razumom a shvatljiv jedino neposrednim
sagledanjem koje se
postiže ekstazom. Tome Avicebron dodaje učenje
o božanskoj volji
kojom se stvaraju ili iz koje emaniraju sva
živa bića. Božanska
volja, poput samog boga, transcendira slaganje
materije i forme i
može se dosegnuti jedino u mističkom iskustvu,
ali tačan odnos
božanske volje i samog boga nije lako
odrediti. Razlika povučena
između božije volje i božije esencije čini
božiju volju jednom
posebnom hipostazom, iako je božija volja
opisana kao sam bog,
kao bog u pojavi. Iz boga, preko božanske
volje, proizlazi Kosmički
duh ili Duša sveta, koja je niža od boga i
sastavljena od materije i
forme. Iz Duše sveta proizlaze jedno za drugim
čisti duhovi i
telesne stvari.
Avicebron je na hrišćansku sholastičku filozofiju uticao i
učenjem o univerzalnom hilomorfičkom sastavu
svih bića nižih od
boga, a koje potiče, posredno, od Plotina. Kao
što iz Duše sveta
proizlaze pojedinačne forme, tako iz nje
proizlazi i duhovna
materija koja je prisutna u Umu i racionalnoj
duši kao i u telesnoj
materiji. Materija koja ne uključuje po sebi
telesnost, jeste načelo
ograničenja i konačnosti u svim stvorenim
stvarima; hilomorfički
sastav je ono čime se sva stvorenja razdvajaju
od boga, jer u bogu
nema nikakve složenosti. Ovo učenje o
hilomorfičkom sastavu svih
nižih bića kasnije će zastupati savremenik
Tome Akvinskog,
Bonaventura.
Od
svih jevrejskih filozofa najzanimljiviji je Mojsije
Majmonid (1135-1204) koji je rođen u Kordobi; bio je prinuđen da
prvo beži u Maroko, potom u Palestinu da bi
ostatak života proveo
u Kairu gde se bavio trgovinom dragim kamenjem;
tek tu stekao je
slavu filozofa, teologa i lekara te je postao
i dvorski lekar sultana
Saladina. U svom delu Vođa lutajućih nastojao je da pokaže kako
teologija ima racionalnu osnovu u filozofiji i
da samo kad se
površno posmatraju razum i vera izgledaju kao
da se uzajamno
isključuju; moguće je potpuno racionalno
dokazati postojanje boga,
jedinstvo njegovog bića i njegovu
bestelesnost; sve ostalo,
unutarsvetsko, nema u sebi temelj svog bića,
pa njega zapravo i
nema. Majmonid ne podržava Avicenin stav o večnosti
sveta
smatrajući da po tom pitanju Aristotelova
pozicija nije
jednoznačna. U kontekstu koncepcije o
stvaranju u svetu ima
nečeg višeg i većeg, no što je nužno biće; u
protivnom negirala bi se
sloboda boga. Stvarni i finalni uzrok
univerzuma je bog. Delujući,
ljudi se približavaju najvišem razumu;
besmrtnost nije usud
pojedinačne individue, ali smrću razlike među
ljudima nestaju a
ostaje samo čisti intelekt. Čovek je besmrtan
ali ne po sebi, već kao
deo aktivnog intelekta. Pod filozofijom
Majmonid je imao u vidu
filozofiju Aristotela, koga je zajedno s
prorocima smatrao najvećim
predstavnikom ljudske duhovne moći. Ljudi se
moraju čvrsto
držati onog što je dato čulnim opažanjem i
onog što se može
dokazati razumom, pa ako u Starom zavetu ima činjenica koje
protivreče zdravom razumu, njih treba tumačiti
alegorijski.
Majmonida su optuživali za jeres i izdaju Svetih spisa, ali, on je
samo tvrdio da osim teologije postoje i drugi
izvori za pouzdanu
istinu. Time je povlastio filozofiju i
podstakao Jevreje u Španiji da
se više bave filozofijom, bez obzira što je
njegov glavni uticaj bio u
oblasti teologije. Majmonid je insistirao na
izmirenju grčke filozofije
i jevrejske pravovernosti i uticaj
Aristotelove filozofije je veći u
njegovom delu nego kod Avicebrona.Njegovi
stavovi često su se
javljali u sholastičkim traktatima, posebno
kad je određivanje
granice izmeću teologije i filozofije vodilo
njihovom apsolutnom po-
dudaranju.
|
|
Comments
Post a Comment