Jedna od najuticajnijih orijentacija u
anglosaksonskom svetu je
analitička filozofija; njeni začetnici su
engleski filozofi Džordž
Edvard Mur (1873-1958) i Bertrand Rasel
(1872-1970) kao i
nemački matematičar i logičar Gotlib Frege
(1848-1925).
Predstavnici ove filozofske orijentacije u
središte svojih istraživa-
nja stavljaju analizu temelja znanja s obzirom
na njegovu čulnu,
empirijsku, racionalnu i teorijsku dimenziju.
U svoje prethodnike
oni ubrajaju Loka, Hobsa, Berklija, Hjuma,
Mila, Maha, ali isto
tako i Aristotela, srednjovekovnu sholastiku,
Dekarta, Lajbnica,
Kanta. Već ranije dobijena znanje o ljudskom
iskustvu dovode u
tesnu vezu sa analizom jezika u kojem traže
smisao iskustva.
Termin logička analiza uveli su u upotrebu Mur i Rasel; u prvo
vreme tim pojmom je označavan metod, a kasnije
i čitava
orijentacija koja se oslanjala na taj metod;
pomenute filozofe, kao i
one koji su im se potom pridružili (R. Karnap,
G. Rajl, L.
Vitgenštajn), povezuje ne samo tematika i
filozofska koncepcija,
koliko stil filozofiranja, a to je temeljno analiziranje
jezika s ciljem
da se reše svi filozofski problemi. Glavni
cilj analize je otkrivanje
strukture misli, razjašnjenje svega nejasnog,
postizanje
transparentnog odnosa jezika i realnosti,
jasno razgraničenje
smislenih i besmislenih iskaza.
Unutar
analitičke filozofije razlikuju se dva smera: filozofija
logičkih iskaza i filozofija lingvističke
analize (ili, lingvistička
filozofija). Predstavnici prvog smera bave se
filozofijom i logikom
nauke, dok predstavnici drugog smera takav
pristup smatraju
uskim i ograničenim; po njihovom mišljenju
filozofija svoj osnov
ima u realnom ljudskom razumevanju, u životnim
situacijama, u
mehanizmima prirodnog jezika.
U
temeljima filozofije logičke analize nalaze se radovi Fregea i
Rasela kao i koncepcija Vitgenštajnovog Logičko-filozofskog
interesovala analiza filozofskih pojmova i
problema sredstvima
običnog jezika.
Jedan od osnivača anglosaksonskog neorealizma i lingvističke
linije u analitičkoj filozofiji, Džordž Edvard Mur (1873-1958) bio
je po svom osnovnom obrazovanju klasični
filolog i u početku
učenik neohegelovaca Bredlija i MekTagarta;
razvijajući njihovu
kritiku psihologizma on se, studirajući
engleske empiričare od
Loka do Mila, postepeno počeo od njih
distancirati da bi svoje novo
stanovište, formulisano kao konceptualni realizam izložio u studiji
Priroda suđenja (1899); u tom spisu jasno je izložena pozicija
neorealizma i antipsihologizma (u tumačenju
logike i teorije
saznanja) i on je presudno uticao na
formiranje logičkog
atomizma
Rasela i Vitgenštajna. Procedure analize
iskaza običnog jezika
(njihove gramatičke i logičke forme, njihovi
odnosi prema činjeni-
cama, kao i kriterijumi njihovog
osmišljavanja) biće u centru
interesovanja svih orijentacija koje će
nastati unutar analitičke
filozofije.
Člankom Opovrgavanje
idealizma kao i knjigom Principi etike
Mur je jasno ukazao na dve oblasti koje su se
našle u središtu
njegovog interesa a to su epistemologija i
filozofija morala.
Suprotstavljajući se idealizmu Mur veliča
zdrav razum i njegovu
uverenost u postojanje predmetnog sveta koji
je nezavisan od
subjekta. Rešavajući problem teorije saznanja
on nastupa kao
realist, dok je po metodi analitičar. Tako su u
njegovom delu tri
momenta došla do najvišeg izražaja: kritika
idealizma, odbrana
zdravog razuma i primena analitičkog metoda.
Uticaj Mura na anglosaksonsku filozofiju prve polovine XX
stoleća bio je veliki i to više samim stilom
filozofiranja no delima.
On je obnovio staru englesku tradiciju
oslanjanja na zdrav razum,
dajući filozofiranju sasvim novu formu a uz
stalno insistiranje na
obraćanje pažnje na sam jezik što je i
podstaklo razvoj analitičke
filozofije.
Za
Murom, utičući na formiranje filozofske logičke analize,
krenulo je kumče Džona Stjuarta Mila
(1806-1873) - Bertrand
Rasel (1872-1970); Milovo delo Sistem logike kao i
spisi Hjuma
(kojeg je Mil samo razvijao) bitno su odredili
kasnije filozofske
stavove Bertranda Rasela. Stvaralaštvo Rasela
ima više perioda: u
početku se bavi temeljima matematike i
filozofije a potom logičkim
osnovama matematike i to je period kad je
napisao svoja
najznačajnija dela: Principi matematike (1903), članak O
označavanju (1905) kao i fundamentalno delo, u saradnji sa
V.
Vajthedom, Principi matematike I-III (1910-1913). Ovo poslednje
delo donelo je Raselu svetsku slavu i u
narednom periodu bavio se
pisanjem popularnih dela iz raznih oblasti
filozofije a koja su bila
namenjena širokoj publici. Tematski njegova
dela obuhvataju
teoriju saznanja, istoriju filozofije,
prebleme religije i morala,
pedagogiju i politiku. Rasel je neko vreme
studirao matematiku na
Kembridžu, a potom je bio pod uticajem
neohegelovstva; prve
radove piše pod uticajem Kanta i Hegela;
uvidevši neplodnost pri-
mene filozofskih spekulacija na savremenu
nauku počinje da
kritikuje apsolutni idealizam sa stanovišta
realizma i empirizma i
tako se približava Muru i gradi teoriju
realnosti po kojoj postoji
principijelna razlika između materije i
svesti, pojedinačnog i
opšteg (univerzalnog) i na tome će ostati i
narednih decenija.
Moglo bi se reći da Rasel razvija ideje
empirizma (Mah) u njihovoj
pozitivističkoj (hjumovsko-milovskoj)
varijanti, pa nije slučajno što
su ga mnogi nazivali i Hjumom XX stoleća.
Svoju filozofsku
poziciju on je određivao kao naučni zdravi
razum. Polazio je od
toga da je svet u njegovom uobičajenom
značenju – svet ljudi i
stvari, a da iza tog našeg "malog
sveta" postoji "veliki svet" –
vasiona. Mi znamo samo beskonačno mali deo
vasione jer, bilo je
bezbroj vekova u kojima nije bilo nikakvog
znanja i verovatno će
nastupiti vreme mnogih vekova kad opet neće
biti nikakvih
znanja.
Što
se kasnijih Raselovih spisa tiče, njegova pozicija je
eklektička budući da je često nekritički
potpadao pod različite
uticaje pa je razvijao i međusobno različite
koncepcije.
Najtemeljniji su njegovi radovi iz oblasti
matematike i simboličke
logike u kojima je dao svoj originalni
doprinos i usmerio razvoj
analitičke filozofije.
U
razračunavanju Rasela sa Hegelovom filozofijom presudnu
ulogu odigrala je Lajbnicova filozofija u
kojoj je on našao ideju
analitičke metode koja se sastojala u
razlaganju složenih oblika
znanja na jednostavne čime su se dobijale
"istinske sheme znanja"
koje čine "pravu osnovu sveta".
Osnovne ideje analitičkog metoda
izložene su već 1900. u Raselovom spisu Kritički pregled Laj-
bnicove filozofije da bi već 1903. u delu Principi matematike
pokazao kako je sva matematika nastala iz
simboličke logike i da
je stoga neophodno spoznati njene principe. U
spisu koji je napisao
sa Vajthedom Rasel je, razvijajući Fregeov
program logicizma,
koristeći strogo logičko-matematičke metode, rešio
niz paradoksa
pred kojima se u to vreme našla matematika,
kao grana logike,
tvrdeći pri tom da je čista matematika klasa
propozicija tipa p ⊃ q,
da nema pojmova tipičnih za matematiku koji se
ne mogu svesti
na logičke i da nema matematičkih računa koji
se ne mogu
prevesti na čisto formalne. Uvidevši kako su
nove ideje u oblasti
logičke analize značenja efikasne za rešavanje
problema koji su se
nalazili i pred tradicionalnom filozofijom,
Rasel je došao do za-
ključka da je logika u svom formalizovanom obliku
duboko
povezana sa filozofijom, pa je jedna od bitnih
crta analitičke
filozofije bilo zbližavanje logike i teorije
saznanja. Smatrao je da je
logika fundamentalna za filozofiju i da
filozofske škole treba deliti
i razlikovati ne s obzirom na njihovu metafiziku
već s obzirom na
vrstu logike na kojoj počivaju.
Rasel se u primeni metode analize nije ograničio na
matematiku već je ističući značaj simboličke
logike metod logičke
analize primenio na teoriju saznanja i
proširio na reševanje svih
filozofskih problema; tako je nastala
analitička filozofija za koju se
može reći da je vladajuća orijentaciji u
anglosaksonskom svetu
prve polovine XX stoleća. U to vreme među
filozofima u Engleskoj
ističe se još jedan mislilac, austrijanac
poreklom, Ludvig
Vitgenštajn (1989-1951). Iako je njegovo originalno delo
sinteza
engleske analitičke filozofije i kontinentalne
filozofije, pre svega
Kanta i Šopenhauera, ali isto tako i antičke
filozofije (Platon i
sofisti), filozofije života (Niče) i
pragmatizma (Džems), mora se reći
da je Vitgenštajn, pod presudnim uticajem
Rasela i Mura, stvorio
filozofiju koja je organski spoj interesa za
jezik i traženja smisla,
suštine filozofiranja.
Vitgenštajn je središnja ličnost analitičke filozofije. Iako mu je
otac bio magnat i osnivač metalne industrije u
Austriji,
Vitgenštajn se odrekao nasledstva, neko vreme
bio učitelj u
školama u gornjoj Austriji, neko vreme
manastirski baštovan, uz
podršku Rasela i Mura tridesetih godina XX
stoleća predaje filo-
zofiju na Kembridžu, za vreme Drugog svetskog
rata radio je u jed-
noj londonskoj bolnici kao bolničar, a potom u
medicinskoj
laboratoriji u Njukastlu.
U
filozofskom stvaralaštvu Vitgenštajna razlikuju se dva
perioda: rani (1912-1918) i pozni (1929-1951)
i reč je o dve različite
koncepcije; prvi period određen je delom Logičko-filozofski traktat
(1921) a drugi posthumno objavljenim delom
koje je on sam
završio Logička istraživanja (1953). Iako različita, oba ova dela
imaju specifičnu formu: prvo je izloženo
strogim matematičkim re-
dom, dok je drugo pisano u aforističkom stilu
čiji delovi nemaju
strogi logički sled. Oba dela, nastala u
različito vreme, sa različitih
pozicija, istovremeno su suprotna jedno drugom
ali ne jedno
drugom i strana. Oba spisa objedinjuje potraga
za dubinskim,
konceptualnim shemama jezika, ali dok u prvom
delu Vitgenštajn
sledi ideje Fregea i Rasela, u drugom je
programski bliži Muru.
Obe koncepcije objedinjuje jedna težnja –
težnja za jasnošću: "Sve
što se može reći, može se reći jasno a o onom
što se ne da iskazati,
o tome treba ćutati"; tako glasa jedna od
slavnih rečenica kojima
se završava njegov Traktat. Svoj osnovni zadatak koji povezuje oba
perioda njegovog stvaralaštva Vitgenštajn je
video u traženju
načina i navika na osnovu kojih bi se
uspostavio korektni odnos iz-
među dva sveta: verbalnog sveta razumevanja i
sveta realija
(događaja, stvari, formi života i delovanja
ljudi). Za to su postojala
po njegovom mišljenju, dva metoda: logička
analiza i lingvistička
analiza.
Za
svoj prvi spis Vitgenštajn ističe kako je misao vodilju našao
u Raselovom stavu da je logika suština
filozofije a da je filozofija
učenje o logičkoj formi saznajnih iskaza i da
je pri tom sebi za cilj
postavio potragu za krajnje jasnim logičkim
modelom
znanja/jezika opštom formom iskaza. Prvobitno
je Vitgenštajn ovo
svoje delo nazvao Stav (Der Satz) a naziv Tractatus logico-philoso-
phicus dao je Dž. E. Mur a Vitgenštajn je to i prihvatio. Traktat
počiva na tri principa: (a) predmetni termini
jezika tumače se kao
imena objekata, (b) elementarni iskazi tumače
se kao logička slika
najjednostavnijih situacija i (c) složeni
iskazi tumače se kao
logička kombinacija elementarnih iskaza.
Jednostavnije rečeno,
Traktat je zapravo svojevrsni prevod ideja logičke
analize na filo-
zofski jezik; za njegovu osnovu uzeta je
atomističko-egzistencijalna
shema elemenata znanja koju je Vitgenštajn
našao u Principima
matematike Rasela i Vajtheda. Osnov njegovog dela čine
elementarni (atomistički) iskazi. Iz ovih jednostavnih iskaza,
pomoću logičkih veza (konjunkcija,
disjunkcija, implikacija,
negacija) nastaju složeni (molekularni)
iskazi. Ovi poslednji
tumače se kao istinosne funkcije elementarnih
iskaza, a to znači
da je njihova istinitost ili lažnost posledica
istinitosti ili lažnosti
istinosnih značenja koja se nalaze u
elementarnim iskazima,
nezavisno od njihovog sadržaja. Za
Vitgenštajna logika je "suština
filozofije" a logička shema dobija filozofski
status jer se tumači kao
univerzalni model znanja/jezika; logička shema
tako postaje
ogledalo u kome se odražava logička struktura
sveta.
Na
početku Traktata Vitgenštajn nastoji da definiše osnovne
pojmove: svet se sastoji iz činjenica
(a ne stvari), događaji se
sastoje iz objekata; objekti su jednostavni i
postojani. Drugim
rečima: spis započinje opisom slike sveta,
odnosno, ontološkom
problematikom; realno, Vitgenštajn je pošao od
logike a naknadno
je izgradio njoj odgovarajuću ontologiju.
Raselu se ova, tako dora-
đena njegova koncepcija dopala i on joj je i
dao naziv logički
atomizam. Vitgenštajn se tome nije protivio budući da je
njegova
varijanta tumačenja odnosa logike i realnosti
bila samo logička
varijanta atomizma koji je izgradio Rasel s Vajthedom
u pokušaju
distanciranja od psihologističke koncepcije
Loka, Hjuma i Mila za
koje su sve forme znanja bile kombinacija
"čulnih atoma" (oseti,
percepcije...).
Pošto se tvrdilo da logički atomi (elementarni iskazi) govore o
događajima, logika je ostala i dalje tesno
povezana sa
epistemologijom; logička kombinacija
elementarnih iskaza davala
je činjenice a skup činjenica činio je svet;
skup istinitih iskaza
činio je sliku sveta; slike sveta mogu biti
različite zato što se viđe-
nje sveta zadaje jezikom, a za opis jedne te
iste situacije mogu se
koristiti različiti jezici.
U Traktatu je Vitgenštajn jasno opisao model "jezik
- logika –
realnost" i time jasno odredio granice
informativno-saznajnih
mogućnosti određenja sveta koji je određen
strukturom i
granicama samog jezika. Iskaze koji zalaze za
granice jezika
Vitgenštajn je, kao što smo već videli,
proglasio besmislenim. Tako
se odnos "smisleno-besmisleno" našao
u središtu razmatranja
Traktata; osnovni zadatak stoga je bio: sprovesti
granicu
mišljenja, odnosno, granicu izražavanja misli.
Sprovesti ovu
granicu kao granicu, po Vitgenštajnu je
nemoguće, jer za tako
nešto morali bismo se nalaziti s obe strane
granice mišljenja i zato
se granica može sprovesti samo u jeziku, dok
se sve što leži izvan
njega pokazuje besmislenim.
Premda se svim smislenim iskazima obuhvataju svi sadržaji
znanja, postoji i forma znanja; nju obezbeđuje
logika. Logika nije
teorija već odraz sveta. Logički iskazi su iskustveni,
činjenični i
logika prethodi svakom iskustvu. Istinitost
logičkih iskaza se može
utvrditi iz njh samih dok je to kod
činjeničnih iskaza nemoguće;
logički iskazi su ili tautologije ili
protivrečnosti. Obezbeđujući for-
malni analitički aparat znanja logika ni o o
čemu ne informiše niti
govori i zato njeni iskazi nemaju smisao41. Logički iskazi su nalik
matematičkim iskazima. Logička gramatika
jezika odgovara
logičkoj strukturi sveta.
Na
osnovu svega toga Vitgenštajn je većinu filozofskih
(metafizičkih) iskaza proglasio ne za lažne
već besmislene jer se ni
na šta realno van sebe ne odnose i zaključio
kako se većina stavova
i pitanja temelji u nerazumevanju logike
jezika pa stoga najdublji
problemi i nisu problemi, dok je sva
filozofija zapravo samo kritika
jezika. Cilj filozofije (koja nije nauka)
jeste logičko tumačenje misli
i ona nije učenje već delatnost, a to znači da
cilj filozofije ne treba
da budu "filozofski stavovi" već
dostizanje jasnosti stavova. Sve
ovo odnosi se i na Vitgenštajnovu filozofiju i
sve stavove njegovog
spisa. Ko to razume i primeni na njegov Traktat doći će do
zaključka da su i svi iskazi ovog dela takođe
besmisleni. To nije
značilo omalovažavanje filozofije već
konstatovanje da filozofija ne
pripada sferi činjeničnog; ona jeste važna ali
ona ne sadrži
informacije o svetu.
Tako
je Vitgenštajn na najpregnantniji način tematizovao ono
neiskazivo, ono što može biti pokazano ali ne
i iskazano; tako se u
sferi onog što se ne da izraziti našlo
religiozno iskustvo, smisao
života; to su zapravo bili i glavni problemi
koji su interesovali
Vitgenštajna, ali oni nisu mogli biti predmet
teorije već samo
prakse i neposrednog življenja. Glavna tema
njegovog dela bila je
zapravo etika, dakle sve ono o čemu se
zapravo nije moglo govoriti
i o čemu se moglo samo ćutati.
Vitgenštajn u Traktatu jezik shvata kao logičku konstrukciju
nezavisnu od realnog života i ljudi koji
koriste jezik. No, sa ovim
delom, ubrzo nakon što ga je napisao, on više
nije bio zadovoljan;
smatrao je da su rezultati do kojih je došao
nesavršeni i to ne stoga
što bi bili netačni, već stoga što se čitavo
istraživanje oslanjalo na
jednu veoma pojednostavljenu sliku sveta i
njegovog logičkog lika
u jeziku. Zato je preduzeo drugi, daleko
pragmatističkiji pristup
koji za razliku od prethodnog nije bio ni
strogo matematički
izveden, ni toliko jasan ni završen sa svom
logičkom jasnošću.
Rezultat tog njegovog rada, nakon što se
razočarao u ideju
apsolutnog, savršenog logičkog jezika, čine Logička istraživanja u
kojima se on obraća običnom, prirodnom jeziku
i realnoj govornoj
praksi.
U
ovom spisu on i kaže: jezik se upotrebljava u običnoj ljudskoj
praksi, jezik je sredstvo komunikacije; budući
da je suština jezika
skrivena mi živimo u iluzijama. Izrazi kao što
su svet, jezik,
iskustvo, trebalo bi da budu jasni kao što su jasne reči
sto, drvo,
lampa. U svetu žive realni ljudi; iz njihove celokupne delatnosti
nastaje društveni život. Opštenje među ljudima
odvija se uz pomoć
jezika. Ljudi se koriste jezikom radi
različitih ciljeva. Vitgenštajn
više ne vidi jezik kao apstrakciju koja se
suprotstavlja svetu; jezik
vidi kao jezičku komunikaciju koja je
neraskidivo povezana s
delatnošću ljudi u određenim situacijama.
Jezik se vidi kao deo
sveta, kao forma društvenog života.
Jezički akti se odvijaju u realnom svetu i pretpostavljaju realno
delovanje i realne predmete; uslov
komunikacije su razumevanje
jezika i njegova upotreba. Zato u prvi plan
dospeva pragmatička
dimenzija jezika koja je u potpunosti bila
zaobiđena u Traktatu.
Naglasak na različite upotrebe jezika u
različitim situacijama
ističe njegovu funkcionalnu raznovrsnost.
Treba prevladati
shvatanje da jezik uvek funkcioniše na isti
način i da uvek služi
jednom te istom cilju – izražavanju misli o
stvarima. Vitgenštajn
ističe različite mogućnosti upotrebe jezika -
polifunkcionalnost
izražavanja, bogatstvo u obrazovanju raznih
smislova, ekspresivnu
mogućnost jezika, varijacije značenja.
Vitgenštajn napušta shvatanje da postoji jedna jedinstvena
logička forma jezika; ističe se raznovrsna
upotreba simbola reči i
izraza i odsustvo jedinstvene logičke osnove
za govorno ponašanje
ljudi. Svaki oblik delatnosti ima svoju
sopstvenu "logiku". Dok je
za većinu filozofa vekovima filozofija bila
jedinstveno carstvo čistih
apstraktnih misli koje su se uzdizale visoko
nad svakodnevnicom,
Vitgenštajn predlaže drugačije shvatanje:
njemu su bliski
pragmatizam, antička sofistika, filozofija
života. Predmet analize
su sad tanane distinkcije u značenju i smislu
reči.
Jezik se više ne vidi kao nešto što je suprotno svetu, kao njegov
"dvojnik", već kao mnoštvo raznih
praksi ili "formi života"; sve
jezičke delatnosti (pitanja, naredbe, priče)
deo su naše prirodne
istorije kao što su to igra ili kretanje.
Jezik je živa pojava koja
postoji u komunikaciji. Jezik je mrtav u
svojoj pisanoj formi; život
nekom znaku daje samo njegova primena.
Značenje znaka tumači
se kao njegova upotreba; takav pristup
označava se kao
funkcionalno-praktičan.
Na
promenu Vitgenštajnove pozicije uticao je rad sa decom dok
je bio učitelj; osnovnu strukturu jezika više
ne čine elementarni
iskazi koji su u vezi s
"atomističkim" događajima već pokretni
funkcionalni sistemi jezika, odnosno njegova
praksa, a što on
naziva jezičkim igrama. Ideja jezičkih igara postala je princip
kojim se tumačila sva ljudska delatnost s
obzirom na korišćenja
različitih tipova jezika. Pojam jezičkih igara
nije u koncepciji
poznog Vitgenštajna određena do kraja jasno. U
osnovi pojma
jezičkih igara je analogija između čovekovih
igara i ponašanja u
životu. Igre pretpostavljaju od ranije
utvrđena pravila kojima je
određeno kretanje i logički put; igra bez
pravila nije igra, ali igra
koja se potčinjava ekstremno strogim pravilima
takođe nije igra.
Igra je nezamisliva bez obrata, preokreta,
varijacija stvaralaštva.
Pod
jezičkim igrama misli se na jezičke modele, na metode
analize njegovog delovanja. Postoje različite
vrste, različite
upotrebe jezika. Jezičke igre su jednostavni
načini upotrebe
znakova, jednostavniji no oni na koje mi
primenjujemo znake
svakodnevnog jezika. Igre su načini jezičke
prakse i s vremenom
Vitgenštajn je sve češće jezičke igre počeo
izjednačavati s formama
života. To je značilo da jezik nije samo govor
ili pismo već i
delovanje, praktična aktivnost povezana s
istorijskim običajima,
realnim načinima ponašanja i delovanjem ljudi.
Za
razliku od Traktata Vitgenštajnovu koncepciju iz Logičkih
istraživanja je nemoguće prepričati; smisao njegove
filozofije se
deformiše pri njenom izlaganju. Zato je ovaj
spis moguće
posmatrati i kao osobito umetničko delo budući
da je njegova
stvaralačka dimenzija daleko iznad njegove
eksplikativne strane.
Vitgenštajnovi pozni radovi su namerno
a-teorijski, s mnoštvom
pitanja i mnoštvom naznaka i ćorsokaka, u čemu
je njihova
najveća vrednost, i ona traže od čitaoca da
sam zađe u njih i sam
traži svoje lične odgovore.
Raselovu ideju o logici kao suštini filozofije prihvatili su i
predstavnici Bečkog kruga, što je posebno
vidno u njihovom
nastojanju da izgrade logiku nauke.
Teoretičari logičkog
pozitivizma (Rudof Karnap, Hans Rajhenbah i
dr.) svoja
istraživanja su usmerili na logičku sintaksu,
semantiku naučnog
jezika, logiku verovatnoće i druge probleme
koji nisu bilo strogo
filozofski. Kao glavni metod koristili su
analizu.
Na
pozna Vitgenštajnova istraživanja oslanjali su se
predstavnici analize običnog jezika (G. Rajl,
Dž. Ostin) i uskoro su
se u okviru lingvističke filozofije počele u
Engleskoj razlikovati dve
škole: kembridžska i oksfordska. Na osnovu
Ostinovih istraživanja
osamdesetih godina XX stoleća u okviru
oksfordske škole razvija
se istraživanje jezičkih akata i ono je manje
lingvistička filozofija a
daleko više teorijska lingvistika (Dž. Serl,
D. Davidson).
Analitička filozofija je uticala na razvoj filozofije u mnogim
evropskim zemljama tako da je osamdesetih i
devedesetih godina
nastalo više različitih orijentacija od kojih
je svaka pretendovala
na pravo da je izvorni predstavnik analitičke
filozofije i naslednik
filozofije Fregea i Vitgenštajna. Sasvim je
razumljivo što su najveći
sporovi među analitičkim filozofima nastali
oko izvora analitičke
tradicije i njenih osnovnih svojstava i stoga
još uvek traje rasprava
oko nasleđa B. Rasela, L. Vitgenštajna i Dž.
E. Mura i njihovog
značaja za savremenu filozofiju. U drugi plan
su potisnute najave
o "revoluciji u filozofiji" i razni
programi i manifesti o radikalnoj
reorganizaciji filozofa i zajedničkom
istraživanju. Analitička
filozofija se usredsredila na razmatranje
fundamentalnih pro-
blema u svakoj oblasti filozofije, gde god bi
se oni pojavili. Bez
obzira što su neki anglo-američki filozofi
(Rorti, Rešer) počeli da
govore o "smrti analitičke filozofija na
kraju XX stoleća", ovaj smer
ostaje i dalje, sačuvavši svoj potencijal i
sposobnost za dalje
usavršavanje. To je razlog što se pažnja ne
usmerava više samo na
formalno-metodološke aspekte već i metafizičke
temelje analitičke
filozofije. Metafizika se, pored
epistemologije i filozofije jezika, po-
kazala jednom od glavnih disciplina analitičke
filozofije. Pitanje o
statusu i ulozi poslednjih dveju disciplina u
korpusu analitičkih
disciplina bilo je poslednje decenije
formulisano pitanjem: filozofija
jezika ili epistemologija. Ovo pitanje inicirao je oksfordski filozof
Majkl Damit (M. Dummet) u svom radu "Može
li analitička
filozofija da bude sistematski izložena i
treba li ona da bude
takva?" Damit polazi od toga da
analitičku filozofiju čini grupa
škola kojoj su zajedničke temeljne
pretpostavke dok se u svemu
drugom razlikuju i pri tom konstatuje da je
najnovija analitička
filozofija jedinstvenija no što je to ranije
bio slučaj.
Uzrok tome treba tražiti u okretanju većine analitičara
filozofiji Fregea koga većina vidi pravim
začetnikom analitičke
filozofije, a ne Rasla ili Vitgenštajna, te je
analitička filozofija sad
postala postfregeovska filozofija. Glavno
dostignuće Fregea bilo bi
u zameni epistemologije logikom (koja u sebe
uključuje i filozofiju
jezika), te se došlo do zaključka kako je samo
uz pomoć jezika mo-
guće istraživati mišljenje. Za razliku od
Vitgenštajna koji je jezik
smatrao autonomnim, Frege je isticao njegovu
vezu sa
nelingvističkom delatnošću; istovremeno,
pokazalo se da
Vitgenštajnove "jezičke igre" iz
raznih razloga ne mogu biti dobar
model za objašnjenje funkcionisanja jezika, te
za razliku od
Fregea, Vitgenštajnovi stavovi ne mogu biti
temelj daljih
filozofskih istraživanja čiji je cilj
izgradnja formalne teorije
značenja čiji je cilj objašnjenje funkcionisanja
jezika bez
izostavljanja ijednog semantičkog pojma, pa i
takvih kao što su
istina ili tvrdnja, jer tek sa izgradnjom teorije značenja
filozofija
jezika dobija sistematski karakter. Sve to
treba da potvrdi kako
tek sa Fregeom biva utvrđen predmet
filozofije: analiza strukture
misli kao i razlikovanje misli i psihološkog
procesa mišljenja, a
najadekvatnija metoda analize bila bi analiza
jezika.
Damitu su se suprotstavile njegove kolege sa Oksforda, Gordon
Bejker i Piter Haker, smatrajući da je reč o
jednom nekorektnom
pristupu Fregeu tako što se Frege gleda iz
ugla filozofije kraja XX
stoleća a da se rani Frege posmatra sa
stanovišta poznog Fregea, a
što se tiče teze da je filozofija jezika osnova
svake filozofije to bi
osporili kako Vitgenštajn i Rajl, tako isto i
Ostin i Grajs. Ova dva
teoretičara smatraju da ideja o tome da misao
poseduje unikalnu
strukturu koja je imanentno izomorfna sa
strukturom suda
pripada ranom Vitgenštajnu a ne Fregeu, kao i
da Fregeu nije
padalo na pamet da u osnovi filozofije treba
da bude filozofija
jezika; njemu je bio blizak scijentistički
pristup filozofiji koji je u
poslednje vreme opet popularan pa bi se moglo
zaključiti kako u
osnovi neofregeovstva leži model jezika kao
računanja.
Krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina XX stoleća
počele su da jenjavaju diskusije o ulozi i
značaju filozofije jezika i
jezik sve više počinje da se razmatra kao
sredstvo analize procesa
svesti pa u prvi plan dolaze filozofija svesti
i filozofija psihologije.
Učesnici u diskusijama nalaze se kako na
scijentističkim
pozicijama stavljajući naglasak na neurologiju
i veštačku inteli-
genciju tako i u situaciji da nastavljaju
tradiciju rajlovskog
"logičkog bihejviorizma". Iznova
počinje da se javlja teorija
eliminacionizma (koju su ranije zastupali
Fajerabend, Rorti i
Kvajn); Pol Čerčlend određuje eliminacioni
materijalizam kao tezu
o nepotpunoj koncepciji psihičkog koja,
svojstvena zdravom razu-
mu, nastupa kao lažna teorija i koju će
vremenom da istisne
neuronauka. Nova teorija pokazaće se snažnijom
no teorija
zdravog razuma; emocije za nju neće više biti
kamen spoticanja.
Čerčlend smatra da je neophodno preispitati
ulogu normativnih
pojmova u svetlosti razvijene neurologije koja
se prema prethodnoj
nauci odnosi kao hemija prema alhemiji.
Fantastičnom scenariju Čerčlenda, po kojem bi jezik kojim
govorimo mogao iščeznuti dok bi knjige u
bibliotekama bile
zamenjene zapisima primera nervnih aktivnosti,
suprotstavio se
Daniel Denet (D. Dennet) tezom da ne treba
gubiti iz vida da su
ljudi složeni intencionalni sistemi i da se ne
treba nadati da će
psihologija u budućnosti biti formulisana
rečnikom
neuropsihologa, ili rečnikom fizičara.
Denetu se suprotstavio Džon Serl i njihova polemika je ubrzo
privukla pažnju svih analitičara. Iako pod
intencionalnošću misle
različite stvari, obojici je bilo zajedničko
to da računar vide kao
sintaksičku mašinu, ali Serl je, za razliku od
Deneta, mozak video
i kao semantičku "mašinu". Serl se
niz godina bavio filozofijom
jezika i pri tom usavršavao teoriju jezičkih
akata Ostina tako što
je sledišvi P. Grajsa primenjivao ideju
intencionalnosti na
probleme značenja. Osamdesetih godina je isticao
kako je filozofija
jezika grana filozofije svesti koja se temelji
na biološkoj
intencionalnosti da bi potom razvijao ideju
biološkog naturalizma.
Serl
smatra da su mentalna stanja svesti biološka (fizička)
svojstva mozga; oni filozofi koji tonisu dozvoljavali
nisu ni
dopuštali postojanje svesti; parafrazirajući
Dekarta, on je pisao:
"Ja sam misleće biće, dakle, fizičko
biće"; mentalna stanja pri tom
poseduju ni na šta svodivu subjektivnu
ontologiju. Naše predstave
o nesvesnim mentalnim stanjima počivaju na
predstavama o
svesnim psihičkim stanjima. Subjektivnost koju
nalazimo kod
Serla treba razumeti u ontološkom a ne
epistemološkom smislu i
kad je reč o svesnoj subjektivnosti ne treba
polaziti od relacije
"posmatrač – posmatrano" jer je tu
reč o neredukovanoj ontologiji
prvog lica; činjenica je da ni najsavršenija
nauka o mozgu ne
dovodi do ontološke redukcije svesti analogno
tome kako
savremena nauka toplotu, boju ili zvuk može da
redukuje na
atomsko-molekularne procese. Iako je isticao
kako sistematska
teorija intencionalnosti zahteva objašnjenje
fenomena svesti, koje
treba da računa i sa temporalnošću,
socijalnošću, subjektivnošću,
intencionalnošću i strukturiranošću svesti,
Serl u poslednje vreme
nastoji da odvoji svest od intencionalnosti, i
to ne samo u filozofiji
već i u lingvistici i kognitivnim naukama i to
stoga što mnogi i
dalje hoće da izgrade teoriju psihičkog ne
dotičući pri tom
problematiku svesti; to je i razlog potrebe da
se razmotri intencio-
nalnost "objektivno", nezavisno od
odnosa spram subjektivne
svesti, iz ugla trećeg lica.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Comments
Post a Comment