Hrišćansko učenje počinje da se učvršćuje s
radovima
apostolskih otaca; ovaj naziv počeo se koristiti u XVII stoleću i
obično se odnosi na pet autora iz prve
polovine II stoleća: na
Varnavu, Klimenta Rimskog, Ignjatija
Antiohijskog, Polikarpa iz
Smirne i Herma.
Apostolski oci su ili smatrani
učenicima apostola
ili učenicima njihovih učenika i po svom duhu
oni se još uvek
nalaze u granicama apostolskog učenja. Iako u
njihovim delima
hrišćansku doktrinu nalazimo u njenom
evanđeoskom obliku, tu
su formirane osnovne teme hrišćanske
filozofije: (a) bog i njegovo
bivstvo, (b) Hrist kao Logos i posrednik
između boga i sveta, (c)
čovek i njegov odnos prema bogu, (d) svet i
njegova struktura, (e)
istorija i njen cilj. Apostolski oci čine vezu
između epohe
otkrovenja i epohe tradicije i oni kao svoj
zadatak vide kulturno
samoodređenje hrišćanstva.
Treba imati u vidu da u II stoleću hrišćani, još uvek
malobrojni, žive u društvu čija se kultura i
tradicija bitno
razlikuju od njihovog pogleda na svet. Pagani
vide u hrišćanstvu
neprijatelja i ono je tada bilo prinuđeno da
se počne braniti od
kritika pagana; tako je apologetika postala
poseban teorijski žanr.
Apologetima su nazivani mnogi veliki učitelji
crkve sve do IV
stoleća; među prvima bili su grčki apologeti
Kodrat, Aristid,
Justin, Tatijan, Atenagora, Teofil, Meliton, a
među latinskima
prvi je bio Minucije Feliks; u apologete s
obzirom na mnoge
odnose, ubrajaju se i Irinej Lionski, njegov
učenik Ipolit Rimski,
čak i Tertulijan. Ali, dok su apostolski oci
bili vezani za ideje i
predstave Novog zaveta i dok
im dela ne izgledaju dovoljno
teorijska, kod apologeta se doktrinarni,
opštefilozofski momenat
javlja svesno i razgovetno.
Dela apologeta se po prvi put obraćaju nehrišćanskom
auditorijumu; njihov zadatak je da pokažu kako
(a) paganska
verovanja nemaju prednost u odnosu na
hrišćansku veru, (b) kako
se helenska filozofija uplela u protivrečja i
da je nesposobna da dâ
jednu, za sve važeću istinu, (c) da su
najbolji helenski umovi bliski
hrišćanstvu i da je (d) samo hrušćanstvo
jedinstva, istinita i svima
prihvatljiva filozofija.
Najznačajniji apologeti behu kod Grka Justin i
Atenagora, a
kod Rimljana Minucije Feliks a potom
Laktancije. Justin je rođen
u Siriji, u paganskoj porodici i primio hrišćanstvo
132. godije;
svoju prvu Apologiju uputio je Hadrijanu a
drugu Marku Aureliju;
njegov pogled na svet je eklektičan i pod
velikim uticajem stoika i
Filona. Za razliku od kinika i stoika, čiji je
poziv na filozofiranje
podrazumevao individualni napor, za Justina
kao Hrišćanskog
mislioca, budući da je poslednja reč sadržana
u Pismu nije
najvažnije traženje istine, već njeno
tumačenje, proširivanje i
zaštita (apologija), a ovo poslednje njemu se
činilo najvažnijim.
Justin paganskoj filozofiji ne odriče pravo da
se naziva mudrošću,
ali je smatra mudrošću nižeg reda u odnosu na
onu hrišćansku.
Zato on smatra da paganska filozofija nije
univerzalna (kao
hrišćanska) već je svojina malobrojne elite;
nadalje, o istini i
smislu života paganska filozofija govori u
teško dostupnoj formi
dok o tome hrišćanska mudrost govori
jednostavnim, svima ra-
zumljivim jezikom; paganska filozofija je
podeljena na škole koje o
mnogim stvarima govore različito, a istina je
jedna pa se stoga
prava mudrost mora oslanjati na jedan izvor
istine - Sveto pismo;
naspram paganske mudrosti koja je ljudska
tvorevina, hrišćanska
mudrost je božanska tvorevina pa je zato
hrišćanska mudrost
starija od paganske a jevrejski proroci svoje
učenje izložili su mno-
go pre pojave grčke filozofije. U ovim
Justinovim stavovima
nalazimo sve osnovne elemente argumentacije
koje ćemo sretati
kod kasnijim apologeta, a to su argumenti
univerzalnosti,
jednostavnosti, jedinstva, autoritativnosti i
starosti. Sve ideje
grčkih filozofa, koje su se slagale s
hrišćanskim idejama, Justin je
pripisivao hrišćanskim misliocima, pa je
govorio da "sve što je bilo
ko rekao dobro, pripada nama,
hrišćanima". Tako se već kod
Justina hrišćanstvo smešta u centar svetske
istorije sve što se
ranije dogodilo samo je "priprema"
za potonju pojavu hrišćanstva,
te su Mojsije i Platon samo oruđa proviđenja.
Premda se Justin ne
poziva na Jovanovo evanđelje (koje još ne
poznaje), prvi počinje da
poistovećuje logos sa Hristom, pa "svi
oni koji su živeli saglasno sa
logosom, jesu hrišćani, makar ih smatrali i
bezbožnicima, kao
Sokrata ili Heraklita". Logos je, kao i
kod Filona, posrednik između
čoveka i boga. Budući savršeno transcendentan
bog svoju vezu sa
|
svetom ostvaruje pomoću
logosa koji jeste i njegov sin. Večno
postojeći u bogu, kao njegova unutrašnja reč,
tj. kao aktuelna
misao, logos dobija samostalno postojanje kad
se ta reč izgovori.
Rađajuči reč-logos, bog ništa ne gubi od svoje
biti, jer reč se ne
umanjuje kad je izgovaramo, pa je rađanje
logosa od strane boga
slično predavanju svetlosti od jedne buktinje
drugoj.
Za
povezivanje hrišćanstva i helenske filozofije bila je potrebna
ideja koja bi ih ujedinila i ova je nađena u
ideji Logosa koja je
mnogo govorila obrazovanom paganinu; kada su
apologeti odlučili
da Logos poistovete sa Hristom, oni su zapravo
načinili odlučan
korak ka spajanju grčke filozofije i
apologetskog nasleđa i ovom
poslednjem približili umne Grke. Tako sa
Justinom počinje asimi-
lacija paganske filozofske kulture od strane
hrišćanskih mislilaca.
Ali, dok Justin smatra da se grčka filozofija
nalazi u harmoničnom
skladu s hrišćanskim učenjem, već njegov
učenik Tatijan,
poreklom iz Mesopotamije, rođen oko 120.
godine n. e, ponavljajući
u većini slučajeva stavove svog učitelja,
napada helensku filozofiju
kao nemoralnu i suprotstavlja joj
"mudrost varvara" koja je viša od
helenske s obzirom na jedinstvo, jednostavnost
i univerzalnost
koje poseduje; istovremeno, on nije mogao
odbaciti i samu reč
filozofija već je upotrebljava kao oznaku istinskog
hrišćanskog
učenja, te od njegovog vremena reč filozofija
kao i helenska
pozajmica teologija čine nezaobilazne pojmove
kojima se izlaže
Hristova mudrost, uz dodatno razlikovanje
"naše", "hrišćanske",
"istinite", "najviše",
"božanske", "nebeske", "duhovne", i
"unutrašnje" filozofije od helenske
"spoljašnje" i "svetovne"
mudrosti (Žunjić, 1995, 20)
Deceniju nakon mučeničke smrti Justina (165) Atenagora je,
nastojeći da izloži novo hrišćansko učenje i
da hrišćane obrani od
optužbi za ateizam i ignorisanje državne
religije kao i za kovanje
zavera, u spisu Legatio pro christianis (Zauzimanje za hrišćane)
upućenom Marku Aureliju, nastojao da opovrgne
napade za
tobožnji ateizam hrišćana i isticao
monoteističke elemente u grškoj
filozofiji (pozivajući se na Platona,
Aristotela, Sofokla, Euripida i
stoike). Podudarnost učenja grčkih filozofa i
hrišćanskih mislilaca
Atenagora ne "dokazuje" tvrdnjama o
pozajmicama od strane
Grka, već polazi od "prirodnog"
saznanja boga, od toga da
|
postojanje jednog boga može
biti dokazano na osnovu posmatranja
samoga sveta koji svojom svrhovitošću i
lepotom ukazuje na
umetnika koji ga je stvorio (Leg., 16. 22).
Oslanjajući se na stoike
Atenagora ističe topološki dokaz o jednom
bogu: bog je po samom
svom pojmu bezgranično i sveobuhvatno biće, i
prema tome mora
biti jedan; bog obuhvata sve prostranstvo i
drugi bogovi nemaju
gde da budu. Atenagora je među prvima koji
nastoje da veru
dopune razumom pa ga neki smatraju i
rodonačelnikom
spekulativne hrišćanske teologije.
Pokušaj sjedinjavanja filozofije i hrišćanstva počinje sa
Klimentom Aleksandrijskim (150-216) i Origenom
(185-254) i oni
su zaslužni za formiranje religiozne
samosvesti hrišćanske crkve.
Činjenica je da aleksandrinci nisu
najpravilnije shvatali bit grčke
filozofije i isto tako, činjenica je da su pri
tumačenju porekla
filozofije uzimali samo ono što im je išlo u
prilog, te se taj
hrišćanski pragmatizam već od samog početka
koristio
činjenicama u zavisnosti od toga kako je to
odgovaralo prvim
hrišćanskim teoretičarima; to je razlog što su
se za svoje ciljeve
naizmenično služili čas apologetskim čas
gnostičkim stavovima.
Tako je, po rečima Klimenta, filozofija bila
poklon od boga i služila
je Grcima da bi se vaspitali i pripremili za
hrišćanstvo, kao što je
to kod Jevreja bio njihov verski zakon.
Kliment je pisao da su grčki
filozofi svoje misli krali iz jevrejskih
religioznih knjiga, ali su to
prikrivali i sebe prikazivali originalnima.
Tit
Flavije Kliment (kasnije poznat kao Kliment
Aleksandrijski) rodio se u paganskoj porodici (možda u Atini)
i
dobio izuzetno dobro obrazovanje; hrišćanin je
postao u zrelo doba;
posle dugih putovanja u potrazi za istinom po
Italiji, Siriji i
Palestini, Kliment je došao u Aleksandriju oko
200. godine i postao
prvi čovek Aleksandrijske bogoslovske škole; o
njegovom
prethodniku, Pantenu, koji nije za sobom
ostavio spisa, ne zna se
mnogo. Nekoliko godina nakon progona od strane
Septimija
Severa Kliment se preselio u Kapadokiju gde je
proživeo i
poslednje godine života.
Kliment je u istoriju patristike ušao i kao tvorac prvog
univerzalnog sistema hrišćanske pedagogije
koja je istovremno
bila i njegov teorijski sistem; on je možda
prvi univerzalno
obrazovani hrišćanski mislilac, znalac
filozofije, mitologije i
literature (razume se, i hrišćanske) i
geografije. Klimentov cilj je
bio da hrišćansko učenje pretvori u uređen
sistem znanja; osnovna
Klimentova dela čine trilogiju: prvi deo je Protreptik (Nagovor
Helena) i on se izučava na pripremnom nivou;
zadatak mu je da
ljude odvrati od sujeverja i približi veri;
drugi deo Pedagog služi
lečenju strasti i vaspitanju duše. Treći,
najvažniji deo Klimentovog
učenja je Stromate i tu se izlaže summa hrišćanske mudrosti,
istinsko znanje (gnósis).
Razvijajući poziciju apologeta Kliment dolazi do zaključka o
harmoniji vere i razuma; istovremeno, vera je
pripremni stepen na
putu usavršavanju i vodi ka gnosisu; u tom
smislu je znanje
nemoguće bez vere. Pomoću alegorijskog metoda
razum dozvoljava
da se otkrije i razjasni sadržaj vere;
filozofija je neophodna za
prelaz od vere ka istinskom znanju. Ostale
nauke služe filozofiji
kao što filozofija služi teologiji. Gnosis
podrazumeva saznanje boga
(teologiju) i najviše moralno savršenstvo.
Saznanje boga je
nemoguće i može se znati samo ono što bog
nije. Ovde apofatička
teologija dobija svoj klasičan oblik. Bog je
iznad sveg postojećeg,
iznad jedinstva; beskonačan je, nevidljiv i
nema imena. On je u
Sinu-Logosu, koji je Moć i Mudrost Oca,
postoji oduvek, nestvoren.
Logos – energija oca – posrednik je između
njega i sveta, zakon je i
razum sveg što postoji. Logos je posle Oca, a
Sveti duh je na
trećem mestu u božanskoj trijadi.
Najviši stepen saznanja boga treba da bude praćen moralnim
savršenstvom; gnosis je intelektualno-moralno
stanje u kome se
znanje o bogu spaja s asketskom besprekornošću
i hermeneutičkim
umećem. Na najvišem stepenu gnostika
platonistički ideal
kontemplacije sliva se sa hrišćanskim idealom
ljubavi prema bogu
i bližnjem. Etički pogledi Klimenta odaju
uticaj stoičkog ideala
bestrašća, pošto je bog, kao najviše moralno
savršenstvo,
oslobođen strasti.
Nakon Klimenta na čelo Aleksandrijske škole došao je Origen,
jedna od najneobičnijih, ekstravagantnih
figura patristike, kako u
ljudskom tako i u intelektualnom smislu.
Origen se rodio u
hrišćanskoj porodici i od detinstva je pohađao
časove u
Aleksandrijskoj bogoslovskoj školi gde je
slušao Pantena i Klimen-
ta; godine 203. izabran je za Klimentovog
naslednika; vodio je
asketski način života; sa 25 godina verovatno
je slušao Amonija
Sakasa kod koga je nekoliko godina kasnije
učio i Plotin; tako se u
Origeni spajaju dve kulturne tradicije:
helenska i hrišćanska; on je
bio jedan od najtalentovanijih tumača
jevrejske i grčke Biblije,
veoma popularan propovednik. borac protiv
pagana, ali u velikoj
meri zavisan od stoičkog platonizma. Godine
232/233. prešao je u
Palestinu, gde je osnovao sopstvenu školu i
tu, u vreme progona
hrišćana, poginuo. Pisao je više no svi
njegovi prethodnici i s njim
je moguće porediti samo Avgustina; to je
posledica i načina rada:
Origen je diktirao mnogobrojnim stenografima a
zatim je sve to
umnožavano od strane kaligrafa; kada je reč o
širini interesa Ori-
gen ne zaostaje za Klimentom, a sam
prevazilazi većinu otaca
crkve. Svojim komentarima Svetog pisma prevazilazi sve do tada
napisane spise o tome.
Dok
je kod Klimenta vidna zavisnost od Filona i premda je
njegova filozofija neoriginalna, njegova je
zasluga, a potom
posebno i Origena što je platonizam prožet
njihovim eklektičkim
duhom definitivno ušao u hrišćansku dogmatiku.
Origen je
vladajući sistematski um ne samo rane već i
celokupne patristike i
stvorio je prvi sistem filozofske teologije
zasnovane na najvišim
dostignućima grčke filozofije, a posebno
neoplatonizma. Mnogo je
toga u njegovoj teoriji izazivalo sumnje već u
III i IV stoleću a na
Petom Vaseljenskom saboru u Konstantinopolju
(553) njegovo je
učenje proglašeno nekanonskim, bez obzira na
njegovu mučeničku
smrt. Zato Origena ne smatraju pravim ocem
crkve, a većina
njegovih spisa je izgubljena.
U
hrišćanstvu Origen je video vrhunac grčke filozofije i njegov
uzor (kao i svoj patristici) bio je Platon; tu
treba tražiti objašnjenje
za izraziti Origenov interes za metode
dokazivanja u matematici,
logici i simbolici brojeva; alegorijski metod
je za njega glavno
sredstvo egzegeze. Svoje osnovne stavove
izložio je u spisu O
počelima (spis je došao do nas samo u latinskom
prevodu); u prvom
delu govori se o bogu kao večnom izvoru svega
postojećeg, u
drugom, o svetu i njegovom stvaranju, u
trećoj, o čoveku i
njegovom određenju, a u četvrtoj o otkrovenju
i načinima kako do
njega dospeti. Tako izložena
"počela" postaju obrazac za sva
potonja izlaganja hrišćanskog učenja i time se
otvara epoha uni-
verzalnih dogmatskih sistema.
U
prvom delu pomenutog spisa Origen ističe kako se verske
istine dele na one suštinske (u koje spadaju
najvažnije dogme,
svedočanstva o simbolima vere) i one manje
suštinske (o kojima u
svetim spisima ne piše mnogo ili ne piše
ništa); u prvom slučaju
nedopustiva je sloboda, dok se, kad je reč o pojedinačnim
pitanjima
koja se, pre svega tiču tvarnoga sveta, teolog
može pozivati na
sopstveni razum (ali da ostane u saglasju sa
svetim spisima). Na
taj način Origen je formulisao i metod spekulativne teologije kojeg
se uvek ni on sam ne pridržava. Sama metoda je
trostepena i
moguće je razlikovati tri stepena smisla:
bukvalni, duševni (etički)
i duhovni (apstraktno-teološki).
Nastojeći da veru (pístis) prevede u znanje (gnósis) Origen je
hteo da postavi temelje hrišćanske teologije
kao naučnog sistema;
pojavu hriščanstva je tumačio kao završetak
filozofije koja je u
nekim svojim delovima prihvatljiva i za
hrišćane. Kruna
Origenovog učenja jeste u tumačenju pojma boga
kao čistoga duha
u njegovoj nepromenljivosti i jedinstvu, a
koji se izdiže nad svim
stvorenim kao večni tvorac svih stvari i koji,
u svoj svojoj
potpunosti ne može biti saznat ni od čega
tvarnog. Origenov Bog je
nadbivstvena, nesaznatljiva "monada"
koja prevazilazi sve što se o
njoj može reći; bitno svojstva boga jeste
apsolutna uzročnost
njegove volje: on večno stvara i njegova
tvoračka delatnost je večna
kao i on sam te se on može spoznati samo na
osnovu njegovih
tvorevina. Posledica njegove sopstvene
nepromenljivosti je da se
njegovo stvaralaštvo ne može prostirati
neposredno na promenljive
pojedine stvari, već samo na večno otkrovenje
njegovog sopstvenog
bića na njegov lik, logos. Taj logos je kao
lice, samostalna
hipostaza; ako je i niži od Boga-Oca, on je
ipak nekakav bog (téos),
neki drugi bog (deúteros téos) i Sveti duh se odnosi prema njemu
kao i on prema Ocu. S obzirom na odnos prema
svetu logos je ideja
ideje, pralik (saglasno s kojim božanska volja
sve stvara); "ideja
ideja" i sve stvari su odraz Logosa no ne
i Boga-Oca. Na taj način
Logos je posrednik između Boga i sveta, i u njemu
se prvobitna
monada razvija u mnoštvenost. Prva hiopstaza
postoji sups-
tancijalno a druge dve akcidentalno; to ima za
posledicu da se Sin i
Duh ne rađaju iz bivstva Oca. Delovanje Oca
prostire se na sve
postojeće, Sina na sve umno, Svetoga Duha na
sve sveto. Tako kod
Origena nailazimo na poricanje
jednosuštastvenosti tri hipostaze i
problem triniteta Origen rešava u duhu
nekanonskog
subordinacionalizma.
Kao
što se u neoplatonskom sistemu Um večno rađa iz Jednog,
tako se kod Origena druga hipostaza rađa iz
prve; akt stvaranja
sveta on takođe misli van vremena (premda je
nemoguće zamisliti
Boga tako da nije svemogući i da nije tvorac).
Bez obzira na to što
je građenje večno i što je sastavljeno iz
duhova predodređenih da
učestvuju u božanskom blaženstvu kako bi na
kraju postali bo-
žanska bića, Origen ističe kako tvarni svet
postoji u vremenu i nije
jedino mogući; svetovi se naizmenično
smenjuju; tako se Origen
vraća staroj koncepciji o beskonačno mnogo
svetova; ali, u tom
slučaju duše mogu da pređu iz jednog sveta u
drugi i Origen
obnavlja pitagorejsko-platonističko učenje o
seobi duše. Duša čini
sredinu između tvari i duha; ona ima mogućnost
da se približi
bogu i tada postaje um, čisti duh, ali može se
naći i van svake
materije i biti čisto nebiće. Na taj način
duhovi imaju slobodu
izbora koja je data i svim umnim bićima, a ta
sloboda je i jedini
uzrok zla u svetu. Zlo je otpadanje od punoće
bivstvovanja u
nebivstvovanje i stoga svaki duh, budući da
poseduje slobodu, više
ili manje otpada od božanske suštine i za
njegovo očišćenje bog
stvara materiju pa se tako duhovi
materijalizuju i postoje silazni
stepeni: anđeli, nebeska svetla, ljudi, mračni
demoni.
Spajanje s materijom je kazna za dušu (time Origen anticipira
jedan od osnovnih stavova neoplatoničara), ali
pošto su dobro i zlo
prisutni u tvari samo akcidentalno, i u čulnom
svetu ne može biti
supstancijalnog dobra i zla, nijedno razumno
biće (ukljućujući i
đavola) nije osuđeno na zlo i u principu može
se uzdići do dobra.
Umna/razumna bića, kao što smo rekli, obrazuju
svetsku hijerar-
hiju i mesto svakog bića u njoj zavisi od
njegovog moralnog
savršenstva. Tako Origen u čisto platonskom
duhu etici daje
ontološki temelj.
Ono,
što se javlja kod Origena, tipično hrišćansko a strano
helenističkom intelektualizmu jeste isticanje
u prvi plan volje s
njenim metafizičkim značenjem; volja boga
pokazuje se kao večna
manifestacija njegove suštine, dok volja duhova
jeste slobodna ali
ima vremenski karakter; jedna spram druge
nalaze se kao ousía i
génesis kod Platona, kao bivstvo i bivanje; naspram
nepromenljive
božanske volje sloboda volje pojedinih duhova
sadrži u sebi pojam
razlikovanja, promenljivosti, pojedinačnog
postojanja i kao takva
sadrži sebi osnovu greha i materijalnosti. Na
taj način Origen ima
mogućnost da apsolutnu uzročnost boga (koji
pored sebe ne podnosi
nikakvu nezavisnu materiju) poveže s
činjenicom zla, čulnosti i
nesavršenstva i da izmiri etičku
transcendenciju s fizičkom
imanencijom, tj. da shvati boga kao tvorca,
ali ne i kao vinovnika
zla. Tako su vera u božansku svemoć i svest o
sopstvenoj grešnosti
dva protivrečna elementa hrišćanske metafizike
i Origen ih nastoji
izmiriti pomoću pojma slobode.
Večno stvaranje podrazumeva i sukcesivno nastajanje
beskonačnog broja eona, sistema sveta u kojima
se pad i
iskupljenje ponavljaju u liku novih duhova;
ovaj stav Origen dalje
ne razvija i usredsređuje se na sada postojeći
svet duhova. Duhovi
koji su pali iz materije, a u koju su prognani
radi očišćenja, streme
obratno, k božanskom načelu; mada bi to
trebalo da dosegnu i
svojom slobodom, zahvaljujući božanstvenosti
koja je prisutna u
njima i koja se ne gubi ni pri najdubljem
padu, ipak ne uspevaju u
tome bez pomoći milosti (koja već vekovima
dejstvuje - time se, na
tragu apologeta, priznaje propodeutička
vrednost paganske
filozofije, tj. platonske i aristotelovske
etike) koja se u potpunosti
nalazi tek u Hristu. Svojom bezgrešnom dušom
predvečni logos
sjedinjuje se u bogočovečno jedinstvo: svojim
stradanjem on je za
svet verujućih iskupljenje koje se
konkretizuje u vremenu, a
izabranima svojom suštinom daje istinsko
prosvetlenje. S
njegovom pomoći konačni duh dostiže različite
stepene iskupljenja:
veru, religiozno razumevanje čulnog sveta,
shvatanje logosa i na
kraju, blaženstvo poniranja u božansko.
Posredstvom sveopšteg
delovanja slobode i milosti svi duhovi treba
da budu oslobođeni,
telesnost odbačena i sve stvari treba da se
vrate bogu
(apokatástasis). Iz ovih osnovnih hrišćanskih
teza koje nalazimo
kod Origena vidno je kako je hrišćanstvo
ovladalo idejama antičke
filozofije i pomoću religioznih principa
preradilo ih u jednu novu
celinu; promene do kojih tu dolazi manifestuju
se u sferi
eshatologije i hristologije; u ovoj poslednjoj
Origen više pažnje
posvećuje kosmologiji no onom spasiteljskom
momentu logosa,
mada ih pri tom nije uspeo u potpunosti
saglasiti. Sporovi koji će
se voditi na tlu njegovog učenja tokom III i
IV stoleća imaju čisto
teološke motive i ne menjaju njegove temeljne
pretpostavke.
Zahvaljujuči
visokom filozofskom nivou, dubini i originalnosti,
Origenovo učenje je višestruko odredilo razvoj
patristike; pre
svega ovde se misli na niz njegovih učenika
kao i na veliko
uvažavanje koje je Origen imao kod crkvenih
otaca iz Kapadokije
koji su načinili i antologiju najvažnijih
njegovih tekstova. To
nikako ne znači da je postojala opšta
saglasnost s Origenovim
stavovima; naprotiv, protiv Origena pisao je
učenik Pavla
Samosatskog Lukijan (umro 312.), koji je
osnovao Antiohijsku
teološku školu i bio učitelj Arijana, osuđenog
na Prvom
vaseljenskom saboru u Nikeji (325).
Treba imati u vidu da su već pomenuti kritičari hrišćanskog
učenja (Cels, Porfirije) nastojali da dokažu
kako tu nije reč o
nekim novim učenjima već o stavovima preuzetim
od raznih
ranijih autora; tako Cels ističe kako je u
učenju o bogu pogrešno
shvaćen Platon, učenje o 7 neba preuzeto je od
Persijanaca, ve-
rovanje o duši koja se uzdiže preuzeto je iz
kulta Mitre; učenje o
stvaranju sveta preuzeto je od Jevreja i puno
je protivrečnosti,
učenje o uskrsnuću počiva na nerazumevanju
učenja o seljenju
duša, a mišljenje o praštanju drugima je
nespretna imitacija
Platonovog Kritona.
Prvi teoretski
predstavnici hrišćanske crkve morali su na to da
reaguju: smatrali su da je filozofija izvor
svih zabluda i da je treba
odbaciti; jednom hrišćaninu bilo je važnije
verovanje nego
razmišljanje koje ga može odvesti s pravog
puta vere.
Najznačajnija karakteristika Tertulijanovog
pogleda na svet je da
tu imamo antifilozofsko i antilogičko
stanovište, otvorenost za
protivrečja, paradoksalnost (koja ima za
zadatak da otkrije dubine
vere). Ako je za Klimenta Aleksandrijskog ceo
svet bio Atina,
Tertulijan pita imaju li išta zajedničko
Jerusalim i Atina;
paganska filozofija je majka jeresi, ona se ne
može usaglasiti sa
hrišćanstvom, filozofi su patrijarsi jeretika,
a boga može spoznati
samo duša koja je po prirodi hrišćanska; bog
je iznad svih zakona
koje bi hteo da mu nametne filozofski um.
Tako je spokojnu promišljenost Minucija
Feliksa (oko 200) u
oceni antičke kulture smenio beskompromisni
kriticizam pomešan
s emocionalnim odbijanjem izražen u negativnom
stavu kakav
nalazimo kod Tertulijana; dok je Minucije Feliks (200) u dijalogu
Oktavije (po formi bliskom Ciceronovim dijalozima)
izlagao
hrišćanstvo u duhu etičkog racionalizma,
braneći čistotu i duhov-
nost hrišćanskog morala, on je isticao
političku lojalnost hrišćana,
njihovu spremnost na mučeništvo u ime vere;
branio je
ranohrišćanski ideal siromaštva i žestoko
napadao amoralizam
paganskog sveta, a u odbranu hrišćanske dogme
o vaskrsenju,
ističući kako je daleko teže nešto iz ničeg
stvoriti, no vaskrsnuti
ono što je već bilo, i tu se Minucije poziva
na ponovljivost i
cikličnost prirodnih pojava.
Među
latinskim autorima tog perioda bio je Kartaginjanin
Kvint Septimije Florent Tertulijan (oko 160-posle 220) i on ima
za latinsku patristiku isti značaj koji i
Origen za grčku. Zapad je u
Tertulijanu dobio sveg teoretičara pre no
Istok (u Origenu).
Tertulijan je dobio dobro obrazovanje,
verovatno i pravničko; po
nekim svedočanstvima bio je sveštenik, ali se
potom pridružio
sekti religioznih fanatika - montanista. Naspram
aleksandrinaca
Tertulijan je predstavnik radikalnog
antignostičkog smera unutar
patristike, posebno time što akcenat stavlja
na čisto religiozni
momenat. Tertulijana možemo smatrati tvorcem
latinske teološke
leksike. Činjenica je da svoje učenje ne
izlaže kao koherentan sis-
tem; kod njega se međaju teologija,
kosmologija, psihologija i etika
a sve to praćeno je velikim uticajem stoičkog
učenja.
Tertulijan je, kao niko pre njega, pronikao u samu bit
religioznosti i dospeo do poslednjih temelja
lične vere; pod
njegovim uticajem naći će se kako Avgustin,
tako i potonji mislioci:
Paskal, Kjerkegor, Lev Šestov i u tom smislu
je Tertulijanov uticaj
dublji no Origenov; ovo je pre svega bilo
moguće i time što je Ter-
tulijan paradoksalnost razvio kao posebno
metodsko stanovište; da
bi se istinski javio, Bog to može učiniti samo
na nerazuman i
paradoksalan način: "Sin božji je raspet;
mi se ne stidimo iako je to
stidno. I umro je sin božji; to je potpuno
pouzdano, mada je
besmisleno. I posle sahrane je vaskrsnuo; to
je nesumnjivo, jer je
nemoguće (De car., 5). Teolozi koji su
istupali u odbranu vere u
srednjem veku, a protiv intelektualnih
pretenzija tzv. racionalne
teologije, pripisali su Tertulijanu maksimu Credo quia absurdum
est (verujem jer je apsurdno); taj credo veoma dobro izražava
njegovo mišljenje i mišljenje onih koji su
bili razočarani antičkim
intelektualizmom. U vreme kad se razum, koji
su grčki filozofi i
rimski retoričari podigli do neba, a koji je
stvorio veličanstveni
svet antičke kulture, pokazao nesposobnim da
izađe na kraj i sa
jednim od realnih socijalnih problema, i kad
je intelektualizam sve
više vodio u skepticizam i pesimizam, u
apstraktno umovanje i
misticizam - pojavila se vera. Verovanje je
apsurd za razum, i baš
je taj apsurd rezultat koji proizlazi iz
sadržaja verovanja. Za
vernika to nije dokaz neodrživosti njegovih
uverenja, nego,
naprotiv, potvrda da je to viša istina koju
razum ne može shvatiti.
To je bio pokušaj da se vera prikaže kao prava
istina, da se
pomoću nje može dobiti ono što razumom ostaje
nedokučivo te je
posve prirodno da filozofija ne može biti
iznad teologije. Nesreća
pagana bila je u tome što su oni uvek tražili
a nisu nikad nalazili,
što su samo kucali na vrata istine, ali ih
nisu otvorili; traženje je
ili odsustvo vere ili njen gubitak; onaj koji
je već našao ono u šta
veruje nema potrebe za daljim istraživanjem.
Tertulijan stoga
kaže: "Mi nemamo potrebe za radoznalošću
posle Hrista, nemamo
potrebe za istraživanjem posle Evanđelja (...) U pogledu pravila
vere ne znati ništa znači - znati sve".
Ako se mudrost ovog sveta
pokazala kao bezumlje, prirodno je bilo
očekivati da se bezumlje
proglasi za mudrost i to je razlog što, po
Tertulijanu, treba
verovati upravo u ono što je sa stanovišta
antičke mudrosti
protivrazumno, i možda samo tome i treba
verovati (credo quia
ineptum).
Treba imati u vidu da se Tertulijan odriče antičkog razuma, tj.
elitarnog intelektualizma a ne razuma uopšte,
jer on zdrav razum
i dalje visoko ceni; istina se sačuvala samo u
duši neangažovanog
prostog sveta, a kultura je bolest;
oslobađajući se od nje
čovečanstvo se vraća u svoje normalno,
prirodno stanje - stanje
zdravih nagona i trezvene razumnosti. Isto
tako, Tertulijanova
kritika filozofije nije usmerena toliko protiv
antičke filozofije po
sebi koliko protiv njene upotrebe od strane
gnostika koji su sa
stanovišta antičke filozofije kritikovali
hrišćansko učenje; on se
manje pita o istinitosti antičkih mislilaca a
mnogo više o njihovoj
istorijskoj ulozi koja je izrazito negativna
jer su filozofi postali "pa-
trijarsi jeretika" (De an., 3). Ako o
Aristotelovoj filozofiji govori da
je previše razvučena i dosadna, glavna zamerka
Stagiraninovoj
filozofiji bila bi u tome što je ona naoružala
jeretike dijalektičkom
veštinom koja pretenduje na sve, ali realno ne
rešava ništa.
Krajnji cilj svoje kritike antičkih
filozofskih učenja Tertulijan nije
video u njihovom opovrgavanju, već u
ograđivanju od njih. Među-
tim, to ograđivanje je podrazumevalo i
razjašnjenje sopstvenih
stavova pa je apologet bio prinuđen da ih
izloži i to, opet,
sredstvima same filozofije koju je odbacivao.
Razvijajući
koncepciju čiste vere Tertulijan je tvrdio da
filozofija ne može
intervenisati u sferi religije, premda se ne
isključuju filozofska
sredstva za opravdanje vere; to znači da
filozofija treba da se
odrekne istraživačke i zadrži samo
objašnjavalačku funkciju.
Međutim, on odbacuje i alegorijska tumačenja i
zadržava samo
ona bukvalna, jer prva mogu odvesti u jeres.
Izlazeći, kao i
Minucije, iz latinske retorske škole,
Tertulijan, za razliku od svog
prethodnika, nije prihvatao ni ciceronovski
odnos prema filozofiji,
ni njegovu visoku ocenu prosvećenog razuma;
ali dobro usvojivši
retorsku i literarnu tehniku, zauzima
negativan stav spram
antičke filozofije (premda su mu najbliži kinici
i stoici, čak i
Seneku zove "naš Seneka"), i taj
stav daleko je dublji no kod njego-
vih prethodnika (Tatije, Teofil). Tertulijan
ne samo da osuđuje
grčke filozofske škole i helenske moralne
vrednosti, već ustaje
protiv savremene kulture koja je iskvarila i
izopačila čoveka i
prigušila njegove prirodne pozitivne
sklonosti, nadgradivši nad
njima čitav svet neistinitih, veštačkih
vrednosti. Izlaz Tertulijan
vidi u kiničkom pojednostavljivanju i povratku
na prirodno stanje
a to je moguće samo pomoću hrišćanske vere i
asketizma
Tako
Tertulijan, spaja fantastični materijalizam i senzualizam
sa strogim, nemilosrdnim hrišćanstvom i s
njegovom antinomno
postavljenom čulnošću i moralnošću;
protivrečja što ih imamo kod
Tertulijana nalazimo i stotinak godina kasnije
kod afričkog retora
Arnobija (260-327) (Adversus gentes, 300 god.), mada ne s tako
izrazitom tertulijanovskom paradoksalnošću.
Kao glavnu zabludu
antičkog sveta Arnobije ističe optimistički
racionalizam -
neosnovanu veru u neograničene mogućnosti ljudskoga
razuma;
kako se taj racionalizam najreljefnije nalazi
kod Platona i
platoničara, protiv njih je i usmerena
Arnobijeva kritika i on njima
suprotstavlja senzualizam i empirizam (koji ga
još uvek vezuju za
kiničare i stoike).
Ali
ako je Arnobije bio među poslednjim apologetima
progonjenog hrišćanstva krajem trećeg i
početkom IV stoleća,
afrički retor i pisac, učitelj retorike u
Nikomediji gde je Dioklecijan
preneo prestonicu carstva, Laktancije, jedan od najvećih ideologa
Konstantinovog carstva, prvi je latinski pisac
"trijumfalnog
hrišćanstva" i u svom delu De divinis institutionibis (O božanskom
uređenju) u sedam knjiga (posvećenom
Konstantinu Velikom)
sistematski izlaže hrišćansko učenje o moralu
čiji se pojedini
momenti nalaze već kod grčkih filozofa; no da
bi se svi mogli
sabrati i razumeti, za to je, po mišljenju
ovog retora, bilo
neophodno božansko proviđenje.
Laktancije je kao svoj osnovni zadatak postavio opravdanje
hrišćanstva u očima rimske inteligencije još
uvek vezane za
antičke vrednosti; zbog svoje strasti prema
retorici i bogatstva
jezika kasnije je dobio nadimak hrišćanskog
Cicerona. Laktancije
je odista cenio Cicerona i smatrao ga ne samo
savršenim retorom
već i savršenim filozofom. Kako su
Laktancijevi autoriteti Minu-
cije, Tertulijan, Kiprijan, čisto je latinski
apologet; po njegovom
mišljenju nikom od apologeta pre njega nije
uspelo kao njemu da
hrišćanskom učenju da dražest i jasnoću, pa je
tek on hrišćansku
religiju sjedinio sa antičkom obrazovanošću
dokazujući kako se
"nikakva religija ne može podražavati bez
mudrosti i nikakva
mudrost ne može da se postigne bez
religije" (De div., I 1-2). Dok je
antička filozofija tražila mudrost van
religije, a paganska religija
(lišena filozofskih elemenata) bila samo
mnoštvo predrasuda i
sujeverja, filozofija je uvek ostajala težnja
ka mudrosti, ali ne i
mudrost koja je znanje krajnje istine o
božanskim i ljudskim
stvarima. Stoga, po mišljenju Laktancija,
čvrst osnov može da bu-
de samo otkrovenje, tj. istina koju je čoveku
otkrio sam bog. U
skladu s tim, vera u otkrovenje daje znanje
istine koja je sadržana
u njemu, i zato je ono samo mudrost. Prema
tome, zaključuje
Laktancije, u mudrosti je sadržana vera, a u
veri - mudrost" (De
div., IV 3). Tako se Laktancijev krajnji
zaključak poklapa sa Ter-
tulijanovom koncepcijom "čiste
vere": filozofija mora da ustupi
mesto religiji, iako je Laktancije bio jedini
među latinskim
apologetima koji je gajio simpatije za
gnostičko i hermetičko
učenje.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment