individualno-psihološka svojstva, a
transcendentalnom opšta odre-
đenja po kojima je on čovek kao rodno biće. Objektivnost
znanja
uslovljena je strukturom transcendentalnog
subjekta koja je
čovekov nadindividualni princip. Tako je Kant
gnoseologiju
podigao do najvišeg mogućeg nivoa.
Predmet teorijske filozofije više nije izučavanje stvari samih po
sebi (prirode, sveta, čoveka), već
istraživanje saznajne delatnosti,
postavljanje zakona ljudskoga uma i njegovih
granica; Kant svoju
filozofiju naziva transcendentalnom i time je
suprotstavlja ranijoj
koja saznajnim moćima čoveka nije pridavala
odgovarajući značaj,
već je istraživala supstanciju kako ona
postoji po sebi, tran-
scendentna u odnosu na um. Svoj metod Kant
naziva kritičkim i
time se distancira od dogmatskog metoda koji
vlada čitavim XVII
stolećem te na taj način ističe neophodnost
sprovođenja kritičke
analize naših saznajnih sposobnosti kako bi se
rasvetlila priroda
njihovih mogućnosti. Stoga gnoseologija dolazi
na mesto ontologije
čime se ostvaruje prelaz od metafizike
supstancije na metafiziku
subjekta.
Transcendentalna filozofija je odgovor na niz teškoća u koje se
uplela ranija filozofija; jedna od tih teškoća
je problem utemeljenja
objektivnosti naučnog saznanja, pre svega
mehanike, zasnovane
na matematici i eksperimentu koji su
pretpostavljali konstruisanje
idealnog objekta; u kojoj meri se idealna
konstrukcija može
poistovetiti s idealnim objektom? Da bi se
opravdala primena ma-
tematičkih konstrukcija na procese u prirodi,
trebalo je prethodno
dokazati da konstruisanje ima analogiju u
prirodi; u protivnom,
ostaje nejasno kako naše saznanje može biti
podudarno s
predmetima van nas. Kod Lajbnica je ta
podudarnost znanja i
predmeta bila obezbeđena prestabiliranom
harmonijom, što je
Kant odbio da prihvati kao ozbiljan argument.
Kantov pristup je drugačiji, on pita: kakav treba da bude
subjekt koji saznaje i kakva svojstva
treba da poseduje, da bi
predmet saznanja bio podudaran s
našim saznanjem. Delatnost
subjekta se pokazuje kao temelj a predmet
istraživanja kao
posledica; u tome je suština kantovskog obrta.
Ako su se dotad svi
neuspeli pokušaji svodili na to da se znanje
ravna prema
predmetima, možda će se metafizički zadaci
bolje rešiti ako se
krene obratno, pretpostavi li se da predmeti
treba da se ravnaju
prema saznanju. Na taj način Kant iz osnove
menja ugao
posmatranja na proces saznanja, tako što u
njegovu osnovu stavlja
delatni princip. Istovremeno menja predstave o
odnosu
racionalnog i empirijskog momenta u saznanju;
za Dekarta,
Spinozu i Lajbnica čulno saznanje je bilo
mutno i ono je bila niža
forma saznanja u odnosu na ono više –
racionalno. Smatralo se da
se do pravog saznanja može doći samo
racionalno; Kant će reći da
se čulno i razumsko znanje međusobno
principijelno razlikuju i da
su dve grane u ljudskom saznanju pa iz toga
sledi da naučno
znanje može biti samo sinteza tih raznorodnih
elemenata –
čulnosti i razuma; Kant kaže kako su opažaji
bez pojmova slepi a
pojmovi bez opažaja prazni. Pitanje je kako
ostvariti tu sintezu
čulnog i razumskog znanja, kako obezbediti
znanju nužnost i
opštost (ili, kako se tada govorilo, apriornost), ili kako su mogući
sintetički sudovi a priori. Time se otvara prostor u kojem će se
kretati misao Imanuela Kanta. Treba još jednom
podvući da do
ovih pitanja Kant ne dolazi ni brzo ni lako.
Njegova filozofija gradi
se veoma sporo.
Epoha kojoj pripada Kant obeležena je brzim
predrevolucionarnim društvenim promenama i sve
izrazitijim
protivrečjem između prosvetiteljskog ideala
opštečovečanske
emancipacije i realne stvarnosti. Vreme u kome
Kant počinje da
izgrađuje svoj sistem transcendentalne
filozofije (sedamdesetih
godina XVIII stoleća) podudara se sa vremenom
nastanka
predromantičarskog pokreta Sturm und Drang, kao i sa
vremenom rađanja nove nemačke poezije koju
reprezentuju
Herder i mladi Gete u čijem Prometeju se može nazreti poetski ma-
nifest novog duhovnog pokreta koji inicira i
Kantovu teorijsku
filozofiju; njoj će biti svojstveno isticanje
emancipatorskog
građanskog ideala naspram feudalne stvarnosti
tako što se
objektivna prirodna realnost, tj. priroda, kao
predmet prirodnih
nauka i tehnike, stavlja u centar
istraživanja.
Kant
se rodio 1724. u Pruskoj; nakon završene državne
gimnazije upisuje se na Univerzitet u
Keningsbergu gde stiče
veoma široko obrazovanje; pored filozofije
Lajbnica i Volfa, Loka i
Hjuma Kant izučava medicinu, geografiju i
matematiku25. Nakon
završetka studija (1746) radi kao privatni
učitelj do 1755. kada se
vraća na Univerzitet u Keningsbergu i brani
tri disertacije: prva je
posvećena problemu vatre (čak je neko vreme
bila i udžbenik za
studente), druga je O principima metafizičkog saznanja i na
osnovu nje je stekao pravo da predaje na
univerzitetu (septembar
1755); treća disertacija (O fizičkoj monadologiji, 1755) trebalo je
da mu omogući da postane profesor
univerziteta, no to se dogodilo
tek petnaest godina kasnije nakon što je
predao disertaciju O
formi i principima čulnog i
inteligibilnog sveta (De mundi
sensibilis atque intelligibilis forma et
principiis, 1770); do tog
vremena predavao je niz različitih disciplina,
radio kao pomoćnik
bibliotekara a potom kao bibliotekar na
Keningsberškom uni-
verzitetu. Kant je prezirao karijerizam,
servilnost i
protekcionizam; bio je ravnodušan prema slavi
i bogatstvu; odbio
je mesto profesora u Haleu (iako mu je bila
ponuđena tri puta veća
plata); smatrao je da bi mu prelazak u taj
grad poremetio
spokojstvo i duhovnu ravnotežu. U sledećih
deset godina Kant je
objavio nekoliko manjih spisa da bi tek 1781.
publikovao Kritiku
čistoga uma; sedam godina kasnije objavio je Kritiku praktičnog
uma a 1790. Kritiku moći
suđenja. Narednih godina objavio
je još
nekoliko knjiga: Religija unutar granica čistog uma (1793),
Metafizika morala (1797), Spor fakulteta (1798),
Fizička
geografija
(1802) i O pedagogiji (1804).
Pred kraj života Kant je oslepeo i
umro u staračkoj demenciji 1804. godine.
Kantovo stvaralaštvo se obično deli na dva perioda: prvi je
dokritički i traje do 1770. a drugi je
kritički i počinje s prvom
Kantovom Kritikom; treba imati u vidu da u
periodu 1770-1780.
Kant intenzivno radi, ali veoma malo
objavljuje. Kantova osnovna
namera bila je da naučno utemelji metafiziku.
Još tokom studija
se upoznaje s delima Njutna kao i sa
lajbnic-volfovskom
metafizikom; još tada došao je do zaključka da
je nova nauka
(njutnovska fizika) do te mere ojačala i
uznapredovala te da bi to
isto morala da učini i metafizika; kao svoj
zadatak video je kritičko
promišljanje metafizike i postavljanje
metafizike na nove temelje
kako bi mogla da dostigne metodsku strogost i
konkretne rezultate
do kojih je dospela fizika. Tako nešto bilo bi
po njegovom mišljenju
moguće ako bi se uspostavilo saglasje fizike i
metefizike uz pomoć
analize graničnog pojma metafizike – saznanja.
Već
u svom spisu Opšta prirodna
istorija i teorija neba (1755)
koji je objavio anonimno, Kant je pokušao da
postanak sveta
objasni na mehanički način u okvirima fizike:
smatrao je da
svemir nastaje iz neke magline26, mada ta početna maglina
nastaje u božjem aktu koji kao racionalni
zakon upravlja svetom;
da bi to dokazao poziva se na principe stare
metafizike – princip
identiteta i stav dovoljnog razloga ali im
dodaje i principe
sukcesije i sapostojanja. U to vreme on smatra
da se samo uz
pomoć metafizike mogu objasniti poslednji
temelji realnosti;
koriguje Lajbnicovu monadologiju tako što
monade kao duhovne
atome zamenjuje fizičkim atomima čiji se
mini-prostor u sadejstvu
s drugim pretvara u opšti prostor. Smatra da
su geometrija i
iskustvo nemogući bez metafizike i da je
prostor fenomen koji se
može izvesti iz metafenomenalne realnosti.
Sa
disertacijom koju je publikovao 1770. počinje Kantova
"kopernikanska revolucija" u
prevladavanju racionalizma i
empirizma, dogmatizma i skepticizma. U tom
spisu govori se o
metafizici kao nauci o principima čistog uma;
tu Kant pravi
razliku između čulnog i razumskog saznanja;
čulno saznanje
počiva na čulnosti subjekta čiji afekti
svedoče o postojanju objekta;
prikazuje stvari onakvima kakve se javljaju
subjektu a ne kakve
su po sebi. To je vidljivo i iz grčkog glagola
phainesthai
(pojavljivati se), pa je stoga ono što se
pojavljuje – fenomen. Ono
što se razumom dokučuje, to se ne može čulno
opažati; intelektom
se može zahvatiti samo ono što daje predstave
o stvarima kakve su
one, i to je noumenon, tj. suština stvari.
Dakle, Kant tu polazi od
suprotnosti koja postoji među grčkim pojmovima
phainesthai
(pojavljivati se) i noein (misliti). Intelekt podrazumeva pojmove
kao što su mogućnost, postojanje, nužnost; to su pojmovi
modaliteta i na njima je zasnovana metafizika.
Čulno saznanje je
intuitivno i ono je neposredno. Ali, kako se
sve što je čulno javlja u
prostoru i vremenu, postavlja se pitanje šta
su prostor i vreme.
Oni sami nisu stvari, nisu ontološka realnost
(već ih je njutnovac
Klark bio proglasio za božanske atribute). Ali
oni nisu ni odnos me-
đu telima, kako je to mislio Lajbnic. Prostor
i vreme, kaže Kant,
jesu forme čulnosti, strukturni uslovi našeg
čulnog opažanja. To je
značilo da se ne ravna subjekt prema objektu
kako bi ga spoznao,
već da je objekt uslovljen subjektom.
Sve
vreme nastojalo se da se saznanje objasni kretanjem
subjekta oko objekta; Kant je svojim "kopernikanskim
obrtom"
pokazao kako je obrnuto: ne otkriva subjekt u
aktu saznanja
objektivne zakone već obrnuto, objekt
prilagođavajući se, postaje
saznatljiv po zakonima subjekta.
To
je intuicija koja je Kanta vodila ka njegovom spisu Kritika
čistog uma. Iako je ta intuicija bila jasna, put do njene
realizacije
trajao je punih dvanaest godina. Kad je spis
konačno i bio
objavljen (1781) mnogi ga nisu razumeli pa je
Kant bio prinuđen
da nakon dve godine objavi spis Prolegomena za svaku buduću
metafiziku a 1788. izašlo je iz štampe i drugo izdanje Kritike s
nizom dopuna i objašnjenja. Kant je došao do
zaključka da naučno
saznanje nije ništa drugo do "apriorna
sinteza" i da je osnovni
problem u tome da se objasni temelj koji tu
suntezu čini mogućom.
Ovoga u Disertaciji iz
1770. još uvek nema, ali od toga u kojoj je
meri utemeljena apriorna sinteza već tada
zavisi temelj matema-
tičko-geometrijskih nauka, fizike i konačno
definitivan odgovor na
pitanje da li je moguća metafizika kao nauka,
a ako nije, zašto
ljudski um neprestano sebi postavlja
metafizička pitanja.
Kant
je tako došao do zaključka da bi se lakše rešili metafizički
problemi ako bi se pretpostavilo da objekti
treba da se
usaglašavaju s našim saznanjem. Možda o
objektima postoji
apriorno znanje i pre no što su nam oni dati.
Kant je pretpostavio
da se objekti prilagođavaju našem čulnom
opažanju. Ne izgrađuje
intelekt pojmove pomoću kojih se može izraziti
objekt, već obratno,
objekti, čim se na njih pomisli, počinju da se
usaglašavaju s
pojmovima intelekta. Na taj način biva jasna
osnova sintetičkih
sudova a priori koji su istovremeno i
proširujući i nužni: njihova
osnova je subjekt koji oseća i misli, tj.
subjekt s njegovim
zakonima osećanja i mišljenja.
Transcendentalno je ono apriorno znanje
zahvaljujući kojem
saznajemo da neka predstava, misao ili pojam
može se primeniti i
postojati isključivo a priori i kako je to
omguće. Pojam
transcendentalnog tiče se mogućnosti ili
primene apriornog
saznanja. Kant transcendentalnim naziva
strukture čulnosti i
razuma; te strukture su apriorne jer su
svojstvene subjektu a ne
objektu; one su uslov bez kog je nemoguće
iskustvo bilo kog
objekta. Transcendentalni su uslovi
saznatljivosti objekta (uslovi
čulne opažljivosti i mislivosti objekta).
U
tradicionalnoj metafizici transcendentalna su bila bivstvena
svojstva objekta bez kojih nije postojao sam
objekt kao objekt, tj.
bivstvujuće kao takvo. Nakon Kopernika postalo
je besmisleno da
se govori o objektivnim uslovima kao takvim.
Ostao je objekt, ali
samo s obzirom na subjekt, pa se izrazom transcendentalno počelo
označavati pomeranje s objekta na subjekt, tj.
ono što subjekt
unosi u objekt u procesu saznanja. Samo
saznanje može biti
pomoću čula i pomoću razuma; oni se ne
razlikuju samo po
stepenu (mutno ili jasno) već po prirodi.
Možda im je koren isti,
kaže Kant, ali mi to ne znamo.
Pomoću čula objekti su nam dati a misle se pomoću razuma.
Teoriju čula i čulnosti Kant naziva estetika i on polazi od
etimologije reči (aisthesis – čulni osećaj).
Transcendentalna
estetika izučava čulne strukture pomoću kojih
čovek prima
opažaje, te strukture su forme čulnog
saznanja, one su apriorni
principi čulnosti. Kant daje sledeća
terminološka objašnjenja:
opažanje je način na koji se saznanje odnosi neposredno
na
predmete; čulnost je sposobnost
(receptivnost) da budemo aficirani
od predmeta; razum misli opažaje i stvara
pojmove; osećaj je
dejstvo jednog predmeta na sposobnost
predstavljanja; pojava je
objekt čulnog opažanja (u čulnom opažanju mi
ne dokučujemo
predmete kao takve no onakve kakvi nam se
pokazuju). U
fenomenu, tj. u stvari predstavljenoj u čulnom
iskustvu, Kant
razlikuje formu i materiju; materija je ono u pojavi što odgovara
osećaju a forma je ono što omogućuje da
se raznolikost u pojavi
može urediti u izvesne odnose.
Prostor i vreme prestaju biti ontološke strukture objekata i
postaju funkcije subjekta - "čiste forme
čulnog opažanja, principi
saznanja"; oni su nam apriorno dati i
nalaze se u nama. Prostor je
forma spoljašnjeg opažaja, uslov čulnog
predstavljanja spoljnih
objekata. Vreme je forma unutrašnjeg
čula, formalni uslov a priori
svih pojava uopšte, neposredni uslov
unutrašnjih pojava naše duše
a time posredno i spoljašnjih pojava. Prostor
i vreme ne mogu i biti
apsolutna realnost kao što ne mogu biti
nezavisni od našeg čulnog
opažanja. Druga razumna bića, koja bi imala
drugačija čula,
možda bi mogla iskusiti svet izvan vremena i
prostora; čoveku je to
nemoguće.
Prostor i vreme su empirijski realni (jer je svaki predmet dat
unutar njih) i transcendentalno idealni (jer
nisu stvari nego samo
forme našeg čulnog saznanja kao i stoga što
nijedan predmet ne
možemo zamisliti van prostora ili vremena).
Predmete kakvi su po
sebi može opažati samo bog i to u momentu
njihovog stvaranja.
Naše saznanje, koje nije od iskona čulno jer
ne proizvodi svoje sa-
držaje, zavisno je od postojanja predmeta koji
deluju na subjekt.
To znači da forma saznanja zavisi od nas ali
ne i njen sadržaj koji
je zadat. Zato matematički i geometrijski
iskazi poseduju opštost i
nužnost, jer su vreme i prostor apriorne forme
subjekta a ne
objekta. Koristeći apriorne sintetičke sudove
mi ne stižemo dalje
od čulnih objekata; tako matematika, sa svom
svojom univerzal-
nošću ostaje zarobljena u fenomenalnoj sferi.
Ali,
osim čulnosti (sposobnosti da oseća), čovek ima i
sposobnost saznanja. Prvo su nam predmeti dati
čulno a zatim su
mišljeni. Opažanje i pojmovi su elementi
svakog saznanja: bez
čulnosti nema objekata a bez razuma ništa ne
može biti mišljeno.
Misli bez sadržaja su puste, opažaji bez
pojmova slepi. Čulnost i
razum ne mogu zameniti svoje funkcije: razum
ne opaža, čula ne
analiziraju. Saznanje nastaje njihovim
zajedničkim delovanjem pri
čemu oni zadržavaju svoju specifičnost: nauka
o zakonima čulnosti
|
zove se estetika, nauka o
zakonima razuma - logika.
Pošto čulnost opaža a razum misli pomoću
pojmova, pojmovi nisu
opažaji već funkcije; funkcija svakog pojma je
sređivanje nekog
mnoštva unutar neke opšte predstave. Razum je
moć suđenja.
Unificirajuću aktivnost razuma Kant naziva sinteza. Različitim
načinima sinteze nastaju čisti pojmovi, odnosno kategorije28.
Kategorije, odnosno čiste
pojmove, Kant određuje kao uslove
mislivosti onog što je dato u iskustvu i dok
su prostor i vreme
uslov čulne opažljivosti predmeta saznanja,
kategorije su apriorne
i nezavisne od iskustva koje može nastati tek
na tlu kategorija;
Kant stoga podvlači da razum i njegove
kategorije omeđuju
granice svakog mogućeg iskustva. Najviše
jedinstvo koje
objedinjuje sve kategorije jeste jedinstvo
samosvesti29 i ono se
izražava u prvom licu: Ja mislim. To je žiža u kojoj se ne stiče
individualno Ja svakog empirijskog subjekta;
ta tačka izražava
samu strukturu mišljenja, ono opšte za sve
subjekte (ukoliko oni
ulaze u sferu misli). Ako te žiže ne bi bilo
tad bi likovi bili rasejani.
Teorijski značaj ove spekulativne figure
ocenio je Fihte.
To
mesto u kojem se susreću raznovrsnost opažljivog i
subjektivnost jeste jedno "Ja
mislim" koje prati sve predstave;
pošto je u svesti ono jedno, njega ne mora da
prati neka druga
predstava; to jedinstvo Kant naziva transcendentalnim jedinstvom
samosvesti, uslovom mogućnosti apriornog saznanja. Mnoštvo
čul-
nih predstava ne bi moglo biti moje i to ne bi
bile moje predstave
ako ne bi pripadale mojoj samosvesti. Zato je
sintetičko jedinstvo
apercepcije najviši momenat s kojim je
povezana upotreba razuma,
logika, odnosno transcendentalna filozofija.
To sintetičko jedinstvo
prethodi svakoj misli i ono je najviši princip
ljudskog saznanja.
Tako Kant rešava problem mogućnosti postojanja sintetičkih
sudova a priori: oni su mogući jer naše mišljenje
ima moć sinteze,
sposobnost da sintetiše, da proizvodi
kategorije, a to je omogućeno
iskonski datom apercepcijom. Princip
sintetičkog jedinstva je
forma čistog razuma. Kant transcendentalni
subjekt određuje kao
funkciju, kao aktivnost; na taj način otvara
se put za građenje me-
tafizike subjekta kojim će krenuti
romantičari.
Ako
se do opažaja dolazi uz pomoć čula a do pojmova razumom,
to znači da opažaji i pojmovi nisu istorodni;
postavlja se pitanje da
li je među njima moguć prelaz, odnosno kako se
opažaj može
podvesti pod pojam i da li se kategorije mogu
primeniti na opažaje.
Trebalo bi da postoji neki treći termin koji
bi bio zajednički
opažajima i kategorijama. Kant ga nalazi u
transcendentalnom
shematizmu.
Videli smo da je prostor intuitivna forma opažanja spoljašnjih
pojava a vreme forma opažanja unutrašnjih
pojava. Spoljašnje
pojave kad se jednom promisle postaju
unutrašnje pa vreme može
biti forma opažanja koja povezuje sve čulne
predstave. Kant je
stoga i rekao da je vreme "formalni uslov
a priori svih pojava
uopšte". Zato što je zajedničko svim
pojavama, vreme je forma
čulnosti, a pošto je apriorno, čisto i opšte,
vreme je istovrsno s
kategorijama. Ono je opši uslov primene
kategorijâ na objekt.
Transcendentalna shema je apriorno određenje
vremena. Shema je
slična liku ali se i razlikuje od njega;
shematizam našeg razuma
nalazi se skriven u našoj duši. Treba imati u
vidu da su pojmovi
materije, sile, fizičke dinamike, u Kantovo vreme tesno vezani s
pojmom vremena jer još uvek vlada njutnovska
mehanika pa je
stoga metafizika ograničena horizontom
fenomena dok su noumeni
isključeni.
Analitika nas vodi do zaključka da je naučno saznanje
univerzalno i nužno, ali da je ono ograničeno
na pojave. Ali, ako
postoji fenomen, to znači da postoji i nešto
po sebi –
metafenomenalna realnost. Noumenon je stoga neophodni mome-
nat u Kantovom sistemu. Svet fenomena je svet
izvesnog i jedino
pravo saznanje je saznanje fenomena; naš razum
ne može preći
granice čulnosti jer samo iz nje dobija svoje
sadržaje; van toga
sveta fenomena postoji drugi svet, svet
suština, svet stvari po sebi,
ali on je predmet metafizike; sam sebe razum
ne može da odredi i
ne može da odredi objekte a priori.
Razum i čulnost mogu objekte odrediti samo zajednički i zato je
strukturno nemoguće zaći van granica razuma.
Noumene možemo
misliti negativno, kao nešto što je nepovezano
s našim čulnim
opažajem. U pozitivnom smislu – noumenon je objekat
intelektualnog opažaja. Mi pozitivno ne možemo
znati suštine
(noumenon) zato što je intelektualno opažanje
van naše
kompetencije i dostupno samo nadljudskom umu.
Pojam
noumenon je problematičan, granični pojam, iako
neprotivrečan
samo je misliv, ali to je veoma važan pojam
jer ograničava
pretenzije čulnosti i ne dozvoljava da čulno
opažanje pređe granice
stvari po sebi. Treba imati u vidu da je
oblast izvan granica
razuma prazna, jer razum o tome što je van
njegovih granica ne
zna ništa.
Drugi deo transcendentalne logike Kant je nazvao
transcendentalnom dijalektikom; reč je o pojmu koji s mnoštvom
različitih pozitivnih i negativnih značenja
dolazi iz grčke filozofije;
za razliku od Hegela koji će kasnije
dijalektici dati pozitivan
smisao, ovaj pojam kod Kanta ima negativno
značenje. Pojam
transcendentalna dijalektika povezan je kod
Kanta s već
pomenutom "kopernikanskom
revolucijom". U razumu postoje
apriorne forme koje prethode iskustvu i imaju
vrednost samo kao
uslovi mogućeg iskustva, a same po sebi, te
forme su prazne. Čim
um pokuša da zađe iza granica mogućeg
iskustva, pada u zamke
iluzija i njegove greške nisu slučajne već
nužne. Te greške Kant
određuje kao strukturne i time ističe njihov
nehotični karakter.
Zato je neophodna kritika uma s obzirom na
njegovu nad-fizičku
upotrebu da bi se obuzdale njegove neosnovane
pretenzije. Bez
obzira na sav oprez iluzije se ne mogu izbeći
jer je njihov koren u
subjektivno-objektivnim principima saznanja.
Čovekovo saznanje je ograničeno iskustvom; ali
on, po svojoj
prirodi, ne može da se zadrži u granicama
iskustva; prelazeći te
granice, čovek izvan granica iskustva nužno
zapada u greške koje
imaju svoju logiku i zato se Kant u poslednjem
délu Kritike čistog
uma bavi vrstama grešaka koje su karakteristične za ljudski duh;
kritičko izučavanje takvih grešaka Kant naziva
dijalektikom. Na
taj način postaje jasna struktura ovog spisa:
transcendentalna
estetika se bavi čulnošću i njenim zakonima,
transcendentalna
analitika razumom i njegovim zakonima a
transcendentalna
dijalektika umom i njegovom strukturom.
Um
je sposobnost saznanja uopšte i u tehničkom smislu je
predmet dijalektike; razum može da primenjuje
kategorije na
čulne datosti, u okvirima mogućeg iskustva,
ali i izvan njegovih
granica; um je razum koji prelazi granice
iskustva; um je
sposobnost za metafiziku. Um je sposobnost
koja upravlja de-
latnošću razuma tako što pred nas stavlja
određene ciljeve; tako
Kant pravi razliku između razuma i uma koju će
preuzeti
romantičari: predmet razuma biće oblast
konačnog i uslovljenog, a
oblast uma – beskonačno i bezuslovno.
Kao
što je na osnovu tablice sudova izgradio tablicu čistih
pojmova razuma, tako je na osnovu tablice
zaključaka
(kategorički, hipotetički i disjunktivni) Kant
izgradio i tablicu
čistih pojmova uma (koje je po uzoru na
Platona nazvao idejama);
postoje po Kantu tri ideje: duša, svet i bog. Kada tražimo izvor svih
pojava unutrašnjeg čula, dobijamo ideju duše
koju je tradicionalna
metafizika razmatrala kao supstanciju koja se
odlikuje
besmrtnošću i slobodom volje; kad se hoće
dospeti do osnova
celokupnog spoljašnjeg sveta, tada dolazimo do
ideje sveta, kosmosa
u celini. I konačno, kad se hoće dospeti do
apsolutnog počela svih
pojava uopšte, kako psihičkih, tako i
fizičkih, tada dospevamo do
ideje boga.
Te
ideje ne proističu toliko iz vidova zaključivanja koliko iz
podele posebne metafizike na racionalnu
psihologiju, racionalnu
kosmologiju i racionalnu teologiju kakvu
nalazimo kod Hristiana
Volfa. Kant nije znao Platonove izvorne
tekstove koje je preveo i
publikovao tek Šlajermaher početkom XIX
stoleća. Kod Platona
ideje su izvan granica uma dok ih Kant u duhu
neoplatonizma na-
ziva emanacijama najvišeg uma. U svakom slučaju,
Kant je tačno
shvatio da ideje označavaju metafizičku
transcendenciju. Ideje kod
Kanta nisu natčulne suštine koje poseduju
realnu egzistenciju i
mogu se dosegnuti razumom, kao što je to kod
Platona; ideje su za
Kanta predstave o svrsi kojoj teži naše saznanje,
predstava
zadatka koji stavljamo pred sebe. Ideje uma
imaju regulativnu
funkciju time što podstiču razum na delatnost
ali ne čine više od
toga. Kako kod Kanta metafizika nije nauka
nego potreba uma,
ideje su najviši pojmovi uma, njegove
strukturne forme30.
Kant
je tako osporio sve filozofe koji su pretpostavljali da je
moguće saznati ono što je van iskustva – stvar
po sebi. Tu se
otkriva paradoks: zadatak koji je um postavio
pred razum ne može
se ostvariti; razum može operisati samo s
empirijskim materijalom
i to samo u granicama iskustva. Tu je svaka
pojava uslovljena
drugom pojavom i nema ničeg neuslovljenog, što
bi samo sebi bilo
svrha; u pojavnom svetu vlada nužnost i svako
saznanje ima svoj
uzrok i sled uzroka i posledica nikad ne može
biti prekinut; nauka
može dati samo relativno ali ne i apsolutno
znanje. Razum teži
apsolutnom znanju, ali ono je za njega
nedostižno; u toj svojoj
težnji nužno dospeva van granica iskustva i,
kako je njegova
primena zakonita samo u granicama kategorija,
van granica
iskustva razum pada u zabludu da se
kategorijama mogu spoznati
vaniskustvene stvari, stvari po sebi. Ta
iluzija svojstvena je svoj
ranijoj filozofiji.
Metafizika kao nauka je nemoguća jer apriorna metafizička
sinteza pretpostavlja kontemplirajući razum
koji se u svemu
razlikuje od ljudskog. Dijalektika pokazuje
greške i iluzije u koje
upada um kada luta na svoju odgovornost; ideje
ljudi pogrešno
razumeju kada konstruktivne pojmove zamenjuju
transcenden-
talnim, što se dogodilo u tradicionalnoj metafizici.
Ideje se ne
smeju, kao kategorije, uzimati kao
utemeljujuće. Ideje treba
koristiti kao regulativne sheme, one su
heuristički principi: ne
proširuju naše znanje o fenomenima već ga
unificiraju. Sam pojam
dijalektike Kant koristi negativno: dijalektičko
protivrečje svedoči
o nezakonitoj primeni naših saznajnih
sposobnosti, a dijalektička
|
iluzija ima mesta tamo gde
se pomoću konačnog ljudskog razuma
pokušava konstruisati ne svet iskustva već
svet stvari po sebi, a to
je stvar koju može razrešiti samo beskonačni
božanski razum u
kom su podudarni mišljenje i intuicija, razum
koji poseduje
intelektualnu intuiciju.
Kant
je konstatovao ponor između fenomena i stvari po sebi
kao noumenalnog supstrata fenomena; sve što
postoji u prostoru i
vremenu samo je pojava; sve pojave odnose se
na saznajni subjekt
i one se konstruišu pomoću apriornih formi
čulnosti i kategorija
razuma. Svetom vlada nužnost, sve je
uslovljeno nečim drugim i
njim se objašnjava, i tim svetom pojava
vladaju mehanički uzroci.
U svetu pojava nema mesta supstancijama u
tradicionalnom
smislu, supstancijama koje postoje
zahvaljujući sebi kao nešto što
postoji po sebi, kao svrha po sebi. Budući da
pojave uvek postoje u
prostoru koji je mogućnost njihovog
postojanja, u svetu iskustva
nema ničeg nedeljivog (a nedeljivost je još od
antičkih vremena
činila bitno svojstvo supstancije); sav
pojavni svet je beskonačno
deljiv, sve se u njemu sastoji iz delova i
zato se on može saznati uz
pomoć mehanike. Tu je Kant saglasan s
Lajbnicom po kome je u
fenomenalnom svetu sve beskonačno deljivo.
Nezavisno bivstvovanje poseduju samo vanvremenske i
vanprostorne stvari po sebi, supstancije
klasičnog racionalizma; da
bi se stvari po sebi uopšte mogle razumeti
neophodno je oslanjanje
na Lajbnicovo učenje o jednostavnim
supstancijama - monadama.
Jednostavno, nedeljivo, dostupno je samo umu a
ne i čulima. Kod
Lajbnica su monade predmet koji izučava
metafizika koja se kao
nauka oslanja samo na pojmove uma. Dokazujući
da je nemoguće
saznanje samo iz pojmova bez opažaja, Kant je
došao do zaključka
da čovek ne može saznati jednostavne
supstancije i tako su se
monade pretvorile u stvari po sebi.
Kao
što je Lajbnic tvrdio da je neophodno postojanje
jednostavnih supstancija da bi mogle uopšte
postojati složene, tako
i Kant dolazi u situaciju da tvrdi kako stvari
po sebi postoje budući
da postoje pojave. Stvari po sebi, kao i
supstancije klasičnog
racionalizma, postoje same po sebi i nije im
potrebno ništa drugo
osim njihove egzistencije; takvu tezu nalazimo
ne uvek otvoreno
izrečenu i kod Kanta i kao što kod Lajbnica
monade mogu da
deluju, tako isto i kod Kanta postoji između
sveta stvari po sebi i
sveta pojava neki uzročno-posledični odnos i
kako posledice nema
bez uzroka, tako ni pojava nema bez stvari po
sebi. Kant ovde
dolazi u protivrečje i to zato što na stvari
po sebi primenjuje jednu
od kategorija razuma – uzročnost.
Teza
o nesaznatljivosti stvari po sebi prenosi se i na ljudsko ja,
na samosvest; Ja koje nam je dato u aktu
samosvesti nije stvar po
sebi, tj. monada, jer nam se otkriva
posredstvom unutrašnjeg
osećaja pa je stoga, oposredovano čulnošću,
samo pojava.
Transcendentalno jedinstvo apercepcije nije
jedinstvo supstancije i
zato Kant kritikuje raniju metafiziku zbog
supstancijalizovanja "ja
mislim" koje može biti samo jedinstvo
funkcije. To znači da se iz
misli, koje poseduje i sam subjekt, ne može
izvoditi bivstvovanje
subjekta jer svaki sadržaj mišljenja
karakteriše ne subjekt već
objekt na koji se odnosi. Nikakav sadržaj
mišljenja ne govori o
tome šta je onaj koji misli već ukazuje samo
na to da postoji
mišljeno. U tome je smisao Kantovog stava da
transcendentalno
jedinstvo apercepcije nije jedinstvo
supstancije već jedinstvo
funkcije.
Na
teorijskom planu čovek je sebi dat samo kao pojava i na
njega se odnose svi zakoni sveta pojava, sveta
u kome nema ničeg
jednostavnog i nedeljivog, ničeg što bi sebi
bilo cilj ili svrha, uzrok
samoga sebe. U svetu teorijskog ne možemo
konstatovati identitet
čovekove ličnosti i za teorijski um čovek je
prirodni objekt među
drugim prirodnim objektima.
Tako
se dolazi do toga da je svet stvari po sebi zatvoren za
čulnost i dostupan samo umu, ali ne teorijskom
umu (tj. nauci). To
još uvek ne znači da svet stvari po sebi ni na
koji način ne svedoči
čoveku o sebi. On se otkriva u praktičnom umu
a to je takav um
koji upravlja čovekovim postupcima tako što
utvrđuje principe
moralnog delovanja. Za razliku od teorijskog
uma praktični um se
bavi temeljima volje, a volja je sposobnost da
se stvaraju predmeti
koji odgovaraju predstavama, kao i određivanje
sebe za stvaranje
predstava.
Dok
su čulne sklonosti nagonske i egoistične, određene
individualnim potrebama i tako lišene
univerzalnog karaktera a
poseduju ih i životinje i čovek, volja je
sposobnost koju poseduju
samo razumna bića; volja podrazumeva određenje
sebe u vršenju
određenih postupaka s obzirom na ove ili one
zakone; ono što
omogućuje volji da se odluči jeste svrha a
svrhe koje daje samo um
imaju isti značaj za sva razumna bića. Tako je
volja sposobnost
čoveka da odredi svoje delovanje s obzirom na
određene svrhe i
zato Kant identifikuje volju s umom i naziva
ga praktičnim. Biće
koje može da deluje saglasno sa opštim a ne
egoističnim ciljevima
jeste slobodno.
Ako
u svetu teorijskog uma tj. sveta prirode nije bilo mesta
pojmu svrhe, u sferi praktičnog uma, u sferi
slobode svrha, cilj
jeste ključni pojam. Određujući temelj volji
um, svojom praktičnom
primenom, postavlja volji njen cilj; mogućnost
da se deluje
saglasno sa svrhama uma jeste suština slobodne
volje, suština
čoveka kao slobodnog bića. Pojam svrhe
određuje Kant kao
"uzročnost iz slobode"; ako je u
sferi empirijskog, u oblasti prirode,
sve uslovljeno uzročno-posledičnim odnosima, u
svetu slobode
umno biće može početi da deluje polazeći od
pojma uma i nije
uslovljeno prirodnom nužnošću. Sloboda je za
Kanta nezavisnost
od određenih uzroka čulnog opažajnog sveta.
Čovekovu volju Kant određuje kao autonomnu; autonomija
volje sastoji se u tome da volja nije određena
spoljašnjim uzrocima
(prirodnom naučnošću ili čak i božanskom
voljom), već onim
zakonima koje je sama sebi postavila priznavši
ih najvišim, tj.
unutrašnjim zakonima uma. Volja umnog bića
sastoji se u tome da
ono može da postupa saglasno s idejom slobode,
a to znači po mo-
ralnim zakonima kao zakonima koji se mogu
postići isključivo uz
pomoć uma.
Tako
čovek živi između dva sveta: s jedne strane je čulno
opažljiv svet u kojem je čovek kao čulno biće
potčinjen zakonima
prirode, a s druge strane je svet do kojeg se
dolazi samo umom i u
kome se čovek potčinjava samo moralnom zakonu.
U prirodnom
svetu ničeg nema što bi moglo biti samo sebi
uzrok jer svaka
pojava ima uzrok u nečem drugom, dok u svetu
slobode umno biće
uvek je samo sebi svrha i prema čoveku se ne
možemo odnositi kao
prema sredstvu za nešto drugo. Taj svet do kog
se može doći samo
umom Kant vidi kao ukupnost umnih bića, kao
stvari samih po
sebi, kao svet uzroka svrhe, monada koje
postoje same po sebi i
koje su apsolutno autonomne. Čovek kao razumno
biće jeste biće
koje misli a ne samo biće koje oseća i on je
stvar po sebi.
Ovde
se javlja problem: u sferi praktičnog uma mi mislimo
natčulnu realnost, realnost slobode i ne
oslanjamo se na
empirijsko opažanje; mi neposredno umom
dopiremo do stvari po
sebi, a upravo je to Kant osporavao u Kritici čistoga uma. Kant
ovu teškoću prevladava tvrdnjom da mi o svetu
slobode i svemu
što mu pripada znamo samo tako što slušamo u
sebi glas moralnog
zakona – kategorički imperativ.
Znanje koje se otkriva praktičnom umu je znanje u smislu
zahteva i trebanja i ono određuje naše
postupke; ono se svodi na
moralni zakon koji upravlja delovanjem čoveka
kao "stvari po
sebi". Taj zakon glasi: "Postupaj
tako da maksima tvoje volje može
u svako doba imati moć principa opšteg
zakonodavstva!" To znači:
ne pretvaraj drugo razumno biće samo u
sredstvo za realizovanje
svojih posebnih ciljeva. Sve što je stvoreno
može biti sredstvo za
bilo šta drugo; jedino čovek, tj. svako
razumno biće jeste cilj za
samog sebe. Kategorički imperativ kao zahtev
praktičnog uma
zahteva od nas da delujemo u skladu sa svojom
umnom suštinom,
a u čemu samo retko i uspevamo. U onoj meri u
kojoj čujemo taj
zahtev i u onoj meri u kojoj ga sledimo –
znamo za natčulni svet.
To znanje-svest razlikuje se od
znanja-predstave do kog dolazimo
na teorijskom planu. U tome se Kantovo učenje
o stvari po sebi
bitno razlikuje od Lajbnicove monadologije:
kao i svi
racionalistički metafizičari XVII stoleća
Lajbnic je smatrao da je
moguće teorijsko znanje o prirodi monada i na
osnovu tog znanja
on je gradio i svoje moralno učenje.
U
etici je Kant protivnik eudajmonizma: kako ispunjenje
moralne dužnosti zahteva prevladavanje čulnih
nagona, i kako je
po Kantu princip zadovoljstva suprotan
principu morala, što
podrazumeva odricanje od prijatnih iluzija,
samo sledeći
kategorički imperativ čovek može biti srećan.
Vrlina i sreća jesu
dve nespojive stvari; istina, delujući po
moralnim zakonima čovek
može imati posebno uzvišeno osećanje i
poštovanje moralnog
zakona prostire se u tom slučaju i na njega
samog ukoliko on taj
zakon sledi; ali, to osećanje nema ničeg
zajedničkog sa srećom,
kako su to mislili prosvetitelji.
Mada je Kant u početku bio blizak filozofima
prosvećenosti,
njegova se filozofija na kraju pokazala kao
kritika prosvetiteljske
koncepcije uma. Glavna crta prosvetiteljstva,
posebno francuskog,
bilo je ubeđenje o neograničenim mogućnostima
saznanja i
mogućnost društvenog progresa pošto se ovaj
mislio kao rezultat
razvoja nauka. Odbacujući pretenziju nauke da
može spoznati
stvari po sebi tako što je ograničio
pretenzije razuma, Kant je
ograničio znanje da bi, kako on kaže, dao
mesto veri. Upravo vera
u besmrtnu dušu, slobodu i boga, čije se
postojanje racionalno ne
može dokazati, jeste poslednji temelj koji
obavezuje čoveka na to
da bude moralno biće. Tako se sfera moralnog
pokazala odvojenom
od naučnog saznanja i time je bio doveden u
pitanje osnov prosve-
titeljskog kulta nauke.
U
Lajbnicovoj filozofiji Kantu se učinilo spornim rešenje
problema kontinuuma. Dilema pred kojom se
našao Lajbnic u
Kantovoj formulaciji bi glasila: ili se svaka složena supstancija u
svetu sastoji iz jednostavnih,
nedeljivih delova i postoji samo ono
što je nedeljivo i ono što je od tog
nedeljivog sastavljeno, ili se
nijedna stvar u svetu ne sastoji od
nedeljivih delova i u svetu nema
ničeg što bi bilo nedeljivo. Lajbnic je to video kao pitanje: može li
nešto neprekidno biti sastavljeno iz
delova i na to pitanje on je
odgovorio negativno. Ali, tada se može
postaviti pitanje šta je to
uopšte neprekidno ako realno postoji samo ono
što je nedeljivo.
Možda tako nešto postoji samo u mislećem Ja? Kant je na to odgo-
vorio: u svetu fenomena, u iskustvenom svetu,
mi imamo posla
samo s neprekidnošću (kontinuitetom); nešto
nedeljivo može se
naći samo u svetu stvari po sebi. On odbacuje
Lajbnicovu tvrdnju
da je složena supstancija skup (agregat)
prostih, nedeljivih
supstancija. Prostor je deljiv do
beskonačnosti, ističe Kant, sledeći
Dekarta; ma koliko ga delili ne možemo doći do
dalje nedeljivih de-
lova. S druge strane Kant ima u vidu i
shvatanje Lajbnica da je
suština monada delatnost a da je prostor samo
ponavljanje
(neprekidno ponavljanje), tj.
"kontinuacija" te delatnosti; u tom
slučaju prostor kao neprekidna veličina ne
sastoji se od nedeljivih
neprostornih jedinica već se razmatra kao
proizvod delatne
supstancije. Tako se fenomenalistička
koncepcija dopunjuje
realističkom, a to Kant onda odbacuje jer je
reč o kružnoj definiciji.
Kant ukazuje i na najslabiju tačku Lajbnicove
monadologije
koja otežava rešavanje problema kontinuuma a
to je upravo
monada: sam izraz monada morao bi da se odnosi
na ono
jednostavno, na ono što je neposredno dato kao
nedeljiva, prosta
supstancija, a ne da bude elemenat nečeg
složenog pa bi ga bolje
bilo nazvati atomom. Lajbnic je u pojmu monade
spojio dve
potpuno različite ideje: s jedne strane, jedno
je samosvest koja
nam je data iznutra i koja je nedeljiva31; ali s druge strane,
Lajbnic, sledeći Aristotela, u formi ne vidi
samo svojstvo uma već i
svakog prirodnog počela – kako žive tako i
nežive prirode. Pri tom
Lajbnic, videli smo, ne misli formu strogo
aristotelovski. Mada je
kod njega kao i kod Aristotela duša forma,
forma ipak nije i duša
jer se samo u metafizičkom smislu pojam duše
može primeniti na
forme neorganske prirode. Tumačeći svaku formu
po analogiji s
dušom (budući da je mi znamo iznutra), Lajbnic
je subjektivizovao
pojam forme a potom je svakoj formi (a ne samo
duši čoveka ili
životinje) pripisao svojstva unutrašnjeg –
osećanje i sklonost.
Predstavnici britanskog empirizma (Lok, Hjum) smatrali su da
nam je ono što je unutrašnje neposredno dato,
a s tim je saglasan i
Kant; revizija antičke a delom i
aristotelovske tradicije o ovom
pitanju počela je još u vreme nominalizma
(XII-XIV stoleće) za koji
suština (supstancija) u znatnoj meri gubu svoj
raniji ontološki
značaj. Kod Okama dolazi do podudaranja
suštine stvari i njenog
empirijskog izgleda, tj. pojave pa to ima za
posledicu i stvaranje
nove predstave o saznanju koje je, po Okamu,
proizvod duše koja
saznaje dok je umu data samo jedna realnost
koja postoji sama po
sebi – sam um. Pošto se na osnovu postojanja
jedne stvari ne može
ništa zaključivati o postojanju druge stvari,
jer je svaka stvar
jedinstvena po sebi, isto tako se ne može
ništa reći ni o samoj
stvari polazeći od predstave stvari u našem
umu, jer bog može u
duši stvoriti predstavu kojoj u realnosti
ništa ne odgovara. Takvo
subjektivističko tumačenje duha ima za
posledicu da su psihičke
pojave istinitije od fizičkih a unutrašnje od
spoljašnjih.
Nominalistička tradicija je imala veliki
uticaj na potonju filozofiju i
to ne samo na empiriste već i na racionaliste,
pre svih na Dekarta,
Lajbnica i Kanta.
Međutim, kako je Lajbnic za "unutrašnje" proglasio mnoštvo
jednostavnih supstancija, svu prirodu, pa i
neživu, javio se
problem: kako iz beskonačnog mnoštva
"unutrašnjih svetova"
izvesti spoljašnji svet koji ako i ne poseduje
jedinstvo u svakom
slučaju ima kontinuitet u prostoru i vremenu.
Ovo se rešava time
što se tvrdi da se spoljašnji svet sastoji iz
monada, da je agretat
prostih elemenata, ali po Kantu, u tom slučaju
bi trebalo monadu
misliti ne kao metafizički atom, kako je to
mislio Lajbnic, već kao
fizički atom koji je dalje nedeljiv. Tako, u
monadama iz kojih su
sastavljena fizička tela nema ničeg više od
aristotelovskog pojma
forme.
Teškoća u rešenju problema kontinuuma je posledica dva
različita načina tumačenja prirode spoljašnjeg
sveta pa kod
Lajbnica srećemo i fenomenalističko i
realističko tumačenje sveta.
Kant ovo rešava tako što pravo biće poseduju
samo stvari po sebi i
one su jednostavne nedeljive jedinice; za
razliku od sveta stvari po
sebi, u svetu pojava sve ima kontinuitet i sve
sledi po sopstvenim
zakonima koje određuje matematička fizika.
Svet stvari po sebi to
je svet shvaćen "iznutra" a pojave
čine svet kakav je on "spolja".
Stvar po sebi je monada; razlika je samo u
tome što Kant smatra
da se ne može saznati suština monade zato što
konstrukcija koja
se ne oslanja na iskustvo nije saznanje.
Pripadajući racionalističkoj tradiciji Lajbnic je smatrao da
najviše saznanje jeste ono koje se zasniva na
pojmovima uma
nezavisno od iskustva; racionalno znanje na
kojem se po Lajbnicu
zasniva metafizika, nije znanje po mišljenju
Kanta; on smatra da
je znanje samo sinteza pojmova razuma i čulnog
opažanja. Od-
bacujući znanje koje bi se moglo dostići umom,
znanje kojim bi se
mogle spoznati supstancije, Kant je odbacio i
mogućnost spoznaje
supstancija. Kantove stvari po sebi
(Lajbnicove monade)
nesaznatljive su.
Stvari po sebi podrazumevaju suštinu koja nam nije data
neposredno empirijski, odnosno uzrok onog što
se u neposrednom
opažanju javlja kao pojava; govori se o tome
kako je uzrok zvuka
treperenje vazduha, kako su uzrok duge na nebu
sitne kapi vode
osvetljene sunčevom svetlošću pod određenim
uglom. Tako
shvaćena stvar po sebi ne razlikuje se
principijelno od pojave;
moguće je eksperimentalno stvoriti takve
uslove koji omogućuju da
osim pojave budu vidljivi i uzroci. Kada bi
dozvolio mogućnost
umnog posmatranja, Kant bi morao dozvoliti i
mogućnost saznanja
stvari po sebi; ovako, mi o stvarima po sebi
ne znamo ništa jer
kategorije jedinstva i mnoštva mogu biti
primenjive samo na pred-
mete dostupne opažanju.
Više
je no očigledno da je problem stvari po sebi središnji
problem Kantove filozofije: s jedne strane
tvrdi se kako neko
"nepoznato nešto" deluje na naša
čula, a s druge da je kategorija
uzročnosti neprimenjiva na svet stvari po
sebi; s jedne strane, mi
ne možemo znati ništa drugo osim fenomena, a s
druge, ako znamo
samo svet fenomena, zašto je on za nas samo
pojavni a ne realni i
jedini svet? Protivrečje nastalo tumačenjem
odnosa stvari po sebi i
pojave nemoguće je razrešiti u okvirima
kantovske
transcendentalne filozofije.
Kantovo opovrgavanje realističkog tumačenja kontinuuma nije
samo kritika Lajbnica već i samokritika –
kritika sopstvenog
stanovišta iznetog u disertaciji iz 1756. o
primeni metafizičke
geometrije u filozofiji prirode a koju često
nazivaju fizička
monadologija i u kojoj se raspravlja o tome može li se
usaglasiti
geometrija zasnovana na pretpostavci o
beskonačnoj deljivosti
prostora (tj. njegovoj neprekidnosti) sa
metafizikom koja
dozvoljava prve, nedeljive elemente prirode.
Mnogi su smatrali da
tu Kant suprotstavlja Njutna i Lajbnica, pri
čemu bi prvi bio
fizičar a drugi metafizičar. Ako se taj sukob
prouči bolje videće se
da tu nije reč o sukobu Njutna i Lajbnica već
o suprotstavljanju
metafizike i fizike, pri čemu su oba pomenuta
Kantova
prethodnika na stanovištu metafizike, dok je
na drugoj strani
zapravo Dekart.
Iako
su Njutn i Lajbnic predstavnici dve različite orijentacije,
obojica pretpostavljaju dinamičko shvatanje
prirode i time se
suprotstavljaju mehaničko-matematičkom
shvatanju prirode
kartezijanaca budući da je upravo Dekart
zastupao tezu o
neprekidnosti prostora odbacujući pri tom
mogućnost praznine pa
je na osnovu toga delovanje na daljinu
tumačeno kao iluzija i
obmana.
Kant
je hteo da izmiri sve tri pozicije, da pomiri različita
shvatanja dinamike kao učenja o silama koja su
zastupali Njutn i
Lajbnic i da pri tom pokažu u kojoj meri je
ispravno i matematičko
stanovište kartezijanaca. Tako se i našao pred
pitanjem: kako
objediniti metafiziku prirode i geometriju,
diskretnost monada i
neprekidnost prostora? Monade, kaže on,
određuju prostor u kojem
se nalaze ne mnoštvom svojih supstancijalnih
delova već sferom
svog delovanja. Na taj način deljenje prostora
na delove ne
pretpostavlja i deljenje na delove samih
monada, jer protežnost
nije sama monada već sfera njenog delovanja.
Delovanje monada
je izvor sile koja ih drži na rastojanju i
omogućuje da ne prodru
jedna u drugu.
Kant
smatra da je Dekartova filozofija prirode nedovoljno
zasnovana zato što ne prodire u suštinu
prirode već ostaje na
nivou spoljašnjih pojava; ona ne istražuje
uzroke prirodnih zakona
već se zadovoljava konstatovanjem tih zakona.
Za razliku od
Dekarta, Njutn i Lajbnic polaze od unutrašnjeg
određenja prirodne
supstancije, od sile; Njutn polazi od pojma
sile privlačenja i
odbijanja a Lajbnic od metafizičkog,
filozofskog utemeljenja
dinamike. Kant nastoji da od jednog i od
drugog uzme ono što je
najbitnije i izgradi jedinstvenu filozofsku
teoriju kretanja i
njegovih uzroka. Budući da to nije uspeo da
reši u disertaciji iz
1756. Kant se tom pitanju vraća nakon trideset
godina u spisu
Metafizička načela prirodne nauke (1786) i tu odbacuje realističku
varijantu lajbnicovske teorije kontinuuma i
nastavlja da razvija
svoju teoriju u duhu fenomenalizma koji je
formirao u vreme
pisanja Kritike čistoga uma. Sada ističe kako beskonačno nije
deljiv samo prostor već i materija koja ga
ispunjava. Tako se on na
izvestan način vraća Dekartu, ali za razliku
od njega, ne
izjednačava prostor i materiju. Materija je
ono pokretno u
prostoru, "supstancija u prostoru".
Materija je subjekt svega što se
odnosi na postojanje stvari u prostoru jer se
van nje ne može
misliti neki drugi subjekt, osim samog
prostora; ali, prostor je
pojam koji u sebi ne sadrži ništa
egzistencijalno već samo
neophodne uslove spoljašnjeg odnošenja među
mogućim
predmetima spoljnih osećaja.
Teza
o beskonačnoj deljivosti materije usmerena je protiv
Lajbnicovog shvatanja materije koja se sastoji
iz fizičkih tačaka (a
to je u prekritičkom periodu podržavao i Kant
tvrdeći kako se
deljenjem prostora deli i sfera delovanja
monada ali ne i sama
monada). Sada Kant tvrdi kako je ne samo
prostor već i materija
samo pojava a ne stvar po sebi; prirodne nauke
kao i matematika
ne idu dalje od pojava; fenomenalističko
tumačenje materije vraća
Kanta od Lajbnica Dekartu i još dalje, ka
Aristotelu na koga se
oslanjao i Dekart. Kant dolazi do zaključka da
u materiji nema
ničeg nedeljivog, ničeg supstancijalnog, te da
u njoj imamo posla s
potencijom u antičkom značenju te reči, po
kojem potencija nije
akt već entelehija. Ali, za razliku od
Aristotela kod Kanta je forma
transcendentalni subjekt; na mesto objektivnog
procesa
ograničavanja bezgraničnog (materije) uz pomoć
forme, kod Kanta
imamo delatnost transcendentalnog subjekta;
sve se odnosi ka
subjektu, ka Ja transcendentalne
apercepcije kao novom tvorcu
empirijski postojećeg.
Iz
ovoga sledi pitanje: šta je po Kantu zapravo priroda? On
smatra da ne postoji nikakva prirodna realnost
po sebi već priroda
nastaje delovanjem transcendentalnog subjekta
i saglasno s
formom njegove delatnosti. Za razliku od
Dekarta ili Lajbnica, ne
postoji priroda po sebi ili priroda za nas,
tj. priroda kao suština i
priroda kao pojava. Priroda po Kantu nije neka
stvar po sebi već
skup pojava koje su međusobno zakonito
povezane. Taj svet
pojava, organizovan uz pomoć kategorija razuma
i apriornih formi
čulnosti (prostora i vremena) Kant naziva
svetom iskustva,
prirodom. Zakoni ne postoje u pojavama nego
samo u odnosu na
subjekt koji poseduje zakone u onoj meri u
kojoj vlada razumom,
kao što pojave ne postoje same po sebi već
samo u odnosu na ono
biće koje ima čula. To znači da je
bivstvovanje prirode u celini
relativno, da priroda nema neko bivstvovanje
nezavisno od
subjekta. Priroda nije supstancija, kako su to
mislili Dekart,
Spinoza ili Lajbnic.
Krajem XVIII stoleća postavilo se pitanje koje je postalo jedno
od primarnih u narednom stoleću: kakav je
odnos novovekovne
nauke spram prirode? Šta je priroda koja je
predmet matematičkih
prirodnih nauka? Ako je priroda nešto živo,
kako su mislili u
vreme antike (izuzev Leukipa, Demokrita i
Epikura) kao u vreme
renesanse, mehanika i sve
matematičko-eksperimentalne nauke
ne odnose se na prirodu. Dekart je smatrao da
se matematika i
mehanika odnose spram prirode kakva ona
postoji sama po sebi.
Lajbnic i Njutn su suštinu prirode videli u
sili (ali, razlikovali su
se u tumačenju sile: Lajbnic je izvor sile
tražio u monadama a
Njutn u neoplatonistički shvaćenoj svetskoj
duši). Postojanje pri-
rode po sebi Lajbnic je tražio izvan prirodnih
nauka smatrajući
kao i Aristotel da prva počela može objasniti
samo metafizika.
Kant
predlaže jedno sasvim novo rešenje, ali takvo koje
podrazumeva rezultate njegovih prethodnika:
priroda je fenomen
koji nastaje delatnošću transcendentalnog Ja;
zakoni prirode ne
postoje po sebi već u odnosu na to Ja. Priroda
postoji kao
konstrukcija a izvan te konstrukcije je stvar
po sebi, no ona nije
priroda. To je mehanicističko stanovište po
kojem u prirodi nema
mesta svrhama, a stvar po sebi je svrha i zato
se ona ne može
odnositi na svet prirode.
Sledeći Dekarta Kant odeljuje svet duha od sveta prirode:
princip duha je svrha, princip prirode uzrok
(causa efficiens),
mehanička zakonomernost. U takvoj situaciji
Dekartu je najveći
problem predstavljala priroda duše koja se,
kao srednji član,
nalazila između prirode i duha. Problematiku
duše Kant razmatra
izvan granica kako Kritike čistog uma koja se bavi zakonima
prirode, tako i izvan granica Kritike praktičnog uma koja razmatra
bit duha. Pitanje duše i njenog mesta rešava
se u Kritici moći
suđenja posvećenoj objektivnoj delatnosti duše
(organskom svetu
kao carstvu nesvesnih svrha) i subjektivnoj
delatnosti duše (sferi
umetnosti).
Dve
od ranije utvrđene oblasti odeljene beskrajnim jazom,
oblast razuma i oblast uma, Kant povezuje
pomoću moći suđenja,
odnosno, prosuđivanja. Suđenje je sposobnost
da se posebno vidi u
opštem.
Tako
Kant, između razuma i uma nalazi još jedan, srednji član
koji bi, po analogiji, trebalo da u sebi
sadrži ako ne vlastito
zakonodavstvo, a ono neki svoj vlastiti
princip traganja za
nauke spram prirode? Šta je priroda koja je
predmet matematičkih
prirodnih nauka? Ako je priroda nešto živo,
kako su mislili u
vreme antike (izuzev Leukipa, Demokrita i
Epikura) kao u vreme
renesanse, mehanika i sve
matematičko-eksperimentalne nauke
ne odnose se na prirodu. Dekart je smatrao da
se matematika i
mehanika odnose spram prirode kakva ona
postoji sama po sebi.
Lajbnic i Njutn su suštinu prirode videli u
sili (ali, razlikovali su
se u tumačenju sile: Lajbnic je izvor sile
tražio u monadama a
Njutn u neoplatonistički shvaćenoj svetskoj
duši). Postojanje pri-
rode po sebi Lajbnic je tražio izvan prirodnih
nauka smatrajući
kao i Aristotel da prva počela može objasniti
samo metafizika.
Kant
predlaže jedno sasvim novo rešenje, ali takvo koje
podrazumeva rezultate njegovih prethodnika:
priroda je fenomen
koji nastaje delatnošću transcendentalnog Ja;
zakoni prirode ne
postoje po sebi već u odnosu na to Ja. Priroda
postoji kao
konstrukcija a izvan te konstrukcije je stvar
po sebi, no ona nije
priroda. To je mehanicističko stanovište po
kojem u prirodi nema
mesta svrhama, a stvar po sebi je svrha i zato
se ona ne može
odnositi na svet prirode.
Sledeći Dekarta Kant odeljuje svet duha od sveta prirode:
princip duha je svrha, princip prirode uzrok
(causa efficiens),
mehanička zakonomernost. U takvoj situaciji
Dekartu je najveći
problem predstavljala priroda duše koja se,
kao srednji član,
nalazila između prirode i duha. Problematiku
duše Kant razmatra
izvan granica kako Kritike čistog uma koja se bavi zakonima
prirode, tako i izvan granica Kritike praktičnog uma koja razmatra
bit duha. Pitanje duše i njenog mesta rešava
se u Kritici moći
suđenja posvećenoj objektivnoj delatnosti duše
(organskom svetu
kao carstvu nesvesnih svrha) i subjektivnoj
delatnosti duše (sferi
umetnosti).
Dve
od ranije utvrđene oblasti odeljene beskrajnim jazom,
oblast razuma i oblast uma, Kant povezuje
pomoću moći suđenja,
odnosno, prosuđivanja. Suđenje je sposobnost
da se posebno vidi u
opštem.
Tako
Kant, između razuma i uma nalazi još jedan, srednji član
koji bi, po analogiji, trebalo da u sebi
sadrži ako ne vlastito
zakonodavstvo, a ono neki svoj vlastiti
princip traganja za
prirode ipak se postavlja jedan princip da
bismo za posebna
iskustva tražili opšte zakone; pomoću tog
principa pronalazi se
sistemsko jedinstvo koje je potrebno radi
povezanog iskustva i koje
se mora pretpostaviti a priori.
Pojam koji prvobitno poniče iz moći suđenja i njoj je svojstven
jeste pojam o prirodi kao umetnosti, drugim rečima, pojam o
tehnici prirode u pogledu njenih posebnih zakona; to je pojam
koji
ne zasniva nikakvu teoriju i (kao ni logika)
ne sadrži saznanje
objekata i njihovih osobina, već samo
postavlja princip radi
napredovanja po iskustvenim zakonima, čime se
omogućuje
izučavanje prirode. Time se ne omogaćuje
poznavanje prirode
nekim posebnim objektivnim zakonom, već se
samo za moć
suđenja zasniva jedna maksima po kojoj ona
treba da posmatra
prirodu i da pomoću nje održava njene forme u
zajednici, pa fi-
lozofija (kao doktrinarni sistem saznanja
prirode i slobode) ne
dobija neki novi deo; predstava prirode kao
umetnosti jeste čista
ideja kao princip našeg proučavanja prirode,
te služi samo
subjektu (da bismo u agregat empirijskih
zakona uneli neku
povezanost kakva postoji u sistemu).
Naš
pojam o tehnici prirode, kao heuristički princip u njenom
prosuđivanju, pripadaće kritici naše moći
saznanja koja pokazuje
šta nas je podstaklo da o prirodi stvorimo
sebi takvu neku
predstavu, kojeg je porekla ta ideja i da li
se može naći u nekom
izvoru a priori, isto tako, u kom obimu se i u
kojim granicama ta
ideja upotrebljava: drugim rečima, takvo
istraživanje, po rečima
Kanta, pripadaće sistemu kritike čistoga uma
(a ne sistemu
doktrinarne filozofije).
Pod
formalnom tehnikom prirode Kant razume njenu
svrhovitost u opažanju; pod realnom tehnikom
prirode razume se
njena svrhovitost prema pojmovima; formalna
tehnika prirode
daje za moć suđenja svrhovite oblike (tj.
formu u čijoj se predstavi
uobrazilja i razum uzajamno podudaraju sami od
sebe jedno s
drugim radi mogućnosti nastanka pojma). Realna
tehnika prirode
znači pojam stvari kao svrhe (tj. kao takvih
stvari čija unutrašnja
mogućnost pretpostavlja neku svrhu, neki novi
pojam koji leži u
osnovi kauzaliteta njihovog stvaranja kao
uslov). Svrhovite forme
opažanja može da naznači i konstruiše a priori
sama moć suđenja;
ali svrhe (tj. predstave koje se posmatraju
kao uslovi kauzaliteta
svojih predmeta /kao posledica/) moraju biti
date odnekud, pre no
što se moć suđenja pozabavi uslovima
raznolikoga, da bi se sa
njima saglasila. Sud o svrhovitosti stvari u
prirodi koja se
posmatra kao osnov njihove mogućnosti (kao
prirodnih svrha) zove
se teleološki sud. Mada es-tetski sudovi a
priori nisu mogući, ipak
su u nužnoj ideji jednog iskustva kao sistema
dati principi a priori
koji za našu moć suđenja sadrže pojam formalne
svrhovitosti
prirode, i iz njih se jasno vidi mogućnost
estetskih refleksivnih
sudova kao takvih sudova koji su zasnovani na
principima a priori.
Estetsko prosuđivanje ne zahteva nikakav pojam o objektu niti
takav pojam proizvodi; teleološki sud
pretpostavlja pojam o
objektu i njegovoj mogućnosti da sudi po
zakonu uzroka i
posledica. Ta tehnika prirode bi se mogla
nazvati organskom
tehnikom prirode čime se označava pojam
svrhovitosti ne samo za
način predstavljanja već i za mogućnost samih
stvari. Kant nastoji
da pokaže kako pojam krajnjih uzroka u prirodi
(koji razdvaja
teleološko prosuđivanje prirode od onog njenog
prosuđivanja što se
zasniva na opštim mehaničkim zakonima) jeste
pojam koji pripada
samo moći suđenja, a ne razumu ili umu.
Estetski refleksivni
sudovi (koje će kasnije Kant nazivati sudovima
ukusa) spadaju u
sudove koji polažu pravo na nužnost i ne
kazuju da svako sudi
tako, već da svako treba tako da sudi, što znači da oni imaju za
sebe jedan princip a priori.
Kao
što u logičkoj primeni omogućuje prelaz od razuma ka
umu, tako će moć suđenja ostvariti neki prelaz
od čiste moći
saznanja (iz oblasti pojmova prirode) u oblast
pojma slobode. Kant
stoga postavlja pitanje koja bi to bila
specifična "regulativna"
subjektivna stvaralačka moć koja stvari
proizvodi tako da se one
pokazuju "kao priroda", moć, koja bi
istovremeno bila zakonodavna
i slobodna; odgovor nalazimo u Kantovom učenju
o geniju. Lepa
umetnost je umetnost genija koji je zapravo
"talenat koji
umetnosti daje pravila". Genije je
urođena sposobnost koja se ne
može postići naučnim metodama.
Priroda koja kroz genija daje umetnosti pravila ne može biti
priroda kojoj razum propisuje zakone. Priroda
se ovde pokazuje
kao bivstvujuće po sebi, kao noumenon, kao
stvar po sebi,
inteligibilna priroda, kao subjekt, kao nešto
natčulno što leži u
osnovi i subjektivnosti i objektivnosti.
Genije ne daje zakone do-
bijene spolja već je zakonodavan i
originalnost je osnovna
karakteristika njegovih pravila. I dok u
saznajnom procesu moć
uobrazilje takođe postoji, ali pod vlašću
razuma, tek u geniju ona
postaje produktivna, pa je u umetnosti moć
uobrazilje stvaralačka
dok razum ima samo regulativni značaj. Moć
uobrazilje može
stvoriti ono što druge duhovne moći ne mogu:
estetsku ideju.
Estetska ideja je predstava, čulna predstava
koja se ne izražava
pojmovno već pojam samo u čulnome evocira;
drugim rečima
estetska ideja je konkretna predstava koju
proizvodi moć
uobrazilje; radi se o stvaranju jedne druge
prirode iz materijala
koji daje stvarna priroda. Iskustvena priroda,
empirijski data
stvarnost je materijal obrade, uslov da se
umetnost može pojaviti
kao priroda. Estetska ideja se ogleda u tome
da joj nijedan pojam
nije adekvatan i da podstiče duhovnu aktivnost
pomoću koje
priroda, empirijski svet dolazi do izraza.
Uvođenjem estetske ideje Kant nastoji da prevlada
racionalističku estetiku koja umetnost vidi
kao niži oblik saznanja,
kao čulni prikaz apstraktnog; istovremeno
prevladava
senzualizam koji psihološki opisuje estetsko
zadovoljstvo i
uvođenjem pojma "estetska ideja"
Kant utvrđuje samostalnost
umetnosti naspram teorijskog saznanja i
moralne normativnosti a
da pri tom s njim obuhvata i čulni i misaoni
momenat te nije
nimalo slučajno da će se Hegel koji je otišao
dalje od Kanta ponovo
vratiti ovom pojmu.
Od
posebnog je značaja Kantovo tumačenje lepog; bilo bi
pogrešno misliti kako se Kant tim svojim
učenjem vraća na
pozicije prosvetiteljstva koje lepo podređuje
moralu. Kantova
argumentacija je vođena analogijom estetskog i
moralnog suda i
odnosom oba spram inteligibilnog. On umetnički
lepo suprotstav-
lja datoj stvarnosti i to mu omogućuje da
suprotnost prirode i
slobode vidi prevladanu u umetničkom delu kao
tvorevini
čovekovog stvaralaštva. Umetnost je
duhovno-komunikativna
sfera u kojoj se harmonično sjedinjuju nužnost
i sloboda, opštost i
individualnost, čulnost i razum.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment