Imanuel Kant



Ontološko fundiranje teorije saznanja napušta se tek u XVIII
stoleću i to pre svega zahvaljujući Imanuelu Kantu (1724-1804)
koji je u filozofiji načinio obrat time što je saznanje razmatrao kao
delatnost koja se odvija po svojim sopstvenim zakonima. Način
saznanja kao i konstrukcija samog predmeta znanja nisu određeni
strukturom supstancije koja se saznaje već svojstvima koja pose-
duje subjekt koji saznaje. Za razliku od svojih prethodnika, Kant
ne analizira strukturu subjekta da bi utvrdio izvore zablude već da
bi rešio pitanje šta je to istinsko znanje. Ako se kod njegovih
prethodnika, Bekona, Dekarta, Lajbnica, princip subjektivnosti
razmatra kao nešto što iskrivljuje istinsko stanje stvari, Kant
nastoji da napravi strogu razliku između subjektivnih i
objektivnih principa znanja, polazeći od subjekta i njegove
strukture. U samom subjektu Kant razlikuje dva sloja: empirijski i
transcendentalan; empirijskom sloju pripadaju čovekova
individualno-psihološka svojstva, a transcendentalnom opšta odre-
đenja po kojima je on čovek kao rodno biće. Objektivnost znanja
uslovljena je strukturom transcendentalnog subjekta koja je
čovekov nadindividualni princip. Tako je Kant gnoseologiju
podigao do najvišeg mogućeg nivoa.

    Predmet teorijske filozofije više nije izučavanje stvari samih po
sebi (prirode, sveta, čoveka), već istraživanje saznajne delatnosti,
postavljanje zakona ljudskoga uma i njegovih granica; Kant svoju
filozofiju naziva transcendentalnom i time je suprotstavlja ranijoj
koja saznajnim moćima čoveka nije pridavala odgovarajući značaj,
već je istraživala supstanciju kako ona postoji po sebi, tran-
scendentna u odnosu na um. Svoj metod Kant naziva kritičkim i
time se distancira od dogmatskog metoda koji vlada čitavim XVII
stolećem te na taj način ističe neophodnost sprovođenja kritičke
analize naših saznajnih sposobnosti kako bi se rasvetlila priroda
njihovih mogućnosti. Stoga gnoseologija dolazi na mesto ontologije
čime se ostvaruje prelaz od metafizike supstancije na metafiziku
subjekta.
    Transcendentalna filozofija je odgovor na niz teškoća u koje se
uplela ranija filozofija; jedna od tih teškoća je problem utemeljenja
objektivnosti naučnog saznanja, pre svega mehanike, zasnovane
na matematici i eksperimentu koji su pretpostavljali konstruisanje
idealnog objekta; u kojoj meri se idealna konstrukcija može
poistovetiti s idealnim objektom? Da bi se opravdala primena ma-
tematičkih konstrukcija na procese u prirodi, trebalo je prethodno
dokazati da konstruisanje ima analogiju u prirodi; u protivnom,
ostaje nejasno kako naše saznanje može biti podudarno s
predmetima van nas. Kod Lajbnica je ta podudarnost znanja i
predmeta bila obezbeđena prestabiliranom harmonijom, što je
Kant odbio da prihvati kao ozbiljan argument.
    Kantov pristup je drugačiji, on pita: kakav treba da bude
subjekt koji saznaje i kakva svojstva treba da poseduje, da bi
predmet saznanja bio podudaran s našim saznanjem. Delatnost
subjekta se pokazuje kao temelj a predmet istraživanja kao
posledica; u tome je suština kantovskog obrta. Ako su se dotad svi
neuspeli pokušaji svodili na to da se znanje ravna prema
predmetima, možda će se metafizički zadaci bolje rešiti ako se
krene obratno, pretpostavi li se da predmeti treba da se ravnaju
prema saznanju. Na taj način Kant iz osnove menja ugao
posmatranja na proces saznanja, tako što u njegovu osnovu stavlja
delatni princip. Istovremeno menja predstave o odnosu
racionalnog i empirijskog momenta u saznanju; za Dekarta,
Spinozu i Lajbnica čulno saznanje je bilo mutno i ono je bila niža
forma saznanja u odnosu na ono više – racionalno. Smatralo se da
se do pravog saznanja može doći samo racionalno; Kant će reći da
se čulno i razumsko znanje međusobno principijelno razlikuju i da
su dve grane u ljudskom saznanju pa iz toga sledi da naučno
znanje može biti samo sinteza tih raznorodnih elemenata –
čulnosti i razuma; Kant kaže kako su opažaji bez pojmova slepi a
pojmovi bez opažaja prazni. Pitanje je kako ostvariti tu sintezu
čulnog i razumskog znanja, kako obezbediti znanju nužnost i
opštost (ili, kako se tada govorilo, apriornost), ili kako su mogući
sintetički sudovi a priori. Time se otvara prostor u kojem će se
kretati misao Imanuela Kanta. Treba još jednom podvući da do
ovih pitanja Kant ne dolazi ni brzo ni lako. Njegova filozofija gradi
se veoma sporo.
    Epoha kojoj pripada Kant obeležena je brzim
predrevolucionarnim društvenim promenama i sve izrazitijim
protivrečjem između prosvetiteljskog ideala opštečovečanske
emancipacije i realne stvarnosti. Vreme u kome Kant počinje da
izgrađuje svoj sistem transcendentalne filozofije (sedamdesetih
godina XVIII stoleća) podudara se sa vremenom nastanka
predromantičarskog pokreta Sturm und Drang, kao i sa
vremenom rađanja nove nemačke poezije koju reprezentuju
Herder i mladi Gete u čijem Prometeju se može nazreti poetski ma-
nifest novog duhovnog pokreta koji inicira i Kantovu teorijsku
filozofiju; njoj će biti svojstveno isticanje emancipatorskog
građanskog ideala naspram feudalne stvarnosti tako što se
objektivna prirodna realnost, tj. priroda, kao predmet prirodnih
nauka i tehnike, stavlja u centar istraživanja.
    Kant se rodio 1724. u Pruskoj; nakon završene državne
gimnazije upisuje se na Univerzitet u Keningsbergu gde stiče
veoma široko obrazovanje; pored filozofije Lajbnica i Volfa, Loka i
Hjuma Kant izučava medicinu, geografiju i matematiku25. Nakon
završetka studija (1746) radi kao privatni učitelj do 1755. kada se
vraća na Univerzitet u Keningsbergu i brani tri disertacije: prva je
posvećena problemu vatre (čak je neko vreme bila i udžbenik za
studente), druga je O principima metafizičkog saznanja i na
osnovu nje je stekao pravo da predaje na univerzitetu (septembar
1755); treća disertacija (O fizičkoj monadologiji, 1755) trebalo je
da mu omogući da postane profesor univerziteta, no to se dogodilo
tek petnaest godina kasnije nakon što je predao disertaciju O
formi i principima čulnog i inteligibilnog sveta (De mundi
sensibilis atque intelligibilis forma et principiis, 1770); do tog
vremena predavao je niz različitih disciplina, radio kao pomoćnik
bibliotekara a potom kao bibliotekar na Keningsberškom uni-
verzitetu. Kant je prezirao karijerizam, servilnost i
protekcionizam; bio je ravnodušan prema slavi i bogatstvu; odbio
je mesto profesora u Haleu (iako mu je bila ponuđena tri puta veća
plata); smatrao je da bi mu prelazak u taj grad poremetio
spokojstvo i duhovnu ravnotežu. U sledećih deset godina Kant je
objavio nekoliko manjih spisa da bi tek 1781. publikovao Kritiku
čistoga uma; sedam godina kasnije objavio je Kritiku praktičnog
uma a 1790. Kritiku moći suđenja. Narednih godina objavio je još
nekoliko knjiga: Religija unutar granica čistog uma (1793),
Metafizika morala (1797), Spor fakulteta (1798), Fizička geografija
(1802) i O pedagogiji (1804). Pred kraj života Kant je oslepeo i
umro u staračkoj demenciji 1804. godine.
    Kantovo stvaralaštvo se obično deli na dva perioda: prvi je
dokritički i traje do 1770. a drugi je kritički i počinje s prvom
Kantovom Kritikom; treba imati u vidu da u periodu 1770-1780.
Kant intenzivno radi, ali veoma malo objavljuje. Kantova osnovna
namera bila je da naučno utemelji metafiziku. Još tokom studija
se upoznaje s delima Njutna kao i sa lajbnic-volfovskom
metafizikom; još tada došao je do zaključka da je nova nauka
(njutnovska fizika) do te mere ojačala i uznapredovala te da bi to
isto morala da učini i metafizika; kao svoj zadatak video je kritičko
promišljanje metafizike i postavljanje metafizike na nove temelje
kako bi mogla da dostigne metodsku strogost i konkretne rezultate
do kojih je dospela fizika. Tako nešto bilo bi po njegovom mišljenju
moguće ako bi se uspostavilo saglasje fizike i metefizike uz pomoć
analize graničnog pojma metafizike – saznanja.
    Već u svom spisu Opšta prirodna istorija i teorija neba (1755)
koji je objavio anonimno, Kant je pokušao da postanak sveta
objasni na mehanički način u okvirima fizike: smatrao je da
svemir nastaje iz neke magline26, mada ta početna maglina
nastaje u božjem aktu koji kao racionalni zakon upravlja svetom;
da bi to dokazao poziva se na principe stare metafizike – princip
identiteta i stav dovoljnog razloga ali im dodaje i principe
sukcesije i sapostojanja. U to vreme on smatra da se samo uz
pomoć metafizike mogu objasniti poslednji temelji realnosti;
koriguje Lajbnicovu monadologiju tako što monade kao duhovne
atome zamenjuje fizičkim atomima čiji se mini-prostor u sadejstvu
s drugim pretvara u opšti prostor. Smatra da su geometrija i
iskustvo nemogući bez metafizike i da je prostor fenomen koji se
može izvesti iz metafenomenalne realnosti.
    Sa disertacijom koju je publikovao 1770. počinje Kantova
"kopernikanska revolucija" u prevladavanju racionalizma i
empirizma, dogmatizma i skepticizma. U tom spisu govori se o
metafizici kao nauci o principima čistog uma; tu Kant pravi
razliku između čulnog i razumskog saznanja; čulno saznanje
počiva na čulnosti subjekta čiji afekti svedoče o postojanju objekta;
prikazuje stvari onakvima kakve se javljaju subjektu a ne kakve
su po sebi. To je vidljivo i iz grčkog glagola phainesthai
(pojavljivati se), pa je stoga ono što se pojavljuje – fenomen. Ono
što se razumom dokučuje, to se ne može čulno opažati; intelektom
se može zahvatiti samo ono što daje predstave o stvarima kakve su
one, i to je noumenon, tj. suština stvari. Dakle, Kant tu polazi od
suprotnosti koja postoji među grčkim pojmovima phainesthai
(pojavljivati se) i noein (misliti). Intelekt podrazumeva pojmove
kao što su mogućnost, postojanje, nužnost; to su pojmovi
modaliteta i na njima je zasnovana metafizika. Čulno saznanje je
intuitivno i ono je neposredno. Ali, kako se sve što je čulno javlja u
prostoru i vremenu, postavlja se pitanje šta su prostor i vreme.
Oni sami nisu stvari, nisu ontološka realnost (već ih je njutnovac
Klark bio proglasio za božanske atribute). Ali oni nisu ni odnos me-
đu telima, kako je to mislio Lajbnic. Prostor i vreme, kaže Kant,
jesu forme čulnosti, strukturni uslovi našeg čulnog opažanja. To je
značilo da se ne ravna subjekt prema objektu kako bi ga spoznao,
već da je objekt uslovljen subjektom.
    Sve vreme nastojalo se da se saznanje objasni kretanjem
subjekta oko objekta; Kant je svojim "kopernikanskim obrtom"
pokazao kako je obrnuto: ne otkriva subjekt u aktu saznanja
objektivne zakone već obrnuto, objekt prilagođavajući se, postaje
saznatljiv po zakonima subjekta.
    To je intuicija koja je Kanta vodila ka njegovom spisu Kritika
čistog uma. Iako je ta intuicija bila jasna, put do njene realizacije
trajao je punih dvanaest godina. Kad je spis konačno i bio
objavljen (1781) mnogi ga nisu razumeli pa je Kant bio prinuđen
da nakon dve godine objavi spis Prolegomena za svaku buduću
metafiziku a 1788. izašlo je iz štampe i drugo izdanje Kritike s
nizom dopuna i objašnjenja. Kant je došao do zaključka da naučno
saznanje nije ništa drugo do "apriorna sinteza" i da je osnovni
problem u tome da se objasni temelj koji tu suntezu čini mogućom.
Ovoga u Disertaciji iz 1770. još uvek nema, ali od toga u kojoj je
meri utemeljena apriorna sinteza već tada zavisi temelj matema-
tičko-geometrijskih nauka, fizike i konačno definitivan odgovor na
pitanje da li je moguća metafizika kao nauka, a ako nije, zašto
ljudski um neprestano sebi postavlja metafizička pitanja.
    Kant je tako došao do zaključka da bi se lakše rešili metafizički
problemi ako bi se pretpostavilo da objekti treba da se
usaglašavaju s našim saznanjem. Možda o objektima postoji
apriorno znanje i pre no što su nam oni dati. Kant je pretpostavio
da se objekti prilagođavaju našem čulnom opažanju. Ne izgrađuje
intelekt pojmove pomoću kojih se može izraziti objekt, već obratno,
objekti, čim se na njih pomisli, počinju da se usaglašavaju s
pojmovima intelekta. Na taj način biva jasna osnova sintetičkih
sudova a priori koji su istovremeno i proširujući i nužni: njihova
osnova je subjekt koji oseća i misli, tj. subjekt s njegovim
zakonima osećanja i mišljenja. 
Transcendentalno je ono apriorno znanje zahvaljujući kojem
saznajemo da neka predstava, misao ili pojam može se primeniti i
postojati isključivo a priori i kako je to omguće. Pojam
transcendentalnog tiče se mogućnosti ili primene apriornog
saznanja. Kant transcendentalnim naziva strukture čulnosti i
razuma; te strukture su apriorne jer su svojstvene subjektu a ne
objektu; one su uslov bez kog je nemoguće iskustvo bilo kog
objekta. Transcendentalni su uslovi saznatljivosti objekta (uslovi
čulne opažljivosti i mislivosti objekta).
    U tradicionalnoj metafizici transcendentalna su bila bivstvena
svojstva objekta bez kojih nije postojao sam objekt kao objekt, tj.
bivstvujuće kao takvo. Nakon Kopernika postalo je besmisleno da
se govori o objektivnim uslovima kao takvim. Ostao je objekt, ali
samo s obzirom na subjekt, pa se izrazom transcendentalno počelo
označavati pomeranje s objekta na subjekt, tj. ono što subjekt
unosi u objekt u procesu saznanja. Samo saznanje može biti
pomoću čula i pomoću razuma; oni se ne razlikuju samo po
stepenu (mutno ili jasno) već po prirodi. Možda im je koren isti,
kaže Kant, ali mi to ne znamo.
    Pomoću čula objekti su nam dati a misle se pomoću razuma.
Teoriju čula i čulnosti Kant naziva estetika i on polazi od
etimologije reči (aisthesis – čulni osećaj). Transcendentalna
estetika izučava čulne strukture pomoću kojih čovek prima
opažaje, te strukture su forme čulnog saznanja, one su apriorni
principi čulnosti. Kant daje sledeća terminološka objašnjenja:
opažanje je način na koji se saznanje odnosi neposredno na
predmete; čulnost je sposobnost (receptivnost) da budemo aficirani
od predmeta; razum misli opažaje i stvara pojmove; osećaj je
dejstvo jednog predmeta na sposobnost predstavljanja; pojava je
objekt čulnog opažanja (u čulnom opažanju mi ne dokučujemo
predmete kao takve no onakve kakvi nam se pokazuju). U
fenomenu, tj. u stvari predstavljenoj u čulnom iskustvu, Kant
razlikuje formu i materiju; materija je ono u pojavi što odgovara
osećaju a forma je ono što omogućuje da se raznolikost u pojavi
može urediti u izvesne odnose.
    Prostor i vreme prestaju biti ontološke strukture objekata i
postaju funkcije subjekta - "čiste forme čulnog opažanja, principi
saznanja"; oni su nam apriorno dati i nalaze se u nama. Prostor je
forma spoljašnjeg opažaja, uslov čulnog predstavljanja spoljnih
objekata. Vreme je forma unutrašnjeg čula, formalni uslov a priori
svih pojava uopšte, neposredni uslov unutrašnjih pojava naše duše
a time posredno i spoljašnjih pojava. Prostor i vreme ne mogu i biti
apsolutna realnost kao što ne mogu biti nezavisni od našeg čulnog
opažanja. Druga razumna bića, koja bi imala drugačija čula,
možda bi mogla iskusiti svet izvan vremena i prostora; čoveku je to
nemoguće.
    Prostor i vreme su empirijski realni (jer je svaki predmet dat
unutar njih) i transcendentalno idealni (jer nisu stvari nego samo
forme našeg čulnog saznanja kao i stoga što nijedan predmet ne
možemo zamisliti van prostora ili vremena). Predmete kakvi su po
sebi može opažati samo bog i to u momentu njihovog stvaranja.
Naše saznanje, koje nije od iskona čulno jer ne proizvodi svoje sa-
držaje, zavisno je od postojanja predmeta koji deluju na subjekt.
To znači da forma saznanja zavisi od nas ali ne i njen sadržaj koji
je zadat. Zato matematički i geometrijski iskazi poseduju opštost i
nužnost, jer su vreme i prostor apriorne forme subjekta a ne
objekta. Koristeći apriorne sintetičke sudove mi ne stižemo dalje
od čulnih objekata; tako matematika, sa svom svojom univerzal-
nošću ostaje zarobljena u fenomenalnoj sferi.
    Ali, osim čulnosti (sposobnosti da oseća), čovek ima i
sposobnost saznanja. Prvo su nam predmeti dati čulno a zatim su
mišljeni. Opažanje i pojmovi su elementi svakog saznanja: bez
čulnosti nema objekata a bez razuma ništa ne može biti mišljeno.
Misli bez sadržaja su puste, opažaji bez pojmova slepi. Čulnost i
razum ne mogu zameniti svoje funkcije: razum ne opaža, čula ne
analiziraju. Saznanje nastaje njihovim zajedničkim delovanjem pri
čemu oni zadržavaju svoju specifičnost: nauka o zakonima čulnosti
zove se estetika, nauka o zakonima razuma - logika
Pošto čulnost opaža a razum misli pomoću pojmova, pojmovi nisu
opažaji već funkcije; funkcija svakog pojma je sređivanje nekog
mnoštva unutar neke opšte predstave. Razum je moć suđenja.
Unificirajuću aktivnost razuma Kant naziva sinteza. Različitim
načinima sinteze nastaju čisti pojmovi, odnosno kategorije28.
    Kategorije, odnosno čiste pojmove, Kant određuje kao uslove
mislivosti onog što je dato u iskustvu i dok su prostor i vreme
uslov čulne opažljivosti predmeta saznanja, kategorije su apriorne
i nezavisne od iskustva koje može nastati tek na tlu kategorija;
Kant stoga podvlači da razum i njegove kategorije omeđuju
granice svakog mogućeg iskustva. Najviše jedinstvo koje
objedinjuje sve kategorije jeste jedinstvo samosvesti29 i ono se
izražava u prvom licu: Ja mislim. To je žiža u kojoj se ne stiče
individualno Ja svakog empirijskog subjekta; ta tačka izražava
samu strukturu mišljenja, ono opšte za sve subjekte (ukoliko oni
ulaze u sferu misli). Ako te žiže ne bi bilo tad bi likovi bili rasejani.
Teorijski značaj ove spekulativne figure ocenio je Fihte.
    To mesto u kojem se susreću raznovrsnost opažljivog i
subjektivnost jeste jedno "Ja mislim" koje prati sve predstave;
pošto je u svesti ono jedno, njega ne mora da prati neka druga
predstava; to jedinstvo Kant naziva transcendentalnim jedinstvom
samosvesti, uslovom mogućnosti apriornog saznanja. Mnoštvo čul-
nih predstava ne bi moglo biti moje i to ne bi bile moje predstave
ako ne bi pripadale mojoj samosvesti. Zato je sintetičko jedinstvo
apercepcije najviši momenat s kojim je povezana upotreba razuma,
logika, odnosno transcendentalna filozofija. To sintetičko jedinstvo
prethodi svakoj misli i ono je najviši princip ljudskog saznanja.
     Tako Kant rešava problem mogućnosti postojanja sintetičkih
sudova a priori: oni su mogući jer naše mišljenje ima moć sinteze,
sposobnost da sintetiše, da proizvodi kategorije, a to je omogućeno
iskonski datom apercepcijom. Princip sintetičkog jedinstva je
forma čistog razuma. Kant transcendentalni subjekt određuje kao
funkciju, kao aktivnost; na taj način otvara se put za građenje me-
tafizike subjekta kojim će krenuti romantičari.
     Ako se do opažaja dolazi uz pomoć čula a do pojmova razumom,
to znači da opažaji i pojmovi nisu istorodni; postavlja se pitanje da
li je među njima moguć prelaz, odnosno kako se opažaj može
podvesti pod pojam i da li se kategorije mogu primeniti na opažaje.
Trebalo bi da postoji neki treći termin koji bi bio zajednički
opažajima i kategorijama. Kant ga nalazi u transcendentalnom
shematizmu.
     Videli smo da je prostor intuitivna forma opažanja spoljašnjih
pojava a vreme forma opažanja unutrašnjih pojava. Spoljašnje
pojave kad se jednom promisle postaju unutrašnje pa vreme može
biti forma opažanja koja povezuje sve čulne predstave. Kant je
stoga i rekao da je vreme "formalni uslov a priori svih pojava
uopšte". Zato što je zajedničko svim pojavama, vreme je forma
čulnosti, a pošto je apriorno, čisto i opšte, vreme je istovrsno s
kategorijama. Ono je opši uslov primene kategorijâ na objekt.
Transcendentalna shema je apriorno određenje vremena. Shema je
slična liku ali se i razlikuje od njega; shematizam našeg razuma
nalazi se skriven u našoj duši. Treba imati u vidu da su pojmovi
materije, sile, fizičke dinamike, u Kantovo vreme tesno vezani s
pojmom vremena jer još uvek vlada njutnovska mehanika pa je
stoga metafizika ograničena horizontom fenomena dok su noumeni
isključeni.
     Analitika nas vodi do zaključka da je naučno saznanje
univerzalno i nužno, ali da je ono ograničeno na pojave. Ali, ako
postoji fenomen, to znači da postoji i nešto po sebi –
metafenomenalna realnost. Noumenon je stoga neophodni mome-
nat u Kantovom sistemu. Svet fenomena je svet izvesnog i jedino
pravo saznanje je saznanje fenomena; naš razum ne može preći
granice čulnosti jer samo iz nje dobija svoje sadržaje; van toga
sveta fenomena postoji drugi svet, svet suština, svet stvari po sebi,
ali on je predmet metafizike; sam sebe razum ne može da odredi i
ne može da odredi objekte a priori.
    Razum i čulnost mogu objekte odrediti samo zajednički i zato je
strukturno nemoguće zaći van granica razuma. Noumene možemo
misliti negativno, kao nešto što je nepovezano s našim čulnim
opažajem. U pozitivnom smislu – noumenon je objekat
intelektualnog opažaja. Mi pozitivno ne možemo znati suštine
(noumenon) zato što je intelektualno opažanje van naše
kompetencije i dostupno samo nadljudskom umu. Pojam
noumenon je problematičan, granični pojam, iako neprotivrečan
samo je misliv, ali to je veoma važan pojam jer ograničava
pretenzije čulnosti i ne dozvoljava da čulno opažanje pređe granice
stvari po sebi. Treba imati u vidu da je oblast izvan granica
razuma prazna, jer razum o tome što je van njegovih granica ne
zna ništa.
    Drugi deo transcendentalne logike Kant je nazvao
transcendentalnom dijalektikom; reč je o pojmu koji s mnoštvom
različitih pozitivnih i negativnih značenja dolazi iz grčke filozofije;
za razliku od Hegela koji će kasnije dijalektici dati pozitivan
smisao, ovaj pojam kod Kanta ima negativno značenje. Pojam
transcendentalna dijalektika povezan je kod Kanta s već
pomenutom "kopernikanskom revolucijom". U razumu postoje
apriorne forme koje prethode iskustvu i imaju vrednost samo kao
uslovi mogućeg iskustva, a same po sebi, te forme su prazne. Čim
um pokuša da zađe iza granica mogućeg iskustva, pada u zamke
iluzija i njegove greške nisu slučajne već nužne. Te greške Kant
određuje kao strukturne i time ističe njihov nehotični karakter.
Zato je neophodna kritika uma s obzirom na njegovu nad-fizičku
upotrebu da bi se obuzdale njegove neosnovane pretenzije. Bez
obzira na sav oprez iluzije se ne mogu izbeći jer je njihov koren u
subjektivno-objektivnim principima saznanja.
Čovekovo saznanje je ograničeno iskustvom; ali on, po svojoj
prirodi, ne može da se zadrži u granicama iskustva; prelazeći te
granice, čovek izvan granica iskustva nužno zapada u greške koje
imaju svoju logiku i zato se Kant u poslednjem délu Kritike čistog
uma bavi vrstama grešaka koje su karakteristične za ljudski duh;
kritičko izučavanje takvih grešaka Kant naziva dijalektikom. Na
taj način postaje jasna struktura ovog spisa: transcendentalna
estetika se bavi čulnošću i njenim zakonima, transcendentalna
analitika razumom i njegovim zakonima a transcendentalna
dijalektika umom i njegovom strukturom.
     Um je sposobnost saznanja uopšte i u tehničkom smislu je
predmet dijalektike; razum može da primenjuje kategorije na
čulne datosti, u okvirima mogućeg iskustva, ali i izvan njegovih
granica; um je razum koji prelazi granice iskustva; um je
sposobnost za metafiziku. Um je sposobnost koja upravlja de-
latnošću razuma tako što pred nas stavlja određene ciljeve; tako
Kant pravi razliku između razuma i uma koju će preuzeti
romantičari: predmet razuma biće oblast konačnog i uslovljenog, a
oblast uma – beskonačno i bezuslovno.
    Kao što je na osnovu tablice sudova izgradio tablicu čistih
pojmova razuma, tako je na osnovu tablice zaključaka
(kategorički, hipotetički i disjunktivni) Kant izgradio i tablicu
čistih pojmova uma (koje je po uzoru na Platona nazvao idejama);
postoje po Kantu tri ideje: duša, svet i bog. Kada tražimo izvor svih
pojava unutrašnjeg čula, dobijamo ideju duše koju je tradicionalna
metafizika razmatrala kao supstanciju koja se odlikuje
besmrtnošću i slobodom volje; kad se hoće dospeti do osnova
celokupnog spoljašnjeg sveta, tada dolazimo do ideje sveta, kosmosa
u celini. I konačno, kad se hoće dospeti do apsolutnog počela svih
pojava uopšte, kako psihičkih, tako i fizičkih, tada dospevamo do
ideje boga.
    Te ideje ne proističu toliko iz vidova zaključivanja koliko iz
podele posebne metafizike na racionalnu psihologiju, racionalnu
kosmologiju i racionalnu teologiju kakvu nalazimo kod Hristiana
Volfa. Kant nije znao Platonove izvorne tekstove koje je preveo i
publikovao tek Šlajermaher početkom XIX stoleća. Kod Platona
ideje su izvan granica uma dok ih Kant u duhu neoplatonizma na-
ziva emanacijama najvišeg uma. U svakom slučaju, Kant je tačno
shvatio da ideje označavaju metafizičku transcendenciju. Ideje kod
Kanta nisu natčulne suštine koje poseduju realnu egzistenciju i
mogu se dosegnuti razumom, kao što je to kod Platona; ideje su za
Kanta predstave o svrsi kojoj teži naše saznanje, predstava
zadatka koji stavljamo pred sebe. Ideje uma imaju regulativnu
funkciju time što podstiču razum na delatnost ali ne čine više od
toga. Kako kod Kanta metafizika nije nauka nego potreba uma,
ideje su najviši pojmovi uma, njegove strukturne forme30.
    Kant je tako osporio sve filozofe koji su pretpostavljali da je
moguće saznati ono što je van iskustva – stvar po sebi. Tu se
otkriva paradoks: zadatak koji je um postavio pred razum ne može
se ostvariti; razum može operisati samo s empirijskim materijalom
i to samo u granicama iskustva. Tu je svaka pojava uslovljena
drugom pojavom i nema ničeg neuslovljenog, što bi samo sebi bilo
svrha; u pojavnom svetu vlada nužnost i svako saznanje ima svoj
uzrok i sled uzroka i posledica nikad ne može biti prekinut; nauka
može dati samo relativno ali ne i apsolutno znanje. Razum teži
apsolutnom znanju, ali ono je za njega nedostižno; u toj svojoj
težnji nužno dospeva van granica iskustva i, kako je njegova
primena zakonita samo u granicama kategorija, van granica
iskustva razum pada u zabludu da se kategorijama mogu spoznati
vaniskustvene stvari, stvari po sebi. Ta iluzija svojstvena je svoj
ranijoj filozofiji.
    Metafizika kao nauka je nemoguća jer apriorna metafizička
sinteza pretpostavlja kontemplirajući razum koji se u svemu
razlikuje od ljudskog. Dijalektika pokazuje greške i iluzije u koje
upada um kada luta na svoju odgovornost; ideje ljudi pogrešno
razumeju kada konstruktivne pojmove zamenjuju transcenden-
talnim, što se dogodilo u tradicionalnoj metafizici. Ideje se ne
smeju, kao kategorije, uzimati kao utemeljujuće. Ideje treba
koristiti kao regulativne sheme, one su heuristički principi: ne
proširuju naše znanje o fenomenima već ga unificiraju. Sam pojam
dijalektike Kant koristi negativno: dijalektičko protivrečje svedoči
o nezakonitoj primeni naših saznajnih sposobnosti, a dijalektička
iluzija ima mesta tamo gde se pomoću konačnog ljudskog razuma
pokušava konstruisati ne svet iskustva već svet stvari po sebi, a to
je stvar koju može razrešiti samo beskonačni božanski razum u
kom su podudarni mišljenje i intuicija, razum koji poseduje
intelektualnu intuiciju.
    Kant je konstatovao ponor između fenomena i stvari po sebi
kao noumenalnog supstrata fenomena; sve što postoji u prostoru i
vremenu samo je pojava; sve pojave odnose se na saznajni subjekt
i one se konstruišu pomoću apriornih formi čulnosti i kategorija
razuma. Svetom vlada nužnost, sve je uslovljeno nečim drugim i
njim se objašnjava, i tim svetom pojava vladaju mehanički uzroci.
U svetu pojava nema mesta supstancijama u tradicionalnom
smislu, supstancijama koje postoje zahvaljujući sebi kao nešto što
postoji po sebi, kao svrha po sebi. Budući da pojave uvek postoje u
prostoru koji je mogućnost njihovog postojanja, u svetu iskustva
nema ničeg nedeljivog (a nedeljivost je još od antičkih vremena
činila bitno svojstvo supstancije); sav pojavni svet je beskonačno
deljiv, sve se u njemu sastoji iz delova i zato se on može saznati uz
pomoć mehanike. Tu je Kant saglasan s Lajbnicom po kome je u
fenomenalnom svetu sve beskonačno deljivo.
    Nezavisno bivstvovanje poseduju samo vanvremenske i
vanprostorne stvari po sebi, supstancije klasičnog racionalizma; da
bi se stvari po sebi uopšte mogle razumeti neophodno je oslanjanje
na Lajbnicovo učenje o jednostavnim supstancijama - monadama.
Jednostavno, nedeljivo, dostupno je samo umu a ne i čulima. Kod
Lajbnica su monade predmet koji izučava metafizika koja se kao
nauka oslanja samo na pojmove uma. Dokazujući da je nemoguće
saznanje samo iz pojmova bez opažaja, Kant je došao do zaključka
da čovek ne može saznati jednostavne supstancije i tako su se
monade pretvorile u stvari po sebi.
    Kao što je Lajbnic tvrdio da je neophodno postojanje
jednostavnih supstancija da bi mogle uopšte postojati složene, tako
i Kant dolazi u situaciju da tvrdi kako stvari po sebi postoje budući
da postoje pojave. Stvari po sebi, kao i supstancije klasičnog
racionalizma, postoje same po sebi i nije im potrebno ništa drugo
osim njihove egzistencije; takvu tezu nalazimo ne uvek otvoreno
izrečenu i kod Kanta i kao što kod Lajbnica monade mogu da
deluju, tako isto i kod Kanta postoji između sveta stvari po sebi i
sveta pojava neki uzročno-posledični odnos i kako posledice nema
bez uzroka, tako ni pojava nema bez stvari po sebi. Kant ovde
dolazi u protivrečje i to zato što na stvari po sebi primenjuje jednu
od kategorija razuma – uzročnost.
    Teza o nesaznatljivosti stvari po sebi prenosi se i na ljudsko ja,
na samosvest; Ja koje nam je dato u aktu samosvesti nije stvar po
sebi, tj. monada, jer nam se otkriva posredstvom unutrašnjeg
osećaja pa je stoga, oposredovano čulnošću, samo pojava.
Transcendentalno jedinstvo apercepcije nije jedinstvo supstancije i
zato Kant kritikuje raniju metafiziku zbog supstancijalizovanja "ja
mislim" koje može biti samo jedinstvo funkcije. To znači da se iz
misli, koje poseduje i sam subjekt, ne može izvoditi bivstvovanje
subjekta jer svaki sadržaj mišljenja karakteriše ne subjekt već
objekt na koji se odnosi. Nikakav sadržaj mišljenja ne govori o
tome šta je onaj koji misli već ukazuje samo na to da postoji
mišljeno. U tome je smisao Kantovog stava da transcendentalno
jedinstvo apercepcije nije jedinstvo supstancije već jedinstvo
funkcije.
    Na teorijskom planu čovek je sebi dat samo kao pojava i na
njega se odnose svi zakoni sveta pojava, sveta u kome nema ničeg
jednostavnog i nedeljivog, ničeg što bi sebi bilo cilj ili svrha, uzrok
samoga sebe. U svetu teorijskog ne možemo konstatovati identitet
čovekove ličnosti i za teorijski um čovek je prirodni objekt među
drugim prirodnim objektima.
    Tako se dolazi do toga da je svet stvari po sebi zatvoren za
čulnost i dostupan samo umu, ali ne teorijskom umu (tj. nauci). To
još uvek ne znači da svet stvari po sebi ni na koji način ne svedoči
čoveku o sebi. On se otkriva u praktičnom umu a to je takav um
koji upravlja čovekovim postupcima tako što utvrđuje principe
moralnog delovanja. Za razliku od teorijskog uma praktični um se
bavi temeljima volje, a volja je sposobnost da se stvaraju predmeti
koji odgovaraju predstavama, kao i određivanje sebe za stvaranje
predstava.
    Dok su čulne sklonosti nagonske i egoistične, određene
individualnim potrebama i tako lišene univerzalnog karaktera a
poseduju ih i životinje i čovek, volja je sposobnost koju poseduju
samo razumna bića; volja podrazumeva određenje sebe u vršenju
određenih postupaka s obzirom na ove ili one zakone; ono što
omogućuje volji da se odluči jeste svrha a svrhe koje daje samo um
imaju isti značaj za sva razumna bića. Tako je volja sposobnost
čoveka da odredi svoje delovanje s obzirom na određene svrhe i
zato Kant identifikuje volju s umom i naziva ga praktičnim. Biće
koje može da deluje saglasno sa opštim a ne egoističnim ciljevima
jeste slobodno.
    Ako u svetu teorijskog uma tj. sveta prirode nije bilo mesta
pojmu svrhe, u sferi praktičnog uma, u sferi slobode svrha, cilj
jeste ključni pojam. Određujući temelj volji um, svojom praktičnom
primenom, postavlja volji njen cilj; mogućnost da se deluje
saglasno sa svrhama uma jeste suština slobodne volje, suština
čoveka kao slobodnog bića. Pojam svrhe određuje Kant kao
"uzročnost iz slobode"; ako je u sferi empirijskog, u oblasti prirode,
sve uslovljeno uzročno-posledičnim odnosima, u svetu slobode
umno biće može početi da deluje polazeći od pojma uma i nije
uslovljeno prirodnom nužnošću. Sloboda je za Kanta nezavisnost
od određenih uzroka čulnog opažajnog sveta.
    Čovekovu volju Kant određuje kao autonomnu; autonomija
volje sastoji se u tome da volja nije određena spoljašnjim uzrocima
(prirodnom naučnošću ili čak i božanskom voljom), već onim
zakonima koje je sama sebi postavila priznavši ih najvišim, tj.
unutrašnjim zakonima uma. Volja umnog bića sastoji se u tome da
ono može da postupa saglasno s idejom slobode, a to znači po mo-
ralnim zakonima kao zakonima koji se mogu postići isključivo uz
pomoć uma.
    Tako čovek živi između dva sveta: s jedne strane je čulno
opažljiv svet u kojem je čovek kao čulno biće potčinjen zakonima
prirode, a s druge strane je svet do kojeg se dolazi samo umom i u
kome se čovek potčinjava samo moralnom zakonu. U prirodnom
svetu ničeg nema što bi moglo biti samo sebi uzrok jer svaka
pojava ima uzrok u nečem drugom, dok u svetu slobode umno biće
uvek je samo sebi svrha i prema čoveku se ne možemo odnositi kao
prema sredstvu za nešto drugo. Taj svet do kog se može doći samo
umom Kant vidi kao ukupnost umnih bića, kao stvari samih po
sebi, kao svet uzroka svrhe, monada koje postoje same po sebi i
koje su apsolutno autonomne. Čovek kao razumno biće jeste biće
koje misli a ne samo biće koje oseća i on je stvar po sebi.
    Ovde se javlja problem: u sferi praktičnog uma mi mislimo
natčulnu realnost, realnost slobode i ne oslanjamo se na
empirijsko opažanje; mi neposredno umom dopiremo do stvari po
sebi, a upravo je to Kant osporavao u Kritici čistoga uma. Kant
ovu teškoću prevladava tvrdnjom da mi o svetu slobode i svemu
što mu pripada znamo samo tako što slušamo u sebi glas moralnog
zakona – kategorički imperativ.
    Znanje koje se otkriva praktičnom umu je znanje u smislu
zahteva i trebanja i ono određuje naše postupke; ono se svodi na
moralni zakon koji upravlja delovanjem čoveka kao "stvari po
sebi". Taj zakon glasi: "Postupaj tako da maksima tvoje volje može
u svako doba imati moć principa opšteg zakonodavstva!" To znači:
ne pretvaraj drugo razumno biće samo u sredstvo za realizovanje
svojih posebnih ciljeva. Sve što je stvoreno može biti sredstvo za
bilo šta drugo; jedino čovek, tj. svako razumno biće jeste cilj za
samog sebe. Kategorički imperativ kao zahtev praktičnog uma
zahteva od nas da delujemo u skladu sa svojom umnom suštinom,
a u čemu samo retko i uspevamo. U onoj meri u kojoj čujemo taj
zahtev i u onoj meri u kojoj ga sledimo – znamo za natčulni svet.
To znanje-svest razlikuje se od znanja-predstave do kog dolazimo
na teorijskom planu. U tome se Kantovo učenje o stvari po sebi
bitno razlikuje od Lajbnicove monadologije: kao i svi
racionalistički metafizičari XVII stoleća Lajbnic je smatrao da je
moguće teorijsko znanje o prirodi monada i na osnovu tog znanja
on je gradio i svoje moralno učenje.
    U etici je Kant protivnik eudajmonizma: kako ispunjenje
moralne dužnosti zahteva prevladavanje čulnih nagona, i kako je
po Kantu princip zadovoljstva suprotan principu morala, što
podrazumeva odricanje od prijatnih iluzija, samo sledeći
kategorički imperativ čovek može biti srećan. Vrlina i sreća jesu
dve nespojive stvari; istina, delujući po moralnim zakonima čovek
može imati posebno uzvišeno osećanje i poštovanje moralnog
zakona prostire se u tom slučaju i na njega samog ukoliko on taj
zakon sledi; ali, to osećanje nema ničeg zajedničkog sa srećom,
kako su to mislili prosvetitelji. 
Mada je Kant u početku bio blizak filozofima prosvećenosti,
njegova se filozofija na kraju pokazala kao kritika prosvetiteljske
koncepcije uma. Glavna crta prosvetiteljstva, posebno francuskog,
bilo je ubeđenje o neograničenim mogućnostima saznanja i
mogućnost društvenog progresa pošto se ovaj mislio kao rezultat
razvoja nauka. Odbacujući pretenziju nauke da može spoznati
stvari po sebi tako što je ograničio pretenzije razuma, Kant je
ograničio znanje da bi, kako on kaže, dao mesto veri. Upravo vera
u besmrtnu dušu, slobodu i boga, čije se postojanje racionalno ne
može dokazati, jeste poslednji temelj koji obavezuje čoveka na to
da bude moralno biće. Tako se sfera moralnog pokazala odvojenom
od naučnog saznanja i time je bio doveden u pitanje osnov prosve-
titeljskog kulta nauke.
    U Lajbnicovoj filozofiji Kantu se učinilo spornim rešenje
problema kontinuuma. Dilema pred kojom se našao Lajbnic u
Kantovoj formulaciji bi glasila: ili se svaka složena supstancija u
svetu sastoji iz jednostavnih, nedeljivih delova i postoji samo ono
što je nedeljivo i ono što je od tog nedeljivog sastavljeno, ili se
nijedna stvar u svetu ne sastoji od nedeljivih delova i u svetu nema
ničeg što bi bilo nedeljivo. Lajbnic je to video kao pitanje: može li
nešto neprekidno biti sastavljeno iz delova i na to pitanje on je
odgovorio negativno. Ali, tada se može postaviti pitanje šta je to
uopšte neprekidno ako realno postoji samo ono što je nedeljivo.
Možda tako nešto postoji samo u mislećem Ja? Kant je na to odgo-
vorio: u svetu fenomena, u iskustvenom svetu, mi imamo posla
samo s neprekidnošću (kontinuitetom); nešto nedeljivo može se
naći samo u svetu stvari po sebi. On odbacuje Lajbnicovu tvrdnju
da je složena supstancija skup (agregat) prostih, nedeljivih
supstancija. Prostor je deljiv do beskonačnosti, ističe Kant, sledeći
Dekarta; ma koliko ga delili ne možemo doći do dalje nedeljivih de-
lova. S druge strane Kant ima u vidu i shvatanje Lajbnica da je
suština monada delatnost a da je prostor samo ponavljanje
(neprekidno ponavljanje), tj. "kontinuacija" te delatnosti; u tom
slučaju prostor kao neprekidna veličina ne sastoji se od nedeljivih
neprostornih jedinica već se razmatra kao proizvod delatne
supstancije. Tako se fenomenalistička koncepcija dopunjuje
realističkom, a to Kant onda odbacuje jer je reč o kružnoj definiciji.
Kant ukazuje i na najslabiju tačku Lajbnicove monadologije
koja otežava rešavanje problema kontinuuma a to je upravo
monada: sam izraz monada morao bi da se odnosi na ono
jednostavno, na ono što je neposredno dato kao nedeljiva, prosta
supstancija, a ne da bude elemenat nečeg složenog pa bi ga bolje
bilo nazvati atomom. Lajbnic je u pojmu monade spojio dve
potpuno različite ideje: s jedne strane, jedno je samosvest koja
nam je data iznutra i koja je nedeljiva31; ali s druge strane,
Lajbnic, sledeći Aristotela, u formi ne vidi samo svojstvo uma već i
svakog prirodnog počela – kako žive tako i nežive prirode. Pri tom
Lajbnic, videli smo, ne misli formu strogo aristotelovski. Mada je
kod njega kao i kod Aristotela duša forma, forma ipak nije i duša
jer se samo u metafizičkom smislu pojam duše može primeniti na
forme neorganske prirode. Tumačeći svaku formu po analogiji s
dušom (budući da je mi znamo iznutra), Lajbnic je subjektivizovao
pojam forme a potom je svakoj formi (a ne samo duši čoveka ili
životinje) pripisao svojstva unutrašnjeg – osećanje i sklonost.
    Predstavnici britanskog empirizma (Lok, Hjum) smatrali su da
nam je ono što je unutrašnje neposredno dato, a s tim je saglasan i
Kant; revizija antičke a delom i aristotelovske tradicije o ovom
pitanju počela je još u vreme nominalizma (XII-XIV stoleće) za koji
suština (supstancija) u znatnoj meri gubu svoj raniji ontološki
značaj. Kod Okama dolazi do podudaranja suštine stvari i njenog
empirijskog izgleda, tj. pojave pa to ima za posledicu i stvaranje
nove predstave o saznanju koje je, po Okamu, proizvod duše koja
saznaje dok je umu data samo jedna realnost koja postoji sama po
sebi – sam um. Pošto se na osnovu postojanja jedne stvari ne može
ništa zaključivati o postojanju druge stvari, jer je svaka stvar
jedinstvena po sebi, isto tako se ne može ništa reći ni o samoj
stvari polazeći od predstave stvari u našem umu, jer bog može u
duši stvoriti predstavu kojoj u realnosti ništa ne odgovara. Takvo
subjektivističko tumačenje duha ima za posledicu da su psihičke
pojave istinitije od fizičkih a unutrašnje od spoljašnjih.
Nominalistička tradicija je imala veliki uticaj na potonju filozofiju i
to ne samo na empiriste već i na racionaliste, pre svih na Dekarta,
Lajbnica i Kanta.
    Međutim, kako je Lajbnic za "unutrašnje" proglasio mnoštvo
jednostavnih supstancija, svu prirodu, pa i neživu, javio se
problem: kako iz beskonačnog mnoštva "unutrašnjih svetova"
izvesti spoljašnji svet koji ako i ne poseduje jedinstvo u svakom
slučaju ima kontinuitet u prostoru i vremenu. Ovo se rešava time
što se tvrdi da se spoljašnji svet sastoji iz monada, da je agretat
prostih elemenata, ali po Kantu, u tom slučaju bi trebalo monadu
misliti ne kao metafizički atom, kako je to mislio Lajbnic, već kao
fizički atom koji je dalje nedeljiv. Tako, u monadama iz kojih su
sastavljena fizička tela nema ničeg više od aristotelovskog pojma
forme.
    Teškoća u rešenju problema kontinuuma je posledica dva
različita načina tumačenja prirode spoljašnjeg sveta pa kod
Lajbnica srećemo i fenomenalističko i realističko tumačenje sveta.
Kant ovo rešava tako što pravo biće poseduju samo stvari po sebi i
one su jednostavne nedeljive jedinice; za razliku od sveta stvari po
sebi, u svetu pojava sve ima kontinuitet i sve sledi po sopstvenim
zakonima koje određuje matematička fizika. Svet stvari po sebi to
je svet shvaćen "iznutra" a pojave čine svet kakav je on "spolja".
Stvar po sebi je monada; razlika je samo u tome što Kant smatra
da se ne može saznati suština monade zato što konstrukcija koja
se ne oslanja na iskustvo nije saznanje.
    Pripadajući racionalističkoj tradiciji Lajbnic je smatrao da
najviše saznanje jeste ono koje se zasniva na pojmovima uma
nezavisno od iskustva; racionalno znanje na kojem se po Lajbnicu
zasniva metafizika, nije znanje po mišljenju Kanta; on smatra da
je znanje samo sinteza pojmova razuma i čulnog opažanja. Od-
bacujući znanje koje bi se moglo dostići umom, znanje kojim bi se
mogle spoznati supstancije, Kant je odbacio i mogućnost spoznaje
supstancija. Kantove stvari po sebi (Lajbnicove monade)
nesaznatljive su.
    Stvari po sebi podrazumevaju suštinu koja nam nije data
neposredno empirijski, odnosno uzrok onog što se u neposrednom
opažanju javlja kao pojava; govori se o tome kako je uzrok zvuka
treperenje vazduha, kako su uzrok duge na nebu sitne kapi vode
osvetljene sunčevom svetlošću pod određenim uglom. Tako
shvaćena stvar po sebi ne razlikuje se principijelno od pojave;
moguće je eksperimentalno stvoriti takve uslove koji omogućuju da
osim pojave budu vidljivi i uzroci. Kada bi dozvolio mogućnost
umnog posmatranja, Kant bi morao dozvoliti i mogućnost saznanja
stvari po sebi; ovako, mi o stvarima po sebi ne znamo ništa jer
kategorije jedinstva i mnoštva mogu biti primenjive samo na pred-
mete dostupne opažanju.
    Više je no očigledno da je problem stvari po sebi središnji
problem Kantove filozofije: s jedne strane tvrdi se kako neko
"nepoznato nešto" deluje na naša čula, a s druge da je kategorija
uzročnosti neprimenjiva na svet stvari po sebi; s jedne strane, mi
ne možemo znati ništa drugo osim fenomena, a s druge, ako znamo
samo svet fenomena, zašto je on za nas samo pojavni a ne realni i
jedini svet? Protivrečje nastalo tumačenjem odnosa stvari po sebi i
pojave nemoguće je razrešiti u okvirima kantovske
transcendentalne filozofije.
    Kantovo opovrgavanje realističkog tumačenja kontinuuma nije
samo kritika Lajbnica već i samokritika – kritika sopstvenog
stanovišta iznetog u disertaciji iz 1756. o primeni metafizičke
geometrije u filozofiji prirode a koju često nazivaju fizička
monadologija i u kojoj se raspravlja o tome može li se usaglasiti
geometrija zasnovana na pretpostavci o beskonačnoj deljivosti
prostora (tj. njegovoj neprekidnosti) sa metafizikom koja
dozvoljava prve, nedeljive elemente prirode. Mnogi su smatrali da
tu Kant suprotstavlja Njutna i Lajbnica, pri čemu bi prvi bio
fizičar a drugi metafizičar. Ako se taj sukob prouči bolje videće se
da tu nije reč o sukobu Njutna i Lajbnica već o suprotstavljanju
metafizike i fizike, pri čemu su oba pomenuta Kantova
prethodnika na stanovištu metafizike, dok je na drugoj strani
zapravo Dekart.
    Iako su Njutn i Lajbnic predstavnici dve različite orijentacije,
obojica pretpostavljaju dinamičko shvatanje prirode i time se
suprotstavljaju mehaničko-matematičkom shvatanju prirode
kartezijanaca budući da je upravo Dekart zastupao tezu o
neprekidnosti prostora odbacujući pri tom mogućnost praznine pa
je na osnovu toga delovanje na daljinu tumačeno kao iluzija i
obmana.
    Kant je hteo da izmiri sve tri pozicije, da pomiri različita
shvatanja dinamike kao učenja o silama koja su zastupali Njutn i
Lajbnic i da pri tom pokažu u kojoj meri je ispravno i matematičko
stanovište kartezijanaca. Tako se i našao pred pitanjem: kako
objediniti metafiziku prirode i geometriju, diskretnost monada i
neprekidnost prostora? Monade, kaže on, određuju prostor u kojem
se nalaze ne mnoštvom svojih supstancijalnih delova već sferom
svog delovanja. Na taj način deljenje prostora na delove ne
pretpostavlja i deljenje na delove samih monada, jer protežnost
nije sama monada već sfera njenog delovanja. Delovanje monada
je izvor sile koja ih drži na rastojanju i omogućuje da ne prodru
jedna u drugu.
    Kant smatra da je Dekartova filozofija prirode nedovoljno
zasnovana zato što ne prodire u suštinu prirode već ostaje na
nivou spoljašnjih pojava; ona ne istražuje uzroke prirodnih zakona
već se zadovoljava konstatovanjem tih zakona. Za razliku od
Dekarta, Njutn i Lajbnic polaze od unutrašnjeg određenja prirodne
supstancije, od sile; Njutn polazi od pojma sile privlačenja i
odbijanja a Lajbnic od metafizičkog, filozofskog utemeljenja
dinamike. Kant nastoji da od jednog i od drugog uzme ono što je
najbitnije i izgradi jedinstvenu filozofsku teoriju kretanja i
njegovih uzroka. Budući da to nije uspeo da reši u disertaciji iz
1756. Kant se tom pitanju vraća nakon trideset godina u spisu
Metafizička načela prirodne nauke (1786) i tu odbacuje realističku
varijantu lajbnicovske teorije kontinuuma i nastavlja da razvija
svoju teoriju u duhu fenomenalizma koji je formirao u vreme
pisanja Kritike čistoga uma. Sada ističe kako beskonačno nije
deljiv samo prostor već i materija koja ga ispunjava. Tako se on na
izvestan način vraća Dekartu, ali za razliku od njega, ne
izjednačava prostor i materiju. Materija je ono pokretno u
prostoru, "supstancija u prostoru". Materija je subjekt svega što se
odnosi na postojanje stvari u prostoru jer se van nje ne može
misliti neki drugi subjekt, osim samog prostora; ali, prostor je
pojam koji u sebi ne sadrži ništa egzistencijalno već samo
neophodne uslove spoljašnjeg odnošenja među mogućim
predmetima spoljnih osećaja.
    Teza o beskonačnoj deljivosti materije usmerena je protiv
Lajbnicovog shvatanja materije koja se sastoji iz fizičkih tačaka (a
to je u prekritičkom periodu podržavao i Kant tvrdeći kako se
deljenjem prostora deli i sfera delovanja monada ali ne i sama
monada). Sada Kant tvrdi kako je ne samo prostor već i materija
samo pojava a ne stvar po sebi; prirodne nauke kao i matematika
ne idu dalje od pojava; fenomenalističko tumačenje materije vraća
Kanta od Lajbnica Dekartu i još dalje, ka Aristotelu na koga se
oslanjao i Dekart. Kant dolazi do zaključka da u materiji nema
ničeg nedeljivog, ničeg supstancijalnog, te da u njoj imamo posla s
potencijom u antičkom značenju te reči, po kojem potencija nije
akt već entelehija. Ali, za razliku od Aristotela kod Kanta je forma
transcendentalni subjekt; na mesto objektivnog procesa
ograničavanja bezgraničnog (materije) uz pomoć forme, kod Kanta
imamo delatnost transcendentalnog subjekta; sve se odnosi ka
subjektu, ka Ja transcendentalne apercepcije kao novom tvorcu
empirijski postojećeg.
    Iz ovoga sledi pitanje: šta je po Kantu zapravo priroda? On
smatra da ne postoji nikakva prirodna realnost po sebi već priroda
nastaje delovanjem transcendentalnog subjekta i saglasno s
formom njegove delatnosti. Za razliku od Dekarta ili Lajbnica, ne
postoji priroda po sebi ili priroda za nas, tj. priroda kao suština i
priroda kao pojava. Priroda po Kantu nije neka stvar po sebi već
skup pojava koje su međusobno zakonito povezane. Taj svet
pojava, organizovan uz pomoć kategorija razuma i apriornih formi
čulnosti (prostora i vremena) Kant naziva svetom iskustva,
prirodom. Zakoni ne postoje u pojavama nego samo u odnosu na
subjekt koji poseduje zakone u onoj meri u kojoj vlada razumom,
kao što pojave ne postoje same po sebi već samo u odnosu na ono
biće koje ima čula. To znači da je bivstvovanje prirode u celini
relativno, da priroda nema neko bivstvovanje nezavisno od
subjekta. Priroda nije supstancija, kako su to mislili Dekart,
Spinoza ili Lajbnic.
    Krajem XVIII stoleća postavilo se pitanje koje je postalo jedno
od primarnih u narednom stoleću: kakav je odnos novovekovne
nauke spram prirode? Šta je priroda koja je predmet matematičkih
prirodnih nauka? Ako je priroda nešto živo, kako su mislili u
vreme antike (izuzev Leukipa, Demokrita i Epikura) kao u vreme
renesanse, mehanika i sve matematičko-eksperimentalne nauke
ne odnose se na prirodu. Dekart je smatrao da se matematika i
mehanika odnose spram prirode kakva ona postoji sama po sebi.
Lajbnic i Njutn su suštinu prirode videli u sili (ali, razlikovali su
se u tumačenju sile: Lajbnic je izvor sile tražio u monadama a
Njutn u neoplatonistički shvaćenoj svetskoj duši). Postojanje pri-
rode po sebi Lajbnic je tražio izvan prirodnih nauka smatrajući
kao i Aristotel da prva počela može objasniti samo metafizika.
    Kant predlaže jedno sasvim novo rešenje, ali takvo koje
podrazumeva rezultate njegovih prethodnika: priroda je fenomen
koji nastaje delatnošću transcendentalnog Ja; zakoni prirode ne
postoje po sebi već u odnosu na to Ja. Priroda postoji kao
konstrukcija a izvan te konstrukcije je stvar po sebi, no ona nije
priroda. To je mehanicističko stanovište po kojem u prirodi nema
mesta svrhama, a stvar po sebi je svrha i zato se ona ne može
odnositi na svet prirode.
    Sledeći Dekarta Kant odeljuje svet duha od sveta prirode:
princip duha je svrha, princip prirode uzrok (causa efficiens),
mehanička zakonomernost. U takvoj situaciji Dekartu je najveći
problem predstavljala priroda duše koja se, kao srednji član,
nalazila između prirode i duha. Problematiku duše Kant razmatra
izvan granica kako Kritike čistog uma koja se bavi zakonima
prirode, tako i izvan granica Kritike praktičnog uma koja razmatra
bit duha. Pitanje duše i njenog mesta rešava se u Kritici moći
suđenja posvećenoj objektivnoj delatnosti duše (organskom svetu
kao carstvu nesvesnih svrha) i subjektivnoj delatnosti duše (sferi
umetnosti).
    Dve od ranije utvrđene oblasti odeljene beskrajnim jazom,
oblast razuma i oblast uma, Kant povezuje pomoću moći suđenja,
odnosno, prosuđivanja. Suđenje je sposobnost da se posebno vidi u
opštem.
    Tako Kant, između razuma i uma nalazi još jedan, srednji član
koji bi, po analogiji, trebalo da u sebi sadrži ako ne vlastito
zakonodavstvo, a ono neki svoj vlastiti princip traganja za
nauke spram prirode? Šta je priroda koja je predmet matematičkih
prirodnih nauka? Ako je priroda nešto živo, kako su mislili u
vreme antike (izuzev Leukipa, Demokrita i Epikura) kao u vreme
renesanse, mehanika i sve matematičko-eksperimentalne nauke
ne odnose se na prirodu. Dekart je smatrao da se matematika i
mehanika odnose spram prirode kakva ona postoji sama po sebi.
Lajbnic i Njutn su suštinu prirode videli u sili (ali, razlikovali su
se u tumačenju sile: Lajbnic je izvor sile tražio u monadama a
Njutn u neoplatonistički shvaćenoj svetskoj duši). Postojanje pri-
rode po sebi Lajbnic je tražio izvan prirodnih nauka smatrajući
kao i Aristotel da prva počela može objasniti samo metafizika.
    Kant predlaže jedno sasvim novo rešenje, ali takvo koje
podrazumeva rezultate njegovih prethodnika: priroda je fenomen
koji nastaje delatnošću transcendentalnog Ja; zakoni prirode ne
postoje po sebi već u odnosu na to Ja. Priroda postoji kao
konstrukcija a izvan te konstrukcije je stvar po sebi, no ona nije
priroda. To je mehanicističko stanovište po kojem u prirodi nema
mesta svrhama, a stvar po sebi je svrha i zato se ona ne može
odnositi na svet prirode.
    Sledeći Dekarta Kant odeljuje svet duha od sveta prirode:
princip duha je svrha, princip prirode uzrok (causa efficiens),
mehanička zakonomernost. U takvoj situaciji Dekartu je najveći
problem predstavljala priroda duše koja se, kao srednji član,
nalazila između prirode i duha. Problematiku duše Kant razmatra
izvan granica kako Kritike čistog uma koja se bavi zakonima
prirode, tako i izvan granica Kritike praktičnog uma koja razmatra
bit duha. Pitanje duše i njenog mesta rešava se u Kritici moći
suđenja posvećenoj objektivnoj delatnosti duše (organskom svetu
kao carstvu nesvesnih svrha) i subjektivnoj delatnosti duše (sferi
umetnosti).
    Dve od ranije utvrđene oblasti odeljene beskrajnim jazom,
oblast razuma i oblast uma, Kant povezuje pomoću moći suđenja,
odnosno, prosuđivanja. Suđenje je sposobnost da se posebno vidi u
opštem.
    Tako Kant, između razuma i uma nalazi još jedan, srednji član
koji bi, po analogiji, trebalo da u sebi sadrži ako ne vlastito
zakonodavstvo, a ono neki svoj vlastiti princip traganja za
prirode ipak se postavlja jedan princip da bismo za posebna
iskustva tražili opšte zakone; pomoću tog principa pronalazi se
sistemsko jedinstvo koje je potrebno radi povezanog iskustva i koje
se mora pretpostaviti a priori.
    Pojam koji prvobitno poniče iz moći suđenja i njoj je svojstven
jeste pojam o prirodi kao umetnosti, drugim rečima, pojam o
tehnici prirode u pogledu njenih posebnih zakona; to je pojam koji
ne zasniva nikakvu teoriju i (kao ni logika) ne sadrži saznanje
objekata i njihovih osobina, već samo postavlja princip radi
napredovanja po iskustvenim zakonima, čime se omogućuje
izučavanje prirode. Time se ne omogaćuje poznavanje prirode
nekim posebnim objektivnim zakonom, već se samo za moć
suđenja zasniva jedna maksima po kojoj ona treba da posmatra
prirodu i da pomoću nje održava njene forme u zajednici, pa fi-
lozofija (kao doktrinarni sistem saznanja prirode i slobode) ne
dobija neki novi deo; predstava prirode kao umetnosti jeste čista
ideja kao princip našeg proučavanja prirode, te služi samo
subjektu (da bismo u agregat empirijskih zakona uneli neku
povezanost kakva postoji u sistemu).
    Naš pojam o tehnici prirode, kao heuristički princip u njenom
prosuđivanju, pripadaće kritici naše moći saznanja koja pokazuje
šta nas je podstaklo da o prirodi stvorimo sebi takvu neku
predstavu, kojeg je porekla ta ideja i da li se može naći u nekom
izvoru a priori, isto tako, u kom obimu se i u kojim granicama ta
ideja upotrebljava: drugim rečima, takvo istraživanje, po rečima
Kanta, pripadaće sistemu kritike čistoga uma (a ne sistemu
doktrinarne filozofije).
    Pod formalnom tehnikom prirode Kant razume njenu
svrhovitost u opažanju; pod realnom tehnikom prirode razume se
njena svrhovitost prema pojmovima; formalna tehnika prirode
daje za moć suđenja svrhovite oblike (tj. formu u čijoj se predstavi
uobrazilja i razum uzajamno podudaraju sami od sebe jedno s
drugim radi mogućnosti nastanka pojma). Realna tehnika prirode
znači pojam stvari kao svrhe (tj. kao takvih stvari čija unutrašnja
mogućnost pretpostavlja neku svrhu, neki novi pojam koji leži u
osnovi kauzaliteta njihovog stvaranja kao uslov). Svrhovite forme
opažanja može da naznači i konstruiše a priori sama moć suđenja;
ali svrhe (tj. predstave koje se posmatraju kao uslovi kauzaliteta
svojih predmeta /kao posledica/) moraju biti date odnekud, pre no
što se moć suđenja pozabavi uslovima raznolikoga, da bi se sa
njima saglasila. Sud o svrhovitosti stvari u prirodi koja se
posmatra kao osnov njihove mogućnosti (kao prirodnih svrha) zove
se teleološki sud. Mada es-tetski sudovi a priori nisu mogući, ipak
su u nužnoj ideji jednog iskustva kao sistema dati principi a priori
koji za našu moć suđenja sadrže pojam formalne svrhovitosti
prirode, i iz njih se jasno vidi mogućnost estetskih refleksivnih
sudova kao takvih sudova koji su zasnovani na principima a priori.
    Estetsko prosuđivanje ne zahteva nikakav pojam o objektu niti
takav pojam proizvodi; teleološki sud pretpostavlja pojam o
objektu i njegovoj mogućnosti da sudi po zakonu uzroka i
posledica. Ta tehnika prirode bi se mogla nazvati organskom
tehnikom prirode čime se označava pojam svrhovitosti ne samo za
način predstavljanja već i za mogućnost samih stvari. Kant nastoji
da pokaže kako pojam krajnjih uzroka u prirodi (koji razdvaja
teleološko prosuđivanje prirode od onog njenog prosuđivanja što se
zasniva na opštim mehaničkim zakonima) jeste pojam koji pripada
samo moći suđenja, a ne razumu ili umu. Estetski refleksivni
sudovi (koje će kasnije Kant nazivati sudovima ukusa) spadaju u
sudove koji polažu pravo na nužnost i ne kazuju da svako sudi
tako, već da svako treba tako da sudi, što znači da oni imaju za
sebe jedan princip a priori.
    Kao što u logičkoj primeni omogućuje prelaz od razuma ka
umu, tako će moć suđenja ostvariti neki prelaz od čiste moći
saznanja (iz oblasti pojmova prirode) u oblast pojma slobode. Kant
stoga postavlja pitanje koja bi to bila specifična "regulativna"
subjektivna stvaralačka moć koja stvari proizvodi tako da se one
pokazuju "kao priroda", moć, koja bi istovremeno bila zakonodavna
i slobodna; odgovor nalazimo u Kantovom učenju o geniju. Lepa
umetnost je umetnost genija koji je zapravo "talenat koji
umetnosti daje pravila". Genije je urođena sposobnost koja se ne
može postići naučnim metodama.
    Priroda koja kroz genija daje umetnosti pravila ne može biti
priroda kojoj razum propisuje zakone. Priroda se ovde pokazuje
kao bivstvujuće po sebi, kao noumenon, kao stvar po sebi,
inteligibilna priroda, kao subjekt, kao nešto natčulno što leži u
osnovi i subjektivnosti i objektivnosti. Genije ne daje zakone do-
bijene spolja već je zakonodavan i originalnost je osnovna
karakteristika njegovih pravila. I dok u saznajnom procesu moć
uobrazilje takođe postoji, ali pod vlašću razuma, tek u geniju ona
postaje produktivna, pa je u umetnosti moć uobrazilje stvaralačka
dok razum ima samo regulativni značaj. Moć uobrazilje može
stvoriti ono što druge duhovne moći ne mogu: estetsku ideju.
Estetska ideja je predstava, čulna predstava koja se ne izražava
pojmovno već pojam samo u čulnome evocira; drugim rečima
estetska ideja je konkretna predstava koju proizvodi moć
uobrazilje; radi se o stvaranju jedne druge prirode iz materijala
koji daje stvarna priroda. Iskustvena priroda, empirijski data
stvarnost je materijal obrade, uslov da se umetnost može pojaviti
kao priroda. Estetska ideja se ogleda u tome da joj nijedan pojam
nije adekvatan i da podstiče duhovnu aktivnost pomoću koje
priroda, empirijski svet dolazi do izraza.
    Uvođenjem estetske ideje Kant nastoji da prevlada
racionalističku estetiku koja umetnost vidi kao niži oblik saznanja,
kao čulni prikaz apstraktnog; istovremeno prevladava
senzualizam koji psihološki opisuje estetsko zadovoljstvo i
uvođenjem pojma "estetska ideja" Kant utvrđuje samostalnost
umetnosti naspram teorijskog saznanja i moralne normativnosti a
da pri tom s njim obuhvata i čulni i misaoni momenat te nije
nimalo slučajno da će se Hegel koji je otišao dalje od Kanta ponovo
vratiti ovom pojmu.
    Od posebnog je značaja Kantovo tumačenje lepog; bilo bi
pogrešno misliti kako se Kant tim svojim učenjem vraća na
pozicije prosvetiteljstva koje lepo podređuje moralu. Kantova
argumentacija je vođena analogijom estetskog i moralnog suda i
odnosom oba spram inteligibilnog. On umetnički lepo suprotstav-
lja datoj stvarnosti i to mu omogućuje da suprotnost prirode i
slobode vidi prevladanu u umetničkom delu kao tvorevini
čovekovog stvaralaštva. Umetnost je duhovno-komunikativna
sfera u kojoj se harmonično sjedinjuju nužnost i sloboda, opštost i
individualnost, čulnost i razum.

Comments

Popular Posts