|
Tome beše samo elemenat njegove filozofske
teologije, sada, kod
Majstera Ekharta dobija centralno mesto. Po
Ekhartovom
shvatanju um i poimanje su osnova božijeg
postojanja i ako u po-
četku beše reč, to ima za posledicu da je biće
prvo od svih
stvorenih stvari. Ako je bog uzrok svekolikog
bivstvovanja, on
mora biti iznad bivstvovanja; to da bog jeste nadbivstvovanje,
bilo
je u to vreme opšte mesto neoplatonističke
tradicije (Pseudo-
Dionizije, Proklo). Stavom da je bog intelligere koje je fundamen-
talnije od esse, Ekhart se suprotstavljao
Tomi.
Za
mistike je karakteristično da teže jedinstvu sa bogom i
Ekhart je tome blizak svojim stavom o
postojanju boga u
stvorenjima i njihovom prebivanju u bogu.
Ekhart nije poricao
božju transcendenciju ali je na veoma smeo
način interpretirao
odnos stvorenja prema bogu. Sve što je stvorio
bog nastalo je iz lju-
bavi i radi ljubavi. Ono što je van boga,
lišeno je smisla i stoga
čovek treba da se vrati bogu i samo na taj
način može se vratiti
sebi i može naći sebe. Mi boga prihvatamo
dušom, i mada je ona
samo kap razuma, on je u njoj i klica i iskra;
tako je moguće da se
vrhunsko mističko sjedinjenje s bogom
ostvaruje u najdubljoj
povučenosti duše, u toj njenoj
"iskri" (scintilla animae) gde bog pri-
sajedinjuje dušu sebi na skriven i neizreciv
način. Zahvaljujući
tome čovek dobija slobodan duh; čovek je
slobodan kad se nizašta
ne vezuje i sve prihvata u svetlu beskonačne
božije ljubavi;
pravednik poseduje boga u svojoj unutrašnjosti
jer je bog u svemu i
uvek - na putu, među ljudima, u crkvi. Imajući
boga u duši čovek u
svemu što radi ostavlja otiske božanskog pa je
njegova delatnost
zapravo božija delatnost. Da bi došao u
jedinstvo s bogom čovek
mora da se usavršava, da čini dobra dela, da
nauči da bude
slobodan, da je spreman da gleda u lice smrti,
da se privikne na
njen lik kako bi mogao otići iz sebe i stopiti
se s bogom. Povratak
bogu moguć je kad je duša slobodna i obnažena,
kad nema u sebi
ničeg materijalnog. Samo takva duša može stati
pred lice boga.
Na Ekharta su delovali razni mislioci: pre
svih Albert Veliki i
Toma Akvinski, ali isto tako i Bonaventura,
Avicena, Pseudo-
Dionizije, Proklo, hrišćanski oci; on je bio
duboko religiozan,
zainteresovan za čovekov stav prema bogu i
čovekovo iskustvo
boga; nije bio sistematičan filozof i nije
sistematično izlagao svoje
|
ideje ili ideje drugih mislilaca. Dve godine
nakon njegove smrti,
27. marta 1329. papa Jovan XXII osudio je 28
Ekhartovih teza od
kojih je 17 proglasio jeretičkim; među njima
beše teza o večnosti
sveta, kao i teza o čovekovoj ništavnosti i
njegovoj transformaciji u
boga.
Ekhartove propovedi, a posebno njegovo učenje o iskri kao
temelju duše uticalo je na Johana Taulera (1300-1361) iz
Strazbura koji je takođe pripadao
dominikanskom redu i studirao
u Parizu i koji je više bio poznat kao
propovednik nego kao teolog
ili filozof. On je učio da slika boga prebiva
u vrhu ili najvišem delu
duše i povlačenjem u sebe, transcendiranjem
slika i oblika, čovek
pronalazi boga. Ako se čovekovo srce okrene ka
ovoj osnovi duše, to
znači da se okreće ka bogu i njegov um i
njegova volja valjano
funkcionišu; ali, ako se njegovo srce okrene
od osnove duše, od
boga koji u njoj prebiva, njegove sposobnosti
se okreću od boga.
Ako
je u početku Tauler samo sledio kontemplativnu mistiku
Majstera Ekharta, nakon upoznavanja s
holandskim mističarima
on počinje da zastupa praktični misticizam propovedajući kako se
istinski misticizam sastoji u podražavanju
siromačnog i smirenog
Hristovog života. Tako dolazi do obrta u
nemačkoj mistici koja sve
više gubi teorijski a zadobija praktični
karakter, što će i odrediti
smer pokreta Reformacije.
Pokret praktičnog misticizma dobio je najveći zamah u
Holandiji gde se teorijski uticaj nemačkih
mističara susreo s
praktično-etičkim principima francuskih
mističara iz škole sv.
Viktora i pod čijim uticajem se formirao
rodonačelnik tog smera
Johan Rejsbruk (1293-1381); dok je Majster Ekhart nastojao da
glorifikuje blaženstvo do kog dolazi pri
sjedinjenju duše s bogom,
Rejsbruk je tražio put kojim bi to blaženstvo
moglo da se dostigne.
Taj put bio bi sledeći: čovek treba da umre
zbog samog sebe, treba
da se teorijski odrekne od sveg znanja i da
otkrovenje traži u veri.
Ali, pre svega, on mora da se praktično
odrekne svih želja, da
pokorno podnosi svoju sudbinu. U smernom
predavanju sebe bogu
i u religiozno moralnoj delatnosti moguće je
spasenje od stradanja
u svetu. Tako sa mističarima, hrišćanstvo
postaje ono što je
prvobitno i bilo: religija iskupljenja za
grešne i siromašne.
|
Za Taulera, kao i Ekharta, karakteristično je
nastojanje da se
načini spoj sholastike i misticizma;
kombinaciju praktičnog
misticizma i spekulacije neki su istoričari
videli kao nastavak
Anselmovog programa Credo, ut intelligam. Međutim, u situaciji
kad ove misli nastaju, u vreme raspada nekih
feudalnih struktura,
u vreme kad narasta konflikt među vladarima
kao i između
svetovne vlasti i crkve u kojoj raste
farisejstvo pa tomizam sve više
postaje samo uspomena, stavovi Ekharta i
njegovih učenika
(Tauler, Henrih Suzo /1296-1366/, Jan Rejsbruk
/1293-1381/)
dobijaju revolucionarni smisao i bitno će
uticati na Martina Lutera
koji će neposredno pre isticanja svojih teza
(na vratima katedrale
u Nirnbergu) objaviti spis Nemačka teologija (1516), delo
nepoznatog frankfurtskog dominikanca iz druge
polovine XIV
stoleća.
|
|
|
Comments
Post a Comment