Tome beše samo elemenat njegove filozofske
teologije, sada, kod
Majstera Ekharta dobija centralno mesto. Po
Ekhartovom
shvatanju um i poimanje su osnova božijeg
postojanja i ako u po-
četku beše reč, to ima za posledicu da je biće
prvo od svih
stvorenih stvari. Ako je bog uzrok svekolikog
bivstvovanja, on
mora biti iznad bivstvovanja; to da bog jeste nadbivstvovanje,
bilo
je u to vreme opšte mesto neoplatonističke
tradicije (Pseudo-
Dionizije, Proklo). Stavom da je bog intelligere koje je fundamen-
talnije od esse, Ekhart se suprotstavljao
Tomi.
Za
mistike je karakteristično da teže jedinstvu sa bogom i
Ekhart je tome blizak svojim stavom o
postojanju boga u
stvorenjima i njihovom prebivanju u bogu.
Ekhart nije poricao
božju transcendenciju ali je na veoma smeo
način interpretirao
odnos stvorenja prema bogu. Sve što je stvorio
bog nastalo je iz lju-
bavi i radi ljubavi. Ono što je van boga,
lišeno je smisla i stoga
čovek treba da se vrati bogu i samo na taj
način može se vratiti
sebi i može naći sebe. Mi boga prihvatamo
dušom, i mada je ona
samo kap razuma, on je u njoj i klica i iskra;
tako je moguće da se
vrhunsko mističko sjedinjenje s bogom
ostvaruje u najdubljoj
povučenosti duše, u toj njenoj
"iskri" (scintilla animae) gde bog pri-
sajedinjuje dušu sebi na skriven i neizreciv
način. Zahvaljujući
tome čovek dobija slobodan duh; čovek je
slobodan kad se nizašta
ne vezuje i sve prihvata u svetlu beskonačne
božije ljubavi;
pravednik poseduje boga u svojoj unutrašnjosti
jer je bog u svemu i
uvek - na putu, među ljudima, u crkvi. Imajući
boga u duši čovek u
svemu što radi ostavlja otiske božanskog pa je
njegova delatnost
zapravo božija delatnost. Da bi došao u
jedinstvo s bogom čovek
mora da se usavršava, da čini dobra dela, da
nauči da bude
slobodan, da je spreman da gleda u lice smrti,
da se privikne na
njen lik kako bi mogao otići iz sebe i stopiti
se s bogom. Povratak
bogu moguć je kad je duša slobodna i obnažena,
kad nema u sebi
ničeg materijalnog. Samo takva duša može stati
pred lice boga.
Na Ekharta su delovali razni mislioci: pre
svih Albert Veliki i
Toma Akvinski, ali isto tako i Bonaventura,
Avicena, Pseudo-
Dionizije, Proklo, hrišćanski oci; on je bio
duboko religiozan,
zainteresovan za čovekov stav prema bogu i
čovekovo iskustvo
boga; nije bio sistematičan filozof i nije
sistematično izlagao svoje
ideje ili ideje drugih mislilaca. Dve godine
nakon njegove smrti,
27. marta 1329. papa Jovan XXII osudio je 28
Ekhartovih teza od
kojih je 17 proglasio jeretičkim; među njima
beše teza o večnosti
sveta, kao i teza o čovekovoj ništavnosti i
njegovoj transformaciji u
boga.
Ekhartove propovedi, a posebno njegovo učenje o iskri kao
temelju duše uticalo je na Johana Taulera (1300-1361) iz
Strazbura koji je takođe pripadao
dominikanskom redu i studirao
u Parizu i koji je više bio poznat kao
propovednik nego kao teolog
ili filozof. On je učio da slika boga prebiva
u vrhu ili najvišem delu
duše i povlačenjem u sebe, transcendiranjem
slika i oblika, čovek
pronalazi boga. Ako se čovekovo srce okrene ka
ovoj osnovi duše, to
znači da se okreće ka bogu i njegov um i
njegova volja valjano
funkcionišu; ali, ako se njegovo srce okrene
od osnove duše, od
boga koji u njoj prebiva, njegove sposobnosti
se okreću od boga.
Ako
je u početku Tauler samo sledio kontemplativnu mistiku
Majstera Ekharta, nakon upoznavanja s
holandskim mističarima
on počinje da zastupa praktični misticizam propovedajući kako se
istinski misticizam sastoji u podražavanju
siromačnog i smirenog
Hristovog života. Tako dolazi do obrta u
nemačkoj mistici koja sve
više gubi teorijski a zadobija praktični
karakter, što će i odrediti
smer pokreta Reformacije.
Pokret praktičnog misticizma dobio je najveći zamah u
Holandiji gde se teorijski uticaj nemačkih
mističara susreo s
praktično-etičkim principima francuskih
mističara iz škole sv.
Viktora i pod čijim uticajem se formirao
rodonačelnik tog smera
Johan Rejsbruk (1293-1381); dok je Majster Ekhart nastojao da
glorifikuje blaženstvo do kog dolazi pri
sjedinjenju duše s bogom,
Rejsbruk je tražio put kojim bi to blaženstvo
moglo da se dostigne.
Taj put bio bi sledeći: čovek treba da umre
zbog samog sebe, treba
da se teorijski odrekne od sveg znanja i da
otkrovenje traži u veri.
Ali, pre svega, on mora da se praktično
odrekne svih želja, da
pokorno podnosi svoju sudbinu. U smernom
predavanju sebe bogu
i u religiozno moralnoj delatnosti moguće je
spasenje od stradanja
u svetu. Tako sa mističarima, hrišćanstvo
postaje ono što je
prvobitno i bilo: religija iskupljenja za
grešne i siromašne.
Za Taulera, kao i Ekharta, karakteristično je
nastojanje da se
načini spoj sholastike i misticizma;
kombinaciju praktičnog
misticizma i spekulacije neki su istoričari
videli kao nastavak
Anselmovog programa Credo, ut intelligam. Međutim, u situaciji
kad ove misli nastaju, u vreme raspada nekih
feudalnih struktura,
u vreme kad narasta konflikt među vladarima
kao i između
svetovne vlasti i crkve u kojoj raste
farisejstvo pa tomizam sve više
postaje samo uspomena, stavovi Ekharta i
njegovih učenika
(Tauler, Henrih Suzo /1296-1366/, Jan Rejsbruk
/1293-1381/)
dobijaju revolucionarni smisao i bitno će
uticati na Martina Lutera
koji će neposredno pre isticanja svojih teza
(na vratima katedrale
u Nirnbergu) objaviti spis Nemačka teologija (1516), delo
nepoznatog frankfurtskog dominikanca iz druge
polovine XIV
stoleća.
|
|
|
Comments
Post a Comment