U centrima aleksandrijske kulture, tamo gde su
  se svi oblici 
grčke filozofije susretali sa svim religioznim
  učenjima, 
istovremeno su nastale dve doktrine: Origenova
  i Plotinova. 
 Kao što se u gnosticizmu mogu videti začeci
  hrišćanske teologije tako 
se kod platoničara-eklektičara (potpalih pod
  uticaj Filona), poseb- 
no u Numeniju, mogu videti prvi nagoveštaji
  neoplatonizma. 
    Kada
  je reč o Platonovom nasleđu, moglo bi se govoriti o 
jednom univerzalnom izvoru koji je u sebi
  sadržao niz različitih 
shvatanja i pogleda, te da sve što je kazano
  posle njega samo je 
više ili manje komentar njegovih spisa; zato
  je u neoplatonizmu 
Aristotelovo učenje bilo shvatano samo kao uvod
  u univerzalnu 
Platonovu filozofiju (a što bi se moglo reći i
  za mnoge koncepcije 
stoika ili epikurejaca). Neoplatonizam ima tri
  perioda: u početku je 
samo jedna naučna teorija, zatim se
  preobražava (i time se 
suprotstavlja hrišćanstvu) u sistematsku politeističku
  teologiju, da 
bi nakon neuspeha završio u sholastičkom
  sveobuhvatnom 
obnavljanju celokupne grčke filozofije. Ta tri
  stadijuma nose naziv 
triju škola: aleksandrijske, sirijske i
  atinske i njihovi glavni preds- 
tavnici su Plotin, Jamblih i Proklo. 
   
  Osnivačem neoplatonizma smatra se Plotin i o njegovom 
životu znamo iz Porfirijevog spisa Život Plotina; rodio se 203/4. ili 
204/5. godine u Likopolju (Egipat). Sa
  dvadeset i osam godina 
počinje da se interesuje za filozofiju i sluša
  različite filozofe u 
Aleksandriji, no niko ga od njih u početku
  nije zadovoljio svojim 
predavanjima te se tek kod Amonija Sakasa
  zadržao 11 godina. 
Među Amonijevim najznačajnijim učenicima, osim
  Plotina, behu 
Origen-teolog (o kome smo govorili),
  Origen-platoničar i retor 
Longin (213-273). O samom učenju Amonija zna
  se veoma malo a 
njegovi učenici do te mere su se razilazili u
  suštinskim tačkama da 
nema nikakvih osnova da mu se pripisuje
  plotinovska filozofija. U 
to vreme, za razliku od Origena, Plotin
  kritikuje stoički 
platonizam i hrišćansku teologiju i zajedno s
  Amonijem teži 
 
  
izmirenju Platona i Aristotela, napadajući
  egipatski gnosticizam 
kojim su dominirale
  poluhrišćansko-polupaganske teološke 
tendencije. 
    U
  vreme pohoda imperatora Gordiana na Istok, 242, odlazi u 
Persiju i izučava persijsku filozofiju, no
  posle poraza Gordiana 
bekstvom se spašava i odlazi u Antiohiju. Iste
  ili sledeće godine 
Plotin dolazi u Rim gde počinje njegova
  predavačka delatnost; 
među njegovim slušaocima ima mnogo senatora,
  lekara, re- 
toričara, filozofa različitih nacionalnosti,
  ali nikoga iz 
Aleksandrije, što se tumači već pomenutim
  njegovim negativnim 
stavom spram gnostika, kao i Amonija Sakasa, u
  odnosu na koga 
je pokazivao znatnu samostalnost. Porfirije
  kazuje kako Plotin nije 
bio samo poznat predavač filozofije već i
  dobar vaspitač kome su 
mnogi davali decu na učenje ili dolazili da
  kao sudija razreši neki 
od sporova. Svoja predavanja Plotin počinje da
  zapisuje tek 253. 
Deset godina potom u Rim dolazi Porfirije i
  radi s Plotinom do 268; 
tada Plotin odlazi na Siciliju i umire u leto
  270. godine. Plotinove 
spise priredio je i objavio njegov učenik
  Porfirije iz Tira (232/3- 
262/3); u vreme renesanse oni su se prvo
  pojavili na latinskom 
jeziku u prevodu Marsilija Fičina (Firenca,
  1492), a na grčkom 
skoro stoleće kasnije (Bazel, 1580). 
    U
  vreme imperatora Galiena (koji je sa svojom suprugom 
veoma cenio Plotina) Plotin je došao na ideju
  da u Kampaniji 
organizuje idealnu državu - grad filozofa - po
  uzoru na Platonove 
"Zakone", koji bi bio nekakav
  helenski manastir, centar religiozne 
kontemplacije a koji bi se nazivao Platonopolis. Plotin je dobio 
saglasnost Imperatora, no potom se Imperator
  predomislio i 
odustao od te zamisli. Govori se o asketizmu i
  visokom karakteru 
Plotina, o njegovim bolestima, o slabom vidu
  koji mu je pred kraj 
života onemogućavao da rediguje svoje
  rukopise. 
   
  Porfirije kazuje kako Plotin nije dozvoljavao da mu se uradi 
portret budući da je on slika prirode i da je
  nepotrebno praviti 
sliku slike; nije se sećao svog dana rođenja,
  ali je znao dan rođenja 
Sokrata i Platona; zbog slabosti vida tekstove
  nije prepravljao i 
nije pridavao značaj lepoti ispisivanja slova.
  Što se unutrašnje 
strane dela tiče, Plotin je svaku stvar u sebi
  promislio od početka 
do kraja i potom promišljeno zapisao i
  izlagao. Plotin je uveo 
 
  
asketski način života; bio je dobar i nezlobiv
  te nije imao 
neprijatelja; po izrazu lica deteta znao je da
  li je ono nešto ukralo 
ili ne i mogao mu je predvideti budućnost; pri
  besedi lice bi mu 
počelo sijati i bilo je lepo slušati ga. 
    
  Plotin je bio veoma obrazovan: znao je stoike, platoničare, 
aristotelovce, a duboko je poznavao
  geometriju, aritmetiku, 
mehaniku, optiku, muziku; nije voleo ni
  hrišćane, ni istočnjačke 
mudrace, ni gnostičare; na samrti je rekao da
  će se tad ono 
božansko u njemu sliti sa onim božanskim u
  vasioni i tada je 
zmija, po predanju, skliznula pod postelju i
  iščezla u otvoru na 
zidu a on je ispustio svoju dušu. 
    
  Postoji i jedno mesto kod Porfirija gde se kazuje kako je 
Amelije, poznati učenik Plotinov, pozvao ovoga
  da u dane praznika 
odu do hrama a Plotin je odgovorio: "Neka
  bogovi dođu kod mene a 
ne da ja idem do njih". Čini se da je
  time Plotin hteo da ukaže na 
elementarnost i naivnost svakog kulta i da je
  za razumevanje 
bogova neophodno teorijsko udubljivanje. 
    
  Porfirije je spise podelio u šet delova a svaki od ovih u devet 
delova i zato se zovu "Eneade",
  odnosno "devetice". Raspored je bio 
načinjen s porastom teškoće i težine traktata.
  Danas se ne može 
znati kakve je intervencije činio na tekstu
  Porfirije, ali to je i 
manje važno ako se zna da je Porfirija izabrao
  sam Plotin za 
redaktora svojih dela. Svakom od traktata
  Porfirije je dao posebni 
naslov. 
    
  Može se zapaziti da su filozofski problemi raspoređeni tako da 
se na početku govori o onom što je čoveku
  najbliže, to jest o njemu 
samom a potom se kreće od pitanja čule
  materije i kosmosa do 
pitanja duše, uma i jednog. Prve tri eneade se
  veličinom mere sa 
četvrtom i petom, a četvrta i peta zajedno sa
  šestom. 
     Što
  se hronologije tiče, Porfirije kazuje da je upoznao Plotina 
kad je ovom bilo 59 godina, znači 263. i da je
  tada Plotin imao 
napisan već 21 traktat; potom je (263-8) na
  molbu učenika napisao 
još 24 traktata, da bi u poslednje dve godine
  života napisao još 9. 
Budući da je Plotin traktate pisao u razna
  doba života, Porfirije 
ističe kako je u njima snaga različita i stoga
  je srednja grupa 
najbolja i najsavršenija. Treba reći da
  Porfirijev rad nije u nauci 
dobio veliko priznanje i da se ova poslednja
  Porfirijeva ocena ne 
 
  
može dokazati analizom tekstova. Zato
  hronološka saopštenja 
Porfirija nisu od nekog značaja. 
    Kao
  bitnu osobenost Plotinove filozofije treba istaći vanredan 
spekulativno-teorijski karakter čime se on
  izdvaja od ostalih 
neoplatoničara; time se objašnjava što se
  Plotin usmerava na tri 
problema, naime na jedno, um i dušu pri čemu
  se te tri osnovne 
supstancije (ili kako on to kazuje grčki,
  hipostaze) javljaju kao 
duboko promišljena dijalektička trijada. 
   
  Plotin nije pretendovao na originalnost; on je sebe video kao 
tumača Platona i sasvim je prirodno što kod
  njega nalazimo 
pozajmice iz niza Platonovih dijaloga;
  istovremeno, krug pitanja je 
kod njega manji no kod njegovog prethodnika;
  tako kod njega ne 
nalazimo ni nagoveštaj nekom učenju o društvu,
  a što je bila 
velika tema Platonove filozofije; kod Plotina
  interes za 
matematiku, nema ni dijaloga – drame ideja, pa
  stoga Plotin nije i 
sav Platon. Plotin preuzima od Platona učenje
  o jednom 
(Parmenid), o dobru (Država), o antagonizmu
  duše i tela (Fedar), o 
erosu (Gozba), o bogu kao umu i demiurgu
  (Timaj), kao i učenje o 
idejama koje se kod Platona nalazi rasuto po
  raznim dijalozima. 
Plotin je do krajnosti doveo Platonov prezir
  ka telesnom čulnom 
svetu, i time se približio hrišćanskoj
  religiji; ako su hrišćanstvo i 
neoplatonizam jedno spram drugog bili
  neprijateljski nastrojeni, 
ipak, slagali su se u tome da postoji viši
  svet koji nad nižim ima 
apsolutno prvenstvo; nije stoga nimalo
  slučajno da je put u hriš- 
ćanstvo bio za obrazovane pagane najlakši kroz
  neoplatonizam. 
    Na
  Plotina nije uticao samo Platon već i niz grčkih i rimskih 
filozofa; zato i ne treba da nas iznenadi što
  kod njega nalazimo 
odjeke iz raznih Aristotelovih spisa; isto
  tako, treba pomenuti da je 
Plotin polemisao i sa tezama Demokrita i
  Epikura, s gnosticima 
kao i sa stoicima, posebno oko njihovog
  panteističkog shvatanja 
prirode. 
   
  Osnovno je u neoplatonizmu učenje o onostranosti, 
nadumnosti, o nadbivstvenosti prapočela sveg
  postojećeg, kao i 
učenje o ekstazi kao sredstvu približavanja
  tom prapočelu; tako 
neoplatonizam seže iza granica filozofije (ako
  se pod filozofijom 
misli racionalno tumačenje sveta);
  neoplatonizam je 
nadracionalan; u njemu je vidan povratak
  mitologiji i reč je 
 
  
zapravo o procesu remitologizacije, suprotnom
  od onog kojim se 
kretala grčka filozofija. Plotinovo učenje bi
  se moglo odrediti i kao 
konsekventni monistički idealizam odnosno
  nadidealizam: dok je 
bog kod Platona dostupan razumu kao svetski
  um, kao noûs, Bog o 
kojem govori Plotin izmiče svakoj misli. Kao
  najviše načelo Plotin 
ističe Jedno koje je nadbivstveno i do njega
  se može dospeti samo u 
ekstazi i izraziti sredstvima apofatičke
  teologije. 
    Svet
  je, po mišljenju Plotina, strogo hijerarhizovan i obrazuju 
ga silazni stepenici bića polazeći od nadbića;
  Plotin ne negira 
postojanje čulnog, telesnog sveta; postojanje
  takvog sveta je 
očigledno i on je dat našim čulima i naše telo
  je deo tog sveta čiji 
smo mi sastavni deo. Drugo je pitanje, kako se
  ka tom svetu treba 
odnositi. Plotin se prema njemu odnosi
  negativno i ne smatra ga 
jedinim koji iscrpljuje sve mogućnosti
  bivstvovanja. Čak i ono što 
je najbolje u tom svetu – lepota, samo je
  bledi odsjaj istinske, 
nadtelesne, nadprirodne lepote. Može se voleti
  i takva, čulna 
lepota, ali se mora znati da u njoj nije i sva
  lepota, budući da ni 
sama priroda nije izvor lepote. 
    Po
  mišljenju Plotina izvor lepote je u svetskom umu; lepota je 
harmonija i forma, ali u prirodi forma ima
  delova u prostoru i u toj 
razdeljenosti lako se gubi jedinstvo forme.
  Lepota u prirodi, lepota 
telesnih stvari ima izvor u jedinstvu delova
  stvari, a to jedinstvo 
potiče iz uma. To znači da je um nešto drugo
  no priroda, i više 
počelo u odnosu na nju. U prirodi, isto tako,
  ima živih i neživih bi- 
ća; Plotin smatra da materijalno ne može da
  stvori živo i zato 
treba dozvoliti da postoji i nešto drugo no
  što je priroda – Svetska 
duša. Tako dospevamo do tri dela sveta a to
  su: priroda, svetski 
um i svetska duša. Postavlja se pitanje: da li je moguće
  izjednačiti 
svetski um i svetsku dušu; to je po Plotinu
  nemoguće jer duša 
oživljava i lepo i ružno, ona je neutralna
  spram lepote. Koliko je 
lepog manje nego život, toliko je um dalje od
  prirode a više je od 
nje prirode no svetska duša; moglo bi se tako
  reći da je svetski um 
"probirljiviji" no što je to svetska
  duša. Plotin s razlogom postavlja 
pitanje: može li svetski um biti izvor lepote
  u čijoj osnovi leži 
jedinstvo delova, i odgovara odrečno, jer um
  sâm ne sadrži u sebi i 
jedinstvo, budući da on može biti i haotični
  skup ideja koje u sebi 
ima; zato Plotin kao četvrto počelo izdvaja jedno.  
 
  
Plotin ne ostavlja ova počela
  nesistematizovana; on sav svet 
vidi hijerarhijski uređen, razlikuje kako
  vertikalni tako i 
horizontalni poredak i nastoji da dokaže kako
  je Jedno iznad 
svega, niže od njega je svetski um, potom
  svetska duša, priroda i 
na kraju materija, krajnji produkt i
  suprotnost Jednom. 
    Jedno. Sav Plotinov pogled na svet protkan je patosom 
jedinstva i taj patos dovodi do divinizovanja
  Jednog i ono je bog; 
njemu se pripisuje najviši značaj jer bez
  njega nema ni lepote, ni 
života. Na pitanje kako to jedno razumeti, kao
  jedinstvo u 
mnoštvu, ili je ono van njega, Plotin prihvata
  drugo rešenje i jedno 
postavlja izvan granica mnoštva dajući mu
  prvenstvo u odnosu na 
sve drugo. Jedno je mnoštvu nedostupno a
  mnoštvo ne može 
delovati na jedno; tako je Jedno nesaznatljivo
  jer je iza granica 
sveg postojećeg. Plotin nije identifikovao
  Jedno i ništa, ali u 
svakom slučaju ne bi tvrdio da Jedno postoji pošto bi u tom slučaju 
ono bilo ograničeno, određeno a svako
  određivanje je istovremeno i 
ograničavanje. 
   
  Učenje o Jednom je svakako najoriginalniji deo Plotinovog 
učenja i posle Platonovog Parmenida po prvi put, kod Plotina, 
nalazimo principijelno sprovedenu
  transcendentnost prvog načela. 
Plotin ne prestaje da govori o nesvodivosti Jednog na bilo koji 
oblik; ono nadvisuje svaku kategoriju i više
  je od samog biv- 
stvovanja, mada se ne kaže da li je više i od
  svakog saznanja. Može 
se govoriti samo o tome kako se ono ne
  pojavljuje. No i to negiranje 
ne može mu se pripisivati kao svojstvo ili
  osobina. Ono je iznad 
svega uopšte (i pozitivnog i negativnog) i Jedno je istovremeno 
identitet svih protivrečnosti, materijalnih,
  duševnih i duhovnih, 
sadašnjih, prošlih i budućih. Od vremena
  Plotina ta koncepcija se 
u neoplatonizmu učvršćuje za naredna četiri
  stoleća, a njen uticaj 
je veliki i tokom srednjeg i novog veka. 
    U
  Plotinovom Jednom ne treba videti kantovsku stvar po sebi; 
ono nije ni realnost ni bivstvovanje već je
  više od toga. Najvažnije 
je to što Jedno ne treba videti kao
  nesaznatljivost, već kao 
jedinstvo protivrečnosti i u tom smislu kao
  jedinstvo saznatljivog i 
nesaznatljivog. Jedno je iznad svakog saznanja
  i bivstvovanja i 
zato je izvor svakog saznanja i svakog
  bivstvovanja. Svako 
saznanje i svako bivstvujuće, pa u tom smislu
  i um, duša, kosmos, 
 
  
materija - sve to iz njega proizlazi i izliva
  se, emanira. To i 
omogućuje Plotinu da Jedno ne određuje samo negativno; on ga 
poredi sa suncem kao izvorom toplote i svetla;
  tako se pokazuje da 
je Jedno Dobro i Svetlost; ono je
  izvor, i ono je cilj sveg postojanja. 
To znači da ono ni u kom slučaju nije
  "stvar po sebi". 
    Na
  sledećem stupnju su brojevi; oni kod Plotina još nisu 
poseban dijalektički stupanj, kao što je to
  slučaj kod drugih 
neoplatoničara. To mu ne smeta da u posebnom
  traktatu o 
brojevima (VI 6) ovima da veoma visoko mesto i
  da ih razume kao 
izvor uma te da im tako dâ međumesto među
  Jednim i Umom. 
   
  Premda je samo sebi dovoljno i pasivno, Jedno stvara sve što 
postoji (osim sebe); to je u prvi mah
  paradoksalno. Plotin tu 
nastajanje razume na poseban način; ne radi se
  o preobražaju u 
heraklitovskom smislu gde bi se Jedno preobrazilo u drugo; tu je 
Plotin najbliži Platonu: ideje se odražavaju u
  stvarima ali se u njih 
ne pretvaraju. Plotin nastoji da razvije tu
  ideju i govoreći o 
nastanku sveta iz Jednog odbacuje shvatanje da bi svet mogao 
stvoriti bog iz ničeg; stvaranje sveta je
  apsolutno nemotivisan 
objektivni proces i za taj proces koristi se
  obično latinska reč 
emanacija (od lat. emanare – teći, liti). Stvarajući
  svet Jedno ništa 
ne gubi, ono ostaje neprolazno i taj proces
  zbiva se večno i vanvre- 
meno. Zato je dobra jedna druga Plotinova
  metafora: on kaže da 
Jedno, pošto je svetlo svetli oko sebe; svetlo ne može da ne svetli i 
Jedno ne može a da ne proizvodi osvetljenost. 
    Um. Prvo što proističe iz Jednog jeste Um (noûs). U učenju o 
umu i duši Plotin izlaže učenje Amonija i
  Numenija i izlaže ih čisto 
imaterijalistički; ukazuje da su subjekt i
  objekt u samom umu, tj. 
da predmeti uma nisu izvan uma (V 5) i govori
  o sintezi 
individualnog i opštog u umu (V 7, 9) i u duši
  (IV 9). Za razliku od 
nebivstvenog, ili nadbivstvenog Jednog - Um je bivstven; on 
postoji; tako se stvaranje uma od strane Jednog može razumeti 
kao stvaranje bića od nebića, ali to izričito
  kod Plotina nećemo 
naći. U svojoj koncepciji Uma Plotin polazi od
  stavova Platona i 
Aristotela; Um je kod Plotina i aristotelovski
  bog shvaćen kao 
mišljenje koje misli sebe samo ali i
  platonovski demiurg, samo s 
tom razlikom što nema pred sobom ideje kao
  nešto već zadano, već 
te ideje nosi u sebi. Ako je kod Platona
  demiurg hteo da stvori  
 
  
kosmos nalik sebi, kod Plotina je tako nešto
  nemoguće, jer kog 
njega Um ništa ne može poželeti i nema
  platonovske ličnosne crte. 
Um nije samo bivstven već je i mnoštven, budući
  da u sebi sadrži 
mnoštvo ideja; pravilnije je reći da je Um
  istovremeno i jedinstven 
i mnoštven: svojom jedinstvenošću on se obraća
  Jednom a kad se 
okrene od njega on je mnoštven. Ako u Jednom
  nema podele na 
saznavajuće i saznato, kad je reč o Umu, to nije
  slučaj: um saznaje 
samog sebe. 
    Um
  postoji van vremena i saznanje sebe kao sistema večnih 
ideja. Misleći ideje kao svoj sadržaj, Um ih
  istovremeno i stvara; 
misleći sebe (što je vanvremeni proces), on
  počinje od najviših 
ideja, od kategorija (biće, kretanje,
  mirovanje, istost i razlika); iz 
njih u procesu mišljenja Uma proizlaze sve
  ostale ideje. 
Paradoksalnost Uma kod Plotina ogledala bi se
  u tome da on ne 
sadrži samo opšte već i pojedinačne ideje, a
  tako nečeg kod Platona 
nije bilo; on smatra da konkretno nije manje
  vredno od 
apstraktnog. 
    Svetska duša. Svetlo koje emanira Jedno ne gubi se sve u
  Umu, 
već ide i dalje i njegov rezultat je Duša; ona
  se od Jednog i Uma 
razlikuje prvenstveno time što postoji u
  vremenu. Vreme se javlja 
zahvaljujući Duši; ona iz Uma nastaje
  neposredno a iz Jednog 
posebno; i ona, kao i Um, ima dve strane:
  jednom je okrenuta Umu 
a drugom se odvaja od njega i to je
  razlikovanje toliko veliko da se 
može govoriti o gornjoj i donjoj duši. Gornja
  Duša je okrenuta Umu 
i za razliku od Niže Duše, nema dodira s
  čulnim, fenomenalnim 
svetom; u celini Duša je veza čulnog i
  natčulnog sveta; ona je 
bestelesna i u suštini nedeljiva; ona
  kontemplira ideje kao nešto za 
nju spoljašnje. Odraz ideje u Duši je logos i
  svakoj ideji odgovara 
njen logos i to podseća na učenje stoika, ali
  za razliku od njih, kod 
kojih je sve telesno, ovi logosi o kojima
  govori Plotin su bestelesni. 
Duša je izvor kretanja i postojeći u vremenu
  ona nema u sebi (kao 
Um) samo kategoriju kretanja već i samo
  kretanje. 
    Priroda. Za Plotina je priroda
  svet pojava koje se realne u onoj 
meri u kojoj odražavaju ideje uma. Priroda ima
  takođe dve strane: 
svojom boljom stranom nije ništa drugo do niži
  deo svetske duše; 
ona kroz logose proizvodi stvari koje su
  zapravo odrazi ideje uma; 
u fenomenalnom svetu Duša se raspada pa imamo
  dušu neba, 
 
  
duše zvezda, kao i duše sunca, meseca,
  planeta. Duša zemlje rađa 
duše biljaka životinja, niže delove ljudske
  duše koji su tromi i ve- 
zuju se za zemlju. 
    U
  učenju o prirodi Plotin najviše pažnje posvećuje razradi 
problema materije (II 4) i ovu određuje kao
  nepostojeće; materija 
ima realno značenje samo utoliko što je
  princip raspada i rasejanja 
bivstvovanja, ili princip njegovog nastajanja.
  Treba istaći traktate 
gde se izlažu aristotelovska učenja o aktu i
  potenciji (II 5), o 
supstanciji i akcidenciji (II 6), o večnosti i
  vremenu (III 7); u 
traktatu (III 8) izlaže se učenje Plotina o
  prirodi i kosmosu na tlu 
viših principa, i pojedinačno o tvoračkom
  odražavanju prirode i 
kosmosa; to su i najbolja mesta posvećena umu,
  duši i kosmosu. 
    O
  materiji se kod Plotina može govoriti samo u uslovnom 
smislu; izraz materia je latinskog porekla, a
  ovde se misli 
prvenstveno na materijal, tvar (hýle); materiju/tvar
  Plotin 
određuje kao mè ón (ne-postojeće), pri tom,
  nije tu reč o nečem 
apsolutno nepostojećem: "Nepostojeće nije
  nepostojeće uopšte, već 
samo drugo od postojećeg" (I 8, 3), kaže
  Plotin; isto tako on kaže: 
"Postoji tamna materija/materijal i ne-biće
  (mè ón)". 
   
  Kod Plotina, kao i kod
  Platona i Aristotela, materija postoji 
večno, ali za razliku od njihovog dualizma,
  ovde imamo monizam; 
za Plotina materija je nesamostalna i ne može
  biti neko 
samostalno počelo; ona je protivrečna: ona je
  ono što stoji naspram 
jednog, ali ona je ono što proizvodi Jedno –
  rezultat gašenja svetla. 
Tamo gde se gasi svetlo Jednog tamo se rađa
  tama, materija; 
drugim rečima, materija je ugašeno, utuljeno
  svetlo. Ali uprkos 
tome, ona nije ništa već nešto, no nešto koje
  skoro da je i ništa - 
ništa koje u sebi sadrži nešto. 
    Dva ne-bića. Ako se pažljivo pogleda čitav Plotinov sistem 
videće se da se tu zapravo početak i kraj
  dodiruju: Jedno je i u 
materiji (pošto je ono svuda gde ima jedinstva
  (a materija je po 
prirodi jedinstvena i jednaka), a ne-biće je,
  takođe svuda kao 
razlika, kao drugo (a tako i Platon shvata
  nebiće u Sofistu). Duša je 
drugo no Priroda. Um je drugo no Duša, Jedno
  je drugo no Um. U 
Umu je svaka ideja drugo u odnosu na druge
  ideje. I samo Jedno je, 
na kraju krajeva, nebiće, jer ono ne postoji,
  ili je u krajnjem slučaju 
nešto drugo od sveg postojećeg.  
 
  
Uzdizanje k Jednom. Ekstaza. Po Plotinovom shvatanju ne 
samo da jedno emanira i da se spušta u niže slojeve,
  ka mnoštvu, 
već postoji i suprotan proces u kome mnoštvo
  teži Jednom 
nastojeći da prevlada svoju razbijenost i da
  se približi dobru, 
budući da Jedno jeste i dobro. Dobro, kaže
  Plotin, jeste ono čemu 
teži sve postojeće imajući ga kao svoje
  počelo; ta težnja je 
najvidnija kod čoveka; moguće je razlikovati
  čoveka koji ostaje kod 
običnih stvari, koji je u vlasti nižeg dela
  duše i onog koji teži 
višem, koji je uzvišeni čovek; međutim,
  postoji i treća mogućnost – 
život u ekstazi. Izraz ekstaza (ekstásis) označava
  "istupanje", tj. 
takvo stanje u kome kao da se duša nalazi van
  tela. U tom stanju 
duša ne samo da deluje, nego i prebiva van
  tela. To je stanje u 
kome se duša sliva s Jednim kao bogom, stanje
  prisustva u duši 
boga, stanje rastvaranja u bogu kao u Jednom.
  Na taj način Jedno 
je dostupno čoveku, ali ne čoveku kao biću
  koje realno oseća i 
misli, no kao biću koje doživljava. To je
  mistika. Mistika upravo to 
i znači – vanintelektualno, neposredno
  slivanje duše s bogom, 
najviše stanje koje čovek može dostići u svom
  prolaznom životu. 
   
  Plotin uči da mi, kao pojedinačne i utelovljene duše danas i 
ovde, predstavljamo srednji trenutak u
  celokupnoj našoj istoriji. 
Prvobitno smo potekli iz Prvog izvora sveg
  Bića, iz Savršenog 
dobra, iz Jednog. To stvaralačko Poreklo
  proističe iz samog sebe, 
jer njegovo je svojstvo da deluje i da se
  umnožava. Ali, njegova 
emanacija koja ide korak po korak, iz Jednog
  preko Razumnog 
principa do Svetske duše i konačno, do
  individualnosti, uključuje 
snižavanje postojanja, kao što svetlost koja
  zrači iz sunca postaje 
tamnija ukoliko se udaljava od svog plamenog
  izvora. Tako i 
Beskonačna energija Prvobitnog susreće na svom
  putu otpor 
mračne nepokretne materije, nepokretnog
  Nebića. Tako je ljudska 
jedinka biće odvojeno od svog pravog mesta u Jednom, koje je 
njegov pravi dom, pomešano sa stranim
  elementima. Zato ona 
neprestano čezne da se vrati kući, da krene
  nazad, onamo gde je 
energija jača, jedinstvo jasnije, elementi
  čistiji. 
    To
  metafizičko poklonikovo putovanje objašnjava i moralno i 
estetsko doživljavanje u Plotinovoj
  filozofiji: kad čeznemo za 
lepotom, čeznemo i za domom - za dobrotom, za
  Bogom i za 
istinom. I tu se javlja problem: ako Plotin
  želi da zameni staro 
 
  
tumačenje o harmoniji delova, onda ovo
  sjedinjavanje sa dobrotom 
i istinom jeste etički problem koliko i
  estetički pa je logično da se 
završava u sveobuhvatnom misticizmu. Međutim,
  dalje 
istraživanje učenja o Jednom otkriće njegov
  primarni estetički 
značaj: Plotinovo učenje kretaće se u
  nastojanju da izdiferencira 
razliku prirodne i božanske lepote. 
    Umetnost. Umetnost ne može biti podražavanje u običnom 
smilu, kaže Plotin, jer iz ruke i mozga
  umetnika izlazi nešto više 
nego što pokazuje obična priroda. U duši
  Fidije postoji tako bogata 
plodnost da se ona ne može nazvati lakim
  kopiranjem. To znači da 
umetnosti ne daju proste reprodukcije viđenih
  stvari, nego se 
vraćaju Idejama iz kojih potiče sama priroda i
  dobar deo rada 
umetnosti je samo njihov; umetnosti sadrže
  lepotu i dodaju prirodi 
ono što joj nedostaje. Tako je Fidija napravio
  Zevsa ne po nekom 
modelu nađenom među čulnim stvarima, nego
  shvatajući kakav bi 
oblik Zevs morao uzeti kad bi hteo da postane
  očigledan čulima (V, 
8, 1). Plotin kaže da je sam Fidija posedovao
  lepotu. 
   
  Genije umetnika se ne objašnjava vezom njegovih čula i 
spoljnog sveta, nego strujom stvaralačke
  energije koja je tekla u 
njega pravo iz dubokih ideja ili razloga koje
  spoljni svet samo 
kopira. "Umetnik drži formu (ili nacrt)
  ne pomoću svojih očiju i 
ruku, nego svojim učestvovanjem u
  umetnosti" (V, 8,1). Lepota 
kipa dolazi više od načina na koji je majstor
  radio na njemu nego 
od prostih spoljašnjih činjenica, odnosno
  delova i boje. Po opštem 
obliku kameni blok ima dosta sličnosti sa
  statuom, razlika je samo 
u tome što je umetnik statui dao život kojeg u
  sirovom materijalu 
nema. 
   
  Lepota nije u kamenu, nego u formi koju umetnik daje 
kamenu. To važi i za arhitekturu: lepota neke
  zgrade ne dolazi od 
njenog oblika i boje - ono što se sviđa jeste
  slaganje između zgrade 
i idealne forme koja deluje u duhu arhitekte i
  omogućuje mu da 
veže bezobličnu formu i njom ovlada (I, 6,3).
  Kad stvara, oblikuje, 
umetnik doziva u život mrtvu stvar. A ružnoća
  je suprotno tome: 
nju imamo onda kad oblikovna moć nije
  savladala materiju (I, 6,2). 
   
  Ružnoća je tamo gde stvaralac nije oživeo neku masu do 
potpune osećajnosti: gde je potencijalnost
  ostala nepokrenuta; gde 
se na slici nalazi neko mrtvo, neobrađeno
  mesto, ili na kipu neka 
 
  
neizrazita površina, ili u muzičkom komadu
  neki nepovezan, 
viseći, ili monoton niz nota, tamo se nalazi i
  neprijatelj lepote, ta- 
mo je prisutna ružnoća i metafizičko nebiće. 
    Lica
  čini lepim život duše koji sija kroz telesne delove. Lepota 
postoji u umetnosti ali ona ne prelazi potpuno
  u delo; izvorna 
lepota ne biva prenesena; proizlazi nešto
  izvedeno i niže (...) sve 
što izlazi napolje postaje zbog toga manje
  (...) svaki prvi uzrok 
mora biti u sebi moćniji nego što može biti
  njegov učinak: 
muzikalno ne proističe iz nemuzikalnih izvora
  nego iz muzike (V, 
8,1). 
   
  Svetska duša je viša od umetnosti, jer ona ne zavisi ni od kakve 
spoljašnje sile ili materijala niti iznosi
  ikakvu silu ili materijal na 
neko mesto van sebe. Ona je "princip koji
  stanuje sam u sebi". 
Proizvodnost prirode liči na umetnost voskara,
  kaže Plotin; ali 
voskari su ograničeni u tome što ne mogu sami
  proizvesti boje koje 
koriste. Priroda je stvar potpuno samosvojna
  (III, 8,2): sve što ona 
upotrebljava dolazi iz nje i ostaje sa njom.
  Ona je "statična i 
netaknuta", i zato je njeno stvaranje
  zamišljena kontemplacija i 
vizija. 
    Čin
  i vizija su jedno; čovek se mora sabrati, usavršavati 
samoobrađivanjem dok od sebe ne načini
  savršeno delo. Kad sve 
spoljašnje otpadne, on postaje čista vizija
  (I, 6,9). Postati vizija za 
Plotina znači učestvovati u onom stvaralaštvu
  koje vrši Duša 
Prirode i koje je izvor stvaralačke energije
  umetnosti. 
    Među
  Plotinovim učenicima izdvaja se Porfirije koji poreklom 
beše iz starofeničanskog grada Tira
  (232/233-posle 301); bio je 
tridesetak godina mlađi od Plotina s kojim se
  upoznao kad je došao 
u Rim, šest godina pre Plotinove smrti; iako
  je ostao poznat 
najviše kao redaktor Plotinovih Eneada, on je autor 77 
samostalnih traktata iz oblasti filozofije,
  religije, matematike, 
harmonije, astrologije, retorike, gramatike,
  istorije. 
    Svi
  Porfirijevi spisi mogu se podeliti na dela (a) filozofsko- 
teorijska, (b) filozofsko-praktična, (c)
  religiozno-mitološka, (d) 
istorijsko-filozofska, (e) prirodnjačka i (f)
  komentare. Među 
Porfirijevim delima poseban značaj za
  filozofiju imaju komentari 
Plotina, Platonovih dijaloga (Kratila, Sofista, Parmenida, Fileba, 
Fedona, Države, Gozbe, a posebno Timaja), Aristotela,  
 
  
gramatiučkih i filoloških traktata.
  Komentarišući dela Platona i 
Aristotela Porfirije konstatuje kako se oni
  daleko više u svemu 
slažu no razlikuju; većina njegovih spisa je
  propala; sačuvano je 
svega 18 radova među kojima su Opis Pitagorinog života, Opis 
života Plotina, Isagoge i dr. 
    Krug
  interesovanja Porfirija daleko je veći no što je to slučaj 
kod Plotina; on se bavi mnoštvom nauka, a samu
  filozofiju tumači 
daleko šire no njegov učitelj pa stoga kod
  njega nailazimo na 
daleko veći interes za praktičnu filozofiju
  kao i mističku praksu – 
astrologiju, mantiku i teurgiju, mada, i to se
  ne sme gubiti iz vida, 
mantiku i teorgiju Porfirije ostavlja masama,
  smatrajući ih pripre- 
mnim stepenom filozofske spekulacije. Bliskost
  Porfirija Plotinu 
ogleda se i u tome što učenje o večnosti sveta
  izvodi na tragu 
Platomovog Timaja i u tome je, nasuprot
  mnogim platoničarima I- 
II stoleća naše ere, blizak staroj Akademiji.
  Razlike između njih 
ipak postoje: jedna je u lepoti jezika i
  jednostavnosti stila, za- 
hvaljujući čemu Porfirije uspeva da jasno
  izloži i ono što je kod 
Plotina ostalo nejasno i nerazumljivo; kao
  drugo, Plotina odlikuje 
prirodno-naučni, gramatičko-logički i
  formalno-logički smer čime 
se on razlikuje od nadolazećeg maloazijsklog
  neoplatonizma a 
približava aleksandrijskim neoplatoničarima
  koji su se proslavili 
svojim naučnim i komentatorskim radom. 
   
  Porfirije je protivnik hrišćanske religije, mada je u staro vreme 
postojalo uverenje da je on bio i hrišćanin,
  na šta ukazuju 
Avgustina kao i neki drugi autori; ako je
  verovati predanju, 
Porfirije je napisao spis u 15 knjiga protiv
  hrišćana, no to do nas 
nije došlo jer je spaljeno 448. godine i
  poznato nam je na osnovu 
radova drugih autora; Porfirije kritikuje
  sadržaj Starog i Novog 
zaveta, odbacuje autentičnost Knjige Danila
  kao i Mojsijevo 
autorstvo prvih pet knjiga postanja; ukazuje
  na protivrečnosti u 
evanđeljima i negira božanstvenost Hrista. 
   
  Porfirije je hteo da zaustavi preobraćanje obrazovanih ljudi u 
hrišćanstvo tako što je ukazivao da su hrišćanski
  mitovi alogični i 
protivrečni a da je hrišćanska vera
  neznalaštvo. Porfirije visoko 
uzdiže um i smatra da život filozofa mora biti
  u saglasnosti s 
njegovim učenjem; ne može se učiti jedno a
  živeti suprotno tome i 
tu je Porfirije antipod Seneke; Um mudrog
  čoveka, to je istinski 
 
  
hram boga i samo je takav hram potreban
  mudracu; Istinski bog je 
prisutan u svim dobrim delima. Ako od boga
  nešto treba i moliti, 
to su samo duhovna dobra, koja jednom stečana
  nikad ne mogu 
biti izgubljena. 
   
  Veliku ulogu je u potonjoj istoriji filozofije odigrao Porfirijev 
Uvod u logičke Aristotelove spise koji je prvo preveden na latinski 
(Boetije) a potom na sirijski, arapski i
  jermenski; taj uvod se 
pokazao kao antičko zaveštanje za budućnost,
  ali zaveštano je 
zapravo pitanje, no ne i odgovor o tome kako
  postoji opšte. Postoji 
li ono tako da rodni (génos) i izgledni
  (eîdos) pojmovi imaju realno 
biće van uma, ili opšte prebiva samo u umu?
  Ako opšte prebiva 
van uma, kakva je priroda objektnih i rodnih
  pojmova – telesna ili 
duhovna? Konačno, kako postoji opšte van uma:
  nalaze li se u 
čulnim stvarima ili, nezavisno od njih ima
  svoje čisto biće? 
    Među
  Porfirijevim učenicima ističe se i njegov zemljak 
Jamblih iz Halkide u južnoj Siriji (280-330), osnivač sirijske škole 
neoplatoničara; uz pomoć Plotinove filozofije
  Jamblih nastoji da 
izgradi konteplativnu politeističku teologiju
  i da u celinu poveže 
sve drevne religiozne kultove, ali bez
  hrišćanstva. Njegovi 
sledbenici behu Teodor Asinski, Maksim Efeski,
  imperator Julijan, 
Hipatija i njegov drug Salustije. 
   
  Jamblih je u Rimu slušao Porfirija i njegovog učenika Anatolija 
da bi potom u Siriji, davajući sve veći značaj
  praktičnoj mantici i 
teurgiji i sam postao učitelj i religiozni
  reformator stekavši mnogo 
učenika koji su u njemu videli čudotvorca.
  Njegovi radovi imaju 
komentatorski karakter i ne tiču se samo
  platonističkih i 
aristotelovskih dela, već isto tako i
  orfičkih, haldejskih i pitagorej- 
skih. Sačuvani su odlomci njegovih radova o
  pitagoreizmu, logosu, 
nagovoru na filozofiju, o matematičkoj nauci,
  o Nikomahovoj 
matematici i matematičkoj teologiji, o
  egipatskim misterijama (rad 
koji mu se možda pogrešno pripisuje). 
    U
  filozofskom smislu Jamblihova teologija ne sadrži neke nove 
momente, dok njegova metafizika i etika imaju
  plotinovski 
karakter. Međutim, rodivši se u kraju gde su
  se mešale sve 
religije, Jamblih nastoji da i Plotinovu
  filozofiju spoji sa ostalim 
religijama; smatra da je za grešnog čoveka u
  izvršenju njegovih 
moralno-religioznih zadataka neophodna pomoć
  kultova i misterija 
 
  
i neoplatonska filozofija služi samo tome da
  alegorijskim putem 
protumači prirodu bogova čije je postojanje
  priznavao i Plotin 
smestivši ih negde na sredini između ljudske i
  božanske duše. Da 
bi se izgradio taj fantastičan panteon
  neophodno je da se poveća 
broj međučlanova kako bi se od tog sveta
  bogova izgradio sistem i 
za to Jamblih podsticaj nalazi u pitagorejskoj
  shemi brojeva. 
    Čini
  se da je Jamblih još više iskomplikovao več zamršen 
Plotinov sistem; on takođe remitologizuje
  filozofiju i još jednom se 
potvrđuje kako se sad odvija suprotni proces
  od onog koji je 
karakterisao razvoj filozofije od njenih
  početaka. Jamblih je 
pokušao ono što je inače i kod Plotina bilo
  nemoguće: da premosti 
jaz između Jednog i Uma, između Jednog i
  Mnoštva, između 
Nadbića i Bića. On misli da se to može učiniti
  tako što će udvojiti 
Jedno i govori o (a) Jednom koje je
  jedinstveno, neizrecivo, koje je 
iznad svakog bića i svakog racionalnog
  saznanja (to je Plotinovo 
Jedno) i o (b) Jednom kao počelu bića i
  saznanja. Isto tako, 
Jamblih je nastojao da razdvoji Um na misleći
  i misliv, te je tako 
činio beskonačni sled trijada. 
   
  Najvažnije u svemu tome svakako je nastojanje grčkog sveta da 
nasuprot hrišćanstvu, sopstvenim sredstvima
  reši religiozni 
zadatak; iako je paganska religija bila već
  uveliko mrtva, Jamblih 
je nastojao da stvori novi religiozni sistem
  (uveo je čak 360 
bogova); samo se time može razumeti nastojanje
  Julijana da toj 
Jamblihovoj fantastičnoj konstrukciji prida
  svetsko-istorijsko 
značenje. 
   
  Mnogi istoriografi smatraju da je Jamblih začetnik tipično neo- 
platonstičkog komentarisanja Platona i da po
  tome zauzima 
posebno mesto u istoriji filozofije; u
  narednim stolećima većina 
komentatora najtežih Platonovih dijaloga
  oslanjaće se u najvećoj 
meri na razvijeni neoplatonizam Jambliha koji
  se najjednostavnije 
može odrediti kao učenje o hijerarhiji
  bivstvovanja gde je svaki ni- 
ži stepen emanacija (izlučivanje) i odraz
  višeg stepena pri čemu 
svaka posebna oblast odražava sve druge
  oblasti i bivstvovanje u 
celini, što za posledicu ima da svaka
  filozofska nauka odražava sve 
ostale filozofske nauke. To znači: ako je reč
  o nekom etičkom 
dijalogu Platona, njega su neoplatoničari
  tumačili i s 
aritmologičkog, noološkog, kosmičkog, fizičkog
  aspekta, a ako je reč 
 
  
bila o nekom logičkom dijalogu, tada su
  njegovi čisto logički stavovi 
takođe bili tumačeni i iz svih drugih
  aspekata. Kako je u to vreme i 
poezija bila deo te sveopšte sinteze, u
  neoplatonističkim 
komentarima je i Homer tumačen iz
  metafizičkog, mističkog, 
kosmološkog, prirodnjačkog, logičkog, fizičkog
  i etičkog aspekta. 
    Kako
  je Platonova filozofija temelj i poslednja osnova 
neoplatonizma, mnoga neoplatonistička
  tumačenja pomažu 
razumevanje samog Platona iako je tu u znatnoj
  meri prisutna i 
modernizacija Platona i "učitavanje"
  u njega delom i onog do čega 
on sam nije došao. Premda se ovaj neoplatonistički
  metod bitno 
razlikuje od savremenih naučno-filoloških
  analiza Platonovih 
tekstova, on ima veoma dobro promišljenu
  unutrašnju logiku 
(posebno kod Prokla, Damaskina diadoha,
  Olimpiodora, Hermije) 
te je stoga i preživeo kraj antičke epohe i
  bitno uticao na 
Firentinsku akademiju, Pika dela Mirandolu i
  svu svetsku okultnu 
literaturu. 
   
  Neuspeh da se načini filozofska restauracija drevnih religija 
nagnala je neoplatoničare da se vrate naučnim
  istraživanjima čiji 
je centar iznova postala Atina gde je platonovska
  Akademija, od 
vremena Marka Aurelija (176), bila jedna od
  četiri škole u kojima 
su negovane logičko-retoričke i opšteobrazovne
  discipline. Do 
preokreta dolazi kada se na osnovu ukaza
  Teodosija II (425) u 
Akademiji ponovo otvara katedra za filozofiju,
  a na čije čelo dolazi 
Plutarh Atinski o kome malo znamo. Škola je u
  početku bila 
teurgijska i u prilog tome svedoči činjenica
  da je Plutarhova kći 
Asklepigenija posvetila Prokla u smisao
  haldejskih tajni i obreda. 
Činjenica je da su Plutarh Atinski i njegovi
  učenici Sirijan i Hiero- 
kle usmerili školu u Atini ka izučavanju
  Platona i Aristotela, da je 
sam Plutarh pisao komentare Platonovih
  dijaloga Parmenid, 
Fedon i Gorgija, kao i da njemu pripada učenje o fantaziji (na
  šta 
ukazuje diadoh Damaskin); međutim, atinska
  škola je neko vreme 
nazivana i "škola Siriana" jer
  upravo njemu pripada zasluga što je 
školu sa puta teurgije i proricanja preveo na
  put teologije i metafi- 
zike; Sirijanov naslednik i najznačajniji
  predstavnik te škole bio je 
  
Proklo (412-485) koji je sebi postavio zadatak da dijalektički 
sistematiše celokupni sadržaj grčkog
  filozofiranja. 
 
  
Proklo je rođen u Konstantinopolju, u
  advokatskoj porodici 
koja je poticala iz grada Ksanfa u Likiji, u
  Maloj Aziji; nakon 
rođenja roditelji su ga odneli u taj grad koji
  beše pod zaštitom 
Apolona pa su mu stoga zaštitnici bili Atina i
  Apolon. Učenje je 
Proklo započeo u Likiji i savladavši gramatiku
  prešao je u Alek- 
sandriju gde je učio kod gramatičara Oriona i
  sofiste Leonta; sa 
ovim poslednjim je posetio Konstantinopolj
  (gde je imao viziju u 
kojoj mu se pojavila Atina i posavetovala ga
  da uči filozofiju); 
Proklo se ipak vratio u Aleksandriju i započeo
  studij Aristotelove 
filozofije kod Olimpijadora, a matematike kod
  Herona; nakon što 
je spise Aristotela naučio napamet, a ne
  slažući se u tumačenju fi- 
lozofskih dela sa svojim učiteljima, Proklo je
  u 18. godini prešao u 
Atinu; tu je došao kod Sirijana koji ga je
  predstavio već ostarelom 
Plutarhu sa kojim je potom izučavao
  Aristotelov spis O duši i 
Platonov dijalog Fedon. Tokom učenja, sledećih dve godine, Proklo 
je učio da sastavlja komentare. Nakon smrti
  Plutarha Proklo je učio 
kod Sirijana a potom je otišao u Likiju, da bi
  se nakon smrti učitelja 
(427) vratio u Atinu i narednih pedeset godina
  bio sholarh Akade- 
mije. 
   
  Postavši nakon Sirijana prva ličnost atinske Akademije, tokom 
pedesetogodišnjeg svog delovanja na njenom
  čelu, Proklo je sledio 
stav Epikura "Proživi život svoj
  skriveno!"; njegov radni dan 
počinjao je molitvom Suncu, potom, u rano
  jutro tumačio je dela 
koja su bila na programu, zatim je, u pozno
  jutro samostalno radio; 
u podne je govorio molitvu Suncu, popodne
  vodio filozofske raz- 
govore s učenicima i prijateljima, u suton
  držao predavanja na 
kojima se, zbog slabog svetla nisu vodile
  beleške, i dan je Proklo 
završavao molitvom Suncu, na njegovom zalasku.
  Pored 
predavanja (reč je o propedeutičkom kursu
  posvećenom filozofiji 
Aristotela i osnovnom kursu gde se razmatralo
  učenje Platona) 
Proklo se bavio administrativnim i
  dobrotvornim poslovima, ali je i 
pisao po 700 redova dnevno. Njegova literarna
  delatnost bila je 
posvećena komentarisanju i tumačenju dela
  drevnih autora: 
napisao je komentare za dvanaest Platonovih
  dijaloga koji su od 
vremena Jambliha bili obavezni za obrazovanje
  svakog čoveka koji 
bi želeo da stekne platonističko obrazovanje
  (Alkibijad I, Gorgija, 
Fedon, Kratil, Teetet, Sofist,
  Državnik, Fedar Gozba, Fileb, Timaj, 
 
  
Parmenid), napisao je opširan komentar Države, a takođe i više 
Aristotelovih dela; Interes za drevna teološka
  učenja pokazao je u 
komentaru Haldejskih misterija koji je napisao na zahtev Sirijana, 
a za što mu je trebalo pet godina te je spis
  završio kad je već bio 
sholarh Akademije. Svi njegovi spisi nisu
  sačuvani; neki su do nas 
došli u fragmentima, za neke znamo samo po
  naslovima, dok je 
manji deo sačuvan u celosti (Elementi teologije, Platonova 
teologija, O proviđenju, sudbini i o
  tom što je u nama, O 
hipostazama zla, komentari Timeja (do 44d), Parmenida, Države, 
Alkibijada I, Kratila, I knjige Euklidovih Načela, sholije za 
Hesiodov ep Dela i dani, Počela fizike, Pregled astronomskih stavo- 
va, Ekloge iz haldejske filozofije, O
  prinošenju žrtava i magiji, 
Sedam himni bogovima), a tome bi se mogao dodati i niz spisa čije 
je autorstvo sporno mada se pripisuju Proklu. 
    Kad
  je reč o Proklovim filozofsko–teoretskim delima treba 
pomenuti spis Elementi teologije u kojem je u 211 teza izložen 
čitav sistem neoplatonizma, tj. problem
  Jednog, broja, uma, duše, i 
nosioca duše. U literarnom smislu ovaj traktat
  spada u jedan 
poseban filozofski žanr koji su stvorili
  neoplatoničari (tu spadaju 
Polazne tačke Porfirija kao i Proklov spis Počela fizike), zatim Pla- 
tonova teologija, ogromno delo u kome se govori o metodama kako 
se Platon može koristiti u filozofiji, i
  detaljno izlaže učenje o 
Jednom, brojevima i umu s opširnom primenom
  tih kategorija u 
antičkoj mitologiji kao i opširna
  klasifikacija svih božanstava 
paganske religije. Preostala tri
  filozofsko-teoretska rada Proklova 
(O deset sumnji koje se odnose na proviđenje, O proviđenju, 
sudbini i o tom što je u nama i O hipostazama zla) nisu nam 
sačuvana. 
   
  Posebnu grupu Proklovih radova čine komentari pojedinih 
Platonovih dijaloga (Timaj /do 44d/, Parmenid, Država, Alkibijad 
I, Kratil). Ti komentari se samo formalno mogu nazvati 
komentarima Platona. Svaki od tih komentara
  mogao bi biti 
zaseban traktak s posebnim nazivom; tu se
  izlažu i sva centralna 
pitanja neoplatonizma, sa velikom količinom
  istorijsko-filozofskog 
materijala; u svakom slučaju, najznačajniji su
  komentari Timaja i 
Parmenida.  
 
  
U treću grupu spadaji filozofsko-naučni
  radovi, kao što su 
Elementi fizike, zatim komentari Euklidovih Elemenata, kao i 
Pregled astronomskih stavova, dok bi u četvrtu grupu mogli biti 
ubrojani spisi mističkog karaktera a kojih je
  do nas došlo relativno 
malo (Ekloge iz haldejske filozofije – izvod iz većeg rada koji je 
imao 10 knjiga; O prinošenju žrtve i magiji, i tu bismo mogli 
ubrojati i 7 manjih himni koje imaju orfički
  sadržaj s astrološkim 
elementima. 
    Nisu
  nam sačuvani Proklovi komentari Fedona, Fedra, Teeteta, 
Fileba, Gozbe, kao i spisi: Razmišljanja protiv hrišćana, 
Saglasnost Orfeja, Pitagore i
  Platona, O teologiji Orfeja, O 
vladanju, Knjiga o Majci (o frigijskoj boginji), kao i komentari 
logičkih spisa Aristotela. 
    Ovde
  treba odmah istaći ogroman značaj Prokla za potonju 
filozofiju; arapska, jevrejska i hrišćanska
  filozofija u doba srednjeg 
veka i renesanse, nalaze se pod velikim
  uticajem ovog mislioca; 
narednih nekoliko stoleća interes za njega
  opada da bi mu tek 
početkom XIX stoleća G.V.F. Hegel posvetio
  posebnu pažnju, što je 
posebno vidljivo u njegovoj dijalektici bića i
  nebića; Hegel ne samo 
da preuzima osnovnu trijadu Prokla, već
  preuzima i trijadičan 
način građenja svakog člana trijade; uostalom,
  s mnogo razloga će 
kasnije L. Fojerbah Hegela nazvati “nemačkim
  Proklom”. Za 
filozofiju Prokla je karakteristično
  sjedinjavanje mitološke 
fantazije i pojmovnog formalizma pri čemu je s
  velikim dija- 
lektičkim darom kombinovao pojmove; on je u
  jednakoj meri teolog 
kao i Jamblih; ali za potrebe svog učenja
  stvara filozofsku shemu 
koju na najstroži način razvija do najmanjih
  detalja. Sadržaj svog 
učenja uzima iz varvarskih i helenističkih
  religija, a etičke stavove 
preuzima od Platona, Plotina i Jambliha.
  Poznaje sve misterije 
njegovog doba, ne izbegava ni dečje sujeverje
  i ne zadovoljava se 
dok svakoj ideji ne nađe njeno pravo mesto u svom
  sistemu. Na taj 
način on je sistematičar paganstva i sholast
  helenizma. 
   
  Vodeća misao njegovog sistema bila bi u tome da je neophodno 
razumeti razvoj jedinstva u mnoštvu i povratak
  mnoštva u 
jedinstvo. Raznovrsna delovanja posledica su
  svog uzroka, ali se od 
njega i razlikuju; delovanje je već sadržano u
  uzroku i istupa iz 
njega; to protivrečje izmiruje se tako što sve
  što se izdiferenciralo 
 
  
teži da se vrati svom uzroku; tako su
  prebivanje, proishođenje i 
stremljenje povratku (moné, proódos i epistrophè) neophodni 
momenti svakog bivanja. Ta misao bila je već i
  osnovna crta 
Plotinove filozofije koji je tome još
  pridodavao i princip da se pri 
povratku prolaze iste faze kao pri ishođenju.
  Proklo dijalektiki 
primenjuje tu triadičnu shemu na svaku
  pojedinu fazu svetskog 
razvoja i nastoji da se ta trijadičnost dalje
  ponavlja do najmanjih 
detalja pri čemu se svaki momenat njegove
  metafizičke teologije 
raščlanjava na dalja tri od kojih je svaki
  opet podređen toj 
dijalektičkoj sudbini. 
    Ovde
  treba reći da postoji formalna podudarnost između 
Proklovog metoda s jedne strane i
  dijalektičkog metoda nemačkih 
filozofa Fihtea, Šelinga i Hegela (čiji se
  značaj često prenaglašava 
usled nedovoljnog poznavanja filozofske
  tradicije koju su oni vešto 
koristili za svoje romantičarske, često
  fantazmagoričke kon- 
strukcije), ali treba reći da tu postoji i
  razlika: dok je kod 
nemačkih filozofa reč uvek o odnosima pojmova,
  kod Prokla se radi 
o odnosima mitoloških sila; za Prokla i za
  Hegela ostaje zajedničko 
nastojanje da se dijalektički sistematizuje
  haotična datost 
sadržaja ideja. 
   
  Razvoj sveta iz božanskog Proklo tumači pomoću sistema 
triadičnih nizova u kome se odvija prelaz od
  opšteg ka posebnom, 
od jednostavnog ka složenom, od savršenog ka
  nesavršenom. Na 
početak svega on stavlja prajedinstvo,
  pradobro koje, nadvisujući 
sve određeno, potpuno je neodredivo i samo u
  strogom smislu reči 
može biti označeno kao jedno, kao dobro, kao
  uzrok (aítion). Iz 
njega izvodi (pre noûsa) ograničeno, ali za naše saznanje neodredlji- 
vo mnoštvo henada ili jedinica (henádes) koje,
  budući da su isto 
tako nesaznatljive i da su iznad bivstvovanja
  i životom i umom, jesu 
bogovi koji deluju na svet. 
    Te
  henade imaju za Prokla teološko značenje jer mu daju 
mogućnost da raspolaže mnoštvom nadsvetskih,
  nedostižnih 
božanstava; u metafizičkom smislu oni
  zamenjuju drugo 
bivstvujuće (hen) koje nalazimo kod Jambliha.
  Pri tom, ima se u 
vidu možda još nešto: Proklo je, kao i
  Porfirije, strastan realista (u 
smislu srednjovekovne terminologije): za njega
  se uzrok 
identifikuje s opštim; najviši uzrok, Jedno
  (hén), kao najviša 
 
  
apstrakcija, lišeno je svih svojstava. Kao
  posledicu toga mogli 
bismo u henadama videti najprostije apstraktne
  pojmove iznad 
kojih bi bilo samo neko nešto; na taj način one bi mogle biti srodne 
spinozističkim atributima božanske
  supstancije. 
    Duh
  se, saglasno Proklovoj shemi deli na ono što se postiže 
umom (noéton) i ono do čega se dospeva razumom
  (noeròn). Ovde, 
u osnovi, nalazi se plotinovsko razlikovanje
  sadržaja i delovanja 
misli, ali to se u tom trenutku odbacuje radi
  logičke strukture 
sistema; ali kasnije, ono što se doseže umom
  deli se na tri triade, 
gde se pojmovi granica (péras), neodređeno
  (ápeiron) i sinteza (mi- 
któn) dovode u vezu s pojmovima otac (páter), potentia (dýnamis) i 
mišljenje (nóesis), dalje, pojmovi bivstvo
  (ousía), prisutnost 
(híparxis), pojmovi život (zóon) i vreme sveta
  (aíon) kombinuju se 
u tako raznovrsnim odnosima i prelaze jedan u
  drugi da se na 
kraju dobija skup bogova. To isto ponavlja se
  i u drugoj sferi, s 
istim kategorijama; u trećoj se javlja sedam
  hebdomada (sedmica) 
inteligibilnig bogova (među kojima se nalaze
  čak i olimpijski 
bogovi). 
    Sve
  što je sazdano i koje se po toj shemi produžava i u 
psihičkom svetu u smislu podele na bogove,
  demone i heroje, nije 
uslovljeno realnim motivima mišljenja već
  daleko više 
dijalektičkom arhitektonikom kao i potrebom da
  se svakom 
politeističkom liku nađe kakvo-takvo mesto u
  toj mitologemskoj 
hijerarhiji u koju se kod Prokla pretvara
  čitav grčki svet. 
   
  Fizičko i etičko učenje Prokla sadrži malo šta originalno. On je 
bio daleko od oblasti fizike, ali ipak uvodi i
  nešto novo: naime, on 
materiju ne izvodi iz psihičkog sveta već
  direktno iz neodredljivog 
(ápeiron), iz prve intelektualne trijade i
  formira je posredstvom 
niže svetske duše (phýsis) u neko maglovito
  viđenje. U oblasti 
etike postoji težnja da se umanji metafizička
  veličina čovekove du- 
še i da se tako pokaže koliki joj je neophodna
  pozitivna religiozna 
disciplina kao i božanska i demonska milost;
  to se potvrđuje time 
što Proklo smatra da je sloboda karakterna
  crta duše i grešnosti 
koja je s njom povezana. Stepeni iskupljenja i
  tu se javljaju: 
"političko" dobročinstvo, naučno
  saznanje, božansko prosvećivanje, 
vera i ushićenje (manía), za šta se uvodi
  posebna duševna moć. 
 
  
Ostaje nesporno da je Proklo najveća ličnost
  neoplatonizma i 
ako se za Plotina može reći da je stvorio novi
  filozofski sistem, 
originalnošću svojih ideja i neverovatnim
  analitičkim umom 
Proklo prevazilazi i samog Plotina; bez obzira
  na relativno mali 
broj naslova, svojim obimom od više hiljada
  strana Proklov opus 
prevazila i Platona i Aristotela a i skoro sve
  što je do nas došlo od 
antičke literature. Ako zapadna filozofija
  Proklu nije posvetila 
ozbiljne studije, njeni vodeći filozofi su
  vekovima preživali njegove 
ideje; nije slučajno što svi oni koji se kao
  po nekoj slepoj navici dive 
Spinozi, Hegelu ili Brentanu, kad malo bolje
  prouče njihova dela i 
još ih jednom pročitaju u kontekstu Prokla,
  bivaju iznenađeni ali i 
zadivljeni time koliko su to dobri komentatori
  i sledbenici posled- 
njeg velikog antičkog neoplatoničara. 
    Može
  se zaključiti da je neoplatonistička škola nastala kao 
poslednji pokušaj umirućeg paganstva da
  produži svoje postojanje 
i da se suprotstavi novoj religiji koja je
  nastajala – hrišćanstvu. 
Imperator Julijan beše poslednji koji je hteo
  da obnovi drevno 
paganstvo sa svom njegovom mitologijom; ali to
  nije više bilo 
moguće jer nije imalo odjeka, posebno ne u
  vreme Prokla kad se 
ruši Rimska imperija a Atinska akademija
  nastavlja da živi svoj 
živet ne želeći da zna šta se van nje dešava.
  Priznavajući samo 
svet i vrednosti stare antičke kulture
  poslednji antički 
neoplatoničari u vreme procvata hrišćanstva
  žive u svetu koji je 
nepovratno prošao. 
    Kao
  što su filozofi s astrolozima bili prognani iz Rima u I 
stoleću n.e, isto se dogodilo i početkom VI
  stoleća: Justinijan je 
529. godine zabranio paganima da na atinskim
  katedrama predaju 
pravo i filozofiju. To je za sobom povlačilo
  oduzimanje imovine i 
nemogućnost opstanka u Vizantiji. Emigranti su
  putovali na 
Zapad (u ostrogotski Rim i vestgotsku Kordobu)
  i na Istok, u 
Persiju, gde su nalazili utočište svi koji
  behu prognani iz 
Konstantinopolja.  
  
Na čelu filozofa koji su se
  uputili Persijskom 
šahu bio je Damaskin, poznat kao autor spisa O prvim počelima – 
Damaskin Dijadoh. On se rodio u Damasku 458/462. godine. 
Retoriku je učio u Aleksandriji kod Teona
  Aleksandrijskog a 
filozofiju kod Amonija. Devet godina je i sam
  predavao retoriku u 
Aleksandriji a u Atinu je došao nakon smrti
  Prokla (485). 
 
  
Damaskinova samostalnost u filozofiranju, koja
  se ogleda u 
drugačijem tumačenju Platona, svedoči o tome
  da nije bio učenik 
Prokla; daleko se više oslanja na Sirijana no
  svoje neposredne 
prethodnike. Neki, poput Simplicija, tvrde
  kako je Damaskin bio 
učenik Prokla (čiju je filozofiju, nesporno
  odlično poznavao); 
sholarh Akademije Damaskin postaje nakon smrti
  Asidora 
Aleksandrijskog (koji je bio nasledio Marina,
  biografa Proklovog), 
ali godina kad se to dogodilo, ne može se
  tačno utvrditi. 
   
  Istaknuto je da se nakon Plutarha Atinskog neoplatonizam 
negovan u Atini bitno razlikuje od akademskog
  skepticizma i 
eklektike ranijih stoleća i zato se smatra da
  se atinska filozofska 
škola oblikovala u svom definitivnom vidu sa
  Proklom; nije 
slučajno što upravo uz ime Sirijana Damaskin
  dodaje epitet "veli- 
ki" (kao što su to činili i Proklo i
  Marin), ali to ne čini u slučaju 
Porfirija ili Plotina. Očigledno, prednost je
  data Jamblihu, a ne 
plotinovsko-porfirijevskoj tradiciji. Uzrok
  tome je u Sirijanovom 
tumačenju nadbivstvenog jedinstva, ali i sve
  većem naglašavanju 
značaja misterija; upravo je Damaskin
  asimilovao orfičke i hal- 
dejske misterije i uveo ih u teorijske osnove
  novog atinskog 
platonizma. Po rečima Marina Sirijanovo
  tumačenje Haldejskih 
misterija bilo je odlučni podsticaj za Proklove egzegeze,
  koji koliko 
god bio samostalan mislilac opštu koncepciju
  duguje upravo 
Sirijanu (i Jamblihu). Sam način tumačenja
  Platonog dela nije 
pretrpeo bitne izmene krajem petog i početkom
  šestog stoleća; ako 
neke promene i ima, to se tiče odnosa prema
  Aristotelu čije se delo 
više nije izučavalo samo kao uvod u Platonovu
  filozofiju. 
    Krug
  učenika Damaskinovih bio je veoma mali; treba imati u 
vidu da je platonizam bio i način života koji
  je podrazumevao 
mističnost i tajnovitost, izabranost članova,
  darovitost, znanje 
velikog broja tekstova; da bi se postalo
  platoničarem bio je 
potreban veliki napor i dugo sazrevanje u
  središtu akademske mis- 
li. Damaskin se nije razlikovao od Sirijana i
  Prokla; i on se bavio 
tumačenjem Platona. Napisao je niz tumačenja
  Platonovih 
dijaloga Parmenid, Fileb, Fedon, Timaj, Alkibijad I, zatim spise 
koji nisu došli do nas O broju, mestu i vremenu, Haldejski 
razgovori, Biografija Isidora.  
 
  
Godine 529. pokazalo se da filozofija više nikom
  nije potrebna; 
ne zna se gde su se atinski filozofi nalazili
  sledeće dve godine; 
možda su bili u Atini konkurentskom gradu -
  Aleksandriji, odakle 
će 531. persijskom šahu Hosrovu krenuti
  najviđeniji platoničari a 
među njima Simplikije i Olimpiodor. U to vreme
  obnavlja se 
zoroastrizam u Persiji u njegovom iskonskom
  obliku i u to vreme 
kad se veštački stvara pismenost po uzoru na
  jezik Avesta, ovi su 
spisi po prvi put zabeleženi i kanonizovani,
  budući da su do tada 
Aveste postojale samo u usmenom obliku. Neki smatraju da je to 
vreme prvih pokušaja da se neki od tekstova
  antičkih filozofa 
prevedu na persijski jezik. Koliko su filozofi
  bili zadovoljni 
prijemom u Persiji ne zna se pouzdano; poznato
  je da 532. godine 
persijski šah Hosrov sklapa tzv. "večni
  mir" s Justinijanom i da je 
u tom ugovoru jednom od tačaka bilo dogovoreno
  da se filozofi 
mogu slobodno vratiti u otadžbinu, da im je
  bila obezbeđena lična 
bezbednost, mogućnost izbora mesta prebivanja,
  korišćenje 
imovinom i ispovedanje vere koju oni izaberu;
  sve to je znak da se 
o filozofima u to vreme vodilo računa. Kada je
  540. Hosrov napao 
Siriju i do temelja razorio njen tada
  najbogatiji grad Antiohiju, 
poštedeo je hram svetog Julijana koji se
  nalazio u predgrađu, a 
nakon povratka s obale Sredozemlja, kad je
  dospeo u Dafne, gde je 
nekada bila škola Jambliha iz Halkide, prineo
  je žrtve nimfama a 
mesto poštedeo. 
    Po
  povratku filozofa u Vizantiju čekalo ih je razočaranje; 
doduše u Aleksandriji gledalo se kroz prste na
  postojanje 
paganskih tumačenja Platona i Aristotela, ali
  stvari su krenule 
drugim putem: hrišćanstvo je bilo već uveliko
  institucionalizovano 
i nezadrživo, te o obnovi filozofskih škola
  nije moglo biti ni reči. 
Godine 533. Damaskin se vratio sa svojim
  učenicima u domovinu, 
ali o njihovoj daljoj sudbini nema mnogo
  pouzdanih podataka. 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
  
 
 
 | 
 
Comments
Post a Comment