Misticizam na Zapadu

XIII i XIV stoleće u znatnoj meri su obeleženi i pojavom
mističke filozofije koja je delom izraz otpora protiv logičkih i
apstraktnih metafizičkih proučavanja, a delom posledica
okamističkog poricanja valjanosti tradicionalne prirodne teologije i
nastojanja da se celokupno znanje o bogu, čak i o njegovom pos-
tojanju, progna u sferu vere. To je omogućeno proširenjem ideje
iskustva koje se ne svodi samo na natčulno iskustvo ili svest o

vlastitim unutrašnjim stavovima; među poznatim mističarima tog
doba bio je Majster Ekhart (1260-1327) koji je u mladosti prišao
dominikanskom redu, učio u Strasburgu i Kelnu a predavao u
Parizu. Ideja jedinstva boga i čoveka, jedinstva prirodnog i natpri-
rodnog dominira Ekhartovom filozofijom. Jedinstvo je metafizički
princip, religiozni smisao, cilj ljudskih postupaka. Ali, to jedinstvo,
za razliku od apstraktnog elejskog bića, ovde treba shvatiti kao
život. Trojstvo otelotvoruje večni ritam rađanja ljubavi i ne
prelazeći svoje granice ostaje u svome savršenstvu. Pitanje vere i
pitanje odnosa s bogom postaju centralna pitanja; misticizam in-
sistira na činjenici da je bog izvan granica do kojih dopiru naše
moći a da je bez boga čovek ništa. Negativna teologija koja kod
Tome beše samo elemenat njegove filozofske teologije, sada, kod
Majstera Ekharta dobija centralno mesto. Po Ekhartovom
shvatanju um i poimanje su osnova božijeg postojanja i ako u po-
četku beše reč, to ima za posledicu da je biće prvo od svih
stvorenih stvari. Ako je bog uzrok svekolikog bivstvovanja, on
mora biti iznad bivstvovanja; to da bog jeste nadbivstvovanje, bilo
je u to vreme opšte mesto neoplatonističke tradicije (Pseudo-
Dionizije, Proklo). Stavom da je bog intelligere koje je fundamen-
talnije od esse, Ekhart se suprotstavljao Tomi.
    Za mistike je karakteristično da teže jedinstvu sa bogom i
Ekhart je tome blizak svojim stavom o postojanju boga u
stvorenjima i njihovom prebivanju u bogu. Ekhart nije poricao
božju transcendenciju ali je na veoma smeo način interpretirao
odnos stvorenja prema bogu. Sve što je stvorio bog nastalo je iz lju-
bavi i radi ljubavi. Ono što je van boga, lišeno je smisla i stoga
čovek treba da se vrati bogu i samo na taj način može se vratiti
sebi i može naći sebe. Mi boga prihvatamo dušom, i mada je ona
samo kap razuma, on je u njoj i klica i iskra; tako je moguće da se
vrhunsko mističko sjedinjenje s bogom ostvaruje u najdubljoj
povučenosti duše, u toj njenoj "iskri" (scintilla animae) gde bog pri-
sajedinjuje dušu sebi na skriven i neizreciv način. Zahvaljujući
tome čovek dobija slobodan duh; čovek je slobodan kad se nizašta
ne vezuje i sve prihvata u svetlu beskonačne božije ljubavi;
pravednik poseduje boga u svojoj unutrašnjosti jer je bog u svemu i
uvek - na putu, među ljudima, u crkvi. Imajući boga u duši čovek u
svemu što radi ostavlja otiske božanskog pa je njegova delatnost
zapravo božija delatnost. Da bi došao u jedinstvo s bogom čovek
mora da se usavršava, da čini dobra dela, da nauči da bude
slobodan, da je spreman da gleda u lice smrti, da se privikne na
njen lik kako bi mogao otići iz sebe i stopiti se s bogom. Povratak
bogu moguć je kad je duša slobodna i obnažena, kad nema u sebi
ničeg materijalnog. Samo takva duša može stati pred lice boga.
    Na Ekharta su delovali razni mislioci: pre svih Albert Veliki i
Toma Akvinski, ali isto tako i Bonaventura, Avicena, Pseudo-
Dionizije, Proklo, hrišćanski oci; on je bio duboko religiozan,
zainteresovan za čovekov stav prema bogu i čovekovo iskustvo
boga; nije bio sistematičan filozof i nije sistematično izlagao svoje
ideje ili ideje drugih mislilaca. Dve godine nakon njegove smrti,
27. marta 1329. papa Jovan XXII osudio je 28 Ekhartovih teza od
kojih je 17 proglasio jeretičkim; među njima beše teza o večnosti
sveta, kao i teza o čovekovoj ništavnosti i njegovoj transformaciji u
boga.
     Ekhartove propovedi, a posebno njegovo učenje o iskri kao
temelju duše uticalo je na Johana Taulera (1300-1361) iz
Strazbura koji je takođe pripadao dominikanskom redu i studirao
u Parizu i koji je više bio poznat kao propovednik nego kao teolog
ili filozof. On je učio da slika boga prebiva u vrhu ili najvišem delu
duše i povlačenjem u sebe, transcendiranjem slika i oblika, čovek
pronalazi boga. Ako se čovekovo srce okrene ka ovoj osnovi duše, to
znači da se okreće ka bogu i njegov um i njegova volja valjano
funkcionišu; ali, ako se njegovo srce okrene od osnove duše, od
boga koji u njoj prebiva, njegove sposobnosti se okreću od boga.
     Ako je u početku Tauler samo sledio kontemplativnu mistiku
Majstera Ekharta, nakon upoznavanja s holandskim mističarima
on počinje da zastupa praktični misticizam propovedajući kako se
istinski misticizam sastoji u podražavanju siromačnog i smirenog
Hristovog života. Tako dolazi do obrta u nemačkoj mistici koja sve
više gubi teorijski a zadobija praktični karakter, što će i odrediti
smer pokreta Reformacije.
     Pokret praktičnog misticizma dobio je najveći zamah u
Holandiji gde se teorijski uticaj nemačkih mističara susreo s
praktično-etičkim principima francuskih mističara iz škole sv.
Viktora i pod čijim uticajem se formirao rodonačelnik tog smera
Johan Rejsbruk (1293-1381); dok je Majster Ekhart nastojao da
glorifikuje blaženstvo do kog dolazi pri sjedinjenju duše s bogom,
Rejsbruk je tražio put kojim bi to blaženstvo moglo da se dostigne.
Taj put bio bi sledeći: čovek treba da umre zbog samog sebe, treba
da se teorijski odrekne od sveg znanja i da otkrovenje traži u veri.
Ali, pre svega, on mora da se praktično odrekne svih želja, da
pokorno podnosi svoju sudbinu. U smernom predavanju sebe bogu
i u religiozno moralnoj delatnosti moguće je spasenje od stradanja
u svetu. Tako sa mističarima, hrišćanstvo postaje ono što je
prvobitno i bilo: religija iskupljenja za grešne i siromašne.
Za Taulera, kao i Ekharta, karakteristično je nastojanje da se
načini spoj sholastike i misticizma; kombinaciju praktičnog
misticizma i spekulacije neki su istoričari videli kao nastavak
Anselmovog programa Credo, ut intelligam. Međutim, u situaciji
kad ove misli nastaju, u vreme raspada nekih feudalnih struktura,
u vreme kad narasta konflikt među vladarima kao i između
svetovne vlasti i crkve u kojoj raste farisejstvo pa tomizam sve više
postaje samo uspomena, stavovi Ekharta i njegovih učenika
(Tauler, Henrih Suzo /1296-1366/, Jan Rejsbruk /1293-1381/)
dobijaju revolucionarni smisao i bitno će uticati na Martina Lutera
koji će neposredno pre isticanja svojih teza (na vratima katedrale
u Nirnbergu) objaviti spis Nemačka teologija (1516), delo
nepoznatog frankfurtskog dominikanca iz druge polovine XIV
stoleća. 

Comments

Popular Posts