Terminom strukturalizam označava se niz
humanističkih
istraživanja koja za svoj predmet imaju
ukupnost invarijantnih
odnosa (strukturu) u dinamici različitih
sistema. Sam pojam
struktura veoma je frekventan u nizu nauka kao što su
matematika, fizika, anatomija, i gde se govori
o strukturi
atomskog jedra, o algebarskim strukturama, o
strukturi tela, o
zakonima kompozicije, o topološkim
strukturama; nije nimalo
slučajno da je ovaj pojam postao veoma raširen
u sociološkim i
ekonomskim istraživanjima, kao i u
istraživanjima u oblasti knji-
ževnosti i umetnosti. Pod strukturom se obično
misli na sistem
zakona koji određuju neku predmetnu sferu i
veze među
objektima, specifikujući njihovo ponašanje i
zakone razvoja. Tako
se pojam strukture i određuje u naukama.
Filozofsko značenje
izrazu struktura dali su Klod Levi-Stros, Luj
Altise, Mišel Fuko i
Žak Lakan u nizu spisa kojima su se
suprotstavljali šezdesetih
godina vladajućem egzistencijalizmu,
personalizmu, istoricizmu i
idealističkom subjektivizmu; oni polaze od
starih filozofskih
problema ali s tom razlikom što smatraju da u
centru istraživanja
ne treba da se nalazi više subjekt (ja, svest,
duh) sa njegovom
težnjom ka slobodi, samoodređenju,
transcendenciji, stvaralaštvu,
već da se u središtu istraživanja moraju naći
strukture koje su
duboko podsvesne ali koje određuju čitavo
ljudsko ponašanje. Kada
je reč o samom smeru koji se označava terminom
strukturalizam, a
koji je nastao na tlu rezultata u oblasti
lingvistike, ekonomije i
psihoanalize, treba reći da ne postoji neko
doktrinarno učenje koje
bi u potpunosti odgovaralo tom nazivu, već da
tu pre svega imamo
pravac koji se formirao sa humanizmom,
istoricizmom i
empirizmom, da je tu reč o jednom opštem
protestu protiv
egzaltiranog Ja i teleološkog načina
mišljenja.
Početak formiranja strukturalističke metode vezuje se za ime
Ferdinanda de Sosira i njegov spis Kurs opšte lingvistike gde se
izlažu složeni fonološki i sintaksički
mehanizmi jezika kao
strukture unutar kojih se formira mogućnost
mišljenja.Tumačeći
jezik kao sistem znakova Sosir smatra da izvor
sposobnosti da se
nešto označi i razume leži u međusobnoj vezi
elemenata jezika i
sistemu koji čini njihove međuodnose. Ovo
shvatanje je antiteza
pozitivističkom atomizmu koji je nastojao da
izdvoji "konkretne
jezičke suštine", elementarne jedinice
značenja iz kojih je
sastavljen jezik. U pomenutom Kursu de Sosir je osporio shvatanje
o supstanciji jezika budući da se već na nivou
prostih zvukova mi
ne srećemo sa delovima "materije"
jezika, već s nizovimi
elemenata koji se međusobno osporavaju, s destruktivnim
fonemama, sa čistim razlikama koje nemaju svog
nosioca.
Dvadesetih godina XX stoleća ideje de Sosira
bivaju široko prihva-
ćene i tada nastaje nekoliko lingvističkih
centara (Pariz,
Kopenhagen, Prag). Uticaj de Sosira bio je
veliki posebno na
geštalt-psihologiju i ruski formalizam;
strukturalnu analizu teksta
nalazimo već 1928. u knjizi Morfologija bajke Vladimira Propa;
pedesetih godina XX stoleća strukturalizam se
pokazuje kao jedna
tipično francuska tvorevina i on je, po rečima
Levi-Strosa, sastoji u
prenošenju konkretnih naučnih metoda
strukturalne lingvistike u
oblast kulturologije koja bi na taj način
trebalo da postane stroga i
objektivna po uzoru na prirodne nauke. Svoja
istraživanja Levi-
Stros je ograničio na oblast etnografije
formalizujući terminima
binarnih opozicija i teorije komunikacije
rituale, mitove i običaje
primitivnih naroda. Isto to započeli su u
različitim oblastima
Fuko, Bart i Lakan: polazeći od dubinske
konfiguracije jezika
različitih epoha, Fuko je analizirao niz pojava
u oblasti nauke o
jeziku, biologije i političke ekonomije; Rolan
Bart proučava
strukturno-semiotičke zakonitosti u
"jezicima" različitih kulturnih
fenomena (masovne komunikacije, moda, i dr.)
da bi potom prešao
na deskripciju procesa označavanja u književnim,
prevashodno
modernističkim delima. Polazeći od analogije
funkcionisanja
nesvesnog i jezika, Lakan nastoji da reformiše
psihoanalizu i
predlaže da se naglasak stavi na analizu i
korigovanje simboličkih
struktura jezika i pri tom se upliće u
terapiju nesvesnih anomalija.
Na
osnovu rezultata do kojih su oni došli moglo bi se reći da
strukturalizam teži desupstancijalizaciji
tradicionalne metafizike,
a što je započeo još Kant i najradikalnije
nastavio Niče; ističući
kako relaciona svojstva elemenata imaju visoku
gnoseološku
vrednost za istraživanja u oblasti
humanističkih nauka, struk-
turalisti van sfere interesa ostavljaju
kantovsku "stvar po sebi" pa
svoju poziciju određuju kao "kantovstvo
bez transcendentalnog
subjekta i istorijskog apriorizma".
Ničeov stav o "smrti boga" oni
prevode u stav o "kraju čoveka", o
"smrti autora", o neadekvatnosti
pojmova kao što su umetničko delo ili stvaralaštvo. Strukturalisti
poseban značaj pridaju nesvesnim osnovama
razuma i tako iznova
aktualizuju Frojda (psihoanaliza) i Marksa
(ekonomija), i njima
zahvaljujemo za niz novih pojmova kao što su mentalna struktura
(Levi-Stros), epistema (Fuko), simbolički poredak (Lakan); oni
posebno naglašavaju značaj istraživanja prorode
i funkcije
nesvesnog. Polemišući protiv romantičarskih
filozofskih ideja, koje
su inspirisale introspektivne filozofske
analize, strukturalizam
raznovrsne kulturne fenomene posmatra kroz
prizmu jezika i
orijentiše se na semiotiku koja izučava unutrašnju
strukturu
znaka i mehanizme označavanja, čime se
suprotstavlja anglo-
saksonskoj semiologiji koja se prevashodno
bavila problemom
referencije i klasifikacije znakova (Pirs).
Tokom sedamdesetih i
osamdesetih godina jača kritika
strukturalizma, ali i unutar njega
samokritika zbog ograničenosti
strukturalistčkog metoda koji vodi
u aistoričnost, formalizam i scijentizam.
Nestrukturiranost čitave
oblasti ljudskog opstanka postaje ishodište
tzv. "filozofije tela" pa
strukturalisti težište istraživanja prenose sa
"otvorenosti dela" ili
"socijalno-političkog konteksta strukture", dakle sa struktura sa
"gotovim značenjem" na proces
nastajanja strukturâ što vodi do
prerastanja strukturalizma u
poststrukturalizam. Teme kao što su
označavanje, smrt autora, smrt subjekta,
telo, telesnost, skriptor,
sada zamenjuju teme kao što su: autor, "smrt autora",
čitanje,
acentrizam, genotekst, fenotekst,
Difference, logocentrizam,
metafizika odsutnosti, prazan znak,
rasejanje, simulakri,
transcendentalno označeno.
Poststrukturalizam
označava skup pristupa u društvenim
naukama tokom sedamdesetih i osamdesetih
godina usmerenih na
semiotičko tumačenje realnosti
("tekstualizovani svet"), a koji se
oslanjaju kao i strukturalizam na koncepciju
znaka kao jedinstva
označavajućeg i označenog, no sad je reč o
takvim pristupima koji
se usmeravaju na vanstrukturne parametre
strukture i s njima
povezanim kognitivnim procesima.
Poststrukturalizam je nastao u
Francuskoj ali se nastavio dalje razvijati u
Americi; njegovi
predstavnici su: Žak Derida, Žil Delez, Žak
Bodrijar, Žan-Fransoa
Liotar, Karlos Kastorijadis, kao i pozni Rolan
Bart i Mišel Fuko.
Poststrukturalizam je od strukturalizma nasledio opšte
problemsko polje a da sam nije istupio sa
sopstvenim celovitim
programom; ponekad poststrukturalizam određuju
kao pokušaj da
se ostvari ono što nije pošlo za rukom
strukturalizmu u njegovoj
prvoj fazi, ali i kao pokušaj da se prevladaju
aporije i paradoksi
koji su se u strukturalizmu pokazali kao
nerešivi. Kao hronološka
granica strukturalizma i poststrukturalizma
obično se uzima
1968. godina a na teorijskom planu to je vreme
kad se
strukturalizam preseca sa semiotičkom
teorijom,
postmodernizmom, levim radikalizmom, američkim
dekonstrukti-
vizmom (za koji se dekonstrkcija svodi na
analizu tekstova).
Treba imati u vidu da i sami poststrukturalisti insistiraju na
relativnosti granica između označenog i
označavajućeg, između
filozofije i litetarure, literature i kritike,
a to je svojstvo i novih
aksioloških orijentacija; imajući u vidu
raznovrsnost
poststrukturalističke prakse i njenu
terminološku neobičnost koja
otežava interpretacije, moguće je istaći
nekoliko zadataka koje je
pred sebe postavio poststrukturalizam: (a)
kritika
zapadnoevropske metafizike koja počiva na
logocentrizmu kao i
tematizovanje problema krize reprezentacije;
(b) demistifacija raz-
ličitih strategija prinude skrivenih pod
maskom nesvesnog; (c)
traženje sfera slobode, marginalnih, van
granica struktura, no koje
su odlučujuće za razumevanje realnosti koja
nije kontrolisana
silama vlasti (želja, istorija,
"haosmos", afekti, telo). Treba imati u
vidu da van teksta za poststrukturaliste nema
ničeg realnog, a da
je istinski realna samo jezička struktura
(tekstualni svet).
Analizirajući evropsku metafizičku tradiciju, poststrukturalisti
kao njeno glavno svojstvo ističu logocentrizam
(Derida); pojam
istine je proizvod logocentričke svesti koja
teži da svemu nađe
poredak, smisao ili njegovo počelo, ali ta
svest ostaje nesposobna
da dosegne alogičku suštinu sveta.
Strukturalisti sam tekst uvek
vide i kao njegov sopstveni komentar, dok je
interpretacija književ-
nog teksta u istoj ravni u kojoj je njegov
"objekt", odnosno
"predmet". Interpretacija je
istovremeno atribut literarnog
korpusa: svaki literarni objekt na određen
način distanciran je od
svog "imanentnog" značenja, ali je
pri tom neophodno da sačuva
svoj zajednički interpretativni sadržatelj.
Opozicija teksta kao ob-
jekta i njegovih spoljašnjih interpretacija
(klasična paradigma)
zamenjuje se predstavom o kontinuumu
beskonačnog literarnog
teksta koji uvek istupa i kao svoja
interpretacija čime se
istovremeno i distancira od sebe.
Posledica toga je da poststrukturalisti svaki tekst tumače kao
literarni i pri tom stavljaju u zagrade
pretenziju svakog teksta na
istinitost, rekonstruišući tekstualne
mehanizme koji stvaraju
"efekat istinitosti". Po mišljenju
Habermasa, poststrukturalizam
se odlikuje univerzalnom estetizacijom
posredstvom koje se
"istina" redukuje na jedan od
stilskih efekata diskurzivnog izraza.
Zato je, po mišljenju poststrukturalista,
iluzorno klasicističko
svođenje retoričkih metoda na spoljašnja
sredstva izražavanja.
Unutrašnji pojmovni sadržaj nekog teksta
određen je stilističkim
metodama pomoću kojih je on izgrađen i zato
nulti stepen svakog
metafizičara, prirodan, običan jezik, sadrži u
sebi sve zamislive in-
terpretacije svih metajezika. Prirodni jezik
je sopstveni metajezik;
on je samoreferencijalan time što se
konstituiše u prostoru
beskonačnog kretanja samorefleksije.
Pretpostavlja se da je
objektivni svet uvek struktuiran ovim ili onim
jezičkim
sredstvima; poststrukturalisti smatraju da ne
može postojati čisti
jezik-objekt koji bi mogao da funkcioniše kao
čisto transparentno
sredstvo za označavanje stvarnosti koja mu je
unapred zadata. Svi
"objektivni stavovi" o prirodi
stvari neizbežno su i
samodistancirajući budući da imanentno
uključuju u sebe i dis-
tanciranje označenog od svog "sopstvenog
smisla".
Poststrukturalisti potkopavaju predstave o
referenciji, o
bivstvovanju kao prisutnosti. Pretenzije na
reprezentaciju, na
relaciju tekstova kulture s realnošću su
nerelne jer označeno ne
postoji budući da je samo iluzija. Naše vreme
karakteriše brisanje
razlike između realnosti i njenih predstava i
ostaju samo
"simulakrumi" (Bodrijar) koji ne
poseduju nikakve referencije i
odnose se samo na sopstvenu realnost koju
predstavljaju.
Označavajuće gubi neposrednu vezu sa označenim
usled
pomeranja u budućnost predstava o označenoj
pojavi. Zato, znak
pre svega, označava "odsutnost"
predmeta, a tako i principijelnu
razliku u odnosu na samog sebe.
Poststrukturalizam ističe
neophodnost sasvim drugačijeg pristupa
problemu smisla pa se
ističe princip "diseminacije"
(Derida), tj. rasejavanja, dispersije
svakog smisla među mnoštvom njegovih
različitih diferenciranih
tonova; tako ideja "razlike" treba
da ustupi mesto ideji
"razlikovanja", što označava kraj
vladavine jednih smislova nad
drugima. Odsustvo preciznog značenja otkriva
neograničeni
prostor za kretanje označenog, a što se
fiksira pojmom "geno-tekst"
(J. Kristeva). Pogled na svet samo kroz prizmu
označenog ukida
problem objektivnosti, metode, istine i
obezvređuje naučno znanje.
To se dešava i stoga što je nauci
"predodređeno" da bude nasilna
jer je povezana s prihvatanjem poretka koji se
određuje vlastitim
odnosima (M. Serl). Poststrukturalisti nastoje
da u svim kultur-
nim fenomenima razotkriju diskurs vlasti,
sposobnost koja u sve
prodire i koja je sposobna da preseče,
koordinira, prekida svaku
socijalnu strukturu i instituciju, i to Delezu
omogućuje da vlast
poredi s drvetom. Jezik koji simbolizuje sve
forme represivne
vlasti funkcioniše kao struktura nalik na
drvo. Postavlja se pitanje
kako je moguće razoriti tu mašinu jezika i
suprotstaviti se
represivnoj sili totalitarne binarizacije
celikupne kulture. Prostor
slobode u kojem ne deluju zakoni moći i
potčinjenosti jeste tekst –
poprište borbe mnoštva sila, međusobno
ravnopravnih diskursa
koji su istovremeno i objekti borbe za vlast
no i same moći. To je
"intertekst" koji pretpostavlja
odgovarajuću "revolucionarnu" proce-
duru čitanja (F. Solers) i eliminiše
tradicionalnu figuru Autora (R.
Gart, Fuko). Glavna namera teksta je –
udaljavanje od vlasti.
Zahtev za "dubinskim značenjem" i
"istinskim nivoom jezika"
(Derida) koji, potčinjeni opšteprihvaćenim
kodovima i strukturama,
otkrivaju značaj vansistemskih, alternativnih,
marginalnih, aso-
cijalnih elemenata. Možda su upravo oni
ontološka osnova krajnje,
neredukovane realnosti ("nivo
bivstvovanja želje"). Ocrtava se
"poleđina" strukture koja briše
granice unutrašnjeg i spoljašnjeg u
iskrivljenom prostoru savremene kulture.
Značaj poststrukturalizma je u tome što je on podstakao reviziju
mnogih klasičnih filozofskih pojmova i označio
novu kartografiju
kulturnog prostora. U odnosu na
postmodernizam,
poststrukturalizam je njegova teorijski
najfundiranija pret-
postavka, ali se teško mogu razgraničiti
poststrukturalistički ili
postmodernistički period u stvaralaštvu
predstavnika ova dva toka
savremenog mišljenja.
Rolan Bart (1915-1980), osnivač centra za istraživanje
masovnih komunikacija (1960) i profesor na
Kolež d Frans (1977)
bitno je uticao na formiranje strukturalizma;
među njegovim
spisima ističu se: Nulti stepen pisma (1953), Mitologike (1957),
O
Rasinu (1963), Elementi
semiologije (1964), Kritika i istina (1966),
Sistem mode (1967), Imperija znakova (1970), Sad, Fuko,
Lajola
(1972). Bez obzira na raznolikost Bartovog
interesovanja, već na
osnovu pomenutih naslova lako je uočljiva
osnovna tema ne samo
njegovih interesovanja već i strukturalizma
uopšte: principi i
metode zasnivanja znanja. Treba istaći da
problem jezika u
tumačenjima Barta potiskuje problem svesti
koja se dotad shva-
tala kao nedeljiv atom na kom se gradi svako
znanje a takvo
tumačenje je bilo dominantno u ranijoj
filozofskoj tradiciji. Po tim
shvatanjima jezička delatnost prethodi svim kognitivnim
ili
perceptivnim aktima saznanja, fiksiranju svih
subjekt-objekt
opozicija. Na taj način jezik postaje uslov
saznanja fenomena,
svesti, bivstvovanja... Bart razvija
fundamentalnu
strukturalističku temu zasnivanja znanja
istražujući kulturno-
istorijske sadržaje (literatura, sistemi mode,
ponašanja, različite
socijalne strukture) i nastoji da otkrije
mehanizme nastajanja i
funkcionisanja tih sistema i to tako što bi
svi ti kulturni fenomeni
bili međusobno povezani u jedinstven izvorni
sistem. Uprkos
činjenici da semiotički modus neke kulturne
pojave izdvojen kao
atribut otežava i često onemogućuje
istraživanje drugih, ne-
znakovnih momenata tog fenomena, pristup po
kom se u vezu
dovode različite kulturne pojave uz pomoć
jezika dovodi do
stvaranja novih modela i novih pitanja kakvih
nije bilo pre pojave
strukturalizma. Bart tako postavlja pitanje
opozicije socijalne i
prirodne determinisanosti subjekta u
književnom stvaralaštvu. U
radu Nulti stepen pisma on razvija pojam "pisma" koji se s jedne
strane oslanja na samoidentitet nacionalnog
jezika (čime se pre-
vladava razlika između umetničkog, naučnog,
religioznog "jezika")
a s druge strane na nedirenciranu oblast
ličnog stila pisca, na ono
individualno kao biološku determinantu svakog
subjektivnog
literarnog akta. Bart nastoji da istraži one
tipove pisma koji
određuju specifičnost konkretnog umetničkog
dela. Na osnovu toga
što se pismo ne pokazuje do kraja u svim
svojim aspektima sledi
da su njegove pojedinačne manifestacije
uslovljene raznim
kulturnim, socijalnim ili političkim
momentima, a to opet znači da
je pismo način realizovanja individualnog u
opštem pri čemu se
svaki stvaralački akt individue prihvata od
društva kao neki
smisleni napor konkretizovan u obliku dela.
Svoju teoriju pisma
Bart razvija s obzirom na različite odnose
koji postoje među
znacima (sintagmatički, paradigmatički,
simbolički). Iza svakog od
ta tri tipa nalaze se različiti oblici
umetničke svesti i kao
realizacije, njima odgovaraju različiti oblici
umetničkih dela.
Sredinom šezdesetih godina Bart napušta
istraživanja načina pri-
mene semiotičke paradigme na primerima
konkretnih književnih
dela, i pod uticajem Levi-Strosa okreće se
socijalnoj problematici –
istraživanju masovnih komunikacija. Ubrzo
dolazi do zaključka da
strukturalistički pristup može primeniti ne
samo na istraživanje
primitivnih kultura već i na istraživanje
savremene kulture. Kao
novi zadatak postavlja potrebu ujedinjenja dve
najveće savremene
episteme (materijalističke dijalektike i
frojdovske dijalektike) kako
bi se uspostavili novi odnosi.
"Socio-logika" treba da pomogne u
izučavanju modela kulturnog stvaralaštva koji
leže ne samo u
osnovi literature i dizajna, već bitno
određuju društvene odnose
određenog sociuma, što znači da bi ti modeli
bili zapravo principi
opisivanja i samoidentifikacije određene
kulture, odnosno, moguć-
nosti te kulture. Interes za ne-literarne
izvore analize dovodi Bar-
ta do istraživanja trukturnih osobenosti
ženske odeće u modnim
časopisima i to ga dovodi do zaključka o
konverziji različitih tipova
stvaralaštva (jezika fotografije, jezika
religije, jezika tehnologije
proizvođenja) i tako postavlja pitanje odnosa
tih različitih jezika,
pitanje mogućnosti prelaska njihovih elemenata
iz jednog u drugi.
Tako Bart dolazi do tzv. "semiološkog
paradoksa" koji se sastoji u
tome što društvo neprestano prevodi elemente
"realnog jezika"
(koji su po svojoj prirodi "stvari")
u elemente reči ili znakove
nastojeći da elementima označavanja da
"racionalnu" prirodu. Na
taj način dolazi do paradoksalne situacije da
se "stvari" pretvaraju
u smisao i obratno. Tako u središte Bartovih
interesovanja dolazi
ne samo sistem znakova i denotativnih
značenja, već i polje "kono-
tativnih" značenja koje nastaje u procesu
komunikacije koja
omogućuju nekom društvu da se na
kulturno-istorijskom planu
distancira od nekog drugog društva koje ima
neke druge
konotativne sadržaje. "Semiološki
paradoks" vodi i tome da u ma-
sovnoj svesti dolazi do fetišizacije jezika a
da je sama svest mesto
različitih mitova koji počivaju na jezičkim
konstrukcijama
nastalim opisivanjem stvari. S druge strane,
reči i pojave počinju
da pretenduju na "racionalnost" i
posedovanje smisla (robni
fetišizam).
Mišel Fuko (1925-1984) studirao je filozofiju i
psihologiju na
Sorboni u Parizu; osnivač prve katedre za
psihoanalizu u
Francuskoj, član Francuske komunističke
partije, profesor
psihologije na Univerzitetu u Lilu, neko vreme
radi u francuskim
kulturnim centrima u Švedskoj, Poljskoj i
Nemačkoj, sa Žilom De-
lezom priprema kritičko izdanje Ničeovih
sabranih dela na
francuskom jeziku (1966-1967), a naredne dve
godine je šef
katedre za filozofiju u Tunisu, potom šef
katedre na Kolež d Frans
(1970-1984). Među glavnim spisima Fukoa ističu
se: Duševna
bolest i ličnost (1954), Istorija ludila u doba klasicizma (1961), Ge-
neza i struktura Kantove
"Antropologije" (1961),
Rođenje klinike
(1963), Reči i stvari (1966),
Arheologija
znanja (1969), Šta je autor
(1969), Struktura reči (1969),
Uvod u logičku
gramatiku (1970),
Filozofsko pozorište (1970), Niče, genealogija, istorija (1971),
Nadziranje i kažnjavanje (1975), Igra vlasti (1976),
Zapad i istina
seksa (1976), Subjektivnost i
istina (1977), Mikrofizika vlasti
(1977), Istorija seksualnosti I-III (1976; 1984), Kazano i napisano
(1994) i dr. Fuko nastoji da prevlada
inteligibilnu univerzalnost
hegelovstva tako što iz osnova iznova
promišlja odnos "subjekt –
saznanje – svet". Polazeći od teze da
filozofija subjekta ne može da
odgovori na savremena pitanja, Fuko smatra da
dolazi vreme kad
se kao prvo postavlja pitanje da li je subjekt
jedina moguća forma
postojanja i nije li došlo vreme da se
samoidentitet subjekta i nje-
gova kontinuiranost pokažu kao njegovi
atributi. Drugim rečima,
da li je moguće da subjekt izgubi ta svojstva
(disocijacija subjekta).
Nije reč o tome da se odrede formalni uslovi
odnosa prema objektu
niti empirijski uslov koji u nekom momentu
dozvoljavaju subjektu
da spozna neki objekt koji je već dat u
realnosti; osnovno pitanje
je: šta treba da bude subjekt i kakve uslove
treba da ispunjava da
bi bio stvarni subjekt nekog saznanja – kakav
je način njegove
subjektivacije, budući da način subjektivacije
nije isti u slučaju
egzegeze nekog svetog spisa, posmatranja u
prirodi, ili analize
ponašanja duševnog bolesnika. Ne postoji
subjekt: postoji
subjektivnost. Pojmove kao što su jezik, tekst, diskurs Fuko koristi
kao metaforičke oznake univerzalnog tipa uz
čiju pomoć se mogu
saznati kulturne tvorevine koje se
tradicionalno nalaze u
različitim ravnima. Fuko nastoji da
konstruktivnim
prevladavanjem fenomenološke tradicije dođe do
novih saznajnih
paradigmi; dok fenomenološko istraživanje
ostaje razvijanje
problema u okviru mogućeg, vezano za
svakodnevno iskustvo,
Fuko nastoji da dođe do takve tačke gde će se
moći postaviti
pitanje nemogućnosti, pitanje iskustva koje se
ne može doživeti.
Fenomenologija nastoji da dokuči značenje
svakodnevnog iskustva
onog što subjekt sam postavlja budući da je
sam temelj. Fuko
smatra da se iskustvo mora ogledati u tome da
subjekta istrgne iz
njega samog kako on više ne bi bio on sam, i
tada se radi o desub-
jektivizaciji (čije motive on traži kod Ničea,
Bataja i Blanšoa);
prevodeći Bisvangerov tekst San i postojanje (objavljeno 1954),
Fuko je došao do zaključka da se ograničenja
fenomenologije i
psihoanalize ogledaju u tome što obe ispuštaju
iz vida značaj
govorenja (fenomenologija naglasak stavlja na
analizu smisla a
psihoanaliza na analizu snova kao govora). Za
egzistencijalnu
analizu izražavanje postaje
centralno i Fuko se zalaže za stvaranje
jedne netradicionalne antropologije koja ne bi
bila ni filozofija ni
psihologija i čiji bi metodi bili uslovljeni
odsustvom subjekta kao
što je čovek. Ta nova antropologija je
antropologija "izražavanja"
koja ima za cilj određivanje odnosa smisla i
simbola, lika i izraza;
time bi se prevazišla pozicija psihološkog
pozitivizma koja teži
tome da iscrpi sve sadržaje čoveka redukovanog
na homo natura.
Takva antropologija bi se mogla usredsrediti
na ontološka
razmišljanja i u svoje središte staviti
egzistenciju (Dasein). U
knjizi o Kantu Fuko piše kako bi filozofija
mogla ponovo da se na-
đe u situaciji da misli u prostoru oslobođenom
od čoveka a da bi se
Ničeov projekt mogao razumeti kao početak
prestanka
postavljanja pitanja o čoveku. Smrt boga
označava i smrt čoveka;
čovekov lik nastaje kao crteži na pesku.
Istražujući nastanak
medicinskih i psihijatrijskih pojmova (kad je
reč o odnosu nor-
malnog i patologije), Fuko nastoji da
redefiniše pojam subjekta:
odustaje od egzistencijalističkih pristupa
(bivstvovanje-u-svetu)
kao i od marksističke ontologije
"otuđenja" i dolazi do paradigme
sopstvene "arheologije" koja ima za
cilj objašnjenje uslova
mogućnosti nastanka i postojanja različitih
fenomena ljudske
kulture. Zadatak Fuko vidi u
"transgresiji" – prevladavanju
granica nastalih pod diktatom razuma, a sebe
kao metateoretičara
tradicionalne (dijalektičke) filozofije;
filozofija transgresije zalazi
van granica unutar kojih imaju smisao
vrednosti i smisao
zapadnog kulturnog sveta; savremena kultura se
može izraziti
samo jednim potpuno drugačijim jezikom (koji
govori sam po sebi,
jezik bez subjekta i bez sabesednika, jezik
koji prelazi svoje
granice govoreći ono što ne može biti rečeno),
a to za sobom povlači
i transformaciju stila filozofiranja. Nosilac
takvog jezika je Ja,
razume se, sasvim drugačije od onog Ja koje
poznaje tradicionalna
filozofija; tu se radi o jeziku koji određuje
prostor iskustva u kome
subjekt sam ide ka svojoj smrti. Ova tema
(smrt subjekta) biće
potom jedna od omiljenih tema postmoderne
filozofije.
Transgresivnost se realizuje u seksualnosti
koja je granica svesti,
zakona i jezika. Kao jedan od svojih zadataka
Fuko je video to da
pokaže ljudima kako većina stvari iz njihove
okoline koje oni
smatraju univerzalnim jesu proizvod sasvim
određenih konkretnih
istorijskih promena, a da je postojanje većine
institucija krajnje
proizvoljno te da je neophodno da se istraži
kojim još prostorom
slobode ljudi raspolažu i kakve se promene još
mogu izvršiti. Ako
je Hajdeger nastojao da istraži u čemu prebiva istina, a
Vitgenštajn šta se kazuje kad se kaže "istina", Fuko je svoj zadatak
video u traženju odgovora na pitanje: zašto je istina tako malo
istina?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment