Neokriticizam

Pitanje o granicama i metodama nauka dovelo je do kritičkog
preispitivanja istorije, umetnosti, morala, mita, religije jezika;
osporavajući idealističku metafiziku filozofi sve više dovode u
pitanje i rezultate do kojih su došle empirijske nauke, teologija i
metafizika; postavlja se pitanje vrednosti kao i uslova lepog pa
predmet filozofske kritike nisu više same činjenice već pitanja o
vrednosti. Sve to bilo je posledica obnovljenog interesa za Kantovu
filozofiju.

    Na Kantovu filozofiju već sredinom XIX stoleća skreću pažnju
ne filozofi već prirodnjaci poput Hermana Helmholca (1821-1894)
koji je, budući po osnovnom obrazovanju fizičar i psiholog, objavio
nekoliko knjiga iz oblasti fiziologije viđenja u kojima se u više
navrata poziva na Kantova dela; u isto vreme Kuno Fišer (1824-
1907) počinje da piše svoju višetomnu istoriju filozofije na kojoj su
se potom učile generacije filozofa; 1860-61. objavljuje monografiju
o Kantu koja ni do danas nije izgubila značaj. Pojačan interes za
Kanta javlja se u to vreme i u Francuskoj (Viktor Kuzen, Žil
Lašelje, Šarl Renuvje), a 1865. dvadesetpetogodišnji Oto Libman
(1840-1914), jedan od najdarovitijih učenika Kuna Fišera,
objavljuje knjigu Kant i epigoni kojom se suprotstavlja biologizmu
i psihologizmu nastalim pod uticajem Lamarka i Darvina, i sva
poglavlja svoje knjige posvećena Fihteu, Šelingu, Hegelu,
Herbartu, završava frazom: "I zato, neophodno je vratiti se
Kantu". Tako je lozinka Nazad Kantu postala znak vremena;
među prvima nju prihvata Fridrih Albert Lange (1828-1875),
autor dvotomne istorije materijalizma koja je u svom proširenom
izdanju iz 1872. postala jedno od najčitanijih dela filozofske
literature tog vremena i mogla se po popularnosti porediti samo sa
delima Šopenhauera. Lange je poslednjih nekoliko godina života
(od 1872) predavao u Marburgu i, ako njega ne možemo smatrati
začetnikom neokantovske škole (koja počinje s Koenom), Langeov
uticaj na formiranje ove orijentacije bio je presudan. Premda on u
prvi plan stavlja Kritiku čistog uma i ideje apriorizma,
transcendentalizma i podvlači značaj sintetičkih sudova a priori,
njegova filozofija se nalazi i pod uticajem fiziologa (Miler,
Helmholc) pa se, kao mešavima protivrečnih stavova, može
odrediti kao fiziološki iealizam ili fiziološki apriorizam. Njegova
zasluga, kao i drugih neokantovaca bila bi u tome što nije Kantov
apriorizam prihvatao kao samo po sebi razumljivo polazište u
filozofiji; prihvatajući kriticizam, Lange i njegovi istomišljenici
nastojali su da kritički osmisle apriorizam, on ne prihvata bespo-
govorno ni Kantovo učenje o stvari po sebi"; ono je moralo, po
mišljenju ovog mislioca, biti samo granični pojam za neko
neodređeno "nešto" kao opšti uzrok pojava, a ne da metafizički
utemelji nezavisno od pojava postojeći svet, te stoga, iz Kantove
filozofije treba isključiti korene materijalizma i materijalističkog
senzualizma.
    Neokantovstvo se razvijalo u dva univerzitetska centra: u
Marburgu i Frajburgu. Osnivač marburške neokantovske škole bio
je Herman Koen (1842-1918) koji je filozofiju, matematiku i
prirodne nauke studirao u Berlinu a doktorsku disertaciju
odbranio kod Langea u Marburgu 1873. gde je od 1876. do 1912.
bio profesor univerziteta. Još pre no što je odbranio svoju
disertaciju, Koen je počeo da se bavi Kantovom filozofijom i
rezultat tih istraživanja su tri knjige o tri Kantova glavna dela:
Kantova teorija iskustva (1871, prošireno izdanje 1887), Kantovo
utemeljenje etike (1877) i Kantovo utemeljenje estetike (1889). Na
taj način, analizom osnovnih Kantovih spisa Koen postavlja
temelje marbuške neokantovske filozofske škole. Ovim spisima
treba dodati njegovo trotomno delo Sistem filozofije (Logika čistog
saznanja, 1902; Etika volje, 1904; Estetika čistog osećaja, 1912),
kao i knjige: Imanuel Kant (1904), Komentari za Kantovu "Kritiku
čistoga uma" (1907). Pored toga Koen se bavio i matematikom pa
je već 1883. objavio spis Princip metoda beskonačno malih ve-
ličina.
    Kako je uloga filozofije u tome da utvrdi uslove valjanosti
naučnih stavova, po Koenu najveći značaj imaju nauke a među
njima matematička fizika; ali dok su za pozitiviste najznačajnije
činjenice koje su apsolutne vrednosti, za Koena, pod uticajem
Kanta, temelj pozitivnih nauka je apriori. Na prvom mestu nije
haos čulnih opažaja već način unifikacije fakata u okvirima
određenih hipoteza, zakona i teorija koji formiraju nauku. Zakoni i
teorije se ne izvode iz činjenica. Svaka teorija je apriorna. Zadatak
filozofije je da istraži čiste, tj. "apriorne" elemente naučnog
saznanja i zato je najvažnija grana filozofije metodologija nauka.
Koen smatra da Kant nije došao do dvanaest kategorija njihovim
izvođenjem iz saznajnih sposobnosti već analizirajući njutnovski
sistem. Filozofija svoju izvornost mora sačuvati nezavisno od
psiholoških i pozitivističkih redukcija.
    Sve to podrazumeva neophodan povratak Kantu, ali bez
Kantovih grešaka. Koen odbacuje Kantov pojam stvari po sebi
zamenjujući ga tako što ograničava pojam iskustva: mi uvek
tražimo celinu pozivajući se na opšte zakone, a nalazimo samo
pojedinačno. Nema razloga da se pravi razlika između čulnosti i
razuma; prostor i vreme su forme čulnosti; vreme je samo uslov
mnoštva fenomena a prostor uslov njihovog spoljašnjeg rasporeda.
Etiku i estetiku Koen vidi kao transcendentalne metode čistog
uma i istražuje uslove mogućnosti osećanja i moralnog delovanja.
Posledica toga je postojanje tri discipline koje čine "opštu teoriju
iskustva", a to su: logika, etika i estetika.
    Kod Koena su studirali mnogi značajni filozofi: Nikolaj
Hartman, Hoze Ortega i Gaset, neko vreme čak i B. Pasternak,
verujući da bi mogao postati filozof (pošto mu je prethodno
Skrjabin posavetovao da ne bude kompozitor), ali Marburgu će
najveću slavu doneti Paul Natorp i Ernst Kasirer.
    Paul Natorp (1854-1924) izabran je 1881. za docenta a 1885.
za profesora Univerziteta u Marburgu; objavio je niz radova iz
istorije filozofije, teorije saznanja, psihologije i pedagogije; među
njegovim najvažnijim delima ističu se: Teorija saznanja kod
Dekarta (1882), Istraživanja iz istorije problema saznanja u staro
doba (1884), Demokritova etika (1893), Socijalna pedagogija
(1898), Platonova država i ideja društvene pedagogije (1898), Uvod
u idealizam (1903), Pestaloci (1909), Logički temelji egzaktnih
nauka (1910), Opšta psihologija (1912), Opšta logika (1914).
Najpolularnije bile su mu knjiga o Platonu i delo Kant i
marburška škola (1912).
    Natorp je polazio od toga da je neophodan objektivan pristup
Kantu kako bi se mogle obnoviti i dalje razviti najvrednije ideje
njegove filozofije, a svako ko hoće da načini makar jedan korak
napred u filozofiji, mora da započne sa Kantom. Kao i Koen,
Natorp je smatrao da predmet filozofije nisu stvari po sebi, već
sfera teorije saznanja; ali to ne znači da bi zadatak filozofije
trebalo da bude istraživanje subjektivnog mišljenja, saznajne
delatnosti koja bi počivala na delatnosti svesti, već sadržaja koji su
bit i osnovno određenje nekog objekta. Saznanje je sintetičko a
sama sinteza sastoji se u stalnoj preradi i usavršavanju sistema
koji određuju objekt. Sama realnost nije neka neodređenost, neko
ništa bez svojih određenja i nju nije moguće svesti na vremenska
određenja; realnost je sam proces determinisanja. Činjenice su
samo sirov materijal; važna je sama delatnost, ono što je u
procesu. Bivstvovanje koje istražuje nauka, postoji u svom
nastajanju. Aktivnost mišljenja je u suđenju, u stvaranju. Za
razliku od Koena, Natorp ne ograničava kritičku refleksiju na
fizikalno iskustvo već u nju uključuje moralno, estetsko i
religiozno iskustvo.
    Platonističke ideje Natorp tumači na krajnje netradicionalan
način; Platonove ideje nisu objekti ili nadstvari, kako o tome
govori tradicija koja dolazi od Aristotela, već su ideje regulativni
ideali, poput zakona po kojima se razvijaju nauke.
    Sa svojim prvim radovima marburškoj školi pripada i Ernst
Kasirer (1874-1945) koji je u Marburgu učio filozofiju kod Koena i
Natorpa; od 1906. do 1919. predavao je u Berlinu, a zatim u
Hamburgu do 1933. kada emigrira iz Nemačke i do smrti predaje
na univerzitetima u Engleskoj, Švajcarskoj i Americi. Već 1902.
Kasirer je objavio spis Lajbnicov sistem i njegovi naučni temelji, da
bi nekoliko godina kasnije doktorirao u Berlinu radom Problem
teorije saznanja u novovekovnoj filozofiji i nauci koji je kasnije više
puta prerađivao da bi u svom konačnom obliku to delo bilo
publikovano tek nakon njegove smrti. Među njegovim spisima
posebnu važnost imaju Prilog kritici Ajnštajnove teorije relativiteta
(1923), Filozofija simboličkih formi (1923-1929), Ličnost i kosmos u
filozofiji renesanse (1927), Filozofija prosvećenosti (1932), Platonis-
tička renesansa u Engleskoj i kembridžska škola (1932),
Determinizam i indeterminizam u savremenoj fizici (1937), Dekart
(1939) i Ogled o čoveku (1944); posmrtno je objavljen spis Mit o
državi (1946).
    Istražujući istoriju nauke Kasiser izučavao dinamiku veza
matematike, geometrije, fizike i hemije i dolazi do zaključka da
nauke ne dosežu do temelja na kom bi bile zasnovane, do
supstancije, već da se zadovoljavaju utvrđivanjem zakona, odnosa,
funkcija. Dok je Aristotel u Metafizici govorio o svetu stvari i sup-
stanciji, zbirajući njihova zajednička svojstva, njegov metod doveo
je do mase sterilnih definicija u čijoj je pozadini često mešavina
opštih mesta i onog suštinskog. Progres nove nauke posledica je
napuštanja potrage za suštinom stvari i sveta i zadovoljavanje
iznalaženjem funkcionalnih veza među objektima. Ako su
matematičke funkcije mentalne po poreklu i direktno nisu vezane
za stvari, to još ne znači da su i subjektivne. Istovetnost
iskustvenih sadržaja, kao i ograničenost našeg znanja pokazuje
kako je naše znanje zavisno od duhovnih akata i istovremeno
objektivno.
    Pored logike nauke, Kasirer se posebno interesovao za
fenomene kulture koja je zasnovana na čovekovim simboličkim
aktivnostima. Filozofija nije samo kritika saznanja već i kritika
civilizacije. Zadatak istraživača je da otkrije strukturne veze
individue i nadličnih kulturnih formi. Mit, umetnost, jezik i logika,
kao fundamentalne forme razumevanja jesu simboličke forme,
forme ljudskog načina proizvođenja. Filozofija ima zadatak da
ovlada tom fundamentalnom strukturom kao organskom celinom.
Simboličke forme daju fenomenima oblik i smisao, organizuju
iskustvo. Svet simbola preobražava čovekov život i prenosi ga u
drugu dimenziju. S pojavom deskriptivnog jezika Kasirer povezuje
pojavu civilizacije i kulture. Kao animal symbolicum čovek je
zašao iza granica organskog sveta; počinje da se potčinjava tim
novim uslovima postojanja koje je sam stvorio. Jezik, mit,
umetnost i religija obrazuju simboličko tkanje univerzuma. Svaki
napredak u oblasti mišljenja ojačava to tkanje i čoveku je sve teže
da dospe do izvornog bivstvovanja; dok se realni svet sve više sma-
njuje, fizički sve više narasta. Čoveka više ne okružuju stvari već
lingvističke forme, umetnički likovi, mitski simboli, religiozni
rituali i ništa se ne može videti a da nije veštački oposredovano.
    I u praktičnom svetu čovek više ne živi okružen čistim
činjenicama; strahovi i nade, iluzije i razočaranja, fantazije i snovi
– sve to čini posve drugačiju realnost od one faktičke. Jezik ne
izražava samo misli i ideje, već stanja i afekte; filozofi koji su
čoveka pokušavali da objasne kao animal rationale nisu bili em-
piristi i nisu empirijski objašnjavali ljudsku prirodu jer su u svoja
određenja ugrađivali i moralni imperativ, pa određenje animal
symbolicum daleko više odgovara sadašnjem čovekovom
civilizacijskom i kulturnom nivou. Naučni radovi Galileja i Njutna,
Maksvela i Helmholca, Planka i Ajnštajna nisu rezultat prostog
zbiranja činjenica; spontanost i produktivnost leže u osnovi
teorijskih konstrukcija. U kulturi se može pratiti proces čovekovog
samooslobađanja, ali su vidni i konflikti među njegovim raznim
sposobnostima. Sve funkcije se usložnjavaju, jedna drugu
dopunjuju i uzajamno integrišu; svaka otkriva novi horizont i
otkriva drugačiji aspekt bivstvovanja. Disonantnost, harmonija,
kontrasti ne isključuju jedni druge već su uzajamno povezani kao
luk i lira kod Heraklita.

Comments

Popular Posts