu osnovu za
tvrdnju da takva
supstancija postoji.
Analiza ideje o duhovnoj supstanciji ne zauzima tako značajno
mesto u Hjumovoj filozofiji kao što je to
slučaj sa njegovom
analizom uzročnih odnosa. On pita iz koje je
impresije, ili kojih
impresijâ, izvedena naša ideja o uzročnosti i
odgovara da jedino što
opažamo jeste stalna povezanost. Ideja o
nužnoj povezanosti
takođe pripada našoj ideji o uzročnosti, ali
mi ne možemo da
ukažemo ni na jednu impresiju iz koje je ta
ideja izvedena. Ona
može da se objasni preko načela asocijacije:
ispitivanjem
objektivnih odnosa između uzroka i posledice,
mi ne nalazimo
ništa drugo do neprestanu povezanost. To znači
da načelo uzroč-
nosti ne možemo koristiti kako bismo proširili
naše znanje. Hjum
tako dolazi do uvida da ne možemo da tvrdimo
da su uzroci
fenomena supstancije, koje ne samo da nisu
nikada opažene već su
u principu neopažljive; ne možemo tvrditi ni
da bog postoji, u
slučaju postojanja boga možemo imati hipotezu,
ali nikakav
uzročni dokaz nam ne može pružiti izvesno
znanje, pošto bog tran-
scendira naše iskustvo.
S
Hjumom otpada Lokova i Berklijeva metafizika, pa se i
duhovi i tela analiziraju u fenomenalističkom
smislu; mi možemo
biti sigurni u sasvim malo stvari i može se
činiti da iz toga sledi
skepticizam. Ali, po mišljenju Hjuma mi ne
možemo živeti u
skladu s čistim skepticizmom; Praktičan život
počiva na ve-
rovanjima, kao što je verovanje u uniformnost
prirode, za kakvo ne
može da se dâ nikakvo racionalno opravdanje.
To nije razlog za
opovrgavanje tih verovanja; čovek može biti
skeptik u istraživanju,
ali kad se okrene od akademskih istraživanja
on mora da deluje na
osnovu fundamentalnih verovanja u skladu s
kojima svi ljudi
deluju bez obzira kakva su njihova filozofska
shvatanja.
Dovodeći u pitanje ontološki značaj principa uzročnosti Hjum
dovodi u pitanje čitavu tradicionalnu
metafiziku; skeptičkom
razumu suprotstavlja instinkt i elemenat
alogičnosti povezan sa
strastima i osećanjima; naspram Loka koji je
tvrdio kako razum
treba da bude poslednji sudija i kriterijum u
prosuđivanju svih
stvari, Hjum ističe da razum treba da bude rob
afekata i ne može
pretendovati ni na šta drugo do da im služi.
Tako je Hjuma
skepticizam doveo do iracionalizma. U isto
vreme, kod njega
nalazimo sve ono što se potom naziva logičkim
empirizmom, čime
je njegova filozofija izvršila snažan uticaj
na anglosaksonsku
savremenu filozofiju.
|
|
Comments
Post a Comment