U centrima aleksandrijske kulture, tamo gde su
se svi oblici
grčke filozofije susretali sa svim religioznim
učenjima,
istovremeno su nastale dve doktrine: Origenova
i Plotinova.
Kao što se u gnosticizmu mogu videti začeci
hrišćanske teologije tako
se kod platoničara-eklektičara (potpalih pod
uticaj Filona), poseb-
no u Numeniju, mogu videti prvi nagoveštaji
neoplatonizma.
Kada
je reč o Platonovom nasleđu, moglo bi se govoriti o
jednom univerzalnom izvoru koji je u sebi
sadržao niz različitih
shvatanja i pogleda, te da sve što je kazano
posle njega samo je
više ili manje komentar njegovih spisa; zato
je u neoplatonizmu
Aristotelovo učenje bilo shvatano samo kao uvod
u univerzalnu
Platonovu filozofiju (a što bi se moglo reći i
za mnoge koncepcije
stoika ili epikurejaca). Neoplatonizam ima tri
perioda: u početku je
samo jedna naučna teorija, zatim se
preobražava (i time se
suprotstavlja hrišćanstvu) u sistematsku politeističku
teologiju, da
bi nakon neuspeha završio u sholastičkom
sveobuhvatnom
obnavljanju celokupne grčke filozofije. Ta tri
stadijuma nose naziv
triju škola: aleksandrijske, sirijske i
atinske i njihovi glavni preds-
tavnici su Plotin, Jamblih i Proklo.
Osnivačem neoplatonizma smatra se Plotin i o njegovom
životu znamo iz Porfirijevog spisa Život Plotina; rodio se 203/4. ili
204/5. godine u Likopolju (Egipat). Sa
dvadeset i osam godina
počinje da se interesuje za filozofiju i sluša
različite filozofe u
Aleksandriji, no niko ga od njih u početku
nije zadovoljio svojim
predavanjima te se tek kod Amonija Sakasa
zadržao 11 godina.
Među Amonijevim najznačajnijim učenicima, osim
Plotina, behu
Origen-teolog (o kome smo govorili),
Origen-platoničar i retor
Longin (213-273). O samom učenju Amonija zna
se veoma malo a
njegovi učenici do te mere su se razilazili u
suštinskim tačkama da
nema nikakvih osnova da mu se pripisuje
plotinovska filozofija. U
to vreme, za razliku od Origena, Plotin
kritikuje stoički
platonizam i hrišćansku teologiju i zajedno s
Amonijem teži
izmirenju Platona i Aristotela, napadajući
egipatski gnosticizam
kojim su dominirale
poluhrišćansko-polupaganske teološke
tendencije.
U
vreme pohoda imperatora Gordiana na Istok, 242, odlazi u
Persiju i izučava persijsku filozofiju, no
posle poraza Gordiana
bekstvom se spašava i odlazi u Antiohiju. Iste
ili sledeće godine
Plotin dolazi u Rim gde počinje njegova
predavačka delatnost;
među njegovim slušaocima ima mnogo senatora,
lekara, re-
toričara, filozofa različitih nacionalnosti,
ali nikoga iz
Aleksandrije, što se tumači već pomenutim
njegovim negativnim
stavom spram gnostika, kao i Amonija Sakasa, u
odnosu na koga
je pokazivao znatnu samostalnost. Porfirije
kazuje kako Plotin nije
bio samo poznat predavač filozofije već i
dobar vaspitač kome su
mnogi davali decu na učenje ili dolazili da
kao sudija razreši neki
od sporova. Svoja predavanja Plotin počinje da
zapisuje tek 253.
Deset godina potom u Rim dolazi Porfirije i
radi s Plotinom do 268;
tada Plotin odlazi na Siciliju i umire u leto
270. godine. Plotinove
spise priredio je i objavio njegov učenik
Porfirije iz Tira (232/3-
262/3); u vreme renesanse oni su se prvo
pojavili na latinskom
jeziku u prevodu Marsilija Fičina (Firenca,
1492), a na grčkom
skoro stoleće kasnije (Bazel, 1580).
U
vreme imperatora Galiena (koji je sa svojom suprugom
veoma cenio Plotina) Plotin je došao na ideju
da u Kampaniji
organizuje idealnu državu - grad filozofa - po
uzoru na Platonove
"Zakone", koji bi bio nekakav
helenski manastir, centar religiozne
kontemplacije a koji bi se nazivao Platonopolis. Plotin je dobio
saglasnost Imperatora, no potom se Imperator
predomislio i
odustao od te zamisli. Govori se o asketizmu i
visokom karakteru
Plotina, o njegovim bolestima, o slabom vidu
koji mu je pred kraj
života onemogućavao da rediguje svoje
rukopise.
Porfirije kazuje kako Plotin nije dozvoljavao da mu se uradi
portret budući da je on slika prirode i da je
nepotrebno praviti
sliku slike; nije se sećao svog dana rođenja,
ali je znao dan rođenja
Sokrata i Platona; zbog slabosti vida tekstove
nije prepravljao i
nije pridavao značaj lepoti ispisivanja slova.
Što se unutrašnje
strane dela tiče, Plotin je svaku stvar u sebi
promislio od početka
do kraja i potom promišljeno zapisao i
izlagao. Plotin je uveo
asketski način života; bio je dobar i nezlobiv
te nije imao
neprijatelja; po izrazu lica deteta znao je da
li je ono nešto ukralo
ili ne i mogao mu je predvideti budućnost; pri
besedi lice bi mu
počelo sijati i bilo je lepo slušati ga.
Plotin je bio veoma obrazovan: znao je stoike, platoničare,
aristotelovce, a duboko je poznavao
geometriju, aritmetiku,
mehaniku, optiku, muziku; nije voleo ni
hrišćane, ni istočnjačke
mudrace, ni gnostičare; na samrti je rekao da
će se tad ono
božansko u njemu sliti sa onim božanskim u
vasioni i tada je
zmija, po predanju, skliznula pod postelju i
iščezla u otvoru na
zidu a on je ispustio svoju dušu.
Postoji i jedno mesto kod Porfirija gde se kazuje kako je
Amelije, poznati učenik Plotinov, pozvao ovoga
da u dane praznika
odu do hrama a Plotin je odgovorio: "Neka
bogovi dođu kod mene a
ne da ja idem do njih". Čini se da je
time Plotin hteo da ukaže na
elementarnost i naivnost svakog kulta i da je
za razumevanje
bogova neophodno teorijsko udubljivanje.
Porfirije je spise podelio u šet delova a svaki od ovih u devet
delova i zato se zovu "Eneade",
odnosno "devetice". Raspored je bio
načinjen s porastom teškoće i težine traktata.
Danas se ne može
znati kakve je intervencije činio na tekstu
Porfirije, ali to je i
manje važno ako se zna da je Porfirija izabrao
sam Plotin za
redaktora svojih dela. Svakom od traktata
Porfirije je dao posebni
naslov.
Može se zapaziti da su filozofski problemi raspoređeni tako da
se na početku govori o onom što je čoveku
najbliže, to jest o njemu
samom a potom se kreće od pitanja čule
materije i kosmosa do
pitanja duše, uma i jednog. Prve tri eneade se
veličinom mere sa
četvrtom i petom, a četvrta i peta zajedno sa
šestom.
Što
se hronologije tiče, Porfirije kazuje da je upoznao Plotina
kad je ovom bilo 59 godina, znači 263. i da je
tada Plotin imao
napisan već 21 traktat; potom je (263-8) na
molbu učenika napisao
još 24 traktata, da bi u poslednje dve godine
života napisao još 9.
Budući da je Plotin traktate pisao u razna
doba života, Porfirije
ističe kako je u njima snaga različita i stoga
je srednja grupa
najbolja i najsavršenija. Treba reći da
Porfirijev rad nije u nauci
dobio veliko priznanje i da se ova poslednja
Porfirijeva ocena ne
može dokazati analizom tekstova. Zato
hronološka saopštenja
Porfirija nisu od nekog značaja.
Kao
bitnu osobenost Plotinove filozofije treba istaći vanredan
spekulativno-teorijski karakter čime se on
izdvaja od ostalih
neoplatoničara; time se objašnjava što se
Plotin usmerava na tri
problema, naime na jedno, um i dušu pri čemu
se te tri osnovne
supstancije (ili kako on to kazuje grčki,
hipostaze) javljaju kao
duboko promišljena dijalektička trijada.
Plotin nije pretendovao na originalnost; on je sebe video kao
tumača Platona i sasvim je prirodno što kod
njega nalazimo
pozajmice iz niza Platonovih dijaloga;
istovremeno, krug pitanja je
kod njega manji no kod njegovog prethodnika;
tako kod njega ne
nalazimo ni nagoveštaj nekom učenju o društvu,
a što je bila
velika tema Platonove filozofije; kod Plotina
interes za
matematiku, nema ni dijaloga – drame ideja, pa
stoga Plotin nije i
sav Platon. Plotin preuzima od Platona učenje
o jednom
(Parmenid), o dobru (Država), o antagonizmu
duše i tela (Fedar), o
erosu (Gozba), o bogu kao umu i demiurgu
(Timaj), kao i učenje o
idejama koje se kod Platona nalazi rasuto po
raznim dijalozima.
Plotin je do krajnosti doveo Platonov prezir
ka telesnom čulnom
svetu, i time se približio hrišćanskoj
religiji; ako su hrišćanstvo i
neoplatonizam jedno spram drugog bili
neprijateljski nastrojeni,
ipak, slagali su se u tome da postoji viši
svet koji nad nižim ima
apsolutno prvenstvo; nije stoga nimalo
slučajno da je put u hriš-
ćanstvo bio za obrazovane pagane najlakši kroz
neoplatonizam.
Na
Plotina nije uticao samo Platon već i niz grčkih i rimskih
filozofa; zato i ne treba da nas iznenadi što
kod njega nalazimo
odjeke iz raznih Aristotelovih spisa; isto
tako, treba pomenuti da je
Plotin polemisao i sa tezama Demokrita i
Epikura, s gnosticima
kao i sa stoicima, posebno oko njihovog
panteističkog shvatanja
prirode.
Osnovno je u neoplatonizmu učenje o onostranosti,
nadumnosti, o nadbivstvenosti prapočela sveg
postojećeg, kao i
učenje o ekstazi kao sredstvu približavanja
tom prapočelu; tako
neoplatonizam seže iza granica filozofije (ako
se pod filozofijom
misli racionalno tumačenje sveta);
neoplatonizam je
nadracionalan; u njemu je vidan povratak
mitologiji i reč je
zapravo o procesu remitologizacije, suprotnom
od onog kojim se
kretala grčka filozofija. Plotinovo učenje bi
se moglo odrediti i kao
konsekventni monistički idealizam odnosno
nadidealizam: dok je
bog kod Platona dostupan razumu kao svetski
um, kao noûs, Bog o
kojem govori Plotin izmiče svakoj misli. Kao
najviše načelo Plotin
ističe Jedno koje je nadbivstveno i do njega
se može dospeti samo u
ekstazi i izraziti sredstvima apofatičke
teologije.
Svet
je, po mišljenju Plotina, strogo hijerarhizovan i obrazuju
ga silazni stepenici bića polazeći od nadbića;
Plotin ne negira
postojanje čulnog, telesnog sveta; postojanje
takvog sveta je
očigledno i on je dat našim čulima i naše telo
je deo tog sveta čiji
smo mi sastavni deo. Drugo je pitanje, kako se
ka tom svetu treba
odnositi. Plotin se prema njemu odnosi
negativno i ne smatra ga
jedinim koji iscrpljuje sve mogućnosti
bivstvovanja. Čak i ono što
je najbolje u tom svetu – lepota, samo je
bledi odsjaj istinske,
nadtelesne, nadprirodne lepote. Može se voleti
i takva, čulna
lepota, ali se mora znati da u njoj nije i sva
lepota, budući da ni
sama priroda nije izvor lepote.
Po
mišljenju Plotina izvor lepote je u svetskom umu; lepota je
harmonija i forma, ali u prirodi forma ima
delova u prostoru i u toj
razdeljenosti lako se gubi jedinstvo forme.
Lepota u prirodi, lepota
telesnih stvari ima izvor u jedinstvu delova
stvari, a to jedinstvo
potiče iz uma. To znači da je um nešto drugo
no priroda, i više
počelo u odnosu na nju. U prirodi, isto tako,
ima živih i neživih bi-
ća; Plotin smatra da materijalno ne može da
stvori živo i zato
treba dozvoliti da postoji i nešto drugo no
što je priroda – Svetska
duša. Tako dospevamo do tri dela sveta a to
su: priroda, svetski
um i svetska duša. Postavlja se pitanje: da li je moguće
izjednačiti
svetski um i svetsku dušu; to je po Plotinu
nemoguće jer duša
oživljava i lepo i ružno, ona je neutralna
spram lepote. Koliko je
lepog manje nego život, toliko je um dalje od
prirode a više je od
nje prirode no svetska duša; moglo bi se tako
reći da je svetski um
"probirljiviji" no što je to svetska
duša. Plotin s razlogom postavlja
pitanje: može li svetski um biti izvor lepote
u čijoj osnovi leži
jedinstvo delova, i odgovara odrečno, jer um
sâm ne sadrži u sebi i
jedinstvo, budući da on može biti i haotični
skup ideja koje u sebi
ima; zato Plotin kao četvrto počelo izdvaja jedno.
Plotin ne ostavlja ova počela
nesistematizovana; on sav svet
vidi hijerarhijski uređen, razlikuje kako
vertikalni tako i
horizontalni poredak i nastoji da dokaže kako
je Jedno iznad
svega, niže od njega je svetski um, potom
svetska duša, priroda i
na kraju materija, krajnji produkt i
suprotnost Jednom.
Jedno. Sav Plotinov pogled na svet protkan je patosom
jedinstva i taj patos dovodi do divinizovanja
Jednog i ono je bog;
njemu se pripisuje najviši značaj jer bez
njega nema ni lepote, ni
života. Na pitanje kako to jedno razumeti, kao
jedinstvo u
mnoštvu, ili je ono van njega, Plotin prihvata
drugo rešenje i jedno
postavlja izvan granica mnoštva dajući mu
prvenstvo u odnosu na
sve drugo. Jedno je mnoštvu nedostupno a
mnoštvo ne može
delovati na jedno; tako je Jedno nesaznatljivo
jer je iza granica
sveg postojećeg. Plotin nije identifikovao
Jedno i ništa, ali u
svakom slučaju ne bi tvrdio da Jedno postoji pošto bi u tom slučaju
ono bilo ograničeno, određeno a svako
određivanje je istovremeno i
ograničavanje.
Učenje o Jednom je svakako najoriginalniji deo Plotinovog
učenja i posle Platonovog Parmenida po prvi put, kod Plotina,
nalazimo principijelno sprovedenu
transcendentnost prvog načela.
Plotin ne prestaje da govori o nesvodivosti Jednog na bilo koji
oblik; ono nadvisuje svaku kategoriju i više
je od samog biv-
stvovanja, mada se ne kaže da li je više i od
svakog saznanja. Može
se govoriti samo o tome kako se ono ne
pojavljuje. No i to negiranje
ne može mu se pripisivati kao svojstvo ili
osobina. Ono je iznad
svega uopšte (i pozitivnog i negativnog) i Jedno je istovremeno
identitet svih protivrečnosti, materijalnih,
duševnih i duhovnih,
sadašnjih, prošlih i budućih. Od vremena
Plotina ta koncepcija se
u neoplatonizmu učvršćuje za naredna četiri
stoleća, a njen uticaj
je veliki i tokom srednjeg i novog veka.
U
Plotinovom Jednom ne treba videti kantovsku stvar po sebi;
ono nije ni realnost ni bivstvovanje već je
više od toga. Najvažnije
je to što Jedno ne treba videti kao
nesaznatljivost, već kao
jedinstvo protivrečnosti i u tom smislu kao
jedinstvo saznatljivog i
nesaznatljivog. Jedno je iznad svakog saznanja
i bivstvovanja i
zato je izvor svakog saznanja i svakog
bivstvovanja. Svako
saznanje i svako bivstvujuće, pa u tom smislu
i um, duša, kosmos,
materija - sve to iz njega proizlazi i izliva
se, emanira. To i
omogućuje Plotinu da Jedno ne određuje samo negativno; on ga
poredi sa suncem kao izvorom toplote i svetla;
tako se pokazuje da
je Jedno Dobro i Svetlost; ono je
izvor, i ono je cilj sveg postojanja.
To znači da ono ni u kom slučaju nije
"stvar po sebi".
Na
sledećem stupnju su brojevi; oni kod Plotina još nisu
poseban dijalektički stupanj, kao što je to
slučaj kod drugih
neoplatoničara. To mu ne smeta da u posebnom
traktatu o
brojevima (VI 6) ovima da veoma visoko mesto i
da ih razume kao
izvor uma te da im tako dâ međumesto među
Jednim i Umom.
Premda je samo sebi dovoljno i pasivno, Jedno stvara sve što
postoji (osim sebe); to je u prvi mah
paradoksalno. Plotin tu
nastajanje razume na poseban način; ne radi se
o preobražaju u
heraklitovskom smislu gde bi se Jedno preobrazilo u drugo; tu je
Plotin najbliži Platonu: ideje se odražavaju u
stvarima ali se u njih
ne pretvaraju. Plotin nastoji da razvije tu
ideju i govoreći o
nastanku sveta iz Jednog odbacuje shvatanje da bi svet mogao
stvoriti bog iz ničeg; stvaranje sveta je
apsolutno nemotivisan
objektivni proces i za taj proces koristi se
obično latinska reč
emanacija (od lat. emanare – teći, liti). Stvarajući
svet Jedno ništa
ne gubi, ono ostaje neprolazno i taj proces
zbiva se večno i vanvre-
meno. Zato je dobra jedna druga Plotinova
metafora: on kaže da
Jedno, pošto je svetlo svetli oko sebe; svetlo ne može da ne svetli i
Jedno ne može a da ne proizvodi osvetljenost.
Um. Prvo što proističe iz Jednog jeste Um (noûs). U učenju o
umu i duši Plotin izlaže učenje Amonija i
Numenija i izlaže ih čisto
imaterijalistički; ukazuje da su subjekt i
objekt u samom umu, tj.
da predmeti uma nisu izvan uma (V 5) i govori
o sintezi
individualnog i opštog u umu (V 7, 9) i u duši
(IV 9). Za razliku od
nebivstvenog, ili nadbivstvenog Jednog - Um je bivstven; on
postoji; tako se stvaranje uma od strane Jednog može razumeti
kao stvaranje bića od nebića, ali to izričito
kod Plotina nećemo
naći. U svojoj koncepciji Uma Plotin polazi od
stavova Platona i
Aristotela; Um je kod Plotina i aristotelovski
bog shvaćen kao
mišljenje koje misli sebe samo ali i
platonovski demiurg, samo s
tom razlikom što nema pred sobom ideje kao
nešto već zadano, već
te ideje nosi u sebi. Ako je kod Platona
demiurg hteo da stvori
kosmos nalik sebi, kod Plotina je tako nešto
nemoguće, jer kog
njega Um ništa ne može poželeti i nema
platonovske ličnosne crte.
Um nije samo bivstven već je i mnoštven, budući
da u sebi sadrži
mnoštvo ideja; pravilnije je reći da je Um
istovremeno i jedinstven
i mnoštven: svojom jedinstvenošću on se obraća
Jednom a kad se
okrene od njega on je mnoštven. Ako u Jednom
nema podele na
saznavajuće i saznato, kad je reč o Umu, to nije
slučaj: um saznaje
samog sebe.
Um
postoji van vremena i saznanje sebe kao sistema večnih
ideja. Misleći ideje kao svoj sadržaj, Um ih
istovremeno i stvara;
misleći sebe (što je vanvremeni proces), on
počinje od najviših
ideja, od kategorija (biće, kretanje,
mirovanje, istost i razlika); iz
njih u procesu mišljenja Uma proizlaze sve
ostale ideje.
Paradoksalnost Uma kod Plotina ogledala bi se
u tome da on ne
sadrži samo opšte već i pojedinačne ideje, a
tako nečeg kod Platona
nije bilo; on smatra da konkretno nije manje
vredno od
apstraktnog.
Svetska duša. Svetlo koje emanira Jedno ne gubi se sve u
Umu,
već ide i dalje i njegov rezultat je Duša; ona
se od Jednog i Uma
razlikuje prvenstveno time što postoji u
vremenu. Vreme se javlja
zahvaljujući Duši; ona iz Uma nastaje
neposredno a iz Jednog
posebno; i ona, kao i Um, ima dve strane:
jednom je okrenuta Umu
a drugom se odvaja od njega i to je
razlikovanje toliko veliko da se
može govoriti o gornjoj i donjoj duši. Gornja
Duša je okrenuta Umu
i za razliku od Niže Duše, nema dodira s
čulnim, fenomenalnim
svetom; u celini Duša je veza čulnog i
natčulnog sveta; ona je
bestelesna i u suštini nedeljiva; ona
kontemplira ideje kao nešto za
nju spoljašnje. Odraz ideje u Duši je logos i
svakoj ideji odgovara
njen logos i to podseća na učenje stoika, ali
za razliku od njih, kod
kojih je sve telesno, ovi logosi o kojima
govori Plotin su bestelesni.
Duša je izvor kretanja i postojeći u vremenu
ona nema u sebi (kao
Um) samo kategoriju kretanja već i samo
kretanje.
Priroda. Za Plotina je priroda
svet pojava koje se realne u onoj
meri u kojoj odražavaju ideje uma. Priroda ima
takođe dve strane:
svojom boljom stranom nije ništa drugo do niži
deo svetske duše;
ona kroz logose proizvodi stvari koje su
zapravo odrazi ideje uma;
u fenomenalnom svetu Duša se raspada pa imamo
dušu neba,
duše zvezda, kao i duše sunca, meseca,
planeta. Duša zemlje rađa
duše biljaka životinja, niže delove ljudske
duše koji su tromi i ve-
zuju se za zemlju.
U
učenju o prirodi Plotin najviše pažnje posvećuje razradi
problema materije (II 4) i ovu određuje kao
nepostojeće; materija
ima realno značenje samo utoliko što je
princip raspada i rasejanja
bivstvovanja, ili princip njegovog nastajanja.
Treba istaći traktate
gde se izlažu aristotelovska učenja o aktu i
potenciji (II 5), o
supstanciji i akcidenciji (II 6), o večnosti i
vremenu (III 7); u
traktatu (III 8) izlaže se učenje Plotina o
prirodi i kosmosu na tlu
viših principa, i pojedinačno o tvoračkom
odražavanju prirode i
kosmosa; to su i najbolja mesta posvećena umu,
duši i kosmosu.
O
materiji se kod Plotina može govoriti samo u uslovnom
smislu; izraz materia je latinskog porekla, a
ovde se misli
prvenstveno na materijal, tvar (hýle); materiju/tvar
Plotin
određuje kao mè ón (ne-postojeće), pri tom,
nije tu reč o nečem
apsolutno nepostojećem: "Nepostojeće nije
nepostojeće uopšte, već
samo drugo od postojećeg" (I 8, 3), kaže
Plotin; isto tako on kaže:
"Postoji tamna materija/materijal i ne-biće
(mè ón)".
Kod Plotina, kao i kod
Platona i Aristotela, materija postoji
večno, ali za razliku od njihovog dualizma,
ovde imamo monizam;
za Plotina materija je nesamostalna i ne može
biti neko
samostalno počelo; ona je protivrečna: ona je
ono što stoji naspram
jednog, ali ona je ono što proizvodi Jedno –
rezultat gašenja svetla.
Tamo gde se gasi svetlo Jednog tamo se rađa
tama, materija;
drugim rečima, materija je ugašeno, utuljeno
svetlo. Ali uprkos
tome, ona nije ništa već nešto, no nešto koje
skoro da je i ništa -
ništa koje u sebi sadrži nešto.
Dva ne-bića. Ako se pažljivo pogleda čitav Plotinov sistem
videće se da se tu zapravo početak i kraj
dodiruju: Jedno je i u
materiji (pošto je ono svuda gde ima jedinstva
(a materija je po
prirodi jedinstvena i jednaka), a ne-biće je,
takođe svuda kao
razlika, kao drugo (a tako i Platon shvata
nebiće u Sofistu). Duša je
drugo no Priroda. Um je drugo no Duša, Jedno
je drugo no Um. U
Umu je svaka ideja drugo u odnosu na druge
ideje. I samo Jedno je,
na kraju krajeva, nebiće, jer ono ne postoji,
ili je u krajnjem slučaju
nešto drugo od sveg postojećeg.
Uzdizanje k Jednom. Ekstaza. Po Plotinovom shvatanju ne
samo da jedno emanira i da se spušta u niže slojeve,
ka mnoštvu,
već postoji i suprotan proces u kome mnoštvo
teži Jednom
nastojeći da prevlada svoju razbijenost i da
se približi dobru,
budući da Jedno jeste i dobro. Dobro, kaže
Plotin, jeste ono čemu
teži sve postojeće imajući ga kao svoje
počelo; ta težnja je
najvidnija kod čoveka; moguće je razlikovati
čoveka koji ostaje kod
običnih stvari, koji je u vlasti nižeg dela
duše i onog koji teži
višem, koji je uzvišeni čovek; međutim,
postoji i treća mogućnost –
život u ekstazi. Izraz ekstaza (ekstásis) označava
"istupanje", tj.
takvo stanje u kome kao da se duša nalazi van
tela. U tom stanju
duša ne samo da deluje, nego i prebiva van
tela. To je stanje u
kome se duša sliva s Jednim kao bogom, stanje
prisustva u duši
boga, stanje rastvaranja u bogu kao u Jednom.
Na taj način Jedno
je dostupno čoveku, ali ne čoveku kao biću
koje realno oseća i
misli, no kao biću koje doživljava. To je
mistika. Mistika upravo to
i znači – vanintelektualno, neposredno
slivanje duše s bogom,
najviše stanje koje čovek može dostići u svom
prolaznom životu.
Plotin uči da mi, kao pojedinačne i utelovljene duše danas i
ovde, predstavljamo srednji trenutak u
celokupnoj našoj istoriji.
Prvobitno smo potekli iz Prvog izvora sveg
Bića, iz Savršenog
dobra, iz Jednog. To stvaralačko Poreklo
proističe iz samog sebe,
jer njegovo je svojstvo da deluje i da se
umnožava. Ali, njegova
emanacija koja ide korak po korak, iz Jednog
preko Razumnog
principa do Svetske duše i konačno, do
individualnosti, uključuje
snižavanje postojanja, kao što svetlost koja
zrači iz sunca postaje
tamnija ukoliko se udaljava od svog plamenog
izvora. Tako i
Beskonačna energija Prvobitnog susreće na svom
putu otpor
mračne nepokretne materije, nepokretnog
Nebića. Tako je ljudska
jedinka biće odvojeno od svog pravog mesta u Jednom, koje je
njegov pravi dom, pomešano sa stranim
elementima. Zato ona
neprestano čezne da se vrati kući, da krene
nazad, onamo gde je
energija jača, jedinstvo jasnije, elementi
čistiji.
To
metafizičko poklonikovo putovanje objašnjava i moralno i
estetsko doživljavanje u Plotinovoj
filozofiji: kad čeznemo za
lepotom, čeznemo i za domom - za dobrotom, za
Bogom i za
istinom. I tu se javlja problem: ako Plotin
želi da zameni staro
tumačenje o harmoniji delova, onda ovo
sjedinjavanje sa dobrotom
i istinom jeste etički problem koliko i
estetički pa je logično da se
završava u sveobuhvatnom misticizmu. Međutim,
dalje
istraživanje učenja o Jednom otkriće njegov
primarni estetički
značaj: Plotinovo učenje kretaće se u
nastojanju da izdiferencira
razliku prirodne i božanske lepote.
Umetnost. Umetnost ne može biti podražavanje u običnom
smilu, kaže Plotin, jer iz ruke i mozga
umetnika izlazi nešto više
nego što pokazuje obična priroda. U duši
Fidije postoji tako bogata
plodnost da se ona ne može nazvati lakim
kopiranjem. To znači da
umetnosti ne daju proste reprodukcije viđenih
stvari, nego se
vraćaju Idejama iz kojih potiče sama priroda i
dobar deo rada
umetnosti je samo njihov; umetnosti sadrže
lepotu i dodaju prirodi
ono što joj nedostaje. Tako je Fidija napravio
Zevsa ne po nekom
modelu nađenom među čulnim stvarima, nego
shvatajući kakav bi
oblik Zevs morao uzeti kad bi hteo da postane
očigledan čulima (V,
8, 1). Plotin kaže da je sam Fidija posedovao
lepotu.
Genije umetnika se ne objašnjava vezom njegovih čula i
spoljnog sveta, nego strujom stvaralačke
energije koja je tekla u
njega pravo iz dubokih ideja ili razloga koje
spoljni svet samo
kopira. "Umetnik drži formu (ili nacrt)
ne pomoću svojih očiju i
ruku, nego svojim učestvovanjem u
umetnosti" (V, 8,1). Lepota
kipa dolazi više od načina na koji je majstor
radio na njemu nego
od prostih spoljašnjih činjenica, odnosno
delova i boje. Po opštem
obliku kameni blok ima dosta sličnosti sa
statuom, razlika je samo
u tome što je umetnik statui dao život kojeg u
sirovom materijalu
nema.
Lepota nije u kamenu, nego u formi koju umetnik daje
kamenu. To važi i za arhitekturu: lepota neke
zgrade ne dolazi od
njenog oblika i boje - ono što se sviđa jeste
slaganje između zgrade
i idealne forme koja deluje u duhu arhitekte i
omogućuje mu da
veže bezobličnu formu i njom ovlada (I, 6,3).
Kad stvara, oblikuje,
umetnik doziva u život mrtvu stvar. A ružnoća
je suprotno tome:
nju imamo onda kad oblikovna moć nije
savladala materiju (I, 6,2).
Ružnoća je tamo gde stvaralac nije oživeo neku masu do
potpune osećajnosti: gde je potencijalnost
ostala nepokrenuta; gde
se na slici nalazi neko mrtvo, neobrađeno
mesto, ili na kipu neka
neizrazita površina, ili u muzičkom komadu
neki nepovezan,
viseći, ili monoton niz nota, tamo se nalazi i
neprijatelj lepote, ta-
mo je prisutna ružnoća i metafizičko nebiće.
Lica
čini lepim život duše koji sija kroz telesne delove. Lepota
postoji u umetnosti ali ona ne prelazi potpuno
u delo; izvorna
lepota ne biva prenesena; proizlazi nešto
izvedeno i niže (...) sve
što izlazi napolje postaje zbog toga manje
(...) svaki prvi uzrok
mora biti u sebi moćniji nego što može biti
njegov učinak:
muzikalno ne proističe iz nemuzikalnih izvora
nego iz muzike (V,
8,1).
Svetska duša je viša od umetnosti, jer ona ne zavisi ni od kakve
spoljašnje sile ili materijala niti iznosi
ikakvu silu ili materijal na
neko mesto van sebe. Ona je "princip koji
stanuje sam u sebi".
Proizvodnost prirode liči na umetnost voskara,
kaže Plotin; ali
voskari su ograničeni u tome što ne mogu sami
proizvesti boje koje
koriste. Priroda je stvar potpuno samosvojna
(III, 8,2): sve što ona
upotrebljava dolazi iz nje i ostaje sa njom.
Ona je "statična i
netaknuta", i zato je njeno stvaranje
zamišljena kontemplacija i
vizija.
Čin
i vizija su jedno; čovek se mora sabrati, usavršavati
samoobrađivanjem dok od sebe ne načini
savršeno delo. Kad sve
spoljašnje otpadne, on postaje čista vizija
(I, 6,9). Postati vizija za
Plotina znači učestvovati u onom stvaralaštvu
koje vrši Duša
Prirode i koje je izvor stvaralačke energije
umetnosti.
Među
Plotinovim učenicima izdvaja se Porfirije koji poreklom
beše iz starofeničanskog grada Tira
(232/233-posle 301); bio je
tridesetak godina mlađi od Plotina s kojim se
upoznao kad je došao
u Rim, šest godina pre Plotinove smrti; iako
je ostao poznat
najviše kao redaktor Plotinovih Eneada, on je autor 77
samostalnih traktata iz oblasti filozofije,
religije, matematike,
harmonije, astrologije, retorike, gramatike,
istorije.
Svi
Porfirijevi spisi mogu se podeliti na dela (a) filozofsko-
teorijska, (b) filozofsko-praktična, (c)
religiozno-mitološka, (d)
istorijsko-filozofska, (e) prirodnjačka i (f)
komentare. Među
Porfirijevim delima poseban značaj za
filozofiju imaju komentari
Plotina, Platonovih dijaloga (Kratila, Sofista, Parmenida, Fileba,
Fedona, Države, Gozbe, a posebno Timaja), Aristotela,
gramatiučkih i filoloških traktata.
Komentarišući dela Platona i
Aristotela Porfirije konstatuje kako se oni
daleko više u svemu
slažu no razlikuju; većina njegovih spisa je
propala; sačuvano je
svega 18 radova među kojima su Opis Pitagorinog života, Opis
života Plotina, Isagoge i dr.
Krug
interesovanja Porfirija daleko je veći no što je to slučaj
kod Plotina; on se bavi mnoštvom nauka, a samu
filozofiju tumači
daleko šire no njegov učitelj pa stoga kod
njega nailazimo na
daleko veći interes za praktičnu filozofiju
kao i mističku praksu –
astrologiju, mantiku i teurgiju, mada, i to se
ne sme gubiti iz vida,
mantiku i teorgiju Porfirije ostavlja masama,
smatrajući ih pripre-
mnim stepenom filozofske spekulacije. Bliskost
Porfirija Plotinu
ogleda se i u tome što učenje o večnosti sveta
izvodi na tragu
Platomovog Timaja i u tome je, nasuprot
mnogim platoničarima I-
II stoleća naše ere, blizak staroj Akademiji.
Razlike između njih
ipak postoje: jedna je u lepoti jezika i
jednostavnosti stila, za-
hvaljujući čemu Porfirije uspeva da jasno
izloži i ono što je kod
Plotina ostalo nejasno i nerazumljivo; kao
drugo, Plotina odlikuje
prirodno-naučni, gramatičko-logički i
formalno-logički smer čime
se on razlikuje od nadolazećeg maloazijsklog
neoplatonizma a
približava aleksandrijskim neoplatoničarima
koji su se proslavili
svojim naučnim i komentatorskim radom.
Porfirije je protivnik hrišćanske religije, mada je u staro vreme
postojalo uverenje da je on bio i hrišćanin,
na šta ukazuju
Avgustina kao i neki drugi autori; ako je
verovati predanju,
Porfirije je napisao spis u 15 knjiga protiv
hrišćana, no to do nas
nije došlo jer je spaljeno 448. godine i
poznato nam je na osnovu
radova drugih autora; Porfirije kritikuje
sadržaj Starog i Novog
zaveta, odbacuje autentičnost Knjige Danila
kao i Mojsijevo
autorstvo prvih pet knjiga postanja; ukazuje
na protivrečnosti u
evanđeljima i negira božanstvenost Hrista.
Porfirije je hteo da zaustavi preobraćanje obrazovanih ljudi u
hrišćanstvo tako što je ukazivao da su hrišćanski
mitovi alogični i
protivrečni a da je hrišćanska vera
neznalaštvo. Porfirije visoko
uzdiže um i smatra da život filozofa mora biti
u saglasnosti s
njegovim učenjem; ne može se učiti jedno a
živeti suprotno tome i
tu je Porfirije antipod Seneke; Um mudrog
čoveka, to je istinski
hram boga i samo je takav hram potreban
mudracu; Istinski bog je
prisutan u svim dobrim delima. Ako od boga
nešto treba i moliti,
to su samo duhovna dobra, koja jednom stečana
nikad ne mogu
biti izgubljena.
Veliku ulogu je u potonjoj istoriji filozofije odigrao Porfirijev
Uvod u logičke Aristotelove spise koji je prvo preveden na latinski
(Boetije) a potom na sirijski, arapski i
jermenski; taj uvod se
pokazao kao antičko zaveštanje za budućnost,
ali zaveštano je
zapravo pitanje, no ne i odgovor o tome kako
postoji opšte. Postoji
li ono tako da rodni (génos) i izgledni
(eîdos) pojmovi imaju realno
biće van uma, ili opšte prebiva samo u umu?
Ako opšte prebiva
van uma, kakva je priroda objektnih i rodnih
pojmova – telesna ili
duhovna? Konačno, kako postoji opšte van uma:
nalaze li se u
čulnim stvarima ili, nezavisno od njih ima
svoje čisto biće?
Među
Porfirijevim učenicima ističe se i njegov zemljak
Jamblih iz Halkide u južnoj Siriji (280-330), osnivač sirijske škole
neoplatoničara; uz pomoć Plotinove filozofije
Jamblih nastoji da
izgradi konteplativnu politeističku teologiju
i da u celinu poveže
sve drevne religiozne kultove, ali bez
hrišćanstva. Njegovi
sledbenici behu Teodor Asinski, Maksim Efeski,
imperator Julijan,
Hipatija i njegov drug Salustije.
Jamblih je u Rimu slušao Porfirija i njegovog učenika Anatolija
da bi potom u Siriji, davajući sve veći značaj
praktičnoj mantici i
teurgiji i sam postao učitelj i religiozni
reformator stekavši mnogo
učenika koji su u njemu videli čudotvorca.
Njegovi radovi imaju
komentatorski karakter i ne tiču se samo
platonističkih i
aristotelovskih dela, već isto tako i
orfičkih, haldejskih i pitagorej-
skih. Sačuvani su odlomci njegovih radova o
pitagoreizmu, logosu,
nagovoru na filozofiju, o matematičkoj nauci,
o Nikomahovoj
matematici i matematičkoj teologiji, o
egipatskim misterijama (rad
koji mu se možda pogrešno pripisuje).
U
filozofskom smislu Jamblihova teologija ne sadrži neke nove
momente, dok njegova metafizika i etika imaju
plotinovski
karakter. Međutim, rodivši se u kraju gde su
se mešale sve
religije, Jamblih nastoji da i Plotinovu
filozofiju spoji sa ostalim
religijama; smatra da je za grešnog čoveka u
izvršenju njegovih
moralno-religioznih zadataka neophodna pomoć
kultova i misterija
i neoplatonska filozofija služi samo tome da
alegorijskim putem
protumači prirodu bogova čije je postojanje
priznavao i Plotin
smestivši ih negde na sredini između ljudske i
božanske duše. Da
bi se izgradio taj fantastičan panteon
neophodno je da se poveća
broj međučlanova kako bi se od tog sveta
bogova izgradio sistem i
za to Jamblih podsticaj nalazi u pitagorejskoj
shemi brojeva.
Čini
se da je Jamblih još više iskomplikovao več zamršen
Plotinov sistem; on takođe remitologizuje
filozofiju i još jednom se
potvrđuje kako se sad odvija suprotni proces
od onog koji je
karakterisao razvoj filozofije od njenih
početaka. Jamblih je
pokušao ono što je inače i kod Plotina bilo
nemoguće: da premosti
jaz između Jednog i Uma, između Jednog i
Mnoštva, između
Nadbića i Bića. On misli da se to može učiniti
tako što će udvojiti
Jedno i govori o (a) Jednom koje je
jedinstveno, neizrecivo, koje je
iznad svakog bića i svakog racionalnog
saznanja (to je Plotinovo
Jedno) i o (b) Jednom kao počelu bića i
saznanja. Isto tako,
Jamblih je nastojao da razdvoji Um na misleći
i misliv, te je tako
činio beskonačni sled trijada.
Najvažnije u svemu tome svakako je nastojanje grčkog sveta da
nasuprot hrišćanstvu, sopstvenim sredstvima
reši religiozni
zadatak; iako je paganska religija bila već
uveliko mrtva, Jamblih
je nastojao da stvori novi religiozni sistem
(uveo je čak 360
bogova); samo se time može razumeti nastojanje
Julijana da toj
Jamblihovoj fantastičnoj konstrukciji prida
svetsko-istorijsko
značenje.
Mnogi istoriografi smatraju da je Jamblih začetnik tipično neo-
platonstičkog komentarisanja Platona i da po
tome zauzima
posebno mesto u istoriji filozofije; u
narednim stolećima većina
komentatora najtežih Platonovih dijaloga
oslanjaće se u najvećoj
meri na razvijeni neoplatonizam Jambliha koji
se najjednostavnije
može odrediti kao učenje o hijerarhiji
bivstvovanja gde je svaki ni-
ži stepen emanacija (izlučivanje) i odraz
višeg stepena pri čemu
svaka posebna oblast odražava sve druge
oblasti i bivstvovanje u
celini, što za posledicu ima da svaka
filozofska nauka odražava sve
ostale filozofske nauke. To znači: ako je reč
o nekom etičkom
dijalogu Platona, njega su neoplatoničari
tumačili i s
aritmologičkog, noološkog, kosmičkog, fizičkog
aspekta, a ako je reč
bila o nekom logičkom dijalogu, tada su
njegovi čisto logički stavovi
takođe bili tumačeni i iz svih drugih
aspekata. Kako je u to vreme i
poezija bila deo te sveopšte sinteze, u
neoplatonističkim
komentarima je i Homer tumačen iz
metafizičkog, mističkog,
kosmološkog, prirodnjačkog, logičkog, fizičkog
i etičkog aspekta.
Kako
je Platonova filozofija temelj i poslednja osnova
neoplatonizma, mnoga neoplatonistička
tumačenja pomažu
razumevanje samog Platona iako je tu u znatnoj
meri prisutna i
modernizacija Platona i "učitavanje"
u njega delom i onog do čega
on sam nije došao. Premda se ovaj neoplatonistički
metod bitno
razlikuje od savremenih naučno-filoloških
analiza Platonovih
tekstova, on ima veoma dobro promišljenu
unutrašnju logiku
(posebno kod Prokla, Damaskina diadoha,
Olimpiodora, Hermije)
te je stoga i preživeo kraj antičke epohe i
bitno uticao na
Firentinsku akademiju, Pika dela Mirandolu i
svu svetsku okultnu
literaturu.
Neuspeh da se načini filozofska restauracija drevnih religija
nagnala je neoplatoničare da se vrate naučnim
istraživanjima čiji
je centar iznova postala Atina gde je platonovska
Akademija, od
vremena Marka Aurelija (176), bila jedna od
četiri škole u kojima
su negovane logičko-retoričke i opšteobrazovne
discipline. Do
preokreta dolazi kada se na osnovu ukaza
Teodosija II (425) u
Akademiji ponovo otvara katedra za filozofiju,
a na čije čelo dolazi
Plutarh Atinski o kome malo znamo. Škola je u
početku bila
teurgijska i u prilog tome svedoči činjenica
da je Plutarhova kći
Asklepigenija posvetila Prokla u smisao
haldejskih tajni i obreda.
Činjenica je da su Plutarh Atinski i njegovi
učenici Sirijan i Hiero-
kle usmerili školu u Atini ka izučavanju
Platona i Aristotela, da je
sam Plutarh pisao komentare Platonovih
dijaloga Parmenid,
Fedon i Gorgija, kao i da njemu pripada učenje o fantaziji (na
šta
ukazuje diadoh Damaskin); međutim, atinska
škola je neko vreme
nazivana i "škola Siriana" jer
upravo njemu pripada zasluga što je
školu sa puta teurgije i proricanja preveo na
put teologije i metafi-
zike; Sirijanov naslednik i najznačajniji
predstavnik te škole bio je
Proklo (412-485) koji je sebi postavio zadatak da dijalektički
sistematiše celokupni sadržaj grčkog
filozofiranja.
Proklo je rođen u Konstantinopolju, u
advokatskoj porodici
koja je poticala iz grada Ksanfa u Likiji, u
Maloj Aziji; nakon
rođenja roditelji su ga odneli u taj grad koji
beše pod zaštitom
Apolona pa su mu stoga zaštitnici bili Atina i
Apolon. Učenje je
Proklo započeo u Likiji i savladavši gramatiku
prešao je u Alek-
sandriju gde je učio kod gramatičara Oriona i
sofiste Leonta; sa
ovim poslednjim je posetio Konstantinopolj
(gde je imao viziju u
kojoj mu se pojavila Atina i posavetovala ga
da uči filozofiju);
Proklo se ipak vratio u Aleksandriju i započeo
studij Aristotelove
filozofije kod Olimpijadora, a matematike kod
Herona; nakon što
je spise Aristotela naučio napamet, a ne
slažući se u tumačenju fi-
lozofskih dela sa svojim učiteljima, Proklo je
u 18. godini prešao u
Atinu; tu je došao kod Sirijana koji ga je
predstavio već ostarelom
Plutarhu sa kojim je potom izučavao
Aristotelov spis O duši i
Platonov dijalog Fedon. Tokom učenja, sledećih dve godine, Proklo
je učio da sastavlja komentare. Nakon smrti
Plutarha Proklo je učio
kod Sirijana a potom je otišao u Likiju, da bi
se nakon smrti učitelja
(427) vratio u Atinu i narednih pedeset godina
bio sholarh Akade-
mije.
Postavši nakon Sirijana prva ličnost atinske Akademije, tokom
pedesetogodišnjeg svog delovanja na njenom
čelu, Proklo je sledio
stav Epikura "Proživi život svoj
skriveno!"; njegov radni dan
počinjao je molitvom Suncu, potom, u rano
jutro tumačio je dela
koja su bila na programu, zatim je, u pozno
jutro samostalno radio;
u podne je govorio molitvu Suncu, popodne
vodio filozofske raz-
govore s učenicima i prijateljima, u suton
držao predavanja na
kojima se, zbog slabog svetla nisu vodile
beleške, i dan je Proklo
završavao molitvom Suncu, na njegovom zalasku.
Pored
predavanja (reč je o propedeutičkom kursu
posvećenom filozofiji
Aristotela i osnovnom kursu gde se razmatralo
učenje Platona)
Proklo se bavio administrativnim i
dobrotvornim poslovima, ali je i
pisao po 700 redova dnevno. Njegova literarna
delatnost bila je
posvećena komentarisanju i tumačenju dela
drevnih autora:
napisao je komentare za dvanaest Platonovih
dijaloga koji su od
vremena Jambliha bili obavezni za obrazovanje
svakog čoveka koji
bi želeo da stekne platonističko obrazovanje
(Alkibijad I, Gorgija,
Fedon, Kratil, Teetet, Sofist,
Državnik, Fedar Gozba, Fileb, Timaj,
Parmenid), napisao je opširan komentar Države, a takođe i više
Aristotelovih dela; Interes za drevna teološka
učenja pokazao je u
komentaru Haldejskih misterija koji je napisao na zahtev Sirijana,
a za što mu je trebalo pet godina te je spis
završio kad je već bio
sholarh Akademije. Svi njegovi spisi nisu
sačuvani; neki su do nas
došli u fragmentima, za neke znamo samo po
naslovima, dok je
manji deo sačuvan u celosti (Elementi teologije, Platonova
teologija, O proviđenju, sudbini i o
tom što je u nama, O
hipostazama zla, komentari Timeja (do 44d), Parmenida, Države,
Alkibijada I, Kratila, I knjige Euklidovih Načela, sholije za
Hesiodov ep Dela i dani, Počela fizike, Pregled astronomskih stavo-
va, Ekloge iz haldejske filozofije, O
prinošenju žrtava i magiji,
Sedam himni bogovima), a tome bi se mogao dodati i niz spisa čije
je autorstvo sporno mada se pripisuju Proklu.
Kad
je reč o Proklovim filozofsko–teoretskim delima treba
pomenuti spis Elementi teologije u kojem je u 211 teza izložen
čitav sistem neoplatonizma, tj. problem
Jednog, broja, uma, duše, i
nosioca duše. U literarnom smislu ovaj traktat
spada u jedan
poseban filozofski žanr koji su stvorili
neoplatoničari (tu spadaju
Polazne tačke Porfirija kao i Proklov spis Počela fizike), zatim Pla-
tonova teologija, ogromno delo u kome se govori o metodama kako
se Platon može koristiti u filozofiji, i
detaljno izlaže učenje o
Jednom, brojevima i umu s opširnom primenom
tih kategorija u
antičkoj mitologiji kao i opširna
klasifikacija svih božanstava
paganske religije. Preostala tri
filozofsko-teoretska rada Proklova
(O deset sumnji koje se odnose na proviđenje, O proviđenju,
sudbini i o tom što je u nama i O hipostazama zla) nisu nam
sačuvana.
Posebnu grupu Proklovih radova čine komentari pojedinih
Platonovih dijaloga (Timaj /do 44d/, Parmenid, Država, Alkibijad
I, Kratil). Ti komentari se samo formalno mogu nazvati
komentarima Platona. Svaki od tih komentara
mogao bi biti
zaseban traktak s posebnim nazivom; tu se
izlažu i sva centralna
pitanja neoplatonizma, sa velikom količinom
istorijsko-filozofskog
materijala; u svakom slučaju, najznačajniji su
komentari Timaja i
Parmenida.
U treću grupu spadaji filozofsko-naučni
radovi, kao što su
Elementi fizike, zatim komentari Euklidovih Elemenata, kao i
Pregled astronomskih stavova, dok bi u četvrtu grupu mogli biti
ubrojani spisi mističkog karaktera a kojih je
do nas došlo relativno
malo (Ekloge iz haldejske filozofije – izvod iz većeg rada koji je
imao 10 knjiga; O prinošenju žrtve i magiji, i tu bismo mogli
ubrojati i 7 manjih himni koje imaju orfički
sadržaj s astrološkim
elementima.
Nisu
nam sačuvani Proklovi komentari Fedona, Fedra, Teeteta,
Fileba, Gozbe, kao i spisi: Razmišljanja protiv hrišćana,
Saglasnost Orfeja, Pitagore i
Platona, O teologiji Orfeja, O
vladanju, Knjiga o Majci (o frigijskoj boginji), kao i komentari
logičkih spisa Aristotela.
Ovde
treba odmah istaći ogroman značaj Prokla za potonju
filozofiju; arapska, jevrejska i hrišćanska
filozofija u doba srednjeg
veka i renesanse, nalaze se pod velikim
uticajem ovog mislioca;
narednih nekoliko stoleća interes za njega
opada da bi mu tek
početkom XIX stoleća G.V.F. Hegel posvetio
posebnu pažnju, što je
posebno vidljivo u njegovoj dijalektici bića i
nebića; Hegel ne samo
da preuzima osnovnu trijadu Prokla, već
preuzima i trijadičan
način građenja svakog člana trijade; uostalom,
s mnogo razloga će
kasnije L. Fojerbah Hegela nazvati “nemačkim
Proklom”. Za
filozofiju Prokla je karakteristično
sjedinjavanje mitološke
fantazije i pojmovnog formalizma pri čemu je s
velikim dija-
lektičkim darom kombinovao pojmove; on je u
jednakoj meri teolog
kao i Jamblih; ali za potrebe svog učenja
stvara filozofsku shemu
koju na najstroži način razvija do najmanjih
detalja. Sadržaj svog
učenja uzima iz varvarskih i helenističkih
religija, a etičke stavove
preuzima od Platona, Plotina i Jambliha.
Poznaje sve misterije
njegovog doba, ne izbegava ni dečje sujeverje
i ne zadovoljava se
dok svakoj ideji ne nađe njeno pravo mesto u svom
sistemu. Na taj
način on je sistematičar paganstva i sholast
helenizma.
Vodeća misao njegovog sistema bila bi u tome da je neophodno
razumeti razvoj jedinstva u mnoštvu i povratak
mnoštva u
jedinstvo. Raznovrsna delovanja posledica su
svog uzroka, ali se od
njega i razlikuju; delovanje je već sadržano u
uzroku i istupa iz
njega; to protivrečje izmiruje se tako što sve
što se izdiferenciralo
teži da se vrati svom uzroku; tako su
prebivanje, proishođenje i
stremljenje povratku (moné, proódos i epistrophè) neophodni
momenti svakog bivanja. Ta misao bila je već i
osnovna crta
Plotinove filozofije koji je tome još
pridodavao i princip da se pri
povratku prolaze iste faze kao pri ishođenju.
Proklo dijalektiki
primenjuje tu triadičnu shemu na svaku
pojedinu fazu svetskog
razvoja i nastoji da se ta trijadičnost dalje
ponavlja do najmanjih
detalja pri čemu se svaki momenat njegove
metafizičke teologije
raščlanjava na dalja tri od kojih je svaki
opet podređen toj
dijalektičkoj sudbini.
Ovde
treba reći da postoji formalna podudarnost između
Proklovog metoda s jedne strane i
dijalektičkog metoda nemačkih
filozofa Fihtea, Šelinga i Hegela (čiji se
značaj često prenaglašava
usled nedovoljnog poznavanja filozofske
tradicije koju su oni vešto
koristili za svoje romantičarske, često
fantazmagoričke kon-
strukcije), ali treba reći da tu postoji i
razlika: dok je kod
nemačkih filozofa reč uvek o odnosima pojmova,
kod Prokla se radi
o odnosima mitoloških sila; za Prokla i za
Hegela ostaje zajedničko
nastojanje da se dijalektički sistematizuje
haotična datost
sadržaja ideja.
Razvoj sveta iz božanskog Proklo tumači pomoću sistema
triadičnih nizova u kome se odvija prelaz od
opšteg ka posebnom,
od jednostavnog ka složenom, od savršenog ka
nesavršenom. Na
početak svega on stavlja prajedinstvo,
pradobro koje, nadvisujući
sve određeno, potpuno je neodredivo i samo u
strogom smislu reči
može biti označeno kao jedno, kao dobro, kao
uzrok (aítion). Iz
njega izvodi (pre noûsa) ograničeno, ali za naše saznanje neodredlji-
vo mnoštvo henada ili jedinica (henádes) koje,
budući da su isto
tako nesaznatljive i da su iznad bivstvovanja
i životom i umom, jesu
bogovi koji deluju na svet.
Te
henade imaju za Prokla teološko značenje jer mu daju
mogućnost da raspolaže mnoštvom nadsvetskih,
nedostižnih
božanstava; u metafizičkom smislu oni
zamenjuju drugo
bivstvujuće (hen) koje nalazimo kod Jambliha.
Pri tom, ima se u
vidu možda još nešto: Proklo je, kao i
Porfirije, strastan realista (u
smislu srednjovekovne terminologije): za njega
se uzrok
identifikuje s opštim; najviši uzrok, Jedno
(hén), kao najviša
apstrakcija, lišeno je svih svojstava. Kao
posledicu toga mogli
bismo u henadama videti najprostije apstraktne
pojmove iznad
kojih bi bilo samo neko nešto; na taj način one bi mogle biti srodne
spinozističkim atributima božanske
supstancije.
Duh
se, saglasno Proklovoj shemi deli na ono što se postiže
umom (noéton) i ono do čega se dospeva razumom
(noeròn). Ovde,
u osnovi, nalazi se plotinovsko razlikovanje
sadržaja i delovanja
misli, ali to se u tom trenutku odbacuje radi
logičke strukture
sistema; ali kasnije, ono što se doseže umom
deli se na tri triade,
gde se pojmovi granica (péras), neodređeno
(ápeiron) i sinteza (mi-
któn) dovode u vezu s pojmovima otac (páter), potentia (dýnamis) i
mišljenje (nóesis), dalje, pojmovi bivstvo
(ousía), prisutnost
(híparxis), pojmovi život (zóon) i vreme sveta
(aíon) kombinuju se
u tako raznovrsnim odnosima i prelaze jedan u
drugi da se na
kraju dobija skup bogova. To isto ponavlja se
i u drugoj sferi, s
istim kategorijama; u trećoj se javlja sedam
hebdomada (sedmica)
inteligibilnig bogova (među kojima se nalaze
čak i olimpijski
bogovi).
Sve
što je sazdano i koje se po toj shemi produžava i u
psihičkom svetu u smislu podele na bogove,
demone i heroje, nije
uslovljeno realnim motivima mišljenja već
daleko više
dijalektičkom arhitektonikom kao i potrebom da
se svakom
politeističkom liku nađe kakvo-takvo mesto u
toj mitologemskoj
hijerarhiji u koju se kod Prokla pretvara
čitav grčki svet.
Fizičko i etičko učenje Prokla sadrži malo šta originalno. On je
bio daleko od oblasti fizike, ali ipak uvodi i
nešto novo: naime, on
materiju ne izvodi iz psihičkog sveta već
direktno iz neodredljivog
(ápeiron), iz prve intelektualne trijade i
formira je posredstvom
niže svetske duše (phýsis) u neko maglovito
viđenje. U oblasti
etike postoji težnja da se umanji metafizička
veličina čovekove du-
še i da se tako pokaže koliki joj je neophodna
pozitivna religiozna
disciplina kao i božanska i demonska milost;
to se potvrđuje time
što Proklo smatra da je sloboda karakterna
crta duše i grešnosti
koja je s njom povezana. Stepeni iskupljenja i
tu se javljaju:
"političko" dobročinstvo, naučno
saznanje, božansko prosvećivanje,
vera i ushićenje (manía), za šta se uvodi
posebna duševna moć.
Ostaje nesporno da je Proklo najveća ličnost
neoplatonizma i
ako se za Plotina može reći da je stvorio novi
filozofski sistem,
originalnošću svojih ideja i neverovatnim
analitičkim umom
Proklo prevazilazi i samog Plotina; bez obzira
na relativno mali
broj naslova, svojim obimom od više hiljada
strana Proklov opus
prevazila i Platona i Aristotela a i skoro sve
što je do nas došlo od
antičke literature. Ako zapadna filozofija
Proklu nije posvetila
ozbiljne studije, njeni vodeći filozofi su
vekovima preživali njegove
ideje; nije slučajno što svi oni koji se kao
po nekoj slepoj navici dive
Spinozi, Hegelu ili Brentanu, kad malo bolje
prouče njihova dela i
još ih jednom pročitaju u kontekstu Prokla,
bivaju iznenađeni ali i
zadivljeni time koliko su to dobri komentatori
i sledbenici posled-
njeg velikog antičkog neoplatoničara.
Može
se zaključiti da je neoplatonistička škola nastala kao
poslednji pokušaj umirućeg paganstva da
produži svoje postojanje
i da se suprotstavi novoj religiji koja je
nastajala – hrišćanstvu.
Imperator Julijan beše poslednji koji je hteo
da obnovi drevno
paganstvo sa svom njegovom mitologijom; ali to
nije više bilo
moguće jer nije imalo odjeka, posebno ne u
vreme Prokla kad se
ruši Rimska imperija a Atinska akademija
nastavlja da živi svoj
živet ne želeći da zna šta se van nje dešava.
Priznavajući samo
svet i vrednosti stare antičke kulture
poslednji antički
neoplatoničari u vreme procvata hrišćanstva
žive u svetu koji je
nepovratno prošao.
Kao
što su filozofi s astrolozima bili prognani iz Rima u I
stoleću n.e, isto se dogodilo i početkom VI
stoleća: Justinijan je
529. godine zabranio paganima da na atinskim
katedrama predaju
pravo i filozofiju. To je za sobom povlačilo
oduzimanje imovine i
nemogućnost opstanka u Vizantiji. Emigranti su
putovali na
Zapad (u ostrogotski Rim i vestgotsku Kordobu)
i na Istok, u
Persiju, gde su nalazili utočište svi koji
behu prognani iz
Konstantinopolja.
Na čelu filozofa koji su se
uputili Persijskom
šahu bio je Damaskin, poznat kao autor spisa O prvim počelima –
Damaskin Dijadoh. On se rodio u Damasku 458/462. godine.
Retoriku je učio u Aleksandriji kod Teona
Aleksandrijskog a
filozofiju kod Amonija. Devet godina je i sam
predavao retoriku u
Aleksandriji a u Atinu je došao nakon smrti
Prokla (485).
Damaskinova samostalnost u filozofiranju, koja
se ogleda u
drugačijem tumačenju Platona, svedoči o tome
da nije bio učenik
Prokla; daleko se više oslanja na Sirijana no
svoje neposredne
prethodnike. Neki, poput Simplicija, tvrde
kako je Damaskin bio
učenik Prokla (čiju je filozofiju, nesporno
odlično poznavao);
sholarh Akademije Damaskin postaje nakon smrti
Asidora
Aleksandrijskog (koji je bio nasledio Marina,
biografa Proklovog),
ali godina kad se to dogodilo, ne može se
tačno utvrditi.
Istaknuto je da se nakon Plutarha Atinskog neoplatonizam
negovan u Atini bitno razlikuje od akademskog
skepticizma i
eklektike ranijih stoleća i zato se smatra da
se atinska filozofska
škola oblikovala u svom definitivnom vidu sa
Proklom; nije
slučajno što upravo uz ime Sirijana Damaskin
dodaje epitet "veli-
ki" (kao što su to činili i Proklo i
Marin), ali to ne čini u slučaju
Porfirija ili Plotina. Očigledno, prednost je
data Jamblihu, a ne
plotinovsko-porfirijevskoj tradiciji. Uzrok
tome je u Sirijanovom
tumačenju nadbivstvenog jedinstva, ali i sve
većem naglašavanju
značaja misterija; upravo je Damaskin
asimilovao orfičke i hal-
dejske misterije i uveo ih u teorijske osnove
novog atinskog
platonizma. Po rečima Marina Sirijanovo
tumačenje Haldejskih
misterija bilo je odlučni podsticaj za Proklove egzegeze,
koji koliko
god bio samostalan mislilac opštu koncepciju
duguje upravo
Sirijanu (i Jamblihu). Sam način tumačenja
Platonog dela nije
pretrpeo bitne izmene krajem petog i početkom
šestog stoleća; ako
neke promene i ima, to se tiče odnosa prema
Aristotelu čije se delo
više nije izučavalo samo kao uvod u Platonovu
filozofiju.
Krug
učenika Damaskinovih bio je veoma mali; treba imati u
vidu da je platonizam bio i način života koji
je podrazumevao
mističnost i tajnovitost, izabranost članova,
darovitost, znanje
velikog broja tekstova; da bi se postalo
platoničarem bio je
potreban veliki napor i dugo sazrevanje u
središtu akademske mis-
li. Damaskin se nije razlikovao od Sirijana i
Prokla; i on se bavio
tumačenjem Platona. Napisao je niz tumačenja
Platonovih
dijaloga Parmenid, Fileb, Fedon, Timaj, Alkibijad I, zatim spise
koji nisu došli do nas O broju, mestu i vremenu, Haldejski
razgovori, Biografija Isidora.
Godine 529. pokazalo se da filozofija više nikom
nije potrebna;
ne zna se gde su se atinski filozofi nalazili
sledeće dve godine;
možda su bili u Atini konkurentskom gradu -
Aleksandriji, odakle
će 531. persijskom šahu Hosrovu krenuti
najviđeniji platoničari a
među njima Simplikije i Olimpiodor. U to vreme
obnavlja se
zoroastrizam u Persiji u njegovom iskonskom
obliku i u to vreme
kad se veštački stvara pismenost po uzoru na
jezik Avesta, ovi su
spisi po prvi put zabeleženi i kanonizovani,
budući da su do tada
Aveste postojale samo u usmenom obliku. Neki smatraju da je to
vreme prvih pokušaja da se neki od tekstova
antičkih filozofa
prevedu na persijski jezik. Koliko su filozofi
bili zadovoljni
prijemom u Persiji ne zna se pouzdano; poznato
je da 532. godine
persijski šah Hosrov sklapa tzv. "večni
mir" s Justinijanom i da je
u tom ugovoru jednom od tačaka bilo dogovoreno
da se filozofi
mogu slobodno vratiti u otadžbinu, da im je
bila obezbeđena lična
bezbednost, mogućnost izbora mesta prebivanja,
korišćenje
imovinom i ispovedanje vere koju oni izaberu;
sve to je znak da se
o filozofima u to vreme vodilo računa. Kada je
540. Hosrov napao
Siriju i do temelja razorio njen tada
najbogatiji grad Antiohiju,
poštedeo je hram svetog Julijana koji se
nalazio u predgrađu, a
nakon povratka s obale Sredozemlja, kad je
dospeo u Dafne, gde je
nekada bila škola Jambliha iz Halkide, prineo
je žrtve nimfama a
mesto poštedeo.
Po
povratku filozofa u Vizantiju čekalo ih je razočaranje;
doduše u Aleksandriji gledalo se kroz prste na
postojanje
paganskih tumačenja Platona i Aristotela, ali
stvari su krenule
drugim putem: hrišćanstvo je bilo već uveliko
institucionalizovano
i nezadrživo, te o obnovi filozofskih škola
nije moglo biti ni reči.
Godine 533. Damaskin se vratio sa svojim
učenicima u domovinu,
ali o njihovoj daljoj sudbini nema mnogo
pouzdanih podataka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment